Edellisessä viestissä viitattiin rehelliseen myyntityöhön.
Mikä sitten on rehellistä? Mikä ei?
Pistäkääpä listaa.
Itse pidän kaikkein epärehellisimpänä puhelinmyyntiä ja eräitä kiertäviä suoramyyjiä(ei myyjiä vaan myyntitapaa), verkostomarkkinointi kauppatapana on ihan jees jos ei mennä asiattomuuksiin eli on verkostoja jotka ovat epärehellisyyden perikuva ja verkostoja jotka ovat rehellisyyden perikuva.
Harva kai on kuullut rehellisestä autojobbarista?
Rehellisin myyntityö?
10
1204
Vastaukset
- Missu
Tapahtuu esim. teollisuusyritysten myyntikonttoreissa, kauppojen kassoilla. Pidän rehellisenä sellaista myyntityötä jossa joko ihmiset tulevat itse vapaaehtoisesti kauppaliikkeeseen ostaakseen jotakin tai esim. valmistava yritys myy tuotteitaan eteenpäin tukkuliikkeille jne.
Vastakohta tälle myyntityölle on esim. kaupparatsujen myynti joka on lähinnä väkisintuputtamista tai myyntityö joka liikkuu laillisuuden ja salailun rajamailla maalaillen harhakuvia kuten verkostot.- Seppo perkele
milläs tavalla kaupan kassa on myyjä? Tarjoaako se asiakkaale tuotteita? No ei tarjoa, eli eihän se mitään myy, vaan vetäisee tuotteet koodilukijan läpi ja rahastaa, se ei todellakaan ole myymistä.
Kirjoitat"esim. valmistava yritys myy tuotteitaan eteenpäin tukkuliikkeille jne." No mitenkäs ne valmistavat yritykset tuotteensa markkinoille myyvät? No myyntiedustajien eli kaupparatsujen avulla.
Vai tunnetko jonkin jotain valmistavan yrityksen, jolla ei ole edustajia? Mitä luulet onko esim Nokia:lla ainuttakaan myyntimiestä? ...ei varmaa? ;)
Kyllä se kuule niin on, että yritykseltä loppuvat asiakkaat todella nopeasti, ellei myyjä ole rehellinen! - salemanne
Seppo perkele kirjoitti:
milläs tavalla kaupan kassa on myyjä? Tarjoaako se asiakkaale tuotteita? No ei tarjoa, eli eihän se mitään myy, vaan vetäisee tuotteet koodilukijan läpi ja rahastaa, se ei todellakaan ole myymistä.
Kirjoitat"esim. valmistava yritys myy tuotteitaan eteenpäin tukkuliikkeille jne." No mitenkäs ne valmistavat yritykset tuotteensa markkinoille myyvät? No myyntiedustajien eli kaupparatsujen avulla.
Vai tunnetko jonkin jotain valmistavan yrityksen, jolla ei ole edustajia? Mitä luulet onko esim Nokia:lla ainuttakaan myyntimiestä? ...ei varmaa? ;)
Kyllä se kuule niin on, että yritykseltä loppuvat asiakkaat todella nopeasti, ellei myyjä ole rehellinen!Onkohan missu joskus itse ollut myyntihommissa ?
Ei varmaankaan kun ei tajua että jopa marketin hyllyssä oleva jauhopaketti on tullut sinne jonkun edustajan kautta. Missu parka luulee että marketti soittaa suoraan jonnekin tehtaaseen ja sanoo : Laittakaa 10 lavaa jauhoa tulee... ei vaan marketista soitetaan myyntiedustajalle joka välittää tilauksen tehtaalle. - Missu
salemanne kirjoitti:
Onkohan missu joskus itse ollut myyntihommissa ?
Ei varmaankaan kun ei tajua että jopa marketin hyllyssä oleva jauhopaketti on tullut sinne jonkun edustajan kautta. Missu parka luulee että marketti soittaa suoraan jonnekin tehtaaseen ja sanoo : Laittakaa 10 lavaa jauhoa tulee... ei vaan marketista soitetaan myyntiedustajalle joka välittää tilauksen tehtaalle.Ensin sanasta myyjä. Kaupan kassa on minusta myyjä vaikka vetääkin vain tuotteita viivakoodinlukijan läpi. Toisaalta esim. tavarataloissa on myös palvelumyyjiä, jotka palvelevat tiskillä ja samalla myös esittelevät tuotteita. Kun myyntiedustaja tulee esim. myymään jauhoja ei hän varmaan ole liikkeen omistajan mielestä kiusankappale vaan yhteistyökumppani, joka toimittaa tuotetta mitä tässä tapauksessa ostaja eli liikkeen omistaja tarvitsee. Samalla tavalla teollisuusyrityksen myyntimiehet kiertävät yhteistyökumppaniliikkeeissään ja tukuissa edustamassa tuotteitaan. Ja huom! koska kilpailua on niin siellä ei takuulla kannata hankkia hankalan pakkomyyjän mainetta koska sen jälkeen kaupat menee helposti kilpailijalle. Ei Nokiakaan mene väkisin tuputtamaan tuotteitaan vaan ne kaupataan yleensä tukuille eteenpäin tarjouskilpailujen yms. perusteella. Siis ei hyökätä sisään etukäteen sopimatta ja istuta kuin iilimadot kunnes edes yksi "uskomattoman hyvä" tuote on saatu myytyä. Hyvään myyntitapaan kuuluu uskoakseni että sekä myyjä että asiakas ovat kaupan jälkeen tyytyväisiä eikä asiakkaalle jää tunne että häntä on huiputettu perin pohjin. Itse olen näiltä kaupparatsuilta aika ajoin pyytänyt tarjouksia tietyistä tavaraeristä, mutta kumma kyllä sen jälkeen on yleensä hiljaista. Jos kauppoja ei saa heti paikan päällä syntymään ei hintoja haluta antaa vertailua varten. Se on minusta väärin. Kuka nyt kaupassakaan menee ostamaan mitään ennen kun tietää hinnan?
- Kassa-Myyjä
Missu kirjoitti:
Ensin sanasta myyjä. Kaupan kassa on minusta myyjä vaikka vetääkin vain tuotteita viivakoodinlukijan läpi. Toisaalta esim. tavarataloissa on myös palvelumyyjiä, jotka palvelevat tiskillä ja samalla myös esittelevät tuotteita. Kun myyntiedustaja tulee esim. myymään jauhoja ei hän varmaan ole liikkeen omistajan mielestä kiusankappale vaan yhteistyökumppani, joka toimittaa tuotetta mitä tässä tapauksessa ostaja eli liikkeen omistaja tarvitsee. Samalla tavalla teollisuusyrityksen myyntimiehet kiertävät yhteistyökumppaniliikkeeissään ja tukuissa edustamassa tuotteitaan. Ja huom! koska kilpailua on niin siellä ei takuulla kannata hankkia hankalan pakkomyyjän mainetta koska sen jälkeen kaupat menee helposti kilpailijalle. Ei Nokiakaan mene väkisin tuputtamaan tuotteitaan vaan ne kaupataan yleensä tukuille eteenpäin tarjouskilpailujen yms. perusteella. Siis ei hyökätä sisään etukäteen sopimatta ja istuta kuin iilimadot kunnes edes yksi "uskomattoman hyvä" tuote on saatu myytyä. Hyvään myyntitapaan kuuluu uskoakseni että sekä myyjä että asiakas ovat kaupan jälkeen tyytyväisiä eikä asiakkaalle jää tunne että häntä on huiputettu perin pohjin. Itse olen näiltä kaupparatsuilta aika ajoin pyytänyt tarjouksia tietyistä tavaraeristä, mutta kumma kyllä sen jälkeen on yleensä hiljaista. Jos kauppoja ei saa heti paikan päällä syntymään ei hintoja haluta antaa vertailua varten. Se on minusta väärin. Kuka nyt kaupassakaan menee ostamaan mitään ennen kun tietää hinnan?
Eli kyllä kaupassa tehdään paljon muutakin kuin istutaan kassalla - ja mitä tavaroihin tulee, ainakaan meillä ei tilata mitään edustajien kautta, vaikka niitä ravaa kaupassa jatkuvasti. Kyse on isosta kaupanalan yrityksestä. Meillä hoitaa isot pomot sen sopimusten teon ja tavarat toimitetaan sitten isosta keskusvarastosta meille, mitä sitten halutaankin tilata. Edustajien homma kaupassa on vain se tuotteiden esillepanojen kyylääminen ja joskus tuo näytepakkauksia.
- Verkostoasiakas
Kassa-Myyjä kirjoitti:
Eli kyllä kaupassa tehdään paljon muutakin kuin istutaan kassalla - ja mitä tavaroihin tulee, ainakaan meillä ei tilata mitään edustajien kautta, vaikka niitä ravaa kaupassa jatkuvasti. Kyse on isosta kaupanalan yrityksestä. Meillä hoitaa isot pomot sen sopimusten teon ja tavarat toimitetaan sitten isosta keskusvarastosta meille, mitä sitten halutaankin tilata. Edustajien homma kaupassa on vain se tuotteiden esillepanojen kyylääminen ja joskus tuo näytepakkauksia.
Näyttää siltä, että olet tekemisissä vain sellaisten edustajien kanssa, jotka eivät edustakaan tuotteitaan. Normaalisti kaupoissa tapaamani myyntiedustajat tekevät tuotteistaan mahdollisimman houkuttelevia potentiaalisille asiakkailleen (joita kaiketi ovat kauppojen asiakkaat, mutta myös itse kauppiaat).
On aivan sama miten käytännössä tilaukset hoituvat, mutta kyllä kauppias tilaa vain sellaisia tuotteita joiden menekistä hän on vakuuttunut. Ja siinä se edustajan työ lopulta palkitaan, jos tilaus tulee omaan firmaan eikä kilpailijalle.
Mitenkä kuvittelet verkostomyyjien pärjäävän kilpailussa? Ainoastaan olemalla rehellisiä itselleen ja asiakkailleen, joiden hän tietenkin toivoo suosivan omia tuotteitaan kilpailijan tuootteiden sijasta.
Eikö homma ole samanlaista edustamista, mutta meissä ihmisissä on toki eroja, ja kaikki eivät ole narutettavissa 'hömpötyksiin'. Niiden ohella on onneksi myös asiallisia verkostoja ja vastuullisia verkostomyyjiä. - Verkostoasiakas
Missu kirjoitti:
Ensin sanasta myyjä. Kaupan kassa on minusta myyjä vaikka vetääkin vain tuotteita viivakoodinlukijan läpi. Toisaalta esim. tavarataloissa on myös palvelumyyjiä, jotka palvelevat tiskillä ja samalla myös esittelevät tuotteita. Kun myyntiedustaja tulee esim. myymään jauhoja ei hän varmaan ole liikkeen omistajan mielestä kiusankappale vaan yhteistyökumppani, joka toimittaa tuotetta mitä tässä tapauksessa ostaja eli liikkeen omistaja tarvitsee. Samalla tavalla teollisuusyrityksen myyntimiehet kiertävät yhteistyökumppaniliikkeeissään ja tukuissa edustamassa tuotteitaan. Ja huom! koska kilpailua on niin siellä ei takuulla kannata hankkia hankalan pakkomyyjän mainetta koska sen jälkeen kaupat menee helposti kilpailijalle. Ei Nokiakaan mene väkisin tuputtamaan tuotteitaan vaan ne kaupataan yleensä tukuille eteenpäin tarjouskilpailujen yms. perusteella. Siis ei hyökätä sisään etukäteen sopimatta ja istuta kuin iilimadot kunnes edes yksi "uskomattoman hyvä" tuote on saatu myytyä. Hyvään myyntitapaan kuuluu uskoakseni että sekä myyjä että asiakas ovat kaupan jälkeen tyytyväisiä eikä asiakkaalle jää tunne että häntä on huiputettu perin pohjin. Itse olen näiltä kaupparatsuilta aika ajoin pyytänyt tarjouksia tietyistä tavaraeristä, mutta kumma kyllä sen jälkeen on yleensä hiljaista. Jos kauppoja ei saa heti paikan päällä syntymään ei hintoja haluta antaa vertailua varten. Se on minusta väärin. Kuka nyt kaupassakaan menee ostamaan mitään ennen kun tietää hinnan?
Kyllä myyntiedustajan tehtävänä on tehdä tuotteistaan mahdollisimman houkuttelevia potentiaalisille asiakkailleen. Mutta miten välttyä 'pakkomyynniltä'? Miten päästä 'iilimadoista' eroon?
Verkostossa edustaja on myös kauppias, jolloin hänellä on suoraa hyötyä myyntivolyymin kasvusta. Se valitettavasti houkuttaa joitakin edustajia 'pakkomyyntiin'.
Itse pääsin näistä eroon vaatimalla tietoa tuotteiden vaikutuksista, eduista muihin (kilpailijoihin) verrattuna, hinta/laatu -suhteen selvittämistä. Näin 'iilimadot' katosivat ja tilalle löysin toisesta verkostosta luotettavan ja asiallisen myyjän, joka on pitänyt huolta minun tarpeistani. Ostan häneltä säännöllisesti sellaisia tuotteita, joiden eduista (tai vaikutuksista) olen vakuuttunut.
Verkostomyyjä pärjää kilpailussa ainoastaan olemalla rehellinen itselleen ja asiakkailleen, joiden hän tietenkin toivoo jatkossakin suosivan omia tuotteitaan kilpailijan tuotteiden sijasta. Hänellä on siis oltava tietoa edustamistaan tuotteista. Näin asiallisen edustajan työ palkitaan kauppatapahtumana, kun 'tilaus' tulee omaan firmaan eikä kilpailijalle.
Onneksi pikavoittoja tarjoavien 'hömpötysten' ohella on myös asiallisia verkostoja ja vastuullisia verkostomyyjiä, jotka kuuntelevat asiakkaitaan ja heidän tarpeitaan.
Löytämäni 'edustaja' on tällainen ja olen tyytyväinen tuotteisiin, joiden avulla vatsavaivani katosivat, ihoni lakkasi kukkimasta ja polvivaivani loppui - ja tämän ohella päivittäinen jaksaminen on parantunut. Kaikki tämä vielä kilpailukykyiseen hintaan! - juse
Business to business myyntikin voi olla "likaista". Myy ny perkule jotain teknistä kikkaletta koko elämäsi. 10 vuotta jaksoin, sitten alkoi leipääntyä
- Patu
salemanne kirjoitti:
Onkohan missu joskus itse ollut myyntihommissa ?
Ei varmaankaan kun ei tajua että jopa marketin hyllyssä oleva jauhopaketti on tullut sinne jonkun edustajan kautta. Missu parka luulee että marketti soittaa suoraan jonnekin tehtaaseen ja sanoo : Laittakaa 10 lavaa jauhoa tulee... ei vaan marketista soitetaan myyntiedustajalle joka välittää tilauksen tehtaalle.Luulenpa ettei yksikään marketti soittele enää myyntiedustajille. Vaan tavarat tilataan koneilla tavarantoimittajilta (esim. Inex, Kesko).Kaava on kutakuinkin tällainen: Tehdas-Tukkuliike-Myymälä-Asiakas.
- Vahingostaviisastuneena
Itse olen viimeaikoina törmännyt vain epärehellisiin kaupparatsuihin, tämän vuoksi firmaamme ei enää päästetä sisään yhtään myyntitykkiä. Hankinnat on kilpailutettu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713095
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51328Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181250
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232