Cava-pentujen ruokintaongelmia

Eeva Essexistä

Onko kellään ollut vaikeuksia cava-pentujen ruokinnassa? Tyttömme (nyt 3-kuiset) söivät ihan kiitettävästi kuivamuonaa, jota kasvattaja suositteli ja oli antanut niille, mutta minä onneton erehdyin laittamaan pari kertaa noin teelusikallisen kananlihaa kuivamuonan joukkoon, ja nyt ei kuivamuona kelpaa olleenkaan. Tuntuu todella siltä, että nämä kaksi neitosta nääntyvät mieluummin nälkään kuin syövät kuivamuonaa. Haluaisin saada koirat takaisin ruotuun ja syömään kuivamuonaa, joka on helpompaa, edullisempaa, hajuttomampaa... Mikä neuvoksi?

10

684

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikään koira

      Syö ikuisesti pelkkää kuivamuonaa, ja cavat kaipaavat monipuolisempaa ruokavaliota. Osta cecaria tai anna samaa kuin itsekin syöt.
      Ei kaksi cavaa sua konkkaan syö!

      • Eeva Essexistä

        noin tarkoittanut. Konkurssia tuskin tulee, mutta täällä Englannissa ainakin suositellaan esim Hillsin kuivamuonaa cava-pennuille. Ihmetytti vain se, että niin äkkiä oppivat kokonaan hylkäämään Hillsin, josta aiemmin pitivät suorastaan hurjasti!


      • 2xcavalier

        Kyllä meillä tytöt syö vain ja ainoastaan nappuloita. Mitä iloa on jostain vesipohjaisesta koiranmakkarasta tms cesareista? Ennemmin syötän kunnollisia nappuloita, joita ostan eläinkaupasta.Lisänä piimää pari kertaa viikossa sekä kananmunankeltuiset.
        Toki saavat välillä jotain hyvin pientä mauksi nappuloiden päälle,muttei purkkiruoista muuta saa kun hirveän kasan kakkaa aikaiseksi. Ja meidän koirat ainakin menee ihan vekkulille jos annan yhtäkkiä jotain muuta.


    • Eeva!!

      Kyllä oppivat todella nopeasti nirsoilemaan ruokansa kanssa,mutta kueten vanha sanonta kuuluu,niin ei koira itseään nälkään tapa,joten ei muuta kuin annat seuraavalla ruokinta kerralla kuivamuonaa normaalisti ja mikäli ei kelpaa,niin kuppi pois ja jälleen sama toistetaan seuraavalla ruokinta kerralla,niin luulempa,että alkavat hiljalleen syömään ihan normaalisti.
      Muistat vain pitää jatkuvasti raikasta vettä pentujen saatavilla.
      Itse olen aikoinaan tehnyt Cava pennun kanssa sen virheen,että kun tuli meille ja ei halunnut syödä,rupesin syöttämään sitä kädestäni....no arvaappa syökö enää muuten ollenkaan? EI!
      Onneksi toinen pentumme söi alusta alkaen hyvin kupistaan,mutta sellaisia lieroja ne ovat j kranttuja ainakin meillä.
      Voisithan jossain vaiheessa kokeilla jotain miúutakin kuivamuonamerkkiä koirille,mutta en tiedä mitä valikoimia siellä on pienille koirille.
      Täällä Suomessa menekkiä pienillä koirilla on ainakin seuraavissa tuotemerkeissä:Royal Canin,Purina Pro Plan Small Breed ja Nutro Choise.
      Ei muuta kuin tsemppiä ja kärsivällisyyttä ja mikäli tilanne huononee,niin kannattaa olla kasvattajaan yhteydessä.

    • 4 kk cava

      Kasvattajan ohjeen mukaan, annoin aluksi,noin 3kuukautiseksi, löysää puuroa/raakaa jauhelihaa/piimää (kerran viikossa raaka munan keltuainen)lisäksi joka aterialla kuivaraksuja. 3 kk jälkeen siirryin eläinlääkärin suosituksesta, kuivaraksuihin ja lisäksi annan kerran päivässä junior "märkäruokaa". Välillä vähän leipää. Mutta täytyy sanoa, että yrittää nirsoilla kuivaraksujen kanssa. Olen kovettanut sydämeni. Ennemmin tai myöhemmin nekin kelpaa...

    • kaikki sekaisin

      Muussaa kaikki sekaisin! Anna toki myös kermaviiliä sekä mm rypsiölyä 1tl päivässä ja 1tl vkossa kalaöljyä,sekä myös hivenen aika ajoin valkosipulia,tuoreita porkkanoita pureskeltavana yms jotta koira saa tarvitsemat laajat ravinteet.Minulla myös cava pentu.

    • Eeva Essexistä

      teille kaikille. Tahtojen taistelu on meneillään vieläkin, raksut eivät vaan tahdo maistua sinällään. Tänään en taas enää jaksanut katsella tätä nälkälakkoa, joten sekoitin Hillsin purkkiruokaa raksujen sekaan. Se meni tällä kertaa, koska nälkä oli varmaan hirvittävä, mutta olen tarjonnut sitä ennenkin, jolloin turrit ovat osanneet syödä sieltä kostean ruoan ja jättää raksut syömättä, vaikka ovat sekaisin. Ilmeisesti ne raksut pitäisi sitten tosiaan muussata sinne sekaan. Kasvattajan ja eläinlääkärin mukaan lisäravinteita ja -ravintoa ei tarvita, jos käytetään puppy complete -kuivamuonaa, joten emme ole sitten antaneet mitään. Seuraan tilannetta näiden neitosten kanssa, pyydän taas apua, jos ihan hulluksi äityy tämä tilanne! Hyvää jatkoa teille muillekin cavojenne kanssa, ihania hauveleita ovat nirsoiluistaan huolimatta.

      • gilly (mutta en jaksanu kir...

        Ne on kumman fiksuja koiria, jos kerran hellyt nille antamaan jotakin parempaa kun eivät syö, niin ne tekevät sen toistekin :)

        Yritä vaan nyt ottaa se kuppi pois lattialta n. 10 min päästä jos eivät syö, uudestaan illalla ja kuppi pois kun on tyhjä tai 10 min päästä. Ja seuraavana päivänä sitten uusiks..

        Koira oppii nirsoks jos se saa aina tahtomansa :) Ja voi olla koiria, joille ei maistu esim. aamulla ruoka vaan vasta aamupäivällä...


    • Eeva Essexistä

      sellainen koiraruoka, joka tuntuisi kelpaavan ihan sinällään ja kuivana. Se on Purinan complete puppy -ruokaa, ja se menee! Tosin toinen, nirsompi, jättää kaikki maissipallerot syömättä... mutta se on pientä nyt.

      • Pentu012

        Minä kans olen ihmeessä tän pennun nirsoilun kanssa,oon miettinyt pitääkö vaihtaa ihan muonamerkkia..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4623
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe