Apua tarvitsen

...

Eli olen elokuun alussa lähdössä Aucklandiin, Uuteen Seelantiin ja kohta pitäisi alkaa lippuja varailemaan, netistä mitä luultavimmin.

Jos en aivan väärin laskenut, niin suurin piirtein halvin hinta tulisi, kun ensin lentäisin Heathrow'lle Finnairilla tms. ja Heathrow'lta sitten NZ Airlinesilla Aucklandiin. Täytyykö minun sitten Heathrow'lla siirtää matkatavarat itse sinne NZ Airlinesin check-iniin, kun matkustan kahdella eri lentoyhtiöllä? Paljonko aikaa pitäisi olla niiden lentojen välillä, ettei tule kiire?

Jonkun ebookersin kautta voisi kanssa tilata liput, Helsinki-Heathrow-Sydney-Auckland, mutta siinäkin lennetään eri lentoyhtiöillä, niin pitäisikö minun sitten raahata jokaisella lentokentällä ne laukut uuteen koneeseen??

Onko se helpompaa, jos tilaan joltain tyyliin ebookersilta vai suoraan lentoyhtiöltä esim. British Airways tai NZ Airlines?

Oon hieman noob tällasissa asioissa, kun en ole ennen lentänyt niin, että pitäisi vaihtaa lentoyhtiötä ym. Olisin todella kiitollinen, jos joku viittis vastata.

10

1274

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajatus kysymykseesi

Jos ostat lennot samalle varaukselle, niin silloin matkalaukut selvitetään suoraan määränpäähän. Silloin on etuna se, että koneen myöhästymisen yhteydessä lentoyhtiö on velvollinen siirtämään sinut toiselle lennolle. Mutta jos sinulla on kaksi eri varausta (HEL-LHR, LHR-AUC), niin silloin koneen myöhästyessä jäät oman onnesi varaan Lontoossa, samalla myös paluulento perutaan automaattisesti, koska et ole käyttänyt menolentoa.

Jos hintaero ei ole suunnaton, ottaisin lennot samalle varaukselle. Kannattaa myös tarkistaa minkä hintainen on Qantas. Ja stop-over mahdollisuus kannattaa tarkistaa, silloin saat mennen tullen pysähtyä välilaskupaikalle esim. Aasiassa, Australiassa. Air NZ taitaa lentää Lontoosta Uuteen Seelantiin Los Angelesin kautta, jolloin edessä on passintarkastus, tulli ja uusi turvatarkastus välilaskun aikana. En ole varma lentääkö se yhtään reittiä Aasian kautta, vai jääkö ainoaksi vaihtoehdoksi tuo LAX:n kautta.

Myös maailmanympäryslipulla pääseen Uuteen Seelantiin, jos aikaa riittää.

Hinnoissa ei ole juurikaan eroa ostaako lipun nettitoimiston vai lentoyhtiön kautta, pääsääntöisesti. Matkatoimistot ottavat korkeamman palvelumaksun. Itse ostin samaan suuntaan liput matkatoimistosta, koska silloin sain varattua itselleni sopivimmat istuinpaikat valmiiksi, nettitoimistojen kautta yleensä tätä mahdollisuutta ei ole. Toisten lentoyhtiöiden nettisivujen kautta voi samalla varata haluamansa istuinpaikan.

Jos mahdollista, ota siis sellainen lento jossa saat pysähtyä matkan varrella, koska Uuteen Seelantiin on piiitkä matka.

• se Finnair

Eikös se Finnair vasta päättänyt, ettei se jatkossa enää hoida muiden yhtiöiden jatkolentojen lähtöselvitystä eli itse olisi siirrettävä se matkatavarat seuraavalle lennolle. Poikkeuksena täst ä ovat OneWorld-lentoyhtiöt, joista varmaan löytyy tietoa Finnairin sivuilta.

• tavaton
        se Finnair kirjoitti:

Eikös se Finnair vasta päättänyt, ettei se jatkossa enää hoida muiden yhtiöiden jatkolentojen lähtöselvitystä eli itse olisi siirrettävä se matkatavarat seuraavalle lennolle. Poikkeuksena täst ä ovat OneWorld-lentoyhtiöt, joista varmaan löytyy tietoa Finnairin sivuilta.

ettekö te uusavuttomat osaa ottaa asioista selvää:

"25.3.2007 alkaen Finnairin, oneworld-partnereiden ja kaikkien muiden yhteistyökumppanien lennoilla matkatavarat siirtyvät automaattisesti lennolta toiselle. Jos reititys on kirjoitettu samalle lipulle, matkatavarat siirtyvät myös muiden yhtiöiden lennoille kuten aikaisemminkin."

Siis sama lippu TAI oneworld-partneri.

• tietenkään...
        tavaton kirjoitti:

ettekö te uusavuttomat osaa ottaa asioista selvää:

"25.3.2007 alkaen Finnairin, oneworld-partnereiden ja kaikkien muiden yhteistyökumppanien lennoilla matkatavarat siirtyvät automaattisesti lennolta toiselle. Jos reititys on kirjoitettu samalle lipulle, matkatavarat siirtyvät myös muiden yhtiöiden lennoille kuten aikaisemminkin."

Siis sama lippu TAI oneworld-partneri.

Mitäs me niitä mistään suotta etsimään, kun tiedetään, että sinunlaisesi besserwisserit ne vastaukset kuitenkin tänne laittaa - pienen närkästyksen saattelemana, mutta sehän ei meitä haittaa. Jatka vain samaan malliin, niin saadaan olla uusavuttomia jatkossakin.

• Ronja9

AUC tarkoittaa Araucaa Colombiassa. Tarkoitit AUC:llä varmaan Aucklandia, josta alkuperäinen kysyjä kirjoitti? Aucklandin koodi on AKL... AKL on sekä Aucklandin kaupunkikoodi, että Aucklandin päälentokentän koodi. Toisen Aucklandin lentokentäksi luettavan kentän koodi on MHB (Mechanics Bay). En tiedä yhtään kentän koosta, saattaa hyvinkin olla saman kokoluokan kenttä kuin pääkaupunkiseudun toinen kenttä, HEM...

Lontoostakin on hyvä muistaa, että LHR on nimenomaan Heatrow'n koodi ja lennothan voivat lähteä myös mm. Gatwickistä (LGW). Heathrow'han on toki pääkenttä kaukolennoille, mutta ainakin joitain kaukolentoja operoidaan myös esim. LGW:ltä. Lontoon kaupunkikoodi on LON.

Mutta se siitä, näin keskustelupalstalla kyse on todellakin pilkunhyväilystä, asia varmaan tuli kaikille selväksi, mistä paikoista oli kyse?

• _mie vaan_

Kyllä ne matkatavarat siirretään siellä automaattisesti, toinen asia on, kerkeekö ne jatkolennolle mukaan jos sulla on vain vähän aikaa vaihtaa. Siinä mielessä suosittelisin varaamaan riittävästi aikaa vaihtoon, kun noinkin kauas lennät. Nimittäin ne matkatavarat ei tule ihan heti perässä, jos sattuvat jäämään kyydistä..vähintään tunnin-parin vaihtoaika olisi hyvä mahdollisten myöhästymisienkin varalta, sitten ei sunkaan tarvi juosta siellä kentällä kieli vyön alla!

• ...

Finnair on kaikessa viisaudessaan päättänyt että matkustajan on siirrettävä matkatavarat itse (ja tehtävä erillinen lähtöselvitys) jos jatkolentoa ei lennetä Finnairin yhteistyökumppanin koneella. Ja NZ Airlines ei kuulu Finnairin kumppaneihin...

• Yhteistyokumppani tai..
        ... kirjoitti:

Finnair on kaikessa viisaudessaan päättänyt että matkustajan on siirrettävä matkatavarat itse (ja tehtävä erillinen lähtöselvitys) jos jatkolentoa ei lennetä Finnairin yhteistyökumppanin koneella. Ja NZ Airlines ei kuulu Finnairin kumppaneihin...

...samalla lipulla oleville lennoille.
        Siis jos olet ostanut koko paketin samalle lipulle myos Finnair siirtaa matkatavarasi, vaikka muut lennot olisivatkin NZ Airlinesilla.

• aikaa ja

Varaa aikaa ja chekkaa jatko itse. Heathrowlla ne tavarasi eivät ehdi mukaan jatkolennolle. Kokemusta on. Tulevat parin päivän viiveellä perästäsi, jos et itse huolehdi niitä koneeseen.

• juitsari_evp

Kyllä ne tavarat kulkee yleensä mukana siinä missä matkustajakin, mutta valitettavasti Lontoo ja Pariisi lienevät pahimmat matkalaukkujen hukkaajat.
        Itse lensin kaksi viikkoa sitten Heathrown kautta. Vaihtoaika oli alle kaksi tuntia,mutta kyllä ne laukut San Franciscosta löytyivät. Takisin vaihtoaika oli 3 tuntia eikä mitään ongelmia ollut. Turvatarkastukseen koneenvaihdon yhteydessä näyttää olevan syytä varata ainakin tunti. Jonot olivat mahtavia ja jonottaminen kesti tuskastuttavan kauan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      76
      3418
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3137
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3012
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1689
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe