Päiväkodin päiväunet

Elfarran

Meidän tyttö on menossa tarhaan ensi syksynä ja aloin miettimään noita päiväunijuttuja.

Eli mihin aikaan ja kuinka pitkät päiväunet tarhoissa yleensä nukutaan?

Kesän aikana olisi varmaankin edessä mahdollinen rytmin muutos jos päiväkodeissa nukutaan aivan eri aikaan kuin nyt kotona on totuttu.

4

3134

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • päiväkoti ja lapsikohtaista

Eri päiväkodeissa päivälevolle mennään eri aikaan, kuitenkin käytännössä lounaan jälkeen eli jos lounas syödääm klo 11 niin levolle käydään n. 12 maissa. JOs lounas on myöhemmin, myös lepo aika alkaa myöhemmin.
      Unien /levon pituus on lapsikohtaista ja joisskin päiväkodeissa jokaikinen menee lepohuoneeseen kuuntelemaan musiikkia/satuja ja pääsee esim. puolen tunnin kuluttua leikkimään, toisissa kaikki eivät edes mene lepohuoneeseen.

Kannattaa kysyä nimenomaisesta päiväkodista käytäntöä ja kertoa samalla oman lapsensa unen/levontarpeesta ja omista toiveista sen suhteen. Käytännössä kaikki kuitenkin menevät levolle samaan aikaan yleensä, mutta ylösnousu on sitten vaihtelevampaa. Eli jos lapsesi on tottunut nukkumaan klo 15-17 torkut, se voi olla aika hankalaa sovittaa päiväkodin rytmiin, tuolloinhan yleensä ulkoillaan.

Tietenkin, jos on kyse ihan pikkuisesta lapsesta (1v) totuttu unirytmi pyritään päiväkodissakin mahdollisuuksien mukaan säilyttämään, eli jos lapse tarvii kahdet unet ja voi nukkua toiset esim. ulkona vaunuissa se lapselle suotakoon.

• Elfarran

nimenomaan 1 vuoden ikäisestä (sitten syksyllä). Mutta jos ajatellaan, että se päiväkotien päiväuniaika olisi haarukalla 11-13 niin se kyllä kuulostas oikein hyvältä meidän kannalta. Tyttö menee nukkumaan kahdentoista aikoihin.

Odottelen nyt sitten vain ilmoitusta että pääseekö tyttö siihen tarhaan, johon ensisijaisesti haettiin. Kaveri sanoi, että ne saattaa ilmoittaa asiasta vasta viimetipassa :0 Kannattas varmaan itse soitella sinnepäin.

Kiitos vastauksesta!

• 4:n äiti

Kaikissa päiväkodeissa, joissa itse olen työskennellyt tai lapseni ovat olleet hoidossa, on päiväuniaika sijoittunut klo 11-14 välille. Yleensä 2 tuntia, mutta pienten ryhmissä on mahdollisuus 3 tunninkin päiväuniin jos lapsi sitä tarvitsee. Yleensä se tapahtuu käytännössä niin että ketään ei väkisin pidetä hereillä, vaan laitetaan heti nukkumaan kun on syönyt. Kaikkein pienimpiä saatetaan jopa ottaa vähän muita aikaisemmin syömään, jotta ei nukahda ruokapäytään. Tässä aikaisemmin syöttämisessä on tietenkin rajoitteena se, pystyykö keittiö toimittamaan sen yhden lapsen ruoan pikkuisen aikaisemmin.

• maami

Olen minäkin tavannut päiväkodeissa hoitajana hyvinkin joustavia systeemejä päiväunien suhteen.
        Aloittajan kannattaa olla yhteyksissä hoitopaikkaan ja kun tehdään ne hoitopaperit lapsesta niin kertoa toiveet siinäkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      153
      11031
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      53
      5269
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2483
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      31
      2169
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1731
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1594
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1280
    8. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1206
    9. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      956
    10. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      98
      952
    Aihe