Hieho =)

LehmäTyttö.

Heispan!

Osaakos kukaan kertoa mulle yksinkertaisesti mikä on Hieho? Tai siis sen perimmäinen tarkoitus....kun tiedän kyllä että se on synnyttämätön lehmä ja aika nuori...eikös niin?

Olen kaupunkilainen mutta rakastan yli kaiken lehmiä! Käyn kesäisin aina maalla katsomassa jos vaan mahdollista. Yksi asia vaan vaivaa ja saa mieleni surulliseksi ja se on se kun joillain lehmillä on niin iso utare että eivät kunnolla kävelemään pääse. Sotkeentuvat niihin. Onko se ihan terveellistäkään? Onko edes luonnollista....?? En tiedä,mutta hiukan kyllä säälittää se kun eivät pääse kunnolla liikkeelle. Auttaako ne liivitkään mitään, niin ettei niitä sattuisi kauheasti?

Haaveilen omasta lehmästä...mutta semmoisesta joka ei koskaan poikisi eikä sille tulisi siten myöskään utareita vaan se olisi lemmikki vaan.
Olisiko sellainen mahdollista noin yleensä???

15

5862

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastauksia

      Hieho on todellakin poikimaton lehmä,ja virallisesti hieho vaikka lopunelämänsä, mikäli se ei koskaan poiji. Hiehon perimmäinen tarkoitus on toki tulla lehmäksi. Hieho voi olla vaikka 10 vuotias, jos se ei ole koskaan poikinut. Tosin en tällaisesta ole koskaan kuullut.....=)
      Liian suuri utare on tosiaan ongelmallinen, niin hoitajalle kuin itse lehmällekkin. Liivit toki auttavat jonkin verran asiaa.Jalostuksella koetetaan toki tällaisia asioita korjata. Näissä lemmikki asioissa täytyy aina muistaa, että lehmät ovat ensisijassa tuotantoeläimiä, eivät lemmikkejä. Ja tärkeimpänä kaikesta; lehmä on laumaeläin, ja yksin lehmää/hiehoa ei tulisi pitää. Lisäksi hoidon vaatimukset ovat pitopaikkaa myöten melkoisen vaativat,ihan kuten kissaa tai koiraa, ei lehmää/lehmiä voi pitää. Joten lemmikkihaaveita parempia olisi haaveet työstä, jota voisit tehdä eläinten parissa. Lomittaja, eläintenhoitaja,karjanhoitaja,eläinlääkäri,maatilan emäntä......
      Mutta on hienoa, että kaupungistakin löytyy ihmisiä jotka pitävät lehmistä, tsemppiä sinulle!

      • Paalinpyörittäjä

        Jos pelkkä pelko utareiden koosta estää lehmän poiittamisen, niin hanki liharotuinen lehmä, niille harvoin kasvaa kovinkaan isot utareet!


      • Lehmä Tyttö.

        Kaunis kiitos sulle ja kaikille muillekin vastaajille ja etenkin siitä että otitte minut tosissani.=). Ihmiset yleensä nauravat ajatukselleni saada ikioma lehmä lemmikiksi....=).

        Totta on että kyllä täällä kaupungissa ainakin yksi lehmä-fani löytyy..;)

        Mutta selväksi minulle nyt tuli että yhtä lehmää ei voi ottaa elikkä siinä mielessä saan unohtaa koko jutun. Mun suosikkini lehmistä on mustavalko Friisiläinen. Se on kertakaikkisen suloinen otus.
        Ja kyllä ne kaikki muutkin ovat.Kun näen joskus maalla Friisiläis vasikan se on niin kaunis ja hellyyttävä etten tahdo päästä sen luota pois.
        Mutta luulen että minulle riittää tulevaisuudessakin edelleen maalla käyminen...

        Yksi juttu vielä olisi....miksi ei jalosteta minilehmää? Kuten on tehty hevoselle ja possullekin? Siinä voisi olla minun haaveelleni tilaisuus.....=)

        PS. Nuo liian isot utareet ovat kyllä todellakin surullinen asia minusta ainakin. Kumpa niiden utareet pystytään tulevassa jalostamaan niin ettei ne enää tule niin suuriksi.Lehmällä olisi niin paljon helpompi olla ja elää.


      • Tissin nyplääjä
        Lehmä Tyttö. kirjoitti:

        Kaunis kiitos sulle ja kaikille muillekin vastaajille ja etenkin siitä että otitte minut tosissani.=). Ihmiset yleensä nauravat ajatukselleni saada ikioma lehmä lemmikiksi....=).

        Totta on että kyllä täällä kaupungissa ainakin yksi lehmä-fani löytyy..;)

        Mutta selväksi minulle nyt tuli että yhtä lehmää ei voi ottaa elikkä siinä mielessä saan unohtaa koko jutun. Mun suosikkini lehmistä on mustavalko Friisiläinen. Se on kertakaikkisen suloinen otus.
        Ja kyllä ne kaikki muutkin ovat.Kun näen joskus maalla Friisiläis vasikan se on niin kaunis ja hellyyttävä etten tahdo päästä sen luota pois.
        Mutta luulen että minulle riittää tulevaisuudessakin edelleen maalla käyminen...

        Yksi juttu vielä olisi....miksi ei jalosteta minilehmää? Kuten on tehty hevoselle ja possullekin? Siinä voisi olla minun haaveelleni tilaisuus.....=)

        PS. Nuo liian isot utareet ovat kyllä todellakin surullinen asia minusta ainakin. Kumpa niiden utareet pystytään tulevassa jalostamaan niin ettei ne enää tule niin suuriksi.Lehmällä olisi niin paljon helpompi olla ja elää.

        Onko lähistölläsi tilaa, joka olisi kiinnostunut antamaan sinulle "hoitolehmän". Eli voisit seurata sen elämää pienestä vasikasta aikuiseksi tai toinen vaihto ehto voisi olla, että löytäisit tilan joka suostuisi ottamaan sinun eläimesi "ruokolle". Eli maksaisit siitä, että eläin saa pysyä vaikka hiehona karjalaumassa. Voisit käydä sen elämää seuraamassa ja hoitamassa eläintä. Myös muuhun maatilan toimintaan tutustuminen menisi näin mukavasti...


    • MRP

      Hiehoasia sinulle jo selitettiin ja ihan oikeilla jäljillä olet.

      Liharoduilla tosiaan utareet on sellaiset, että kävelykin sujuu. Maitoroduilla tuo jalostus ja tuotantotavoitteet vain ovat tehneet tehtävänsä. Oikeastaan maitoroduista hyvät utareet löytyy alkuperäisroduista: Länsisuomenkarja, Lapinlehmä ja Kyyttö. Minustakin nuo utareet ovat valtaroduilla jopa luonnottoman suuret...

      Voihan nautaa pitää lemmikkinä, mutta mielestäni kolme aikuista eläintä on vähimmäismäärä. Asian tekee vain ongelmalliseksi se, että kolmen lehmän pito vaatii käytännössä samat järjestelyt ja paperityöt, kuin kolmensadan lehmän pitäminen.

      Meidän rotuyhdistyksessä (Highland, eli ylämaankarja) on muutama kasvattaja, jolle eläimet ovat oikeastaan puhtaasti lemmikkeinä ja maisemanhoitajina. Emolehmät ovat siitäkin sopivia, että maitoa ei tarvitse lypsää, vaan vasikka imee sen itse ravinnokseen.

      Yleensäottaen nautaa ei kannata pitää hiehona, koska kyllä eläimelle on normaalia ja luonnollista, että se saa jälkeläisiä. Tiineen lehmän luonnekin on mukavampi, kuin hiehon.

      Ei sinun ajatus tokikaan mahdoton ole, mutta laidunta/peltoa pitää olla ja hoito säännöllistä ja kunnollista. Kaupungin keskustassa homma ei ainakaan onnistu, vaan toiminta tapahtuu toki maaseudulla. Ehkä voisi olla helpompaa mennä vaikka kesätöihin nautatilalle? Käy vaikka katsomassa yhdityksemme sivuilta joku sinua lähellä oleva tila ja käy vierailulla: http://www.highlandcattle.fi/jasenistoa.php

    • Maajusille morsian

      Mun käsittääkseni se on elukka, tarkemmi sanottuna lehemä.

      • ammurakas

        Kyllä nyt ihminen kun ihminen tajuaa että lehmän pito vaatii maata ja mantua,tuskin kukaan kerrostalon partsille..??Minä suunnittelen myös hiehon/sonnin hankintaa tutulta maitotilalta,nyt kun vihdoin pikkutilakin on tiedossa.Vaikka tuotannossa hienhon "tavoite?" on tulla lehmäksi ei tarkoita että sen on poikittava kertaakaan eläissään.kaikilla eläimillä luonnossa on tavoite lisääntyä,astutetaanko silti kaikki kissat ja koirat??ei.Ja jos on tarpeeksi aikaa lehmälleen/hieholleen/sonnilleen yksinkin se pärjää,on vaan ihmiselle sosiaalisempi.kunnon hoidon toki se tarvii,mutta eikö kaikki muutkin lemmikkimme?On sitä "hullumpiakin" lemmikkinä ollut...


      • minullekkin
        ammurakas kirjoitti:

        Kyllä nyt ihminen kun ihminen tajuaa että lehmän pito vaatii maata ja mantua,tuskin kukaan kerrostalon partsille..??Minä suunnittelen myös hiehon/sonnin hankintaa tutulta maitotilalta,nyt kun vihdoin pikkutilakin on tiedossa.Vaikka tuotannossa hienhon "tavoite?" on tulla lehmäksi ei tarkoita että sen on poikittava kertaakaan eläissään.kaikilla eläimillä luonnossa on tavoite lisääntyä,astutetaanko silti kaikki kissat ja koirat??ei.Ja jos on tarpeeksi aikaa lehmälleen/hieholleen/sonnilleen yksinkin se pärjää,on vaan ihmiselle sosiaalisempi.kunnon hoidon toki se tarvii,mutta eikö kaikki muutkin lemmikkimme?On sitä "hullumpiakin" lemmikkinä ollut...

        Hei! Löysimpäs tälläisen viestiketjun, jossa puhutaan lehmän hankinnasta. Minullakin ois haaveissa lehmän hankinta jossain vaiheessa, mutta olisi lisää kysymyksiä. Elikkä jos lypsää lehmää, niin tarviiko sitä välttämättä lypsää 2 x päivässä. Ymmärrän toki sen, että tuotanto lehmiä tarvii, nehän voi kamalan huonosti jos ei lypsä, mutta jos se maito tulisi omaan käyttöön ja ne määrät ei olis suuria.
        Onko kellään ketjun lukijalla lemmikkinä lehmää. Mitä asioita käytännön hoidossa tulisi ottaa huomioon. Minä olen lehmätilalta kotoisin, joten en ole aivan ummikko näissä lehmä asioissa, mutta paljon on semmoista mitä en tiedä.

        Saakohan semmosia vanhanmallisia lypsykoneita, joita oli ennen putkilypsykoneiden tuloa ainakin meidän tilalla. En haaveilekkaan jaksavani käsin lypsää, edes sitä yhtä lehmää.
        Niin ja nuista kavereista puhuttiin ylemmällä ketjussa. Mulla on pari hevosta, eiköhän niistä (toivottavasti) tulis kavereita keskenään.
        Semmonen vielä, että haluaisin semmosen lehmän jolla ei olis sarvia. Mitä vaihtoehtoja löytyy ja paljonkohan on lehmän hinta? Mitä ilmoituksia sille (prk**n) EU:lle pitää tehä?

        Kiitos jos joku kehtaa vastata!


      • maalaistyttö!
        minullekkin kirjoitti:

        Hei! Löysimpäs tälläisen viestiketjun, jossa puhutaan lehmän hankinnasta. Minullakin ois haaveissa lehmän hankinta jossain vaiheessa, mutta olisi lisää kysymyksiä. Elikkä jos lypsää lehmää, niin tarviiko sitä välttämättä lypsää 2 x päivässä. Ymmärrän toki sen, että tuotanto lehmiä tarvii, nehän voi kamalan huonosti jos ei lypsä, mutta jos se maito tulisi omaan käyttöön ja ne määrät ei olis suuria.
        Onko kellään ketjun lukijalla lemmikkinä lehmää. Mitä asioita käytännön hoidossa tulisi ottaa huomioon. Minä olen lehmätilalta kotoisin, joten en ole aivan ummikko näissä lehmä asioissa, mutta paljon on semmoista mitä en tiedä.

        Saakohan semmosia vanhanmallisia lypsykoneita, joita oli ennen putkilypsykoneiden tuloa ainakin meidän tilalla. En haaveilekkaan jaksavani käsin lypsää, edes sitä yhtä lehmää.
        Niin ja nuista kavereista puhuttiin ylemmällä ketjussa. Mulla on pari hevosta, eiköhän niistä (toivottavasti) tulis kavereita keskenään.
        Semmonen vielä, että haluaisin semmosen lehmän jolla ei olis sarvia. Mitä vaihtoehtoja löytyy ja paljonkohan on lehmän hinta? Mitä ilmoituksia sille (prk**n) EU:lle pitää tehä?

        Kiitos jos joku kehtaa vastata!

        Meillä lypsyt hoiti ennen koneitten tuloa meidän äiti. Sen myyminen voi kyllä olla hieman hankalaa. Isältä lähtis nimittäin ruuanlaittaja... Mutta kysyn heiltä kuitenkin asiasta. Ilmoittelen kunhan saan asiaan varmuuden!


      • Miulle :)
        minullekkin kirjoitti:

        Hei! Löysimpäs tälläisen viestiketjun, jossa puhutaan lehmän hankinnasta. Minullakin ois haaveissa lehmän hankinta jossain vaiheessa, mutta olisi lisää kysymyksiä. Elikkä jos lypsää lehmää, niin tarviiko sitä välttämättä lypsää 2 x päivässä. Ymmärrän toki sen, että tuotanto lehmiä tarvii, nehän voi kamalan huonosti jos ei lypsä, mutta jos se maito tulisi omaan käyttöön ja ne määrät ei olis suuria.
        Onko kellään ketjun lukijalla lemmikkinä lehmää. Mitä asioita käytännön hoidossa tulisi ottaa huomioon. Minä olen lehmätilalta kotoisin, joten en ole aivan ummikko näissä lehmä asioissa, mutta paljon on semmoista mitä en tiedä.

        Saakohan semmosia vanhanmallisia lypsykoneita, joita oli ennen putkilypsykoneiden tuloa ainakin meidän tilalla. En haaveilekkaan jaksavani käsin lypsää, edes sitä yhtä lehmää.
        Niin ja nuista kavereista puhuttiin ylemmällä ketjussa. Mulla on pari hevosta, eiköhän niistä (toivottavasti) tulis kavereita keskenään.
        Semmonen vielä, että haluaisin semmosen lehmän jolla ei olis sarvia. Mitä vaihtoehtoja löytyy ja paljonkohan on lehmän hinta? Mitä ilmoituksia sille (prk**n) EU:lle pitää tehä?

        Kiitos jos joku kehtaa vastata!

        Mulla on ihan samat haaveet :)


      • pempula
        minullekkin kirjoitti:

        Hei! Löysimpäs tälläisen viestiketjun, jossa puhutaan lehmän hankinnasta. Minullakin ois haaveissa lehmän hankinta jossain vaiheessa, mutta olisi lisää kysymyksiä. Elikkä jos lypsää lehmää, niin tarviiko sitä välttämättä lypsää 2 x päivässä. Ymmärrän toki sen, että tuotanto lehmiä tarvii, nehän voi kamalan huonosti jos ei lypsä, mutta jos se maito tulisi omaan käyttöön ja ne määrät ei olis suuria.
        Onko kellään ketjun lukijalla lemmikkinä lehmää. Mitä asioita käytännön hoidossa tulisi ottaa huomioon. Minä olen lehmätilalta kotoisin, joten en ole aivan ummikko näissä lehmä asioissa, mutta paljon on semmoista mitä en tiedä.

        Saakohan semmosia vanhanmallisia lypsykoneita, joita oli ennen putkilypsykoneiden tuloa ainakin meidän tilalla. En haaveilekkaan jaksavani käsin lypsää, edes sitä yhtä lehmää.
        Niin ja nuista kavereista puhuttiin ylemmällä ketjussa. Mulla on pari hevosta, eiköhän niistä (toivottavasti) tulis kavereita keskenään.
        Semmonen vielä, että haluaisin semmosen lehmän jolla ei olis sarvia. Mitä vaihtoehtoja löytyy ja paljonkohan on lehmän hinta? Mitä ilmoituksia sille (prk**n) EU:lle pitää tehä?

        Kiitos jos joku kehtaa vastata!

        lehmästä tehdään "sarveton" jo vasikkana, eli sen sarven alut poltetaan kuumalla raudalla niin ettei ne enää kasva = nupoutetaan. joidenkin mielestä raakaa touhua ja eivät sitä suostu tekemään, mutta mielestäni raaempaa on se kun aikuiset lehmät tökkiivät toisiinsa reikiä pitkillä sarvillaan.


    • tiiacd64

      49v tyttöilijämies olis halukas joutua navettaan lehmäks, kokea kaiken mitä oikeatkin lehmätkin

      • sanon vaan

        Taidat olla väärällä foorumilla.


      • navetassa vieraliilu

        siis seisoa kalastaan kiinni sementtilaittialla, syödä heinää ja sontia alleen. Eikä muuta.
        Siitä vaan tyttöilijämies, majoitu kylppäriin ja ota kaalia naamas eteen, Ovi kiinni ja vierailut salittuja kahdesti päivässä. Sitä on lehmön elämä


      • navetassa vieraillut
        navetassa vieraliilu kirjoitti:

        siis seisoa kalastaan kiinni sementtilaittialla, syödä heinää ja sontia alleen. Eikä muuta.
        Siitä vaan tyttöilijämies, majoitu kylppäriin ja ota kaalia naamas eteen, Ovi kiinni ja vierailut salittuja kahdesti päivässä. Sitä on lehmön elämä

        siis kaulastaan kiinni sementtilattialla


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      31
      2160
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      7
      1856
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1331
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      8
      1220
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      21
      1195
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      12
      1117
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1071
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1025
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1014
    10. 12
      997
    Aihe