Lainasin Lahden kirjastosta DVD-elokuvan Factotum, joka perustuu tuon Bukowskin kirjaan("Aina pystyssä."). Oli hyvä elokuva.
Kinnostuin kirjailijasta. Tyyli on vähän Aki Kaurismäkeläistä, korutonta, suoraan kerrontaa kirjan kirjailijan naisista, ryyppäämisestä ja naimisesta. Lainattavissa on paljon hänen teoksiaan. Lainasin "Naisia" ja olen lukenut sitä eilisen päivän aikana jo lähes 200 sivua. Tosi mielenkiintoista kerrontaa!
Kirjailija on syntyisin Saksasta, mutta asunut koko elämänsä USA:ssa Los Angelesissa.
Tunteeko joku hänen teoksiaan?
Tänään lainasin Selbyn "Hullun kertomus", joka on tosi rietas kirja.
Muuutenkin minua kiinnostaa kaikki eroottinen kirjallisuus ja boheemisuus.
Bukowski, Charles
11
1004
Vastaukset
- boheemille
Henry Miller seuraavaksi lukulistalle. Myös Sammakko - kustantamon kirjailijat....
- öhöm.
Siis Selbyn The Room. Kuka tietää? Ainakin on kitisty Saarikosken Sieppari ruispellossa -versiosta.
- Billie
Tietääkseni Saarikoski on aina ottanut aika paljon vapauksia suomennoksissa.
Muistaakseni Joycen Odysseuksen suomennoksesta oli tulla melkein oikeusjuttu, kun Pentti oli mennnyt vääristelemään joitain asioita.
- Wilhelm Kojac
Nyt kun asian otit esille niin on noita tuossa hyllyssä parisen kymmentä kappaletta. Jokusen olen tilannut, monta saanut lahjaksi, matkoilta tuonut muutaman...Olen lukenut äijää neljällä eri kielellä. Tietääkseni olen lukenut mieheltä kaiken proosan, suuren määrän kirjeitä ja päiväkirjajuttuja myös. Runojakin olen kokeillut, mutta en hirveästi ole innostunut (paitsi ehkä joistakin ihan myöhäisistä)
Bukowskista liikkuu paljon paskajuttuja, juttuja ymmärretään väärin, tarinoita luokitellaan tosiksi kun ne ovat fiktiota ja päin vastoin. Mies on kirjoittanut paljon pillujuttuja, mutta usein niissäkin on pointtinsa (niinkuin tuossa Naisia -romaanissakin, usko tai älä, tai mieti itse onko siinä joku pointti). Toisten mielestä (kaikki yhden Bukowskin kirjan lukeneet esiintyvät Bukoekspertteinä)ne ovat sama asia kuin Bukowski itse, mutta asia ei yksinkertaisesti ole niin.
Factotum on tunnelmaltaan aika onnistunut elokuva ja Dillon on hyvä. Elokuva ei muuten oikeastaan perustu tuohon Factotum kirjaan vaan useampaan Bukon tekstiin. Baarikärpänen on muuten myös Bukowskin teksti (kohtalainen elokuva sekin, mutta olisi voinut olla paljon parempikin). Lisäksi joku italialaisryhmä filmatisoi "The most beautiful woman in town" -tarinan. Muita ei taida olla.
Bukowskia on usein verrattu Milleriin, Genetiin(!?), Burroughsiin etc., mutta yhtymäkohdat ovat useimmiten teennäisiä ja jopa sepitettyjä. Mies itse sanoutui irti kaikista kategorioista.
Bukowski oli ajoittain täysi kyrpä mieheksi. Mutta upea kirjoittaja se oli.- Karl
taisi kuitenkin viedä lopulta jalat alta niinkin vaikeasti tavoitettava elin kuin sydän. Ja tämä on täyttä totta:
For Jane
225 days under grass
and you know more than I.
they have long taken your blood,
you are a dry stick in a basket.
is this how it works?
in this room
the hours of love
still make shadows.
when you left
you took almost
everything.
I kneel in the nights
before tigers
that will not let me be.
what you were
will not happen again.
the tigers have found me
and I do not care. - Wilhelm Kojac
Karl kirjoitti:
taisi kuitenkin viedä lopulta jalat alta niinkin vaikeasti tavoitettava elin kuin sydän. Ja tämä on täyttä totta:
For Jane
225 days under grass
and you know more than I.
they have long taken your blood,
you are a dry stick in a basket.
is this how it works?
in this room
the hours of love
still make shadows.
when you left
you took almost
everything.
I kneel in the nights
before tigers
that will not let me be.
what you were
will not happen again.
the tigers have found me
and I do not care.Leukemia oli kuolinsyy. Hieman aikaisemmin mies sairasti tuberkuloosin.
Bukowskin juuri ennen kuolemaansa kirjoittamat kirjeet ovat muuten huikeaa luettavaa. Niissä paljastuu miehestä ihan uusia piirteitä. No joo, lukekaa itse. - Karl
Wilhelm Kojac kirjoitti:
Leukemia oli kuolinsyy. Hieman aikaisemmin mies sairasti tuberkuloosin.
Bukowskin juuri ennen kuolemaansa kirjoittamat kirjeet ovat muuten huikeaa luettavaa. Niissä paljastuu miehestä ihan uusia piirteitä. No joo, lukekaa itse.siis ikäänkuin vastakohtana sille paljon puhutulle pillulle. Elämänkumppani Janen kuolema syöksi miehen joksikin aikaa ilmeisesti aika syvään kuiluun.
Bukowski itse haudattiin toto-kamppeissa, tuulitakissa ja taskussa muutama seteli. Näin kertoi aikoinaan National Public Radio, npr.org. - Wilhelm Kojac
Karl kirjoitti:
siis ikäänkuin vastakohtana sille paljon puhutulle pillulle. Elämänkumppani Janen kuolema syöksi miehen joksikin aikaa ilmeisesti aika syvään kuiluun.
Bukowski itse haudattiin toto-kamppeissa, tuulitakissa ja taskussa muutama seteli. Näin kertoi aikoinaan National Public Radio, npr.org.En yhtäkkiä muista tuota Janea???
Se oikea elämänkumppani oli Linda Lee. Olivat yhdessä jo 70-luvulla ja Linda oli vaimona kuolemaan asti. Linda koitti kirjoittaa itsekin, mutta se vähä mitä olen nähnyt oli mun mielestä tuubaa... Wilhelm Kojac kirjoitti:
En yhtäkkiä muista tuota Janea???
Se oikea elämänkumppani oli Linda Lee. Olivat yhdessä jo 70-luvulla ja Linda oli vaimona kuolemaan asti. Linda koitti kirjoittaa itsekin, mutta se vähä mitä olen nähnyt oli mun mielestä tuubaa...on kerrottu useammassakin Chinaski-tarinassa. Hän oli Bukowskin rakastettu ja heidän räiskyvä suhteensa kesti taukoineen kymmenen vuotta. "Hollywood"-kirjassaan Bukowski kuvaa häntä laajasti yhtenä "Barflyn" käsikirjoituksen keskeisistä hahmoista. Jane oli puoliksi intiaani, alkoholisti - tietysti - ja hullu joka teki kaiken tyylikkäästi. Viinaan Jane näiden tarinoiden mukaan kuolikin.
Jane on Bukowskin vaikuttavimpia hahmoja.
- rinta-aani
joka kirjoitti vaan ryyppäämisesta ja naimisesta, kun ei muuta osannut. Sehän oli puliukko. Kuka tahansa osais kirjottaa sellasta paskaa.
- Postivirkailijatar
Juominen ja seksi oli Bukowskin elämän olennaisia esansseja, mutta hän ei missään tapauksessa ollu "pelkkä juoppo".
Bukowski oli nerokas ja oivalta kirjailija ja runoilija SIITÄ HUOLIMATTA että hän oli juoppo. Se joka osaa lukea ja nähdä lukemassaan kauneutta ja oivallusta ja nerokkuutta tajuaa editoida lukemastaan sen mikä on inhimillistä alennustilaa, henkilön päihdehistoriaa etc.
Eihän ajaton, nerokas säveltäjä-kitaristi Jimi Hendrix'kään ollut "pelkkä narkomaani", vaan säveltäjä ja pioneeri ja muusikko jonka teokset voisivat olla nykyaikana tehtyjä, koska ne ovat niin ajattomia nerokkaita ja hyviä, SIITÄ HUOLIMATTA että hän oli huumeaddikti.
Ja säveltäjä Wolfgang Amadeus oli säveltäjänero SIITÄ HUOLIMATTA että hän oli juoppo.
Eino Leino oli armoitettu suoraan sydämestä ja sydämeen kirjoittava Suomen kansan tuntoja ja mystistä kulttuuria peilaava runoilija jollaista maamme ei toista tunne SIITÄ HUOLIMATTA että hän oli armoton alkoholisti joka kuoli nuorena viinaan.
------
Näissä jutuissa on tärkeää asioiden erottelukyky.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2043085Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 881342
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481206Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze120992Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793