Tasoitetyöt Lammiin

Lammisti 05-07

Yksityiskohtaisia kokemuksia/vinkkejä sisäseinien tasoituksista kaivataan, lähinnä kipsillä oikaisusta.

Oletteko kitanneet harkkojen saumoja ensin vai meneekö kipsi oikaisussa isommalla lastalla kaikkiin rakoihin? Entä mitä kipsiä käytitte (Knauf goldband?). Entä primerointi? Tarttuuko kipsi myös aukonylitysrautojen pintaan primeroinnin jälkeen?

Entä verkotukset ja kulmavahvikkeet; ikkunan pieliin, rajapintoihin, mihin muualle?

Teittekö smyygit myös kipsillä?

Mitä oikaisun jälkeen eli mitä kipsin pintaan?

Kiitos vastauksista!

20

11550

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yhteyttä

      Ammattimiehiin. Sorry, mutta olet hieman pihalla. Ota yhteyttä ammattimiehiin, niin sinulle nopeasti selviää homman nimi. Älä vaan ala itse niihin tasoitehommiin, koska et ilmiselvästi ole ollut tekemisissä noiden hommien kanssa. Ne on vaativia hommia, ja voit pilata koko komean mökkisi.

      • sinulla

        ei ainakaan ole mitään kokemusta näistä töistä. Entäs ne joilla on jotain asiaakin (ja ovat lisäksi lukutaitoisia)?


      • Arvattu
        sinulla kirjoitti:

        ei ainakaan ole mitään kokemusta näistä töistä. Entäs ne joilla on jotain asiaakin (ja ovat lisäksi lukutaitoisia)?

        Tarkoitus ei ollut vinoilla, vaan tarkoitin todella että sinun kannattaa ottaa yhteyttä....
        mutta tässä muutama vinkki:
        - et tarvii kipsiä mihinkään.
        - tee pohjat aina tiilitasoitteella,
        riippumatta kuinka hyvät pohjat sinulla
        on, sitten LL ja LH (pohja ja pintatasoitteet).
        - verkota kriittiset kohdat (aukkojjen kulmat,
        valujen rajapinnat, jne.)
        - smyykit sementtipohjaisella laastilla (esim.
        Serpo 137).
        - aukon ylitys palkit käsittele
        tartuntalaastilla.
        - kulmavahikkeet ei ole välttämätttömiä, mutta
        halutessasi voit pistää ulkonurkkiin.
        - ota yhteys ammattimiehiin!


      • ei kannata maksaa turhasta
        Arvattu kirjoitti:

        Tarkoitus ei ollut vinoilla, vaan tarkoitin todella että sinun kannattaa ottaa yhteyttä....
        mutta tässä muutama vinkki:
        - et tarvii kipsiä mihinkään.
        - tee pohjat aina tiilitasoitteella,
        riippumatta kuinka hyvät pohjat sinulla
        on, sitten LL ja LH (pohja ja pintatasoitteet).
        - verkota kriittiset kohdat (aukkojjen kulmat,
        valujen rajapinnat, jne.)
        - smyykit sementtipohjaisella laastilla (esim.
        Serpo 137).
        - aukon ylitys palkit käsittele
        tartuntalaastilla.
        - kulmavahikkeet ei ole välttämätttömiä, mutta
        halutessasi voit pistää ulkonurkkiin.
        - ota yhteys ammattimiehiin!

        sikamaisia hintoja. samoin kuin ulkorappaus, itse vaan.
        hanki laastiruisku ja hyvät välineet.
        harjoittelu kannattaa aloittaa vaikka makuuhuoneista. ohjeita saa kaikista rautakaupoista/laastinvalmistajilta..


      • Alkup.
        Arvattu kirjoitti:

        Tarkoitus ei ollut vinoilla, vaan tarkoitin todella että sinun kannattaa ottaa yhteyttä....
        mutta tässä muutama vinkki:
        - et tarvii kipsiä mihinkään.
        - tee pohjat aina tiilitasoitteella,
        riippumatta kuinka hyvät pohjat sinulla
        on, sitten LL ja LH (pohja ja pintatasoitteet).
        - verkota kriittiset kohdat (aukkojjen kulmat,
        valujen rajapinnat, jne.)
        - smyykit sementtipohjaisella laastilla (esim.
        Serpo 137).
        - aukon ylitys palkit käsittele
        tartuntalaastilla.
        - kulmavahikkeet ei ole välttämätttömiä, mutta
        halutessasi voit pistää ulkonurkkiin.
        - ota yhteys ammattimiehiin!

        Ok, yleensä vain tällä palstalla on näitä ns. "ammattimiehiä", joilla on vastaus heti kaikkeen, vaikkei koskaan ole alan hommia tehty...

        Kipsin käytöstä kysyin siksi, että noin puolet soittamistani tasoiteurakoijista (tarjouksia olen kysellyt aika monelta firmalta) aikoi käyttää kipsiä oikaisuun, koska sillä saa tehtyä suurempiakin täyttöjä kerralla. Eli miksi sinun mielestäsi kipsiä ei tulisi käyttää?

        Sinänsä tästä saisi mielenkiintoisen keskustelun siitä mitä hartiapankkirakentaja voi oikeasti itse tehdä. Itse olen talostani tehnyt kaiken muun paitsi maaurakoinnin, pakolliset LVIS työt (paitsi niistäkin suuren osan, kun älväri ja sähkäri lähinnä pyörähtävät merkkaamassa oikeat paikat) ja lattiavalut. Lattiavaluissa olen sitä mieltä, että ulkoistaminen ehdottomasti kannatti. Itseltäni olisi ehtinyt kurat jo jämähtää, ennekuin olisi tullu tasaista. Mutta muuten mielestäni mikään vaihe ei ole ollut niin vaikea kuin on peloteltu (näillä palstoilla ja toisinaan myös oma vastaavakin). Tosin aikaa on mennyt pari vuotta ja oikeastaan kaikki vapaa-aika...
        Nyt pystyttelen väliseiniä ja siksi tuosta tasoiteasiasta kyselen. Ja sinun mieltä rauhoittaakseni: tasoitehommat ajattelin kyllä ulkoistaa tai siis urakasta on jo alustavasti sovittu. Tämä urakoitsija juuri aikoi käyttää kipsiä oikaisuun. En ulkoista tätä siksi ettenkö usko niiden onnistuvan pienen pohdinnan jälkeen itseltänikin vaan siksi että alkaa näin pari vuotta raksanneena kiinnostaa jo projektin valmistuminen...


      • kannattaja
        Alkup. kirjoitti:

        Ok, yleensä vain tällä palstalla on näitä ns. "ammattimiehiä", joilla on vastaus heti kaikkeen, vaikkei koskaan ole alan hommia tehty...

        Kipsin käytöstä kysyin siksi, että noin puolet soittamistani tasoiteurakoijista (tarjouksia olen kysellyt aika monelta firmalta) aikoi käyttää kipsiä oikaisuun, koska sillä saa tehtyä suurempiakin täyttöjä kerralla. Eli miksi sinun mielestäsi kipsiä ei tulisi käyttää?

        Sinänsä tästä saisi mielenkiintoisen keskustelun siitä mitä hartiapankkirakentaja voi oikeasti itse tehdä. Itse olen talostani tehnyt kaiken muun paitsi maaurakoinnin, pakolliset LVIS työt (paitsi niistäkin suuren osan, kun älväri ja sähkäri lähinnä pyörähtävät merkkaamassa oikeat paikat) ja lattiavalut. Lattiavaluissa olen sitä mieltä, että ulkoistaminen ehdottomasti kannatti. Itseltäni olisi ehtinyt kurat jo jämähtää, ennekuin olisi tullu tasaista. Mutta muuten mielestäni mikään vaihe ei ole ollut niin vaikea kuin on peloteltu (näillä palstoilla ja toisinaan myös oma vastaavakin). Tosin aikaa on mennyt pari vuotta ja oikeastaan kaikki vapaa-aika...
        Nyt pystyttelen väliseiniä ja siksi tuosta tasoiteasiasta kyselen. Ja sinun mieltä rauhoittaakseni: tasoitehommat ajattelin kyllä ulkoistaa tai siis urakasta on jo alustavasti sovittu. Tämä urakoitsija juuri aikoi käyttää kipsiä oikaisuun. En ulkoista tätä siksi ettenkö usko niiden onnistuvan pienen pohdinnan jälkeen itseltänikin vaan siksi että alkaa näin pari vuotta raksanneena kiinnostaa jo projektin valmistuminen...

        joo, itse olen kans tehnyt suunnilleen kaiken muun, paitsi sähköt, LVI, lattiat, tasoittukset, rappaus. En väitä etteikö sitä sisärappausta pysty tekemään itse, mutta tilanne vain on se että eka talo menee opetteluun. Toisesta alkaa tulla jo siedettävää jälkeä. Se laatu on taas suhteellista, mikä on hyvää, mikä kelpaa kellekin. Itse olen aika hifisti, joten otin hyvän miehen, joka ei tietty ollut halvin. Ja siitä kipsistä: Niin se on kuin jo itse sanoit, helppo matsku. Itse vaan kipsiä smyygeihin pistäisi, mutta tää nyt on makuasia. Hyvä ratkaisun teit kun otat ammattimiehen hommiin.


      • kannattaja_taas
        Alkup. kirjoitti:

        Ok, yleensä vain tällä palstalla on näitä ns. "ammattimiehiä", joilla on vastaus heti kaikkeen, vaikkei koskaan ole alan hommia tehty...

        Kipsin käytöstä kysyin siksi, että noin puolet soittamistani tasoiteurakoijista (tarjouksia olen kysellyt aika monelta firmalta) aikoi käyttää kipsiä oikaisuun, koska sillä saa tehtyä suurempiakin täyttöjä kerralla. Eli miksi sinun mielestäsi kipsiä ei tulisi käyttää?

        Sinänsä tästä saisi mielenkiintoisen keskustelun siitä mitä hartiapankkirakentaja voi oikeasti itse tehdä. Itse olen talostani tehnyt kaiken muun paitsi maaurakoinnin, pakolliset LVIS työt (paitsi niistäkin suuren osan, kun älväri ja sähkäri lähinnä pyörähtävät merkkaamassa oikeat paikat) ja lattiavalut. Lattiavaluissa olen sitä mieltä, että ulkoistaminen ehdottomasti kannatti. Itseltäni olisi ehtinyt kurat jo jämähtää, ennekuin olisi tullu tasaista. Mutta muuten mielestäni mikään vaihe ei ole ollut niin vaikea kuin on peloteltu (näillä palstoilla ja toisinaan myös oma vastaavakin). Tosin aikaa on mennyt pari vuotta ja oikeastaan kaikki vapaa-aika...
        Nyt pystyttelen väliseiniä ja siksi tuosta tasoiteasiasta kyselen. Ja sinun mieltä rauhoittaakseni: tasoitehommat ajattelin kyllä ulkoistaa tai siis urakasta on jo alustavasti sovittu. Tämä urakoitsija juuri aikoi käyttää kipsiä oikaisuun. En ulkoista tätä siksi ettenkö usko niiden onnistuvan pienen pohdinnan jälkeen itseltänikin vaan siksi että alkaa näin pari vuotta raksanneena kiinnostaa jo projektin valmistuminen...

        Ai niin, unohdin kysyä, mihin tarviit niin suuria täyttöjä, että tiilari ja Serpo 317 ei riitä? Yleensä noilla tulee toimeen. Jos ei tule, kipsiä parempi aine on Serpo 414, ... vai oliko 404. Sillä teet kerralla kevyesti ainakin 50mm täytön.


      • käytön..
        Alkup. kirjoitti:

        Ok, yleensä vain tällä palstalla on näitä ns. "ammattimiehiä", joilla on vastaus heti kaikkeen, vaikkei koskaan ole alan hommia tehty...

        Kipsin käytöstä kysyin siksi, että noin puolet soittamistani tasoiteurakoijista (tarjouksia olen kysellyt aika monelta firmalta) aikoi käyttää kipsiä oikaisuun, koska sillä saa tehtyä suurempiakin täyttöjä kerralla. Eli miksi sinun mielestäsi kipsiä ei tulisi käyttää?

        Sinänsä tästä saisi mielenkiintoisen keskustelun siitä mitä hartiapankkirakentaja voi oikeasti itse tehdä. Itse olen talostani tehnyt kaiken muun paitsi maaurakoinnin, pakolliset LVIS työt (paitsi niistäkin suuren osan, kun älväri ja sähkäri lähinnä pyörähtävät merkkaamassa oikeat paikat) ja lattiavalut. Lattiavaluissa olen sitä mieltä, että ulkoistaminen ehdottomasti kannatti. Itseltäni olisi ehtinyt kurat jo jämähtää, ennekuin olisi tullu tasaista. Mutta muuten mielestäni mikään vaihe ei ole ollut niin vaikea kuin on peloteltu (näillä palstoilla ja toisinaan myös oma vastaavakin). Tosin aikaa on mennyt pari vuotta ja oikeastaan kaikki vapaa-aika...
        Nyt pystyttelen väliseiniä ja siksi tuosta tasoiteasiasta kyselen. Ja sinun mieltä rauhoittaakseni: tasoitehommat ajattelin kyllä ulkoistaa tai siis urakasta on jo alustavasti sovittu. Tämä urakoitsija juuri aikoi käyttää kipsiä oikaisuun. En ulkoista tätä siksi ettenkö usko niiden onnistuvan pienen pohdinnan jälkeen itseltänikin vaan siksi että alkaa näin pari vuotta raksanneena kiinnostaa jo projektin valmistuminen...

        ..halu johtunee siitä, että lammissa yleensä aika suuret oikasut. hyvä niinkin tulee, jos osaava tekijä.


      • kannaja
        käytön.. kirjoitti:

        ..halu johtunee siitä, että lammissa yleensä aika suuret oikasut. hyvä niinkin tulee, jos osaava tekijä.

        hmm, ....
        >> lammissa yleensä aika suuret oikasut.

        Perustelisitko yo. kommenttisi? En oikein ymmärrä? Kivihän on mittatarkempi kuin papana. Tiilari riittää aivan varmaan, jos seiniä on edes yritetty latoa suoraan.


      • varmaan
        ei kannata maksaa turhasta kirjoitti:

        sikamaisia hintoja. samoin kuin ulkorappaus, itse vaan.
        hanki laastiruisku ja hyvät välineet.
        harjoittelu kannattaa aloittaa vaikka makuuhuoneista. ohjeita saa kaikista rautakaupoista/laastinvalmistajilta..

        provo :-)


      • Yks lammirakentaja
        kannaja kirjoitti:

        hmm, ....
        >> lammissa yleensä aika suuret oikasut.

        Perustelisitko yo. kommenttisi? En oikein ymmärrä? Kivihän on mittatarkempi kuin papana. Tiilari riittää aivan varmaan, jos seiniä on edes yritetty latoa suoraan.

        Sen verran voin lisätä tietoa että tasoite miehet käyttävät kipsiä tasoitteitten joukkoon koska se edistää kuivumista. Ja nopeuttaa hommaa!


      • mitä?
        Yks lammirakentaja kirjoitti:

        Sen verran voin lisätä tietoa että tasoite miehet käyttävät kipsiä tasoitteitten joukkoon koska se edistää kuivumista. Ja nopeuttaa hommaa!

        Se on tuttua että jotkut ei viitsi tehdä smyygejä sementtipohjaisilla laasteilla, mutta kipsin sotkemisesta seinätasoitteeseen en ole vielä kuullut! Sellaiset heput ei kyllä minun mökkiäni tasoittelisi! Mihin sitä kipsiä sotketaan! Ei kai nyt vain tiilariin? Ei kyllä LL & LH:kaan tunnu sen järkevämmältä! Suoraan sanottuna, en usko motiivin olevan ajan säästö. Tää on taas jokin vippaskonsti, kun hommaa ei osata tehdä kunnon aineilla. Varmaan nää kaverit taas löytyy pääkaupunkiseudulta ;-)


      • Tee-itse
        Alkup. kirjoitti:

        Ok, yleensä vain tällä palstalla on näitä ns. "ammattimiehiä", joilla on vastaus heti kaikkeen, vaikkei koskaan ole alan hommia tehty...

        Kipsin käytöstä kysyin siksi, että noin puolet soittamistani tasoiteurakoijista (tarjouksia olen kysellyt aika monelta firmalta) aikoi käyttää kipsiä oikaisuun, koska sillä saa tehtyä suurempiakin täyttöjä kerralla. Eli miksi sinun mielestäsi kipsiä ei tulisi käyttää?

        Sinänsä tästä saisi mielenkiintoisen keskustelun siitä mitä hartiapankkirakentaja voi oikeasti itse tehdä. Itse olen talostani tehnyt kaiken muun paitsi maaurakoinnin, pakolliset LVIS työt (paitsi niistäkin suuren osan, kun älväri ja sähkäri lähinnä pyörähtävät merkkaamassa oikeat paikat) ja lattiavalut. Lattiavaluissa olen sitä mieltä, että ulkoistaminen ehdottomasti kannatti. Itseltäni olisi ehtinyt kurat jo jämähtää, ennekuin olisi tullu tasaista. Mutta muuten mielestäni mikään vaihe ei ole ollut niin vaikea kuin on peloteltu (näillä palstoilla ja toisinaan myös oma vastaavakin). Tosin aikaa on mennyt pari vuotta ja oikeastaan kaikki vapaa-aika...
        Nyt pystyttelen väliseiniä ja siksi tuosta tasoiteasiasta kyselen. Ja sinun mieltä rauhoittaakseni: tasoitehommat ajattelin kyllä ulkoistaa tai siis urakasta on jo alustavasti sovittu. Tämä urakoitsija juuri aikoi käyttää kipsiä oikaisuun. En ulkoista tätä siksi ettenkö usko niiden onnistuvan pienen pohdinnan jälkeen itseltänikin vaan siksi että alkaa näin pari vuotta raksanneena kiinnostaa jo projektin valmistuminen...

        Sama vika Rahikaisella. Minä teen myös LVIS.työt itse, kun sattuu olemaan paperi TUKESilta ja sitä myöten pätevyys.

        Rappausta Suomessa suorittavat etupäässä vain virolaiset. He taas ovat pätevöityneet alalle ajamalla Tulikan taksoa Tallinnassa.

        Suomalaisia "alan ammattilaisia" ei käytännössä ole, koska virolainen pystyy tekemään koko rappauskauden (lämpöä pitää olla yli 6 C) virolaisilla veroilla! Lisäksi virolainen ajaa virolaisella autolla huomattavasti suomalaista "rapparia" halvempia kilometrejä.


    • kipsiamatööri

      Kyselit yksityiskohtia kipsitasoitteen käytöstä. Olen tehnyt kaikista varoituksista huolimatta kaikki tasoitetyöt itse sipo talossani. Kipsillä seinät, vetonitilla katot (roiskepinta) ja Vetonit MT:llä kosteat tilat. Apuna on ollut Cura 2500 laastipumppu.

      Kipsitasoitus (rappaus):
      Lue ensin Knauf kipsirappaus Knaufin sivuilta. Kipsi on aika haasteellinen materiaali, mutta ei mahdoton. Hanki oikeat työkalut, käy katsomassa jossain miten hommaa tehdään.
      Kaikkiin kulmiin metalliset kulmavahvikkeet (smyygit, ulkokulmat, jne.). Primeroi laastin valmistajan ohjeen mukaan. Laastina käytin Knauf MP75L. Käsityönä kipsi on toivotonta, koska sen menekki on suurta, johtuen kerrospaksuudesta. Verkota kaikki yli Gitex lasikuituverkolla. Ensin laasti seinään sitten verkko lastalla laastiin, lisää laastia seinälle, linjaroi tasaiseksi. Käytä h-profiililinjaria, siitä saa hyvän otteen. Odota linajroinnin jälkeen että kipsi alkaa sitoutua. Kun seinä on vähän kovettunut voit täyttää pikkukoloja käsin. Odota että kispi sitoutuu lisää. Hierrä pinta kipsiihiertimellä auki. Tasoita teräslastalla. Odota pinnan kuivahtamista, toista hierto ja teräs. Odota taas ja tee kolmas kerta. Käytä hierrossa vettä apuna. Tämän jälkeen sinulla on valmis seinäpinta maalattavaksi. Jos jotain pieniä jälkiä on niin ne voi hienokitata.

      Eli tässä lyhyt kertomus kipsin käytöstä. Edelleen totean että materiaali on hieno, mutta erittäin haasteellinen. Kuivuu käsiin ja on märkänä vaikeaa tasoittaa.

      Mieti kaksi kertaa ennen aloitusta ja jos aloitat niin opiskele aiheesta kaikki mahdollinen.

      • raksaaja--sh

        "opiskele aiheesta kaikki mahdollinen."

        ;D

        Talosi ei varmaankaan valmistu ihan 12 kuukaudessa niin kuin ei meidänkään. ;)


      • kipsiamatööri
        raksaaja--sh kirjoitti:

        "opiskele aiheesta kaikki mahdollinen."

        ;D

        Talosi ei varmaankaan valmistu ihan 12 kuukaudessa niin kuin ei meidänkään. ;)

        ei valmistu 12 kuukaudessa... mutta onneksi en ole niin kuvitellutkaan. Muuttokunnossa 15-16 kk aloituksesta ja lopullisesti valmis ???? jKr.

        ;-)


      • niin rohkeesti kysymään...
        kipsiamatööri kirjoitti:

        ei valmistu 12 kuukaudessa... mutta onneksi en ole niin kuvitellutkaan. Muuttokunnossa 15-16 kk aloituksesta ja lopullisesti valmis ???? jKr.

        ;-)

        neuvoa. Tein itse tasoitushommat talossani cura 2500:lla. Jos konetta ei saa lainaan järkevään hintaan niin tasoitehommia ei kannattane ruveta tekemään. Itse sain koneen järkihinnalla vuokraksi ja kannatti tehdä itse, vaikka se oli todella raskas ja likainen homma. Pitää olla kova into rappaukseen ja että viitsii itse tehdä. Jos saa jostain tietoa ja maallia, miten tehdään ja treenaa aluksi seinällä, joka ei tule näkyviin, homma voi alkaa sujua. Mallia kannattaisi katsoa jostain ammattilaisesta. On todella vaativa homma, joten en voi suositella, vaikka itse teinkin ja olen tyytyväinen tulokseen. Verkottaminen kannattaa ehdottomasti tehdä joka kohtaan!!!!!! Itse en laittanut kuin nurkkiin ja materiaalivaihtokohtiin, ja vähän jostain on halkeillut. Niin on tosin käytynyt parilla tutullakin, vaikka verkotettiin kokonaan ja olivat ammattilaiset hommissa. Oli mielenkiintoista rapata/tasoittaa itse mutta homma on todella raskas ja likainen... mutta sitähän rakentaminen on...likasta, raskasta ja kivaa :)


      • Verkotus
        niin rohkeesti kysymään... kirjoitti:

        neuvoa. Tein itse tasoitushommat talossani cura 2500:lla. Jos konetta ei saa lainaan järkevään hintaan niin tasoitehommia ei kannattane ruveta tekemään. Itse sain koneen järkihinnalla vuokraksi ja kannatti tehdä itse, vaikka se oli todella raskas ja likainen homma. Pitää olla kova into rappaukseen ja että viitsii itse tehdä. Jos saa jostain tietoa ja maallia, miten tehdään ja treenaa aluksi seinällä, joka ei tule näkyviin, homma voi alkaa sujua. Mallia kannattaisi katsoa jostain ammattilaisesta. On todella vaativa homma, joten en voi suositella, vaikka itse teinkin ja olen tyytyväinen tulokseen. Verkottaminen kannattaa ehdottomasti tehdä joka kohtaan!!!!!! Itse en laittanut kuin nurkkiin ja materiaalivaihtokohtiin, ja vähän jostain on halkeillut. Niin on tosin käytynyt parilla tutullakin, vaikka verkotettiin kokonaan ja olivat ammattilaiset hommissa. Oli mielenkiintoista rapata/tasoittaa itse mutta homma on todella raskas ja likainen... mutta sitähän rakentaminen on...likasta, raskasta ja kivaa :)

        Verkotuksesta on kuultu monta käytännön mielipidettä, eikä aina pelkkää hyvää. Sen lisäksi, että verkko on kallista, se aiheuttaa seinän halkeamistilanteessa hankalasti korjattavan vekin.

        Materiaalinvaihtokohtiin sisäseinän (sisäseinä = ulkoseinän sisäpuoli) ja väliseinän yhtymäkohdat (sisänurkat) itse avaisin tasoituksen ja pohjamaalauksen jälkeen ja laittaisin pelkän tetramassan.

        Mikäli sisäseinässä on sisäänpäin oleva kulma (talossa enemmän kuin 4 kulmaa talo) ja väliseinä laitetaan sen jatkoksi, ei seinien sauma tule koskaan kestämään kiinni. Itse avasin sauman ennen tasoitusta ja tasoituksen jälkeen vedin sauman uudelleen auki ja laitoin T-mallisen muovilistan. On lähes huomaamaton eikä seinien rajapinnan halkeilu näy.

        Ainakin lammitalossa halkeamista voi estää riittävällä raudoituksella ja betonimassan vibraamisella. Lisäksi rauhallinen kuivuminen estää halkeilua.

        Nämä ovat siis omaa projektia toteuttaessani huomattuja ja havaittuja asioita sekä tuntemieni lammi-rakentajien kokemuksia ja näkemyksiä asioista.


    • rakenusmalari

      Mitä niitä tasottamaan, tarpeeks paksusti maalia vaan ruiskulla suoraan seiniin. Maaliruisku on halvempi kuin tasoiteruisku ja rahaa säästyy perkeleesti.

    • lkfdjldkjsdflkj

      Itsekin ajattelin tehdä ensin tasoitukset itse mutta kun sain tarjouksen tasoituksista niin en enään harkinnutkaan. Töitä kyllä riittää ihan tarpeeksi muutenkin kun tämä oli lattiavalujen lisäksi ensimmäinen ulkopuolinen urakoitsija työmaalla maanrakennuksen jälkeen.

      Seinäpintaa noin 500m2 kattopintaa noin 240 m2. Smyykejä parisataa metriä. Koteloita mm alaslaskuissa todella paljon. Koko homma avaimetkäteen pohjamaalissa kymppitonnin. Pelkkiä aineita meni viisi lavallista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      85
      4550
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      127
      3958
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2511
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      196
      1513
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1286
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1243
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1198
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1193
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1153
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1055
    Aihe