Mato perässä.....

Tuli hommattua kärry pärrän perään kuljetus kapasiteetin lisäämiseks,ja asennus paikoileen ja ajoon ,,,,ja sitten alkoikin hauskuus ,vauhtia apro 80km/h,pikku heitto ja kärry alkoi esittämään omia permantonumeroita ,pyytäen pyörää mukaan ,sain pidettyä hanskassa ,mut kuuma tuli,,eli onko kellään tietoa sivuista, jossa olis jotain perus tietoa vaunun,,,hmm,,,geometriasta ja sun muusta

5

731

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kra

      Ei vielä kokemusta prätkän perässä vedettävästä, mutta kai se sama fysiikka toimii tässä kuin isommankin vaunun vedossa(?)

      AISAPAINO on yksi oleellinen asiaan vaikuttava tekijä. Kaikkein vaarallisin tilanne on jos se on miinusmerkkinen, elikkä nostaa vetovehkeen perää ylöspäin. Sopivassa nopeudessa/heitossa tämä saattaa nostaa takapyörän kokonaan irti maasta. Näitä tapauksia näkee kesän mittaan useita, kun on väärin kuormattu peräkärry ja auto linkussa ojan pohjalla.
      Lievemmissäkin tilanteissa liian pieni aisapaino saa aikaan jatkuvan korjaustarpeen suuntaohjauksen kanssa, elikkä yhdistelmä vaappuu puolelta toiselle suorallakin tiellä.
      Liian suuri aisapaino on sekin hankala ajettava, mutta ei läheskään niin vaarallinen. Jos kärryn valmistajalla/myyjällä ei ole antaa sinulle parempia ohjeita, niin se tarvii kokeilla itse.

      Jos pitäis jotain lukuja sanoa, niin aisapaino vois olla oikealla hehtaarilla jossain 5...10% kärryn kulloisestakin kokonaispainosta. Peräkärryn ilmanvastuksella ja muodolla on myös vaikutusta asiaan, nopeuden kasvaessa voi aisapaino muuttua miinusmerkkiseksikin.

      Asiaan vaikuttaa myös vetokoukun takaylitys, mitä suurempi se on sitä tarkemmaksi menee aisapainon kanssa.
      Takaylitys = koukun nupin kohtisuora etäisyys taka-akselin keskilinjalta

      Kärryn rengaspaineet vaikuttavat myös yllättävän paljon käyttäytymiseen. Samoin jousituksen ja iskunvaimennuksen toimivuus jos vaimennusta yleensä on ajateltu ollenkaan.

      Asia joka useimmilta unohtuu on peräkärryn renkaiden tasapainotus, sinne kun monesti laitetaan ne halvimmat kumit mitä kaupasta saa ja niissä tasapainoheitot ovat jo valmiiksi suuret.

      Vetokoukun rakenne pitää olla riittävän jäykkä ettei se lähde elämään ajon aikana.

      Yksi oleellinen asia on myös käytettävä ajonopeus yhdessä kaikkien edellä olevien lisäksi. Yhdistelmien rakenteellinen suurin sallittu nopeus (Suomessa) on 80 km/h. Mutta jos ajellaan kovempaa, niin kaikki liike-energiaan liittyvät ongelmat lisääntyvät nopeuden neliössä.

      Jarrutuksissa jarruton kärry pyrkii jatkamaan matkaa ja joskus yrittää ohikin tunnetuin seurauksin.

      Tässä muutama kantapään kautta opittu asia. Toivottavasti tästä on sinulle edes jotain hyötyä...!

    • frage

      on hondan alkuperäinen??? kärry,tosi lyhyt aisa,pyöräkokoa en nyt muista,sallittu kuorma paino taisi olla jotain 50kg paikkeilla,tulee perässä tosi hienosti,autojen ohituskin onnistuu moitteettomasti,ei viipota mihinkään suuntaan tyhjänä eikä kuormattuna,ei edes tuulisella ilmalla,sivustoja en tiedä mutta eikö naantalissa päin ollut joku valmistaja

    • sillä tavalla

      Heräsi kysymys, miksi ihmeessä pyörässä pitää olla peräkärry? Kärryhän vie koko homman hohdon samoin kuin sivuvaunu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä

      On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..
      Maailman menoa
      230
      6651
    2. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

      (Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      111
      5013
    3. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

      Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      156
      4791
    4. "Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana

      Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste
      Maailman menoa
      63
      3264
    5. Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä

      Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa
      Maailman menoa
      105
      2883
    6. En koskaan tule sinulle tätä kertomaan

      Kun kirjoitin sinulle viimeisintä viestiä, huomasin kyynelten valuvan poskiani pitkin.
      Ikävä
      65
      2329
    7. Saatoin tehdä elämäni isoimman virheen

      Otsikko kertoo kaiken. Miksei kaikki voi olla yksinkertaisempaa?
      Ikävä
      138
      1874
    8. Joroinen räjähdys

      Ja siellä räjähti sähköpakettiauto,joka teki suuret tuhot.
      Hybridi- ja sähköautot
      69
      1864
    9. odotatko vielä viestiä minulta...

      Mies...? En tiedä mitä sanoa 😔 auta vähän naista ja tule enemmän vastaan
      Ikävä
      139
      1724
    10. Onko rajojen kiinnipitäminen ihmisoikeuksien vastaista?

      Maahanmuutosta puhutaan usein niin kuin kyse olisi vain numeroista ja rajoista. Kyse on kumminkin ihmisistä, jotka halua
      Maahanmuutto
      215
      1605
    Aihe