Avattavat kypärät

Mike

Markkinoilla näkyy olevan muutamia avattavia kypäriä (Caberg J-1 Plus, HJC Sy-Max, Schuberth Concept, Shoei Syncrotec, AGV Gt-open).

Olen ostamassa ensimmäistä pyörääni ja heti alkajaisiksi tulikin mieleeni, että mitenköhän hyvin tällaiset kypärät toimivat mahdollisissa kaatumisissa. Luulisi etuosan avautuvan iskun voimasta ja siten aiheuttavan enemman kasvovaurioita kuin perinteinen kypärä.

Toinen epäilys koskee avattavan kypärän hiljaisuutta. Olen tältä foorumilta jo lukenutkin jotakin tähän asiaan liittyvää. Olisin kiinnostunut tietämään käyttökokemuksia avattavista kypäristä.

Saako Saksasta tällaisia kypäriä Suomen hintoja edullisemmin, jos saa niin kauppojen linkit olisi kiva tietää?

8

2180

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Scuore sportivo

Epäilen hyvin vahvasti, että 'avattavat' kypärät olisi sen turvattomampia, kuin kiinteätkään... Tarkkaan on testattu kaikki pienetkin yksityiskohdat. Varovainen kyseisen mallin kanssa on syytä olla, esim. kypärän putoamisen johdosta mekanismi voi vioittua tms.
      Huvin vuoksi olen testaillut muutamia merkkejä, Schuberth ja AGV on ainakin todella hiljaisia. Auronkolasien käyttö samaan aikaan onnistui myös hyvin, eli silmälasien käyttäjilläkään ei tule ongelmia.

• R1100

Kokemuksesta voin sanoa, että ainakaan Shoei:n Duotech kestää kaatumisen todella hyvin. Valitettavasti ovat tuohon uudempaan Syncrotec:iin muuttaneet hieman mallia, eli kaventaneet alapäästä, joten päähän paneminen ja pois ottaminen on hankalampaa. Perustelevat muutosta melun vähenemisellä.
      Mielipiteeni on, että kaikkii muut luettelemista potista ovat ihan OK paitsi tuo Caberg joka on paras jättää kaupan hyllylle. Vaimolla ollut pari kappaletta ja kestoikä n. 1-2 vuotta, sitten mekanismi löystyy niin paljon, että se ei ole enään turvallinen ja päästää ilmavirran sisään.

• Myös R1100

Avattavista kypäristä minulla on noin kymmenen vuoden kokemus, pääosin positiivinen!
        Eka avattava minulla oli bemarin malli, josta luovuin koska se avoasennossa ottiliiaksi vastaan ajoviimaa. Seuraava oli caberg, joka vieläkin on varakypäränä. Kolme vuotta sitten ostin caberit itselleni ja emännälle.
        Ihmeellistä, minulla ei ole kolmesta cabergin kypärästä mitään "löystymiskokemuksia"! Päinvastoin; emännällä on lieviä vaikeuksia kypärän avaamisessa koska sen mekanismi vaikuttaa liian tiukalta! Lieneekö sitten johtua mistä?
        Mutta kaiken kaikkiaan avattava kypärä on ehdoton ykkönen jos käyttää silmälaseja, polttaa tupakat suht usein tai muuten vaan tuntee ahtaan paikan kammoa.
        Uskon, että kaikki markkinoilla olevat avattavat kypärät vastaavat turvallisuusnormeja ja antavat rahalle hyvän vastineen! Hintahaarukkahan on melkoinen ja caberg on haarukan edullisimpia
        kypäriä joita saa vissiin neljä kalleimman kypärän hinnalla.

• Pete
    • intruder 750

Ostin viime keväänä ko. cabergin.
      Kypärä on melko meluiämpäri ja mekanismi
      löystyy. Kiristäminen ei kyllä ole iso vaiva.
      Vain pari ruuvin kiristämistä. Onnistuu vaivattomasti jos on pieniä kolikoita taskussa.

Toinen vika joka mun kypärääni tuli oli niskapuolella oleva muovisen suojan irtoaminen liimauksistaan n. 3kk:n jälkeen.

Jos nyt hakisin uutta kypärää ostaisin vielä aukeavan mallin mutta mielummin jonkun toisen merkin. Vaikka hieman kalliimman.

• Mike

Kiitän kaikkia vastauksista ja käyttökokemuksista!

• Ihan hyvä

Itse omistan Sy-Max:n. Kelpo kypärä.
      Ei moitteen sanaa.

Hinta oli muistaakseni hyvin lähellä Shoein peruspottaa.

Netistä löytyy paljon tietoa kypäristä, turvallisuudesta, testejä, jne. Avattavat eivät ole sen kummempia kuin muutkaan potat.

Ja kanattaa muistaa, että kaupan kallein kypärä ei välttämättä ole paras.

• MOTO

Olen saman vastauksen kirjoitellu kerran ennenkin tänne keskusteluun, mutta tässä se nyt uusiksi:
      Ostin viime keväänä Schuberth Conseptin eli kokemusta on n. 8000 km matkalta. Tinkasin hinnan MP-messuilla valmiiksi n 1700 mk:n. Tokimotohan pyytää siitä markkoina n. 2250.
      Kypärä on kohtuullisen hiljainen, hiljaisempi kuin Caberg J1, jolla ajelin neljä kesää.
      Parasta kuitenkin on sisään rakennetut aurinkolasit. Silmälaseja käyttävänä pidän keksintöä tosi hyvänä.
      Sivussa oleva, henkilö- ym tietoja sisältävä kotelo ei minulla ainakaan pysynyt kiinni, vaan laput 'häipyivät' kotelosta jossain vaiheessa.
      Lisäksi kypärän hihnan lukko on jotenkin onneton, verrattuna esim Kiwin, J1:n tai AGV:n vastaaviin.
      Suosittelen ko. kypärää kuitenkin.
      Saksasta muuten löytyy ainakin tällainen paikka, jossa myydään aika edullisesti kypäriä:
      www.bikers-discount.com/mpa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      91
      7385
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      37
      3927
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3490
    4. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      2683
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2632
    6. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      40
      2423
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      129
      2359
    8. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2249
    9. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      20
      2145
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      1932
    Aihe