Lääkityksen lopetuksesta

kokemuksia?

Onko joku lopettanut tyroksiinin, kun siitä ei ole ollut apua? Onko se edes mahdollista? 5 kk olen tyroksiinia käyttänyt. Miten hitaasti 0,1:stä mg:sta pitää pudottaa? Tuleeko hirveät oireet? Alkaako oma toiminta uudelleen? Arvot ovat nätisti viiterajoissa, oma lääkäri ei joutanut soittamaan, en voinut keskustella, toimistotyttö soitti tulokset. Hirveän väsynyt olen jälkikäteen, jos teen jotakin rasittavampaa. Lihakset eivät kerta kaikkiaan toimi. Toipumispäiviä tulee liikaa...

38

13990

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siellä rajoissa, niin

      ovat osittain sen LÄÄKITYKSEN takia!! Eli et kai sinä nyt halua, että olotilasi pahentuu??!!Miksi lopettaisit tyroksiinin?Syy? "kun siitä ei ole ollut apua...."
      Ovatko arvosi siis huonommat kuin ennen tyroksiinia?
      Varaa aika sinne lääkillesi, jos nyt jo olet ventti jonkun homman jälkeen, niin taitaa olla niin, että annoksesi on liian alhainen. Ja ne arvot, ne arvot, siis viitearvot, kait labrassa jota käytät esim. TSH: yläraja on 2.5?
      En ymmärrä miksi oletat ettei tyroksiinista ole ollut apua?
      Eli paljonko arvosi oli 5 kk sitten ja paljonko nyt?

    • tulehdus

      Jos sinulla on krooninen kilpirauhasen vajaatoiminta niin korvaavaa hormonilääkitystä siis Thyroxinia ei voi lopettaa ilman pitkällä tähtäimellä tulevia vakavia seurauksia. Keho tarvitsee kilpirauhashormonia toimiakseen ja jos kilpirauhanen ei sitä tuota niin sitten sitä pitää saada muuten.

      Millaisethan tulokset sinulla oli?

      Voi olla että annoksesi on liian pieni, jotkut tarvitsevat jopa 2 x0,1 mg. Toisille tyroksiini pelkästään ei auta vaan tarvitaan erikoisluvallista t3v liothyroniinia(en ole varma nimestä). Jotkut taas ovat saaneet apua siirryttyään luonnonmukaiseen (sian kilpirauhasesta tuotettavaan) armouriin, joka sisältää kaikkia kilpirauhasen hormoneja toisin kuin Thyroxin. Armour ei ole korvattavien lääkkeiden joukossa ja sen käyttö tulee kovin kalliiksi, sen käyttöön pitää anoa lupa lääkintöhallitukselta ja sitä voi määrätä vain erikoislääkäri.

      • kokemuksia?

        ennen lääkitystä, eli 17. Se oli noussut siihen syksyllä, mutta on ollut yleensä aina n. 12-13 paikkeilla. TSH oli ennen lääkitystä 3 ja 4 eri kerroilla, aikaisemmin 2,6-4,2.

        Vasta-aineita ei ole (Kahdenlaisia mitattiin), joten ei ilmeisesti ole kysymys mistään kroonisesta tulehduksesta.

        Nyt T4V oli n. 15,5, mutta olo ei ole parantunut, päinvastoin ainakin välillä huonontunut siitä mitä se oli ilman lääkitystä. Joten sen tähden on usko mennyt lääkkeeseen. Olin pärjäillyt iät ja ajat ilman lääkettä, ja nytkö ei ole enää paluuta siihen. Luulin, että jos on vajausta, niin sitä on vain vähän, ja se pitäisi paikkautua pienellä määrällä lääkettä. Eikös joillakin ole TSH hirveissä lukemissa ja T4V tosi pieni, jos on kunnon vajaus?

        TSH on nyt alle yhden. Olin iloinen, kun viimein löysin lääkärin, joka antoi kokeeksi edes tyroksiinin. En jaksaisi enää vaatia jotain erikoista lääkettä, ja etsiä sellaista lääkäriä, joka sen antaisi. Näiltä main ei anakaan sellaista löydy. Millä perusteella sitä nyt voi edes yrittää?

        Kuolettaako lääke oman kilpirauhasen, ettei se toivu enää, jos se tuotti sitä 17 verran ennen hoitoa?


      • ....
        kokemuksia? kirjoitti:

        ennen lääkitystä, eli 17. Se oli noussut siihen syksyllä, mutta on ollut yleensä aina n. 12-13 paikkeilla. TSH oli ennen lääkitystä 3 ja 4 eri kerroilla, aikaisemmin 2,6-4,2.

        Vasta-aineita ei ole (Kahdenlaisia mitattiin), joten ei ilmeisesti ole kysymys mistään kroonisesta tulehduksesta.

        Nyt T4V oli n. 15,5, mutta olo ei ole parantunut, päinvastoin ainakin välillä huonontunut siitä mitä se oli ilman lääkitystä. Joten sen tähden on usko mennyt lääkkeeseen. Olin pärjäillyt iät ja ajat ilman lääkettä, ja nytkö ei ole enää paluuta siihen. Luulin, että jos on vajausta, niin sitä on vain vähän, ja se pitäisi paikkautua pienellä määrällä lääkettä. Eikös joillakin ole TSH hirveissä lukemissa ja T4V tosi pieni, jos on kunnon vajaus?

        TSH on nyt alle yhden. Olin iloinen, kun viimein löysin lääkärin, joka antoi kokeeksi edes tyroksiinin. En jaksaisi enää vaatia jotain erikoista lääkettä, ja etsiä sellaista lääkäriä, joka sen antaisi. Näiltä main ei anakaan sellaista löydy. Millä perusteella sitä nyt voi edes yrittää?

        Kuolettaako lääke oman kilpirauhasen, ettei se toivu enää, jos se tuotti sitä 17 verran ennen hoitoa?

        ... verikokeessa näy vasta-aineita, se ei automaattisesti tarkoita, etteikö vois olla krooninen tulehdus.

        Annosmäärä ja sen imeytyminen on yksilöllisiä - toinen voi tarvita "pienempään vajaukseen" enemmän lääkettä kuin toinen. Aivolisäkkeetkin toimii miten sattuu - toisen aivolisäke reagoi pieneenkin vajaukseen reippaasti ja toisen aivolisäke ei viitsi paljon vaivautua, vaikka ois mikä vajaus.

        Koelääkityksellä ei kilpparia "hengiltä" saa - pitäishän sen toimia, kun toimintaa tarvitaan (jos se siis on kunnossa).

        Sen lääkityksen vars. tehoa voi tutkia esmes T3V-kokeella - jos se on alakantissa, ei ihme jos on oireita.


      • nostaa t4vtä ja laskee tshta
        kokemuksia? kirjoitti:

        ennen lääkitystä, eli 17. Se oli noussut siihen syksyllä, mutta on ollut yleensä aina n. 12-13 paikkeilla. TSH oli ennen lääkitystä 3 ja 4 eri kerroilla, aikaisemmin 2,6-4,2.

        Vasta-aineita ei ole (Kahdenlaisia mitattiin), joten ei ilmeisesti ole kysymys mistään kroonisesta tulehduksesta.

        Nyt T4V oli n. 15,5, mutta olo ei ole parantunut, päinvastoin ainakin välillä huonontunut siitä mitä se oli ilman lääkitystä. Joten sen tähden on usko mennyt lääkkeeseen. Olin pärjäillyt iät ja ajat ilman lääkettä, ja nytkö ei ole enää paluuta siihen. Luulin, että jos on vajausta, niin sitä on vain vähän, ja se pitäisi paikkautua pienellä määrällä lääkettä. Eikös joillakin ole TSH hirveissä lukemissa ja T4V tosi pieni, jos on kunnon vajaus?

        TSH on nyt alle yhden. Olin iloinen, kun viimein löysin lääkärin, joka antoi kokeeksi edes tyroksiinin. En jaksaisi enää vaatia jotain erikoista lääkettä, ja etsiä sellaista lääkäriä, joka sen antaisi. Näiltä main ei anakaan sellaista löydy. Millä perusteella sitä nyt voi edes yrittää?

        Kuolettaako lääke oman kilpirauhasen, ettei se toivu enää, jos se tuotti sitä 17 verran ennen hoitoa?

        Niinpä siis - kun on hormonikorvaushoito tsh laskee ja saa lakeakin alle yhden, vastaavasti t4v nousee. Mutta kaikilla ei jostain syystä tapahdu t4v:nmuuntuminen t3vksi. Jos se on alhainen niin olo ei parane. Otatko lääkeen aamulla puoli tuntia ennen kuin syöt muuta. Ethän ota vatsalääkkeitä ja vitamiineja yms.neljään tuntiin tyroksiinin ottamisen jälkeen?

        Kaikilla vasta-aineita ei verestä löydy ja silti voi olla krooninen tulehdus. "Vasta-ainetutkimukset voivat olla kielteisiä 20 %:lla potilaista, vaikka tyypillinen autoimmuunityreoidiitti löytyy ohutneulanäytteestä." http://www.yhtyneetlaboratoriot.fi/kasikirja/?file=content_exec&id=61&submenu=35

        Sitä lääkäri varmaan epäilee kun antoi koelääkityksen.

        Toki voit kokeilla millaista on olla ilman lääkettä. Kuuden viikon päästä varmaan arvoissa näkyy toimiiko oma kilpirauhanen normaalisti vai ei. Jos sinulla on tavallisesti ollut t4v 12 - 13 se on aika alhainen arvo, mutta arvot ovat kovin yksilöllisiä. Jollain pitää olla lähes 20 että voi edes jotenkin, toinen pärjää vähemmällä.


    • sininen*

      Olen itse lopettamassa vuoden kestänyttä lääkitystäni. Annokseni olisi pitänyt tuplata nyt (25 mikroa siis 50:een) kun arvot näyttivät tsh 2.9 ja t4v 14, mutta tyroksiinin sivuoireiden (=närästys) vuoksi oli mahdoton nostaa. Päätin sitten lopettaa kokonaan koska t4v ei ole lääkityksellä noussut, päinvastoin se on laskenut. Ja jos jatkan tyroksiinia, en voi tehdä lapsia koska raskaana ei voi syödä happosalpaajaa. Pakko siis kokeilla jotain radikaalia.

      Minulle sanottiin joskus että koelääkitys on maksimissaan 6 kk ja yli vuoden kestänyttä lääkitystä ei voi oikein lopettaa... (=varmasti silti voi jos annos ei ole iso).

      Olen suunnitellut armouriin siirtymistä jos en pärjää ilman tyroksiinia. Ystävilläni on armourista hyviä kokemuksia. Osa on ihan allerginen synteettiselle tyroksiinille ja turpoaa yms. vaivaa tulee jos sitä syö.

      Olen ollut nyt 5 päivää ilman tyroksiinia ja popsinut ahkerasti vitamiineja, omegoita, hivenaineita jne. Ei ole mitään pahaa oiretta nyt. Pari päivää oli sydäntuntemuksia, polvia särki, aamuyön unettomuus jne. mutta ei tosiaan yhtään niin radikaalia mitä odotin. Pääkin toimii suhtkoht hyvin. Kummastelen sitä etten hegästy kuten ennen!! Kävin lenkillä ja en väsähtänytkään kuten ennen. Yleensä puuskutan tietyssä kohtaa samaa lenkkiä, nyt ei sitä tapahtunut.

      Tyroksiini tulee lopettaa vähitellen. 25 mikroa on maksimi minkä saa kerrallaan pudottaa. Kannattaa pilkkoa tabut ja jättää pala palalta annosta pienemmäksi. Syö aina muutamia viikkoja samaa annosta ja laskee taas oloaan tunnustellen.

      Armour olisi yksi vaihtoehto. Samoin kannattaa syödä hivenainekuuri ja jättää sokeri pois ruokavaliosta. Olen syönyt nyt mivitotal felex:iä missä 100 erilaista ravintoainetta ja ainakin veri kiertää.

      • odotettavaan lapseen

        selvitä matalan kilpirauhashormonin vaikutus sikiöön, ennen kuin teet radikaaleja päätöksiä tässä asiassa. Käsittääkseni tyroksiinivajaus on haitallista raskausaikana.

        Jotkut ovat saaneet apua närästykseen matalahiilihydraattisesta ruokavaliosta.


      • sininen*
        odotettavaan lapseen kirjoitti:

        selvitä matalan kilpirauhashormonin vaikutus sikiöön, ennen kuin teet radikaaleja päätöksiä tässä asiassa. Käsittääkseni tyroksiinivajaus on haitallista raskausaikana.

        Jotkut ovat saaneet apua närästykseen matalahiilihydraattisesta ruokavaliosta.

        Itseasiassa olen hyvinkin selvillä ja tiedän että vapaan tyroksiinin määrä veressä on se tärkein mikä lapseen vaikuttaa. Eli lapseni voisi paremmin ilman tyroksiinilääkitystäni koska silloin t4v oli minulla 16. Lääkityksellä se tippui 14:sta. Olen lukenut tieteellisiä artikkeleita lapsien kehityshäiriöihin liittyen joten en ole tekemässä mitä sattuu. Ja raskausaikanahan arvojen seuranta on tiiviimpi.

        Olen "karpannut" 2 krt yrittäen saada siitä apua närästykseen ja molemmilla kerroilla närästys on vaan pahentunut. Ja kyllä, en ole paahtanut ruokaani pannulla. Olen koettanut höyryttää jne. mutta se rasvan määrä johtaa vaikeampaan närästykseen. Ja närästyksen aiheuttaa tyroksiini alunperin eli ruokavalio ei sinänsä ole se avainasia. Nyt ei närästä koska en syö tyroksiinia.


      • savyera
        sininen* kirjoitti:

        Itseasiassa olen hyvinkin selvillä ja tiedän että vapaan tyroksiinin määrä veressä on se tärkein mikä lapseen vaikuttaa. Eli lapseni voisi paremmin ilman tyroksiinilääkitystäni koska silloin t4v oli minulla 16. Lääkityksellä se tippui 14:sta. Olen lukenut tieteellisiä artikkeleita lapsien kehityshäiriöihin liittyen joten en ole tekemässä mitä sattuu. Ja raskausaikanahan arvojen seuranta on tiiviimpi.

        Olen "karpannut" 2 krt yrittäen saada siitä apua närästykseen ja molemmilla kerroilla närästys on vaan pahentunut. Ja kyllä, en ole paahtanut ruokaani pannulla. Olen koettanut höyryttää jne. mutta se rasvan määrä johtaa vaikeampaan närästykseen. Ja närästyksen aiheuttaa tyroksiini alunperin eli ruokavalio ei sinänsä ole se avainasia. Nyt ei närästä koska en syö tyroksiinia.

        Sinun T4v:si laskee entisestään, jos lopetat lääkityksen. Sillä ei ole mitään väliä, mitä se oli ennen, mutta NYT tuo lääkitys saa sinulle aikaan ENEMMÄN T4:ää. Jos jätät hormonikorvauksen pois, sen määrä laskee. (Tämän voi todistaa kuka tahansa, joka on suorittanut ensimmäisen luokan matematiikan.)

        Jos haluat turvata lapsellesi varman kehityksen, syöt sitä tyroksiinia kunnes T4v on yläkantissa tai olosi on terve.


      • sininen*
        savyera kirjoitti:

        Sinun T4v:si laskee entisestään, jos lopetat lääkityksen. Sillä ei ole mitään väliä, mitä se oli ennen, mutta NYT tuo lääkitys saa sinulle aikaan ENEMMÄN T4:ää. Jos jätät hormonikorvauksen pois, sen määrä laskee. (Tämän voi todistaa kuka tahansa, joka on suorittanut ensimmäisen luokan matematiikan.)

        Jos haluat turvata lapsellesi varman kehityksen, syöt sitä tyroksiinia kunnes T4v on yläkantissa tai olosi on terve.

        Anteeksi vain mutta tiedän että arvot ovat lääkityksellä laskeneet, niitä on seurattu useaan otteeseen lääkityksen aikana. Kun hormoonia otetaan purkista, TSH laskee automaattisesti ja oma kilpirauhanen tuottaa vähemmän tyroksiinia. Jos lääkitys toimii, silloin t4v nousee yleensä. Elimistöllä on oma säätelyjärjestelmänsä joten purkista otettu tyroksiini voi todellakin jopa laskea t4v arvoja tai elimistö pitää ne samoina. Lääkityksen tepsiminen katsotaankin usein niin että jos t4v nousee, sitä kannattaa jatkaa. Minulla näin ei ole käynyt.

        Kun nyt lopetan tyroksiinin, aivolisäke huomaa kyllä sen ja lisää TSH:n eli kilpirauhasta stimuloivan hormoonin tuotantoa. Kilpirauhaseni alkaa tuottaa silloin enemmän hormoonia koska on vielä toimiva! Että pyhittele sinä vain lehmiäsi. Olen kyllä erittäin paljon tietoinen siitä mitä teen ja harrastuksenani on endokrinologia. Journal of endokrinology kuuluu iltalukemisiini ei nallepuh ;)

        Aion kyllä kertoa julkisesti täälläkin arvoista jotka mitataan kuukauden kuluttua. Ja raskaaksi en todellakaan aio hankkiutua sitä ennen.

        Sitäpaitsi, mulla on tosi hyvä olo kun ei enää närästä!


      • närästää
        sininen* kirjoitti:

        Anteeksi vain mutta tiedän että arvot ovat lääkityksellä laskeneet, niitä on seurattu useaan otteeseen lääkityksen aikana. Kun hormoonia otetaan purkista, TSH laskee automaattisesti ja oma kilpirauhanen tuottaa vähemmän tyroksiinia. Jos lääkitys toimii, silloin t4v nousee yleensä. Elimistöllä on oma säätelyjärjestelmänsä joten purkista otettu tyroksiini voi todellakin jopa laskea t4v arvoja tai elimistö pitää ne samoina. Lääkityksen tepsiminen katsotaankin usein niin että jos t4v nousee, sitä kannattaa jatkaa. Minulla näin ei ole käynyt.

        Kun nyt lopetan tyroksiinin, aivolisäke huomaa kyllä sen ja lisää TSH:n eli kilpirauhasta stimuloivan hormoonin tuotantoa. Kilpirauhaseni alkaa tuottaa silloin enemmän hormoonia koska on vielä toimiva! Että pyhittele sinä vain lehmiäsi. Olen kyllä erittäin paljon tietoinen siitä mitä teen ja harrastuksenani on endokrinologia. Journal of endokrinology kuuluu iltalukemisiini ei nallepuh ;)

        Aion kyllä kertoa julkisesti täälläkin arvoista jotka mitataan kuukauden kuluttua. Ja raskaaksi en todellakaan aio hankkiutua sitä ennen.

        Sitäpaitsi, mulla on tosi hyvä olo kun ei enää närästä!

        Joillain jotka ovat saaneet tyroksiinista närästystä on hyviä kokemuksia siitä, että he antavat tyroksiinin imeytyä suussa. Silloin se ei niin herkästi närästä.

        Aika mielenkiintoista on että tyroksiini, joka on t4v hormonia laskee t4v arvoja, ilmeisesti imeytymistä ei tapahdu.


      • sininen*
        närästää kirjoitti:

        Joillain jotka ovat saaneet tyroksiinista närästystä on hyviä kokemuksia siitä, että he antavat tyroksiinin imeytyä suussa. Silloin se ei niin herkästi närästä.

        Aika mielenkiintoista on että tyroksiini, joka on t4v hormonia laskee t4v arvoja, ilmeisesti imeytymistä ei tapahdu.

        Lääkemolekyyli on niin suuri ettei imeytymistä limakalvojen läpi (kuten armourissa tapahtuu) voi tapahtua!! Useampi farmaseutti on tämän minulle vahvistanut. Tyroksiini valuu suusta vatsaan ja imeytyy vasta sitten siellä. Olen kokeillut ja närästää jopa enemmän tuo tapa!

        Tajuaako kukaan että tsh laskee jos purkista tulee tyroksiinia? ei se t4v siis välttämättä nouse koska elimistöllä on säätelyjärjestelmä!
        Kokeessa missä terveille annettiin tyroksiinia, t4v alkoi usein nousta vasta kun annos oli tosi suuri ja tsh vedetty nollille asti. Eli pieni annos terveelle annettuna laskee tsh:ta jolloin oma kilpirauhanen tuottaa vähemmän tyroksiinia. TSH kun on se käskyttjähormooni. Elimistö itse siis säätelee. Näin siis terveellä.


      • titi titi
        sininen* kirjoitti:

        Lääkemolekyyli on niin suuri ettei imeytymistä limakalvojen läpi (kuten armourissa tapahtuu) voi tapahtua!! Useampi farmaseutti on tämän minulle vahvistanut. Tyroksiini valuu suusta vatsaan ja imeytyy vasta sitten siellä. Olen kokeillut ja närästää jopa enemmän tuo tapa!

        Tajuaako kukaan että tsh laskee jos purkista tulee tyroksiinia? ei se t4v siis välttämättä nouse koska elimistöllä on säätelyjärjestelmä!
        Kokeessa missä terveille annettiin tyroksiinia, t4v alkoi usein nousta vasta kun annos oli tosi suuri ja tsh vedetty nollille asti. Eli pieni annos terveelle annettuna laskee tsh:ta jolloin oma kilpirauhanen tuottaa vähemmän tyroksiinia. TSH kun on se käskyttjähormooni. Elimistö itse siis säätelee. Näin siis terveellä.

        T4V-kokeella mitataan T4-hormonin pitoisuutta veren seerumissa. Sinulla on veressäsi sekä oman kilpirauhasen tuotantoa että purkista nautittua Thyroxinia. Ko. koe ei erottele sitä, mistä lähteestä hormoni on peräisin.

        Joten vaikuttaa siltä, että oman kilpirauhasesi lievä alitoiminta on pahentumassa. Älä jätä Thyroxinia pois omin päin. Kokeita pitää ottaa ennen ja jälkeen lääkemuutosten. Vaikutukset eivät tunnu viikossa tai parissa.

        Kilpirauhasen alitoiminnassa raskaaksi tuleminen ei välttämättä onnistu ja keskenmenon riski on suuri. Onneksi kilpirauhastoimintaa tarkkaillaan raskaina olevilla ja henkilöllä, jolla on kilpparissa jotain häikkää, kannatta kokeita ottaa useammin.


      • sininen*
        titi titi kirjoitti:

        T4V-kokeella mitataan T4-hormonin pitoisuutta veren seerumissa. Sinulla on veressäsi sekä oman kilpirauhasen tuotantoa että purkista nautittua Thyroxinia. Ko. koe ei erottele sitä, mistä lähteestä hormoni on peräisin.

        Joten vaikuttaa siltä, että oman kilpirauhasesi lievä alitoiminta on pahentumassa. Älä jätä Thyroxinia pois omin päin. Kokeita pitää ottaa ennen ja jälkeen lääkemuutosten. Vaikutukset eivät tunnu viikossa tai parissa.

        Kilpirauhasen alitoiminnassa raskaaksi tuleminen ei välttämättä onnistu ja keskenmenon riski on suuri. Onneksi kilpirauhastoimintaa tarkkaillaan raskaina olevilla ja henkilöllä, jolla on kilpparissa jotain häikkää, kannatta kokeita ottaa useammin.

        Olen kyllä tietoinen siitä että koe ei erottele tyroksiineja onko purkista vaiko omasta kilpparista. Eihän se aivolisäkekään niitä erottele! Siksi se vähentää tsh:n tuotantoa kun purkista otetaan tyroksiinia ja näinollen oma kilpirauhanen toimii vähemmän kun tsh hormooni käskyttää sitä vähemmän.

        Minulle ei ole kukaan lääkäri koskaan tunnustanut että minulla olisi vajaatoiminta. Tyroksiinia on saanut kerjäämällä kerjätä eikä ole herunut. Yksityislääkäri sitten antoi koelääkityksen vihdoin viimein. Työterveydessä sitä jatkettiin kun eivät alkaneet kysellä tarkemmin miksi määrätty.

        Ja odottakaa nyt hyvät ihmiset niitä tuloksia miten mulle käy. Nyt on olo mennyt vaan parempaan suuntaan joten eipä tässä hätää. 25 mikron "puutos" elimistössä ei ole lääketieteellisesti edes suuri. Se on niin pieni osa koko tyroksiinimäärästä.

        Ja kuten jo sanoin, en tosiaan ole vielä hankkiutumassa raskaaksi. Jo tuon kroonistuneen ruokatorven tulehduksenkin vuoksi pitää odotella. Ja kyllä, vatsa on tähystetty ja olen kokeillut kaikenmaailman dieetit. Ainoa syy närästykseen on ollut tyroksiini. Lääkkeen unohduspäivinä polte on aina hellittänyt.


      • kokemuksia?
        sininen* kirjoitti:

        Lääkemolekyyli on niin suuri ettei imeytymistä limakalvojen läpi (kuten armourissa tapahtuu) voi tapahtua!! Useampi farmaseutti on tämän minulle vahvistanut. Tyroksiini valuu suusta vatsaan ja imeytyy vasta sitten siellä. Olen kokeillut ja närästää jopa enemmän tuo tapa!

        Tajuaako kukaan että tsh laskee jos purkista tulee tyroksiinia? ei se t4v siis välttämättä nouse koska elimistöllä on säätelyjärjestelmä!
        Kokeessa missä terveille annettiin tyroksiinia, t4v alkoi usein nousta vasta kun annos oli tosi suuri ja tsh vedetty nollille asti. Eli pieni annos terveelle annettuna laskee tsh:ta jolloin oma kilpirauhanen tuottaa vähemmän tyroksiinia. TSH kun on se käskyttjähormooni. Elimistö itse siis säätelee. Näin siis terveellä.

        Aavistelen, että T4V ei nouse ihan vähällä. Sitä on vaikea tietää, kun sitä ei yleensä mitata, vaan mitataan vain TSH:ta. Piti todella kerjätä, että sain sen mitattavaksi. Minullahan oli T4V lähtenyt nousuun itsekseen, ehkä kalaöljyn ja B-vitamiinien vuoksi. Sehän oli yllätys yllätys 17! marraskuussa. Mutta nyt viiden kuukauden kuluttua (vähitellen nostettu lääkitys) alle 16. Tämä voi kyllä sisältyä virhemarginaaliin, että on suht sama.
        Mutta mutta, olossa ei ole parantumista, vaan mieluummin huonontumista. En ole tyytyväinen olooni. T3V oli marraskuussa 5,3 ja nyt 5,1, eli sama. Aiemmin sitä ei ole koskaan mitattu. Tsh on nyt 0,85. Lääkäri sanoi, että yhden paikkeilla TSH on hyvä. Annoksen nostosta en voinut keskustella.

        Toinen lääkäri sanoi, että käyttäisin sitä 0,1 mg syksyyn asti, ja sitten olisi vasta mitattu arvot, huh, jos olisin odottanut sinne asti ja miettinyt pääni puhki, mitä ne olisivat.

        Kokeilen kuitenkin nyt nostaa itse sitä lääkettä, tänä aamuna otin 1 ja 1/4 tabua. Jos menen nostoon, niin paluuta ei lääkkeettömyyteen varmaan ole. Miten jotkut voivat pärjätä 25 mikrogrammalla?

        Minun on pakko liuottaa se lääke suussa, koska muuten se takertuu kurkkuun ja voi siten ärsyttää enemmän, jos se on kokonainen ruokatorvessa tai mahassa. Runsaan veden kanssa huuhtelen sen suusta alas. Aamiaisen syön yleensä n. puolen tunnin päästä enkä käytä selviä maitotuotteita enkä muuta lääkevalmistetta kuin betasalpaajan ja kalaöljykapselin neljään tuntiin.

        Kummanko se aivolisäke tunnistaa T4V;n vai T3V:n?
        Entä jos solut eivät jostakin syystä pysty käyttämään sitä hormonia - eikös sellainenkin vajis ole? Olisi kiva tietää oma kortisolitaso - jos se onkin siitä kiinni? Miksi ei sitä automaattisesti tutkita?

        Niin, ei mekään lasta saatu, vaikka oli 4 koeputkiyritystäkin. Vajislaisenako lienen ollut koko ikäni?


      • YUIOL;MNBVFTYUI
        kokemuksia? kirjoitti:

        Aavistelen, että T4V ei nouse ihan vähällä. Sitä on vaikea tietää, kun sitä ei yleensä mitata, vaan mitataan vain TSH:ta. Piti todella kerjätä, että sain sen mitattavaksi. Minullahan oli T4V lähtenyt nousuun itsekseen, ehkä kalaöljyn ja B-vitamiinien vuoksi. Sehän oli yllätys yllätys 17! marraskuussa. Mutta nyt viiden kuukauden kuluttua (vähitellen nostettu lääkitys) alle 16. Tämä voi kyllä sisältyä virhemarginaaliin, että on suht sama.
        Mutta mutta, olossa ei ole parantumista, vaan mieluummin huonontumista. En ole tyytyväinen olooni. T3V oli marraskuussa 5,3 ja nyt 5,1, eli sama. Aiemmin sitä ei ole koskaan mitattu. Tsh on nyt 0,85. Lääkäri sanoi, että yhden paikkeilla TSH on hyvä. Annoksen nostosta en voinut keskustella.

        Toinen lääkäri sanoi, että käyttäisin sitä 0,1 mg syksyyn asti, ja sitten olisi vasta mitattu arvot, huh, jos olisin odottanut sinne asti ja miettinyt pääni puhki, mitä ne olisivat.

        Kokeilen kuitenkin nyt nostaa itse sitä lääkettä, tänä aamuna otin 1 ja 1/4 tabua. Jos menen nostoon, niin paluuta ei lääkkeettömyyteen varmaan ole. Miten jotkut voivat pärjätä 25 mikrogrammalla?

        Minun on pakko liuottaa se lääke suussa, koska muuten se takertuu kurkkuun ja voi siten ärsyttää enemmän, jos se on kokonainen ruokatorvessa tai mahassa. Runsaan veden kanssa huuhtelen sen suusta alas. Aamiaisen syön yleensä n. puolen tunnin päästä enkä käytä selviä maitotuotteita enkä muuta lääkevalmistetta kuin betasalpaajan ja kalaöljykapselin neljään tuntiin.

        Kummanko se aivolisäke tunnistaa T4V;n vai T3V:n?
        Entä jos solut eivät jostakin syystä pysty käyttämään sitä hormonia - eikös sellainenkin vajis ole? Olisi kiva tietää oma kortisolitaso - jos se onkin siitä kiinni? Miksi ei sitä automaattisesti tutkita?

        Niin, ei mekään lasta saatu, vaikka oli 4 koeputkiyritystäkin. Vajislaisenako lienen ollut koko ikäni?

        Olen ollut siinä käsityksessä, että vajislaisille, tyroksiinin syöjille ei betasalpaajat käy. Olenko väärässä?


      • sininen*
        kokemuksia? kirjoitti:

        Aavistelen, että T4V ei nouse ihan vähällä. Sitä on vaikea tietää, kun sitä ei yleensä mitata, vaan mitataan vain TSH:ta. Piti todella kerjätä, että sain sen mitattavaksi. Minullahan oli T4V lähtenyt nousuun itsekseen, ehkä kalaöljyn ja B-vitamiinien vuoksi. Sehän oli yllätys yllätys 17! marraskuussa. Mutta nyt viiden kuukauden kuluttua (vähitellen nostettu lääkitys) alle 16. Tämä voi kyllä sisältyä virhemarginaaliin, että on suht sama.
        Mutta mutta, olossa ei ole parantumista, vaan mieluummin huonontumista. En ole tyytyväinen olooni. T3V oli marraskuussa 5,3 ja nyt 5,1, eli sama. Aiemmin sitä ei ole koskaan mitattu. Tsh on nyt 0,85. Lääkäri sanoi, että yhden paikkeilla TSH on hyvä. Annoksen nostosta en voinut keskustella.

        Toinen lääkäri sanoi, että käyttäisin sitä 0,1 mg syksyyn asti, ja sitten olisi vasta mitattu arvot, huh, jos olisin odottanut sinne asti ja miettinyt pääni puhki, mitä ne olisivat.

        Kokeilen kuitenkin nyt nostaa itse sitä lääkettä, tänä aamuna otin 1 ja 1/4 tabua. Jos menen nostoon, niin paluuta ei lääkkeettömyyteen varmaan ole. Miten jotkut voivat pärjätä 25 mikrogrammalla?

        Minun on pakko liuottaa se lääke suussa, koska muuten se takertuu kurkkuun ja voi siten ärsyttää enemmän, jos se on kokonainen ruokatorvessa tai mahassa. Runsaan veden kanssa huuhtelen sen suusta alas. Aamiaisen syön yleensä n. puolen tunnin päästä enkä käytä selviä maitotuotteita enkä muuta lääkevalmistetta kuin betasalpaajan ja kalaöljykapselin neljään tuntiin.

        Kummanko se aivolisäke tunnistaa T4V;n vai T3V:n?
        Entä jos solut eivät jostakin syystä pysty käyttämään sitä hormonia - eikös sellainenkin vajis ole? Olisi kiva tietää oma kortisolitaso - jos se onkin siitä kiinni? Miksi ei sitä automaattisesti tutkita?

        Niin, ei mekään lasta saatu, vaikka oli 4 koeputkiyritystäkin. Vajislaisenako lienen ollut koko ikäni?

        Mikään ei ole niin yksinkertaista ja mikään laboratoriotesti ei kerro niin paljon kuin ihmisen olo ja oireet. Mulla on pari krt mitattu t3v ja se oli 4.2 (lääkityksellä).

        On hauska nähdä miten vitamiinit ja hivenaineet ja elintavat vaikuttaa. Parhaiten olen voinut kun on ollut tosi rankka fyysinen rasitus ja ravinto kunnossa. Silloin tuntuu kroppa toimivan. Siksipä nytkin olen alkanu lenkkeillä enemmän.

        Luulen että vajaatoimintani on ns. stressiperäistä. Jos eläisin lämpimässä maassa "paratiisisaarella" niin toimisin varmasti paremmin. Stressi aiheuttaa kuulemma 80% sairauksista (tai ainakin pahentaa niitä).

        En usko että synteettisellä tyroksiinilla saa kaikki ihmiset toimimaan. Olen nähnyt "tyroksiiniallergiaa" ja tapauksia missä ihminen käy ylikierroksilla ihan ja silti oireita vajaatoiminnasta. Jos ikinä enää tyroksiiniin kosken, se on sitten possutyroksiinia eli armouria.


      • kokemuksia?
        YUIOL;MNBVFTYUI kirjoitti:

        Olen ollut siinä käsityksessä, että vajislaisille, tyroksiinin syöjille ei betasalpaajat käy. Olenko väärässä?

        Eivät lääkärit ole sitä kieltäneetkään. Toinen lääkäri sanoi jopa, että voi ottaa samaan aikaan, mutta otan sen kuitenkin aamiaisen yheydessä.
        Se on rytmihäiriöihin ja verenpaineeseen.


      • sininen*
        YUIOL;MNBVFTYUI kirjoitti:

        Olen ollut siinä käsityksessä, että vajislaisille, tyroksiinin syöjille ei betasalpaajat käy. Olenko väärässä?

        Beetasalpaajat haittaa t4->t3 muuntoa kuulemma.
        Ja muutenkin hidastavat ihmistä, nehän tavallaan "rauhoittaa" ja kumoaa näinollen tyroksiinin vaikutuksia.


      • kokemuksia?
        sininen* kirjoitti:

        Mikään ei ole niin yksinkertaista ja mikään laboratoriotesti ei kerro niin paljon kuin ihmisen olo ja oireet. Mulla on pari krt mitattu t3v ja se oli 4.2 (lääkityksellä).

        On hauska nähdä miten vitamiinit ja hivenaineet ja elintavat vaikuttaa. Parhaiten olen voinut kun on ollut tosi rankka fyysinen rasitus ja ravinto kunnossa. Silloin tuntuu kroppa toimivan. Siksipä nytkin olen alkanu lenkkeillä enemmän.

        Luulen että vajaatoimintani on ns. stressiperäistä. Jos eläisin lämpimässä maassa "paratiisisaarella" niin toimisin varmasti paremmin. Stressi aiheuttaa kuulemma 80% sairauksista (tai ainakin pahentaa niitä).

        En usko että synteettisellä tyroksiinilla saa kaikki ihmiset toimimaan. Olen nähnyt "tyroksiiniallergiaa" ja tapauksia missä ihminen käy ylikierroksilla ihan ja silti oireita vajaatoiminnasta. Jos ikinä enää tyroksiiniin kosken, se on sitten possutyroksiinia eli armouria.

        kun minä nimenomaan väsyn, kun teen ruumiillisia hommia, ja jos muutenkin on paljon monenlaista. Ruumiillisia hommia teen usein sen vuoksi, etten tulisi kipeäksi. Ei sitten voi sanoa, että kun vain viikonloppuna teet, niin tulet varmasti lihaksistasi kipeäksi. Kyllä semmoiseen ohjelmaan pitäisi ihmisen pystyä väsymättä niin että ei ole kahta päivää " kipeenä" jälkikäteen. Lenkkeillä en kyllä pitkiä matkoja jaksaisi. Muut ihmiset ovat paljon energisempiä. Olisipa kiva nähdä millainen olisin ylitoiminnalla?! Paljon lääkettä naamaan!

        Minkä tyypin stressiä sulla on? Mulla on ainakin tekemättömistä töistä (erityisesti henkisestä) ja hitaasta etenemisestä. Häiriöalttiudesta. Aika kuluu hirveän nopeaan. Onkohan se minun väsyminen sinun tarkoittamaasi "ylikierroksilla käyntiä ja silti vajaatoiminnan oiretta"?! Mutta samaa se oli ilman lääkettä...


      • kokemuksia?
        sininen* kirjoitti:

        Beetasalpaajat haittaa t4->t3 muuntoa kuulemma.
        Ja muutenkin hidastavat ihmistä, nehän tavallaan "rauhoittaa" ja kumoaa näinollen tyroksiinin vaikutuksia.

        että haittaisi. Mutta kun tuo T3V on ihan hyvä eikä lääkärit ole puuttuneet lääkkeiden yhteiskäyttöön.


      • sininen*
        kokemuksia? kirjoitti:

        kun minä nimenomaan väsyn, kun teen ruumiillisia hommia, ja jos muutenkin on paljon monenlaista. Ruumiillisia hommia teen usein sen vuoksi, etten tulisi kipeäksi. Ei sitten voi sanoa, että kun vain viikonloppuna teet, niin tulet varmasti lihaksistasi kipeäksi. Kyllä semmoiseen ohjelmaan pitäisi ihmisen pystyä väsymättä niin että ei ole kahta päivää " kipeenä" jälkikäteen. Lenkkeillä en kyllä pitkiä matkoja jaksaisi. Muut ihmiset ovat paljon energisempiä. Olisipa kiva nähdä millainen olisin ylitoiminnalla?! Paljon lääkettä naamaan!

        Minkä tyypin stressiä sulla on? Mulla on ainakin tekemättömistä töistä (erityisesti henkisestä) ja hitaasta etenemisestä. Häiriöalttiudesta. Aika kuluu hirveän nopeaan. Onkohan se minun väsyminen sinun tarkoittamaasi "ylikierroksilla käyntiä ja silti vajaatoiminnan oiretta"?! Mutta samaa se oli ilman lääkettä...

        Jos nostin annosta, mulle tuli heti ylitoiminnan oireita eli oli kuin "pilvessä", en pystynyt keskittymään mihinkään ja touhusin kokoajan. Oli ihan "kaikkeen pystyvä"-olo ja jopa sellainen euforinen olo. Lepopulssi 80. Mutta se sitten meni aina ohi. Alkuun voi monelle tulla tuollaista annoksen nostosta.

        Mulla stressi johtuu työelämästä. Pitää esim. esiintyä ja vieläpä englanniksi vaikka molemmat asiat ovat mulle hankalia. Ja sitten kun ei aina pää toimi. Nyt yritän ottaa asiat huumorilla. Itsetunto kehittynyt sen verran ettei niin kolahda enää vaikka mokaa. "Häpeällä siitä selviää" :)

        Ja kai sitä stressiä on kaikesta menneestäkin... ainahan joku asia painaa mitä elämän varrella sattunut.


      • kokemuksia?
        sininen* kirjoitti:

        Jos nostin annosta, mulle tuli heti ylitoiminnan oireita eli oli kuin "pilvessä", en pystynyt keskittymään mihinkään ja touhusin kokoajan. Oli ihan "kaikkeen pystyvä"-olo ja jopa sellainen euforinen olo. Lepopulssi 80. Mutta se sitten meni aina ohi. Alkuun voi monelle tulla tuollaista annoksen nostosta.

        Mulla stressi johtuu työelämästä. Pitää esim. esiintyä ja vieläpä englanniksi vaikka molemmat asiat ovat mulle hankalia. Ja sitten kun ei aina pää toimi. Nyt yritän ottaa asiat huumorilla. Itsetunto kehittynyt sen verran ettei niin kolahda enää vaikka mokaa. "Häpeällä siitä selviää" :)

        Ja kai sitä stressiä on kaikesta menneestäkin... ainahan joku asia painaa mitä elämän varrella sattunut.

        vaikka olen joutunut sitäkin tekemään, englanniksi ei juurikaan. Harrastuksena joskus oli kivaakin vähän vapaampaan tyyliin. Mutta kyllä ne ovat vaativia kaikkine valmisteluineen - jos paljon, niin kyllä varmasti stressaa, jos ei ole eriyisen esiintyjäluonne. Otan osaa, pärjäile.

        Koeta hoitaa mahaasi maitohappobakteereilla. Minä kun en voi ottaa aamupäivällä refluksilääkkeitä. otan illalla esim. Gavisconia, joskus Rennietä tai vain kalkki-magnesiumtabletin. Mulla oli Somacia, mutta ne loppuivat. Sen verran on hyvä tilanne, että aika hyvin pärjään ilman mitään. Refluksitauti oli jo ennen lääkitystä, on pitkiä jaksoja ettei vaivaa.


      • kokemuksia?
        närästää kirjoitti:

        Joillain jotka ovat saaneet tyroksiinista närästystä on hyviä kokemuksia siitä, että he antavat tyroksiinin imeytyä suussa. Silloin se ei niin herkästi närästä.

        Aika mielenkiintoista on että tyroksiini, joka on t4v hormonia laskee t4v arvoja, ilmeisesti imeytymistä ei tapahdu.

        tyroksiiniahan on myös proteiineihin sitoutuneena eikä vapaana kuten T4V. T4V:n määrä riippuu myös siitä. Se proteiineihin sitoutunut ei ole tehokasta vaan se vapaa ja erityisemmin vapaa T3.


      • vajaa

        Siis mitä? "Minulle sanottiin joskus että koelääkitys on maksimissaan 6 kk ja yli vuoden kestänyttä lääkitystä ei voi oikein lopettaa"

        Minulla ollut lääktitys 13 vuotta, ja lääkäri ehdotti koko lääkityksen lopettamista! Annos ollut vuosia 2x 0,1mg/vrk.

        Miksi tästä sairaudesta on niin monta eri mielipidettä/hoitosuuntaa?


      • Anonyymi
        YUIOL;MNBVFTYUI kirjoitti:

        Olen ollut siinä käsityksessä, että vajislaisille, tyroksiinin syöjille ei betasalpaajat käy. Olenko väärässä?

        Olet väärässä. Beetasalpaajia käyttävät myös tyroksiinilääkitystä tarvitsevat.


      • Anonyymi
        YUIOL;MNBVFTYUI kirjoitti:

        Olen ollut siinä käsityksessä, että vajislaisille, tyroksiinin syöjille ei betasalpaajat käy. Olenko väärässä?

        Kyllä tyroksiinin syöjät käyttävät myös beetasalpaajia. Itselläni ollut molemmat 15 vuotta. Lääkärin määräyksestä, tietenkin.


    • -klup-

      Muista kuitenkin, että 5 kk on lyhyt aika. Annoksesi on varmaan muuttunutkin sinä aikana, ainakaan yleensä ei tuolla annoksella suoraan aloiteta. Kannattaa siis antaa lääkkeelle ja elimistölle aikaa totutella uuteen tilanteeseen.

    • pikke67

      lopetin söin 5vuotta särky oli jaloissa en saanu unta katsoin parhaaksi lopettamisen nyt saan nukkua ihan hyvin

      • Anonyymi

        saman tein minä ihan turhaa thyroksinin syöttämistä monelle joka kolmannelke määrätään turhaan


    • pahaa.osaamattomuutta

      Lopetus kun ei tehoa?
      Lääkityksistä valtaosa on vääriä. Väärä hormoni tai väärä annos.
      Ei viitsitä sevittää pääsevätkö hormonit soluihin saakka.

      Selvittämistapoja on monta.
      Maailmalla suositelluin on T3-mittaus vuorokausivirtsasta.
      Jos on kliinistä kokemusta, jo akillesrefleksin hitaus näyttää vajikset.
      Jos osaa laskea yhdestä kuuteen, osaa myös sevittää "Zulewskin indeksin"

      • Anonyymi

        Lääkärit kun suututtaa niin pitävät huolta siitä että potilas kärsii kovimman kautta.

        Kyseenalaistin erään oulun terveystalon endon mielipiteen hoidostani ja seurauksena oli
        tahallinen hoidon sotkeminen ja tietojen vääristely kantaan.
        Tavoitteena oli väkisin todistaa että Armour tai T3 ei toimi.

        Yksikään ulkomainen tutkimustulos ei tähän jäärään vaikuttanut, ainoa oikea totuus on käypä hoito, mitään muuta ei maailmassa ole olemassa.

        Hetken aikaa ehdin voida hyvin kun kävin hakemassa etelästä T3-lääkkeet puoleksi vuodeksi.
        Ennen sitä T4 Thyroksin hoito vain pahenti olotilaa kokoajan.

        Nyt koko kilpirauhashoito on lopetettu, olen kuin ihmeellä parannettu ilman lääkkeitä, ainakin lääkärien kantaan kirjausten mukaan...!

        Tosiasiassa olen ilman lääkitystä, massiivinen väsymys päällä ja tukkakin on alkanut taas lähteä. Muisti ei toimi ja ajatus tahmaa siinä määrin että kohta on työt loppu.
        Syke laskenut 60 :een välillä alle senkin.
        Hidas murha lähes päätöksessään ellen kohta pääse ulkomaille hakemaa toimivaa lääkitystä.

        Lääkärien tärkein tehtävä suomessa on turvata lääkkeiden jakelukartelli.
        (Parannettu potilas on menetetty asiakas.)
        Läpeensä korruptoituneita idiootteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääkärit kun suututtaa niin pitävät huolta siitä että potilas kärsii kovimman kautta.

        Kyseenalaistin erään oulun terveystalon endon mielipiteen hoidostani ja seurauksena oli
        tahallinen hoidon sotkeminen ja tietojen vääristely kantaan.
        Tavoitteena oli väkisin todistaa että Armour tai T3 ei toimi.

        Yksikään ulkomainen tutkimustulos ei tähän jäärään vaikuttanut, ainoa oikea totuus on käypä hoito, mitään muuta ei maailmassa ole olemassa.

        Hetken aikaa ehdin voida hyvin kun kävin hakemassa etelästä T3-lääkkeet puoleksi vuodeksi.
        Ennen sitä T4 Thyroksin hoito vain pahenti olotilaa kokoajan.

        Nyt koko kilpirauhashoito on lopetettu, olen kuin ihmeellä parannettu ilman lääkkeitä, ainakin lääkärien kantaan kirjausten mukaan...!

        Tosiasiassa olen ilman lääkitystä, massiivinen väsymys päällä ja tukkakin on alkanut taas lähteä. Muisti ei toimi ja ajatus tahmaa siinä määrin että kohta on työt loppu.
        Syke laskenut 60 :een välillä alle senkin.
        Hidas murha lähes päätöksessään ellen kohta pääse ulkomaille hakemaa toimivaa lääkitystä.

        Lääkärien tärkein tehtävä suomessa on turvata lääkkeiden jakelukartelli.
        (Parannettu potilas on menetetty asiakas.)
        Läpeensä korruptoituneita idiootteja.

        Mihinkähän käypä-hoitoon tuo kyseinen endo viittasi? Kilpirauhasen vajaatoimintaan ei ole olemassa käypä-hoitosuosituksia. Hän kyllä tämän varmasti tiesi.


    • Anonyymi

      en tiädä miksi on määrätty thyroksiinia kun ei vaikuta mitenkään,että taidan lopettaa kokonaan.

    • Anonyymi

      Itsellä alkoi testosteronihoito ja tyroksiini ei sovi sen kanssa yhteen joten lopetin seinään..Tässä mietin samaa, vaikka vanha keskustelu..Olo on hyvä mutta lopetuksen jälkeen kilpirauhanen taas ikävästi pullottaa kaulassa ja tuntuu, mutta eikai siitä ole muuta haittaa sitten kun ikävä tunne. No en tiedä joku valaiskoon minua jos tätä vielä lukee.

    • Anonyymi

      lopetin thyroks lääkkeen vaikka kilpirauhanen poistettu. Lä'äke ie kertakaiiiaan sovi, kuristtaa kurkussa nielussa, hengitys ahdistaa, turpoo imusomukkeet ja suolisto tukkeentuu, sydän lyö tiheämmin, olo hyvin huono ja tukala. Thyroks millään annoksella ei pelitä, eikä myöskään, medityroks. vaikee tietää mitä tehdä. Lääkäreitä ei saa kiinni. ihan hirveetä.

      • Anonyymi

        On kovat uskomattoman kova reaktio tyroksiiniin! Periaatteessa tuo voisi olla allergiaa. Mistä sitten onkin kyse niin joka tapauksessa korvaavan hormonin tarvit, kun kerran ei kilpparia ollenkaan.Jos allergiaa, sen oireet puhkee todennäköisimmin tnnin sisällä lääkkeen otosta.

        Hashimoto


    • Anonyymi

      Lopetin levaxin lääkkeen pari kuukautta sitten,kun aiheutti pahempaa unettomuutta mitä on ollut aikasemmmin,ja hiukset alkanut vahvistua, aikaisemmin aina lohkeili hampaat ja nyt nekin tuntuu paremmalta, ja väsymystä on aina ollut,se on nyt sitte ongelmana että paino noussut 5kg 3 kuukaude aikana,ja turvottava olo. Enkä ole arvojani mittauttanut pitkään aikaan . Yli 2 vuotta viime testeistä. En haluis levaxinia syödä kun haittavaikutuksia aika lailla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1806
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      44
      1387
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe