Moi!
Huomasin monta kuukautta sitten, että minulla heittelee hieman pupillieni koko. Joskus ne ovat samankokoiset ja joskus hieman erikokoiset. Hyvin huomattavaa eroa eikai ole, mutta kun kysyn kaverilta tai äidiltäni, että ovatko pupillini samankokoiset, ero huomataan. Ne kyllä reagoivat samanlailla valoon, olen kokeillut eli kun pistän valot pois ne suurentuvat hiukan ja kun laitan ne päälle ne pienenevät. Onko muilla samaa oiretta?
erikokoiset pupillit
10
1679
Vastaukset
- sama täällä
Minulla on myös erikokoiset pupillit. Huomasin noin vuosi sitten. Varsinkin hämärässä oikeanpuoleinen pupilli on huomattavasti isompi kuin vasemmanpuoleinen. Valoon reagoivat molemmat pupillit, joten ei vaarallista. Ihan normaalia on.
- poika92
hyvä tietää, minulla on kuitenkin varattu silmälääkäri maanantaille varmuuden vuoksi, mutta kiitos silti tuo auttoi :))
- Perjantaina
poika92 kirjoitti:
hyvä tietää, minulla on kuitenkin varattu silmälääkäri maanantaille varmuuden vuoksi, mutta kiitos silti tuo auttoi :))
täälläkin eri kokoiset. Myös äidilläni on sama vika. Tällä keskustelupalstalla on puhuttu asiasta, hakua vaan päälle (laaja haku). Ilmiö on nimeltään anisokoria (anisocoria jos haluaa muilla kielillä tietoa googlesta).
- poika92
Perjantaina kirjoitti:
täälläkin eri kokoiset. Myös äidilläni on sama vika. Tällä keskustelupalstalla on puhuttu asiasta, hakua vaan päälle (laaja haku). Ilmiö on nimeltään anisokoria (anisocoria jos haluaa muilla kielillä tietoa googlesta).
eli aika yleiseltä vaikuttaa. maanantaina kuullaan sitten vielä mitä silmälääkäri on mieltä :>
- Perjantaina
poika92 kirjoitti:
eli aika yleiseltä vaikuttaa. maanantaina kuullaan sitten vielä mitä silmälääkäri on mieltä :>
mielestäni voit olla aika huoleton asian suhteen (lääkäri kyllä sanoo viimeisen sanan). Minä itse viime talvena huomasin, että on eri kokoiset pupillit ja aloin tarkkailla vähän liikaa niitä (mulle oli tehty Lasik-leikkaus juuri silloin). Ajattelin ensin, että se johtui siitä leikkauksesta, mutta sitten tutkin asiaa ja huomasin siis, että taitaa olla aika yleinenkin ilmiö.
Joten ei kannata liikaa miettiä asiaa. Sitä paitsi jos olet nuori, pupillit ovat yleensä suuremmat kuin aikuisilla. Senkin vuoksi huomaa selvemmin eron. - poika92
Perjantaina kirjoitti:
mielestäni voit olla aika huoleton asian suhteen (lääkäri kyllä sanoo viimeisen sanan). Minä itse viime talvena huomasin, että on eri kokoiset pupillit ja aloin tarkkailla vähän liikaa niitä (mulle oli tehty Lasik-leikkaus juuri silloin). Ajattelin ensin, että se johtui siitä leikkauksesta, mutta sitten tutkin asiaa ja huomasin siis, että taitaa olla aika yleinenkin ilmiö.
Joten ei kannata liikaa miettiä asiaa. Sitä paitsi jos olet nuori, pupillit ovat yleensä suuremmat kuin aikuisilla. Senkin vuoksi huomaa selvemmin eron.isäkin kysyi joltain silmälääkäri ystävältään, että onko erikokoiset pupillit normaalit niin hän sanoi, että kasvavilla nuorilla on todella yleistä että pupillit on erisuuruiset
- poika92
poika92 kirjoitti:
isäkin kysyi joltain silmälääkäri ystävältään, että onko erikokoiset pupillit normaalit niin hän sanoi, että kasvavilla nuorilla on todella yleistä että pupillit on erisuuruiset
Mut oon myös huomannu että joskus ne vaihtaa osia, eli joskus toinen on suurempi ja joskus toinen :O
- .mietiskelijä
poika92 kirjoitti:
Mut oon myös huomannu että joskus ne vaihtaa osia, eli joskus toinen on suurempi ja joskus toinen :O
Tuleeko valo peiliin katsoessasi jostain takaa, esimerkiksi ikkunasta? Silloin käy nimittäin siten että toinen silmä saa eri määrän valoa koska pääsi varjo on peiliin tulevan valon edessä osittain. Tai muutenkin tulee tilanteita joissa toinen silmä saa eri määrän valoa. Pupillit säätyvät sekunnin murto-osissa joten et ehdi huomata tilannetta vaan se näyttää heti alusta asti kuin pupillit olisivat eri kokoiset.
- poika92
.mietiskelijä kirjoitti:
Tuleeko valo peiliin katsoessasi jostain takaa, esimerkiksi ikkunasta? Silloin käy nimittäin siten että toinen silmä saa eri määrän valoa koska pääsi varjo on peiliin tulevan valon edessä osittain. Tai muutenkin tulee tilanteita joissa toinen silmä saa eri määrän valoa. Pupillit säätyvät sekunnin murto-osissa joten et ehdi huomata tilannetta vaan se näyttää heti alusta asti kuin pupillit olisivat eri kokoiset.
nah, en usko kyllä sitä valoa on aika tasasesti jossai vessanki valossa :D mutta yeikai sitä sen enempää tarvitdse miettiä kun näin monella on sama juttu
- Perjantaina
poika92 kirjoitti:
nah, en usko kyllä sitä valoa on aika tasasesti jossai vessanki valossa :D mutta yeikai sitä sen enempää tarvitdse miettiä kun näin monella on sama juttu
ole vaan ihan huoleti asian suhteen. Olet vielä käsittääkseni nuori ja pupillit on nuorilla joskus kuin lautaset verrattuna vanhempiin ihmisiin. Ja silmäthän ovat ihan erilliset elimet, jotka vaan toimivat yhteisymmärryksessä toistensa kansa. Itsellä -92 ja -93 syntyneet teinit ja molemmilla laajat pupillit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1552513Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1462352Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot971009- 64881
- 61774
Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka273701Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a18697Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies85680Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait202658Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22648