alapään pesu

oikeaa tietoa kaipaava

Mikä on oikea tapa hoitaa intiimihygieniaa? Vesipesu kerran päivässä vai jollakin aineella? Olen saanut niin ristiriitaista tietoa. Toiset sanovat, että intiimipesuaineetkin ovat pahasta, toiset taas, että pelkällä vedellä peseminen kuivattaa. Mitä mieltä? Perusteluja? Olen kärsinyt tulehduksista ja haluaisin varmistaa, etten aiheuta niitä ainakaan liikaa pesemällä..

Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista!

25

6296

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *tuija*

Pelkkä vesi on paras ilman mitään aineita. Itsellä ei ole koskaan ollut mitään tulehduksia tai hiivoja ja aina olen käyttänyt vain vettä.

• chantelle

Mulla taas pysyy hiiva ja muut tulehdukset nimenomaan sillon poissa kun käytän intiimi pesuainetta, koska ne vahvistavat limakalvoja ja tasapainottavat luonnollista ph:ta.
        Paljon on ollut esim hiivatulehduksia virtsainfektioita tms...mutta alkaessani käyttämään vivagin ja acon pesunesteitä on paikat pysyneet kunnossa on puhtaampi olokin!=)

• pesen...

...pelkällä vedellä. Niin olen aina tehnyt, eikä ole ikinä ollut tulehduksia tai muita ongelmia. Niin on varmaan tehty aikojen alusta asti, ja jotkut intiimipesuaineet on keksitty vasta ei niinkään kauan sitten. Joten vanhassa vara parempi :)

• Anonyymi

Itse olen käyttänyt intiimi pesuainetta aina eikä ole ollut yhtäkään tulehdusta
        Mutta suosituksia on että ei ihan joka pesussa käytettäisi aineita vaan ainoastaan vettä, mutta minä käytän joka pesussa ja joskus intiimiöljyllä ainoastaan.
        Ihmisillä on erilaiset kehot ja aineen vaihdunta monille ei riitä pesu vedellä pelkästään joten nämäkin asiat ovat yksilöllisiä .
        Apteekista saa mietoa intiimi pesuainetta ja intiimi öljyä jotka on valmistettu niin että eivät muuta ihon bakteeeikantaa käytössä .
        Niin että kukin tavallaan

• Anonyymi
        pesen... kirjoitti:

...pelkällä vedellä. Niin olen aina tehnyt, eikä ole ikinä ollut tulehduksia tai muita ongelmia. Niin on varmaan tehty aikojen alusta asti, ja jotkut intiimipesuaineet on keksitty vasta ei niinkään kauan sitten. Joten vanhassa vara parempi :)

Kaikille ei riitä pelkkä vesipesu riippuen ihon happamuus arvoista, niin että viruttele vaan kaikessa rauhassa vedellä, mutta se ei tarkoita sitä että se olisi jollekkin toiselle paras ratkaisu, ämonelle jää epämiellyttävä haju jos vaan vedellä pesee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikille ei riitä pelkkä vesipesu riippuen ihon happamuus arvoista, niin että viruttele vaan kaikessa rauhassa vedellä, mutta se ei tarkoita sitä että se olisi jollekkin toiselle paras ratkaisu, ämonelle jää epämiellyttävä haju jos vaan vedellä pesee.

Niinpä olen aivan samaa mieltä

• oikeaa tietoa..

Heippa, "oikeaa tapa" hoitaa alapesua on varmaan niin monta, kuin on meitä naisiakin. Pääsääntöisesti aamu ja iltapesu vedellä toimii minulla, mutta on tiettyjä aikoja kk. kun joutuu pitkin päivää pesasemaan. Silloin alkaa kuivattamaan. Olenkin välillä käyttänyt öljyisiä kertsi pyyhkeitä ja muitakin intiimialueeseen tarkoitteja aineita. Mielestäni juuri Acon tuotteet ovat aika hyviä. Kyllähän jokainen tietää miten vesi kuivattaa. Näkeehän sen jo käsistä ja hoidetaanhan niitäkin kosteuttavilla tuotteilla.

• ennen..

..lisäisin vielä edelliseen, että ennen kuin näitä intiimisarjoja oli, niin käytin aina välillä alapään puhdistukseen veden sijaan vauvan hoitoon tarkoitettua öljyä. (parafiini) Eikä muuten ole koskaan ollut tulehduksia ja papa on ollut aina puhdas. Minusta nuo tulehdukset ym. johtuvat aika paljon siitä mitä ehkäisyä käyttää. Ainakin täällä palstoilla tuntuu, että pillerit aiheuttavat kans monen näköistä vaivaa.

• -leena-
        ennen.. kirjoitti:

..lisäisin vielä edelliseen, että ennen kuin näitä intiimisarjoja oli, niin käytin aina välillä alapään puhdistukseen veden sijaan vauvan hoitoon tarkoitettua öljyä. (parafiini) Eikä muuten ole koskaan ollut tulehduksia ja papa on ollut aina puhdas. Minusta nuo tulehdukset ym. johtuvat aika paljon siitä mitä ehkäisyä käyttää. Ainakin täällä palstoilla tuntuu, että pillerit aiheuttavat kans monen näköistä vaivaa.

Periaatteessa pitäisi riittää pesu kerran päivässä paitsi kuukautisten aikaan aamuin ja illoin. Ei sitä alapäätä pitäisi jatkuvasti pestä eikä ainakaan suihkutella emättimen sisälle, se ei varmasti ole hyvä limakalvoille. Jos haisee tai on vuotoja, pitäisi mielestäni mielummin mennä lääkäriin.

• vedellä
        -leena- kirjoitti:

Periaatteessa pitäisi riittää pesu kerran päivässä paitsi kuukautisten aikaan aamuin ja illoin. Ei sitä alapäätä pitäisi jatkuvasti pestä eikä ainakaan suihkutella emättimen sisälle, se ei varmasti ole hyvä limakalvoille. Jos haisee tai on vuotoja, pitäisi mielestäni mielummin mennä lääkäriin.

Kai kannattaa käyttää sitä keinoa mikä itselle parhaiten sopii, ja kokeilemalla löytää parhaan keinon.

Itse pesen useimmiten vain vedellä, vaikka suihkun ja saippuoimisen yhteydessä kai sitä tavallista suihkugeeliäkin sinne menee. En jaksa niuhottaa asiasta, enkä harrasta pelkkiä alapesuja, vaan peseydyn kokonaan aina vaan suihkun yhteydessä. Elämäni aikana oon kärsinyt vain kaksi kertaa hiivasta ja yhden kerran yhdynnöistä johtuvasta virtsatietulehduksesta. Ja kaikista noista on nyt noin 10 vuotta aikaa.

• menkat..
        -leena- kirjoitti:

Jos käyttää menkkojen aikaan siteitä, niin ei tosiaankaan riitä pesu aamuin illoin. Kyllä joka vaihdon yhteydessä on puhdistus suoritettava. Aikamoiset tuoksut tulee muuten ja varmaan tulehduksiakin. Ainakin intiimipyyhkeitä on pakko silloin käyttää, jos vesipesuun ei ole mahdollisuutta.

• -leena-
        menkat.. kirjoitti:

Jos käyttää menkkojen aikaan siteitä, niin ei tosiaankaan riitä pesu aamuin illoin. Kyllä joka vaihdon yhteydessä on puhdistus suoritettava. Aikamoiset tuoksut tulee muuten ja varmaan tulehduksiakin. Ainakin intiimipyyhkeitä on pakko silloin käyttää, jos vesipesuun ei ole mahdollisuutta.

Pesen kuukautistenkin aikaan vain aamulla ja illalla mutta vaihdan myös siteen riittävän usein. Ei minulla ainakaan mikään haise. Ainuttakaan tulehdusta minulla ei ole ollut ja nyt on ikää jo pian 40. Kai tuo on yksilöllistä, jokainen löytää sen itselle parhaiten sopivan pesurytmin!

• mutta
        menkat.. kirjoitti:

millaisia intiimipyyhkeitä käytät?Saako niitä ihan ostettua tavallisesta kaupasta vai....

• ei mitään
        mutta kirjoitti:

millaisia intiimipyyhkeitä käytät?Saako niitä ihan ostettua tavallisesta kaupasta vai....

Jos minulta kysyit, en käytä minkäänlaisia pyyhkeitä enkä tule käyttämäänkään. Jos alapää kaipaa pesua pesen ja sillä siisti ;-)! Mutta eikö noita intiimipersepyyhkeitä ole kaupoissa?

• käytän..
        mutta kirjoitti:

Tällähetkellä mulla on apteekista ostettuja ACON intime care kosteuttavia pesuliinoja. Yleensä ostan S-marketista Dailyn hajusteettomia puhdistuspyyhkeitä(vauvan hoitoon tarkoitettuja) Savet intim yksittäispakatut olivat kans hyviä, mutta ne ei enää kuulu paikallisen kaupan valikoimaan. Noi Dailyn puhdistuspyyhkeet ovat aika edullisia.

• liiallisuuksia
        menkat.. kirjoitti:

"Jos käyttää menkkojen aikaan siteitä, niin ei tosiaankaan riitä pesu aamuin illoin. Kyllä joka vaihdon yhteydessä on puhdistus suoritettava. Aikamoiset tuoksut tulee muuten ja varmaan tulehduksiakin."

Huhhei mitä kermaperseilyä!! :D Mitenhän ovat naiset kautta vuosisatojen pärjänneet kuukautisten aikaan, kun ei ole ollut mahdollisuutta pestä itseään joka päivä - puhumattakaan monta kertaa päivässä!? Ja intiimipyyhkeistä ei kukaan ollut edes kuullut! Peseytymässäkin käytiin kerran viikossa. Ja silti ihmiskunta ei ole tuhoutunut naisten emätintulehdusten ja niistä johtuvien komplikaatioiden takia.

Jos käyttää siteitä, niin kuukautisveri poistuu ihan normaalia kautta ulos ja veri itsessään on puhdasta. Se ei auheuta mitään tulehduksia. Ethän sä alapesulla muutenkaan pysty emätintä sisältä pesemään, joten alapesun tarkoitus on lähinnä pitää olo raikkaana ja puhtaana ulkopuolelta.

Kuukautisten aikaan on hivenen suurempi mahdollisuus saada joku tulehdus, mutta se liittyy yleensä sisäisten kuukautissuojien käyttöön ja erityisesti niiden liian pitkiin vaihtoväleihin, jolloin veri seisoo emättimessä pitkiä aikoja. Siteiden kanssa tätä ongelmaa ei ole.

Toki itseään voi pestä vaikka joka vessakäynnin yhteydessä, mutta se ei ole millään muotoa tarpeellista. Päinvastoin, se voi kuivattaa joillain ihmisillä limakalvoja pahastikin.

• liiallisuuksiako..
        liiallisuuksia kirjoitti:

"Jos käyttää menkkojen aikaan siteitä, niin ei tosiaankaan riitä pesu aamuin illoin. Kyllä joka vaihdon yhteydessä on puhdistus suoritettava. Aikamoiset tuoksut tulee muuten ja varmaan tulehduksiakin."

Huhhei mitä kermaperseilyä!! :D Mitenhän ovat naiset kautta vuosisatojen pärjänneet kuukautisten aikaan, kun ei ole ollut mahdollisuutta pestä itseään joka päivä - puhumattakaan monta kertaa päivässä!? Ja intiimipyyhkeistä ei kukaan ollut edes kuullut! Peseytymässäkin käytiin kerran viikossa. Ja silti ihmiskunta ei ole tuhoutunut naisten emätintulehdusten ja niistä johtuvien komplikaatioiden takia.

Jos käyttää siteitä, niin kuukautisveri poistuu ihan normaalia kautta ulos ja veri itsessään on puhdasta. Se ei auheuta mitään tulehduksia. Ethän sä alapesulla muutenkaan pysty emätintä sisältä pesemään, joten alapesun tarkoitus on lähinnä pitää olo raikkaana ja puhtaana ulkopuolelta.

Kuukautisten aikaan on hivenen suurempi mahdollisuus saada joku tulehdus, mutta se liittyy yleensä sisäisten kuukautissuojien käyttöön ja erityisesti niiden liian pitkiin vaihtoväleihin, jolloin veri seisoo emättimessä pitkiä aikoja. Siteiden kanssa tätä ongelmaa ei ole.

Toki itseään voi pestä vaikka joka vessakäynnin yhteydessä, mutta se ei ole millään muotoa tarpeellista. Päinvastoin, se voi kuivattaa joillain ihmisillä limakalvoja pahastikin.

KIITOS valistuksesta..! Nyt eletään kyllä vuotta 2007 ja kaiken näköistä apuvälinettä on saatavana. Toista oli silloin, kun meidän äitimme/isoäitimme aikana ei ollut edes siteitä käytettävissä..he sopeutuivat vaan hiljaa olosuhteisiin, mutta ajat ovat nyt toiset:)

• liiallisuuksia
        liiallisuuksiako.. kirjoitti:

KIITOS valistuksesta..! Nyt eletään kyllä vuotta 2007 ja kaiken näköistä apuvälinettä on saatavana. Toista oli silloin, kun meidän äitimme/isoäitimme aikana ei ollut edes siteitä käytettävissä..he sopeutuivat vaan hiljaa olosuhteisiin, mutta ajat ovat nyt toiset:)

Ja kyllä sen huomaa miten..köh, köh..."tervettä" sakkia me nykyajan ihmiset olemme, siitäkin huolimatta että löytyy jokaikiseen asiaan jotain ostettavaa tilpehööriä. Ja tottakai löytyy, koska aina löytyy niitä ihmisiä jotka haluaa rikastua, ja myydä ihmisille kaikennäköisiä turhuuksia, kuten pillupyyhkeitä, perunankuorijoita ja nenäkarvatrimmereitä, puhumattakaan laitteesta joka tekee puolestasi puolen vuoden vatsalihasharjoitukset 3 minuutissa. Mutta hei, ei syytetä niitä jotka myy, vaan niitä jotka ostaa.

• -leena-
        liiallisuuksia kirjoitti:

Ja kyllä sen huomaa miten..köh, köh..."tervettä" sakkia me nykyajan ihmiset olemme, siitäkin huolimatta että löytyy jokaikiseen asiaan jotain ostettavaa tilpehööriä. Ja tottakai löytyy, koska aina löytyy niitä ihmisiä jotka haluaa rikastua, ja myydä ihmisille kaikennäköisiä turhuuksia, kuten pillupyyhkeitä, perunankuorijoita ja nenäkarvatrimmereitä, puhumattakaan laitteesta joka tekee puolestasi puolen vuoden vatsalihasharjoitukset 3 minuutissa. Mutta hei, ei syytetä niitä jotka myy, vaan niitä jotka ostaa.

Mä en esim. ymmärrä näitä pikkuhousunsuojia, siis sitä, että jotkut käyttää niitä päivittäin, jopa hajustettuja löytyy. Miksi? Mä en ainakaan vapaaehtoisesti pane housuihin minkäänlaista vaippaa, riittää, kun kuukautisten aikana joutuu niitä käyttämään. Mielummin pikkuhousutn pesuun eikä ne kierron aikana pitäisi edes pahemmin likastua, jos pimpsa on terve.

• aina puhdas

Peseydyn kerran päivässä (mutta joskus jää joku päivä peseytymättä) ihan tavallisella suihkusaippualla. Minulla ei ole ikinä ollut hiivatulehdusta tai mitään muuta vaivaa. Ainoa mikä tulee mieleen on kun viimeksi kävin gynekologilla, käynnin jälkeen illalla kirveli alapäätä ja seuraavana päivänä alapää haisi mätäneelle silakalle. Onneksi se vaiva meni nopeasti pois.

• Beatrix*

Tosiaan noissa ohjeissa on ristiriitaa, ja lääkäritkin saattavat sanoa ihan eri mielipiteitä. Periaatteessa kyllä vesipesu on miedoin ja turvallisin, ja sen pitäisi useimmille riittää. Mutta, jotkut ovat huomanneet, että intiimipesuun tarkoitetulla saippualla pesu auttaa kutinoihin ja muihin, ja on hyödyllistä. Jos pesuneste tuntuu aiheuttavan kutinaa, siitä kannattaa silloin luopua. Tiedän, että monille on tullut hiivaa jopa pH 3,5 (=emättimen pH) saippuoiden käyttämisesta kuukupin pesussa, ja vaikka kuinka huuhtelisi, hiiva tulee, kunnes saippuan käytön lopettaa.

Itse kokeilemalla asia selviää parhaiten. Jos saippuan jättämisen jälkeen kutinat helpottuvat, niin sitten saippua on ollut pahasta. Ehdottomasti ei kuitenkaan kannata käyttää tavallista saippuaa alapään pesuun, vaikka jotkut voivatkin niin tehdä ongelmitta. Mutta siis sellaista ei kannata alkaa kokeilemaan, jos ei ole ennen niin tehnyt.

• aloittaja

Kiitos kaikille vastauksista! Joku tuossa mainitsi noista ehkäisyasioista ja mullakin kierre alkoi e-renkaan käytöstä, olen lopettanut sen 4 kuukautta sitten, mutta olo ei ole vieläkään ihan normaali. VTI:n estolääke loppui eilen ja nyt jännittää, onko paikat ehtineet jo palautua niin, ettei tulehdus taas heti iske. Kuuluin ennen tätä kierrettä juuri noihin huolettomiin, pesin pelkällä vedellä ja suihkun yhteydessä "niuhottamatta", mutta nyt on joutunut kiinnittämään tähänkin asiaan erityishuomiota. Voi, miten elämä olikaan ennen helppoa. No, toivotaan, että palaan tästä pikkuhiljaa normaalitilaan.

Pesut hoitanen tästä lähtienkin vesilinjalla. Halusin mielipiteitä ja kokemuksia, koska olen miettinyt, ovatko nuo intiimipesuaineet vain rahastusta, vai onko niissä järkeä.

• Anonyymi
        aloittaja kirjoitti:

Kiitos kaikille vastauksista! Joku tuossa mainitsi noista ehkäisyasioista ja mullakin kierre alkoi e-renkaan käytöstä, olen lopettanut sen 4 kuukautta sitten, mutta olo ei ole vieläkään ihan normaali. VTI:n estolääke loppui eilen ja nyt jännittää, onko paikat ehtineet jo palautua niin, ettei tulehdus taas heti iske. Kuuluin ennen tätä kierrettä juuri noihin huolettomiin, pesin pelkällä vedellä ja suihkun yhteydessä "niuhottamatta", mutta nyt on joutunut kiinnittämään tähänkin asiaan erityishuomiota. Voi, miten elämä olikaan ennen helppoa. No, toivotaan, että palaan tästä pikkuhiljaa normaalitilaan.

Pesut hoitanen tästä lähtienkin vesilinjalla. Halusin mielipiteitä ja kokemuksia, koska olen miettinyt, ovatko nuo intiimipesuaineet vain rahastusta, vai onko niissä järkeä.

Jos sulla on alapäässä pitkät karvat niin ne kaanataa pestä saipualla ja lopuksi häpyhuulten välit kannataa huuhdella

• Anonyymi

Tuuletusvoide ettei alatuulesta pasahda raskaaksi.

• Anonyymi

Niin ja synnytyksen jälkeen kannataa häpyhuulen välit huuhdella lämpimällä vedellä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2586
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2222
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2129
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1722
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1613
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1546
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1379
    Aihe