Pysykää pois

Pohjois-Afrikan maista!!

Ollaan kierretty todella ahkerasti ympäri maailmaa, ollaan nähty Dominikaaniset ja Hawai, Intia ja Thaimaa, Välimeren turistirysät, Venäjä ja Kiina ja vaikka mitä muuta, mutta AINOA paikka josta tuli yli viikon kestävä järjetön vatsatauti kova kuume ja pitkä sairasloma on Marokko!! Niin epähygieenistä ruokakulttuuria en ole missään muuallapäin maailmaa kohdannut (tosin Tunisiassa ei olla käyty ja sieltä on kuulunut samaa).

22

6572

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heps.

      Noh...tuo vatsatauti tulee joskus ihan halvaksi...saa sen meinaan täällä koto-Suomessakin...;)

      • tarmo

        Olet liian vähän matkustanut ja kokematon. Varastettiko sulta jotain kans?


      • myös reissannut

        Minä puokestani olen saanut ruokamyrkytyksen USAssa ja Etelä-Koreassa ja jonkun pitkään kestävän mahapöpön Espanjassa. Marokosta ei tullut mitään tautia.


      • Ei auta...
        tarmo kirjoitti:

        Olet liian vähän matkustanut ja kokematon. Varastettiko sulta jotain kans?

        Jos kokki on kaivanut p....ttään niin ei auta vaikka kuinka desinfioit omia käsiäsi,siitähän tässä asiassa on kysymys elikkä ravintolahenkilökunnan hygieniasta!


      • Keskustelun aloittaja
        tarmo kirjoitti:

        Olet liian vähän matkustanut ja kokematon. Varastettiko sulta jotain kans?

        Eli sinun mukaasi kun kädet pesee niin vatsatautia EI tule ??? Kuka täällä on se joka on kokematon?? Meillä kulkee AINA käsidesi reissussa mukana, ja mitään ei laiteta suuhun ennen kun kädet on desinfioitu, ennen joka ikistä ruokailua. Ja kuten sanoin niin äkkiä laskettuani olemme käyneet yli 30 maassa erilaisine kulttuureineen. Mitään ei ole ikinä varastettu eikä varasteta. Ja voit ihan vaikka lääkärillesi soittaa ja tarkistaa asian, Marokosta tuodaan talvisin Suomeen suurin osa turistivatsataudeista.


    • ei tauteja

      Itse otan aina maitohappobakteeria jo pari päivää ennen matkaa, koko loman ja pari päivää matkan jälkeen. Vatsani reagoi jo Tallinnan reissuun! Toisekseen mukanani kulkee kaikkialla käsidesinfektio, se kun on nykytietämyksen mukaan tehokkaampaa kuin käsien pesu. Sitä vain käsiin aina ennen ruokailua!

      • Turkista tullut

        Se tulee jos on tullakseen tuo vatsatauti. Tultiin just Turkista ja sain siellä ripulin. Vaikka otin pari viikkoa ennen matkalle lähtöä maitohappobakteereita ja söin myöskin siellä ja pesin kädet ennen ruokailuun menoa sekä laitoin antiseptistä käsigeeliä. Syötiin koko ajan hotellilla kun oli supertäyshoito ja silti tuli. Mutta ei Turkistakaan ole aina tullut vatstatautia vaikka ollaan käyty siellä nyt viidesti eri kohteissa.


      • viisaus

        Mitä helskuttia varten niitä käsiä tartte jatkuvasti pesta ..??Ei sitä tarvitse nuoleskeeä sormiaan .(seurasin kerran kun nuorimies söi minua vastapäätä hampurilaista.Totesin:Sinä imaisit sormiasi 41 kertaa::Poju yritti lyödä minua).Ja jos luet kirjaa tms.Älä sivua kääntäessäsi laita sormea suuhun :Jos olet vasta opettelemassa lukemaan ,käytä etusormea tavarassa.!!


    • meitä oli kolme

      Hei! Meitä oli kolme viime syksynä Tunisian Soussen matkalla , eikä yksikään sairastunut vatsatautiin....Työpaikallani täällä suomessa oli n.1kk sitten 20 henkilöä vatsataudissa....

      • virtasi

        Olimme kolme henkeä Soussessa, Tunisiassa. Ihana loma ja ylen ystävällinen palvelu, eikä kenellekään tullut mitään oireilua vatsaan.Kädetkin jäivät välillä desinfioimatta ennen ruokailua. Meillä myös matkoja ympäri maailmaa, viimeksi Malesia, jossa myös olimme terveinä.....


    • matkustellut

      Muutamia reissuja on tullut tehtyä sinne tänne, Afrikassakin pari kertaa. Käsihygieniasta olen tosi tarkka ollut aina. Jo mummuni opetti, että kädet pestään aina hyvin ennen ruokailua, joten käsipyyhkeet ja desaineet mukana aina.

      Pahimmat vatsataudit olen kokenut Ranskassa Cannesissa ja Floridassa Orlandossa. Molemmissa paikoissa oli kyseessä ilmeisesti ruokamyrkytys. Esim Tangerissa pysyimme koko seurue terveenä, kun katsoimme tarkkaan, mitä, missä ja miten söimme.

      Tunisiassakin on käyty, ei mitään oireilua.

      Pahin paikka on henkkoht ollut tuo Cannesin satamssa ollut ravintola, jota edelleen kauhulla muistelen...

      • neuvoa

        Siisteiltäkin näyttävät ruokapaikat voivat olla yllätyksiä täynnä. Omalla parin kuukauden matkallani ei ollut onneksi kuin pari kertaa maha huonona. Varmasti tärkein asia välttää ripulia on joka kerta ennen ruokailua desinfioida kädet ja veden riittävä juonti. Kun ostat hedelmiä, valitse mieluummin jäissä olevat.


      • neuvoa kirjoitti:

        Siisteiltäkin näyttävät ruokapaikat voivat olla yllätyksiä täynnä. Omalla parin kuukauden matkallani ei ollut onneksi kuin pari kertaa maha huonona. Varmasti tärkein asia välttää ripulia on joka kerta ennen ruokailua desinfioida kädet ja veden riittävä juonti. Kun ostat hedelmiä, valitse mieluummin jäissä olevat.

        "Siisteiltäkin näyttävät ruokapaikat voivat olla yllätyksiä täynnä."

        Aivan. Mulle ei vatsatauti ole iskenyt ja ihan vedellä käsiä pessyt enkä sitäkään aina jaksa, kun ei ole Suomessa siihen tottunut. Ja käsin monesti noissa Afrikan maissa myös syödään. Monta kertaa ostan toreilta hedelmiä kun iskee pieni nälkä turuilla ja toreilla seikkaillessa ja hinkkaan niitä vähän paperiin ja eikun suuhun ;-) Uhkarohkeaa ehkä...

        Kun taas kaverini on saanut kaksi kertaa ruokamyrkytyksen Suomessa kotikaupunkimme eräästä tasokkaana pidetystä ravintolasta, joten...se ripuli tai ruokamyrkytys voi iskeä missä vain, kun huono tuuri on. Tottakai Suomessa riski vähäisempää.


      • ja kokemusta..
        Laziza kirjoitti:

        "Siisteiltäkin näyttävät ruokapaikat voivat olla yllätyksiä täynnä."

        Aivan. Mulle ei vatsatauti ole iskenyt ja ihan vedellä käsiä pessyt enkä sitäkään aina jaksa, kun ei ole Suomessa siihen tottunut. Ja käsin monesti noissa Afrikan maissa myös syödään. Monta kertaa ostan toreilta hedelmiä kun iskee pieni nälkä turuilla ja toreilla seikkaillessa ja hinkkaan niitä vähän paperiin ja eikun suuhun ;-) Uhkarohkeaa ehkä...

        Kun taas kaverini on saanut kaksi kertaa ruokamyrkytyksen Suomessa kotikaupunkimme eräästä tasokkaana pidetystä ravintolasta, joten...se ripuli tai ruokamyrkytys voi iskeä missä vain, kun huono tuuri on. Tottakai Suomessa riski vähäisempää.

        asuin työni puolesta Agadirissa 1,5v.
        Matkustin myös paljon maan sisällä.Kertaakaan ei herkkä vatsani ollut edes löysällä.Söin paljon paikallisia ruokia, joskus oli kärpäsiä keitossa jne. muttei mitään tapahtunut.Joten ei yleistetä jonkun yksittäisen ihmisen huonoa tuuria, pliis..


    • Sipi72

      Olen matkustellut aika paljonkin elämäni aikana, sekä lomamatkoja että työmatkoja.
      Viimeisin suunautui Tunisiaan lomamatkana. Monet tutut varoittelivat maan hygieniatasosta ja siitä, että vatsatauti iskee. Ja niinhän iski, tosin vasta loman viimeisenä päivänä. Suomessa sairastettiin yli viikon. Kävin labrassa ja kaksi eri pöpöä olin saanut mukaani. Great! Tarttuvat kuulemma pelkästään ruuan välityksellä, kun keittiössä on ollut huono käsihygienia. Että silleen...
      Sama se, miten paljon itse varoo ja pesee käsiään, jos siitä ei huolehdita keittiön puolella.
      Jäi kieltämättä huono fiilis, vaikka tiedänkin, että sama voi tapahtua missä tahansa.

    • Taipumusta

      Just tultiin Tunisiasta viikon lomamatkalta eikä minkään sortin vatsaoireita koko aikana ollut. Mulla on siihen taipumustakin eli yleensä jotain tuntuu reissuilla, pahimmat ripulit olen saanut Egyptissä ja Kuubassa ja aikanaan Neuvostoliitossa. Hyvästä käsihygieniasta huolehdin, syön maitohappobakteereja, aamulla jugurttia ja otanpa yleensä sen pikkuisen konjakkihörpynkin. Mutta jos vatsatauti on tullakseen, se kyllä tulee kaikista näistä "varotoimenpiteistä" huolimatta.

      • Vatsatauti

        Itse olen saanut vatsataudin Puolasta ja Israelista, matkustanut paljon, Afrikasta, Aasiasta ei mitään tauteja. Ei sille mitään voi jos tauti iskee.


    • Tunisiasta

      Oltiinpa 14 henkinen porukka reissussa ja oli All inclusive hotelli. Porukasta 13 sai kovan vatsataudin ja yhdellä kesti jopa 2 viikkoa. Hotellissa juomat tarjottiin laseista mitkä esim. tiskattiin vain pyöräyttämällä päivän seisseessä tiskivedessä eikä huuhdeltu lainkaan... YÖK! Ravintolassa Soussessa tilasin oluen la lasin reunat oli kirkkaan punaisessa huulipunassa vissiin edelliseltä käyttäjältä! Tosi hygieninen maa. Tosin vatsatauti alkoi kaikilla lähes samaan aikaan. Olimme porukalla edellisenä iltana syömässä hotellin seisovasta pöydästä. Hotelli oli viiden tähden kansainvälinen hotelli...

    • TNT

      OLEN KÄYNYT KYMMENKUNTA KERTAA JA EI MITÄÄN ONKELMIA RUUAN JA HYGIENIAN KANSSA.MAALAISJÄRKI ON AINA SALLITTUA.HYVÄÄ LOMAA KAIKILLE.

      • peppipitkäsääri

        Arabimaissa käytetään paljon vihreää pieneksi silputtua salaattia esim falafelin yhteydessä, kannattaa välttää vaikka kuinka herkullista, siinä pesivät sitkeät pöpöt. Jos ruoka tuodaan padassa höyryävänä eteen, silloin on minimoitu mahataudin vaara. Tosin tällöin lihankin pitää olla vielä ok.
        En ole kuullut Marokosta mitään erikoista, edes niiltä jotka ovat sieltä isolta torilta kojuista syöneet. Kannattaa seurata paikallisia; siellä missä on jonoja niin ruuat ja öljyt vaihtuu padoissa eli on merkki luotettavasta paikasta. Paljon pystyy mahansa kuntoa säätelemään maitohappobakteereilla - heti kun alkaa ns kiertämään niin lisää annosta ja pystyy kestämään jopa tukalan pitkät bussimatkat kun maha stoppaa. Vain viime kädessä kannattaa turvautua antibioottipohjaisiin mahalääkkeisiin. Ruokavalio: vain esim keitettyä riisiä ja vihannesta, ei mausteita, paljon juomaa. Itse olen tällä tavoin parantunut lukuisista mahataudeista reissussa. Jos matkustaa yksin ja menee huonoon kuntoon, yhteys sairaalaan, jonne voi mennä antamaan näytteen tarvittaessa. Kantsiikin aina etukäteen merkitä ylös alueen sairaalat osoitteineen ja yhteystietoineen. Hotellissa voi henkilökuntaa käyttää apuna pientä korvausta vastaan esim lääkkeiden hakemisessa.


    • kille

      Oon käynyt sekä marokossa että tunisiassa ja eipä pahemmin oo vatsavaivoja ollut. Oon syönyt siellä irtojäätelöä, majoneesia, salaatteja, yms. jota ei suositella. Jopa kalaa ja lihaa, jotka ovat koko päivän auringossa ulkona. Lisäksi marokossa olen juonut kraanavettä, mitä ei suositella. Edelleen terveenä.

    • matkusteleva

      Olen käynyt Tunisiassa pari kertaa, sairastumatta, eikä kukaan samalla reissulla olleista ole sairastunut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1007
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      1005
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      900
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe