rännien oikea asento/asema?

kouru2

Terve,

Urakoitsija asensi uudet rännit mutta nyt niiden asento hieman kummastuttaa. Löytyykö jostain hyvä yleisohje miten rännit pitäisi asentaa jotta lumi ei vie niitä? Itsellä on puolipyöreät rännit ja nyt niiden yläreuna on melkoisesti kallistunut niin että ulkoreuna on huomattavasti alempana kuin sisäreuna.
Jotenkin tekisi mieli kääntää rännit niin että yläreuna on päädystä päin katsottaessa vaakasuorassa.

14

11906

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Peltiseppä

      Mikäli otsalautasi on on suorassa kulmassa kattoon nähden taivutetaan koukut juuri pähkäilemälläsi tavalla vaateriin. Koukun etureuna ei kumminkaan saa olla kattopinnan kanssa samalla tasolla, koska lumikuorma taivuttaa koukkua takaisin vinoon.

      Kaatoa 0,5mm/m on riittävä. Toki enemmänkin on suotavaa, koska muutama lehti patoaa kourun tuolla kaadolla nopeasti

    • JJT

      RT-Ohjekortti sanoo, että kaadon pitäisi olla luokkaa 5mm/metri. Käytännössä tämä on kuitenkin pidemmillä vedoilla mahdotonta. 2-5 mm on suositeltava kaato.

      KOurun etureunan tulisi olla hiukan alempana kuin takareunan. Jos systeemi toimii, ei sillä ole suurta väliä, mutta ajattele tilannetta, jos kourut ovat jostain syystä tukkeutuneet, kumpaan suuntaan haluat veden menevän, valuvan otsalautaa pitkin vai kourun etureunasta alas?
      RT-Ohjekorttikin taitaa antaa tällekin tarkan mitan, jota en nyt ulkomuistista muista mutta taisi olla jopa yli 10mm. Joillakin kourumalleilla tätä on hoidettu myös sillä, että takareuna tehdään korkeammaksi kuin etureuna.

      Kourujen korkeusposition tulee olla sellainen, että katolta tleva lumi ja jää ei pääse kourua runnomaan. Jos kourut on asennettu liian ylös, vie lumi ne mennessään. Korkeussijoitus on myös tietysti oltava sellainen että katolta tuleva vesi menee kouruun.

      Älä siis välttämättä huolestu, jos kourujen asento on hiukan "etukeno" vaan tarkista onko kysymys em. asioista.

      • toistaja

        Miksi toistat jo ilmoitettuja asioita? Oletko niin yksinkertainen, että kuvittelet muiden olevan lukutaidottomia?

        Kouru asennetaan aina vaateriin. Mieti sitä positiotasi ja pähkäile miksi kourun takareunassa on jäykistekantti kourun sisäänpäin;)


      • JJT
        toistaja kirjoitti:

        Miksi toistat jo ilmoitettuja asioita? Oletko niin yksinkertainen, että kuvittelet muiden olevan lukutaidottomia?

        Kouru asennetaan aina vaateriin. Mieti sitä positiotasi ja pähkäile miksi kourun takareunassa on jäykistekantti kourun sisäänpäin;)

        Jos häiritsee, että tänne vastaa kysyjille niin elä lue vastauksia. Siinä ei jäykistekantit vettä pysäyttele, jos takareuna vaan sattuu olemaan alempana kuin etureuna. Joissakin kourumalleissa kun takareunaa ei ole korotettu.

        Jos olen joskus esittänyt eriävän mielipiteen johonkin kirjoittamaasi ja olet siitä pahoittanut mielesi niin ei voi mitään.


      • rupeaa kuulostamaan
        JJT kirjoitti:

        Jos häiritsee, että tänne vastaa kysyjille niin elä lue vastauksia. Siinä ei jäykistekantit vettä pysäyttele, jos takareuna vaan sattuu olemaan alempana kuin etureuna. Joissakin kourumalleissa kun takareunaa ei ole korotettu.

        Jos olen joskus esittänyt eriävän mielipiteen johonkin kirjoittamaasi ja olet siitä pahoittanut mielesi niin ei voi mitään.

        Kerropa nyt kaikille yksikin malli, jossa takareuna olisi vaaterissa alempana kuin etureuna.

        Siis kourun merkki luonnollisesti riittää. Ei tarvitse kauppaa sanoa mistä niitä saa;)


      • JJT
        rupeaa kuulostamaan kirjoitti:

        Kerropa nyt kaikille yksikin malli, jossa takareuna olisi vaaterissa alempana kuin etureuna.

        Siis kourun merkki luonnollisesti riittää. Ei tarvitse kauppaa sanoa mistä niitä saa;)

        Nyt tämä alkaa menemään inttämisen puolelle ja se perimmäinen asia häviää.

        Kysymyshän oli siitä, että kourun etureuna PITÄÄ olla alempana kuin kourun takareuna jos noudattaa hyvän rakentamisen ohjeita.

        Jos et ole samaa mieltä, niin eriävä mielipide sallittakoon.

        ps. kaikkia kouruja ei saa kaupasta. 8)


      • voisi katsella?
        JJT kirjoitti:

        Nyt tämä alkaa menemään inttämisen puolelle ja se perimmäinen asia häviää.

        Kysymyshän oli siitä, että kourun etureuna PITÄÄ olla alempana kuin kourun takareuna jos noudattaa hyvän rakentamisen ohjeita.

        Jos et ole samaa mieltä, niin eriävä mielipide sallittakoon.

        ps. kaikkia kouruja ei saa kaupasta. 8)

        Sano vielä, mistä nämä "hyvän rakentamisen ohjeet" löytyvät, että me kaikki pääsisimme niistä nauttimaan???

        Vielä haluaisin korostaa, että kaupasta saatavissa kouruissa on aina takareuna korkeampi tai se on suunniteltu jäykistekantin avulla toimivaksi niin, että vesi tulvii kourun ollessa vaaterissa etureunan yli. Tällä ei ole mutuilun ja "hyvän rakentamisen" kanssa mitään tekemistä vaan oikeaoppisen rakentamisen kanssa kylläkin.

        Eli kaupalliset kourut AINA vaateriin!

        Ps. Itse olen ollut peltiseppänä alalla jo yli 25v. eli olen muutaman kourun jo kerennyt elämäni aikana rakentaa. Pääasiassa teen jalkarännejä ja tuplakouruja, mutta kaupallisita kouruista suosin SIBA tuotemerkkiä.


      • JJT
        voisi katsella? kirjoitti:

        Sano vielä, mistä nämä "hyvän rakentamisen ohjeet" löytyvät, että me kaikki pääsisimme niistä nauttimaan???

        Vielä haluaisin korostaa, että kaupasta saatavissa kouruissa on aina takareuna korkeampi tai se on suunniteltu jäykistekantin avulla toimivaksi niin, että vesi tulvii kourun ollessa vaaterissa etureunan yli. Tällä ei ole mutuilun ja "hyvän rakentamisen" kanssa mitään tekemistä vaan oikeaoppisen rakentamisen kanssa kylläkin.

        Eli kaupalliset kourut AINA vaateriin!

        Ps. Itse olen ollut peltiseppänä alalla jo yli 25v. eli olen muutaman kourun jo kerennyt elämäni aikana rakentaa. Pääasiassa teen jalkarännejä ja tuplakouruja, mutta kaupallisita kouruista suosin SIBA tuotemerkkiä.

        En epäile, ettetkö osaisi laitta kouruja oikein, enkä myöskään ammattitaitoasi. RT-ohjekortteja voi joskus vilkaista, sillä niissä on paljon tietoa varsinkin sellaisille jotka eivät 25 vuotta ole alalla olleet. Nissä on myös aika hyvin määritelty ne periaatteet, joiden pohjalta voi tehdä toimivia ratkaisuja. Siitäkin on mutuilut kaukana.

        Alan ammattilaisena tiedätkin, että näihin ohjekortteihin viitataan suunnitelmissa ja tarjouspyynnöissä usein.

        Plannjan joitakin tuotteita on käytetty jonkin verran, ja ovat ihan laadukkaita.

        Edelleen ihmettelen, miksi jaksat yrittää inttää kun kumpikin puhuimme samasta asiasta.


      • minulla vaateri, sinulla vino
        JJT kirjoitti:

        En epäile, ettetkö osaisi laitta kouruja oikein, enkä myöskään ammattitaitoasi. RT-ohjekortteja voi joskus vilkaista, sillä niissä on paljon tietoa varsinkin sellaisille jotka eivät 25 vuotta ole alalla olleet. Nissä on myös aika hyvin määritelty ne periaatteet, joiden pohjalta voi tehdä toimivia ratkaisuja. Siitäkin on mutuilut kaukana.

        Alan ammattilaisena tiedätkin, että näihin ohjekortteihin viitataan suunnitelmissa ja tarjouspyynnöissä usein.

        Plannjan joitakin tuotteita on käytetty jonkin verran, ja ovat ihan laadukkaita.

        Edelleen ihmettelen, miksi jaksat yrittää inttää kun kumpikin puhuimme samasta asiasta.

        Viestejä kun lueskelee hieman taaemmaksi huomaa sen, että sinä et tähän keskusteluun tuonut kun vieheellistä tietoa.

        Edelleenkin peräänkuulutan sitä, että missään ei neuvota kouruja asentamaan päädystä katsoen vinoon vaan oikeaoppinen asennus on vaaterissa. Kaupallisten kourujen takareuna on aina toteutettu niin, että tämä on mahdollista.

        Ihmettelen suunnattomasti esille tuomaasi asennusohjetta, mikäli olet alalla edes vähän aikaa työskennellyt. Minkä ihmeen takia haluat tietoisesti kuormittaa kourun etureunaa, kun on vaihtoehtona myös kuormittaa koko kourun pohjan pinta-alaa? Kantikkaissa kouruissa tiedät varmasti, että kyseessä on joko 0,5 tai 0,6 millisestä pellistä, joten olisi todella typerää kuormittaa etupuolen kanttia joka on jo kourun valssauskoneen jäljiltä ainakin maalipinnan osalta virheellinen.

        Ulkonäöllisesti asia ei vaikuttaisi jos puhuisimme kerrostalosta, koska sitä tuskin kukaan alhaalta huomaisi onko kouru hieman kallellaan, mutta kun kyseessä on omakotitalo en ainakaan itselleni moista hirvitystä laittaisi. Ensi ajatus ainakin itselläni olisi se, että kourun asentaja on ollut joko jurrissa, välinpitämätön tai säästänyt firmansa kassa eikä ole viitsinyt sijoittaa muutaman kympin koukun taivutus rautaan.


      • JJT
        minulla vaateri, sinulla vino kirjoitti:

        Viestejä kun lueskelee hieman taaemmaksi huomaa sen, että sinä et tähän keskusteluun tuonut kun vieheellistä tietoa.

        Edelleenkin peräänkuulutan sitä, että missään ei neuvota kouruja asentamaan päädystä katsoen vinoon vaan oikeaoppinen asennus on vaaterissa. Kaupallisten kourujen takareuna on aina toteutettu niin, että tämä on mahdollista.

        Ihmettelen suunnattomasti esille tuomaasi asennusohjetta, mikäli olet alalla edes vähän aikaa työskennellyt. Minkä ihmeen takia haluat tietoisesti kuormittaa kourun etureunaa, kun on vaihtoehtona myös kuormittaa koko kourun pohjan pinta-alaa? Kantikkaissa kouruissa tiedät varmasti, että kyseessä on joko 0,5 tai 0,6 millisestä pellistä, joten olisi todella typerää kuormittaa etupuolen kanttia joka on jo kourun valssauskoneen jäljiltä ainakin maalipinnan osalta virheellinen.

        Ulkonäöllisesti asia ei vaikuttaisi jos puhuisimme kerrostalosta, koska sitä tuskin kukaan alhaalta huomaisi onko kouru hieman kallellaan, mutta kun kyseessä on omakotitalo en ainakaan itselleni moista hirvitystä laittaisi. Ensi ajatus ainakin itselläni olisi se, että kourun asentaja on ollut joko jurrissa, välinpitämätön tai säästänyt firmansa kassa eikä ole viitsinyt sijoittaa muutaman kympin koukun taivutus rautaan.

        Kirjoitit, että olen tuonut keskusteluun vain väärää tietoa. Luepas itse ensimmäinen viesti, mistä koko juttu lähti.

        Kysyjä puhuu siitä, että kourun ULKOREUNA on ALEMPANA kuin SISÄREUNA. Juurihan itsekin kirjoitit siitä, että kaupasta saatavissa kouruissa takareuna on valmiiksi tehty korkeammaksi.

        Minä kirjoitin, että ei pidä huolestua siitä jos etureuna on alempana kuin takareuna, sinä jämähdit niihin koukkuihisi. En ole missää vaiheessa väittänyt että koukkuja saa taivutella mihin kulmaan haluaa.

        Toiseksi, yksikään kourunvalmistaja ei suosittele 0,5 mm kaatoa metrille.

        Kolmanneksi, kourukoneet eivät välttämättä vahingoita pinnoitteita. Ja tuo kuormitusasia on jo aika kaukaa haettu.

        Olen jo sen aikaa alalla ollut, että olen kyllä oppinut arvostamaan kokeneiden peltiseppien työn jälkeä. En ole alalla ollut 25 vuotta, mutta tiedän silti mistä puhun.

        Vahinko vain, että tässä tapauksessa olet lähtenyt linjalle jossa yrität vääristellä kommenttejani ja et vaivaudu edes lukemaan, mitä on kirjoitettu. Ettei olisi kyseessä vain, että et voi myöntää että kuitenkin puhumme samasta asiasta. Palstalle saanee kirjoittaa jopa alle 25 vuotta alalla olleet. ;)

        Eipä silti, näistä asioista on ihan hyvä olla keskustelua täälläkin. Jospa joku vaikka kiinnostuisi asiasta niinkin paljon että ottaa itsekin asioista selvää.

        Silloin "ränni-roopet" saavat tyytyä nuolemaan näppejään kun asiakkaat tietävät mitä voi vaatia ja todelliset ammattimiehet (joihin varmasti itsekin kuulut) saavat hoitaa hommat kunnolla.


      • kyllästyttää
        JJT kirjoitti:

        Kirjoitit, että olen tuonut keskusteluun vain väärää tietoa. Luepas itse ensimmäinen viesti, mistä koko juttu lähti.

        Kysyjä puhuu siitä, että kourun ULKOREUNA on ALEMPANA kuin SISÄREUNA. Juurihan itsekin kirjoitit siitä, että kaupasta saatavissa kouruissa takareuna on valmiiksi tehty korkeammaksi.

        Minä kirjoitin, että ei pidä huolestua siitä jos etureuna on alempana kuin takareuna, sinä jämähdit niihin koukkuihisi. En ole missää vaiheessa väittänyt että koukkuja saa taivutella mihin kulmaan haluaa.

        Toiseksi, yksikään kourunvalmistaja ei suosittele 0,5 mm kaatoa metrille.

        Kolmanneksi, kourukoneet eivät välttämättä vahingoita pinnoitteita. Ja tuo kuormitusasia on jo aika kaukaa haettu.

        Olen jo sen aikaa alalla ollut, että olen kyllä oppinut arvostamaan kokeneiden peltiseppien työn jälkeä. En ole alalla ollut 25 vuotta, mutta tiedän silti mistä puhun.

        Vahinko vain, että tässä tapauksessa olet lähtenyt linjalle jossa yrität vääristellä kommenttejani ja et vaivaudu edes lukemaan, mitä on kirjoitettu. Ettei olisi kyseessä vain, että et voi myöntää että kuitenkin puhumme samasta asiasta. Palstalle saanee kirjoittaa jopa alle 25 vuotta alalla olleet. ;)

        Eipä silti, näistä asioista on ihan hyvä olla keskustelua täälläkin. Jospa joku vaikka kiinnostuisi asiasta niinkin paljon että ottaa itsekin asioista selvää.

        Silloin "ränni-roopet" saavat tyytyä nuolemaan näppejään kun asiakkaat tietävät mitä voi vaatia ja todelliset ammattimiehet (joihin varmasti itsekin kuulut) saavat hoitaa hommat kunnolla.

        Pysykää nyt aikuset miehet asiassa tai jakakaa noita lemmenviestejä kaksistaan. Me, jotka oikeasti halutaan löytää täältä jotain tietoa tai jakaa omaa tietoutta, kyllästytään niin perinpohjaisesti tähän ämmäkerhojen tyyliin vatvoa asioita.


      • Anonyymi
        toistaja kirjoitti:

        Miksi toistat jo ilmoitettuja asioita? Oletko niin yksinkertainen, että kuvittelet muiden olevan lukutaidottomia?

        Kouru asennetaan aina vaateriin. Mieti sitä positiotasi ja pähkäile miksi kourun takareunassa on jäykistekantti kourun sisäänpäin;)

        Kourut kannattaa huuhdella etikalla. Ronskisti vasn pullollinen niin että humpsis. Pysyvätpähön itikst ja ketut loppuelämän loitolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kourut kannattaa huuhdella etikalla. Ronskisti vasn pullollinen niin että humpsis. Pysyvätpähön itikst ja ketut loppuelämän loitolla.

        Ja just asensin kourut... Metrin matkal 3cm pudotusta ni ei perkele ainakaa jää vesi kouruun lillumaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja just asensin kourut... Metrin matkal 3cm pudotusta ni ei perkele ainakaa jää vesi kouruun lillumaan

        Muuten asennus meni hyvin mut joutu triplaamaan räystäslaudat et sain kiinnikkeet laitettuu


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3184
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2131
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2054
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1905
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe