ÄLKÄÄ PITÄKÖ VÄLIVUOSIA

tietää!

Hommat menee siinä kohtaa totaalisen vituiks, kun jengi pitää välivuotta! Kaikilla kavereilla ja tutuilla jokka siihe on sortunu on hommat tyssänny.
Iha sama onko lukiossa, yliopistossa, vaiko vasta siirtymässä, niin joka jampalla on motivaatio ROMAHTANU!

22

10360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PONTSEVAAN

      Välivuoden voi viettää niiiiiinn eri tavalla. voi maata kotona sohvalla ja porukat maksaa sun ruokas, voi tehdä töitä paikallisella kioskilla, voi opiskella jossain opistossa täyspäiväisesti tai suorittaa avoimen yliopiston opintoja, armeijassa, hoitaa omia lapsia, voi viettää ulkomailla joko töitä tehden, au pairina tai muuten vaan hengaillen...

      eli välivuotta on turha mennä arvostelemaan suuntaan taikka toiseen! on liian laaja käsite semmoseen! ;)

    • Päinvastoin!

      Itsellä on nyt 3 välivuotta takana ja kahdessa Eurooppaa on tullut aikalailla koluttua läpi ja kahdessa eri maassakin asuittua lähemmäs vuosi.Itselläni on kyllä ollut AIVAN PÄINVASTAINEN vaikutus kuin tuo edellä kuvaamasi!Motivaatio on noussut niin paljon,että nyt taas todella HALUAA jatkaa opintoja:)
      Itse suosittelen välivuosia,opiskella ehtii sitten myöhemminkin!Nuoruudesta on nautittava kun siihen on mahdollisuus ja esim. ulkomaille lähtö pidemmäkis aikaa on loistava ratkaisu!!Elämänkokemus karttuu ja ehkä ne omat suunnitelmatkin selkiytyy,kun itseään oppii tuntemaan aivan toisella tavalla.Ehtiihän maailmalle toki myöhemminkin,mutta aivan yhtä vapaata se tuskin enää on..;)
      Jokainen tehköön omat ratkaisunsa,mutta ikinä en olisi suoraan lukiosta uusia opintoja aloittanut.Tuntui että 12 vuoden uurastamisen jälkeen oli oikeutettua tehdä vähän muutakin kuin opiskella.On sitä kuitenkin elämässä muutakin..;)

      • minulla...

        ...Opiskelu motivaatio on kova,kun on viettänyt vuoden työelämässä.Välivuosi on ollut hyvä ratkaisu minulle...


      • gato_

        Ihan näin viittä vaille valmistuneena tahtoisin tietää, että missä itse vietit vuosiasi ulkomailla? On palava halu ulkomaille ja olisi kiva kuulla kokemuksia :)


      • väluvuoteilija
        gato_ kirjoitti:

        Ihan näin viittä vaille valmistuneena tahtoisin tietää, että missä itse vietit vuosiasi ulkomailla? On palava halu ulkomaille ja olisi kiva kuulla kokemuksia :)

        Juu,eli lähdin heti lukion jälkeen 9 kuukaudeksi Irlantiin vähän kielitaitoa preppailemaan.Au pairina siellä austelin ihan paiakllisessa perheessä pienessä merenrantakaupungissa lähellä Corkia.Kokemus oli hieno ja irlantilaisista jäin ihan kuva!Mukavia ja todella sydämellisiä ihmisiä:)
        Nyt sitten vietin syksyllä ja talvella 7 kuukautta Saksassa Baijerissa.Kiva kokemsu sekin ja erittäin kasvattava,en nimittäin puhunut saksaa sanaakaan sinne mennessäni!Alku oli aika raskas mutta kyllä sitä sitten jo vuodenvaihteen jälkeen jo niiden näidenkin juttelu luonnistui;)Au pairin töitä tein sielläkin.Au pairina olosta sen verran,että hienoja,opetavaisia kokemuksiahan ne ovat ja varmasti oppii tulemaan juttuun erilaisten ihmisten kanssa!Ensi kerralla kyllä syynä reissuun lähtöön on opiskelijavaihto..;) Mutta tosiaan,kyllä mun mielestä nuo ulkomaankokemukset on aina arvokkaita...ainkin jää runsaasti upeita muistoja takataskuun...:) Minne späin haluaisit lähteä?Töihin?


      • beatricita
        väluvuoteilija kirjoitti:

        Juu,eli lähdin heti lukion jälkeen 9 kuukaudeksi Irlantiin vähän kielitaitoa preppailemaan.Au pairina siellä austelin ihan paiakllisessa perheessä pienessä merenrantakaupungissa lähellä Corkia.Kokemus oli hieno ja irlantilaisista jäin ihan kuva!Mukavia ja todella sydämellisiä ihmisiä:)
        Nyt sitten vietin syksyllä ja talvella 7 kuukautta Saksassa Baijerissa.Kiva kokemsu sekin ja erittäin kasvattava,en nimittäin puhunut saksaa sanaakaan sinne mennessäni!Alku oli aika raskas mutta kyllä sitä sitten jo vuodenvaihteen jälkeen jo niiden näidenkin juttelu luonnistui;)Au pairin töitä tein sielläkin.Au pairina olosta sen verran,että hienoja,opetavaisia kokemuksiahan ne ovat ja varmasti oppii tulemaan juttuun erilaisten ihmisten kanssa!Ensi kerralla kyllä syynä reissuun lähtöön on opiskelijavaihto..;) Mutta tosiaan,kyllä mun mielestä nuo ulkomaankokemukset on aina arvokkaita...ainkin jää runsaasti upeita muistoja takataskuun...:) Minne späin haluaisit lähteä?Töihin?

        Kuulostipa ihanalta.. :) Itse tosin en ole varma tuosta Au pair -hommasta, kun ei pahemmin ole kokemuksia lapsista.. mutta töitä ajattelin kyllä tehdä, kiinnostaisi Espanja. Varmastikin sieltä jonkinlaisen työnkin saisi.. ei ala liian vaativaksi, aina kun voi edetä työssä :)


    • àla zozzybumi

      Mulla on menossa 5. "välivuosi" valmistumisen jälkeen. Kuulema pitäis olla sitä työkokemusta, mutta eihän sitä saa jos ei saa töitä. No kyllä ne työnantajat tulee hakemaan hommiin, kun on se "huutava" työvoimapulakin.

    • Ninja25

      Mie alotin välivuoden sellases tilassa et koulu ei enää innostanu yhtää ja olin täysin tipahtanu kaikista aineista ja jopa omasta luokasta..kaikki oli päin persettä.
      Huilailin sen n.8 kuukautta ja sitte viime syksynä alotin kakkosvuoden uusix ja hyvin oon jaksanu tänne asti. Enää ois yx vuos jälellä. Et miulle ainakii toi välivuos oli mitä loistavin päätös, sain huilailtuu ja vähä kerättyy tuota elämääni.

    • mä00000

      Itse ihan pakon sanelemana niitä pidän. Menisin mielelläni kouluun jos pääsisin.

      • Nirna

        Täällä sama juttu. Kolmas välivuosi tulossa, mieluiten lukisin vaikka koko ajan tenttiin.


    • elicorleone

      Niin varmaan joo. Itse tässä juuri välivuotta vietän, viimeiset yhdeksän kuukautta olen avoimen opintoja suorittanut ja motivaatio päästä yliopistoon on kova. Ja jos en pääse nyt toisellakaan yrittämällä niin olisi tulevaksi välivuodeksikin suunnitelmia. Tuo on yleistämistä joka ei päde kuin marginaaliin.

    • --öl

      joopa joo,täällä taas yleistetään että välivuosi tuhoaa opiskelumotivaation.no ei ainakaan mulla.olin töissä ja varsin mainiosti jaksan opiskella sen jälkeen.avartaa nääs mieltä kun tekee välillä jotain muuta.käy tylsäksi se jatkuvasti koulun penkillä istuminen,mutta sitten taas maittaa kun saa lisäpontta ja ruokarahaa sieltä töistä.kukaan hullu ei elä pelkällä opintotuella.

      • jebujee!

        Itselläni on pelkästään positiivisia kokemuksia välivuodesta! Pidin itse yhden välivuoden lukion jälkeen, ja koin että se ainoastaan lisäsi opiskelumotivaatiotani. Välivuoden aikana sain toteuttaa pitkäaikaisia haaveitani matkustelusta ja samalla pohtia rauhassa tulevaisuuttani. Välivuoden keväällä oli myös hyvin aikaa lukea pääsykokeisiin, ja pääsinkin opiskelemaan haluamaani opinahjoon.
        Tottakai on eri asia, jos henkilö itse tietää, että välivuosi vain laiskistaisi eikä sen jälkeen enää saisi kiinni opiskelijaelämäsätä. Kysymys on siis yksilöllinen, mutta omien kokemuksieni perusteella voin suositella lämpimästi!


      • Tepsukkakakaka
        jebujee! kirjoitti:

        Itselläni on pelkästään positiivisia kokemuksia välivuodesta! Pidin itse yhden välivuoden lukion jälkeen, ja koin että se ainoastaan lisäsi opiskelumotivaatiotani. Välivuoden aikana sain toteuttaa pitkäaikaisia haaveitani matkustelusta ja samalla pohtia rauhassa tulevaisuuttani. Välivuoden keväällä oli myös hyvin aikaa lukea pääsykokeisiin, ja pääsinkin opiskelemaan haluamaani opinahjoon.
        Tottakai on eri asia, jos henkilö itse tietää, että välivuosi vain laiskistaisi eikä sen jälkeen enää saisi kiinni opiskelijaelämäsätä. Kysymys on siis yksilöllinen, mutta omien kokemuksieni perusteella voin suositella lämpimästi!

        Mut millä ihmeen rahalla matkustelette välivuoden aikana???


    • hfsfhssfh

      Minulla oli pakosta 8 välivuotta, ja kun sieltä sitten lähdin kuin fortunan kuula, niin tulosta on tullut yli kaikkien odotusten. Kaikkien kohdalla ei siis viduiks' mene. '

      Motivaatio on sata, kun kerrankin on päässyt irti!

      • jgdjdg

        Tulokset 5,5,5,5,5,5,5,5,5,5,5,5,5,5,5,5,5,5...


    • j-eba

      Välivuoden "onnistuminen" on paljolti itsestä kiinni. Aseta itsellesi tavoitteita, kuten töiden tekeminen, rentoutuminen opiskelusta, pääsykokeilsiin lukeminen, matkustelu jne. Kun tietää mitä välivuodelta odottaa, on helpompi saavuttaa tuloksia eikä välivuosi tunnu "hukkaanheitetyltä" ajalta.

    • NannaL

      Välivuosia on omalle kohdalleni tullut nyt 2..
      Ekasta välivuodesta olin mielissänikin sillä opiskeluiden aloittaminen heti ei olisi ollut minulle paras vaihtoehto, halusin aikaa ajatella ja motivaatio oli huono. Toista välivuotta en olisi halunnut mutta nyt ajateltuna on siitä ollut hyötyäkin; olen saanut rahaa kasaan ja yleensä motivaatio ja kinnostus opiskeluun on kasvanut paljon. Toivon todella pääseväni kouluun tämän vuoden haussa, sillä kolmanteen välivuoteen ei minulla olisi intoa. Jos onni ei suosi ei sitten voi mitään mutta parhaani yritän.
      Eli lyhyesti: mielestäni 1-2 välivuodesta jokaiselle on enemmän hyötyä kuin haittaa mutta jos välivuosien määrä alkaa kasvaa suureksi voi olla vaikeaa palata koulumaailmaan eikäesim. ole enää yhtä harjaantunut valintakoetilanteeseen kuin aiemmin.

      Jokainen tehköön oman ratkaisunsa mutta välivuosi usein avartaa ja selkeyttää ajatuksia.piste.

      • Izzy

        Aikamoista yleistystä, että välivuosi pilaisi elämän. Se vaan, että jos opiskelumotivaatio on täysin kateissa, niin mitä sitä turhia koulunpenkillä kärvistelemään. Ja vielä kun nuori on ja on valinnanmahdollisuuksia, niin mikä ettei pitäisi välivuotta.


    • Sign

      Itse olen viimeisen vuoden ollut tekemättä juuri mitään, (töitä ei ole ollut) mutta ei kyllä motivaatio opiskelua kohtaan ole minnekkään kadonnut. Kahta enemmän sitäkin on vaan tullut lisää ja nyt kyllä opiskelua kaipaan!

    • Mirmuli

      Ei se välivuosi ole mikään huonojuttu jos käyttää aivojaan ja tekee sen ajan jtn todella hyödyllistä. Netistä löytyy vaikak mitä.

    • kjhaa

      Minä pidin välivuoden 9.Lk:n jälkeen, en päässyt mihinkään kouluun. Nyt satelee hyväksymiskirjeitä joka paikkaan.. tässä mietiskelenkin että millekkä alalle sitä nyt meniskään. :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      630
      22599
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      134
      22193
    3. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      120
      12052
    4. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      395
      9887
    5. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      272
      6985
    6. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      25
      5861
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      152
      3104
    8. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      13
      2385
    9. Mitä hänellä oli päällään kun viimeksi näit hänet?

      Avoimia vastauksia saa kirjoitella... Ehkä joku saattaa tunnistaa itsensä kommenttien joukosta :)
      Ikävä
      68
      1834
    10. Meidän tarinako on ohi?

      Ootko niin päättänyt?
      Ikävä
      117
      1641
    Aihe