vahingonkorvaus

huoh

Lapseni rikkoi puhelimen koulukavereidensa kanssa.Nyt tapahtumasta on tehty rikosilmoitus syystä että tapauksesta syytetään vain yhtä lasta vaikka tekijöitä oli useampia.Kyseessä oli 2vuotta vanha puhelin, asia olisi sovittu mutta korvaushinnasta ei päästy sopimukseen, sillä puhelimesta vaadittiin uuden puhelimen hinta.Joka minusta älytöntä.Kyseessä ovat kahdeksan vuotiaat tenavat.Eli onko minulla mitään mahdollisuutta taistella vastaan, etteivät muut uunota 6-0.

11

1500

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ladaaja

Oliko kyseessä kenties yleisöpuhelin vai joku kännykkä? Jos kyseessä oli yleisöpuhelin on mun mielestä käypä hinta puhelimen uushankinta hinta. Jos jotain rikkoo tahallaan taikka vahingossakin on minusta aivan itsestään selvää että korvataan aiheutettu vahinko kokonaisuudessaan. Miksi rikoksen uhrin pitäisi kantaa joku "omavastuu" jos sinun jälkikasvu on vahingon aivan tahallisesti aiheuttanut?

• huoh

Kysymys oli kännykästä ja kouluaikana tapahtuneesta vahingonteosta.En kysynnyt mielipidettä moraalisesta kannasta, vaan lain mukaisesta kannasta.

Eihän vakuutusyhtiökään anna uuttaa autoa tilalle, jos se on tarpeeksi vanha kun se rikkoutuu tavalla tai toisella.vaan katsotaan päivän hinta.

• Ladaaja
        huoh kirjoitti:

Kysymys oli kännykästä ja kouluaikana tapahtuneesta vahingonteosta.En kysynnyt mielipidettä moraalisesta kannasta, vaan lain mukaisesta kannasta.

Eihän vakuutusyhtiökään anna uuttaa autoa tilalle, jos se on tarpeeksi vanha kun se rikkoutuu tavalla tai toisella.vaan katsotaan päivän hinta.

Kusipäisten vanhempien lapsista kasvaa kusipäitä. Jos nyt asiasta oikeuteen lähtisitte niin kyllä se vahingonkorvaus pienemmäksi määräytyisi kun kännykän uushankintahinta. Pari vuotta vanha kännykkä on jo vanha eikä enää uuden hintainen. Vastaan taas hieman kysymyksen viereen, mutta mielestäni on aivan naurettavaa alkaa riitelemään noin pienestä summasta. Jos lapsesi tahallaan rikkoi toisen lapsen kännykän olisi kaikin puolin fiksua korvata vahinko, olla pahoillaan ja pyytää anteeksi. Ainahan voit tietysti kieltäytyä korvaamasta, ei se vahingon kärsinytkään noin vähäistä summaa mitenkään lakiteitse ala sinulta perimään.

• huoh
        Ladaaja kirjoitti:

Kusipäisten vanhempien lapsista kasvaa kusipäitä. Jos nyt asiasta oikeuteen lähtisitte niin kyllä se vahingonkorvaus pienemmäksi määräytyisi kun kännykän uushankintahinta. Pari vuotta vanha kännykkä on jo vanha eikä enää uuden hintainen. Vastaan taas hieman kysymyksen viereen, mutta mielestäni on aivan naurettavaa alkaa riitelemään noin pienestä summasta. Jos lapsesi tahallaan rikkoi toisen lapsen kännykän olisi kaikin puolin fiksua korvata vahinko, olla pahoillaan ja pyytää anteeksi. Ainahan voit tietysti kieltäytyä korvaamasta, ei se vahingon kärsinytkään noin vähäistä summaa mitenkään lakiteitse ala sinulta perimään.

hmmm..Itse kehoitin tekemään rikosilmoituksen syystä että koulu ei selvittännyt asiaa muiden osalta.Ja eihän yhden lapsen pidä ottaa syytä niskoilleen.Vai oletko sitä mieltä minun pitää maksaa kaikki ja opettaa lapselleni että jos jotain ikävää tapahtuu kaveriporukassa niin hän on aina vastuussa siitä.Koko jutun idea on siinä että minulta karhutaan summaa joka pitäisi yhteisvastuullisesti korvata.Minua vaan rupeaa kenkuttamaan siinä asiassa että vanhemmat sopivat asiat keskenään ja vierittävät syyn sitten yhden syyksi.Käsittääkseni tuollainen asia on jo lapsen oikeusturvan vastaista.

• 8-vuotiaat
        huoh kirjoitti:

hmmm..Itse kehoitin tekemään rikosilmoituksen syystä että koulu ei selvittännyt asiaa muiden osalta.Ja eihän yhden lapsen pidä ottaa syytä niskoilleen.Vai oletko sitä mieltä minun pitää maksaa kaikki ja opettaa lapselleni että jos jotain ikävää tapahtuu kaveriporukassa niin hän on aina vastuussa siitä.Koko jutun idea on siinä että minulta karhutaan summaa joka pitäisi yhteisvastuullisesti korvata.Minua vaan rupeaa kenkuttamaan siinä asiassa että vanhemmat sopivat asiat keskenään ja vierittävät syyn sitten yhden syyksi.Käsittääkseni tuollainen asia on jo lapsen oikeusturvan vastaista.

Olisi varmaan kannattanut tehdä tutkintapyyntö ennen rikosilmoitusta.

Rikosilmoituksen johdosta saa vaan kunnianloukkauksesta syytteen ja vahingonkorvausvaatimuksen.

• MKS
        huoh kirjoitti:

Jos poliisi selvittää, ettei poikasi ollut yksin syyllinen, ei häneltä myöskään voida periä koko korvausta. Voi myös olla, ettei poliisi ryhdy näin mitättömässä asiassa tutkimuksiin. Silloin on myös vaikea periä teiltä mitään. Jos saatte vahingkorvausvaatimuksen, niin myönnätte sen vain siltä osin kuin katsotte poikanne osuudeksi. Vahingonkärsijä joutuu sitten itse nostamaan kanteen ja hankkimaan oikeuden päätöksen korvausvelvollisuudesta. Tuskin ryhtyy siihen.

• Doc
        MKS kirjoitti:

Jos poliisi selvittää, ettei poikasi ollut yksin syyllinen, ei häneltä myöskään voida periä koko korvausta. Voi myös olla, ettei poliisi ryhdy näin mitättömässä asiassa tutkimuksiin. Silloin on myös vaikea periä teiltä mitään. Jos saatte vahingkorvausvaatimuksen, niin myönnätte sen vain siltä osin kuin katsotte poikanne osuudeksi. Vahingonkärsijä joutuu sitten itse nostamaan kanteen ja hankkimaan oikeuden päätöksen korvausvelvollisuudesta. Tuskin ryhtyy siihen.

Eli mielestäsi vahingon kärsinyt kärsiköön sen nahoissan? Mitäs siitä vaikka kysyjän lapsi on yhdessä muiden kanssa särkenyt toisen kännykän. Vaatikoon oikeusteitse korvauksia mikäli haluaa.

Samalla voi lapselle muutenkin opettaa, että ei muille aiheutettua vahinkoa kannata koskaan korvata. Kova kovaa vastaan vaan, ja vieköön vahingon kärsinyt asian oikeuteen. Kyllä kotivakuutus korvaa oikeuskulut.

Toivottavasti sinulla ei ole eikä ikinä tule lapsia kasvatettavaksesi.

Alkuperäiseen kysymykseen palatakseni. Parempi maksaa se uusi kännykkä ja pyytää muiden mukana olleiden lasten vanhempia osallistumaan kustannuksiin. Koulukiusattu uhri ansaitsee tässä korvauksena uudemman kännykän kuin rikottu oli. Näin siis inhimillisyys-näkökulmasta katsoen.

• Red Sand

Asiassa on nyt jotain pahasti epäselvää, sillä rikosvastuun alaraja on edelleen Suomessa 15 - vuotta. Puhelinasiassa ei siten voida tehdä, tai ainakaan vastaanottaa rikosilmoitusta eikä siitä voida asettaa syytteeseen 8 -vuotiaita. Puhelimen omistajan tulee siten nostaa asiassa vahingonkorvauskanne siviiliasiana. Muita pakkoperinnän keinoja ei ole. Epäilenpä, ettei näin tule käymään, vaan tulette sopimaan asian jollain tavalla.

• Red Sand

Rikosvastuun alaraja on edelleen Suomessa 15 - vuotta. Tätä nuorempien tekemisiä, tai niihin liittyviä siviilioikeudellisia vaatimuksia ei käsitellä rikosprosessissa. 8 -vuotiaita ei siten voida syyttää eikä tuomita, eikä vahingonkorvaus voi tulla tuomittavaksi muutoin kuin puhelimen omistajan nostamansiviilioikeudellisen vahingonkorvauskanteen perusteella. Muita pakkoperinnän keinoja ei ole. Epäilenpä, että tuo siviilikanne jää asiassa nostamatta, jolloin korvausasia jää vapaaehtoisen sopimisen varaan. Käypä korvaus aiheutetusta vahingosta tulee toki maksaa.

• Jep

Ei ole rikosoikeudellisesti vastuussa. Rikosilmoitus voidaan kyllä tehdä myös alle 15-vuotiaasta ja asia voidaan tutkiakin, mutta varsinaista tuomiota rikoksen suhteen ei tule. Vahingonkorvausvastuuseen voi joutua alla 15-vuotiaskin.

• Heheh
        Jep kirjoitti:

Ei ole rikosoikeudellisesti vastuussa. Rikosilmoitus voidaan kyllä tehdä myös alle 15-vuotiaasta ja asia voidaan tutkiakin, mutta varsinaista tuomiota rikoksen suhteen ei tule. Vahingonkorvausvastuuseen voi joutua alla 15-vuotiaskin.

Tällä tavalla oppii hyvin käytännössä kuinka lakia sovelletaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      74
      3710
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      2906
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      173
      2898
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      57
      2391
    5. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      361
      2162
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      160
      1860
    7. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      78
      1545
    8. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1378
    9. Miksi mediheli

Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      28
      1360
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      39
      1342
    Aihe