Moi!
Eli haluaisin tietää, kuinka moni olisi valmis seurustelemaan sokean/näkövammaisen pojan kanssa?
Itse olen 15-vuotias sokea poika. Olen syntymästäni saakka ollut sokea ja näköä minulla ei ole yhtään, enkä näe edes valoa. Muuten olen kyllä täysin normaali eikä näkökyvyn puute vaikuta henkiseen olemukseeni millään tavalla, ainakaan negatiivisesti!
Ongelma on nyt lähinnä se, että kun tapaan uusia ihmisiä, he ovat kiinnostuneita etupäässä vammastani ja siihen liittyvistä asioista. Osittain tästäkin syystä en ole tyttöjen kanssa ollut 'sillä' tavalla vielä kontakteissa. Toki tiedän että asialla ei minun iässäni mitään tulenpalavaa kiirettä olisikaan, mutta pelkään että tilanne ei muutu jatkossakaan.
Sitten vielä toinen, ei- vammaani liittyvä asia: Koulussa ollessani menen aina lukkoon sillä tavalla, että en pysty keskustelemaan luontevasti ihmisten kanssa. En tiedä mistä ko. ongelma johtuu, mutta se häiritsee jonkin verran uusien kontaktien luontia. Minulla ei ole paljoa kavereita ja istun kaiket illat kotona enkä juuri koskaan lähde mihinkään koulun jälkeen. Istun etupäässä koneella. Ja ennen kun joku ehtii kysyä, miten se minun tapauksessani on mahdollista, mainittakoon että on kehitetty apuohjelmia, joiden avulla tietokoneen käyttö näkövammaiselta käy suht. näppärästi. Haluan vielä mainita, että sosiaaliset taitoni eivät omasta mielestäni ole puutteellisia niinkuin ns. nörteillä yleensä on. En ole myöskään koneriippuvainen ja lähden mukaan heti, jos jokin sopiva aktiviteetti löytyy. Se, mitä kuitenkin halusin tässä viestissäni sanoa on se, että edellämainittujen seikkojen vuoksi kontaktit tyttöihin "siinä" mielessä ovat minulla olemattomat ja tarvitsisin asian korjaamiseksi neuvoja. Itse olen tällainen tavallinen juntti, eli tunnepuolen asioista puhuminen tuottaa minulle tavattomia vaikeuksia. Parhaalle kaverilleni pystyn hädin tuskin puhumaan mutta muille en. Tämäkin hankaloittaa tilannetta vielä entisestään.
PS. Toivottavasti joku jaksoi lukea loppuun tai jopa vastata. :)
Voisitko seurustella sokean pojan kanssa?
39
4383
Vastaukset
- .........
Ei pahalla, mutta miten näet tekstit tai ylipäätänsä tulla tänne keskustelupalstalle jos olet sokea?
- pahan heitit
mietin ihan samaa että kuinka näet lukea tätäkin lausetta??
- Zehn
Itsekkin tuli heti ensimmäiseksi mieleen heti kun katsoin tätä viestiä.
- Sokea poika -15 v
Ruudunlukuohjelman ja puhesyntetisaattorin avulla. Puhesyntikka lukee minulle ruudulla näkyvän tekstin, ja niin netissä surffailu ja keskustelupalstoille kirjoittelu käy mahdolliseksi. Edellisessä viestissäni mainitsin jo että koneen käyttö käy apuohjelmien avulla. Et tainnut lukea sitä loppuun tai luit sen huolimattomasti.
- .....
Sokea poika -15 v kirjoitti:
Ruudunlukuohjelman ja puhesyntetisaattorin avulla. Puhesyntikka lukee minulle ruudulla näkyvän tekstin, ja niin netissä surffailu ja keskustelupalstoille kirjoittelu käy mahdolliseksi. Edellisessä viestissäni mainitsin jo että koneen käyttö käy apuohjelmien avulla. Et tainnut lukea sitä loppuun tai luit sen huolimattomasti.
No jo on täyellistä äidinkieltä puhesyntetisaattorin avulla, pisteet ja kaikki, trolli taidat olla.
- Zehn
Sokea poika -15 v kirjoitti:
sehän selittääkin. Tein saman virheen itsekkin etten lukenu viestiäsi kokonaan ennen kuin vastasin.
- Zehn
..... kirjoitti:
No jo on täyellistä äidinkieltä puhesyntetisaattorin avulla, pisteet ja kaikki, trolli taidat olla.
aloittaja on trolli se ansaitsee jo hatunoston. Tuskimpa kukaan tuollaista tarinaa jaksaisi väsätä trollimielessä.
- Sokea poika- 15 v
..... kirjoitti:
En ole trolli. Helvetti jos ette usko niin käykää lukemassa hieman näkövammaisten asioista
www.nkl.fi
Jo on kumma, kun yrittää kirjoittaa ongelmistaan keskustelupalstalle ja vieläpä ihan asiallisesti, ja heti haukutaan trolliksi. Koettakaa nyt uskoa, että minä olen ihan oikeasti se ihminen joka kerron olevani enkä valehtele sanaakaan. Toivottavasti palstalle eksyy joku vähänkin näkövammaisten asioista perillä oleva henkilö joka jopa osaisi ottaa vakavasti. - ja tottakai
Zehn kirjoitti:
aloittaja on trolli se ansaitsee jo hatunoston. Tuskimpa kukaan tuollaista tarinaa jaksaisi väsätä trollimielessä.
sen tekstis on pisteet pilkut ym ku se ite kirjottaaa mut muittentekstit se surkima puhe juttu lukee... undestand?
- :))
Sokea poika- 15 v kirjoitti:
En ole trolli. Helvetti jos ette usko niin käykää lukemassa hieman näkövammaisten asioista
www.nkl.fi
Jo on kumma, kun yrittää kirjoittaa ongelmistaan keskustelupalstalle ja vieläpä ihan asiallisesti, ja heti haukutaan trolliksi. Koettakaa nyt uskoa, että minä olen ihan oikeasti se ihminen joka kerron olevani enkä valehtele sanaakaan. Toivottavasti palstalle eksyy joku vähänkin näkövammaisten asioista perillä oleva henkilö joka jopa osaisi ottaa vakavasti.vaikka en näkövammaisista tiedä juuri mitään.. mä ymmärrän sua. ja uskon et näkövammasetki tänne pystyy kirjoittamaa :)
- Tyttönen.
Ei minua ainakaan haittaisi. :) Totta kai, jos nyt ollaan rehellisiä, "säikähtäisin" hieman. Onhan keskustelu näkökykyä vaativista aiheista on melko mahdotonta ja muutenkin tulisi fiilis, että pitäisi olla koko ajan ihmisen tukena. Lopulta kuitenkin, kun tutustuisi, niin ei se haittaisi lainkaan. Naiset ovat vielä sellaisia, että sortuvat helposti poikiin, joille he tuntevat olevansa "pelastus" tai "apu". :)
Muutenkin, vaikutit oikein mukavalta ja itse mielelläni tutustuisin sinuun, jos törmäisin jossain. :D Se lienee mahdotonta, mutta luulenpa, etten ole ainoa. Ja kyllä kaveruuskin/tutustuminen johtaa usein kiinnostumiseen "siinä" mielessä.
"Itse olen tällainen tavallinen juntti, eli tunnepuolen asioista puhuminen tuottaa minulle tavattomia vaikeuksia. "
Tuo on todella yleistä poikien keskuudessa. Ja aivan turhaan. Ei läheskään kaikki pojat puhu tunteistaan edes ystävilleen, joten ei hätää. :)- kyllä
jotkut puhuu tunteistaan, minä joskus jopa liikaa :D
- Tiina.
Minä voisin oikein hyvin seurustella
näkövammaisen miehen kanssa. Sinä taidat
olla ehkä hieman nuori meikäläiselle mutta
viestisi ei varmaan kuulunutkaan olla
iskuyritys, hih.
Minä tunnen erään näkövammaisen pariskunnan
joista mies on täysin sokea ja nainen
näkee vain toisella silmällä, eikä silläkään
hyvin. He ovat opettaneet minut näkemään
maailmaa aivan eri tavalla, ilman silmiä.
Ennen heitä en tiennyt kuinka kauniilta
maailmamme voi kuulostaa tai tuntua.
Ja hieman piristystä; heillä on kaksi
näkevää, tervettä lasta! Sokeus ei ole
puute, ei se tarkoita yksinäistä
vanhuutta tai elämää seksittä, ei hätää.
Ei hätää. - ...........................
No en nyt vastaa varsinaisesti kysymykseesi, mutta sanonpahan vaan että on noita ihan samoja ongelmia meillä näkökykyisilläkin. Mulla ei ole mitään meininkiä jätkien kanssa...yksinäistä. Mutta voimia sulle, en usko että tuo sokeus on seurustelulle este.
- Sokea poika - 15 v
Juu, viestini ei todellakaan ollut mikään iskuyritys tms, halusin vaan kerätä mielipiteitä. Mitä noihin ongelmiin tulee, niin pieni osa johtuu itse vammasta, muut ovat sellaisia joita esiintyy ihan 'tavallisillakin' ihmisillä... Tiedän hyvin että vamma ei ole este seurustelulle. Tiedän myös näistä pariskunnista joista toinen tai molemmat ovat sokeita/näkövammaisia.
- ujo poika
Ujous on ihan normaalia, eikä siitä pääse yli muuta ku pakottamalla itteensä. Ja sitä paitsi, rakkaushan on sokea! =)
- tyttönenvastailee
Minulle pojan sokeus ei todellakaan ole mikään este. Joskus olen aikaisemmin miettinyt millaista olisi seurustella näkövammaisen pojan kanssa. Ja päädyin siihen tulokseen ettei varmaan ole sen erilaisempaa. Harmittaa vain aina sokeiden puolesta, maailmassa olisi niin paljon nähtävää.
Älä anna näkövamman lannistaa sinua! Olet vielä nuorikin. Ja voit aina makeilla asialla että et ole pinnallinen kuten 99% tästä meidän nykysukupolvesta.
Mukavaa kevättä! - Näkevä
Hei!
Olen näkevä nainen ja avioliitossa näkövammaisen miehen kanssa. Nettiaika on ollut näkövammaisille suuri edistysaskel, vaikka täällä näyttää kirjoittelevan sellaisiakin jotka eivät esim. apuvälineistä ymmärrä yhtään mitään. Sinulla on kypsyyttä, jota monessa ikäisessäsi ei ole eikä tule vielä moneen vuoteen. Fiksut tytöt arvostavat kaltaistasi poikaa, joten pelko pois! Hyvää jatkoa sinulle. - =))
Ei minua ainakaan haittaisi jos poikaystäväni olisi sokea =) Minä ymmärrän sinua täysin.. Tietysti kyselisin kaikkea mahdollista mitä sokeuteen liittyy. =D Toivottavasti ei haittaisi sinua.. :)
Mutta mutta.. anteeksi yksi kysymys.. :D
Etkö tiedä minkä näköinen olet?
Tuo oli tyhmä kysymys... mutta ihmetyttää vaan.. :DDD Andeex..- Sokea poika - 15 v
Toki tiedän miltä näytän, tosin peiliin en voi katsoa. :) Kysymyksiin olen kyllä ihan tottunut joten ei haittaa.
Kiitos muuten positiivisista palautteista kaikille vastanneille!!
- -tyttö91-
Hei! Itseäni ei haittaisi vaikka poikaystävä olisi sokea -tietysti aluksi kiinnostaisi kuulla asiasta ja tutustua kunnolla, kai se on luonnollista -meitä kaikkia kiinnostaa uudet asiat. Mutta ei se haittaisi. Oikeastaan vaikutat fiksummalta kuin ikäiseni pojat -meidän luokan pojat on vieläkin kikakika vaiheessa -sanoppa jotain minkä voi mitenkään ajatella kaksimielisesti niin oot pulassa.. *puuh*
Yksi asia vielä jäi mietityttämään: miten käytät hiirtä, tai siis miten pääset klikkailemalla minne haluat?
Meidän urheiluseurassa on yksi sokeatyttö ja hän on tosi kiva -on myös aika paljon netissä, mutta en ole ikinä tullut kysyneeksi asiaa..? - neitikesäheinä18w
ei minua haittaisi, jos kumppanini olisi sokea, kuuro tai hänellä olisi jokin liikunnallinen vamma esim. onnettomuudesta johtunut halvaantuminen yms. ei se muuta häntä persoonana, kommunikointi voi olla vaikeampaa, mutta viittomia oppii nopeasti tms.
- Harmaalintu
En itse näkisi mitään estettä seurustelusuhteelle sokean kanssa, se voisi monille ulkonäkökompleksien kanssa taisteleville (kuten allekirjoittaneelle) olla peräti kovin rentouttavaa, siinä mielessä kun ei tarvitsisi hävetä (ainakin omasta mielestä) vastenmielisiä piirteitään.
Eiväthän sokeatkaan toki ulkonäön suhteen aivan pimennossa ole, mutta ajattelin vain tuoda tämän seikan esille.
Ihmisestä se kuitenkin lopulta on kiinni, että kiinnostuuko vai ei, ja olen varma että sinusta kiinnostuu vielä monikin, vaikutat hyvin kypsältä ja ajattelevaiselta persoonalta. - Mies on mies
Voi teitä uteliaita...!
Vastaan "vähän" myöhään, mutta ensin tiedoksi, että olen itsekin ollut rakastunut sokeaan mieheen, rakastuin kuten muulloinkin eli koska tutustuin ja sitten ihastuin, ei sen kummempaa. Mies on mies riippumatta siitä näkeekö hän vai ei. Mutta te kyselijät....! Miksi alatte heti pommittaa kysymyksillä, kuon tapaatte sokean ihmisen, kuinka pääsee nettiin, kuinka lukee , kuinka tekee sitä kuinka tätä jne. jne.Kyselette kuin kyselyikäinen lapsi! Eihän utelu ole kohteliasta! Ottakaa itse selville tai kysykää tutuilta näkövammaisilta jos haluatte. Tai ehkä vielä helpompaa...kuvitelkaa itsenne sokeaksi (siis pankaa silmänne kiinni)...tuleeko teistä silloin tyhmempiä, kummallisempia vai oletteko kenties ytä fiksuja (tai tyhmiä) kuin silmät auki ollessanne...? - terve moro hei-._
Tommonen sokea poikahan on justiin hyvä jollekki ihan helkutin rumalle tytölle. Ei taida paljo ulkonäkö kiinnostaa sokeaa:D :D :D
- Aikuinen------------
Oot aika lapsellinen? Kannattais vähän mietti mitä sieltä suustaansa laskee. :) Huomaa kyllä sun kirjoituksestasi,että olet pentu vielä. ;)
- Anonyymi
HANKI ELÄMÄ
- tyttönen (:
Ei näkövamma olis mikään este minulle,toki voisin seurustella (:
Kuulostat tosi mukavalta ihmiseltä :) Olis ihan kiva tutustuu suhun.... - gtbhnjkm,
t"ommonen sokea poikahan on justiin hyvä jollekki ihan helkutin rumalle tytölle. Ei taida paljo ulkonäkö kiinnostaa sokeaa:D :D :D "
hahahahha toi oli hyvä ;)
Vähän vanha viesti mutta eei voi mittää. Tottakai mä voisin jos poika muuten olisi mukava ja ihana. Parisen vuotta sitten seurustelin jonkun aikaa kuuron pojan kanssa. Olihan se tietty erinlaista ja ehkä nyt hiukan hankalaakin välillä mutta voin sanoa että suhteemme oli aivan täydellinen ja poika mitä ihanin :) Ja poika oli ollut siis ihan syntymästään asti kuuro, joten kuurous oli hänelle tuttu juttu. - mjaaau
Kyllä! Ehdottomasti voisin :---)
Itseasiassa se voisi olla miellyttävääkin. Olen elämäni aikana ollut aika paljon tekemisissä sokeiden ihmisten kanssa, oman ikäisteni kanssa tosin en ollenkaan, vaan kymmeniä vuosia vanhempien.
Sokeissa ihmisissä on se hyvä puoli, että kuulevat puhetta. Kuurojen ja mykkien kanssa mulla tulis ongelma, etten osais kommunikoida niiden kanssa. Viittomakieli on ihan helskutin vaikeaa!
Mutta juu, ei itsellä olisi mitään ongelmaa :---) - Nalletyttö
Heippa! Tää viesti tulee tosi myöhään. Kyllä voisin, näkövamma ei ole este millään lailla. :) itselläni on neurologinen aivovamma nimeltä autismi. Aina ajattelen, että hyväksyykö mies tai tuleva poikaystävä minun oman vammani. Kukaan ei ole kuitenkaan täydellinen! Toivon, että löydät itsellesi ihanan ja mukavan tyttöystävän :)
- Nalletyttö
Hmm. Kumpaa toivoisit enemmän näkevää tyttöystävää vai sokeaa tyttöystävää...Olen kuullut, että monet sokeat miehet haluavat itselleen vertaiskumppanin?
- Poika15wattia
Minulle ei olisi ainakaan sokeus este. Otse näkevänä olen ajatellut että menisikö minulta elämänhalu jos olisin sokea. Mutta en tunne yhtään surullista tai masentunutta sokeaa vaikka monia sokeita ihmisiä tunnenkin, päin vastoin he ovat usein iloisempia ja mukavia kuin monet näkevät. Tosin kymmeniä vuosia vanhempia. Myöskään autismi ei olisi este.
- leidi14
ei se mua haittaisi jos poikaystäväni olisi sokea pääasia että sillä on hyvä sydän ja se osaa lohduttaa ja on mun mielestä hävännäköinen eli voisin seurustella sokeankin kaa jos se on mun mieleen
- homomomo
Mites meinaat seksiä harrastaa ku et tiedä mihin reikään oot kyrpääs tunkemassa?
- OikeaNetinhelmijuu
Painu sinä nyt vittuun täältä heittämästä noita hyviä vitsejäs. Ei olis varmaa sinusta mukavaa olla sokea ja et varmaan heittäs tolasia juttuja. Nyt jotaa kunnioitusta.
- Anonyymi
Mietipä vähän. Näkövammaisilla on usein todella hyvä tuntoaisti ja pimeässä makuuhuoneessa lähes sokea osaa aistia toisen nautinnon tosi hyvin pienistä liikkeistä, pienistä lihasjännityksistä, hengityksen rytmistä.....vaikeasti näkövammainen opiskelutoveri yliopistolla ja täysin sokea hieroja minulla on jo ollut, mutta vielä en ole rakastunut. Tunnen myös pari kuurosokeaa, joille kirjoittelen käteen. Näkövammainen seurustelu ja asuinkumppani on ihan ok, koska näkövamma usein motivoi siivoamaan jälkensä ja en kestä miestä, jonka vaatteet, lehdet ja astiat lojuvat lattioilla ja sohvilla.
- yksityttönenvaa
Minua ei haittaisi, jos poikaystäväni olisi sokea :) ihmisen luonne, persoona, hyvä sydän ja jos on ihana ja söpis niin ne vaikuttavat... Kun kysyit neuvoja niin, miten olisi netissä tyttöystävän, haku palstat tai chatti keskustelu jne.. Siellä voi kuvailla itseään ja kertoa myös mistä päin toivoisi saavansa sen oikean tulevan tyttöystävän. Siis vaa ehdotus, kun matkailu ei varmaan ole ehkä nii yksinkertaista kuin meillä näkevillä.
- Anonyymi
Voi elämä!
Täytyy oikeasti alkaa ajaa tätä asiaa….
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32728Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä191037- 1261030
Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071020Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk300915- 42909
- 72875