Wiccasta ja noituudesta.

Nimetön

Oletteko huomanneet,että ihmiset suhtautuvat nykyään melko myönteisesti jos sanot olevasi wicca/wiccalainen,mutta sanalla "noita"on vielä monille hyvin kielteinen/naurettava merkitys?Läheiseni tietävät minun olevan wicca,ja olen uskontoni sisältöä heille selittänyt,mutta he eivät osaa yhtään yhdistää sitä noituuteen(siitä heillä on negatiivinen käsitys).Nyt mietin miten se,jos he kuulisivat yhteydestä näiden välillä,vaikuttaisi heidän suhtautumiseensa asiaan...

5

869

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sut

      rovioon!

    • Hmm ....

      Mulla on kyllä sellaisiakin kokemuksia, että jos olen maininnut olevani wicca, se on heti osattu yhdistää noituuteen.
      "Häh, wicca? Nehän on noitia, eikös olekin? Oletko sä siis oikeasti noita, mitä?
      Teet siis taikoja, miten niitä tehdään, kerro!"

      Mieluiten en kyllä mainitse täysin tuntemattomille sen kummemmin wiccalaisuudestani tai noituudestanikaan mitään, koska en jaksa aina uudelleen ja uudelleen selitellä ja oikoa
      ihmisten väärinkäsityksiä.

      Eli jos elämänkatsomukselliset asiat tulevat puheeksi, pyrin käyttämään ensisijaisesti nimityksiä pakana, panteisti, kerron omaavani shamanistisen maailmankatsomuksen tms.

      Noituuden otan puheeksi vasta, kun olen varma että minulla on aikaa ja haluakin jäädä selvittelemään
      ja selittämään vastapuolelle, mitä se on,
      ja etenkin mitä se taatusti ei ole :D

    • Tania-88

      Minullakin on samantapaisia kokemuksia että jopa ystävänikin karsastavat sanaa "noita". Ennemmin he kutsuvat minua wiccaksi kuin noidaksi. Joteski niin hassua. ^^

      Mutta keskusteltuani joskus asiasta niin ulkopuolinen ihminen ymmärtää sanan wicca luonnonläheiseksi uskonnoksi aikalailla ja tätä kautta positiiviseksi ja myönteiseksi asiaksi. Kaikkihan yleensä rakastavat luontoa ja haluavat myöskin varjella ja omalla tavallaan kunnioittaakin sitä.

      Mutta sana "noita" tai "noituus" tuo juuri näitä kylmänväreitä ja negatiivisia tunteita. Voi olla, että ovat kristillisenkin kasvatuksen juuriperiä kun opetetaan että kaikki "noituus" on pahasta (omakohtaset kokemukset tästä asiasta) ja lasten tarinoissakin "noita" tekee kaikkea ilkeää ja inhottavia loitsuja toisille. Ehkäpä tämä "aivopesu" (todellakin heittomerkeillä!) on tapahtunut jo lapsena kun on luettu Ruususen ja Lumikin ikäviä kokemuksia loitsuista ja "noidista".

      Näin pikaisesti ajateltuna. :D

    • |noitatyttö|

      Moi!
      Joo, oon huomannu saman asian. Jos sanoo itseään noidaksi se otetaan naurettavana asiana tai siitä saattaa saada väärän käsityksen .!!. Nykynoidat ovat ihan erilaisia, kuin ennenaikaa! näillä sivuilla on tietoo:
      www.freewebs.com/tietoanoidista
      :D

    • Wanha Welho

      Noituus on Tietoa, Tieto taas on valtaa.

      Noita on joku, joka käyttää tätä valtaa.
      Tässä on syy, miksi noitia vihataan ja on aina vihattu.

      Olisi tietenkin hienoa, että Tiedon mukana tulisi joku este sen väärinkäytölle, mutta totuus on, että jos Tieto on Valtaa, niin Tieto korruptoi. Sitä tapahtuu täälläkin. Kysyppä palstalla jotain luonnonmukaista keinoa saavuttaa muuttunut tajunnantaso ja mitä he ehdottavat? No Salvia Divinorumia, eli Ennustajakukkaa! Tämä on Tiedon korruptoivaa vaikutusta. Tietäjä haluaa kokea auktoriteettia, joten hän ehdottaa jotakin joka luo hänelle tätä valtaa, tätä auktoriteettia. Tämä huolimatta siitä, että väärin käytettynä tulokset voivat olla katastrofaalisia käyttäjälle, hän antaa tämän neuvon. Tieto = Valtaa = Korruptio.

      Oikeat noidat olivat yhteisönsä parantajia, tietäjiä, henkimaaliman oppaita ja luonnontuntijoita. Tämä ei tarkoittanut, että he olisivat olleet kivoja ihmisiä, päin vastoin. Heillä oli auktoriteettiä, jolloin heillä oli valtaa. Jos joku uhkasi tuota valtaa... No, taitava noita saattaa kävellä K-Kaupan vihannestiskille ja kävellä ulos mukanaan riittävästi myrkkyä (tarjouksesta) tappaakseen pienen kylän.

      Vain hullu ei pelkää noitia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      69
      4938
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2320
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1846
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1556
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1530
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1171
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    Aihe