Mato perässä.....

Tuli hommattua kärry pärrän perään kuljetus kapasiteetin lisäämiseks,ja asennus paikoileen ja ajoon ,,,,ja sitten alkoikin hauskuus ,vauhtia apro 80km/h,pikku heitto ja kärry alkoi esittämään omia permantonumeroita ,pyytäen pyörää mukaan ,sain pidettyä hanskassa ,mut kuuma tuli,,eli onko kellään tietoa sivuista, jossa olis jotain perus tietoa vaunun,,,hmm,,,geometriasta ja sun muusta

5

739

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kra

      Ei vielä kokemusta prätkän perässä vedettävästä, mutta kai se sama fysiikka toimii tässä kuin isommankin vaunun vedossa(?)

      AISAPAINO on yksi oleellinen asiaan vaikuttava tekijä. Kaikkein vaarallisin tilanne on jos se on miinusmerkkinen, elikkä nostaa vetovehkeen perää ylöspäin. Sopivassa nopeudessa/heitossa tämä saattaa nostaa takapyörän kokonaan irti maasta. Näitä tapauksia näkee kesän mittaan useita, kun on väärin kuormattu peräkärry ja auto linkussa ojan pohjalla.
      Lievemmissäkin tilanteissa liian pieni aisapaino saa aikaan jatkuvan korjaustarpeen suuntaohjauksen kanssa, elikkä yhdistelmä vaappuu puolelta toiselle suorallakin tiellä.
      Liian suuri aisapaino on sekin hankala ajettava, mutta ei läheskään niin vaarallinen. Jos kärryn valmistajalla/myyjällä ei ole antaa sinulle parempia ohjeita, niin se tarvii kokeilla itse.

      Jos pitäis jotain lukuja sanoa, niin aisapaino vois olla oikealla hehtaarilla jossain 5...10% kärryn kulloisestakin kokonaispainosta. Peräkärryn ilmanvastuksella ja muodolla on myös vaikutusta asiaan, nopeuden kasvaessa voi aisapaino muuttua miinusmerkkiseksikin.

      Asiaan vaikuttaa myös vetokoukun takaylitys, mitä suurempi se on sitä tarkemmaksi menee aisapainon kanssa.
      Takaylitys = koukun nupin kohtisuora etäisyys taka-akselin keskilinjalta

      Kärryn rengaspaineet vaikuttavat myös yllättävän paljon käyttäytymiseen. Samoin jousituksen ja iskunvaimennuksen toimivuus jos vaimennusta yleensä on ajateltu ollenkaan.

      Asia joka useimmilta unohtuu on peräkärryn renkaiden tasapainotus, sinne kun monesti laitetaan ne halvimmat kumit mitä kaupasta saa ja niissä tasapainoheitot ovat jo valmiiksi suuret.

      Vetokoukun rakenne pitää olla riittävän jäykkä ettei se lähde elämään ajon aikana.

      Yksi oleellinen asia on myös käytettävä ajonopeus yhdessä kaikkien edellä olevien lisäksi. Yhdistelmien rakenteellinen suurin sallittu nopeus (Suomessa) on 80 km/h. Mutta jos ajellaan kovempaa, niin kaikki liike-energiaan liittyvät ongelmat lisääntyvät nopeuden neliössä.

      Jarrutuksissa jarruton kärry pyrkii jatkamaan matkaa ja joskus yrittää ohikin tunnetuin seurauksin.

      Tässä muutama kantapään kautta opittu asia. Toivottavasti tästä on sinulle edes jotain hyötyä...!

    • frage

      on hondan alkuperäinen??? kärry,tosi lyhyt aisa,pyöräkokoa en nyt muista,sallittu kuorma paino taisi olla jotain 50kg paikkeilla,tulee perässä tosi hienosti,autojen ohituskin onnistuu moitteettomasti,ei viipota mihinkään suuntaan tyhjänä eikä kuormattuna,ei edes tuulisella ilmalla,sivustoja en tiedä mutta eikö naantalissa päin ollut joku valmistaja

    • sillä tavalla

      Heräsi kysymys, miksi ihmeessä pyörässä pitää olla peräkärry? Kärryhän vie koko homman hohdon samoin kuin sivuvaunu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen markka otettiin käyttöön vuonna 1860

      Suomi käytti vuoteen 1840 asti rahayksikkönään rinnakkain Ruotsin riikintaalareita ja Venäjän ruplaa. Tämän jälkeen oli
      Maailman menoa
      28
      9170
    2. "Mä elän vieläkin"

      Ikurin turbiini vetäisi taannoin lainabiisin Topin (RIP också) ja kumppaneiden kanssa. Toivottavasti on yläkerrassa kunn
      Tampere
      25
      3632
    3. Yksityinen sektori aiheuttanut Suomen taantuman

      Investointien sijasta nostaneet voitot osinkoina omistajille. Ehdotan korjausliikkeenä yksityisen sektorin sosialisoimi
      Maailman menoa
      43
      2194
    4. Pate Mustajärvi on kuollut

      Ihan pari tuntia sitten. Että sellaista. https://www.is.fi/viihde/art-2000011715177.html
      Maailman menoa
      93
      1976
    5. Kylläpä asiat onkin nyt hyvin verrattuna Sannan aikaan

      Sannan aikana aähkön alv oli 10%, nyt 25,5%. Ajatelkaa nytkin pörssisähkö on ilmaista, keskellä talvea! Bensan hinta on
      Maailman menoa
      13
      1852
    6. Miten ikinä kelpaisin sulle

      Sinä saat niiltä muilta naisilta paljon enemmän, mitä minulta... Tai mihin minä olisin valmis. Enkä edes olisi niin tait
      Ikävä
      12
      1445
    7. Edes vitamiinit eivät taanneet loputonta elämää

      Nimittäin niistä rahaa itselleen taikonut tohtori siirtyi tuonpuoleiseen.
      Maailman menoa
      24
      1288
    8. Kuinka kauan vielä

      jaksetaan vastustaa toisiamme?
      Ikävä
      71
      1177
    9. Esko ja Martina viettävät joulua

      Entisen avioparin joulunvietto on ylittänyt IS uutiskynnyksen
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      836
    10. Missä palaa?

      K-Market sauhuaa missä päin Poria?
      Pori
      66
      804
    Aihe