Onko hullua: Valmistujaiset ja häät?

TindeR

Haluaisin kuulla muiden mielipiteitä tai onko joku toiminut vastaavasti...

Eli: Minä ja mieheni ollaan eletty avoliitossa jo muutama vuosi. Naimisiinmenosta on ollut toisinaan puhetta. Minä en kuulu kirkkoon enkä periaatteesta halua "edes" avioliiton siunaamista kirkossa, mieheni on nimellisesti ev.lut. mutta ei kaipaa kirkollista vihkitoimitusta. Kumpikaan meistä ei myöskään halua mitään isoja juhlia.

Meille siis olisi täysin luonteva vaihtoehto siviilivihkiminen maistraatissa ja sen jälkeen tai joskus myöhemmin pienet juhlat sukulaisille. Suurimpana ongelmana vain on se, että mieheni suvussa on ollut tapana juhlia aina kaikkia kissanristiäisiä 200 hengen voimin, ja jos kerromme mieheni äidille aikeistamme etukäteen, hän luultavasti pakottaa meidät pitämään isot juhlat (ainakin oman tyttärensä hän "pakotti" joitakin vuosia sitten pitämään kunnon häät, vaikka morsian itse ei olisi halunnut).

Nyt meillä on tilanne se, että olen valmistumassa maisteriksi suunnilleen puolen vuoden päästä ja aikeissa pitää silloin vähän isommat juhlat (isäni on luvannut osallistua kustannuksiin), ja saimme mieheni kanssa yhtäkkiä "hullun" idean, että mitä jos kutsutaankin niihin valmistujaisiin sitten vähän enemmän porukkaa, käydään maistraatissa vihittävinä (ilman yhtään sukulaista) joskus ennen sitä ja siellä sitten ilmoitetaan ihmisille, että näille juhlille on muuten toinenkin syy, me ollaan nykyisin aviopari.

Olisiko tällainen ihan hullua? Ja kuinka suuri todennäköisyys on sille, että osa sukulaisista loukkaantuu tällaisen yllätyksen takia? Itse olen lähtöisin sen verran puolihullusta suvusta että mun sukulaisista varmaankin kaikki ymmärtää (sitäpaitsi ovat jo muutenkin tottuneet mun tempauksiin), mutta mieheni puolella ollaan paljon konservatiivisempia, ainakin mieheni äiti saattaisi loukkaantua ikihyviksi ja ainakin siitä, jos meidät vihitään niin ettei hän pääse sitä näkemään...

Miten teillä muilla salaa naimisiin menneillä, miten sukulaiset ovat suhtautuneet saadessaan tietää asiasta?

6

1376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

      Järjestäkää vihkiminen juhlan yhteydessä, niin ettette kerro siitä etukäteen. Silloin ei ainakaan kukaan pääse sanomaan, ettei päässyt mukaan vihkitilaisuuteen.

      Yllätyksenä sitten kesken juhlien vihkijä pyyhältää paikalle ja that's it.

      • TindeR

        Hyvä idea, eipä itselle tullut tuo vaihtoehto mieleen! Täytyy ehdottaa miehelleni...


    • mutta on pakko kemmentoida

      Mitä ihmettä mietitte mitä muut ajattelee. Sehän on teidän kahden asia miten juhlanne järjestätte. Enkä ymmärrä ollenkaan, että olette aikuisia ja asuneet yhdessä vuosia ja sanot, että anoppi pakottaa pitämään isot juhlat. Itse en antaisi anopin enkä kenenkään muunkaan pakottaa itseäni mihinkään. Jos teistä valmistumisjuhlat ja hääjuhla yhdistettynä on ok niin tehkää sitten niin. Jos joku loukkaantuu niin mikä siinä. Juhlat ovat vain ja ainoastaan teidän kahden asia eikä muuten ole yhtään pöllömpi ajatus yhdistää juhlat. Onnea vaan matkaan.

      • jermu*

        Missään nimessä ei saa antaa muiden vaikuttaa elämäänne. Puuttumalla aikuisten lasten suhteeseen on pilattu monta hyvää liittoa. Erityisesti tuolla pohohohojaaanmaalla on kova pyrkimys sellaiseen. Peli on alusta alkaen ja määrätietoisesti tehtävä selväksi. Kukako minä olen? Olen kesällä naimisiin menevän tyttären isä ja minua ja vaimoani risoo juuri tuo sulhasen suvun puuttuminen heidän hääjärjestelyihin. Pitäsi kutsua koko helveti pohjanmaa senne juhliin. Tietysti he kustantaisivat nuo "ylimääräiset" vieraat. Oikein ällöttää. Muuta apua heillä ei sitten ole tarjotakaan. Itse olin aikoinani vastaavassa tilanteessa sulhasena, mutta silloinkin päätin pitää pääni js se tuli kerralla selväksi. Kummallisia nuo nykyajan vanhemmat, kun sitovat aikuiset jo ammattiin valmistuneet lapsensa itseensä jopa heittäytymällä marttyyreiksi.


    • kaksosnainen

      Mutta tuli mieleen, että tuoko ne vieraat sulle jonkin valmistujaislahjan? Tai siis onko semmonen tapana maisteriksi valmistumisjuhlissa? Kun ne konservatiiviset vieraat voi myös suuttua siitä, että ne on ostanut sulle jonkin henk.koht. lahjan ja sit saavatkin tietää et ne onkin häät ja oiskin pitäny olla jotain yhteistä häälahjaks.
      En siis tarkota sitä, että sinä/te välttämättä haluisitte lahjoja, mutta toisilla nyt vaan on tapana tuoda lahjoja aina. Joten kannattaa miettiä asiaa tältäkin kannalta! :)

    • says this

      Minusta on loistava ajatus yhdistää kaksi juhlaa. =) Varmasti sukua ajatellen on hyvä vihjata, ettet lahjoja halua ja että vihkijä ilmestyy paikalle. Minusta tuollainen yllätysmomentti on hieno. Muista, että kyse on todellakin sinusta ja tulevasta miehestäsi ensisijaisesti; vaikka avioliitto onkin suurempi kuin vain te kaksi, sukua ei pidä liikaa kuunnella. Tärkeää on, että teillä kahdella on hyvä mieli päivästänne!

      Omat vanhempani menivat aikanaan naimisiin salaa ja lähettivät sukulaisille tiedon jälkeenpäin. He kyllä järjestivät läheisille kahvituksen häämatkalta palattuaan ja saivat onnitteluja järkevästä ratkaisusta. Tehkää siis tekin niin kuin oma sydän sanoo!

      LÄmpöiset onnittelut jo etukäteen sekä valmistumisesta että avioliitosta! =)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      95
      2555
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2213
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1917
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1661
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1635
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1616
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1578
    8. 76
      1484
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      112
      1397
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe