Mahdammeko oikein täysin tajutakaan, kuinka mielenkiintoista aikaa GP:ssä saamme juuri nyt seurata?
Vuosikymmen sitten muuan Mick Doohan moppasi lattioita koko muulla ajajaväellä, hänelle ei yksinkertaisesti löytynyt tasapäistä vastusta sen jälkeen, kun Kevin Schwantz joutui lopettamaan. Tuloksena 5 peräkkäistä 500cc mestaruutta, ja aika ajoin melko "tylsää" (ei F1-TYLSÄÄ, mutta kuitenkin prätkäkisoiksi "tylsää") katsottavaa, niin murskaava oli hänen ylivoimansa.
Sitten Doohankin loukkaantui ja päätti lopettaa kun ikääkin oli jo tarpeeksi, ja seuraavaksi valtaistuimelle nousi Rossi, joka, päästyään sinuiksi 500cc 2-tahti Hondan kanssa, oli lähestulkoon vielä Doohaniakin ylivoimaisempi. Varsinkin silloin, kun Rossi ajoi Hondan 4-tahtisella tonnisella, muut saivat ihan simppelisti tapella MM-sijoituksista numerosta 2 alaspäin. Tähän aikaan (2002-2003) kisojen jännityksestä puuttui jälleen osa, sillä yhden miehen vauhti oli täysin omaa luokkaansa.
Sitten Rossi päätti ottaa vastaan haasteen, josta monet ovat Doohania arvostelleet hänen aina siitä kieltäydyttyään, ja vaihtoi merkkiä. Yamahalla hän otti ekakaudella yllätysmestaruuden, ja 2. kaudella oli jälleen murskaavan ylivoimainen.
Viime vuonna tapahtui jotain yllättävää: Rossin ja erityisesti Yamahan vauhti ei ollut parhaiden kilpakumppaneiden luokkaa, ja mies hävisi lopulta MM-taistelun oman ajovirheensä seurauksena. Olkoonkin, että asiaan vaikutti oleellisesti myös Rossin pyörän tai renkaiden pettäminen kauden aikana luvattoman monta kertaa.
Nyt on 2007, ja Ducati sekä Bridgestone-renkaat ovat nousemassa todelliseksi mestaruushaastajaksi. Sarjassa vaikuttaisi olevan 4-5 kuskia, joilla on aivan realistiset mahdollisuudet taistella mestaruudesta, ja vaikka Rossi on heistä menestynein ja Capirossia lukuunottamatta myös kokenein, hän on siltikin juuri nyt vain yksi heistä. Ja vaikka hänen ajajalahjansa ehkä olisivatkin ylivertaiset, vaikuttaa vahvasti siltä, että kalusto ei sitä ole tänäkään vuonna. Yamahalla ja Michelinillä on kiire keksiä lääkkeet, joilla pysäyttää Ducatin ja Bridgestonen voittokulku, ja on oletettavissa, että myös Hondan 800cc pyörä tulee heittämään vielä tiukan haasteen Rossin suuntaan joko Pedrosan tai Haydenin, tai mistäs sitä ikinä tietää, vielä Melandrinkin muodossa.
Hemmetti, tässähän ei ihan aikuisten oikeasti enää pysty sanomaan, mitä tulee tapahtumaan... ja sehän vasta on hienoa!!
MotoGP=JÄNNÄÄ
16
1096
Vastaukset
- hohooo
Milloin saadaan juhlia suomalaista, siis sitähän juhlitaan kuin mestaruutta, kun Moka Kallio teloo itsensä lasarettiin ja mahdollisuuden saa joku oikea ajaja lahjakkuus sen kallion osto-tallipaikan sijaan.
- Turo--Inkeri
jonnekin hevon vittuun täältä kiitos
- haukutaan?
Mikä siinä on, että Kalliota on täällä aina joku räkänokka muovipyörän omistaja haukkumassa?? Jos kerrot yhdenkin paremman suomalaisen kuskin nimen niin saat pokaalin!
- Turo--Inkeri
haukutaan? kirjoitti:
Mikä siinä on, että Kalliota on täällä aina joku räkänokka muovipyörän omistaja haukkumassa?? Jos kerrot yhdenkin paremman suomalaisen kuskin nimen niin saat pokaalin!
eli Jarno Saarinen. Mutta kyseisen kaverin elinaikana nämä räkälukot eivät olleet vielä edes pilkkeenä isänsä silmäkulmassa.
Pitäisi olla kiitollinen, että ollaan vihdoin saatu edes yksi edustaja tuonne MM-sarjaan, ei se ole niin pirun helppoa kuin nämä sohvaperunat luulevat. - Iiiiiinkeri
haukutaan? kirjoitti:
Mikä siinä on, että Kalliota on täällä aina joku räkänokka muovipyörän omistaja haukkumassa?? Jos kerrot yhdenkin paremman suomalaisen kuskin nimen niin saat pokaalin!
Siksi varmaan kun sinä näytät esimerkkiä haukkumalla muita idiooteiksi.
- Turo--Inkeri
Iiiiiinkeri kirjoitti:
Siksi varmaan kun sinä näytät esimerkkiä haukkumalla muita idiooteiksi.
tulla kutsutuksi idiootiksi, yksi lääkehän on se, ettei kirjoita tänne idioottimaisia juttuja.
- Vaikka kyllä
Turo--Inkeri kirjoitti:
tulla kutsutuksi idiootiksi, yksi lääkehän on se, ettei kirjoita tänne idioottimaisia juttuja.
sen jo kaikki lienevät huomanneet:)
- Turo--Inkeri
Rossi: "I would rather fight for first place and not win then do nothing and just be second"
eli
"mieluummin taistelen ykkössijasta, ja menetän voiton kuin en tee mitään ja tulen toiseksi".
Näytti eilen, että toteuttaa tätä myös käytännössä (vaikka saikin vielä napattua sen 2-sijan).
Rossilla ei silti taida olla mitenkään huonosti pullat uunissa. Yamahansa oli aivan kilpailukykyinen Ducatia vastaan kaikkialla muualla paitsi Shanghain suorilla. Ja tämä rata piti olla kaikista eniten Jammun heikkoudet ja Ducatin vahvuudet paljastava; niinhän se tavallaan olikin, mutta kävi ilmi että tasoero ei kaikenkaikkiaan ole hirmu iso. Stonerilla ei olisi ollut mahdollisuuksia ilman 15kmh huippunopeusetuaan.Ilman sitä Rossin yhtä isompaa virhettä, jonka seurauksena Hopkins meni ohi, ei todellakaan voi tietää, kuka kisan olisi voittanut. No ehkä kenties sittenkin Stoner, jos olisi jäänyt ihan loppusuoran varaan. Todella mielenkiintoinen kausi edessä!
- Turo--Inkeri
VaaleaPilvi kirjoitti:
Ilman sitä Rossin yhtä isompaa virhettä, jonka seurauksena Hopkins meni ohi, ei todellakaan voi tietää, kuka kisan olisi voittanut. No ehkä kenties sittenkin Stoner, jos olisi jäänyt ihan loppusuoran varaan. Todella mielenkiintoinen kausi edessä!
yritti juuri sitä, mikä vaikutti olevankin taktisesti ainoa mahdollisuus: heti suoran jälkeen Stonerista ohi, ja sitten riittävä kaula, jottei enää pääse kuittaamaan seuraavalla suoralla. Olisin tosin luullut, että tekee sen vasta juuri ennen maalia.
Ja ilmeisesti VR osui jonkinlaiseen pomppuun, mistä pyörä singahti pois radan pinnasta ja se johti ulosajoon. Tai olihan koko ohitus aika epätoivoisen näköinen ilman pomppujakin. Virhe mikä virhe, mutta pitää muistaa sekin, että kärjessä ajettiin huiman kovaa tahtia, paljon kovempaa kuin harjoitusten perusteella oli odotettavissa.
Jännä nähdä, mikä on totuus, ja voihan voimasuhteet vielä muuttua tässä koko ajan, mutta minusta vaikuttaisi nyt pikemminkin siltä, että Yamaha tulee olemaan vahvoilla kun menevät mutkaisemmille radoille. Eivät varmaan odottaneet, että olisi ollut sauma jopa voittoon tuolla Kiinassa, sen piti olla Jammulle todella huono rata.
Hopkins ajoi kyllä myös upean kisan! - sanompahan vain
Turo--Inkeri kirjoitti:
yritti juuri sitä, mikä vaikutti olevankin taktisesti ainoa mahdollisuus: heti suoran jälkeen Stonerista ohi, ja sitten riittävä kaula, jottei enää pääse kuittaamaan seuraavalla suoralla. Olisin tosin luullut, että tekee sen vasta juuri ennen maalia.
Ja ilmeisesti VR osui jonkinlaiseen pomppuun, mistä pyörä singahti pois radan pinnasta ja se johti ulosajoon. Tai olihan koko ohitus aika epätoivoisen näköinen ilman pomppujakin. Virhe mikä virhe, mutta pitää muistaa sekin, että kärjessä ajettiin huiman kovaa tahtia, paljon kovempaa kuin harjoitusten perusteella oli odotettavissa.
Jännä nähdä, mikä on totuus, ja voihan voimasuhteet vielä muuttua tässä koko ajan, mutta minusta vaikuttaisi nyt pikemminkin siltä, että Yamaha tulee olemaan vahvoilla kun menevät mutkaisemmille radoille. Eivät varmaan odottaneet, että olisi ollut sauma jopa voittoon tuolla Kiinassa, sen piti olla Jammulle todella huono rata.
Hopkins ajoi kyllä myös upean kisan!"Ja ilmeisesti VR osui jonkinlaiseen pomppuun, mistä pyörä singahti pois radan pinnasta ja se johti ulosajoon."
Jos ei sulla parempaa tietoa sitten ole, niin mää vähän luulen, että rossillakin on hermot. Se kun on kaiken menestyksen jälkeen joutunut palaamaan vähän maanpinnalle, niin sitä helposti yrittää vähän liikaa ja paremmatkin ajotaidot unohtuvat pariksi kymmenykseksi. Samaa, mitä viimekauden ratkaisuissa. Helppoahan se on olla ylivoimainen, mutta ku etsitään parasta, niin siinä tulee helposti pikkasen paineita.
Mut varmaan, kun saa pari voittoa alle, niin lievä uskonmenetyskin korjautuu ja virheet vähenee taas minimiin.
Hauska muuten, kun nuo juurosportin selostajat niin usein tokaisevat, että tehoa noissa alkaa olla niin paljon, että sen kasvattamisella ei ole enää mitään merkitystä, vaan tärkeintä on löytää keinot välittää se tiehen. Mut sitten ku ducatit painaa suorilla ohi säikähtäneistä kirahveistakin, niin sitten aina ylistetään ducatin moottoritehoa. Onko se ero nyt sitten se moottoriteho, vai jotain tyyliin sytytyksessä sun muussa automatiikassa, jolla se teho saahaan tiehen? - Turo--Inkeri
sanompahan vain kirjoitti:
"Ja ilmeisesti VR osui jonkinlaiseen pomppuun, mistä pyörä singahti pois radan pinnasta ja se johti ulosajoon."
Jos ei sulla parempaa tietoa sitten ole, niin mää vähän luulen, että rossillakin on hermot. Se kun on kaiken menestyksen jälkeen joutunut palaamaan vähän maanpinnalle, niin sitä helposti yrittää vähän liikaa ja paremmatkin ajotaidot unohtuvat pariksi kymmenykseksi. Samaa, mitä viimekauden ratkaisuissa. Helppoahan se on olla ylivoimainen, mutta ku etsitään parasta, niin siinä tulee helposti pikkasen paineita.
Mut varmaan, kun saa pari voittoa alle, niin lievä uskonmenetyskin korjautuu ja virheet vähenee taas minimiin.
Hauska muuten, kun nuo juurosportin selostajat niin usein tokaisevat, että tehoa noissa alkaa olla niin paljon, että sen kasvattamisella ei ole enää mitään merkitystä, vaan tärkeintä on löytää keinot välittää se tiehen. Mut sitten ku ducatit painaa suorilla ohi säikähtäneistä kirahveistakin, niin sitten aina ylistetään ducatin moottoritehoa. Onko se ero nyt sitten se moottoriteho, vai jotain tyyliin sytytyksessä sun muussa automatiikassa, jolla se teho saahaan tiehen?pomppuun, ei tosin olisi välttämättä onnistunut siinä ohituksessaan vaikkei olisi osunut. Tai vaikka olisi onnistunut, ei välttämättä olisi voittanut.
"Helppoahan se on olla ylivoimainen, mutta ku etsitään parasta, niin siinä tulee helposti pikkasen paineita" - ahaa, se onkin siis helppoa olla ylivoimainen. Kukahan kertoisi vaikka Rossille ja Doohanille tuon, miten HELPPOA se on!!! Olen myös hieman toista mieltä siitä, miten paljon paineita 7x maailmanmestarilla yleensä on mistään. Viime vuonna ei vaan asiat loksahtaneet kohdilleen, ja syynä oli enemmän Yamaha M1 kuin Rossi, vaikka toki molemmissa oli vikaa.
Tehosta sen verran, että se itsessään ei ole niin ratkaisevan tärkeää kuin on sen ilmanvastuksen välitysten muodostama huippunopeus. Ducatilla oli taas selkeä huippunopeusetu, jota pystyivät hyödyntämään. Yamaha tarvitsee lisää huippunopeutta, miten ikinä sen sitten saavuttavatkaan. Mutta kun menevät Le Mansiin, Asseniin, Sachsenringille, jne radoille, missä ei olekaan tosipitkiä suoria, ei huippunopeus olekaan ratkaiseva. Barcelonassa ja Mugellossa voi olla (tosin epäilen, että Rossi on kotikisassaan lyömätön). - sanompahan vain
Turo--Inkeri kirjoitti:
pomppuun, ei tosin olisi välttämättä onnistunut siinä ohituksessaan vaikkei olisi osunut. Tai vaikka olisi onnistunut, ei välttämättä olisi voittanut.
"Helppoahan se on olla ylivoimainen, mutta ku etsitään parasta, niin siinä tulee helposti pikkasen paineita" - ahaa, se onkin siis helppoa olla ylivoimainen. Kukahan kertoisi vaikka Rossille ja Doohanille tuon, miten HELPPOA se on!!! Olen myös hieman toista mieltä siitä, miten paljon paineita 7x maailmanmestarilla yleensä on mistään. Viime vuonna ei vaan asiat loksahtaneet kohdilleen, ja syynä oli enemmän Yamaha M1 kuin Rossi, vaikka toki molemmissa oli vikaa.
Tehosta sen verran, että se itsessään ei ole niin ratkaisevan tärkeää kuin on sen ilmanvastuksen välitysten muodostama huippunopeus. Ducatilla oli taas selkeä huippunopeusetu, jota pystyivät hyödyntämään. Yamaha tarvitsee lisää huippunopeutta, miten ikinä sen sitten saavuttavatkaan. Mutta kun menevät Le Mansiin, Asseniin, Sachsenringille, jne radoille, missä ei olekaan tosipitkiä suoria, ei huippunopeus olekaan ratkaiseva. Barcelonassa ja Mugellossa voi olla (tosin epäilen, että Rossi on kotikisassaan lyömätön)."pomppuun"
Jaa vai niin siinä kävi. No ovat ne huonon uuden radan pykänneet jos sellasia pomppuja hyvässä ohitupaikassa. Mut kyl se miun silmään ainaski näytti muutenkin niin ylikovalta, että ois se varmaan pitkäks menny muutenkin. Menihän se aiemmillakin kierroksilla välillä vähän pitkäks.
Mut mut, jos jos ihan sama.
"ahaa, se onkin siis helppoa olla ylivoimainen. Kukahan..."
No ompas sinulla nyt vakava naama täällä. En enää yhtään ihmettele, että täällä yks jos toinenkin vähän provoaa, kun sinä otat kaiken niin kauhian tosissaan ja kirjaimellisesti. Minä nyt viittasin vaan siihen, että kun on ylivoimainen ja tulosta tulee, niin kyllä niitä virheitäkin vaan vähemmän sattuu. Mutta tiukassa kilpailutilanteessa hermot ovat takuulla aina vähän tiukemmalla ja virheitäkin sattuu herkemmin.
Mut siun kannattaa vähän hellittää, ettei sinulla mene nuo äsken puhutut hermot :) - Turo--Inkeri
sanompahan vain kirjoitti:
"pomppuun"
Jaa vai niin siinä kävi. No ovat ne huonon uuden radan pykänneet jos sellasia pomppuja hyvässä ohitupaikassa. Mut kyl se miun silmään ainaski näytti muutenkin niin ylikovalta, että ois se varmaan pitkäks menny muutenkin. Menihän se aiemmillakin kierroksilla välillä vähän pitkäks.
Mut mut, jos jos ihan sama.
"ahaa, se onkin siis helppoa olla ylivoimainen. Kukahan..."
No ompas sinulla nyt vakava naama täällä. En enää yhtään ihmettele, että täällä yks jos toinenkin vähän provoaa, kun sinä otat kaiken niin kauhian tosissaan ja kirjaimellisesti. Minä nyt viittasin vaan siihen, että kun on ylivoimainen ja tulosta tulee, niin kyllä niitä virheitäkin vaan vähemmän sattuu. Mutta tiukassa kilpailutilanteessa hermot ovat takuulla aina vähän tiukemmalla ja virheitäkin sattuu herkemmin.
Mut siun kannattaa vähän hellittää, ettei sinulla mene nuo äsken puhutut hermot :)on siellä pomppuja, jenkkilässäkin olivat vielä päällystäneet Lagunasecan radan uudelleen viime vuonna, niin se osoittautui olevan aivan täynnä ihan uusia sellaisia. Ja on niitä muitakin tunnetusti pomppuisia ratoja (siis muuallakin kuin Suomessa!) Mutta ellet ole lajia seurannut, tottakai se voi tuntua kummalliselta. Ei myöskään ole välttämättä puhe mistään kovin isoista hypyistä, ne vaan vaikuttavat ratkaisevasti kun ajetaan aivan limitillä.
Ja tuota pomppuun osumista ei VR suinkaan itse käyttänyt minään "tekosyynä", vaan siitä kirjoittivat kisaraporteissaan useat tunnetut rr-kolumnistit, mm. Dennis Noyes. - Turo--Inkeri
sanompahan vain kirjoitti:
"pomppuun"
Jaa vai niin siinä kävi. No ovat ne huonon uuden radan pykänneet jos sellasia pomppuja hyvässä ohitupaikassa. Mut kyl se miun silmään ainaski näytti muutenkin niin ylikovalta, että ois se varmaan pitkäks menny muutenkin. Menihän se aiemmillakin kierroksilla välillä vähän pitkäks.
Mut mut, jos jos ihan sama.
"ahaa, se onkin siis helppoa olla ylivoimainen. Kukahan..."
No ompas sinulla nyt vakava naama täällä. En enää yhtään ihmettele, että täällä yks jos toinenkin vähän provoaa, kun sinä otat kaiken niin kauhian tosissaan ja kirjaimellisesti. Minä nyt viittasin vaan siihen, että kun on ylivoimainen ja tulosta tulee, niin kyllä niitä virheitäkin vaan vähemmän sattuu. Mutta tiukassa kilpailutilanteessa hermot ovat takuulla aina vähän tiukemmalla ja virheitäkin sattuu herkemmin.
Mut siun kannattaa vähän hellittää, ettei sinulla mene nuo äsken puhutut hermot :)varmaan Rossilla on juuri nyt paineita pysyä Stonerin perässä. Mutta se johtuu nimenomaan pyörien välisestä kulkuerosta; Ducatilla oli ekassa osakilpailussa Qatarissa ja nyt Kiinassa huikea etu suorilla, Stonerhan ei tarvinnut edes imuapua päästäkseen Rossista ohi.
Rossihan pääsi kummassakin näistä kisoista useita kertoja Stonerin ohi mutkaisemmilla osuuksilla. Olisi kenties voinut olla vaikka samantyyppinen tilanne Turkissakin, ellei rengas olisi ollut viallinen (Michelin myönsi julkisesti, että Rossin takarengas oli, eli tästäkään ei ole tarvis sen enempää väitellä).
Eli ihan mies miestä vastaan Rossi/Yamaha paketti tuntuu kyllä täysin kilpailukykyiseltä. Oma veikkaukseni on, että ilman tuota selvää huippunopeusetuaan Ducati ei olisi voittanut Qatarissa eikä Kiinassa (Kiinassa homman kylläkin ratkaisi se Rossin ajovirhe). Täytyy Ducatille toki hattua nostaa, kun ovat noin nopean pyörän saaneet aikaiseksi. - Olet huomannut,
Turo--Inkeri kirjoitti:
varmaan Rossilla on juuri nyt paineita pysyä Stonerin perässä. Mutta se johtuu nimenomaan pyörien välisestä kulkuerosta; Ducatilla oli ekassa osakilpailussa Qatarissa ja nyt Kiinassa huikea etu suorilla, Stonerhan ei tarvinnut edes imuapua päästäkseen Rossista ohi.
Rossihan pääsi kummassakin näistä kisoista useita kertoja Stonerin ohi mutkaisemmilla osuuksilla. Olisi kenties voinut olla vaikka samantyyppinen tilanne Turkissakin, ellei rengas olisi ollut viallinen (Michelin myönsi julkisesti, että Rossin takarengas oli, eli tästäkään ei ole tarvis sen enempää väitellä).
Eli ihan mies miestä vastaan Rossi/Yamaha paketti tuntuu kyllä täysin kilpailukykyiseltä. Oma veikkaukseni on, että ilman tuota selvää huippunopeusetuaan Ducati ei olisi voittanut Qatarissa eikä Kiinassa (Kiinassa homman kylläkin ratkaisi se Rossin ajovirhe). Täytyy Ducatille toki hattua nostaa, kun ovat noin nopean pyörän saaneet aikaiseksi.että nopealla pyörällä pärjää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32718Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581341Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271028
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä181006Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071000Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42899
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk298893- 72875