Miksi työnantajat eivät ihmeemmin arvosta yhdistelmäajoneuvonkuljettajan ammattitutkintoon valmentavaa koulutusta, siis sitä 8kk kestävää ammatillista koulutusta.
Jos paikasta kilpailevat kaveri a, joka on joitakin vuosia ajanut rekkaa, mutta ei käynyt tuota koulutusta, ja vastaavasti toinen kaveri b, joka on ikänsä ajanut kuorma-autoa, sekä käynyt edellämainitun koulun, niin lähes aina paikan vie kaveri a, mutta miksi näin, noin yleisellä tasolla ajatellen, yksittäiset tapaukset erikseen.
Tuo koulutus ja siihen liittyvät työharjoittelupaikat antavat kyllä erittäin hyvät valmiudet harjoitta kyseistä ammattia, sekä yhditelmän käsittelytaito hallittavuus yms seikat ovat hallussa enemmän kuin hyvin.
Työvoimapulasta on turha puhua tällä alalla, hyviin taloihin on jono kuskeja tulossa, sekä parhaat paikat menevät suusta suuhun, ei niitä ilmoiteta työkkärin sivuilla.
Ottakaapas työnantajat kantaa tähän mielenkiintoiseen aiheeseen.
Yhdistelmäajoneuvonkuljettajan 8kk koulutusta ei arvosteta, miksi ?
6
4727
Vastaukset
- lapinpolttaja
heti aluksi tähdennän,että en ole työnantaja,vaan tavallinen kuukausipalkkalainen,jonka toimenkuvaan kuuluu työntekiöiden haaliminen...edustamassani firmassa on kaksi perussääntöä:1 ei palkata ammattikoulusta/kurssikeskuksesta ketään kuljettajaa,koska sieltä tuleva materiaali on nykypäivänä todella heikkoa.tosin helmiäkin on,mutta opetelkoot muualla,kuin meillä.kohta 2: naisia ei oteta töihin kuljettajaksi.nyt feministit repivät villapaitojaan ja polttavat erotiikan tappajiaan nuotiolla.syy naisten "dissaukseen" on edelliset naiskuljettajat ja etenkin heidän edesottamuksensa.edustamani kulj.liike ei etsi kuljettajia mol:lin kautta,koska siellä on pelkkää työnvieroksujaa.kun kuljettajan paikka vapautuu,niin keskustelen vanhempien kuljettajien kanssa ja he suosittelevat jotain "tyyppiä",johon otan yhteyden ja niin edespäin...eli väännän vielä rautalangasta hämäläisille homman kuvion.mies jolla on kortti, kokemusta ja vanhempien kuljettajien suositus,saa paikan...näin meillä.jos jotain asia nakertaa,niin muistutan,että työnantajalla on oikeus päättää keitä palkkaa...jos vieläkin kiukuttaa,niin kuskaa vastalauseenne hankeen...
- Autonkuljettaja
Täsmennystä
Esimerkissäni tarkoitan nimenomaan henkilöä, joka on jo hieman elämää nähnyt, ei "teini" sekä useita vuosia ajanut kuorma-autoa, jonka jälkeen käynyt aikuiskoulutuksena omasta vapaasta tahdostaan ko. ya-kuljettajan koulutuksen, luetaanko hänet työnantajapuolella samaan kastiin kuin juuri kortin saanut, nuorisopuolelta valmistunut kaveri? sitäkö tarkoitit kun mainitsit että valmistuu "huonoa väkeä". - schenkeriläinen
Autonkuljettaja kirjoitti:
Täsmennystä
Esimerkissäni tarkoitan nimenomaan henkilöä, joka on jo hieman elämää nähnyt, ei "teini" sekä useita vuosia ajanut kuorma-autoa, jonka jälkeen käynyt aikuiskoulutuksena omasta vapaasta tahdostaan ko. ya-kuljettajan koulutuksen, luetaanko hänet työnantajapuolella samaan kastiin kuin juuri kortin saanut, nuorisopuolelta valmistunut kaveri? sitäkö tarkoitit kun mainitsit että valmistuu "huonoa väkeä".Minä edustan ison ketjun isoa firmaa. Ensinnäkin, eikös kaikilla kursseilla ole kahdeksan viikon työssäoppimisjakso? Jos siinä ajassa ei kykene näyttämään taitojaan työnantajalle, niin eikös silloin oppilas ole täysin väärälle alalle tulossa..? Meidän talossa ajaa joitakin aikuiskoulutuksen läpikäyneitä. Heitä yhdistää ja heidän valintansa taloon ratkaisi todellinen halu alalle, (maksoivat itse koulutuksensa) 30-40 vuoden ikä, huolellisuus ja asiakaspalveluhenkisyys. Mitään "mene rekkakurssille tai menetät korvauksesi" -tapauksia ainakaan meille ei huolita. Tällaiset tapaukset ovat yleensä vain nojailleet pumppukärryihin ja itkeneet äitiä paikalle, kun päivä on venynyt hieman kahdeksaa tuntia pidemmäksi!
Muutoinkin olen välillä miettinyt, että mitä ihmettä siellä kursseilla tehdään, kun täysperää ei saada laituriin alle puolessa tunnissa tai kytkintä polttamatta ja kun sidontaliinojen käytön alkeitakaan ei tunnuta tietävän. Meillä on tälläkin hetkellä tarve muutamalle kuskille. Ja nimenomaan kuskille. Siksi luotankin siihen, keitä talon omat kuljettajat suosittelevat hyvinä tyyppeinä. - asia on näin
schenkeriläinen kirjoitti:
Minä edustan ison ketjun isoa firmaa. Ensinnäkin, eikös kaikilla kursseilla ole kahdeksan viikon työssäoppimisjakso? Jos siinä ajassa ei kykene näyttämään taitojaan työnantajalle, niin eikös silloin oppilas ole täysin väärälle alalle tulossa..? Meidän talossa ajaa joitakin aikuiskoulutuksen läpikäyneitä. Heitä yhdistää ja heidän valintansa taloon ratkaisi todellinen halu alalle, (maksoivat itse koulutuksensa) 30-40 vuoden ikä, huolellisuus ja asiakaspalveluhenkisyys. Mitään "mene rekkakurssille tai menetät korvauksesi" -tapauksia ainakaan meille ei huolita. Tällaiset tapaukset ovat yleensä vain nojailleet pumppukärryihin ja itkeneet äitiä paikalle, kun päivä on venynyt hieman kahdeksaa tuntia pidemmäksi!
Muutoinkin olen välillä miettinyt, että mitä ihmettä siellä kursseilla tehdään, kun täysperää ei saada laituriin alle puolessa tunnissa tai kytkintä polttamatta ja kun sidontaliinojen käytön alkeitakaan ei tunnuta tietävän. Meillä on tälläkin hetkellä tarve muutamalle kuskille. Ja nimenomaan kuskille. Siksi luotankin siihen, keitä talon omat kuljettajat suosittelevat hyvinä tyyppeinä.Hieman tietoa kurssille valittavien henkilöiden kriteereistä, koska yleisellä taholla näyttää olevan vallallaan uskomus että kursseille pääsee ketä tahansa, niin asia on aivan toisella lailla.
Ensinnäkin, minkäänlaisia rikkeitä tai sakkoja ei hakijalla saa olla, aikuispuolelle valittavilla henkilöillä on oltava jokin kytkös kuljetuspuolelle, ollut alalla, perheessä kuljetusyritys, poikkeuksellisen voimakas kiinnostus alalle tms, koskaan näille kursseille ei laiteta pakosta, että menetät korvauksesi tms, nämä kurssit ovat kalliita, noin 15 000 € opiskelijaa kohden, maksaja on usein esim, TE-keskus, kurssit ovat erittäin tarkasti valvottuja, sekä näillä kursseilla on useimmiten kouluttajina vanhoja ammattilaisa alalta,
Kurssit ovat aikuispuolella todella tiukka-aikatauluisia, luppoaikaa ei ole, toisin kuin nuorisopuolella koulunkäynnin ohessa. - wdvdvld
asia on näin kirjoitti:
Hieman tietoa kurssille valittavien henkilöiden kriteereistä, koska yleisellä taholla näyttää olevan vallallaan uskomus että kursseille pääsee ketä tahansa, niin asia on aivan toisella lailla.
Ensinnäkin, minkäänlaisia rikkeitä tai sakkoja ei hakijalla saa olla, aikuispuolelle valittavilla henkilöillä on oltava jokin kytkös kuljetuspuolelle, ollut alalla, perheessä kuljetusyritys, poikkeuksellisen voimakas kiinnostus alalle tms, koskaan näille kursseille ei laiteta pakosta, että menetät korvauksesi tms, nämä kurssit ovat kalliita, noin 15 000 € opiskelijaa kohden, maksaja on usein esim, TE-keskus, kurssit ovat erittäin tarkasti valvottuja, sekä näillä kursseilla on useimmiten kouluttajina vanhoja ammattilaisa alalta,
Kurssit ovat aikuispuolella todella tiukka-aikatauluisia, luppoaikaa ei ole, toisin kuin nuorisopuolella koulunkäynnin ohessa.Kaikissa kommenteissa oli hyviä pointseja puolin ja toisin. Mutta mielestäni tärkein jäi mainitsematta: Mitä "koulutetumpi" kuljettaja, sitä vaikeampaa on työnantajan tätä kusettaa palkka-asioissa/tms. Kurseilla ja oppilaitoksissa kerrotaan myös TES-asioista ja työntekijän oikeuksista, joten alalle on tulossa valistuneempia kuljettajia. Siksi työnantajat suosivat näitä tietämättömiä, rasvahousuisia rassukoita, olipa sitten kyseessä Kiion Kake tahi Sankkeri...
- -ammattikuljettaja-
asia on näin kirjoitti:
Hieman tietoa kurssille valittavien henkilöiden kriteereistä, koska yleisellä taholla näyttää olevan vallallaan uskomus että kursseille pääsee ketä tahansa, niin asia on aivan toisella lailla.
Ensinnäkin, minkäänlaisia rikkeitä tai sakkoja ei hakijalla saa olla, aikuispuolelle valittavilla henkilöillä on oltava jokin kytkös kuljetuspuolelle, ollut alalla, perheessä kuljetusyritys, poikkeuksellisen voimakas kiinnostus alalle tms, koskaan näille kursseille ei laiteta pakosta, että menetät korvauksesi tms, nämä kurssit ovat kalliita, noin 15 000 € opiskelijaa kohden, maksaja on usein esim, TE-keskus, kurssit ovat erittäin tarkasti valvottuja, sekä näillä kursseilla on useimmiten kouluttajina vanhoja ammattilaisa alalta,
Kurssit ovat aikuispuolella todella tiukka-aikatauluisia, luppoaikaa ei ole, toisin kuin nuorisopuolella koulunkäynnin ohessa.kyllähän täällä eteläisemmässä suomessa ainakaan pieni rikosrekisteri ei tunnu missään. tiedän useammankin tapauksen missä esim törkeitä varkauksia yms muuta mistä oikeudessa tuomittu, silti ovat päässeet kursseille. ja saisivat siellä kursseilla opettaa sitä peruuttamista kun tuntuu että nämä "kurssikuljettajat" ei osaa peruuttaa ollenkaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2004383
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!422026- 631713
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331373Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581347Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93969SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä26933Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10899Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170818Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186706