Elämän tarkoitus

Mikä tarkoitus on meidän tavallisten taavien elämillä. Vainko koko maailman tuntemilla suurmiehillä on tuo?

Näitä mietin kun viime aikoina olemme kuulleet elämälle täpärästi selvinneiden henkilöiden elämäkerroista.

Paavi Paavali II, eli Karol Wojtula, selvisi täpärästi attentaatista kun luoti ohitti aortan 1 mm:n päästä.

Boris Jeltsinin kohdalla tilanne oli paljon proosallisempi, hänelle ikäänkuin sopivampi. Kun Boriksen vuoro tuli, oli kasteista ryypyillä palkittu pappi jo niin humalassa, että oli hukuttaa Boriksen.

Molemmista tuli kommunismin tuhoajia.

Minkä vuoksi Hitlerin piti selviytyä hengissä?

Eikö minulla, kuoleman porteilla useamman kertaaan käyneellä, ole parempaa elämän tarkoitusta kuin kirjoittaa täällä Ruuneperinä?

Tajuatko sinä, Lukija, elämäsi tarkoituksen?

106

6659

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matkalainen korpimaan

      taivas on matkani määrä, matkalle tahdo en jäädä...

      • Virke

        -Taivas on minunkin päämääräni ja koko elämäni tarkoitus.Siellä vasta todellinen elämäni alkaa ja saan nähdä rakkaan Vapahtajani.-Koko maanpäällinen elämäni on kuin lyhyt ajanrahtunen verrattuna iankaikkisuuteen."Mitä silmä ei ole nähnyt,mitä korva ei ole kuullut ja mikä ei ole ihmisen sydämeen noussut..sen on Jumala valmistanut niille,jotka Häntä rakastavat.."
        -Elämän tarkoitus on elää täällä Jumalan lapsena ja lähteä kotiin,kun Hän kutsuu.-Edessä on siis jotakin käsittämättömän IHANAA!


    • ei ikuisia

      Elämän tarkoitus, se lienee vaikea kysymys, mutta kaikki kuitenkin päättyy kuolemaan.
      "Ei tiedä päivää ei hetkeä kukaan........"
      Iloitse sinäkin niinkauan kun on vielä aikaa !!!

    • Reino

      Elämä jatkuu uusissa sukupolvissa. Sanoi Ylppö eläessään, kun häneltä tivattiin tuonpuoleisesta elämästä jotakin.

    • Hintriika1

      Jos kaikki olisivat kuninkaita, niin mistä löytyisivät kantajat heidän kultaisille tuoleilleen?

      Vakavasti ottaen: Elämän tarkoitus on itse elämä. Sekä ulkoiset että itsestä johtuvat tekijät vaikuttavat siihen, mitä siitä kukin pystyy irti nyhtämään.

      Minulla on vähän rahaa mutta paljon elämäniloa!
      Liekö asennekysymys vai luonnevika?

      • Ehkäpä Sinun asenteesi ja halusi tartuttaa elämäniloa, on Sinun elämäsi tarkoitus.

        Minä vielä etsin omaani!


    • Rosmarin isosetä

      Elämän tarkoituksen pohtiminen on vähän samaa kuin miettisi mitä on äärettömyyden takana.
      Ihminen on sattuman oikku ja evoluution tulos.
      Voi olla että maapallo olisi parempi ilman ihmistä. Muut elolliset eläisivät luonnonlakien mukaan ja tappaisivat vain nälkäänsä. Eivät sotisi mammonan takia.
      Synkäksi vetää kun miettii.
      Omalta kohdaltani ajattelen että tänne olen syntynyt ja aikanani kuolen. Se väliaika kannattaa elää mahdollisimman hyvin. Vahingoittamatta ketään ja auttamalla tarvitsijoita.
      Kun pikku Rosmarin kanssa katselemme vanhoja valokuvia, kerron niissä olevista ihmisistä. Rosmari päättelee millaisia ihmisiä he ovat: kilttejä, nuukia, hauskoja.
      "Isopappa oli hyvä ihminen. Suru että hän kuoli ennen kuin minä tulin", hän sanoi eräänä päivänä. Hetken päästä hän otti minua kaulasta ja sanoi: "Mutta onhan minulla sinä!"
      Ehkä minun tarkoitukseni on elää niin, että Rosmari joskus vanhoja valokuvia katsoessaan sanoo: "Isosetä oli hyvä ihminen. Ilo että hän eli."

      • ja ollut "tarkoitus" olen saanut kuulua,muiden mukana ja sopeutua tähän yhteiskuntaan ,meille laadittujen lakien puitteissa .
        Kirkolta en ole paljoa saanut ,joskus niitä olenkin miettinyt ,mutta ei "kolahda" minulle .
        Voi olla että itseään moni pettää kun luulee saaneensa kaikki"tehdyt synnit " anteeksi .
        Elämäni loputtua ,ei elämäni tarkoitus ole loppunut ,koska olen synnyttänyt kaksi lasta.
        Ja luulen että he muistavat minut ,koska olen heille pyhittänyt elämäni.Opettamalla heille kuinka jokainsen on annettava osansa ,olemalla mukana tässä elämän "rattaissa".
        Nyt kun elämälläni on toinen tarkoitus ,koska olen "siinäiässä "jo ,koitan tehdä itselleni mukavan ihmisarvoisen vanhuuden ,sitten olen saavuttanut sen,mikä pitäis meille kuuluvaa,mutta joka ei tule ilman omaa ponnistusta.
        Ikävä kyllä näin on.

        Onko ihmisessä enemmän eläintä .Pistää miettimään kun ei saada vanhuksille turvattua ihmisarvoista loppua, tämän olen saanut lukea useasti mediasta .


      • ullamirjami kirjoitti:

        ja ollut "tarkoitus" olen saanut kuulua,muiden mukana ja sopeutua tähän yhteiskuntaan ,meille laadittujen lakien puitteissa .
        Kirkolta en ole paljoa saanut ,joskus niitä olenkin miettinyt ,mutta ei "kolahda" minulle .
        Voi olla että itseään moni pettää kun luulee saaneensa kaikki"tehdyt synnit " anteeksi .
        Elämäni loputtua ,ei elämäni tarkoitus ole loppunut ,koska olen synnyttänyt kaksi lasta.
        Ja luulen että he muistavat minut ,koska olen heille pyhittänyt elämäni.Opettamalla heille kuinka jokainsen on annettava osansa ,olemalla mukana tässä elämän "rattaissa".
        Nyt kun elämälläni on toinen tarkoitus ,koska olen "siinäiässä "jo ,koitan tehdä itselleni mukavan ihmisarvoisen vanhuuden ,sitten olen saavuttanut sen,mikä pitäis meille kuuluvaa,mutta joka ei tule ilman omaa ponnistusta.
        Ikävä kyllä näin on.

        Onko ihmisessä enemmän eläintä .Pistää miettimään kun ei saada vanhuksille turvattua ihmisarvoista loppua, tämän olen saanut lukea useasti mediasta .

        sanoa ,että Rosmariin isosetäkö se sanoi tuossa juuri kaiken .ja niin selvällä Suomenkielellä ,kiitos siittä.


      • Kyllä papalla monta kertaa aataminomena pomppii, kun lapsenlapset tulee käymään. Nykin minulla on yksi pojanpoika jonka isänsä tu aamulla kahdeksan jälkeen töihin mennessään ja minä sitten vien hänet koiuluun, milloin yhdeksään, tai kymmeneen ja poika soitta, että tuletko pappa hakemaan minut Nesteen huoltamolta, joka on koulun vieressä. Kyllä pappa hakee mielellään. On ne sellaisia hyvän mielen tuojia ja pappakin tuntee vielä olevansa tärkeä heille.

        Kyllä se vaan on ainakin yksi elämän tarkoituksista, kuten SkillaN sanoi, suvun jatkaminen. Jos minäkin olisin jäänyt vanhaksipojaksi, niin eihän minulla olisi näitä vanhuuden ilojakaa, On tietysti muitakin ja niitä on paljon. Tietäisi vaan.


    • avt1r

      Aika vaikean aiheen laitoit mietintään.Kai meillä jokaisella on oma tarkoituksemme tässä maailman kaikkeudessa.
      Itse koen saaneeni hyvän elämän tähän ikään asti.Ehkä myös olen ollut iso-vanhemmilleni tyttöilo,kun mummoni sai vain 10 poikaa.Näin olen kuullut.
      NYt nautin omista lastenlapsistani(7kpl) ja toivottavasti voin antaa heille palan elämän muistoja.

    • ulpukka33

      Minun elämäni tarkoitus on ollut se että olen synnyttänyt ja kasvattanut mieheni kanssa
      kolme poikaa, elämäni vaimona ja äitinä
      on ollut ainoa merkittävä asia, en varmaan olisi
      pystynytkään enempään vähän kouluja käyneenä
      oppimattomana ihmisenä, ammattiin kouluttautuneena olen työpaikallani ollut silloin
      tärkeä työni takia nyt eläkkeellä koetan olla ihminen joka ottaa toiset huomioon loukkaamatta
      ketään, en varmaan aina onnistu mutta yritän kuitenkin, en ole koskaan ajatellut että voisin
      olla tämän enempää.

    • tarkoitus.....

      on ikävän karkoitus... sanotaan jossain laulun renkutuksessa.

      • Onneksi*

        tarkistin jo lähetetyt viestit, ennen kuin sutaisin omani.
        Siinä on elämän syvin totuus. Ikävystynyt ihminen kuolee (niinkuin me kaikki muutkin!)


    • Loksahtaa se paikalleen joskus.Miksi Isän piti rintamalta käydessä laittaa minut alulle ja sitten itse kuoli.Miksi minulla on eniten jälkeläisiä sisaruksistani.Miksi on pitänyt niin raataa että saa kaiken valmiiksi.
      Monesti joku asia sattuu niin kohdalleen että se sanoo tuonkin takia minun piti tulla maailmaan.Kun kehitysmaissa syntyy paljon lapsia eikä niitä hoideta,saman asian tekeee luonto.Se kylvää siemmeniä sellaiseen maahan missä ne ei kasva ja ihan vieri viereen.Mikä tarkoitus.
      Iankaikkisuus olentoina meikllä on kaksinkertainen tarkoitus.

      Paavissa ja Jeltsinissä on sama usko ja heillä oli suuri tehtävä ihmiskunnassa.
      Vaikka Jeltisinissä ei kaikki ollut pyhää niinkuin paavissa.Se teki sen mihin se oli luotu.

      Kun ajattelee sitä surta ihmispaljoutta ja jo niitä ketä itse tuntee.Ovat menneet jo pois.Kuolleet ja sinne olen itsekkin menossa.pohtii misä ne ovat.Sitä ei kukaan tiedä mutta heidän henkensä on olemassa niinkuin ruumissa
      ollessaankin.Toivottavasti Jumalan luona.

      Ihmisen pitäisi ajatella tässä iässä jo muutakin kun maallista.
      Eikä Ruuneberinä kirjoittaminen ole ollut kenellekkään muuksi kun toivon antajaksi.Että joku ajattelee ja kirjoittaa.
      Tälläkin tavalla huomioimme toiset lähimmäisemme.

      • ullamirjami¤

        ei ole suinkaan ajatella kuolemaa ,vaan elämää .Minä en ainakaan ajattele ,sen saa sitten jälkeläiset huolehtia sen ajan sitten kun se koittaa. Miksi murehtia sitä etukäteen ,ei se siittä parane ,elämän tarkoitus on ainakin minulla eläminen ,ei kuolema . varsinkaan kun en usko ikuiseen elämää, muttakun jos nyt positiivisessamielessä jälleensyntymiseen.


      • ullamirjami¤ kirjoitti:

        ei ole suinkaan ajatella kuolemaa ,vaan elämää .Minä en ainakaan ajattele ,sen saa sitten jälkeläiset huolehtia sen ajan sitten kun se koittaa. Miksi murehtia sitä etukäteen ,ei se siittä parane ,elämän tarkoitus on ainakin minulla eläminen ,ei kuolema . varsinkaan kun en usko ikuiseen elämää, muttakun jos nyt positiivisessamielessä jälleensyntymiseen.

        Iloinen asia se on surullinen silloin jos kaikki loppuu kuolemaan.Kuolema antaa elämälle merkitksen ja syvyyden.

        Ei sitä kuolemana halua ajatella vaan jälleennäkemisenä rakkaiden kanssa.
        Kukaan ei mudehdi etukäteen niin kuin sanoit mutta tosiasian perusteella asia todetaan .Että mentävä on joskus.


    • Likka321

      Olen kuullut joskus kauniin vertauksen elämän loppumisesta. Kun laiva lähtee satamasta ulapalle, sen lähtöä surraan, mutta vastarannalla sen saapumista tervehditään riemuiten.

      • Erittäin kaunis vertaus... näin se elämän loppu menee... kenelle sen aika sitten milloinkin koittaa...


    • Arkifilosofi

      Kun suhtaudutte asiaan niin vakavasti, on syytä keventää. Vanhan helsinkiläisen runonpätkän mukaan:
      Tää onko tarkoitus elomme raskaan
      ett´ kaikki peittyvi kyyhkysen paskaan.

    • isoäiti*

      -Elämä on lyhytaikainen pian häviävä välitila
      kahden olemattomuuden välillä,
      niinkuin teltta , johon astutaan aamulla,
      mutta joka on jo illalla jätettävä.

      Kuin vierii virta, aavikolla tuuli puhaltaa,
      niin päivistäni tänään taas päivä katoaa.
      Mut milloinkaan en murehtinut ole päivää kahta:
      en päivää, joka jäi jo taa, en päivää tulevaa.

      Näin kirjoitti Omar Khaijam lähes 1000 vuotta sitten pohdiskellessaan elämän tarkoitusta.

      Se on tässä ja nyt, eläkäämme.

      • Kirveli

        huolineen murheineen
        se on vain väliaikainen....." tämä laulu sopinee kannanotoksi näin vapun lähestyessä


      • Remanteri

        Tääl on ny monta viisasta kirjotusta jokka määkiv voisin allekirjottaa. Että en ruppee mittään omasta takkaa sepustelemaa.
        Sanompahav vaa että ihmisen tullee ainaki yrittää ellää ihmisiks.
        Ja tosta Omar Khaijamista mää tykkään kovasti. Siinä oli viisas runoilija.


      • Remanteri kirjoitti:

        Tääl on ny monta viisasta kirjotusta jokka määkiv voisin allekirjottaa. Että en ruppee mittään omasta takkaa sepustelemaa.
        Sanompahav vaa että ihmisen tullee ainaki yrittää ellää ihmisiks.
        Ja tosta Omar Khaijamista mää tykkään kovasti. Siinä oli viisas runoilija.

        nähneeni, Remanteri, sinun nimeäsi pitkään aikaa palstalla, enkä tietysti Remanterskaakaan. Vai onko mulla ollu vaa laput silmillä etten oo hoksannu.
        Mut asiaan; " Menetämme monia korvaamattoman arvokkaita hetkiä hautomalla murheita, joita vuoden kuluttua emme edes muista."
        Tällä lainauksella tarkoitin vain sanoa, ettei elämää ainakaan murehtimista varten meille ole annettu. Yritelläänpä sitten 'naattia pitkäään'.


      • opritar kirjoitti:

        nähneeni, Remanteri, sinun nimeäsi pitkään aikaa palstalla, enkä tietysti Remanterskaakaan. Vai onko mulla ollu vaa laput silmillä etten oo hoksannu.
        Mut asiaan; " Menetämme monia korvaamattoman arvokkaita hetkiä hautomalla murheita, joita vuoden kuluttua emme edes muista."
        Tällä lainauksella tarkoitin vain sanoa, ettei elämää ainakaan murehtimista varten meille ole annettu. Yritelläänpä sitten 'naattia pitkäään'.

        Oman elämäni tarkoitus on elää annettu aikani mahdollisimman "täysillä".
        Ettei sitten kun on viimehetket, huomaa etten olekaan elänyt.On niitä ihmisiä, jotka lykkää "kaiken huomiseen",että sittenkun.......
        Kuitenkin sopusoinnussa omantuntonsa kanssa, toiset ihmiset huomioon ottaen.
        Mikä se sitten on "täyttä elämää" itsekullekin, onkin jo erijuttu.Riipuu kunkin omista elämän arvoista, mikä on tärkeää !
        Sitten on vielä ns. olkoon vaikka kohtalo, joka kuljettaa. Jotkut asiat vaan menevät niinkuin menevät. Mutta eteenpäin tulisi aina katsoa!!
        eikä liikaa unohtua menneen murheisiin.
        Niitäkin kun on kaikilla.
        Näin lyesti sanottuna!
        Jos rupeaa oikein syvällisemmin miettimään elämän filosofiaa, Siihen menisi aikaa ja paperia..
        Elämä on tarkoitettu elettäväksi !


      • meri-kukka98 kirjoitti:

        Oman elämäni tarkoitus on elää annettu aikani mahdollisimman "täysillä".
        Ettei sitten kun on viimehetket, huomaa etten olekaan elänyt.On niitä ihmisiä, jotka lykkää "kaiken huomiseen",että sittenkun.......
        Kuitenkin sopusoinnussa omantuntonsa kanssa, toiset ihmiset huomioon ottaen.
        Mikä se sitten on "täyttä elämää" itsekullekin, onkin jo erijuttu.Riipuu kunkin omista elämän arvoista, mikä on tärkeää !
        Sitten on vielä ns. olkoon vaikka kohtalo, joka kuljettaa. Jotkut asiat vaan menevät niinkuin menevät. Mutta eteenpäin tulisi aina katsoa!!
        eikä liikaa unohtua menneen murheisiin.
        Niitäkin kun on kaikilla.
        Näin lyesti sanottuna!
        Jos rupeaa oikein syvällisemmin miettimään elämän filosofiaa, Siihen menisi aikaa ja paperia..
        Elämä on tarkoitettu elettäväksi !

        eipä taida minulla olla ymmärrystä tuota edes pohtia, mutta silti tyhmässä päässäni mietiskelen miten se olisi.
        Tuloksena sain sellaisen ajatuksen tärkeimpänä, että se tarkoitus on jatkaa sukua, ihmiskuntaa.
        Se että jokun elämän tarkoitus olisi aina rakentaa taloja tai viljellä maata, kaikki tälläinen liittyy siihen, että täytääksemme elämän tarkoitusta tarvitsemme näitä muita tekemisiä.
        Oliskohan sitten joidenkin tarkoitus tuottaa iloa lahjoillaan, laulaen , tanssien,maalaten, mutta nämähän ovat jo nautintoja.
        Vaikea on aihe, ja taitaa selvittämättä jäädä.

        Miten sitten onkaan sellainen tarkoitus, että lapsia ja nuoria kuolee, heitä joilta tämä elämän tarkoitus on toteuttamatta, miksi on ihmisiä jotka eivät koskaan sukuaan pysty jatkamaan, onko sittenkään tämä suvun jatkaminen edes elämän tarkoitus???
        Tässä sitä ollaan,minä ainakaan en osaa sanoa, mikä on Elämän tarkoitus?


      • mitä puhetta
        SkillaN kirjoitti:

        eipä taida minulla olla ymmärrystä tuota edes pohtia, mutta silti tyhmässä päässäni mietiskelen miten se olisi.
        Tuloksena sain sellaisen ajatuksen tärkeimpänä, että se tarkoitus on jatkaa sukua, ihmiskuntaa.
        Se että jokun elämän tarkoitus olisi aina rakentaa taloja tai viljellä maata, kaikki tälläinen liittyy siihen, että täytääksemme elämän tarkoitusta tarvitsemme näitä muita tekemisiä.
        Oliskohan sitten joidenkin tarkoitus tuottaa iloa lahjoillaan, laulaen , tanssien,maalaten, mutta nämähän ovat jo nautintoja.
        Vaikea on aihe, ja taitaa selvittämättä jäädä.

        Miten sitten onkaan sellainen tarkoitus, että lapsia ja nuoria kuolee, heitä joilta tämä elämän tarkoitus on toteuttamatta, miksi on ihmisiä jotka eivät koskaan sukuaan pysty jatkamaan, onko sittenkään tämä suvun jatkaminen edes elämän tarkoitus???
        Tässä sitä ollaan,minä ainakaan en osaa sanoa, mikä on Elämän tarkoitus?

        Vai suvun jatkaminen elämän tarkoitus - sinähän puhut suorastaan loukkaavasti.Paremminkin olisi kannettava huolta, että täällä jo elävät saisivat ihmisarvoisen elämän. Maapallolla on väkeä aivan liikaa. Onko nainenkin niin itekäs, että haluaa välttämättä jatkaa erinomaisia geenejään.Eikö hoivavietin pitäisi kohdistua muihinkin kuin omiin lapsiin.Mitä sanovat tahattomasti tai tahallisesti lapsettomat sinun määrittelemääsi elämän tarkoitukseen?
        Ei suvunjatkamisvietin toteuttaminen voi olla elämän tarkoitus, sen ainakin tiedän!
        Peset kätesi jo etukäteen ilmoittautumalla tyhmäksi.


      • mitä puhetta kirjoitti:

        Vai suvun jatkaminen elämän tarkoitus - sinähän puhut suorastaan loukkaavasti.Paremminkin olisi kannettava huolta, että täällä jo elävät saisivat ihmisarvoisen elämän. Maapallolla on väkeä aivan liikaa. Onko nainenkin niin itekäs, että haluaa välttämättä jatkaa erinomaisia geenejään.Eikö hoivavietin pitäisi kohdistua muihinkin kuin omiin lapsiin.Mitä sanovat tahattomasti tai tahallisesti lapsettomat sinun määrittelemääsi elämän tarkoitukseen?
        Ei suvunjatkamisvietin toteuttaminen voi olla elämän tarkoitus, sen ainakin tiedän!
        Peset kätesi jo etukäteen ilmoittautumalla tyhmäksi.

        että en ymmärrä.
        Alun alkaen eikös Raamatussa sanottu täyttäkää maa, siltä pohjin yritin selvittää, mitä ja ketä hoivataan, jos ei elämää synny.
        Loukata en toki halunnut ketään, pohdin vain tätä elämän tarkoitusta ja tottakai hoivataan ja huolletaan, niin että elämä jatkuu minunkin/ meidänkin jälkeen, näin on tehneet sukupolvet ennen meitä
        Enpäs yritä selvittää, kun en ymmärrettävästi osaa sanoa.

        Eri linjoilla kuljemme;))


      • mitä puhetta kirjoitti:

        Vai suvun jatkaminen elämän tarkoitus - sinähän puhut suorastaan loukkaavasti.Paremminkin olisi kannettava huolta, että täällä jo elävät saisivat ihmisarvoisen elämän. Maapallolla on väkeä aivan liikaa. Onko nainenkin niin itekäs, että haluaa välttämättä jatkaa erinomaisia geenejään.Eikö hoivavietin pitäisi kohdistua muihinkin kuin omiin lapsiin.Mitä sanovat tahattomasti tai tahallisesti lapsettomat sinun määrittelemääsi elämän tarkoitukseen?
        Ei suvunjatkamisvietin toteuttaminen voi olla elämän tarkoitus, sen ainakin tiedän!
        Peset kätesi jo etukäteen ilmoittautumalla tyhmäksi.

        että meillä on kaikilla jokin tarkoitus tässä elämässä , minä en ainakaan pidä naisen suvunjatkamista yhtenä ainoana elämän tarkoituksena . On paljon naisia jotka eivät halua vaikka saisivatkin lapsen ,heillä on jokin muu tarkoitus täällä.
        On vaan suhtauduttava kaikkin ihmisiin tasavertaisina.
        Eihän sekään ole elämän tarkoitus että käydään sotia ja miehet menevät sinne tapattamaan itsensä .
        Onko sitten meidän naisten yksin pidettävä huoli, että ei kuolla sukupuuttoon ,vai kuinka sen vois ajatell nämä sodat.
        Fanaatikot hallitsiat sais kaikki poistaa virasta ,koska eivät pysty muuhun kun epäitsekkäisiin päätöksiin.


      • ihmiset ovat arvokkaita
        SkillaN kirjoitti:

        että en ymmärrä.
        Alun alkaen eikös Raamatussa sanottu täyttäkää maa, siltä pohjin yritin selvittää, mitä ja ketä hoivataan, jos ei elämää synny.
        Loukata en toki halunnut ketään, pohdin vain tätä elämän tarkoitusta ja tottakai hoivataan ja huolletaan, niin että elämä jatkuu minunkin/ meidänkin jälkeen, näin on tehneet sukupolvet ennen meitä
        Enpäs yritä selvittää, kun en ymmärrettävästi osaa sanoa.

        Eri linjoilla kuljemme;))

        ei niin, että lapsettomat olisivat tarpeettomia.
        Ajattelet tuomitsevasti.


      • mitä puhetta kirjoitti:

        Vai suvun jatkaminen elämän tarkoitus - sinähän puhut suorastaan loukkaavasti.Paremminkin olisi kannettava huolta, että täällä jo elävät saisivat ihmisarvoisen elämän. Maapallolla on väkeä aivan liikaa. Onko nainenkin niin itekäs, että haluaa välttämättä jatkaa erinomaisia geenejään.Eikö hoivavietin pitäisi kohdistua muihinkin kuin omiin lapsiin.Mitä sanovat tahattomasti tai tahallisesti lapsettomat sinun määrittelemääsi elämän tarkoitukseen?
        Ei suvunjatkamisvietin toteuttaminen voi olla elämän tarkoitus, sen ainakin tiedän!
        Peset kätesi jo etukäteen ilmoittautumalla tyhmäksi.

        SkillaN kirjoitti siitä tehtävästä, jonka Jumala on ihmiselle antanut - perustehtävän.

        Rupeat siis Jumalankin arvostelijaksi. Itse aiheesta et osannut sanoa sanaakaan!


      • Maalaismies*
        Ruuneperi kirjoitti:

        SkillaN kirjoitti siitä tehtävästä, jonka Jumala on ihmiselle antanut - perustehtävän.

        Rupeat siis Jumalankin arvostelijaksi. Itse aiheesta et osannut sanoa sanaakaan!

        Geenitutkijat=perinnöllisyystieteilijät ovat niin ikään pähkäilleet geenien tehtävää ja tarkoitusta. Nehän säätelevät yksilön ja lajin ominaisuuksia kautta koko luomakunnan. Monet tutkijoista ovat päätyneet samaan kuin Raamattu ja SkillaN, ts. että geenit pyrkivät takaamaan lajin jatkuvuuden ja olemassaolon.

        Tuon tiedon saa myös kuuntelemalla kevyttä musiikkia, humppaa tai rokkia. Yksi asia on ylitse muiden - elämän tarkoitus.


      • ihmiset ovat arvokkaita kirjoitti:

        ei niin, että lapsettomat olisivat tarpeettomia.
        Ajattelet tuomitsevasti.

        ymmärtää ja olla kirjoittamatta mitään.

        Mietiskelyni oli tarkoitettu, aivan toisin.
        Ajattelin maailman luomista ja siitä lähtökohdasta tätä miettimistä yritin selittää, epäonnistuin.

        Halutaanko tahallaan vääntää tämä näin, että olisin tuominnut ketään, yritin mietti miksi ihminen luotiin ja mikä oli sen tarkoitus.
        Ajattelin että perustarkoitus oli täyttää maa, en tarkoittanut enkä puuttunut nykyiseen onko maailma liian täysi ja miten pitäisi säännöstellä mitäkin.
        Yritin myös miettiä oliko kumminkaan elämän tarkoitus kuitenkaan,suvun jatkaminen, kun ihmisiä kuolee nuorena ja kaikki ei lapsia saakkaan.
        Lähinnä siis pohdin ja kysyin itseltänikin, oliko
        jatkuvuus sittenkään Luojamme tarkoitus, kun maailma luotiin ja siihen en osaa vastata.

        Ehkä tätäkään ei ymmärretä oikein, mutta tuomitse en ketään kyselen vain mikä on Elämän tarkoitus ja siihen en vastausta tiedä.

        Huomaan, että liian kaukaa aloitin pohdintani ja olen pahoillani että kirjoitukseni aiheutti väärin ymmärrystä, tälläistä sattuu, kun ei osaa sanojaan valita.


    • Minä olen miettinyt samaa asiaa monta kertaa. Minun elämässäni on tapahtunut paljon, olen elänyt vaihderikkaan elämän. Ihme kyllä elämä jatkuu ja luulen saaneeni jumalalta palkkion Paulan muodossa.

      Minä hoidin nuorena miehenä äitiäni, kun hän sairasti syöpää. Hänet laitettiin sairaalasta kotiin kuolemaan, koska ei enä voitu tehdä mitään muuta kuin kipuihin morfiinia ja pirtua, jolla pestiin, että ei tule makuuhaavoja. Olin äitini sängyn vieressä, kun hän lähti. Hän vain nukkui nätisti pois. Painoin hänen silmänsä kiinni ja laitoin pyyheliinan leuan tueksi, että suu ei jää auki, jostakin kuullut, että näin tehdään kuolleelle.

      Vaimoni sairasti syöpää viisi vuotta. Ehdimme olla naimisissa melkein viisikymmentä vuotta. Olin myös hänen sänkynsä vieressä sairaalassa, kun hän nukahti, enää heräämättä. Tein hänelle samoin kuin äidilleni. Lisäksi annoin vielä suukon kylmeneville huulille.

      Sitten löysin ystävän, jonka kanssa olin neljä vuotta, tosin asuimme kumpikin omassa asunnossamme. Tietysti olimme yöt jomman kumman luona. Hänkin sairastui syöpään. Tuli kasvi aivoihin. Hoidin häntäkin. Vietin viimeiset viikot lähes kaikki hänen luonaan yötä päivää. Yöt olin kaikki hänen vuoteensa vierellä. Minulla oli laiskanlinna siinä jossa voin nukahtaa hetkeksi, jos nukutti. Hän nukkui pois illalla klo. 22.55. Minulle oli jo tuttua, mitä tehdään. Sanoin hoitajalle, että minä voin tehdä ne tarpeelliset viimeiset palvelukset.

      Rukoilin Jumalalta, että minä löytäisin vielä ihanan naisen, jonka kanssa voisin viettää lopun elämääni ja ehkä tarvittaessa hän hoitaisi minua. Olen löytänyt Paulan ja olen Jumalalle kiitollinen hänestä.

      Tämä nyt ei ollut mikään hauska kirjoitus, mutta ihmisellesattuu kaikenlaista, jota hän ei osaa odottaa, se vaan tulee.

      • nimimerkillä vain

        kaikella elämässä on oma tarkoituksensa, kenellä sitten minkäkinlainen, mutta kauniisti kerroit elämäsi raskaista hetkistä, aivan herkistyin, olet voimakas ihminen ja on hienoa että olet löytänyt itsellesi uuden tarkoituksen elämääsi, toivon kaikkea hyvää sinulle ja uudelle elämällesi


      • Ehkä se on juuri se osa elämäämme ,johon emme oi itse vaikuttaa. Olkoon vaikka se "kohtalo".
        Tietyt asiat vaan tapahtuu,, ja toisille annetaan taakkaa kannettavaksi, enemmän kuin jaksaisikaan kantaa !! Mikä sen tarkoitus on ????

        Jos raamatullista puolta ajatellaan, niinhän siellä isossa kirjassa sanotaan, että lisääntykää ja täyttäkää maa......
        Siitä huolimatta Ihmiset tekevät niitä omia valintojaan, minkä kukin näkee tärkeäksi omassa elämässään.
        Joillekin se on opiskelu, reipas sinkkuelämä, tärkeät harrastukset,mitä kellekkin.
        Meidän ikäluokalle tärkeää oli avioliitto, lapset, tietenkin ammatit työelämään........
        mikä on kenellekkin omien elämänarvojensa mukaista elämää. ja mikä kenellekkin se elämäntarkoitus????
        Viimekädessä-luojan lisäksi - sen voi kai määritellä itse tiettyyn pisteeseen saakka???
        Omilla valinnoillaan !!


    • katicat

      Elämä - elämän ylläpito -> elämän jatkuminen.
      Näin jos ajattelee biologiselta kantilta, niin kaikessa elollisessa näkee, ihmisessäkin, lajin säilymisen tarkoituksen. Luonnossa sen näkee. Kasvitkin tuottavat enemmän hedelmää ja siemeniä kuivan kauden jälkeen, lajin jatkuvuus on turvattava.

      Ihmisillä ja eläimillä on suvunjatkamisvietti, joka on vieteistä voimakkain. Näin koska ELÄMÄN TARKOITUS ON ELÄMÄN JATKUMINEN. Voi olla että joku on säilynyt tältä elämän kutsulta, mutta epäilen että ei niitä ihmisiä paljon ole.
      Turha laittaa silti lapsia tehneet ja lapsettomat vastakkain, ikäänkuin lapsettomilla ei olisi tarkoitusta elämällään, sillä tämä koskee elämää yleisesti eikä erikseen ketään henkilöä.

      Hengelliseltä kantilta ajatellen Raamattu taas sanoo, että ihmisen elämän tarkoitus on etsiä Jumalaa, jos hänet voisi edes hapuilemalla löytää. En muista miissä se kohta on.

      Sitten joku käsittää tällä kysymyksellä, että mitä tarkoitusta tällä kaikella on. Ihminen syntyy, ihminen kuolee. Onko tällä mitään järkeä. Helpottaahan se tätä tuskaa, että miettiessään löytää elämälleen jonkun tarkoituksen.

      Joku voi itse päätellä elämänsä tarkoituksen tarkastelemalla elämäänsä, kuten Ylikypsä tekee. Eihän tuossa voi tulla muuhun tulokseen kuin että Ylikypsän yksi tärkein elämän tarkoitus on ollut lähimmäisensä auttaminen hädän hetkellä, olla paikalla uskollisesti loppuun asti mies paikallaan. Jotenkin tähän yhteyteen sopivat sanat pyyteettömyys, kutsumus.

      Uskon että jokaisen ihmisen elämällä on tarkoitus, yksi miljoonista siittiöistä valikoitui ja siitä alkoi taipaleemme. Nöyrinä voimme pohtia näinkin suuria asioita. Vastauksia saamme monenkirjavia.

      • Maalaismies*

        Elämää ylläpitävää työtä voi tehdä synnyttämättäkin. Siihen tehtävään näyttää joillakin olevan sopivat geenit, kutsumus. Luonto so. elämän voima on sokea. Se vain jatkaa lisääntymistä kävipä jälkikasvulle kuinka hyvänsä.


      • Likka321
        Maalaismies* kirjoitti:

        Elämää ylläpitävää työtä voi tehdä synnyttämättäkin. Siihen tehtävään näyttää joillakin olevan sopivat geenit, kutsumus. Luonto so. elämän voima on sokea. Se vain jatkaa lisääntymistä kävipä jälkikasvulle kuinka hyvänsä.

        Luin ketjua kyynelsilmin, niin koskettavia asioita tässä on. Puheenvuoroista näkee, miten näin suurta asiaa ei voi kerralla yrittääkään sanoa. Toinen toistemme vastaukset täydentävät toisiaan, antavat oman palasensa suureen kokonaisuuteen.

        Viittasin tuolla aiemmin, että lähtevää laivaa odotetaan toisella rannalla ja että siellä ovat tallella ja vastassa rakkaat ihmisemme.Olemme suvun kesken tehneet treffejäkin tietyn puun alle kristallivirran rannalle.

        Minustakin suvun jatkuminen on valtava ilon aihe, ja tunnen jopa ylpeyttä aavistaessani, että olen kerran suuren suvun kantaäiti.- Meille on annettu erilaiset lahjat ja tehtävät täällä.

        Raamatun Martta ja Maria -kertomus puhuttelee minua. Itsessäni on kumpaakin, niin kuin useimmissa naisissa. Nyt kun kiireisin elämänvaihe on ohi, haluaisin antaa Marialle enemmän tilaa, hiljaiselle uneksivalle kuuntelijalle."Sisaresi on valinnut hyvän osan,älä ota sitä häneltä pois!"


      • Maalaismies*
        Likka321 kirjoitti:

        Luin ketjua kyynelsilmin, niin koskettavia asioita tässä on. Puheenvuoroista näkee, miten näin suurta asiaa ei voi kerralla yrittääkään sanoa. Toinen toistemme vastaukset täydentävät toisiaan, antavat oman palasensa suureen kokonaisuuteen.

        Viittasin tuolla aiemmin, että lähtevää laivaa odotetaan toisella rannalla ja että siellä ovat tallella ja vastassa rakkaat ihmisemme.Olemme suvun kesken tehneet treffejäkin tietyn puun alle kristallivirran rannalle.

        Minustakin suvun jatkuminen on valtava ilon aihe, ja tunnen jopa ylpeyttä aavistaessani, että olen kerran suuren suvun kantaäiti.- Meille on annettu erilaiset lahjat ja tehtävät täällä.

        Raamatun Martta ja Maria -kertomus puhuttelee minua. Itsessäni on kumpaakin, niin kuin useimmissa naisissa. Nyt kun kiireisin elämänvaihe on ohi, haluaisin antaa Marialle enemmän tilaa, hiljaiselle uneksivalle kuuntelijalle."Sisaresi on valinnut hyvän osan,älä ota sitä häneltä pois!"

        Joskus leikittelen ajatuksella, että yksilö on viestin viejä. Hän kuljettaa kuninkaan salaista viestiä luonnollisesti tietämättä viestin sisältöä. Se vain on vietävä seuraavaan etappiin.


      • Maalaismies* kirjoitti:

        Joskus leikittelen ajatuksella, että yksilö on viestin viejä. Hän kuljettaa kuninkaan salaista viestiä luonnollisesti tietämättä viestin sisältöä. Se vain on vietävä seuraavaan etappiin.

        eli uudelle sukupolvelle, ja toivon, että vaikka emme tunne sisältöä, voimme sitä tietämättämme parantaa ennenkuin luovutamme sen kädestämme.

        Tietenkin voi käydä myös toisinpäin, vaikka emme tietenkään niin toivoisi käyvän.


      • sinussa Likka
        Likka321 kirjoitti:

        Luin ketjua kyynelsilmin, niin koskettavia asioita tässä on. Puheenvuoroista näkee, miten näin suurta asiaa ei voi kerralla yrittääkään sanoa. Toinen toistemme vastaukset täydentävät toisiaan, antavat oman palasensa suureen kokonaisuuteen.

        Viittasin tuolla aiemmin, että lähtevää laivaa odotetaan toisella rannalla ja että siellä ovat tallella ja vastassa rakkaat ihmisemme.Olemme suvun kesken tehneet treffejäkin tietyn puun alle kristallivirran rannalle.

        Minustakin suvun jatkuminen on valtava ilon aihe, ja tunnen jopa ylpeyttä aavistaessani, että olen kerran suuren suvun kantaäiti.- Meille on annettu erilaiset lahjat ja tehtävät täällä.

        Raamatun Martta ja Maria -kertomus puhuttelee minua. Itsessäni on kumpaakin, niin kuin useimmissa naisissa. Nyt kun kiireisin elämänvaihe on ohi, haluaisin antaa Marialle enemmän tilaa, hiljaiselle uneksivalle kuuntelijalle."Sisaresi on valinnut hyvän osan,älä ota sitä häneltä pois!"

        on paljonkin, olen kirjoituksistasi niin päätellyt.


      • katleija4

        Vielä kolme vuotta sitten oli mahdollista käydä näin antoisaa keskustelua eri aiheista.
        Katleija alias Katicat


    • Sens-Ori

      Yli 60 vuotta kului ennenkuin elämän tarkoitus selvisi: eläkkeellä oleminen.
      Voi tehdä mitä haluaa ja törsätä huolettomasti.
      Ei ole suorituspaineita eikä kunnianhimoa - voi nauttia sydämen kyllyydestä juuri siitä mikä huvittaa!

    • Allaolevat mietteeni olen kirjoittanut jonakin aamun varhaisena hetkenä.Rohkeasti kirjoitan ne tähän,ehkäpä tälläkin on oma tarkoituksensa.

      Toteutan vielä niitä asioita,jotka tuntuvat puuttuvan elämäni kulusta...mitä on vielä mahdollista tässä vaiheessa.
      Tuntuu siltä,että olen saavuttanut kaiken,mikä on ollut minulle mahdollista.Toisin ei olisi voinut käydä näissä olosuhteissa ja ympäristöissä,missä olen elänyt.Mutta kaikki on ollut rohkeaa,rehellistä,yltiöpäistäkin,itsetuhoistakin välillä.Kaikki se on kuulunut juuri minun elämääni,mutkikasta mutta onnekasta matkaa.
      Tyytyväinen olen,mutta tuntuu,että vielä on kokematta jotain edessäpäin.
      En koskaan ole hakenut "kuuta taivaalta",vain sen,minkä olen tuntenut,tahtonut kuuluvan elämääni.Sen olen myös toteuttanut tai se on toeteutunut.
      Puolittainen elämä,elämä ilman intohimoa ja hurjuuttakin ei ole mitään.Jonkinlainen pysähdyshetki on taas elämässäni,kun olen elänyt aina eräänlaisissa jaksoissa.Nykyinen tilanne on uusi ja erilainen,alanko olla aika "valmis".
      Mutta nyt on jätettävä kaikki entinen ja nykyinen,vaikka kaikki tuntuisi järjettömältäkin.Jos en nyt tee täyttä muutosta elämääni,menetän otteeni ja alan kuolla.
      Intuitioni on yhä voimistunut ja siihen on nyt luotettava,lähdettävä uuteen.
      Paeta ei voi mitään,siitä ei olekaan kysymys,vaan henkiinjäämisestä vielä joksikin aikaa;elämällä.
      Olen joskus sanonut,että olen rationalisti.Se tarkoittanee sitä,että olen toteuttanut elämäni sellaisena kuin minusta on tuntunut oikealta,että näin on tehtävä,näin on elettävä.Tavallaan en osaakaan puhua mistään haaveista,koska olen ryhtynyt siihen,minkä olen ajatellut tarvitsevani....paloja sieltä täältä.
      Olen "leiviskäni" hyvin hoitanut,kaikilla asioilla on ollut oma aikansa:perheellä,avioliitolla,työllä...nyt on minun oma aikani.Olen onnellinen,että olen saanut lisäaikaa ennättääkseni vielä sen loppusilauksen.
      Ehkäpä tämä risainen,rosoinen "maailmanmatkaaja-kulkuri"ennättäisi vielä levollisuutta sielulleen saada.Enteitä on jo,olenhan menneeseen tyytyväinen.Mitään mennyttä ei tarvitse haikailla.Kaikki miehenikin ovat olleet tärkeitä hyviä miehiä omine vajavaisuuksineen...tai ehkäpä juuri siksi.
      Olen onnellinen myös,että sisimpäni on pysynyt nuorena,rohkeana,erehtyvänä,ehdottomana,tuulimyllyjä ja ennakkoluuloja vastaan taistelevana.Rehellisenä nyt itselleen....tällainen olen.
      Olen myös ajatellut kuoleman helppoutta,kun on saanut,kokenut lähes kaiken.Jäljellä vielä jonkinlaisen levollisuuden kokeminen.
      "Maallista"omaisuutta,rikkautta,rahaa on aina ollut niukalti.Se,mitä on ollut,on riittänyt.On taas helppo luopua tavaroista,antaa nekin taas kierrätykseen ja...lähteä uuteen.
      Alan olla aika tavalla "matkani päässä",tunnen sen.Ei minusta sairaalan sänkyihin makaamaan ole.Elämässä kiinni ja sitten lähtö.
      Portugal on odottanut minua jo kauan.Ehkäpä se todella on esivanhempieni maa niinkuin olen tuntenut...
      "Sulle silmäni annan,annan.....
      vaikken saisi sua koskaan..."

    • señora lyyli

      jokkainen ihminen vissii joskus elämässää pohtii mikä hänen tarkotuksensa tääl maailmassa on.
      mie aattelen niin että jokkaisella ihmisel on oma tarkotus. niillä miehil ja naisillakkii josta mainitsit ,jotka on tehneet maailman laajusii tekoja.

      heiän elämän tarkotus ei ole olt ne teot maailmalle, hyö ois voint totetuttaa elämän tarkotustaa lähenpänkin, omassa ympäristössää tai ihan miten ja missä vaan. ne teot ovat heiän karmassaa.

      vaik mie näin aattelen en kuitenkaa tiiä enkä ossaa sannoo oman elämäin tarkotusta, se ko on olt millo mitäkin.:))

      elämäin on saant tarkotuksen ko vanhoil päivillä perheen sain, joskus sairauksista selviiminen on antant tunteen että elämälläin on tarkotusta ja tehtävää . elämän tarkotus oli myös aikanaa monast ko sai jalmarin kanssa vasikan tai varsan päästää maailmaan.:))

      taitaa olla niin että elämän tarkotus selviää vasta loppumetreillä, sillo ko erkaannutaan maailmasta.

      minun mies jalamari kuol toukokuussa kylvojen aikaan 1990, hää lyyhisty pellolle sydän kohtauksee.

      apumiehen kanssa hänet saatii tupaan ja pettin.hää oli viel henkissä siin maatessaa.
      istuin sänkyn laialla ja pidin käestä , jalmari aukas silmät ei sanont mittää katso vaa minnuu ja hymyili.

      hänel ol siniharmaat silmät ja niis oli katse mitä en olt koskaa enne nähny hänellä . mie vähä pelästyin ja nousin ylös ja jäin seisoskelemaa apumiehen kanssa sänkyn vieree.

      en olt koskaa näht niin suurta rakkautta ihmisen silmissä. mie aattelin että jeesus on varmaa katsonu noin ihmisii. siin seisoes mie jostain syystä uskoin ja ymmärsin jeesuksen olemisen.

      apumies vilkasi minnuu, kuin sanoaksee näänkö mie saman. jalmari ei sanont sannaakaa ennää minulle,hymyili vaa. ampulanssimiehet ko tuli ,hää sano ettei hänest taia olla lähtijäksi mihinkää, jotta siit voi päätellä että hää ol tajuissaa.

      ihminen ei pysty ennää kuoleman lähel puhumaa, vaik ois tajuissaa, ehkä se on niin tarkotettu ettei hää paljastas mittää tapahtuvasta.

      mie tiesin jalmarin jumalallisen katseen nähtessäin ,että hänel oli kaikki selvinny ei olt ennää mittää epäselvää ei kysyttvvää eikä sanottavvaa ,jälellä oli vaan suur rakkaus tätä kaikkea elämää kohtaa.

      rakas ystäväin ruuneperi, yks sinun elämän tarkotuksista on olt tuua iloa meiän palstalaisten päivään. ja mielihyvän tuomista ei pitä koskaa vähätellä, minulkii sie olit ihan välttämätön menneinä vuosina, kiitos niistä.

      paljon terveisiä kaikille toivoo lyyli

      • On aina mieltä lämmittävää kuulla Sinusta. Tietoisuus siitä, että jaksat taas kirjoittaa on meille vanhoille palstalaisille kuin ilosanoma.

        Kyllä me Sinua muistamme, mutta olen välittänyt kaikille pyyntösi olla huhuilematta perääsi.

        Kiitos kauniista sanoistasi. Rohkenen palstalaisten puolesta toivottaa Sinulle parhainta kevättä ja uutta kesää!

        Ystävällisesti Sinun

        Ruuneperi


      • Ruuneperi kirjoitti:

        On aina mieltä lämmittävää kuulla Sinusta. Tietoisuus siitä, että jaksat taas kirjoittaa on meille vanhoille palstalaisille kuin ilosanoma.

        Kyllä me Sinua muistamme, mutta olen välittänyt kaikille pyyntösi olla huhuilematta perääsi.

        Kiitos kauniista sanoistasi. Rohkenen palstalaisten puolesta toivottaa Sinulle parhainta kevättä ja uutta kesää!

        Ystävällisesti Sinun

        Ruuneperi

        kaikki viisaat elämää nähneet olisivat pohuneet
        lyylin "suulla". Kuinka rauhottavaa oli lukea sitä.
        Juuri näinä päivinä kun ihmiset elävät "kun viimestä päivää".
        Omahyväsiä ja tylyjä ollaan toisillemme.
        En pidä itseäni yhtään parempana. Olen vaan tyytyväinen kun saan vatsani jokapäivä täytettyä hyvällä ravinnolla ja asun aika mukavasti.

        Oliskoos nyt aika ruveta auttamaan kovaosaisia.


      • Maalaismies*
        ullamirjami kirjoitti:

        kaikki viisaat elämää nähneet olisivat pohuneet
        lyylin "suulla". Kuinka rauhottavaa oli lukea sitä.
        Juuri näinä päivinä kun ihmiset elävät "kun viimestä päivää".
        Omahyväsiä ja tylyjä ollaan toisillemme.
        En pidä itseäni yhtään parempana. Olen vaan tyytyväinen kun saan vatsani jokapäivä täytettyä hyvällä ravinnolla ja asun aika mukavasti.

        Oliskoos nyt aika ruveta auttamaan kovaosaisia.

        Kun señora lyyli kirjoittaa, alkavat sisikunnassa kevätlinnut laulaa ja metsätähdet kukkia.


      • kokelas*
        Maalaismies* kirjoitti:

        Kun señora lyyli kirjoittaa, alkavat sisikunnassa kevätlinnut laulaa ja metsätähdet kukkia.

        Lähes koko ketju on kaunista luettavaa ja aina vaan paranee, maalaismiehen sanoihin yhdyn .


      • Kirveli
        kokelas* kirjoitti:

        Lähes koko ketju on kaunista luettavaa ja aina vaan paranee, maalaismiehen sanoihin yhdyn .

        Kaunis sana -olevainen- tuli esille tämän- aamuisessa 'Sanakirja'-ohjelmassa.
        Siinä kertoja liitti tämän sanan elämän tarkoitukseenkin. Olemme olevaisia. Hän myös toivoi , että voisi laittaa sen joskus ammattinimikkeekseenkin. Minäkin voisin.


      • Kirveli kirjoitti:

        Kaunis sana -olevainen- tuli esille tämän- aamuisessa 'Sanakirja'-ohjelmassa.
        Siinä kertoja liitti tämän sanan elämän tarkoitukseenkin. Olemme olevaisia. Hän myös toivoi , että voisi laittaa sen joskus ammattinimikkeekseenkin. Minäkin voisin.

        Kun olen lukenut teidän kaikkien ajatuksia, enkä ole mitään syvällistä osannut itse sanoa, tuli tuosta olevaisesta mieleen muutamia ajatuksia:

        Onko meidän itse kunkin kohdalla kysymys jonkinlaisesta osasuorituksesta tässä ikuisuuden ajassa. On vuorossa elämä tässä maailmassa! Mitähän muita osasuorituksia meillä vielä on?

        Fysiikkaa opiskelleet tuntevat energian häviämättömyyden lain:

        Energia ei koskaan häviä, muuttaa vain muotoaan. Tutuinta meille on aineen muuttuminen energiaksi, ja yksinkertaisimpana esimerkkinä puun palaminen. Aine ,puu, muuttuu lämpoenergiaksi.

        Mekin olemme ainetta; lihaa, luuta ja verta. Lahoaminenkin on palamista, joten olemme ikuisia, häviämättömiä, vähän hävyttömiäkin - joskus.

        Energian muuttaminen takaisin aineeksi ei meilä IHMISILTÄ vielä onnistu.


      • Ruuneperi kirjoitti:

        Kun olen lukenut teidän kaikkien ajatuksia, enkä ole mitään syvällistä osannut itse sanoa, tuli tuosta olevaisesta mieleen muutamia ajatuksia:

        Onko meidän itse kunkin kohdalla kysymys jonkinlaisesta osasuorituksesta tässä ikuisuuden ajassa. On vuorossa elämä tässä maailmassa! Mitähän muita osasuorituksia meillä vielä on?

        Fysiikkaa opiskelleet tuntevat energian häviämättömyyden lain:

        Energia ei koskaan häviä, muuttaa vain muotoaan. Tutuinta meille on aineen muuttuminen energiaksi, ja yksinkertaisimpana esimerkkinä puun palaminen. Aine ,puu, muuttuu lämpoenergiaksi.

        Mekin olemme ainetta; lihaa, luuta ja verta. Lahoaminenkin on palamista, joten olemme ikuisia, häviämättömiä, vähän hävyttömiäkin - joskus.

        Energian muuttaminen takaisin aineeksi ei meilä IHMISILTÄ vielä onnistu.

        Olen myös itse kohdallani miettinyt tätä kysymystä.
        Minusta ,jokainen on tärkeä siinä paikassa ,missä elää ja on elänyt..Jos miettii,,miten olisi,jos juuri minä en olisi syntynyt,niin se olisi jo todella monimutkanen asia..ei olisi lapsiani ,ei lapsenlapsiani..ei lapsenlapsenlastani..Jokainen
        rengas ketjussa on yhtä tärkeä..Eräs samanikäinen
        sukulais nainen on lapseton..sisaruksia oli paljon..
        äiti perheestä kuoli,kun lapset oli pieniä ja tämä vanhin sisar hoiti kaikki asiat ,vaikka oli itse vielä lapsi.Sitten vanhempana on hoitanut sisarusten lapsia ja edelleen hoitaa sisarusten
        lapsenlapsia..joten hän on ollut tärkeä lenkki
        myöskin..On ihminen naimisissa tai naimaton..
        lapsirikas tai lapseton..on todella rikastuttava ympäristöään olemassaolollaan...Sitten on asioita,
        jotka eivät ole vielä selvinneet minulle..esim.
        miehen toistakymmentä vuotta kestänyt sairaus,
        joka jatkuu edelleen..mikä tarkoitus sillä on??
        Kai se selviää ajan kanssa..Minä henkilökohtaisesti ,olen oppinut sen periaatteeen,
        "Kaveria ei jätetä" ,on sitten millainen tilanne hyvänsä..Eläminen sinänsä on haaste..Pitää yrittää elää loukkaamatta ketään ja toiset huomioonottaen.
        Tällaisia ajatuksia tuli mieleen....


    • Hintriika1

      Kun tuolla heti alussa kirjoitin, että elämä on elämistä varten, niin leikkasinpa tänä aamuna lehdestä Yrjö Kallisen ajatelmana sanat: Eläminen on elämän tarkoitus.

      Jos Yrjö oli sitä mieltä, niin sen täytyy olla totta! Muistan, kuinka silmä ympyriäisinä jaksoin jo alakansakoululaisena kuunnella tuon legendaarisen puhujan juhlapuheita monilla osuuskauppajuhlilla.

      Se oli jännä ilmiö, että usein kuuluttajan ilmoittaessa, että seuraavana puhuu "se ja se", salista kävi kato buffetin puolelle. Mutta jos kuuluttaja ilmoitti, että seuraavana puhuu Yrjö Kallinen, väki ryntäsi buffetin puolelta saliin.

      • Nuo teidän monien vastaukset ovat kyllä pyörittäneet ajatuksiani ja panneet miettimään

        Viimeinen oivallukseni oli, että olemme kaikki ainutkertaisia.

        Juuri Sinä ja minä olemme erikoisuuksinemme jotakin aivan muuta kuin maailman kaikki muut n. 6 mrd ihmistä. Tätä tehtävää varten lienemme siis täällä. Kukaan muu ei pysty meidän tehtäväämme suorittamaan. Kaikissa tekemisissämme on oma persoonallinen leima


      • mutta realiteetti on otettava käytäntöön ja pian . Tarkoitan sitä mitä Ruuneperikin ,kai ,tarkoitti . Nyt kun tiedemiehet ovat monesta asiasta selvillä, luusisi että näitä tietoja käytettäisiin maailman parhaaksi ,eikä suurriistäjien hyväksi. Ottakaapa ossa esm , keskusteluun ilman saastumisesta.


      • Elävä kivi

        Pidän runosta! Kiitos! Voin sen jollekkin ihmiselle kopioida.


    • Minä, lukija

      En tajua elämäni tarkoitusta, sitähän tuossa aloituksessa kysyit. Ilmeisesti olet ketjuasi tarkoin lukenut, joten tekisitkö pienen yhteenvedon. Jos vaikka siitä löytäisin jotain tarkoitusta omalle elämälleni.

      • että kun on tämän verran takana elettyä elämää, on helpompi hahmottaa ,mikä se oman elämän tarkoitus on ollut,, ainakin tähän asti !!
        Hyvin nuorena ,ei sitä osannut sanoa eikä tiennytkään !
        Jos jätetään pois se raamatun käsky lisääntymisestä,niin ihmisten elämällä voi olla monenlaisia tarkoituksia.... monista asioista ja sattumista riippuen.
        Miksi jokin asia menee niinkuin menee, siihen ei aina tiedä vastausta.......eikä sen tarkoitusta!!
        Kuitenkin se elämä olisi elettävä niin täysipainoisesti kuin se on kenellekkin mahdollista.


      • Hintriika1
        meri-kukka98 kirjoitti:

        että kun on tämän verran takana elettyä elämää, on helpompi hahmottaa ,mikä se oman elämän tarkoitus on ollut,, ainakin tähän asti !!
        Hyvin nuorena ,ei sitä osannut sanoa eikä tiennytkään !
        Jos jätetään pois se raamatun käsky lisääntymisestä,niin ihmisten elämällä voi olla monenlaisia tarkoituksia.... monista asioista ja sattumista riippuen.
        Miksi jokin asia menee niinkuin menee, siihen ei aina tiedä vastausta.......eikä sen tarkoitusta!!
        Kuitenkin se elämä olisi elettävä niin täysipainoisesti kuin se on kenellekkin mahdollista.

        Jos nuorena olisi tiennyt kaiken, mitä elämä tuo tullessaan, niin olisikohan sitä uskaltanut elää ollenkaan? Jos suuret vastoinkäymiset tietäisi etukäteen, niin ne murskaisivat alleen! Sitten, kun niistä sitten on jotenkin selvinnyt, ne muuttuvat osaksi elämänkokemusta ja -viisautta.

        Liekö ketään, joka voisi sanoa, että elämä on mennyt juuri niin kuin suunnittelikin? Yllätykset tekevät elämän mielenkiintoiseksi. Haasteelliseksi!

        Ruusuilla tanssijankin on astuttava välillä risukkoon odottamaan päivänpaistetta. Valitettavasti päivä joillekin pysyy pilvessä loputtomiin. Silloin täytyy osata olla todellinen elämän optimisti!


      • Hintriika1 kirjoitti:

        Jos nuorena olisi tiennyt kaiken, mitä elämä tuo tullessaan, niin olisikohan sitä uskaltanut elää ollenkaan? Jos suuret vastoinkäymiset tietäisi etukäteen, niin ne murskaisivat alleen! Sitten, kun niistä sitten on jotenkin selvinnyt, ne muuttuvat osaksi elämänkokemusta ja -viisautta.

        Liekö ketään, joka voisi sanoa, että elämä on mennyt juuri niin kuin suunnittelikin? Yllätykset tekevät elämän mielenkiintoiseksi. Haasteelliseksi!

        Ruusuilla tanssijankin on astuttava välillä risukkoon odottamaan päivänpaistetta. Valitettavasti päivä joillekin pysyy pilvessä loputtomiin. Silloin täytyy osata olla todellinen elämän optimisti!

        kun ruusuillatanssimista ,ikävä kyllä usein sattuu vaan astumaan piikinpäälle.


      • aloittajalle
        ullamirjami kirjoitti:

        kun ruusuillatanssimista ,ikävä kyllä usein sattuu vaan astumaan piikinpäälle.

        ja kaikille kirjoittajille!
        Olen nyt pari tuntia viettänyt lukien näitä palstan ketjuja.Aivan uusia nimimerkkejä on ilmaantunut. Siitä on jo kauan kun itse viimeksi tänne kirjoittelin.Sanonpa että näistä miehistä löytyy herkkäsieluisia kirjoittajia myös.Onko niin että iän myötä mieskin uskaltautuu avaamaan sieluaan.Halauksen annan tälle Ruuneperillekin.

        Miten erilaisia me ihmiset olemmekaan, sen näkee viestien sisällöstä.Toiset ovat jalat maan pinnalla tukevasti, joittenkin mieli liitelee pilvissä ja tuonpuoleisissa.
        Viimeiseen viestiin jatkoksi tulee mieleen laulu, jossa sanotaan että on nuoruuden aika niin ruusuinen ja riemuinen sen joka puoli. Ota tiestäsi vaarin ja suunnasta sen, älä kaikista ruusuista huoli.


      • Tein kyllä jo jonkinlaisen yhteenvedon tuolla aikaisempana, otsikolla: Palaan minäkin.

        Jokainen ihminen täydentää tätä ihmiskunnan n. kuusimiljardista ihmismäärää.

        Me itse kukin olemme omina persooninamme ainutkertaisia, joita kukaan muu ei voi korvata.

        Meidän on täyttävä tämä tehtävämme, jonka Luojamme on meille antanut salliessaan meidän syntyä tänne, ihmiskunnan pieneksi osaseksi.

        Vieläkin on aukkoja, jotka jonkun on täytettävä!

        Edellistä parempaan tulokseen en ole päässyt.


      • Ruuneperi kirjoitti:

        Tein kyllä jo jonkinlaisen yhteenvedon tuolla aikaisempana, otsikolla: Palaan minäkin.

        Jokainen ihminen täydentää tätä ihmiskunnan n. kuusimiljardista ihmismäärää.

        Me itse kukin olemme omina persooninamme ainutkertaisia, joita kukaan muu ei voi korvata.

        Meidän on täyttävä tämä tehtävämme, jonka Luojamme on meille antanut salliessaan meidän syntyä tänne, ihmiskunnan pieneksi osaseksi.

        Vieläkin on aukkoja, jotka jonkun on täytettävä!

        Edellistä parempaan tulokseen en ole päässyt.

        tulen lukemaan KESKUSTELUJA toivon että tämä ketju eläis kauan .
        Harvoin olen saanut lukea näin täydellistä keskustelua,ja lämpöisiä ajatuksia elämisen taidoista.
        Toivottavasti taasen avaat yhtä kiinnostavan keskustelun. Tämä kun on kohta "avaruudessa".
        Ruuneperille!


      • Tähtisilmä **
        ullamirjami kirjoitti:

        tulen lukemaan KESKUSTELUJA toivon että tämä ketju eläis kauan .
        Harvoin olen saanut lukea näin täydellistä keskustelua,ja lämpöisiä ajatuksia elämisen taidoista.
        Toivottavasti taasen avaat yhtä kiinnostavan keskustelun. Tämä kun on kohta "avaruudessa".
        Ruuneperille!

        Yön hiljaisuudessa luin palstan arkistoa ja liikuttuneena luin tämän ketjun. Ketjun aloittaja avaa sen hyvin rehellisenä kysyen elämän tarkoitusta.

        Jos se olisi päässyt unohtumaan, niin tässä ketjussa selviää, kuinka aidosti Ruuneperi osaa lähestyä kanssaihmisiään. Kuinka monelle se on antanut tarkoitusta elämälle, saada täällä keskustella meille kaikille tärkeistä asioista, myös siitä mikä on elämämme tarkoitus.

        Me elämme toisiammekin varten. Todella niinkuin Ruuneperi tuolla iloisena tajuaa, olemme jokainen ainutlaatuisia! Aina on joitakin ympärillämme olevia ihmisiä, joita voimme ilahduttaa, tukea ja onnellistuttaa.

        Siinä on Ruuneperi näiden vuosien aikana tehnyt paljon hyvää työtä, antamalla ajatuksiaan palstalaisille. Sen vuoksi voi häntä ihmisenä sekä kiittää että rakastaa.


      • onnellinen lukija
        Tähtisilmä ** kirjoitti:

        Yön hiljaisuudessa luin palstan arkistoa ja liikuttuneena luin tämän ketjun. Ketjun aloittaja avaa sen hyvin rehellisenä kysyen elämän tarkoitusta.

        Jos se olisi päässyt unohtumaan, niin tässä ketjussa selviää, kuinka aidosti Ruuneperi osaa lähestyä kanssaihmisiään. Kuinka monelle se on antanut tarkoitusta elämälle, saada täällä keskustella meille kaikille tärkeistä asioista, myös siitä mikä on elämämme tarkoitus.

        Me elämme toisiammekin varten. Todella niinkuin Ruuneperi tuolla iloisena tajuaa, olemme jokainen ainutlaatuisia! Aina on joitakin ympärillämme olevia ihmisiä, joita voimme ilahduttaa, tukea ja onnellistuttaa.

        Siinä on Ruuneperi näiden vuosien aikana tehnyt paljon hyvää työtä, antamalla ajatuksiaan palstalaisille. Sen vuoksi voi häntä ihmisenä sekä kiittää että rakastaa.

        joita olen lukenut!


      • mikisi ei onnistu
        onnellinen lukija kirjoitti:

        joita olen lukenut!

        enää tällaine keskustelu, sääli !!!


      • Jokainen ihminen on ainutlaatuinen eli uniikki täällä maailmassa. Ei hänen tsrvitse olla mikään neropatti tai kuvankaunis. van juuri sinä
        Sinun kohdallasi olisi aukko tälä suuressa ihmismeresså, jonka vain sinä voit t'äyttä'

        El'äm'äsi tarkoitus on suorittaa oma osuutesi, niin myös muitten.


      • Ruuneperi kirjoitti:

        Jokainen ihminen on ainutlaatuinen eli uniikki täällä maailmassa. Ei hänen tsrvitse olla mikään neropatti tai kuvankaunis. van juuri sinä
        Sinun kohdallasi olisi aukko tälä suuressa ihmismeresså, jonka vain sinä voit t'äyttä'

        El'äm'äsi tarkoitus on suorittaa oma osuutesi, niin myös muitten.

        Yökyöpelinä,kuten mahdat olla sinäkin ystäväisein. Herätitpä eloon meille kaikille niin tärkeän kysymyksen. Olinpa ymmälläni,kun luin koko ketjun,oliko silloin muutama vuosi sitten niin monia kirjoittajia,jotka ihan kyyneliin asti ilmentivät itseään. Mihin ne ihmiset ovat kadonneet,tilalle on tullut näitä erinäisin kirjain ja numeroyhdistelmin itseään ilmaisevia julkituovia kannanottajia. Kuinka voimmekaan kadottaa tällaisen mahdollisuuden kommunikoida samanikäisten,samanlaisia asioita kokeneiden ihmisten ajatuksien vaihdon. Mielestäni tätä voisi verrata semmoiseen kirjeenvaihtoon parhaimmillaan,mitä on kirjallisuudessa julkaistu,esim, suurmiehistämme,-naisistamme. Luettuani noita vanhempia tekstejä, olen yhä sitä mieltä, että kyllä kirjoittajia vielä löytyy. Oletteko muut samaa mieltä?


      • sinisirkku-ek
        FlikklapsRaumalt kirjoitti:

        Yökyöpelinä,kuten mahdat olla sinäkin ystäväisein. Herätitpä eloon meille kaikille niin tärkeän kysymyksen. Olinpa ymmälläni,kun luin koko ketjun,oliko silloin muutama vuosi sitten niin monia kirjoittajia,jotka ihan kyyneliin asti ilmentivät itseään. Mihin ne ihmiset ovat kadonneet,tilalle on tullut näitä erinäisin kirjain ja numeroyhdistelmin itseään ilmaisevia julkituovia kannanottajia. Kuinka voimmekaan kadottaa tällaisen mahdollisuuden kommunikoida samanikäisten,samanlaisia asioita kokeneiden ihmisten ajatuksien vaihdon. Mielestäni tätä voisi verrata semmoiseen kirjeenvaihtoon parhaimmillaan,mitä on kirjallisuudessa julkaistu,esim, suurmiehistämme,-naisistamme. Luettuani noita vanhempia tekstejä, olen yhä sitä mieltä, että kyllä kirjoittajia vielä löytyy. Oletteko muut samaa mieltä?

        ajatukseni aiemmin, mutta vieläkin koen osaanottajien luottamuksen avata sisimpänsä keskustelussa.

        Sellainen ei synny ilman molemminpuolista luottamusta toisiinsa, jossa kaikki osallistujat uskaltautuvat perimmäisiä kysymyksiä olemassaolostamme käsittelemään.
        Kaikesta huomaa kuinka aloitteentekijä on kuunnellut kanssaihmisiään ja saavuttanut oman paikkansa.

        Se syntyy vuosien mittaan, tänäkin aikana löytyy samaa luottamusta niiden kesken, jotka jo tuntevat toistensa ajatusmaailmaa. Hyvältä tuntuu se todeta.


    • lapseton*

      ne joilla ei ole lastenlasten ihanuutta hehkuttaa, eikä edes omia lapsia.

      Eivätkö he ole täyttäneet ihmiskunnan tehtävää, tulevien sukupolvien jatkumoa,

      Eikö heidän elämällään ole mitään tarkoitusta?

      • ja lue ketju läpi! Kaikki on mainittu vastauksissa.


      • lapsellinen*

        Ei Raamattu puhu ylikansoittamisesta yhtään mitään

        Äiti Teresalla oli paljon lapsia ja yli suuri elämän tehtävä ja tarkoitus


    • Laritsa M

      Siitä kantavat huolta toiset enemmän ja toiset vähemmän.

      • turha tusina

        Lisääntymisestä ei tietenkään kukaan huolta kanna, kysymys on lisääntymisvietistä. Jos joku huolta kantaisi, miksi abortteja tehtäisi ja ehkäisyä käytettäisi. Tosi kummallinen näkökulma.


    • Eräs eläin.

      ole sen kummempi kuin kasveilla ja muilla eläimillä. Ja sehän on lajin säilyminen!

    • Lukia naapurissa

      vanha aloitus, kilpailuttaa Kahvipirttiä joka on saanutjo yli 4000 lukijaa uusimmassa viestissään

      • 70+

        Aihe on kuitenkin hyvä ja aina ajankohtainen pohdittavaksi. Kyllä elämä kokonaisuudessaan on kokolailla kimurantti ja mietityttää miksi tänne on tultu.


      • Lukia naapurissa
        70+ kirjoitti:

        Aihe on kuitenkin hyvä ja aina ajankohtainen pohdittavaksi. Kyllä elämä kokonaisuudessaan on kokolailla kimurantti ja mietityttää miksi tänne on tultu.

        sitä pohdimme vanhana.Nuorina emme osaa pohtia ikuisuus kysymyksiä


      • Elävä kivi
        Lukia naapurissa kirjoitti:

        sitä pohdimme vanhana.Nuorina emme osaa pohtia ikuisuus kysymyksiä

        Mutta jos sitä vanhuutta ei tulekkaan?
        Silja nuorena nukkunut!


      • Lukia naapurissa
        Elävä kivi kirjoitti:

        Mutta jos sitä vanhuutta ei tulekkaan?
        Silja nuorena nukkunut!

        nuorena nukkui, moni muukin, tuskin he pohtivat elämän tarkoitusta kovin tarkasti.nuorena on tarkoitus elää, ei miettiä kaiken loppumista


      • ¤¤¤¤HHH
        Lukia naapurissa kirjoitti:

        nuorena nukkui, moni muukin, tuskin he pohtivat elämän tarkoitusta kovin tarkasti.nuorena on tarkoitus elää, ei miettiä kaiken loppumista

        ----

        Ei kuolema ole arvoitus,
        joka kerran ratkeaa.
        Se on ihmisen ihana oikeus
        taipaleensa tehtyään nukahta


      • Elävä kivi
        ¤¤¤¤HHH kirjoitti:

        ----

        Ei kuolema ole arvoitus,
        joka kerran ratkeaa.
        Se on ihmisen ihana oikeus
        taipaleensa tehtyään nukahta

        Nukahtaa? Tuohon en usko!

        Kun on saanut pisaran maistaa Jumalan olemassaoloa olen varma että elämä jatkuu kuoleman jälkeen. Ruumis mätänee mutta iankaikkisuussielun Jumala haluaa takaisin luokseen.


      • Elävä kivi
        Lukia naapurissa kirjoitti:

        nuorena nukkui, moni muukin, tuskin he pohtivat elämän tarkoitusta kovin tarkasti.nuorena on tarkoitus elää, ei miettiä kaiken loppumista

        Raamatussa kehotetaan muistamaan Luojaa nuoruudessa ennenkuin pahat päivät tulevat.

        Kun ihminen tulee vanhaksi ja saattaa olla niin sairas ettei jaksa enää ajatella sielunsa kohtaloa. Siitä justiinsa raamattu varoittaa.


      • hopohöö
        Elävä kivi kirjoitti:

        Raamatussa kehotetaan muistamaan Luojaa nuoruudessa ennenkuin pahat päivät tulevat.

        Kun ihminen tulee vanhaksi ja saattaa olla niin sairas ettei jaksa enää ajatella sielunsa kohtaloa. Siitä justiinsa raamattu varoittaa.

        raamattu on höpöjen kirja vrt ufotutkinta


      • Elävä kivi
        hopohöö kirjoitti:

        raamattu on höpöjen kirja vrt ufotutkinta

        Sillä niinkuin oli Nooan päivinä, niin on Ihmisen Pojan tulemus oleva.
        24:38 Sillä niinkuin ihmiset olivat niinä päivinä ennen vedenpaisumusta: söivät ja joivat, naivat ja naittivat, aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin,
        24:39 eivätkä tienneet, ennenkuin vedenpaisumus tuli ja vei heidät kaikki; niin on myös Ihmisen Pojan tulemus oleva.
        24:40 Silloin on kaksi miestä pellolla; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
        24:41 Kaksi naista on jauhamassa käsikivillä; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
        24:42 Valvokaa siis, sillä ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee.


      • kivi'
        Elävä kivi kirjoitti:

        Sillä niinkuin oli Nooan päivinä, niin on Ihmisen Pojan tulemus oleva.
        24:38 Sillä niinkuin ihmiset olivat niinä päivinä ennen vedenpaisumusta: söivät ja joivat, naivat ja naittivat, aina siihen päivään asti, jona Nooa meni arkkiin,
        24:39 eivätkä tienneet, ennenkuin vedenpaisumus tuli ja vei heidät kaikki; niin on myös Ihmisen Pojan tulemus oleva.
        24:40 Silloin on kaksi miestä pellolla; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
        24:41 Kaksi naista on jauhamassa käsikivillä; toinen korjataan talteen, ja toinen jätetään.
        24:42 Valvokaa siis, sillä ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee.

        kuka sen oikean vastauksen perustelee, Maasta sinä olet tullut ja maaksi.....


    • Aatu.......

      Ei sillä ole mitään tarkoitusta. Miksi pitäisikään? Aikamme eletään ja kuollaan pois, niin kun kaikki muutkin eläväiset. Se miten itsekukin tämän elämänsä käyttää on jokaisen oma asia.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      266
      6420
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      148
      3723
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2649
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2506
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2072
    6. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      121
      1661
    7. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      83
      1655
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1493
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1310
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      108
      1174
    Aihe