Lapsen oikeus isään?

Äippä-29

Heippa.
Onko olemassa mitään oikeutta lapsella isäänsä,kun isälläkin voi olla oikeus tavata lastaan. Minulla on 8v poika,joka tapaa isäänsä n.kerran vuodessa. Poika ikävöi isäänsä,puhuu ja miettii kovasti,ja soittaa välillä,että hakisi pojan vaikka tunniksikin. Olen itse luovuttanut asian tiimoilta jo aikoja sitten,koska olen huomannut,että isä ei lupauksista huolimatta tule.
Mutta pienen pojan ikävä ei näytä unohtuvan,enkä tiedä mitä tehdä.....?

20

1907

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • todella pahoillani

poikasi takia. Säälittää ajatella miten toinen odottaa. Lapsella ei ole oikeuksia, vain isällä.

• hoijjaa

Yksinkertainenko olet, vaiko vain katkera?

Lapsella on oikeus molempiin vanhempiin, vaikka lähiäidit ovatkin niin voimakkaasti polkemassa niitä oikeuksia.

• sanastosta löydy
        hoijjaa kirjoitti:

Yksinkertainenko olet, vaiko vain katkera?

Lapsella on oikeus molempiin vanhempiin, vaikka lähiäidit ovatkin niin voimakkaasti polkemassa niitä oikeuksia.

muuta adjektiivia kuin katkera? Kenelle minä olisin katkera? Ei ole mitään syytä. Mutta lapset säälittää tällaisessa tapaamiskuviossa, vai pitäiskö sanoa tapaamattomuus...
        Minä en äitinä ole polkemassa kenenkään oikeuksia, päinvastoin pidän lasteni oikeuksista kiinni.

• mitä puhetta

Juuri lapsella ne oikeudet on !

• vapauden laulu soi
        mitä puhetta kirjoitti:

Juuri lapsella ne oikeudet on !

lapsellahan se oikeus on joo, mutta se oikeus ei velvota oikeuden kohdetta, etävanhempaa, mihinkään. Ainoastaan se velvottaa lähivanhemman olemaan estämättä tapaamisia. Käytännössä lapsella ei ole minkäänlaista oikeutta etävanhempaansa. Tapaamiset toteutuvat vain etävanhemman niin halutessa tai ovat toteutumatta. Ainoa, jolle voidaan määrätä uhkasakko tapaamisiin liittyen on lähivanhempi. Lapsikin voidaan viedä viranomaisvoimin tapaamaan etävanhempaa. Ainoa, johon mikään pakko ei kohdistu on etävanhempi. Tylyä, mutta totta!

• valita
        vapauden laulu soi kirjoitti:

lapsellahan se oikeus on joo, mutta se oikeus ei velvota oikeuden kohdetta, etävanhempaa, mihinkään. Ainoastaan se velvottaa lähivanhemman olemaan estämättä tapaamisia. Käytännössä lapsella ei ole minkäänlaista oikeutta etävanhempaansa. Tapaamiset toteutuvat vain etävanhemman niin halutessa tai ovat toteutumatta. Ainoa, jolle voidaan määrätä uhkasakko tapaamisiin liittyen on lähivanhempi. Lapsikin voidaan viedä viranomaisvoimin tapaamaan etävanhempaa. Ainoa, johon mikään pakko ei kohdistu on etävanhempi. Tylyä, mutta totta!

Lopeta tuo valittaminen. Itse olet saanut valita kenen kanssa lapsesi teet. Se, että katkeruuttasi hankaloitat tilannetta, ei ainakaan ole lapsen etu, vaikka sillä tekosiasi perusteletkin.

• pyhä jysäys
        valita kirjoitti:

Lopeta tuo valittaminen. Itse olet saanut valita kenen kanssa lapsesi teet. Se, että katkeruuttasi hankaloitat tilannetta, ei ainakaan ole lapsen etu, vaikka sillä tekosiasi perusteletkin.

siinähän vain todetaan tosiasia. Voitko väittää että etävanhempaa voidaan jollakin pakottaa? Voitko väittää, ettei lähille voida määrätä uhkasakkoja? Voitko väittää, ettei lasta voida viedä tapaamisiin viranomaisvoimin? Siinä vastattiin kysymykseen onko lapsella mitään oikeutta etävanhempaan ja todettiin, että on oikeus, mutta se ei velvoita etävanhempaa tapaamisiin. Tämä pätee vaikka olisi miten lapsensa isän valinnut. Et tainut ymmärtää mitä kirjoitettiin kun vastaat noin.

• Exhosted
        vapauden laulu soi kirjoitti:

Oli sitten kyse yksin-tai yhteishuoltajuudesta. Näin se menee.
        Jos toinen vanhemmista ei halua lasta tavata, häntä ei kukaan siihen pakota vaikka lapsella olisi kuinka ikävä..sen sijaan jos se toinen vanhempi vaatii tapaamisia on lapsen siihen suostuttava vaikka ei tahtois..ainakin pienen lapsen...hoh-hoijaapa hyvinkin

• ohi meni

meillä oli vähän samantapainen tilanne. Erityisesti vanhin lapsi odotti isäänsä uskollisesti ilta illan jälkeen ja pettyi aina uudelleen. Lapsi oli vihainen minulle, joka sanoin, ettei isä tule turha odottaa. Kun lapsi oli odottanut tarpeeksi ja huomannut ettei isä tullut alkoi todellisuus pikkuhiljaa mennä perille, isä ei tulisi. Itkujen ja vihaisuuden jälkeen tilanne rauhoittui ja vuosien kuluttua laantui kokonaan. Sitten teini-iässä tuli tarve tavata isä ja saada oma käsitys asiasta. Ikävä kyllä isä mokasi ja oli todella inhottava. Lopputuloksena lapsi pisti välit poikki, hankki salaisen numeron, eikä kerro missä asuu. Ehkä lapsesi ei mentä mitään korvaamatonta. Lohduta lastasi, anna käydä läpi turhautuminen ja auta unohtamaan. Isän voi sitten käydä katsastamassa vähän vanhempana ja luoda suhde häneen tai sitten ei.

• Niin niin

Ei ole lapsella kysyttyä oikeutta, mutta kysynpähän vaan että miten se olisi lapsen etu saada tavata täysin välinpitämätöntä tai jopa vihamielistä isää? Parempi isättä kuin tavata huonoa isää, huonon isän tapaaminen vain lisää isän kaipuuta ja vääristää lapsen kuvaa isyydestä.

• Äiti-31-

Lapsella on oikeus molempiin vanhempiin, mutta ei ole mitään takeita sille, että ne oikeudet toteutuisi.

Aikahan taitaa olla ainoa parannus keino tuohon ikävään.

En tiedä miten paljon puhutte lapsen kanssa isä ikävästä. Että mitä hän siinä isässä varsinaisesti kaipaa. Isää poika ei oikein voin kaivata, kun ei taida isää tunteakkaan, kun noin vähän tavannut.

Olisko hänellä joku muu joka voisi touhuta niitä poika juttuja. Isoisiä, enoja, setiä?

Voisin vielä vähän sohaista laittaa tälläisenkin kommentin, kun se tuntuu olevan näiden keskustelujen ideana.

Tee niin kuin moni muukin. Hanki itsellesi uusi mies. Ja sehän automaattisesti korvaa sen hyödyttömän ja tarpeettoman, ihan oikean isän. Lapsethan unohtaa oikean isänsä heti, kun uusi astuu kuvioon. Mikä sitten tekee oikeasta isästä ihan turhan, joka vaan tekee kiusaa, maksaa elareita liian vähän ja yrittää hankaloittaa äiti lapset vaihtuvat miehet perhe- elämää. Tai niin ainakin osa äiti- ihmisistä kuvittelee sen olevan.

• tunturikettunen

kaikki huoltajat eivät tuota oikeutta halua/pysty käyttämään. :(
      Ja eipä ketään tuohon voi pakottaakaan. Kurjinta se on juuri lapselle, jolle kuitenkin molemmat vanhemmat ovat tärkeitä. Noissa tilanteissa energia kannattaa käyttää mielestäni pariin asiaan. Varmistaa keskustelemalla, että lapsi ei syyllistä itseään toisen tapaamattomuudesta/tapaamisten laiminlyönneistä sekä edellisessä kommentissa mainittu korvaavien mallien etsiminen. Lähipiiristä löytyy varmasti sopivia 'uhreja' eli sukulaiset, kummit ym voivat tarjota toisen sukupuolen juttuja, samaten erilaiset harrastukset/leirit ovat varmasti hyväksi myös. Ja tottakai se uuden puolison löytyminen tarjoaa lapselle hyvää roolimallia, vaikkea se vanhempaa korvaakaan. ;)

• valmiita isäksi

eikä varsinkaan eron jälkeen pysty ottamaan sitä vstuuta.

Se ei ole äidin vika, vaikka usein äitiä siitä syyllistetäänkin. Jos mies ei halua lapsia nähdä, ei häntä voi siihen pakottaakkaan. Kyllä se halu pitää lähteä miehestä itsestään.

Kerro lapselle vain tosiasiat, kyllä hän ymärtää, ainakin ajan kanssa. Kurjaahan se on lapsellekin olla isän kanssa väkisin,jos isä ei ole asiasta kiinnostunut.

• Sama tilanne

Mulla on ihan sama tilanne, mutta poika on vasta 5-vuotias. Pojalle isä on ylitärkeä, mutta isä ei vaan välitä. Enkä minä pysty pakottamaan isää välittämään ja minä olen se, joka saa vierestä seurata millaista surua ne tyhjät lupaukset kerta toisensa jälkeen lapselleni aiheuttavat. Lapseni isä on alkoholisti ja pahinta on juuri se, että välillä hänellä on hirveä halu olla poikansa kanssa tekemisissä (selvä kausi) kun taas välillä voi mennä kuukausiakin ilman yhtään yhteydenottoa. Olen ruvennut miettimään, josko lähtisin oikeuteen taistelemaan koko ukolta kaikki oikeudet pois. Painukoon v***uun lapseni elämästä kun vaan tuskaa osaa aiheuttaa!

• äiti vain

Minulle sanoi sosiaalityöntekijä tässä taannoin kun soitin asiasta hänelle että isän ei ole pakko tavata lasta jos ei halua vaikka lapsella oikeus vanhempaansa.Ja tämä näin koska minulla yksinhuoltajuus,asia toisin jos olisi yhteishuoltajuus.Eli ei ole lakia millä pakottaa isää tapaamaan lastaan.Tuli tuosta tunne että miehet voivat siittää lapsia maailmaan niin paljon kuin haluavat ja ei ole pakko huolehtia ja vastuuta kantaa jos ei halua!Onneksi kuitenkin on niitä isiä jotka kantavat vastuunsa ja huolehtivat omistaan.On vaan surullista katsoa oman lapsen kärsivän..

• sinun kirjoitukseen

etävanhemman ei ole pakko tavata lasta.

sillä onko yhteishuoltajuus vai yksinhuoltajuus ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

• äiti vain
        sinun kirjoitukseen kirjoitti:

etävanhemman ei ole pakko tavata lasta.

sillä onko yhteishuoltajuus vai yksinhuoltajuus ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

Mutta miksi sitten sossussa sanoivat että jos teillä olisi yhteishuoltajuus tilanne olisi toisin..Kerran paremmin sen tiedät niin kerroppa se.Tiedän kyllä että yksin ja yhteishuoltajuudessa ei paljon eroja ole.Miksikähän he sitten minulle antoivat väärää tietoa..?!

• tunturikettunen
        äiti vain kirjoitti:

Mutta miksi sitten sossussa sanoivat että jos teillä olisi yhteishuoltajuus tilanne olisi toisin..Kerran paremmin sen tiedät niin kerroppa se.Tiedän kyllä että yksin ja yhteishuoltajuudessa ei paljon eroja ole.Miksikähän he sitten minulle antoivat väärää tietoa..?!

Yksinhuoltajuus= vain toinen vanhempi tekee lasta koskevat merkittävät päätökset, passi, asuinpaikka, terv.huolto, uskonto, koulutus, omaisuus.
        Yhteishuoltajuus= ko päätökset tehdään yhdessä eli yhteishuoltajuudessa molemmilla on oikeus saada kaikki lasta koskeva materiaali käyttöönsä.

Ja kuten edellä olikin tapaamisilla ei ole mitään tekemistä huoltajuusmuodon kanssa. Ehkäpä kyseessä on ollut väärinymmärrys sos.työntekijän sanomisista. Tapaamisiin ei voida tapaajavanhempaa pakottaa. Se on vain oikeus, jota tapaaja käyttää tai sitten ei. Saattaapi olla, että yhteishuollossa tosin todennäköisemmin tapaamiset sujuvat paremmin koska tapaajalla on isompi motiivi osallistua lapsen elämään?

• Äippä-29

Kiitos kommenteistanne. Minulla on ollut "uusi" mies jo useamman vuoden ja pojallani on hyvinkin tiivis suhde mieheeni. Heillä on yhteiset miesten jutut,enkä parempaa varaisää voisi pojalleni toivoa. Silti ikävä pojallani ei helpota,ja isää kaipaa jatkuvasti.
      Tuntuu uskomattomalta,kuinka helppoa olisikin,jos kaiken saisi unohtumaan poikani ajatuksista.
      Eli selvisi,että oikeutta ei ole,joten tilanne pysyy samana. Ymmärrän toki muutamat mielipiteet,joissa todettiin,että parempi sitten kokonaan ilman,totta,olen itsekin samaa mieltä,mutta poikani oloa olisin yrittänyt helpottaa pienilläkin tapaamisilla. Isä ei ole alkoholisti tms.vaan ihan kunnon työssäkäyvä....
      Poikani sairastui muutama vuosi sitten vakavasti,ja edes se ei herättänyt isää,joten tuskinpa tilanne koskaan muuttuu.
      Voimia kaikille samassa tilanteessa oleville.

• voit tehdä...

ikävöivän lapsesi hyväksi tuoassa tapauksessa, että isä ei häntä halua tavata on se, että aina kun puhutte isästä, et koskaan mollaa ja hauku häntä lapselle vaan korostat uudestaan ja uudestaan, että isä rakstaa silti.
        Vaikeutat lapsesi oloa joka kerta kun hän kuulee sinun puhuvan isästään jotain negatiivista ja pahaa.
        Sinun on vakuutettava lapselle että isä rakastaa ja mikään tapahtunut ei ole lapsen syytä.
        Ja kannusta häntä myös olemaan kaveri tuon varaisän kanssa.
        Tee ikävistä asioista iloisia niin lapsi kestää paremmin. Lapsi kärsii siitäkin, että näkee että sinä kärsit tai olet vihainen isälle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      74
      3710
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      2906
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      173
      2898
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      57
      2391
    5. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      361
      2162
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      160
      1860
    7. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      78
      1545
    8. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1378
    9. Miksi mediheli

Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      28
      1360
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      39
      1342
    Aihe