koiran pesu

???

elikkäs kuinka usein koiraa saa/kannattaa pestä saippualla? minulla on 7kk pentu ja olen sen noin pari kuukautta sitten pessyt, silloin kun ensimmäisen kerran lumet lähtivät. nyt tuntuu taas että turkki on rasvaantunut

46

21989

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on hyvästä

silloin ei lika tartu niin hyvin ja suojaa myös sateeltakin kun vesi helmeilee pois...

kannattaa pestä koira koiran shampoilla ..ph arvon takia.

• Joodå

Itse pesen koiran shampoolla 2 kertaa vuodessa. Kyseessä Bortsu-mixi. Liian usein ei kannata pestä shampoolla, turkki voi tulla kiillottomaksi ja sitä paitsi luonnollinen rasva auttaa pitämään turkin paremmin vesitiiviinä ja lämpöä ja kylmää eristävänä ja tietenkin kiiltävänä. Jos koira likaantuu, niin sen voi suihkuttaa pelkällä vedellä puhtaaksi niin usein kuin on tarvis. Jos peset shampoolla, niin muista huuhdella tosi hyvin, sillä muuten koira rupeaa hilseilemään, kun shampoo kuivattaa ihoa ja kutiaakin varmaan.

• tillyh

Koiran saa ja voi pestä niin usein, kun se on tarpeen. Nyrkkisääntönä voi pitää, että aina kun koiraa silittäessä käteen jää likaa/rasvaa, silloin on pesun aika. Koirallakin on mukavampi olla puhtaassa turkissaan.

Päinvastoin yleistä luuloa, pesu ei kuivata koiran ihoa tai turkkia. Nykyään koirien shampoot ja hoitoaineet ovat ihoa ja turkkia hoitavia sekä riittävän hellävaraisia tiheämpäänkin pesuun. Mäntysuopaa tms. ei missään nimessä pidä käyttää.

Suosittelen hankkimaan elänkaupasta myyjän avustuksella oman rotusi turkinlaadulle sopivat aineet. Satsaa laatuun.

Minä pesen koirat kerran viikossa, kaksi amerikancockeria. Föönaan ja harjaan kuivaksi. Kumpikaan ei kärsi kuivasta ihosta tai turkista.

• mieleen

kun puhuit pesuaineista. ERäs tuttu pesee koiransa fairylla! Ja ihmettelee kovin, kun koiralla on ongelmia turkin kanssa. Arvaa vaan kuinka moensti olen sanonut, ett osta oikeata koirille tarkoitettua shampoota, mutta ei kun se fairy on halpaa... Kannattaa satsata kyllä hyviin turkinpesuaineisiin. Koirakin voi paremmin.

• benedi

Suosittelen ettei koiria pestä ollenkaan, paitsi puhtaalla vedellä, tai uikoot järvessä kesällä.

Minä en pese koiriani ollenkaan ja lähes aina niiden turkit ovat erinomaisia näyttelyissä.

No rotu nyt ei ookaan buudeli.

Samoin harjaaminen kovin syvältä ei ole viisasta.
        n. 20-30v koiria kasvattanut.

• ...
        benedi kirjoitti:

Suosittelen ettei koiria pestä ollenkaan, paitsi puhtaalla vedellä, tai uikoot järvessä kesällä.

Minä en pese koiriani ollenkaan ja lähes aina niiden turkit ovat erinomaisia näyttelyissä.

On toki joitakin työrotuja joiden turkkia ei ole tarkoitus/tarve hoitaa kuin erityisestä syystä, mutta kyllä useimpien koirien turkkia ja ihoa on jotenkin hoidettava.

Pelkkä vesipesu on joskus hyvä vaihtoehto, mutta etenkin usein toistuva pesu (joka on joillekin koirille tarpeellista) on välttämätöntä tehdä turkkia ja ihoa hoitavilla pesuaineilla koska pelkkä usein toistuva vesipesu tekee pahaa sekä turkille että iholle. Kuten tekee ihmisilläkin joillekin kehon alueille.

Itse tarkoitat varmaankin kaukasianpaimenkoiraa ja on totta että sen turkin hoitaminen tulee voida olla työkoiramaisempaa, mutta kyllä kaukausianpaimenkoirankin turkki jonkinlaista ylläpitohoitoa tarvitsee.

Toistat aina tuota pitkää kasvatushistoriaa, mutta eihän se mitään todista.

• ...
        mieleen kirjoitti:

kun puhuit pesuaineista. ERäs tuttu pesee koiransa fairylla! Ja ihmettelee kovin, kun koiralla on ongelmia turkin kanssa. Arvaa vaan kuinka moensti olen sanonut, ett osta oikeata koirille tarkoitettua shampoota, mutta ei kun se fairy on halpaa... Kannattaa satsata kyllä hyviin turkinpesuaineisiin. Koirakin voi paremmin.

Fairy tekee erittäin pahaa sekä koiran turkille että iholle eli se ei missään tapauksessa sovellu koirien pesemiseen. Paitsi jos koira on sotkeentunut öljyyn tai muuhun vaikeaan likaan.

Mäntysuopa on varauksin jopa mitä parhain pesuaine koiran pesemiseen, mutta ei sovi kaikkien koirien turkille ja iholle.

• kahden koiran emäntä
        ... kirjoitti:

Fairy tekee erittäin pahaa sekä koiran turkille että iholle eli se ei missään tapauksessa sovellu koirien pesemiseen. Paitsi jos koira on sotkeentunut öljyyn tai muuhun vaikeaan likaan.

Mäntysuopa on varauksin jopa mitä parhain pesuaine koiran pesemiseen, mutta ei sovi kaikkien koirien turkille ja iholle.

Meillä pikkukoira, jolla on lyhyt turkki, pestään mäntysuovalla, jos ei tarvitse kokopesua. On toiminut erinomaisesti. Mutta pitkäkarvaisella koiralla se huopaannuttaa turkin (kuten huovutuskin), eli ei sovi käytettäväksi lainkaan. Itse suosittelen pesua pari kertaa vuodessa tai jos on pakko. Kunnon pesuaineilla, joiden hinta ei sopivuutta kerro :)

• mää vaan
        benedi kirjoitti:

suosittelet ettei koiria pestä ollenkaa,puhtaalla vedellä,onko vesi järvessä puhdasta?Näyttelykoirat muka,kannattas miettiä missä uittaa ja tosiaan millon pesee.Koiralle tekee hyvää saada kunnon pesu turkilleen joskus edes,ajattele omalle kohdallesi.Uitko järvessä suihkun sijaa ja shampoon kera,en usko?Taidat ite käydä pesulla joka pv.

• tämän pesemisenkin

kanssa?

Itse en oikeastaan ikinä pese sakemanneja, eikä
      todellakaan silitettäessä jää käteen likaa eikä rasvaa.
      Ainoastaan karvanlähtöaikaan saatan pestä koiran
      vauhdittaakseni pohjavillan lähtemistä, mutta muuten en, eikä ole tarpeenkaan.

• Joodå

On varmaan rotukohtaista. Itse pesen koira-shampoolla kaksi kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä. Syksyllä hyvissä ajoin ennen pakkasten tuloa, että ehtii saada takaisin luonnollisen rasvan turkkiinsa. Talvella ei tulisi mieleenkään shampoolla pestä.

• kohtaista...

itse pesen koiran ihan normi shampoolla (siis samalla mitä itsekin käytän, olisikohan tällä kertaa xz kosteuttavaa?) tarvittaessa hoitoainetta pesun jälkeen ettei tule takkuja. joskus oon käyttäny ihan koirashampoota mutta en oo huomannu siinä mitään eroa...

koko koiran pesu tapahtuu muutaman kuukauden välein, riippuen näyttelyistä ja koiran likaisuudesta. mutta mahanaluskarvat ja tassut tietty useammin, varmaan parikin kertaa viikossa, jos on oikein kurakeli. tietty jos ne on puhtaat niin en mä niitä turhaan viitsi pestä.

on siis sellainen spanieli-merkkinen koira...

• -e-

mulla on lyhytkarvainen mäyris uros ja pesen sen koirashampoolla kunnolla 2-3 kertaa vuodessa, vähän riippuen.
        matalana koirana se saattaa tuoksahtaa välillä voimakkaastikkin toisten koirien pissille tms. heinikoissa kulkiessaan ja silloin pesu on tarpeen.

• me saunojat

Sama homma meidänkin neidin kans,tavallinen shampoo kelpaa kun niin kova saunomaan,pakko joskus pestä kun mies porukan kans makoilee saunassa eikä millään pois.Hikoilee se koirankin iho.En tietty joka sauna reissun jälkeen pese,huuhtelu kelpaa,joskus neiti istuu jo valmiina kylmässä saunassa,kun kuulee naps,sauna meni päälle.Onko kellään muulla koiraa joka saunaan tulee omasta tahdosta,edellinen koirani oli samanlainen,saunaan vaan ku mahdollista.Ja koiriani en ole pakottanut,ovat pennusta lähtien tämän tehneet ja annan tehdä.Kuka sen sanoo säännöissä ettei koira sais saunoa?

• Huskyown
        me saunojat kirjoitti:

Sama homma meidänkin neidin kans,tavallinen shampoo kelpaa kun niin kova saunomaan,pakko joskus pestä kun mies porukan kans makoilee saunassa eikä millään pois.Hikoilee se koirankin iho.En tietty joka sauna reissun jälkeen pese,huuhtelu kelpaa,joskus neiti istuu jo valmiina kylmässä saunassa,kun kuulee naps,sauna meni päälle.Onko kellään muulla koiraa joka saunaan tulee omasta tahdosta,edellinen koirani oli samanlainen,saunaan vaan ku mahdollista.Ja koiriani en ole pakottanut,ovat pennusta lähtien tämän tehneet ja annan tehdä.Kuka sen sanoo säännöissä ettei koira sais saunoa?

Jos koirasi saunoo, niin ei kyllä pitkääaikaa sais, sillä koirat nimen omaan ei hikoile.....Jonka takia ne saa helposti länmpöhalvauksen.... Ja hikoilun sijaan ne viilentää ittensä läähättämällä. Ja tietenkin koiran iho tuntuu saunan jälkeen "hikiseltä" kun saunassa on kosteaa. Meijän huskyt paahtuis saunassa en ees harkitse niiden pitämistä siä.... Mutta jos koirasi vapaaehtoisesti saunoo nii mikäs siinä sitte mut ei saa liian kauaa ja sen jälkeen ehdottomasti kylmää vettä....

• kahden koiran emäntä

Oikeasti koiran turkkia ei saisi ilmeisestikään pestä kuin pari kertaa vuodessa ja koiralle tarkoitetulla shampoolla ja mahd. hoitoaineella (hoitoaine ei välttämätön). Itse omistan 1 sammarin ja toinen on sekar. pitkakarvaisen setteri. Kuten sanottu koiraa, ei tulisi pestä turhan takia..pieni rasvaisuus turkissa on vain koiralle hyväksi..suojaa kastumiselta ja hylkii likaa. Mutta jos koira on todella likainen ja ei lähde pelkällä vedellä, niin koirashampoolla sen voi mielestäni pestä. Liiallinen pesu kuivattaa koiran ihoa ja turkinlaatu kärsii.Harjaa mieluummin usein koiraa, kuin pesu. Turkki pysyy puhtaana pelkällä harjauksellakin useita kuukausia. Lisäksi liiallinen pesu voi aiheuttaa turkin rasvoittumista..kierre on valmis, jos innostut sitä usein pesemään turhaan.

• janzkullina

No mites se pesu menee pikku koirilla pitääks ne pestä harvemmin ku isot? ku vanhemmat aina vaan sanoo että ei sitä tarvii pestä vaikka se ois ihan rasvanen ja siitä johtuu että mäki oon joka päivä ihan rasvanen kosaka koira nukkuu mun vieressä vähän ärsyttää... Meillä o venäjän toy terrierin ja kääpiöpinserin sekotus

• moi!

jos ny vaikka mainittais myös koiran karvanlaatu, koska tää on kuitenki niin rotukohtanen asia. mulla on bortsu ja pesen sen aina ennen näyttelyä, eli noin 5-6 kertaa vuodessa, joskus useamminkin. vuosina jolloin en käy näyttelyissä ollenkaan en pese tuota kuin kerran vuodessa vedellä.

• vinks
        janzkullina kirjoitti:

No mites se pesu menee pikku koirilla pitääks ne pestä harvemmin ku isot? ku vanhemmat aina vaan sanoo että ei sitä tarvii pestä vaikka se ois ihan rasvanen ja siitä johtuu että mäki oon joka päivä ihan rasvanen kosaka koira nukkuu mun vieressä vähän ärsyttää... Meillä o venäjän toy terrierin ja kääpiöpinserin sekotus

Jos ärsyttää miksi koira nukkuu sängyssä? Meillä venäjäntoy jolla ei turkki ole ainakaan "rasvainen" koskaan, kiiltää kyllä muttei ole mitenkään lähmäinen että itse rasvaantuisin jos kuitenkin näin kävisi pesisin turkin. Ulkona käynnin jälkeen huuhtelen vedellä hiekan murut ym. pois. Eläinkaupan shampoolla ja hoitoaineella pesen jos hilseilee runsaasti jonka jälkeen pysyy pitkään hyvänä. Kaverin kääpiöpinsereillä turkit kanssa aina hyvässä kunnossa. Ruokinta pitää myös olla kohdillaan jotta turkki pysyy hyvänä.

• Anonyymi
        moi! kirjoitti:

jos ny vaikka mainittais myös koiran karvanlaatu, koska tää on kuitenki niin rotukohtanen asia. mulla on bortsu ja pesen sen aina ennen näyttelyä, eli noin 5-6 kertaa vuodessa, joskus useamminkin. vuosina jolloin en käy näyttelyissä ollenkaan en pese tuota kuin kerran vuodessa vedellä.

Aivan oikein,asun Ruotsissa ja täällä kehotetaan peseen aina ku koira 🐶 on likainen tai haisee. Nykyajan koirasampoot on iho ja karvaystävällisiä.
        Siis heittäkää vanhat jutut koiranpesusta. Peskää ku koira on likainen kuka haluaa koiran liikaavan kotiaan.

• jones01

en tie dä?

• Amulycam

Meidän perheessä on kolme suomenpystykorvaa, joilla kaikilla metsästetään ja jotka viettävät myös paljon aikaa sisällä (niillä on makea elämä). Koiria meillä ei juuri pestä, mutta näin syksyllä ne saattaa metsässä ollessaan pyöriä vaikka missä (joten haju on kauhea) ja vanhan uroksemme turkki on täynnä myös vanhaa likaa. Tällä hetkellä hän haisee kuivanakin. :) Ajattelin siis tämän koiran pesemistä ja olen varma että tekisi muutes hyvää herran turkille, joka on saanut olla likainen jo pitkään, joten kysyisin, että voiko suomenpystykorvan turkin pestä mäntysuovalla? Ja onko mäntysuovan käyttö turvallista, jos koiraa ei ole pesty millään aineilla ikinä ennen? Kannattaisiko minun hankkia koirashampoo ja pestä sillä? Ja voiko koiran turkin kuivata hiustenkuivaajalla? En haluaisi vahingoittaa koiran ihoa tai epätasapainottaa sen luontaista rasvaneritystä.

Ja vielä tuosta saippuan ja/tai Fairyn käytöstä voin vielä sanoa sen, että niillä aineilla en ikinä meidän koiriin koskisi, etenkin Fairy ärsyttää jopa ihmisen ihoa, joten on todella huolimatonta ja tyhmää ajatella pesevänsä sillä jokin eläin, etenkin kun eläimen kemiat ovat erilaiset kuin ihmisen ja useimmat ihmiset eivät tiedä näistä kemioista mitään, voi noilla aineilla saada aikaan arvaamatonta tuhoa. Ja koiran turkista sellainen hävittää kaiken rasvan, jolloin iho ensin kuivuu ja sitten rasvaneritys epätasapainottuu, jolloin koira alkaa haista ja turkki tuntua rasvaiselta. Epämukavaa koiralle ja pitäisin tuota jo eläinrääkkäyksenä. Ei ihmisenkään hiuksia/päänahkaa voi pestä astianpesuaineilla... O__o

• Amulycam

...Ja tähän voin lisätä, että meidän koirat ei käy näyttelyssä, meillä ei välitetä semmoisista hommista pätkääkään. Ajattelin koiran pesua sen yleisen hyvinvoinnin ja viihtymisen vuoksi. Oikeastaan kysyn lähinnä sitä, onko sellaiselle koiralle kuin suomenpystykorvalle mikään hyvä toimenpide pestä sitä? Ainakin tuon vanhan uroksen likaisuuteen en usko pelkän veden auttavan, koska sen turkki on täynnä vanhaa, härskiintynyttä rasvaa, joka haisee... Joten säilyttääkö mäntysuopa luontaisen rasvaisuuden? Jos ei, ostan mieluummin pystärin turkille sopivaa koirashampoota.

• Käy kaupassa vaan
        Amulycam kirjoitti:

...Ja tähän voin lisätä, että meidän koirat ei käy näyttelyssä, meillä ei välitetä semmoisista hommista pätkääkään. Ajattelin koiran pesua sen yleisen hyvinvoinnin ja viihtymisen vuoksi. Oikeastaan kysyn lähinnä sitä, onko sellaiselle koiralle kuin suomenpystykorvalle mikään hyvä toimenpide pestä sitä? Ainakin tuon vanhan uroksen likaisuuteen en usko pelkän veden auttavan, koska sen turkki on täynnä vanhaa, härskiintynyttä rasvaa, joka haisee... Joten säilyttääkö mäntysuopa luontaisen rasvaisuuden? Jos ei, ostan mieluummin pystärin turkille sopivaa koirashampoota.

ja osta oikea koiran shampoo. Ja laitat Ressun illalla pyykkiin, kuivaat pyyheellä huolellisesti ja juoksutat sitä ympäri kämppää. Aamuun mennessä koira on taas kunnolla kuiva uusiin mutaseikkailuihin.

Kaupassakäynnin yhteydessä kannattaa ostaa myös Gladea tai muuta ilmaa raikastavaa ainetta. Se märän koiran haju on nimittäin sietämätön. Aamuun mennessä koiran oma luontainen haju on jo vallannut alaa ja tuoksu on kuin popcornilla. Näin ainakin meillä.

Ja Ressu kyllä kannattaa panna pyykkiin pari kolme kertaa vuodessa vähintään.

• Suomi-rodun edustaja

Meillä kaksi karjalankarhukoiraa ja niitä huuhdellaan aina välillä pelkällä vedellä jahtikautena. Talvella pyörivät lumessa ja kesällä käyvät uimassa (sen jälkeen on tosin hyvä huuhtoa puhtaalla vedellä). Meillä kun käydään näyttelyissä, niin aina sitä ennen käydään pesulla trimmaajalla. Siellä käydään siksi, että turkki näyttää näyttelyssä paremmalta, mutta ennen kaikkea siksi, että siellä on kunnon kuivuri, millä saadaan takuulla kaikki paikat kuivaksi, eikä tule mitään haavoja sen vuoksi, että jäi märäksi ja hautumaan. Pari kertaa ollaan käyty trimmaajalla pesulla muuten vaan ja silloinkin pesty pelkällä vedellä.

Jahtikaudella tai n. kuukautta ennen sitä en suosittelisi pesua mäntysuovalla. Koira haisee sen jälkeen todella voimakkaasti. Kannattaa varautua myös siihen, että koira pyrkii mäntysuovan hajusta aktiivisesti eroon pyörimällä mahdollisimman pahalta haisevassa liassa. Olen pessyt omaa koiraa mäntysuovalla, kun oli erityisen likainen jaloistaan. Vähän jäi sellainen fiilis, että turkki ei oikein käyttäydy normaalilla tavalla sen jälkeen - eli, ehkä en pesisi kylmään aikaan mäntysuovalla, ettei lämpöeristys katoa (jos koira on meinaan paljon ulkona).

Nämä tosin vain oman kokemuksen perusteella... Ja on rotukohtaista. Karhukoirilla on niin perus perusturkki kuin olla voi ja pitäisi olla likaa hylkivä, mutta kyllä suo-ojassa uiskentelukin saa koiran haisemaan niin mahtavalle, että pakko se on pestä.

• hmm..

Voikohan koiran naamaa pestä shampoolla (:? -->kiitos.

• luutturätti

en pesisi. Voi mennä silmiin jakoira saada kauhun koko hommaan. Itse en pese edes päätä, vaan ainoastaan kaulapannasta taaksepäin. kerran tai pari vuodessa, ellei tassuja ja mahan alustan pesua lasketa. Kostella rätillä pyyhkiminen riittää, kun on sileäkarvainen koiruus

• Laku Laurentius

Koiraa kannataa pestä noin 4 kertaa vuodessa, mutta jos koira on selvästi mudassa tai jossakin muussa liassa se kannattaa pestä erikseen. Ainakin olen nähnyt eläin kaupoissa koiralle tarkoittettua shampoota tai jotain sen tapaista jolla koira olisi hyvä pestä.

• Ei ole pesty

Meillä sakemanni 2v 4kk, kertaakaan ei ole pesty. Kesällä järvessä lotrailu riittää pesuksi. Turkki ja iho todella hyvässä kunnossa.

• hauvavauva

Meillä puuterihuisku kiinanharjakoiran pentu pestään ja föönataan kerran viikkoon-kahteen.. kesällä ei varmaan tarvii niin usein pestä kun ajetaan turkki ihan lyhyeksi.. ja meilläki ihan koirashampoota ja ja hoitosuihketta käytetään. :)

• Suopapesu

Meillä koira on atooppinen ja se aina talvella alkaa kutista, jonka seurauksena se alkaa sitten nakertaa ja rapsuttella itseään aika paljon myös.Ja sen seurauksena alkaa sitten tulla pieniä rupia sinne tänne ympäri sen kehoa ja ikävä kierre on sitten valmis.
      Ollaan kokeiltu kaikenlaisia lääkkeitä ja voiteita sekä sisäisesti että ulkoisesti,ja pesty shampoilla joita on vaivaan suositeltu,mutta ei olla saatu niistä kuitenkaan mitään apua, vaan jotkut niistä hoidoista ovat pikemminkin pahentaneet asiaa vaan.Ja ollaan koko tämän talven nyt jälleen taas tuskailtu ja kärsitty tuosta ongelmasta,niin koiramme kuin mekin myös,koska nukkumisestakaan ei ole kummallakaan tullut yhtään mitään.Ja aina kun herään siihen kun koira rapsuttaa niin on pitänyt nousta vuoteesta ylös ja mennä rauhoittelemaan ja pitämään huolta ettei koiramme ihan rikki ihoa pääsisisentään raaputtelemaan ja siitä sitten pahemmin tulehtuisi.

Ja nyt oli taas eilen illalla koirallamme kutina tavallistakin kovempaa ,joka ei ottanut ollenkaan hellittääkseen,joten päätin lopulta viimein ennen nukkumaan menoa yötä vasten mennä saunaan ja pestä koirani kokeeksi mäntysuopaliuoksella,kun olin jostain lukenut siitä jonkun atopiaan apua saaneen.
      Ja kas vain, kun sitten pesin koiraani ,niin sekin silminnähden siinä pesuvaiheessakin tuntui jo ihan kuin nauttivan olostaan.Ja sitten kun olin koiran kuivannut ja mentiin nukkumaan, niin koirani nukkui koko yön ihan rauhassa kertaakaan itseään raaputtelematta .Ja minäkin samoin pitkästä aikaa sain nukutuksi hyvin myös ja tunsin itseni aamulla kunnolla levänneeksi. Ja koirani on ollut nyt sitten yllättävän rauhallinen jatkossakin vielä myös, vaikka päivä on jo puolillaan menossa.Vain pari kertaa se on vähän itseään yrittänyt hetken aikaa rapsuttaa,mutta ei paljoa kuitenkaan ja muuten on ollut todella ihmeenkin hyvän oloinen.Ja nyt vaan sitten seuraan miten asia jatkossa menee ja toivon vaan että tuo apu tuosta pesusta kestäisi mahdollisimman kauan,mutta aikahan sen sitten näyttää miten se siitä jatkossa etenee. Mutta mitään haittaa en siis usko tuosta mäntysuovasta koiralleni kuitenkaan olleen kun nyt niin hyvivoivalta kerran tuntuu ja sen ihon punoituskin on vaalentunut selvästi myös.
      Joten miten on,onko joilllain muilla yhtä positiivisia kokemuksia mäntysuovasta kutiavan koiran hoitamisessa myös.

• Mimmuska89

Meillä on samojedinkoira, joka pestään ennen näyttelyitä fairyllä, että koirasta saa tosiaan puhtaan valkoisen. Lisäksi pestään vielä valkoisille koirille tarkoitetulla shamppoolla. Kunnon kuivaaminen koirille tarkoitetulla föönillä, eikä ole ilmennyt iho ongelmia. Fairylla pesuohjeen sain pitkänlinjan kasvattajalta ja samaisen ohjeen sain myös meidän kissankasvattajalta, eli hyväksi havaittu :D Suomenlapinkoiraamme emme pese kuin noin kahdesti vuoteen samalla tavalla, silloin kun koira haisee ja turkki tuntuu likaiselta.

• Ei turhaa pesua

Uskomatonta touhua! Koira pestään vain silloin kun se on todella likainen, pyllyn voi huudella jos kakkaa on jäänyt kiinni. Koirashamppoolla pestään ja huuhdellaan kunnolla!!!!

• sakun kanssa herkkää

Täällä saksanpaimekoirauros ja turkki ok kuosissa - pesen kun on likainen ja kun on nuori jolppi, niin tuntuu likaantuvan kunnolla kerran kuukaudessa joten tähän tahtiin olen kokopessyt ihmisten (omalla) XZ shampoolla ja hoitoaineella. Tärkeää se, että pesun ja huuhtelun tekee huolella, oikein hieron turkin pohjia myöten ettei vaan jää shampoon tai hoitiksen jämiä mihinkään, läheltä suihkuttaa kunnolla ja hieroo samalla niin jospa vaikka rentouttaakin koiraa. Koiran kasvojen/silmien ja korvien kanssa tarkkana, ei vettä korviin.

Ei tuo jolppi suihkuun riemuloikalla ole menossa mutta aina suihkupesun jälkeen on niin kuin olisi saunasta tullut ja levolle käynyttä.

Kun oon itse käynyt suihkussa, usein käyn tuoksuttamassa hiuksia pojulla, niissä kun on sama shampoo hoitisjuttu takana. Että "samaa ollaan". Sanon aina "suihkussa oltiin." Painotus sanalla "suihkussa".

Juuh. Nuuh.

• shamppoo

Minulla on suomenlapinkoira ja aina ennen näyttelyitä pesen sen jalat ja mahan alusen en koko koiraa paitsi joskus mutta apteekista saa tosi hyvää shamppoota koirille joka sopii myös jokapäiväiseen käyttöön että sieltä saa hyvää mikä on lapinkoirallekkin hyvää.

• ollil1

Voi hitto sentään noita ohjeita.Miten joku kasvattajakin voi pestä samojediä fairyllä, ja suosittelee sitä vielä kasvateillensa. Olisi ehkä ensin syytä kokeilla pestä sillä fairyllä omat hiuksena ja huomata kuinka hankala pois huuhdottava sen on. Pesun suhteen on tietty eroa siinä onko kyseessä näyttelykoira vaiko puhdas metsästyskoira

Kora pestään VAIN koiran shampoolla ja piste. Hoitoaine on erittäin suositeltava, varsinkin pikälle turkille.Pitkäturkkiset rodut lisäksi föönätään kuiviksi, samalla harjaten turkin laskeutumisen suuntaisesti, näin ne voi pestä vaikka näyttelypäivän aamuna ja näyttävät hyvältä. Jos ne jättää pyyhekuiviksi niin turkki kuivaa mihin suuntaan sattuu, kuten meidän omatkin hiukset. Viimeistelyyn voi käyttää muutaman silkkitipan käsin turkkiin levitettynä. Me pesemme koiramme näin joka näyttelyä ennen, siis noin 15 kertaa vuodessa.

• I wanna dog

Juu meillä on Norfolkinterrieri (karkea karvainen) haluaisin pestä mutta äiti sanoo miten sä voit olla varma että toi toimii joten meillä on iso poreallas ja sitten sinne vettä ja koira polskuttelee iloisesti eli en tiedä millä sen "lukan" vois pestä?????

• Hoitoaine

Kyllä hoitoainetta vaan!

• Norwhichin
        Hoitoaine kirjoitti:

Kyllä hoitoainetta vaan!

Meillä on 2kpl norwhichin terrieriä hoituu hyvin hoitoaineella!

• Oksana
        Hoitoaine kirjoitti:

Kyllä hoitoainetta vaan!

Kannattaa kokeila koiran saippua. Sopii kaikille roduille. Saippua on tosi rasvainen ja hajuton. Enemman tietoa saat sivulta www.oksanapeippo.fi

• Onkohan muuten
    • lapikass

Meillä pestään "kunnolla" kokonaan saippualla noin kerran vuodessa ja sitten huuhtelut sekä vatsapuolen pesu. Esimerkiksi tänä rapakuuna piti huuhdella vasta ravasta ja 2 viikkoa siitä pestä saippualla koska tassu sekä vatsakarvat olivat tie suolasta tahmeat.
      Eli, pese koira silloin kun on likainen tai erityisen haiseva.

• meillä näin

Meillä sakemanni kohta 5w. Kertaakaan ei ole pesty. Turkki kiiltää, iho kunnossa eikä haise. Ruokinnalla on suuri merkitys myös turkkiin/ihoon. Kesän uinti reissut puhdistaa tarpeeksi joten muita pesuja ei ole tarpeen tehdä. Harjaus silloin tälloin, n. 4x wuodessa:)

• mmaiqq

Meillä pestään 2-4 kertaa vuodessa, koirien eucalyptys shampoolla joka auttaa pitämään punkit yms poissa.

• haloo ihmiset

Ostakaa koiralle tarkoitettua shampoota. Koiralla on erilaiset tarpeet kuin ihmisellä, eihän esim ihmisten hammastahnaa tai lääkkeitäkään käytetä eläimillä.

Koira pestään niin harvoin, että koiranshampoo-pullollinen kestää HYVÄN TOVIN, eli ei pitäis olla rahakysymyskään :)

• kuono

Voi elämän kevät. Millä kivikaudella ihmiset elää, kun koiraa ei pestä? Meillä on aina pesty heti, kun on likainen eikä ole turkki eikä iho siitä kärsinyt. Päinvastoin, koira näyttää nauttivan puhtaasta turkistaan ja sitä on mukava silittää, kun ei tarvitse mennä heti käsiä pesemään. Ja mäntysuovalla jafairyllä pestään, jos pestään. Kas, kun ette kloritilla pese.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      41
      7014
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3367
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2959
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2736
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2153
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2107
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2068
    Aihe