Teenkö oikein? (ohitusharj.)

Tersi

Nyt kun olen yrittänyt harjoitella oikein aktiivisesti noita ohitustilanteita niin mieleeni tuli eräs asia. Tilanne on seuraava:

- Menemme tien laitaan, otan koiraani kontaktia herkkujen avulla. Annan käskyjä (istu, maahan, seiso) ja palkkaan kun koira tottelee. Välillä kuitenkin koira rähisee, mutta kuuntelee kuitenkin sen verran että käy esim. istumaan ja ainakin hetkellisesti huomio on minussa/herkuissa ja koira on hiljaa, koira tottelee ja aloittaa uudestaa räyhäämisen.

Eikö tällöin koiraa tule kuitenkin palkita, sillä sehän on totellut käskyä?

Vai voiko koira käsittää että palkka tulee haukkumisesta? En siis koskaan anna namia sen takia, että koira olisi hiljaa ja söisi, vaan nami tulee vasta kun käsky on mennyt perille.

23

815

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • issu56

ohituksia harjotellut aina ilman ainuttakaan makupalaa. Ihan vain pelkkiä tiukkoja komentoja (sivu...seuraa) olen käyttänyt tekemättä niistä ohituksista sen suurempaa numeroa koirille.

• issu56

se liike on jatkunut koko ohituksen ajan.

• Tersi

käyttää jotain houkutinta, jotta koira keskittyy kuuntelemaan. Käskyt kaikuvat kuuroille korville. Aiemmin ollaan menty vaan nopeasti ohi, jos on haukkunut olen kieltänyt jne. Mutta nyt ajattelin yrittää että koulutuksella ongelma saataisiin pois kun koiran keskittymiskyky paranisi harjoittelun myötä ja lopulta päästäisiin joskus tulevaisuudessa ehkäpä jo pelkällä seuraa-käskyllä ohi.

• Sisu-haukku
        Tersi kirjoitti:

käyttää jotain houkutinta, jotta koira keskittyy kuuntelemaan. Käskyt kaikuvat kuuroille korville. Aiemmin ollaan menty vaan nopeasti ohi, jos on haukkunut olen kieltänyt jne. Mutta nyt ajattelin yrittää että koulutuksella ongelma saataisiin pois kun koiran keskittymiskyky paranisi harjoittelun myötä ja lopulta päästäisiin joskus tulevaisuudessa ehkäpä jo pelkällä seuraa-käskyllä ohi.

sen kanssa. Oletko kokeillut leikin pätkiä jossa ihan vaan pidät hauskaa koirun kanssa ja kehut sitä hyvästä leikistä. Kun koira on kaikkein riemuisimmillaan niin lopetat ja lelu piiloon.

Itsellä on tällanen vaikeammin innostuva sessuli ja sen kanssa on ollut yhtä jos toistakin kommervenkkiä tässä kontaktiasiassa ;)

• issu56
        Tersi kirjoitti:

miettinyt, millä äänenpainolla ne kiellot ja komennot annat?
        Se on nimittäin monta kertaa se suurin moka, että komennot antaa tyyliin lirkuttelu, jolloin koiralle tulee se mielikuva, että sitä kehutaan ja että se tekeekin just niinkuin toivotaan, vaikka tekisin ihan just päinvastoin.
        Eli tärkeintä nyt olisi opetella se äänenpaino, eli kun kiellät/komennat, niin silloin teet sen tosi napakasti möreällä äänellä niin, että koira todellakin huomaa sen tietyn eron. Kun taas kehut, niin silloin lepertelet, mutta muista kuitenkin ettet kehu liian aikaisin ja väärässä kohtaa!

• Tersi
        issu56 kirjoitti:

miettinyt, millä äänenpainolla ne kiellot ja komennot annat?
        Se on nimittäin monta kertaa se suurin moka, että komennot antaa tyyliin lirkuttelu, jolloin koiralle tulee se mielikuva, että sitä kehutaan ja että se tekeekin just niinkuin toivotaan, vaikka tekisin ihan just päinvastoin.
        Eli tärkeintä nyt olisi opetella se äänenpaino, eli kun kiellät/komennat, niin silloin teet sen tosi napakasti möreällä äänellä niin, että koira todellakin huomaa sen tietyn eron. Kun taas kehut, niin silloin lepertelet, mutta muista kuitenkin ettet kehu liian aikaisin ja väärässä kohtaa!

olen nyt myös kiinnittänyt enemmän huomiota kuin aiemmin. Nykyisin EI käsky tulee matalalla, napakalla ja vihaisella äänensävyllä, sellaisella jolla en koiralle muuten puhu ikinä. Mitä napakammin sanon EI, sen paremmin koira sitä kuuntelee ja tottelee, välillä myös laitan sormen kuonolle, olen huomannut että se tehostaa käskyn perille menoa. EN SIIS LYÖ KOIRAA! Laitan vaan sormen kuonolle.

Tuo on monen ongelma ja aikaisemmin varmaan olen syyllistynyt siihen itsekin. Toko-kentällä monet kieltävät koiraa hempsakasti ja vähän iloisella äänenesävyllä, kouluttaja puuttuu siihen onneksi aina ja neuvoo käyttämään möreämpää ääntä.

• tapaan usein

myös remmissä muita ettei tule ns. rähinäremmiä..mutta silloinkin koirani menee vasta sitten tutustumaan toiseen kun annan luvan. Ja meillä toimii hyvin että itse määrittelen milloin ohitetaan ja milloin ei..

olen myös pyrkinyt hihnan(fleksin) kanssa tekemään niin että koirani seuraa minua ilman että kiskon hihnasta ja aina ennen kuin ylitän tien sanon paikka ja sitten ylitetään..samoin suunnan vaihdot sanon ja koira saa ohittaa ihmisetkin suht pitkällä hihnalla; osaa mennä nätisti aina oikealta puolelta ..näin tulee kontaktiharjoitusta joka lenkillä ja ohittelut sujuu sitenkin hyvin... :)

• Tersi

...että palkka tulee siis silloin, kun koira esim. käy istumaan mutta ei rähjää. Rähjäys jatkuu yleensä sen jälkeen, kun koira on syönyt namin ja tämän jälkeen annan uuden käskyn ja taas palkan kun tottelee.

• Sisu-haukku

Makupaloissa on (minun mielestä) aina se vaara että koira tekee sen minkä yhdestä makupalasta pitää ja jatkaa täten toimintaa. No mutta jos se toimii teillä niin hyvä =)

Itse pelaan ohituksessa ja kontaktissa yleensä varman päällä. Kontakti-palkka, jos rähisee niin minä ainakin kiellän ja palkkaan jälleen hiljaisuudesta. Tarkoitushan on siis opettaa koira niin ettei se räyhää.

Saattaa hyvin äkkiä luulla että osan aikaa saa räyhätä kunnes otetaan makupala esiin.

Itse en tuossa kontakti vaiheessa tekisi liian hankalaa tuosta hallinnasta. Alussa riittää hyvin että koira ainoastaan istuu, kunhan se tekee sen hiljaa.
      Muita liikkeitä olen alkanut harkata vasta jälkeen.

Ja tärkeää on että kiität ja kehut koiraa kun se istuu hiljaa. Meillä absoluuttinen kontakti tuli vasta myöhemmin kun koira oli tajunnut kuinka paljon kannattavampaa on kuunnella minua kuin saada moite.

Eli tiivistettynä ajoita palkka niin että koira hoksaa mistä se tulee. Makupalan mukana aina suullinen kehu ensin ja palkka sitten (tämä siksi et varmaan aio kuljettaa nameja aina mukana ja silloin pelkkä "hyvä" riittää)

Jos koira räyhää, kiellät napakasti. Tottelu-> kehu.

Toivottavasti sait edes jonkun tolkun tästä =)

• Tersi

että koira kun huomaa vastaantulevan koiran, niin houkuttelen sen tänne-käskyllä vähän syjempään. Tämän jälkeen yritän pitää koiran huomion itsessäni, välillä onnistuu täydellisesti välillä huonommin.

Tavoitteena on siis, että koira tajuaa, että ohitukset on ok, ja kiinnittämällä huomion minuun saa vielä herkkujakin. Räyhäämällä ei saa mitään, tai napakan kiellon. Tilanne kun on ohi, niin koira tajuaisi että toinen koira meni ohi eikä tilanteessa ollut mitään negatiivista.

Vähitellen tätä syrjäänmenomatkaa sitten yrittäisin pienentää.

Koira alkaa siis saamaan makupaloja silloin, kun on havainnut toisen koiran ja kuuntelee minua tämän jälkeen --> keskittyy minuun. Lisäpalkkaa tulee jos tottelee koiran mennessä ohi. Jos räyhää, niin odotan paikallaan niin kauan että koira rauhoittuu ja tottelee.

Me käymme tokossa, ja siellä ei ole ongelmia. Eilenkin ryhmässä oli 12 koiraa, joista kaikki kävelivät meidän ohi seuraa-harjoituksessa. Koirani tuijotti minuun koko puoli tuntia kuola valuen, kentällä toiset koirat ei siis ole ongelma mutta lenkillä on. Johtuu varmaan siitä kun ne tulevat aina kohtisuoraa.

Tulipa sekavaa tekstiä taas kerran :)

• Sisu-haukku
        Tersi kirjoitti:

että koira kun huomaa vastaantulevan koiran, niin houkuttelen sen tänne-käskyllä vähän syjempään. Tämän jälkeen yritän pitää koiran huomion itsessäni, välillä onnistuu täydellisesti välillä huonommin.

Tavoitteena on siis, että koira tajuaa, että ohitukset on ok, ja kiinnittämällä huomion minuun saa vielä herkkujakin. Räyhäämällä ei saa mitään, tai napakan kiellon. Tilanne kun on ohi, niin koira tajuaisi että toinen koira meni ohi eikä tilanteessa ollut mitään negatiivista.

Vähitellen tätä syrjäänmenomatkaa sitten yrittäisin pienentää.

Koira alkaa siis saamaan makupaloja silloin, kun on havainnut toisen koiran ja kuuntelee minua tämän jälkeen --> keskittyy minuun. Lisäpalkkaa tulee jos tottelee koiran mennessä ohi. Jos räyhää, niin odotan paikallaan niin kauan että koira rauhoittuu ja tottelee.

Me käymme tokossa, ja siellä ei ole ongelmia. Eilenkin ryhmässä oli 12 koiraa, joista kaikki kävelivät meidän ohi seuraa-harjoituksessa. Koirani tuijotti minuun koko puoli tuntia kuola valuen, kentällä toiset koirat ei siis ole ongelma mutta lenkillä on. Johtuu varmaan siitä kun ne tulevat aina kohtisuoraa.

Tulipa sekavaa tekstiä taas kerran :)

tuo kontaktin ottaminen on ihan hyvä mutta siinä saattaa koira tuntea joutuvansa odottamaan suotta. Näin siis minä olen ajatellut ja siksi käytän lelua ja ikäänkuin leikiten ohitetaan tilanne.

Tuli tosta mieleen että kun teillä on treeneissä 12 koiraa niin sen huomio saattaa jakaantua eri lailla kuin yhden vastaan tulevan kanssa. Pystytteks kokeilemaan seuraavaks treeneissä vain yhden koiran ohitusta? Meillä se autto myös kun sain yhden harkka koiran ärsykkeeksi =)

• Tersi
        Sisu-haukku kirjoitti:

tuo kontaktin ottaminen on ihan hyvä mutta siinä saattaa koira tuntea joutuvansa odottamaan suotta. Näin siis minä olen ajatellut ja siksi käytän lelua ja ikäänkuin leikiten ohitetaan tilanne.

Tuli tosta mieleen että kun teillä on treeneissä 12 koiraa niin sen huomio saattaa jakaantua eri lailla kuin yhden vastaan tulevan kanssa. Pystytteks kokeilemaan seuraavaks treeneissä vain yhden koiran ohitusta? Meillä se autto myös kun sain yhden harkka koiran ärsykkeeksi =)

lelut niin paljon, että leikkisi mieluummin kuin räyhäisi vastaantulijalle.

Pitääkin seuraavaksi toko-tunnilla ehdottaa, että harjoiteltaisiin juuri näitä ohitustilanteita. Siellä yleensä esim. seuraaminen tapahtuu niin, että 6 koirakkoa on rivissä ja jokainen vuorotellen pujottelee rivin läpi ja muut yrittävät pitää oman koiransa mielenkiinnon yllä, että se ei kiinnitä huomiota ohimeneviin.

Kyse voi olla myös siitä, että koira kokee kentän turvalliseksi ja tutuksi ympäristöksi. Siellä sille ei ole koskaan käynyt mitään "pahaa", ja siellä saa aina parhaat herkut. Koira tottelee siellä hyvin eikä kiinnitä liikaa huomiota toisiin koiriin.

Tai sitten meillä on se maailmankuulu johtajuusongelma :) :).

• Sisu-haukku
        Tersi kirjoitti:

lelut niin paljon, että leikkisi mieluummin kuin räyhäisi vastaantulijalle.

Pitääkin seuraavaksi toko-tunnilla ehdottaa, että harjoiteltaisiin juuri näitä ohitustilanteita. Siellä yleensä esim. seuraaminen tapahtuu niin, että 6 koirakkoa on rivissä ja jokainen vuorotellen pujottelee rivin läpi ja muut yrittävät pitää oman koiransa mielenkiinnon yllä, että se ei kiinnitä huomiota ohimeneviin.

Kyse voi olla myös siitä, että koira kokee kentän turvalliseksi ja tutuksi ympäristöksi. Siellä sille ei ole koskaan käynyt mitään "pahaa", ja siellä saa aina parhaat herkut. Koira tottelee siellä hyvin eikä kiinnitä liikaa huomiota toisiin koiriin.

Tai sitten meillä on se maailmankuulu johtajuusongelma :) :).

ylempänä ehdotin tuota kontaktiharjoitusta, ei ne lelut itsessään niin nastoja olekaan mutta sitten ku koiru tajuaa että emännän kanssa onkin hubaa leikkiä niin kyllä kiinnostusta alkaa löytyä. Tarkoituksena ei ole sekottaa sua näillä mun jutuilla =)

Mun mielestä olette kuitenkin ok-pohjalla jos ohitukset sujuu treeneissä. Nyt vaan lisää harjoitusta kotopuolessa niin hyvä siitä tulee!

• Tersi
        Sisu-haukku kirjoitti:

ylempänä ehdotin tuota kontaktiharjoitusta, ei ne lelut itsessään niin nastoja olekaan mutta sitten ku koiru tajuaa että emännän kanssa onkin hubaa leikkiä niin kyllä kiinnostusta alkaa löytyä. Tarkoituksena ei ole sekottaa sua näillä mun jutuilla =)

Mun mielestä olette kuitenkin ok-pohjalla jos ohitukset sujuu treeneissä. Nyt vaan lisää harjoitusta kotopuolessa niin hyvä siitä tulee!

yhdistää näitä kahdessa viestissä olleita asioita ;).

Joo kentällä sujuu kyllä hyvin, mutta lenkillä remmin päässä on kuin eri koira. Lisää harjoitusta vaan, kyllä se aurinko paistaa vielä risukasaankin.

Yleensä myös mätsäreissä ja etenkin näyttelyissä koira käyttäytyy hyvin, johtuneeko sekin sitten siitä kun koiria on niin paljon. Ehkäpä se kokee uhkaavana jos näköpiirissä on vain yksi koira, hitto kun tietäisi mitä noiden päässä liikkuu :)!!

• Tersi kirjoitti:

yhdistää näitä kahdessa viestissä olleita asioita ;).

Joo kentällä sujuu kyllä hyvin, mutta lenkillä remmin päässä on kuin eri koira. Lisää harjoitusta vaan, kyllä se aurinko paistaa vielä risukasaankin.

Yleensä myös mätsäreissä ja etenkin näyttelyissä koira käyttäytyy hyvin, johtuneeko sekin sitten siitä kun koiria on niin paljon. Ehkäpä se kokee uhkaavana jos näköpiirissä on vain yksi koira, hitto kun tietäisi mitä noiden päässä liikkuu :)!!

:)
        Koirien "elekieli" on niin hienovaraista, ettei sitä tosiaan aina tiedä milloin tilttaa.
        Oma dobberini on varpaillaan varsinkin liehuvakarvaisten ja lyhytkuonoisten koirien kohdalla vaikka ne olisivat kuinka kilttejä. Ei vaan osaa ihan tulkita mitä vastaantulijalla on mielessä...jos vastaantulija vielä haukkuukin, niin varmaan neidolla muutama sananen sanottavana :)
        Tsemppiä treeniin...

• Tersi
        muskettisopuli kirjoitti:

:)
        Koirien "elekieli" on niin hienovaraista, ettei sitä tosiaan aina tiedä milloin tilttaa.
        Oma dobberini on varpaillaan varsinkin liehuvakarvaisten ja lyhytkuonoisten koirien kohdalla vaikka ne olisivat kuinka kilttejä. Ei vaan osaa ihan tulkita mitä vastaantulijalla on mielessä...jos vastaantulija vielä haukkuukin, niin varmaan neidolla muutama sananen sanottavana :)
        Tsemppiä treeniin...

Tiedän että edessä on pitkä prosessi, mutta aijon sen käydä läpi (ja se olisi pitänyt aloittaa jo KAUAN sitten kun näitä ongelmia rupesi ilmenemään). Toivottavasti tämä vie tilannetta eteenpäin, jos ei niin täytyy miettiä uutta keinoa.

• Sisu-haukku
        Tersi kirjoitti:

Tiedän että edessä on pitkä prosessi, mutta aijon sen käydä läpi (ja se olisi pitänyt aloittaa jo KAUAN sitten kun näitä ongelmia rupesi ilmenemään). Toivottavasti tämä vie tilannetta eteenpäin, jos ei niin täytyy miettiä uutta keinoa.

kerro vaikka tuo siellä treeneissä minkä kerroit tänne niin osaa ohjata sinua sillä tiellä jonka olet jo alottanut. Tilanne on varmasti eri jo muutman kuukauden kuluttua. Tsemppiä!

• Koiralle "palkka" on juuri se asia mitä koira kulloinkin juuri sillä hetkellä eniten haluaa. Jos pelkoreaktio (rähinä, uhkailu) on jo alkanut, voi olla kovin vaikeaa saada koira innostumaan makupaloista, sillä sen ainut päämäärä(=palkka) on silloin saada tungettelija pois tilanteesta ja saavuttaa rauha, joka on puolustusvietin ainut päämäärä.
      Voisit nyt koittaa vahvistaa tuota makupaloilla kikkailua niin, että aloitat sen hyvissä ajoin ennen tilannetta ja palkkaat aina ja kokoajan silloin kun koira ei rähise(voit vaikka tehdä ohituksille ihan oman käskyn samalla)..aloittakaa alkuun hiukan kauempaa jos mahd. ilman mitään muita käskytyksiä. Ja lisätkää niitä häiriötekijöitä sitten kun homma alkaa sujumaan.
      Tässä siis tämmöinen vinkki alkuun :)

• Tersi

Siksi aina yritänkin ottaa sen etäisyyden niin pitkäksi, että oma koira ei kokisi ohi menevää koiraa uhaksi. Ja syrjään mennään sen jälkeen, kun koira on havainnut vastaantulevan koiran jotta koira tietää sen läsnäolon ja huomaa, että eihän se päälle tulekaan.

Kiitos vinkeistä!

• ystävälleni ainakin oikein kädestä pitäen neuvoa tuohon,eli teki kotikäynnin jossa lähtivät lenkille.Aina kun joku tuli vastaan,koitettiin ensin kiinnittää koiran huomio makupalaan ja siihen että se rauhoittuu istumaan tai mitä milloinkin,jos näytti siltä että ei mene perille,omistaja kääntyi ympäri ja lähti aina kulkemaan takaisin tulosuuntaan päin,sitten taas uudestaan ympäri kohtaamaan sama vastaan tulija,toimi erittäin hyvin,liekö siksi että koira joutui kääntämään selkänsä tälle kohteelle jota olisi halunnut tutkia ja tajusi että se onnistuu vain tietyllä käytöksellä?

• ja opettele

lukemaan koiraa eli ennenkuin se rähinä alkaa koirasta huomaa jo että kohta se alottaa, silloin jo kiellät sitä. Esim meillä koira alkaa ensin tuijottamaan vastaan tulevaa koiraa jo pitkänkin matkaa ennen kohtaamista, silloin terävä kielto ja koiran huomion kiinnittäminen esim siihen makupalaan. ja kun saat koiran huomion itseesi kehuja, älä annakkaan heti sitä makupalaa vaan houkuttele sen kanssa oma koirasi sen toisen ohi. Se kielto pitäisi ehtiä antaa ennen kuin aloittaa se rähinän eli ennen kuin tilanne on päällä, silloin se tehoaa paremmin. Pitää vaan opetella katsomaan koirasta milloin se meinaa aloittaa, eikä tietenkään mitään kieltoa jos kävelee nätisti vaan kehuja :)
      Tsemppiä teille harjoitteluun

• Tersi.

tuon ennakoivan kiellon olevan kaikkein tehokas, siinä vaiheessa kun rähinä alkaa on peli jo menetetty.

Kiitos kaikille kommenteista ja neuvoista :)

• molossi

Tuota,kerron miten itse toimin.
      Eli opetan pennulle pienestä heti katsekontaktin.Sitten opetan sen käskyllä ja kontaktilla ohittamaan muut.Kantsekontakti voi myöhemmin tosin poistuakin,kun pentu on hiffannut pääpointin eli nätisti ohittamisen.Tärkein apu on siinä,että pentu EI KOSKAAN pääse hihnassa seurustelemaan muiden kanssa.

Jos on kyseessä koira (siis muitten koirat),jolle ei ole opetettu tai hanskassa ohitukset,niin opetan ne hieman vastaavasti,mutta kuitenkin riippuen tapauksesta tai onko ongelmaa,ja mistä johtuvaa.Minun mielestäni on paras ensin hioa kunnon kontakti kahden kesken,sitten harjoitella niin,että muut koirat ovat kaukana,ja pikku hiljaa lähentyä.Itse en kannata mitään istumisia,vielä vähemmän koiran laittamista maahan odottamaan.
      Mielestäni paras tapa on pyrkiä madollisen normaaliin ohitukseen,eli normaalisti vaan ohi käyttäen tarpeen vaatiessa tai halutessa vaikka ohi-käskyä ja palkkausta.
      Jos on ongelmia,ja riippuu mitä,niin toki on eri juttuja vielä,mitä voi harjoittaa.

Myös vastapuolen kannalta on paras mahdollisimman luonnollinen ohitus,sillä jos vastapuoli on taipuvainen esim.rähjäämään,niin toisen koiran ja omistajan jämähtäminen paikalleen voi agiteerata sitä.

Mutta jokainen tavallaan.Ja tuossa siis vaan lyhyesti :)

Niin,ja palkkaus toimii oikein,kun se annetaan OIKEASSA kohtaan.Tärkeintä kuitenkin on ennakoiminen ja mielestäni ongelmaisten kanssa pikkuhiljaa siedätys.
      Niin,ja ylipäätään olisi hyvä tarkistaa se oma johtajuus,onko se ylipäätään kunnossa...

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      44
      2992
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      36
      2631
    3. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      53
      2584
    4. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      102
      2258
    5. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      48
      2094
    6. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      342
      1893
    7. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      150
      1546
    8. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      73
      1408
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1188
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      28
      1175
    Aihe