Niinkuin otsikossa jo kysymys kuuluukin? Meillä ei vaan millään tahdo mennä tajuntaan se, että kypärä pyöräillessä on erittäin turvallinen kapistus. Ratsastuksessa kyllä käyttävät, koska kuulemma sinne se kuuluu olennaisesti. Me vanhemmat kyllä käytämme kypärää ja lapset myös, jos valvomme vieressä. Mikä neuvoksi?
Käytetäänkö teillä pyöräilykypärää?
21
1982
Vastaukset
- Meillä
se on ollut itsestäänselvyys heti kun on pyörälle noustu.
- tandemilla
Joo-o näin meillä myös. Pyörällä ei ajeta jos ei kypärää pidetä. Toisin sanoen silloin pyörä menee lukkoon ja sillä ei todellakaan ajeta. Eiköhän tuo kasvatus vastuu ole meillä vanhemmilla ja tarkoittaa myös sitä, että välillä joudutaan tekemään "nuiviakin" ratkaisuja.
- kamelia
Jos ei käytetä kypärää niin ei myöskään ajeta ; ) kyllä se kypärä on silloin se parempi vaihtoehto. Ainahan sitä välillä kuulee jotain pientä jupinaa kun ei kukaan muukaan käytä. Ja jos käy niin hassusti, että poika ajaa ilman kypärää niin pyörä otetaan pois vähäksi aikaa.
- äiti-liini
Meidän ipanoiden 9 ja 10-vuotiaiden pyörät ei liikahda varastosta ennen kuin on kypärät päässä!
- ja aina
Kyllä käytetään.
- äi-skä
ajeta pyörällä eikä rullaluistella ilman kypärää tai muita asiaan kuuluvia suojaimia.
Pitäkää asiasta juttutuokio, jossa käydään läpi miten käy jos kaatuu tai joku ajaa päälle tms.- äiskäx2
Poika 10 vee on käyttänyt kypärää fillaroidessa pienen ikänsä. Kypärän käyttö poijalle ihan itsestäänselvyys, sen käytöstä ei ole tarvinnut kertaakaan neuvotella.
Tyttö 16 v. käyttää kypärää vain kunnon fillarilenkillä. Silloin hänellä on pyöräilyvauhti niin huima ettei mimmillä ole tullut mieleenkään lähteä lenkille ilman kypärää.
Alakoulussa ollessaan käytti myös aina kypärää.
- olla poikkeus
Meillä lapset käyttää kypärää kun muistaa ja ehtii. Vanhemmat ei koskaan, ei edes omista sellaista. Itse en edes muista vahtia lasten kypärän käyttöä. Olen kieltänyt kypärän pitämisen päässä leikkiessä (pidän suurempana riskinä, että kuristuvat kypärän naruun puissa kiipeillessään kuin että kuolevat pyöräturmassa omassa pihassa), joten koska ulkoiluun liittyy oleellisesti pyöräily leikin lomassa, ei kypärää käytetä. En edes anna sitä lapsille pihaleikkeihin (jotka on pyöräilyä suurelta osin), ettei se katoa.
Kadulla pyöräillessä se on mukana silloin kun muistetaan, eli harvoin.- ei kypärää
Jos tapaan 10v pojan ilman kypärää pois omalta pihaltaan niin pyörä on viikon autotallissa. Pyörällä ei ajeta ilman kypärää.
Kun muutama vuosi sitten pyörällä kaaduttaessa katkesi käsi niin ensimmäinen kommentti oli joka paikassa lääkärillä oliko kypärä päässä ja katsoivat aivotärähdyksen merkit vaikka sanoimme sen olleen päässä.
Mitä ihmettä te vanhemmat ajattelette jos ette vahdi että lapsenne kypärää käyttää.. Sen nyt sanoo järkikin että ei sitä huvikseen ole lasten kiusaksi keksitty.
Anne - mamma123
ei kypärää kirjoitti:
Jos tapaan 10v pojan ilman kypärää pois omalta pihaltaan niin pyörä on viikon autotallissa. Pyörällä ei ajeta ilman kypärää.
Kun muutama vuosi sitten pyörällä kaaduttaessa katkesi käsi niin ensimmäinen kommentti oli joka paikassa lääkärillä oliko kypärä päässä ja katsoivat aivotärähdyksen merkit vaikka sanoimme sen olleen päässä.
Mitä ihmettä te vanhemmat ajattelette jos ette vahdi että lapsenne kypärää käyttää.. Sen nyt sanoo järkikin että ei sitä huvikseen ole lasten kiusaksi keksitty.
Annepoljetko itse paljon?
käytätkö kypärä?
mitä tapahtui kun kaatui? tuliko kypärän vauriota? muistatko minkä merkkinen kypärä? - kyllä
mamma123 kirjoitti:
poljetko itse paljon?
käytätkö kypärä?
mitä tapahtui kun kaatui? tuliko kypärän vauriota? muistatko minkä merkkinen kypärä?Kyllä käytän myös itse kypärää sillä loppujen lopuksi fillarilla saa kovan vauhdin ja kaaduttaessa on pää aina vaaravyöhykkeellä.
Poika kaatui suoraan kyljelleen fillarilla jolloin kypärän muovikuoreen jäi jälki mutta muuta ei tapahtunut kypärälle. Käden luu jouduttiin naulaamaan.
Oli vaan niin hämmästyttävää kun poika suuressa tuskassa käden takia niin kaikki hoitohenkilökunnasta vuorotellen etsi aivotärähdyksen merkkejä ja lääkäri silloin sanoi että säästyttiin suurilta ongelmilta juuri kypärän avulla.
Anne - mamma123
kyllä kirjoitti:
Kyllä käytän myös itse kypärää sillä loppujen lopuksi fillarilla saa kovan vauhdin ja kaaduttaessa on pää aina vaaravyöhykkeellä.
Poika kaatui suoraan kyljelleen fillarilla jolloin kypärän muovikuoreen jäi jälki mutta muuta ei tapahtunut kypärälle. Käden luu jouduttiin naulaamaan.
Oli vaan niin hämmästyttävää kun poika suuressa tuskassa käden takia niin kaikki hoitohenkilökunnasta vuorotellen etsi aivotärähdyksen merkkejä ja lääkäri silloin sanoi että säästyttiin suurilta ongelmilta juuri kypärän avulla.
Anneok, muistatko kypärän merkki?
menikö vaihtoon kaatumisen jälkeen?
muistatko sun kypärän merkki? - oikea malli
mamma123 kirjoitti:
ok, muistatko kypärän merkki?
menikö vaihtoon kaatumisen jälkeen?
muistatko sun kypärän merkki?kyllä 11-v poika suostuu käyttämään kunhan sai itse valita just sellaisen kypärän kun haluaa ,maksoi mitä maksoi ja olen sen aina ostanut niin silloin se myös menee päähän joka kerta kun pyöräilee.
- pipi
oikea malli kirjoitti:
kyllä 11-v poika suostuu käyttämään kunhan sai itse valita just sellaisen kypärän kun haluaa ,maksoi mitä maksoi ja olen sen aina ostanut niin silloin se myös menee päähän joka kerta kun pyöräilee.
onneksi lapsellani on ollut kypärä, kun on kaatunut, kolme lääkärireissua on tullut tehdyksi. Viimeinen on ollut pahin, meni aivan sekaisin, joten kypärä päähän, vaikka ajaisi kuinka vähän
- se....
Tämä aihe on meillä ollut tapetilla muutaman päivän. Kymmen vuotias lapseni kun on päättänyt että kypärä on tyhmä ja kaverit haukkuu lapselliseksi jos käyttää kypärää. Lastani kiusataan muutenkin koulussa. Tähän asti olen pitänyt ehdottomasti kiinni kypärän käytöstä. Eli jos kypärä ei mene päähän niin pyörä jää kotiin. No lapsi on sitten kulkenut kävellen. Tänään luin lapselle netistä kypärä lain, ja siinä sanottiin suunnilleen näin että kypärää pitäisi käyttää mahdollisimman paljon. Eli ei ollut suoraa "pakkoa". No nyt asia on sillä auki että siitä keskustellaan isän kans. Sanoin lapselleni että en halua menettää häntä sillä että pää menee halki. Pisti se miettimään lastakin. No aika näytttää. Kyllähän meidän vanhempia kontolla on monenlaista huolta ja pelkoa lapsiin liittyen.
- naarasäiti
Jos meillä lapset tulee kertomaan ettei heidän kaverit vaan sitä ja tätä ja miksi he joutuvat kun kaverit nauraa, sanon, että pistäkää surutta vanhanaikaisen ja tiukkapipoisen äidin syyksi vaan. Siihen on kavereiden naurut loppuneet, ja joku on vielä tunnustanut ettei heillä vanhemmat ole paljon edes välittäneet perää katsoa.
- meillä..
Meillä käyttävät kypärää...Esikoiselle poliisi todennut, että ne eivät käytä kypärää joilla ei ole päässä mitään suojattavaa...Kypärä laitettu jo pienestä pitäen, nyt menee automaattisesti.
- Räpykä
Meillä pyörä menee automaattisesti viikon takavarikkoon jos näen että ajetaan ilman kypärää. Vaikka on pari kertaa kaaduttu pahasti ja kypärästä on ollut selvä apu, oppi on ollut lujassa. Meillä ollaan siis varsinaisia jääräpäitä ja hitaita ottamaan opiksi, mutta sitäkin suuremmalla syyllä aion olla vastakin tiukkana tässä asiassa.
- ole erittäin
turvallinen vaan pakollinen. silloin menee tajuntaan. kasvatuksesta löytyy toinenkin palsta täällä teille:)
- vastaus meiltä
Koulumatkalle laitetaan, mutta vapaa-aikana pitää olla muistuttamassa..Pienin 9v laittaa kypärän mukisematta,ei unohdu koskaan.Teinityttö ei voi laittaa kun kampaus menee pilalle..Poika ei vapaa-aikana aina pidä kun ei kavereillakaan kypärää.
Minäkin olen toitottanut että kypärä on oman turvallisuuden takia.
Asenteesta se kiinni on.Sen huomaa vastauksesta;ratsastuksessa kypärä olennainen.Kyllähän se pyöräilyssäkin kuuluu olla olennainen!
Luulen että elämme vielä asennemuutos vaihetta,ja tulevaisuudessa pyöräkypäröiden käyttö lisääntyy.Siihen me vanhemmat voimme auttaa parhaiten mm.omalla esimerkillä,eiks vaan. - Piikkipää-89
Ei meillä käytä kukaan kypärää ...
Viime kesäsä sisko sai tikit leukaan ,mutta ei mieli muuttunut kenelläkään ... Tosin sitä ei olisi kypärällä voinut estää .Ei se kaikelta pelasta ja on viel tyhmän näköinenkin .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?591174Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,11840Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol75795- 53634
Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.83603Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt33537Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs45532Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv36524Hurmasit sitten minut
kauneudellasi nainen ja kun sait minut rakastumaan itseesi muutuit ihan porsaaksi etkä välitä vartalostasi enää yhtään.43503Tietysti olen varovainen,
ei kaikki ole pelkkää epävarmuutta. En halua sotkea mitään, enkä aiheuttaa kenellekään hankaluuksia. Ja luulen että ehkä40501