Olen valmistautumassa sosiologian pääsykokeisiin. Olen jo kertaalleen kahlannut lävitse pääsykokirjan ja todennut sen melko ylimalkaiseksi. Minua kiinnostaa tietää kun yliopiston sivuilla on maininta aineistopohjaisesta kokeesta niin onko se jokin essee pohjainen omien visioiden/näkökulmien laadintaa vai vaaditaanko myös tarkkoja tietoja pääsykoekirjasta? Kuten sosiologian klassikoiden yksityiskohtaista tietoa mm.
Olen pyrkimässä tampereelle.
Sosiologian pääsykoe!
6
1823
Vastaukset
- Elektrinen777
Moi!
Sama vaiva, Tre kutsuu.
Kannattaa katsoa referenssiä pääsykokeista yliopiston sivuilta vanhoista pääsykokeista.
Sanoisin ettei kannata lähteä yhdellä lukukerralla liikaa luottamaan itseensä mutta kukin tietysti tyylillään... - suosittelee lukemaan hyvin
Kuten aineistokokeesta yliopiston sivuilla kerrotaan, sillä "arvioidaan kykyä eritellä ja tulkita yhteiskuntatieteellisiä ilmiöitä valintakoekirjaan tukeutuen." Se ei siis varmastikaan ole helpompi tehtävä kuin perinteisempi valintakoe yksityiskohtaisempine kysymyksineen ja mallivastauksineen. Kehotankin lukemaan valintakoekirjaa ymmärtäen ja tarkkaan, jotta sitten kokeessa on helpompi käsitteellisesti tulkita ilmiöitä. Valintakokeessa ainoa yhteismitallinen keino eritellä "jyviä akanoista" on kuitenkin valintakoekirjaan pohjautuvan tiedon hallinta ja kyky sen soveltamiseen.
- Vm97
Pyrin Helsingin valtsikaan vuonna 97, ja luin aineyhdistelmänä valtio-oppia ja sosiologiaa. Sosiologiaa siksi, että ajattelin sen olevan tarpeeksi "yksinkertainen" lisä monimutkaiselta tuntuvalle valtio-opille.Tuolloin tosin sosiologiassa ei ollut soveltavia tehtäviä ainakaan muistaakseni.
Näitä kahta ainetta rinnakkain lukiessa sosiologia tuntui jo ensimmäisellä lukemisella helpommalta. Ajattelin vetäväni siitä kevyesti paremmat pisteet kuin valtio-opista, joka oli varsinaista vastatuuleen rämpimistä.Yllätykseseni kokeissa sosiologia olikin vaikeampi, koska olin suhtautunut lukemiseen ylimalkaisemmin, ja monet selvinä pitämäni asiat osoittautuivat sittenkin monimutkaisiksi. Pääsin sisään, mutta sosiologiasta tuli huomattavasti huonommat pisteet kuin valtio-opista.
- Hazardi
Millä tavallla valmistaudutte pääsykokeen soveltavaan tehtävään?Olisiko jollain hyviä rentoutumisvinkkejä sillä itsellä alkaa ainakin olla hermot riekaleina...
- ulkosalle
Ja lenkille!
Lueskelen itekin sosiologian pääsykokeeseen ja pakko myöntää, että pää on ratketa vähän väliä... Kannattaa suunnata ulkosalle -eipähän tartte vilkuilla kirjaa vähään aikaan! Ja hermot lepää..
- ökökölf
mä oon lukemassa 8:tta kertaan ja tiiän et takkiin tulee ku oon nii huono soveltamaan )):
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733674Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k92001Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2261333- 1341220
- 1011084
- 1091065
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil701020Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6975- 60974
- 35886