Acer Aspire 3100

nykii....

Ongelma: Acer Aspire läppäri nykii satunnaisesti. Huomaa erityisesti leffoja katsellessa. Muistia on 512Mb, Outlookin tai virusohjelmien sammuttaminen ei poista nykimistä. Kone on n. puolen vuoden ikäinen ja tällaista ongelmaa ei ollut uudenkarheana. Onkohan tämä joku uusi ominaisuus vai voisiko tästä päästä jotenkin eroon? Nykiminen tuntuu ilmenevän aika tasaisin väliajoin.

28

11625

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joo Joo.

      Joo eli mulla on kanssa Acer aspire 3100 ja mullakin yhtäkkiä ruvennut nykimään ihan tuhottomasti. jos joku on korjannu tai saa tietää missä vika on niin ottasin tiedon ystävällisesti vastaan.

      Koneella ei siis edes voi kuunnella musiikkia kun se pätkii musiikkiakin ihan tuhottomasti.

      Muutenkin koneen käyttö pätkii niin että koneen käynnistäminenkin kestää joku 20 min.

      • ...vastaan silti :)

        Mulla sama homma ja Aspire 3100-sarjaa... Ongelma hoitu sillä että ostin lisää välimuistia. Nyt taitaa olla niin että sitä on kolminkertasesti verrattuna siihen mitä oli ostaessa...


    • tksda

      Vanha tuski kukaa lukee mut np.

      ELikkäs itel sama vika oli kun olin käyttänyt pari kuukautta.Ongelma korjautui kun formatoin koneen.
      Kone toimi ku unelma ja toimii vieläkin. Nykyään välimuisti on 2x joka nopeutti paljon sovelluksien avaaamista (kuten on tarkoituskin)

      • diudiudd

        sama homma pätkii ja musiikki tökkii ja samoin leffat, kone käynnistyy joku 10min ja ei kunnolla voinut tehä mitää ja muistia on 1024.. formatoin koneen mutta ei auttanut yhtäään... taitaa olla tuo tökkiminen vakoi näissä acer 3100 malleissa...


      • timpez
        diudiudd kirjoitti:

        sama homma pätkii ja musiikki tökkii ja samoin leffat, kone käynnistyy joku 10min ja ei kunnolla voinut tehä mitää ja muistia on 1024.. formatoin koneen mutta ei auttanut yhtäään... taitaa olla tuo tökkiminen vakoi näissä acer 3100 malleissa...

        Mikähän käyttöjärjestelmä sulla on ollu enenn formatointia ja jälkeen?

        Itellä oli windows xp media center, vaihoin windows xp professional:ilksi.

        Ja joo voin sanoa ettei tämä malli ole niitä "parhainpia". Ensinnäkin liian vähän keskus sekä kovalevy muistia. Ja näytönohjaine on sit niin syvältä et huh huh. Ati radeon xpress 1100(ainakin minulla).

        Minkälaista nykimistä sinulla oikein on? Onko palomuuria? virustorjunta ohjelmaa?
        Nykiikö se heti ku on saanu koneen formatoitua vai alkaako se esim. 1viikon päästä?
        Itellä oli outo asia. Kun latasin avast antiviruksen ja zonealarms palomuurin niin kone nyki väliajoin. Poistin sen ja kone toimi hyvin. Nyt käytän avast antivirus ja pc tools firefall plus ja toimii hyvin. Oli kait joitain yhteensopivuus ristiriitoja noitten 2 välillä..


      • Kremmy
        timpez kirjoitti:

        Mikähän käyttöjärjestelmä sulla on ollu enenn formatointia ja jälkeen?

        Itellä oli windows xp media center, vaihoin windows xp professional:ilksi.

        Ja joo voin sanoa ettei tämä malli ole niitä "parhainpia". Ensinnäkin liian vähän keskus sekä kovalevy muistia. Ja näytönohjaine on sit niin syvältä et huh huh. Ati radeon xpress 1100(ainakin minulla).

        Minkälaista nykimistä sinulla oikein on? Onko palomuuria? virustorjunta ohjelmaa?
        Nykiikö se heti ku on saanu koneen formatoitua vai alkaako se esim. 1viikon päästä?
        Itellä oli outo asia. Kun latasin avast antiviruksen ja zonealarms palomuurin niin kone nyki väliajoin. Poistin sen ja kone toimi hyvin. Nyt käytän avast antivirus ja pc tools firefall plus ja toimii hyvin. Oli kait joitain yhteensopivuus ristiriitoja noitten 2 välillä..

        Jos takuu mennyt niin avatkaa se isoin irtoava palanen alakuoresta, minkä alla on prosessori ja muistit ja wlan kortti yms. siinä on se tuuletin ja sille se alumiininen kotelo, siinä ne 2 ristipää ruuvia irti ja tuuletin nousee sen jälkeen. Siinä tuulettimen kotelon ja sen HEATPIPE (lämpöputki)putken päässä on sellain pieni rivoitus niin siinä löytyy pölyä isona paakkuna mikä estää heatpipen jäähtymisen. putsaatte sen pois ja toistatte kaiken mitä teitte päinvastasessa järjestyksessä kun kasaatte. ei tietenkään tarvitse laittaa takaisin pölyä. Se aika 100% varmuudella vialla.


      • Kremmy kirjoitti:

        Jos takuu mennyt niin avatkaa se isoin irtoava palanen alakuoresta, minkä alla on prosessori ja muistit ja wlan kortti yms. siinä on se tuuletin ja sille se alumiininen kotelo, siinä ne 2 ristipää ruuvia irti ja tuuletin nousee sen jälkeen. Siinä tuulettimen kotelon ja sen HEATPIPE (lämpöputki)putken päässä on sellain pieni rivoitus niin siinä löytyy pölyä isona paakkuna mikä estää heatpipen jäähtymisen. putsaatte sen pois ja toistatte kaiken mitä teitte päinvastasessa järjestyksessä kun kasaatte. ei tietenkään tarvitse laittaa takaisin pölyä. Se aika 100% varmuudella vialla.

        en tajuu mikä mun läppäriin on iskenyt!!??? menee ihan normaalisti päälle, mutta mikään näppäin ja hiiri ei toimi ni koko konetta ei voi käyttää!!:(( help me, plaese!


      • peltsi
        Jasmin83 kirjoitti:

        en tajuu mikä mun läppäriin on iskenyt!!??? menee ihan normaalisti päälle, mutta mikään näppäin ja hiiri ei toimi ni koko konetta ei voi käyttää!!:(( help me, plaese!

        Minulla teki saman, onneksi juuri ja juuri takuuaikana. emolevy oli menny rikki.


      • korio
        diudiudd kirjoitti:

        sama homma pätkii ja musiikki tökkii ja samoin leffat, kone käynnistyy joku 10min ja ei kunnolla voinut tehä mitää ja muistia on 1024.. formatoin koneen mutta ei auttanut yhtäään... taitaa olla tuo tökkiminen vakoi näissä acer 3100 malleissa...

        mulla sama kone mutta eri vika mikä on kun ei hiiri eikä näppis toimi olen myös koittanut ulkoista näppistä sekä hiirtä????


      • rqioka
        korio kirjoitti:

        mulla sama kone mutta eri vika mikä on kun ei hiiri eikä näppis toimi olen myös koittanut ulkoista näppistä sekä hiirtä????

        myy mulle tuo läppis? [email protected]


      • Timba7
        Kremmy kirjoitti:

        Jos takuu mennyt niin avatkaa se isoin irtoava palanen alakuoresta, minkä alla on prosessori ja muistit ja wlan kortti yms. siinä on se tuuletin ja sille se alumiininen kotelo, siinä ne 2 ristipää ruuvia irti ja tuuletin nousee sen jälkeen. Siinä tuulettimen kotelon ja sen HEATPIPE (lämpöputki)putken päässä on sellain pieni rivoitus niin siinä löytyy pölyä isona paakkuna mikä estää heatpipen jäähtymisen. putsaatte sen pois ja toistatte kaiken mitä teitte päinvastasessa järjestyksessä kun kasaatte. ei tietenkään tarvitse laittaa takaisin pölyä. Se aika 100% varmuudella vialla.

        Loistavaa Kremmy, Aspiren takakansi auki ja pölyt pois tuulettimen alta ja avot. Mstinen hitaus on poissa, enää ei tarvi poistella ohjelmia ja putsailla ja järjestellä konetta vaan vika oli fyysinen... loistavaa!!!!


      • MarkusV
        Kremmy kirjoitti:

        Jos takuu mennyt niin avatkaa se isoin irtoava palanen alakuoresta, minkä alla on prosessori ja muistit ja wlan kortti yms. siinä on se tuuletin ja sille se alumiininen kotelo, siinä ne 2 ristipää ruuvia irti ja tuuletin nousee sen jälkeen. Siinä tuulettimen kotelon ja sen HEATPIPE (lämpöputki)putken päässä on sellain pieni rivoitus niin siinä löytyy pölyä isona paakkuna mikä estää heatpipen jäähtymisen. putsaatte sen pois ja toistatte kaiken mitä teitte päinvastasessa järjestyksessä kun kasaatte. ei tietenkään tarvitse laittaa takaisin pölyä. Se aika 100% varmuudella vialla.

        Ohjeittesi avulla Acer läppäri taas kunnossa :-) Suurkiitokset !


      • acer_on_kuraa
        korio kirjoitti:

        mulla sama kone mutta eri vika mikä on kun ei hiiri eikä näppis toimi olen myös koittanut ulkoista näppistä sekä hiirtä????

        Noissa acerin 3100 ja 5100 -sarjalaisissa (HCW51 -emolevy) on ongelmana ylikuumeneva piirisarjan southbridge, ensin lakkaa toimimasta hiiri näppis, tulee satunnaisia kiintolevy yms erroreita, tämän jälkeen koko kone menee mykäksi. Ainoa vaihtoehto on laittaa kone huoltoon ja uusia emolevy tai vaihtaa se atin IXP 460 -siru itse..vaatii tosin aika paljon kokemusta elektroniikasta ja oikeat työkalut (hot air tai IR) kun kerta on BGA-siru.

        Monilla on sulanut kuoppa koneen kuoriin vasemman ranteen kohdalle koska southbridge "kypsyy" ja irroittaa itsensä piirilevystä liian lämmön vuoksi.
        Samoja emoja näkyy olevan vaikka kuinka monessa eri acerissa, samaa paskaa eri paketissa. Kannattaa välttää, itse opin kerrasta.


      • JK, Pohjanmaa
        timpez kirjoitti:

        Mikähän käyttöjärjestelmä sulla on ollu enenn formatointia ja jälkeen?

        Itellä oli windows xp media center, vaihoin windows xp professional:ilksi.

        Ja joo voin sanoa ettei tämä malli ole niitä "parhainpia". Ensinnäkin liian vähän keskus sekä kovalevy muistia. Ja näytönohjaine on sit niin syvältä et huh huh. Ati radeon xpress 1100(ainakin minulla).

        Minkälaista nykimistä sinulla oikein on? Onko palomuuria? virustorjunta ohjelmaa?
        Nykiikö se heti ku on saanu koneen formatoitua vai alkaako se esim. 1viikon päästä?
        Itellä oli outo asia. Kun latasin avast antiviruksen ja zonealarms palomuurin niin kone nyki väliajoin. Poistin sen ja kone toimi hyvin. Nyt käytän avast antivirus ja pc tools firefall plus ja toimii hyvin. Oli kait joitain yhteensopivuus ristiriitoja noitten 2 välillä..

        Saisinko joltain Acer Aspiren 3103 WLMi:n Recovey CD:n? Konetta ei saa käyntiin ei sitten millään! Omani on kadonnut jonnekin? Help me!


      • Noobeli
        Kremmy kirjoitti:

        Jos takuu mennyt niin avatkaa se isoin irtoava palanen alakuoresta, minkä alla on prosessori ja muistit ja wlan kortti yms. siinä on se tuuletin ja sille se alumiininen kotelo, siinä ne 2 ristipää ruuvia irti ja tuuletin nousee sen jälkeen. Siinä tuulettimen kotelon ja sen HEATPIPE (lämpöputki)putken päässä on sellain pieni rivoitus niin siinä löytyy pölyä isona paakkuna mikä estää heatpipen jäähtymisen. putsaatte sen pois ja toistatte kaiken mitä teitte päinvastasessa järjestyksessä kun kasaatte. ei tietenkään tarvitse laittaa takaisin pölyä. Se aika 100% varmuudella vialla.

        Tervehdys Aspirelaiset!
        Mulla alkoi hyvä kone tökkimään taannoin Tein kaikki temput mitä osasin; eipä auttanut. Luin sattumalta tuon yllä olevan. Tuumasta toimeen heti. Kyllähän oli mömmöä. Putsasin imurilla paikat ja vot! Eipä töki enää.
        Kremmylle, kuka lienetkin, tuhannet kiitokset!!


    • sietä tulee sontaa

      ja kone joskus kuormittuu sitä seuloessa..
      Netti pois kun lefat pyörii.. niin ei pätki

      • moi...

        itsellä kanssa on tuo 3100, tarkalleen 3105.. ramia on 3gb ja käyttöjärjestelmänä ubuntun 9.10 ja toimii ku junan vessa.. ilman mitään vippas konsteja


      • pöntinen
        moi... kirjoitti:

        itsellä kanssa on tuo 3100, tarkalleen 3105.. ramia on 3gb ja käyttöjärjestelmänä ubuntun 9.10 ja toimii ku junan vessa.. ilman mitään vippas konsteja

        sama vika rahikaisella.. imuttakaapa cpuid ohjelma. pudottelee prossun kellotaajuutta itsestään 1800mhz:sta 700mhz:iin.. Biossista ei pysty muuttaan mitään eikä oo acerin ohjelmia asennettuna.. varmaan lämmön takia laskee ku laskee heti ku kuormittaa. eli pölyn poisto voi auttaa. tai sit joku acerin ohjelma imuttaa ja estää kellotaajuuden laskeminen.


      • kaketus
        pöntinen kirjoitti:

        sama vika rahikaisella.. imuttakaapa cpuid ohjelma. pudottelee prossun kellotaajuutta itsestään 1800mhz:sta 700mhz:iin.. Biossista ei pysty muuttaan mitään eikä oo acerin ohjelmia asennettuna.. varmaan lämmön takia laskee ku laskee heti ku kuormittaa. eli pölyn poisto voi auttaa. tai sit joku acerin ohjelma imuttaa ja estää kellotaajuuden laskeminen.

        Jeps,,mulla sammui kone kokonaan kun kuumeni niin paljon.pölyt pois tuulettimesta ja rivoista,paineilmaa ja sprayrasvaa tuulettimeen.
        Mut tuuletin ei tullut kuntoon metelöi kuin mikäkin kun nopeus vaihtelee,tilasin sit kokonaan uuden joka osana tuntuu olevan hankala ja helposti vaurioituva.


    • kaketus

      Ostin tuulettimen eBayn kautta ja pölynimuroinnin kanssa vaikutti dramaattisesti,parempi ja vinkuminen loppui.

      Nyt kuitenkin konetta avatessa ei käynnisty aina,ei ilmeisesti löydä kovalevyä.Joku neuvoi laittamaan emolevyn uuniin,kai ajatuksena korjata tinaukset.Kellään kokemusta tai lääkettä moiseen?

    • siiksus

      Kiitos Kremmy! Nyt tais löytyä vastaus tänkin Aspire 3100:n ongelmiin. Ei tullu kyllä mieleenkään tuo pölyasia. Itseasiassa oon tyytyväisenä elellyt nämä neljä ja puol vuotta putsaamatta niitä kertaakaan. Ei se ihme jos kone alkaa sulaa.

      Oon hankkimassa tosin uuden koneen, mutta Aspire voisi jäädä varalle jos sen nyt kerran saa toimimaan :)

    • aceristi98

      Mulla kanssa Acer Aspire 3100 läppäri, jonka olen ostanut vuonna 2009 ja käyttiksenä siinä on Windows Vista Home Basic SP1. Kun laittaa Acerin laturin kiinni läppäriin ja virta on lopussa akusta niin valittaa että 10% jäljellä ja vaikka laturi on kiinni pistorasiassa ja läppärissä niin valittaa samaa. Ei voi kun laittaa koneen kiinni kun ei lataa jos kone on päällä vaikka ei akku oiskaan läppärissä paikallaan. Akku löytyy ja on Made In China eli Valmistettu Kiinassa laatua niin kuin myös Acer Aspire 3100 läppäri. Vielä kesällä 2010 läppäri toimi erittäin luotettavasti ja hyvin. Välillä valitti levytiöan vähyydestä vaikka olinkin käsin poistanut tarpeettomia tiedostoja läppäristä, mutta kun asensin CCleanerin niin sain vapautettua levytilaa jonkin verran lisää. XP on paras. That's it.

    • acerius98

      Hei, lisään vielä edelliseen kommenttiini, että läppäri kyllä lataa virtaa akkuun, kun läppäri on kiinni. Sitten kun akussa on 99% virtaa ja käyttää läppäriä joku ehkä 20 minuuttia tasapainotetulla niin valitttaa taas, että 10% jäljellä virtaa akussa. Missä vika akussa vai asetuksissa? Ja jos käyttää läppäriä pelkällä verkkovirralla jonkin aikaa ilman akkua niin läppäri simahtaa itsestään kiinni esimerkiksi silloin, jos laittaa Windowsin asennuslevyn CD/DVD-RW-asemaan. Olisin päivittänyt Windowsin uudemman version läppäriin, koska Vistan tuki päättyy 11.4.2017.

      • aspireus98

        Olen huomanut saman (: Kun olen ladannut akun täyteen niin Acer Aspire 3100 läppäri, jossa on Windows Vista Home Basic Service Pack 1 valittaa siitä, että 0% jäljellä. On verkkovirrassa ja akku tyhjini hetkessä 99%:sta. Läppäri on ollu käytttämättömänä kaapissa useamman kuukauden, joten johtuisikohan siitä kenties?


      • Laturi_sökö

        Kannattaa valita korvikelaturiksi se 90 wattinen versio varsinkin kun vanhempi kone tuppaa viemään muutenkin enemmän virtaa


    • hitonvista

      Huhuu. Täällä kaivataan jo kipeästi asiantuntijaa. Löytyisikö sellaista?

    • IT-Peku

      Kun läppärin kovalevylle tai muistin tallentuu automaattisesti tiläpäistiedostoja, evästeitä ja sivuhistoriaa niin kannattaa asentaa CCleaner. Windowseissa erityisesti kovalevylle ja muistiin tallentuu paljon tilapäistiedostoja, evästeitä ja sivuhistoriaa niin CCleaner kannattaa asentaa aina XP:stä lähtien jokaiseen Windowsiin.

    • hei_kamoon---

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      452
      3304
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      417
      2975
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      127
      2819
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2182
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2010
    6. 176
      1390
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1347
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1216
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      79
      1190
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1040
    Aihe