Palautin graduni tuossa pari viikkoa sitten. Nyt jännittää, että minkähänlainen arvosana sieltä tipahtaa. Mitä arvosanoja te tai tuttavanne olette saaneet graduistanne? Mikä on mielestänne hyvä arvosana? Oletteko koskaan kuulleet kenestäkään, joka olisi saanut laudaturin?
Gradun arvosanoista
8
4288
Vastaukset
- ...
"Oletteko koskaan kuulleet kenestäkään, joka olisi saanut laudaturin?"
No minä sain arvosanaksi sen laudaturin gradusta. Aluksi ohjaaja kertoi, että vahva eximia, mutta sitten lopullisessa tarkastuksessa tuli kuitenkin laudatur - en tiedä sitten vaikuttiko työn toinen tarkastaja jotenkin asiaan. Hieman hämmästyin tuota korotusta, koska mitään suuria korjauksia en tehnyt - mutta tottahan se kelpasi. (Menivät minulla kyllä opinnotkin kiitettävästi, joten kyllähän siinä oli omassakin mielessä, että täytyy se gradukin onnistua.)
Omalla laitoksella laudatureita on annettu kai suurin piirtein yksi aina parin/kolmen vuoden välein. Tämä on kyllä sellainen mutu-tuntuma, ei siis perustu mihinkään viralliseen tilastoon, mutta jonkin aikaa olen kuitenkin seuraillut tiedekuntaneuvoston päätöksiä ja oman laudaturin ohella muistan kaksi muuta ja kai yhden eximian n. suurin piirtein vuosina 2002-2006. Eli ei se hirvittävän yleistä ole, että laudaturin saisi. Toinen tarkastajakin tuosta minulle sanoi, että harvojen joukossa ao. arvosanalla olen. Cumu ja magna ovat suht. yleisiä, kuin myös lubenterit - approja kai harvemmin napsahtaa. Saanut mennä työ ja ohjaus ja kaikki kyllä pahasti pieleen jos appro tulee.
Se auttaa hyvässä arvosanassa ymmärtääkseni jo paljon jos työ on jollakin tavalla erilainen (aiheeltaan, metodiltaan tms.) kuin monet aiemmat. Jos toistaa samaa vanhaa asetelmaa mutta vaikka uudella/päivitetyllä aineistolla, niin arvatenkaan ei kovin ihmeellistä arvosanaa saa - mutta ihan kelpo gradujahan tällaisetkin ovat, koska toisaaltahan gradukin on vain yksi opintosuoritus muiden joukossa. Mutta sitten jos tekee jotakin hieman "erikoisempaa", niin silloin työn ohjaajakin voi saada työstä irti uusia näkökulmia ja tottahan tällainen aina arvosanaan vaikuttaa. Tietysti työ täytyy myös olla hyvin tehty ja toteutettu. Mutta perustekemisellä saa kai ihan helposti cumun.
"Mikä on mielestänne hyvä arvosana?"
Pidän magnaa hyvänä arvosanana. Ja kyllä periaatteessa cumukin on ihan hyvä, koska sillä jo pääsee jatko-opiskelijaksi useimmissa paikoissa.
Tosin sitten ulkomaille jos tähtää jatko-opintoihin, niin täytynee työn olla eximia/laudatur tasoa. Tai näin ainakin tuntuu olevan esim. jenkeissä ja Kanadassa mitä nyt olen hieman jatko-opintomahdollisuuksia varovasti tutkaillut.- ...
Niin onnea vielä aloittajalle, kun kerran olet saanut gradun valmiiksi ja tarkastukseen : )
- L-gradun hyödystä?
Kiinnostaisi tietää, onko tuosta laudaturin gradusta ollut jotain käytännön hyötyä esim. töiden saannissa? Toki jos tutkijaksi tähtäät, niin se varmasti avaa ovia.
Melko lailla ihmettelen, jos Pohjois-Amerikkaan ei eurooppalainen opiskelija pääsisi jatko-opiskelijaksi muuten kuin erinomaisen gradun avulla.
Eiköhän opintojen kokonaisarvosana ole vähintään yhtä tärkeä. Ja etteikö siinäkin voisi riittää sama 3/5 kuin Euroopassa. Huippuyliopistot ovat varmaan asia erikseen... - ...
L-gradun hyödystä? kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää, onko tuosta laudaturin gradusta ollut jotain käytännön hyötyä esim. töiden saannissa? Toki jos tutkijaksi tähtäät, niin se varmasti avaa ovia.
Melko lailla ihmettelen, jos Pohjois-Amerikkaan ei eurooppalainen opiskelija pääsisi jatko-opiskelijaksi muuten kuin erinomaisen gradun avulla.
Eiköhän opintojen kokonaisarvosana ole vähintään yhtä tärkeä. Ja etteikö siinäkin voisi riittää sama 3/5 kuin Euroopassa. Huippuyliopistot ovat varmaan asia erikseen...Hei. Eipä ole ollut hyötyä työn/työn saannin kannalta. Oppiaine ja itse gradun aihe sellainen, että eivät varsinaisesti liity käytännön työelämään oikein mitenkään. Tutkijan ammattia parhaillaan harkitsen ja siis yliopistouraa.
Tuo P-Amerikan yliopistoihin liittyvä huomioni ei toki perustu mihinkään järin kattavaan otokseen. Kunhan nyt muutaman yliopiston graduate school -sivustoja olen tutkaillut.
Totta tuo mitä sanoit opintojen kokonaisarvosanasta. Tuolla tuntuu olevan oletuksena se, että opintojen arvosana täytyisi olla n. 5%:n parhaimmistoa. - täällä
... kirjoitti:
Hei. Eipä ole ollut hyötyä työn/työn saannin kannalta. Oppiaine ja itse gradun aihe sellainen, että eivät varsinaisesti liity käytännön työelämään oikein mitenkään. Tutkijan ammattia parhaillaan harkitsen ja siis yliopistouraa.
Tuo P-Amerikan yliopistoihin liittyvä huomioni ei toki perustu mihinkään järin kattavaan otokseen. Kunhan nyt muutaman yliopiston graduate school -sivustoja olen tutkaillut.
Totta tuo mitä sanoit opintojen kokonaisarvosanasta. Tuolla tuntuu olevan oletuksena se, että opintojen arvosana täytyisi olla n. 5%:n parhaimmistoa.minäkin tuossa pyöräytin Laudaturin gradun. Omassa aineessani niitä jaellaan myös suhteellisen harvoin, ehkä 1-2 vuodessa. Eximioita toisaalta tippuu aika paljon.
Työnhaussa on ollut pientä apua, mutta ei mitään merkittävää kuitenkaan. - noita tilastoja
täällä kirjoitti:
minäkin tuossa pyöräytin Laudaturin gradun. Omassa aineessani niitä jaellaan myös suhteellisen harvoin, ehkä 1-2 vuodessa. Eximioita toisaalta tippuu aika paljon.
Työnhaussa on ollut pientä apua, mutta ei mitään merkittävää kuitenkaan.voisi saada? Kiinnostaisi tietää, miten muilla on gradut laitoksellani menneet... eli onko mun arvosanoja miten paljon jaeltu.
- ...
noita tilastoja kirjoitti:
voisi saada? Kiinnostaisi tietää, miten muilla on gradut laitoksellani menneet... eli onko mun arvosanoja miten paljon jaeltu.
En kyllä tiedä tehdäänkö joka paikassa mitään sen kummempaa tilastointia noista, mutta ainakin noin yleisesti noista arvosanoista voi saada tietoa esim. tiedekuntaneuvoston kokouspöytäkirjoista tai mitä ne nyt ovatkaan nimeltään. Ehkä siis oman tiedekunnan/laitoksen kansliasta tai toimistosta voisi sitä infoa arvosanoista löytyä, kunhan vain jaksaudut kysymään.
- tiedot saa
... kirjoitti:
En kyllä tiedä tehdäänkö joka paikassa mitään sen kummempaa tilastointia noista, mutta ainakin noin yleisesti noista arvosanoista voi saada tietoa esim. tiedekuntaneuvoston kokouspöytäkirjoista tai mitä ne nyt ovatkaan nimeltään. Ehkä siis oman tiedekunnan/laitoksen kansliasta tai toimistosta voisi sitä infoa arvosanoista löytyä, kunhan vain jaksaudut kysymään.
suoraan netistä. tiedekunnan etusivu, sieltä klikkaa hallinto, tdk-neuvoston kokousten pöytäkirjat - voilà. Siellä ne möllöttää kaikki gradujen arvosanat. Varmaan systeemi on samansuuntainen muuallakin. Nuo pöytäkirjat kun ovat periaatteessa julkista materiaalia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856294
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303783törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283140Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691696- 331388
- 271320
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46949Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11946Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11870- 42849