työikana tupakointi

kielletään!

Restelin henkilökunnan tupakointi työaikana kielletään 1.6 alkaen! Ou jee!!
Kylläpä on kivaa kärmistellä töissä kymmen tuntia ilman tauon taukoa...

54

8729

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyyppariiiiiiiiiiiii

      voi kyynel!!! juuri millään työpaikalla ei saa enää tupakoida. sitä paitsi miks henkilökunnan pitäis saada polttaa kun asiakkaat ei saa? lisäksi ne työntekijät jotka ramppaa jatkuvasti röökillä tekee todellisuudessa vähemmän töitä ku ne jotka ei polta. ja röökin polttajat valittaa laiskuudesta jos joku tupakoimaton esim. istuu saman ajan ku minkä porukka viettää röökillä käydessään. Tällä siis parannetaan työtehokkuutta. ja lisäks..mitä v***n iloa siitä röökinpoltosta on? sama ku käärisit 5e seteleitä rullalle ja polttais niitä. ja lisäks menee viel terveys. lakkaa kitisemästä menetetystä röökitauosta ja ota se tilaisuutena säästää rahaa ja parantaa terveyttä!

      • Eiköpä tuo

        Aikuisten sauhuttelu ole ihan jokaisen oma asia. Eihän siinä jos ne natsatauot kielletään työajalla, koska jos aletaan viilailemaan pilkkuja, Pirun raamattu tes taitaa antaa meille ruokkiksia, kahvitaukoja yms muuta (paskaa) mistä ei pidetä kiinni. Voisihan niistäkin kapinoida....


      • ollut
        Eiköpä tuo kirjoitti:

        Aikuisten sauhuttelu ole ihan jokaisen oma asia. Eihän siinä jos ne natsatauot kielletään työajalla, koska jos aletaan viilailemaan pilkkuja, Pirun raamattu tes taitaa antaa meille ruokkiksia, kahvitaukoja yms muuta (paskaa) mistä ei pidetä kiinni. Voisihan niistäkin kapinoida....

        työpaikassa,(ravintolassa) jossa olin ainoa tupakoimaton työntekijä. Kyllä sitä monta kertaa sai nuivia katseita jos sen 5 minuuttia istahdit ja pidit taukoa, tuo ei tee mitään-tyyliin. Entäpä sitten kun tupakoivat porukalla menivät kessulle. Siinä unohtui lahjakkaasti ajan kulu kääryleitä imiessä ja siitähän se rysis sitten syntyi kun muiden aika kului muualla ja sitten et ainakaan itse päässyt tauolle.


      • se on
        ollut kirjoitti:

        työpaikassa,(ravintolassa) jossa olin ainoa tupakoimaton työntekijä. Kyllä sitä monta kertaa sai nuivia katseita jos sen 5 minuuttia istahdit ja pidit taukoa, tuo ei tee mitään-tyyliin. Entäpä sitten kun tupakoivat porukalla menivät kessulle. Siinä unohtui lahjakkaasti ajan kulu kääryleitä imiessä ja siitähän se rysis sitten syntyi kun muiden aika kului muualla ja sitten et ainakaan itse päässyt tauolle.

        pois jos esim kokki (joka on yksin vuorossa keittiössä) käy takaovella röökillä kun ei ole yhtään syövää asiakasta?? Tai tarjoilija joka käy tupakalla kun asiakkailla on kaikki ok, eikä kenenkään savuttomankaan tarjoilijan tarvitse sillä aikaa käydä savullisen piian pöydissä sotkemassa?
        Parempi olla tekevinään jotakin vaikka mitään tekemistä ei ole,vai?
        Savuttomuus on ihan ok, mutta voitaishan kieltää kahvinkin juonti koska se kusettaa ja kuka silloin hoitaa työt ja kuinka paljon kahvin juojalta kuluu vuositasolla vessassa?


      • minimaali
        se on kirjoitti:

        pois jos esim kokki (joka on yksin vuorossa keittiössä) käy takaovella röökillä kun ei ole yhtään syövää asiakasta?? Tai tarjoilija joka käy tupakalla kun asiakkailla on kaikki ok, eikä kenenkään savuttomankaan tarjoilijan tarvitse sillä aikaa käydä savullisen piian pöydissä sotkemassa?
        Parempi olla tekevinään jotakin vaikka mitään tekemistä ei ole,vai?
        Savuttomuus on ihan ok, mutta voitaishan kieltää kahvinkin juonti koska se kusettaa ja kuka silloin hoitaa työt ja kuinka paljon kahvin juojalta kuluu vuositasolla vessassa?

        Totta höpäjät!Myös Sokotel muuttuu savuttomaksi, ja päätin lopettaa jo ajoissa-ja niin tein...Mutta se on p-puhetta että röökaajat tekee vähemmän töitä!Päinvastoin (riippuu tietysti myös yksilöistä), itse ainakin kiireaikana kävin pitämässä niitä 2-5min taukoja,jos ehti ollenkaan, muutamia ja söin 5-10minuutissa.Savuttomat istuskeli kahvitauoilla sitten yhtä usein mutta tauot sitten kestiki aina tuplasti kauemmin!!!Kyllä joo v-tti kun tulee joku sitten saarnaamaan että kun toi tupakanpoltto vie tota työaikaa!No nyt kun lopetin niin voin viettää kahvitaukoni varmasti aivan rauhassa ja ilman syyllisyyden tuntoja.


    • Hekate50

      Ruokatauko ja tauotus:
      Työnantajalla on velvollisuus järjestää työntekijälleen
      tilaisuus aterioida työaikana, jos työpäivän
      pituus ylittää 6 tuntia.
      Pakkotahtisessa työssä tai työssä, joka vaatii jatkuvaa
      paikallaan oloa, on työnantajan järjestettävä
      tilapäinen poistuminen tällaisesta työpisteestä.
      Tämä koskee myös alle 6 tunnin työvuoroja.

      Ei sun tarvi tehdä ilman omaa suostumustasi 10 tunnin vuoroja. FYI.

      • tupakoiva...

        on tutkittu että polttava ihminen on tehokkaampi työssä, kun on kiire päästä röökille -> on kiire tehdä työt jotta sinne pääsee. mä poltan työmaalla, ja voin kertoa että ne jotka eivät meillä polta niillä on rauhallisempi tahti tehä niitä töitä, mikä ei ole myöskään kiva asia kun on vitun kiire.

        sitäpaitsi, eikö ole joku pykälä joka kertoo että työnanataja ei voi päättää mitä tauollasi teet, kunhan se on laillista??!!

        ja ihan noin btw, mun röökitaukoon uppoo 3-4min, ne ei tupakoivat meidän työmaalla tuhraa aikaa siihen samaan taukoon miltei 10min.. että he syövät (istuen...)työaikana, mitä minä en tee. vaan jos mulla on nälkä syön työn ohella.
        eli ei ne savuttomatkaa mitkään vitun enkeleitä ole!


      • tupakoijan kommentti
        tupakoiva... kirjoitti:

        on tutkittu että polttava ihminen on tehokkaampi työssä, kun on kiire päästä röökille -> on kiire tehdä työt jotta sinne pääsee. mä poltan työmaalla, ja voin kertoa että ne jotka eivät meillä polta niillä on rauhallisempi tahti tehä niitä töitä, mikä ei ole myöskään kiva asia kun on vitun kiire.

        sitäpaitsi, eikö ole joku pykälä joka kertoo että työnanataja ei voi päättää mitä tauollasi teet, kunhan se on laillista??!!

        ja ihan noin btw, mun röökitaukoon uppoo 3-4min, ne ei tupakoivat meidän työmaalla tuhraa aikaa siihen samaan taukoon miltei 10min.. että he syövät (istuen...)työaikana, mitä minä en tee. vaan jos mulla on nälkä syön työn ohella.
        eli ei ne savuttomatkaa mitkään vitun enkeleitä ole!

        Jos pysytään totuudessa, niin tupakoitsijat tekevät vähemmän töitä pvässä kun ei-savuttelijat. Tämä on fakta ja monessa tutkimuksessa saumattomasti todettu. Kun monilla työpaikoilla (esim)omallani, aina tupakille lähtijät leimaavat itsensa ulos, huomasivat miten paljon aikaa pvä/vko/kk-tasolla aikaa paloi ihan siellä tupakkitauolla.
        Nyt on työpaikan ilmapiiri parantunut huomattavasti, koska jos pidät tauon, säännöt on kaikille samat.
        Hyvä tapa on muuten jatkossa, jos olet vaikkapa ravintolan aioa tupakoimaton= mene mukaan notkumaan ulos kun joku menee tupakille tai kysy, saatko pitää vaikkapa jätskitauon aina kun muut menevät tupakille. Että silleen, kysehän on vain siitä, että toisten ei tarvitse tehdä enempiä minuutteja kuin toisten ja taukoja pidetään yhtä paljon.


      • ja pitäis

        10 tuntisia työvuoroja saa olla ilmankin suostumusta, yli sen taas ei... Ja miten vitussa sieltä vois poistua jos oot yksin työvuorossa???


      • Anonyymi
        tupakoijan kommentti kirjoitti:

        Jos pysytään totuudessa, niin tupakoitsijat tekevät vähemmän töitä pvässä kun ei-savuttelijat. Tämä on fakta ja monessa tutkimuksessa saumattomasti todettu. Kun monilla työpaikoilla (esim)omallani, aina tupakille lähtijät leimaavat itsensa ulos, huomasivat miten paljon aikaa pvä/vko/kk-tasolla aikaa paloi ihan siellä tupakkitauolla.
        Nyt on työpaikan ilmapiiri parantunut huomattavasti, koska jos pidät tauon, säännöt on kaikille samat.
        Hyvä tapa on muuten jatkossa, jos olet vaikkapa ravintolan aioa tupakoimaton= mene mukaan notkumaan ulos kun joku menee tupakille tai kysy, saatko pitää vaikkapa jätskitauon aina kun muut menevät tupakille. Että silleen, kysehän on vain siitä, että toisten ei tarvitse tehdä enempiä minuutteja kuin toisten ja taukoja pidetään yhtä paljon.

        Ei pidä paikkaansa. Meillä 15 min ruokis. Itse en syö vaan juon kahvin noin 3 min. Pika tupakka 3 min. Pidän siis vain 6min tauon ei tupakoimattomilla tauko 15 min. Ja kyllä ole tottunut polttamaan myös minuutissa pika savut. Käyn savuilla ruoka ja kahvi tauolla


      • Anonyymi
        tupakoiva... kirjoitti:

        on tutkittu että polttava ihminen on tehokkaampi työssä, kun on kiire päästä röökille -> on kiire tehdä työt jotta sinne pääsee. mä poltan työmaalla, ja voin kertoa että ne jotka eivät meillä polta niillä on rauhallisempi tahti tehä niitä töitä, mikä ei ole myöskään kiva asia kun on vitun kiire.

        sitäpaitsi, eikö ole joku pykälä joka kertoo että työnanataja ei voi päättää mitä tauollasi teet, kunhan se on laillista??!!

        ja ihan noin btw, mun röökitaukoon uppoo 3-4min, ne ei tupakoivat meidän työmaalla tuhraa aikaa siihen samaan taukoon miltei 10min.. että he syövät (istuen...)työaikana, mitä minä en tee. vaan jos mulla on nälkä syön työn ohella.
        eli ei ne savuttomatkaa mitkään vitun enkeleitä ole!

        Kerrotko sen tutkimuksen missä näin todettu.


    • rope

      Ihan nyt puuttumatta taukoasiaan totean että itseäni kyllä aikalailla ällöttää nähdä tarjoilijoita notkumassa ravintoloiden takaovilla ym. röökillä, yleensä menen muuhun ravintolaan. Myöskään en halua haistella tarjoilijan tupakanhajua ruokaillessani. Vai väittääkö joku ettei haju muka tartu vaatteisiin?

      • djpdo

        Restelillä tiskin takana ei saa edes juoda kahvia saati muuten asiakkaan edessä eli kaikki savulliset ja savuttomat juovat kahvinsa "tauolla" takahuoneessa tai savulliset takaovella tupakalla. Tää on taas näitä hienoja "uudistuksia" joita kukaan ei voi valvoa.
        Ja millä kaikilla aloilla ja työpaikoilla röökaus on kielletty? Itse en oo kuullu ku niistä parista sairaalasta. Ravintola-alalla vaan valtaosa polttaa ja kyllä voin vaan veikkailla että kesäkuussa ei hymyilytä savullisia asiakkaita eikä henkilökuntaa...
        Ja btw jo viisitoista vuotta näitä hommia tehneenä voin allekirjoittaa sen että pääsääntöisesti savulliset hoitavat hommansa ripeämmin kun savuttomat.


      • _ötökkä_
        djpdo kirjoitti:

        Restelillä tiskin takana ei saa edes juoda kahvia saati muuten asiakkaan edessä eli kaikki savulliset ja savuttomat juovat kahvinsa "tauolla" takahuoneessa tai savulliset takaovella tupakalla. Tää on taas näitä hienoja "uudistuksia" joita kukaan ei voi valvoa.
        Ja millä kaikilla aloilla ja työpaikoilla röökaus on kielletty? Itse en oo kuullu ku niistä parista sairaalasta. Ravintola-alalla vaan valtaosa polttaa ja kyllä voin vaan veikkailla että kesäkuussa ei hymyilytä savullisia asiakkaita eikä henkilökuntaa...
        Ja btw jo viisitoista vuotta näitä hommia tehneenä voin allekirjoittaa sen että pääsääntöisesti savulliset hoitavat hommansa ripeämmin kun savuttomat.

        "Ravintola-alalla vaan valtaosa polttaa" ..

        Niin, tiedän sen, mutta ei se ole mikään selitys. Vai etkö ole koskaan huomannut, että maailma menee eteenpäin ja muuttuu? Tupakointia erinäisissä paikoissa vaan väistämättä aletaan vähentämään ja kieltämään; miksi ravintola-alan pitäisi olla jokin spesiaali poikkeus??

        Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että työpaikalla tupakointi pitäisi ehdottomasti kieltää. Sen lisäksi, kun työnantajat yrittävät pitää nykyään työntekijöiden terveydestä huolta mm. liikuntaseteleillä jne, pitäisi heidän myös kannustaa työntekijöitä lopettamaan polttaminen. Ei antamalla bonusta, koska sellaisenhan pitäisi käytännön järjellä ajatellen antaa enemmänkin tupakoimattomille... Mutta jollain tapaa.

        Jos asiakas ei saa ravintolatiloissa tupakoida, niin ei kokillakaan ole mitään oikeutta vetää röökiä ja sitten valmistaa asiakkaan annoksen, tai tarjoilijalla lähteä röökin jälkeen kantamaan sitä annosta asiakkaalle. Ällöttävä ajatus.

        t. tupakoimaton ravintolatyöntekijä, jota ärsyttää tupakoivien "pakolliset" ylimääräiset tauot ja vielä enemmän ajatus tupakanhajuisesta työntekijästä elintarvikkeiden läheisyydessä


      • ffepw
        _ötökkä_ kirjoitti:

        "Ravintola-alalla vaan valtaosa polttaa" ..

        Niin, tiedän sen, mutta ei se ole mikään selitys. Vai etkö ole koskaan huomannut, että maailma menee eteenpäin ja muuttuu? Tupakointia erinäisissä paikoissa vaan väistämättä aletaan vähentämään ja kieltämään; miksi ravintola-alan pitäisi olla jokin spesiaali poikkeus??

        Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että työpaikalla tupakointi pitäisi ehdottomasti kieltää. Sen lisäksi, kun työnantajat yrittävät pitää nykyään työntekijöiden terveydestä huolta mm. liikuntaseteleillä jne, pitäisi heidän myös kannustaa työntekijöitä lopettamaan polttaminen. Ei antamalla bonusta, koska sellaisenhan pitäisi käytännön järjellä ajatellen antaa enemmänkin tupakoimattomille... Mutta jollain tapaa.

        Jos asiakas ei saa ravintolatiloissa tupakoida, niin ei kokillakaan ole mitään oikeutta vetää röökiä ja sitten valmistaa asiakkaan annoksen, tai tarjoilijalla lähteä röökin jälkeen kantamaan sitä annosta asiakkaalle. Ällöttävä ajatus.

        t. tupakoimaton ravintolatyöntekijä, jota ärsyttää tupakoivien "pakolliset" ylimääräiset tauot ja vielä enemmän ajatus tupakanhajuisesta työntekijästä elintarvikkeiden läheisyydessä

        onko asiakkaalla joka on käynyt ulkona tupakalla oikeutta syödä savuttoman kokin tekemää ja savuttoman tarjoilijan tuomaa annosta? Tupakoivat ihmiset pitäis karkoittaa varmaan koko maasta:)


      • mäkkärissä

        Itsekin olen ihmetelly, miten niinkin säntillinen ja imagostaan huolta pitävä yritys kuin McDonald's antaa päällikkötasoisten työntekijöidensä tuprutella sauhuilla pääoven edessä Koskikeskuksessa. Vaatteista ja nimikylteistä kuitenkin näkee, minkä firman työntekijä on kyseessä.


      • savullinen
        djpdo kirjoitti:

        Restelillä tiskin takana ei saa edes juoda kahvia saati muuten asiakkaan edessä eli kaikki savulliset ja savuttomat juovat kahvinsa "tauolla" takahuoneessa tai savulliset takaovella tupakalla. Tää on taas näitä hienoja "uudistuksia" joita kukaan ei voi valvoa.
        Ja millä kaikilla aloilla ja työpaikoilla röökaus on kielletty? Itse en oo kuullu ku niistä parista sairaalasta. Ravintola-alalla vaan valtaosa polttaa ja kyllä voin vaan veikkailla että kesäkuussa ei hymyilytä savullisia asiakkaita eikä henkilökuntaa...
        Ja btw jo viisitoista vuotta näitä hommia tehneenä voin allekirjoittaa sen että pääsääntöisesti savulliset hoitavat hommansa ripeämmin kun savuttomat.

        Nyt kun sen kerroit, niin meidän työpaikalla on kaksi savutonta työntekijää. Ja ne kaksi ovat juuri ne saamattomimmat!!


      • _ötökkä_
        ffepw kirjoitti:

        onko asiakkaalla joka on käynyt ulkona tupakalla oikeutta syödä savuttoman kokin tekemää ja savuttoman tarjoilijan tuomaa annosta? Tupakoivat ihmiset pitäis karkoittaa varmaan koko maasta:)

        Niin, sitähän voidaan spekuloida... Ehkäpä yksinkertainen vastaus on kuitenkin, että ravintolassa etusijalla on asiakas, ei työntekijä ;) Tällä palstalla tulee ainakin välillä sellainen fiilis, että työntekijöiden mukaan tilanne olisi toisinpäin...


      • vai mitä
        ffepw kirjoitti:

        onko asiakkaalla joka on käynyt ulkona tupakalla oikeutta syödä savuttoman kokin tekemää ja savuttoman tarjoilijan tuomaa annosta? Tupakoivat ihmiset pitäis karkoittaa varmaan koko maasta:)

        Eihän ihmisiä tarvitse karkoittaa maasta, lopetetaan tupakan valmistus ja myynti.
        Näin yksinkertaista.


    • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

      Pitihän se arvata, että juuri hikipaja-Restel aloittaa tämän trendin alalla. Kaikki mahdolliset kyykytys- ja työntekijöitten nöyryytyssysteemit lähtee juuri tästä paskalafkasta.

      • on niin

        totta, mitä sanoit.. !! Terveisin: Resteliläinen


      • tupakoiva
        on niin kirjoitti:

        totta, mitä sanoit.. !! Terveisin: Resteliläinen

        tupakoivien ihmisten vikako ettei savuttomat osaa itse pitää tauoistaan huolta, eikä vaan yksinkertaisesti todeta että nyt meen tauolle?
        se että asiakasta vituttaa että tarjoilija/kokki haisee röökille on... voivoi.
        ei pahemmin voi sekään asiakas käydä missään ulkona safkaamassa sitten..


      • että,
        tupakoiva kirjoitti:

        tupakoivien ihmisten vikako ettei savuttomat osaa itse pitää tauoistaan huolta, eikä vaan yksinkertaisesti todeta että nyt meen tauolle?
        se että asiakasta vituttaa että tarjoilija/kokki haisee röökille on... voivoi.
        ei pahemmin voi sekään asiakas käydä missään ulkona safkaamassa sitten..

        toi kielto tarkoitti vaan sitä että kiinteistön sisällä ei saa polttaa mut ulkona ois ok? Se on toki selvää ettei enää voi sisällä polttaa ku ei asiakkaatkaan saa... No sen näkee sit kesäkuussa mitä tapahtuu!
        Ja hajusta sen verta että kyllä hiki ja liika hajuvesi haisee sata kertaa pahemmalle ku rööki...


      • olekkaan
        että, kirjoitti:

        toi kielto tarkoitti vaan sitä että kiinteistön sisällä ei saa polttaa mut ulkona ois ok? Se on toki selvää ettei enää voi sisällä polttaa ku ei asiakkaatkaan saa... No sen näkee sit kesäkuussa mitä tapahtuu!
        Ja hajusta sen verta että kyllä hiki ja liika hajuvesi haisee sata kertaa pahemmalle ku rööki...

        luulo tiedon väärti: Eli sääntö on, että TYÖAIKANA ei tupakoida. Jos työaikasi on klo 19 - 02, niin sinä aikana et tupakoi - et sisällä etkä ulkona!
        Ihme juttu sinänsä, että työnantaja on tähän asti maksanut tupakoinnista. Tupakoitsijat kun hyvin usein istuvat sauhulla harva se tunti vähintään sen 10 minuuttia.


      • ollut restelillä?
        olekkaan kirjoitti:

        luulo tiedon väärti: Eli sääntö on, että TYÖAIKANA ei tupakoida. Jos työaikasi on klo 19 - 02, niin sinä aikana et tupakoi - et sisällä etkä ulkona!
        Ihme juttu sinänsä, että työnantaja on tähän asti maksanut tupakoinnista. Tupakoitsijat kun hyvin usein istuvat sauhulla harva se tunti vähintään sen 10 minuuttia.

        Ei restelillä voi pitää taukoa joka tunti kymmentä minuuttia, poltti tai ei... Eikä varmaan tänäpäivänä enää missään raflassa. Tehot on kunnossa...ja kiristetään vaan.


      • olen
        ollut restelillä? kirjoitti:

        Ei restelillä voi pitää taukoa joka tunti kymmentä minuuttia, poltti tai ei... Eikä varmaan tänäpäivänä enää missään raflassa. Tehot on kunnossa...ja kiristetään vaan.

        Restelillä töissä. Kun tämän talon henkilökuntaa seuraa, niin tupakoitsijat vetäisevät sen tupakkataukonsa ihan mistä vaan. Tiskit hoituu sätkä hampaissa, ja asenne on muutenkin että "vittu mä mitään nyt tule myymään, mä olen nyt tupakkatauolla!"


    • siellä myös töissä

      aika alkaa antamaan työehtosopimuksen mukaiset tauot. Loppu nimittäin jousto nyt!!!

    • kieltää

      myös työaikana tupakoinnin. ja on ollut jo voimassa esim. Tampereen hotelleissa pidemmän aikaa. eli ei restel ole ainoa. tiedän myös yksityisiä hotelleja joissa kielto on olemassa.

    • Olen tehnyt kohtuullisen pitkän työuran baaritiskin takana ja mielestäni savuttomuus ravintolassa on hyvä juttu.

      Jos joku voisi kertoa asiallisesti mitä hyötyä on ravintolatyöntekijän polttamisesta työaikana.

      Muuten, kenen työpaikalla saa oikeesti nykyään polttaa tupakkia luvan kanssa. Paitsi ravintolassa vielä toistaiseksi.

      Tupakointi on ok, mutta miksi se tehdään työnantajan kustannuksella. Ravitola-alan tesissä (työehtosopimus) on sovittu ruokatauosta ei tupakka eikä kahvitauoista. Ruokatauko on 30 min yli 6 tunnin työvuoron aikana joka on tarkoitettu ruokailu-, ja lepotauoksi. ruokatauon aikana voi mielestäni polttaa tupakin ja juoda kupposen kuumaa mutta, mitäs sitten tehdään kun ollaan yksin töissä.

      Ajatellaas tätä asiaa siltä kantilta että työskennellään yksin.

      Olet yksin työvuorossa ja tekis mieli röökiä, mutta perkele, talo on täynnä väkeä ja tarttis mennä röökille takapihalle...... Kukas katsoo salia(anniskelualuetta).
      huonossa tapauksessa joku pöllii rahat ja viinat....kuka korvaa, tai tulee tappelu ja ja joku saa puukosta kun olet röökillä..... huh huh.

      Lain mukaan henkilökunta ei saa tupakoida tupakointialueella joka on tarkoitettu asiakkaille.

      Suomessa on tosi paljon ravintoloita jossa työskennellän yksin.

      Ajatelkaapa sitä.

      • tarjoilijatypy

        juuri sitä, että miten siinä sitten syöt/paskot. Kai tupakoimattomatkin tekevät niin!! Tähän asti on joustettu/annettu periksi ruokatauoista ja kahvitauoista yksin työskenneltäessä. Onko tämäkin työnantajan kustannuksella? Töihin tullessa käydään kaupassa kun maito on loppu, pankissa kun kolikot on loppu!! Työnantajan kustannuksellako???? Ei vaan omalla ajalla ja työnantajan EDUKSI!!!


      • ihmettelen vaan

        töissä restelin kuppilassa? Ja ihan oikeastiko sinulle kuuluu siellä ruoka/kahvitauot? Enpä usko!!!Samalla tavalla ne viinat viedään taikka tappelu syntyy , kun käyt vaikka pissillä tai syömässä tai kahvilla!


      • ihmettelen vaan kirjoitti:

        töissä restelin kuppilassa? Ja ihan oikeastiko sinulle kuuluu siellä ruoka/kahvitauot? Enpä usko!!!Samalla tavalla ne viinat viedään taikka tappelu syntyy , kun käyt vaikka pissillä tai syömässä tai kahvilla!

        Heippa taas.
        Kommentoin vielä hiukan eilistä kirjoitustani.

        Juu en ole restelin kuppilassa töissä. Ja oikeesti yli 20 vuoden työurani ruokataukojen määrä on ollut kovin minimaalinen, jos on kyse yhtäjaksoisesta ruokatauosta jonka pitäisi kestää 30 min.
        Tänäänkin käytin ruoka taukooni kokonaista kolme ja puoli minuuttia, keskeytin ruokailuni kahdesti myydäkseni erinäisiä juomasekoituksia asiakkaille. Siis todellista pikaruokaa.
        Einespizza on hyvää kylmänäkin..... kaikkeen tottuu.

        Kieltämättä pitäähän sitä käydä vessassa. Onhan ravintolatyöntekijätkin ihmisiä. Jos on kova hätä niin pakkohan sitä on käydä vessassa tai jos on nälkä niin pakko haukata jotain, kyseiset toimet on ihmisen perusoikeuksia ja niihin työnantajalla ei ole oikeutta puuttua.
        Aina on riskinä että joku kahjo tekee jotain hölmöä vessassa käynnin aikana mutta se riski on otettava.

        Mutta kuuluuko tupakointi ihmisen perusoikuksiin??? mielenkiintoinen juttu. Tiettävästi kovinkaan moni ei syntyessään ole tupakoinut, mutta kaikki on syönyt ja paskantanut. Tupakointi on itse hankittu tapa.

        no olipas rajusti sanottu.

        me tullaan ajoissa töihin, käydään pankissa tai kaupassa.... kaikenlaista hommaa ilman palkkaa.
        Ehkä kannattaisi keskustella työnantajan kanssa pienestä korvauksesta.
        Eiköhän kaupassa käynti ole jo työasia, käsitykseni mukaan työnteosta pitäisi maksaa palkkaa.

        Minä rakastan työtäni enkä valita vaikka ei saisi polttaa työaikana.
        Tää on vähän niinkuin kutsumusammatti.
        Mä teen baarihommia siksi kun mä tykkään palvella asiakkaita.

        Ajatelkaas niitä nuoria jotka aloittavat tarjoilijauraansa ja sairastuvat johonkin keuhkosairauteen 20 vuoden päästä, ja syynä olisi ainoastaan pasiivinen tupakointi. Haluaisiko kukaan ottaa vastuuta???

        Eiköhän se terveys ole kuitekin pääasia.


      • alalla myös 20v
        Baariguru kirjoitti:

        Heippa taas.
        Kommentoin vielä hiukan eilistä kirjoitustani.

        Juu en ole restelin kuppilassa töissä. Ja oikeesti yli 20 vuoden työurani ruokataukojen määrä on ollut kovin minimaalinen, jos on kyse yhtäjaksoisesta ruokatauosta jonka pitäisi kestää 30 min.
        Tänäänkin käytin ruoka taukooni kokonaista kolme ja puoli minuuttia, keskeytin ruokailuni kahdesti myydäkseni erinäisiä juomasekoituksia asiakkaille. Siis todellista pikaruokaa.
        Einespizza on hyvää kylmänäkin..... kaikkeen tottuu.

        Kieltämättä pitäähän sitä käydä vessassa. Onhan ravintolatyöntekijätkin ihmisiä. Jos on kova hätä niin pakkohan sitä on käydä vessassa tai jos on nälkä niin pakko haukata jotain, kyseiset toimet on ihmisen perusoikeuksia ja niihin työnantajalla ei ole oikeutta puuttua.
        Aina on riskinä että joku kahjo tekee jotain hölmöä vessassa käynnin aikana mutta se riski on otettava.

        Mutta kuuluuko tupakointi ihmisen perusoikuksiin??? mielenkiintoinen juttu. Tiettävästi kovinkaan moni ei syntyessään ole tupakoinut, mutta kaikki on syönyt ja paskantanut. Tupakointi on itse hankittu tapa.

        no olipas rajusti sanottu.

        me tullaan ajoissa töihin, käydään pankissa tai kaupassa.... kaikenlaista hommaa ilman palkkaa.
        Ehkä kannattaisi keskustella työnantajan kanssa pienestä korvauksesta.
        Eiköhän kaupassa käynti ole jo työasia, käsitykseni mukaan työnteosta pitäisi maksaa palkkaa.

        Minä rakastan työtäni enkä valita vaikka ei saisi polttaa työaikana.
        Tää on vähän niinkuin kutsumusammatti.
        Mä teen baarihommia siksi kun mä tykkään palvella asiakkaita.

        Ajatelkaas niitä nuoria jotka aloittavat tarjoilijauraansa ja sairastuvat johonkin keuhkosairauteen 20 vuoden päästä, ja syynä olisi ainoastaan pasiivinen tupakointi. Haluaisiko kukaan ottaa vastuuta???

        Eiköhän se terveys ole kuitekin pääasia.

        Itse olen todella hyvilläni, että tupruttelu loppuu työpaikallani. Vaikka itsekin olen polttanut yli 20 vuotta , olen vain hyvilläni mahdollisuudesta vähentää tai jopa lopettaa tupakointi.(sisua kun ei tunnu omasta takaa olevan :) ) Mutta tämä ,että työnantaja pokkana väittää ja sinä väität tupakoinnin olevan työnantajan rahoista pois ! Paljonkohan todella tekeekään työnantajalle ylimääräistä 20 vuoden ajalta kaikki ne ylityöt ja omalla ajalla tehdyt toimisto/pankki/kaupassakäynnit? Luuletko todella, että ruokatauoista voisi neuvotella ison konsernin pomojen kanssa? Ei !! Meidän pitää joustaa! Omaa elämää ei saa olla! Kyllä siinä hymy hyytyy välillä kutsumuksesta huolimatta! Onneksi kuitenkin muistan , ettei tämä ole asiakkaiden vika ja että ihmisten parissa työskentely on ihanaa , kaikesta huolimatta!


      • _ötökkä_
        Baariguru kirjoitti:

        Heippa taas.
        Kommentoin vielä hiukan eilistä kirjoitustani.

        Juu en ole restelin kuppilassa töissä. Ja oikeesti yli 20 vuoden työurani ruokataukojen määrä on ollut kovin minimaalinen, jos on kyse yhtäjaksoisesta ruokatauosta jonka pitäisi kestää 30 min.
        Tänäänkin käytin ruoka taukooni kokonaista kolme ja puoli minuuttia, keskeytin ruokailuni kahdesti myydäkseni erinäisiä juomasekoituksia asiakkaille. Siis todellista pikaruokaa.
        Einespizza on hyvää kylmänäkin..... kaikkeen tottuu.

        Kieltämättä pitäähän sitä käydä vessassa. Onhan ravintolatyöntekijätkin ihmisiä. Jos on kova hätä niin pakkohan sitä on käydä vessassa tai jos on nälkä niin pakko haukata jotain, kyseiset toimet on ihmisen perusoikeuksia ja niihin työnantajalla ei ole oikeutta puuttua.
        Aina on riskinä että joku kahjo tekee jotain hölmöä vessassa käynnin aikana mutta se riski on otettava.

        Mutta kuuluuko tupakointi ihmisen perusoikuksiin??? mielenkiintoinen juttu. Tiettävästi kovinkaan moni ei syntyessään ole tupakoinut, mutta kaikki on syönyt ja paskantanut. Tupakointi on itse hankittu tapa.

        no olipas rajusti sanottu.

        me tullaan ajoissa töihin, käydään pankissa tai kaupassa.... kaikenlaista hommaa ilman palkkaa.
        Ehkä kannattaisi keskustella työnantajan kanssa pienestä korvauksesta.
        Eiköhän kaupassa käynti ole jo työasia, käsitykseni mukaan työnteosta pitäisi maksaa palkkaa.

        Minä rakastan työtäni enkä valita vaikka ei saisi polttaa työaikana.
        Tää on vähän niinkuin kutsumusammatti.
        Mä teen baarihommia siksi kun mä tykkään palvella asiakkaita.

        Ajatelkaas niitä nuoria jotka aloittavat tarjoilijauraansa ja sairastuvat johonkin keuhkosairauteen 20 vuoden päästä, ja syynä olisi ainoastaan pasiivinen tupakointi. Haluaisiko kukaan ottaa vastuuta???

        Eiköhän se terveys ole kuitekin pääasia.

        Kerrankin joku fiksu ihminen :) Silmäni nimittäin kiinnittyivät tuohon lauseeseen, että teet baarihommia koska tykkäät palvella asiakkaita. Tässäkin ketjussa saa nimittäin jutuista vähän sen kuvan, että ravintolassa ei olekaan kyse asiakkaista, vaan työntekijöistä... Eikä niitä työpaikkoja olisi, jos ei olisi kunkkua=asiakasta. Piste.

        Karmivin oli mielestäni ylläoleva kommentti "voi voi, jos asiakkaita ärsyttää tupakalta haiseva henkilökunta - ei sitten voi varmaan käydä ulkona syömässä". Jos kuulisin, missä paikassa kyseisen tekstin kirjoittaja on duunissa, kehottaisin kaikkia äänestämään jaloillaan ja rahapussillaan näin huonolla palveluhengellä varustettua paikkaa vastaan.


      • jjjjjjjjjjjjjjjjjjjj

        Ei röökistä suoranaisesti mitään hyötyä olekkaan, mutta mistä sitten on? Kahvista, limusta...??
        "Luvalla" poltetaan monessakin ammatissa esim. ambulanssikuskit, palomiehet, poliisit, bussikuskit, raksaukot, toimistoihmiset, kaupanala, parturit yms yms yms. Ei he polta työpisteessä mutta tupakkapaikalla tai tauolla. Ja ravintolassa ei lakisääteisiä taukoja ole olemassa, etkä poistu syömään tai mihinkään. Laki on ihan yhtä p**kaa en koskaan ole saanut pitää puolentunnin safkista.
        Yksin tai kaksin työvuorossa jos on kiire ei tietenkään mennä tauolle (edes röökille). Jos baarissasi on tapana puukottaa ihmisiä kun selkäsi käännät ni vaihda nyt nopeesti paikkaa.


    • nälkäkurki

      Tervehdys ! Pakko kysyä, että onko täällä ketään ravintolassa työssä olevaa jolla olisi lainmukaiset kahvi tai ruokatauot...olisipa hienoa kuulla että sellaisiakin on. Liiton papereissa niistä kyllä omat lukunsa on, mutta käytännössä ei ilmeisesti niistä mitään hyötyä ole. Vai onko jonkun työpaikalla liiton edustaja puuttunut tauotuksiin...ei taida homma pelata. Vai eikö se kuulu enää liiton tehtäviin valvoa jäsentensä etuja. Taitaa sitten sama olla maksaako loimaan liittoon vai pamiin...

      • Larry The Chef

        Olen ollut rav:alalla lähes 25 vuotta ja aina tauon saaminen on olut vaikeaa.
        Mutta nykyään se on lähes mahdotonta. Jopa wc käynti on ajoitettava tilauksien väliin ja viimeisessä työpaikassani missä wc sijaitsi kellarissa oli joskus housuihin lirahdus joskus niin lähellä että että jos samaa vaadittaisiin toimisto- tai metallityöntekiöiltä olisi yleislakko ollut pystyssä jo vuosikymmen sitten.
        Jos asiasta yrittää keskustella asiaa vähätellään ja sanotaan "Tämä asia ei ole esityslistalla".
        Kun asiasta mainitaan työpaikka lääkärille tai työsuojeluvaltuutetulle,he vaikenevat, ovat varmaan peloteltu hiljaisiksi.
        Ruokailu on tehtävä joko ennen tai jälkeen työvuoron.
        Paperityöt on tehtävä vapaa-ajalla, jos et tee, saat huomautuksen, jos yrität työajalla tehdä jää asiakkaat ruuatta, tai keittiö siivoamatta.
        Kun asiasta yrittää keskustella, on kommentti,
        "Työn määrä ja työtunnit on laskettu ja taulukko näyttää että kaikki on mahdollista tehdä ko ajassa. Sinä olet ammattitaidoton etkä osaa priorisoida töitäsi".
        Näin tapahtuu HOK-elannossa.


      • on katsottava
        Larry The Chef kirjoitti:

        Olen ollut rav:alalla lähes 25 vuotta ja aina tauon saaminen on olut vaikeaa.
        Mutta nykyään se on lähes mahdotonta. Jopa wc käynti on ajoitettava tilauksien väliin ja viimeisessä työpaikassani missä wc sijaitsi kellarissa oli joskus housuihin lirahdus joskus niin lähellä että että jos samaa vaadittaisiin toimisto- tai metallityöntekiöiltä olisi yleislakko ollut pystyssä jo vuosikymmen sitten.
        Jos asiasta yrittää keskustella asiaa vähätellään ja sanotaan "Tämä asia ei ole esityslistalla".
        Kun asiasta mainitaan työpaikka lääkärille tai työsuojeluvaltuutetulle,he vaikenevat, ovat varmaan peloteltu hiljaisiksi.
        Ruokailu on tehtävä joko ennen tai jälkeen työvuoron.
        Paperityöt on tehtävä vapaa-ajalla, jos et tee, saat huomautuksen, jos yrität työajalla tehdä jää asiakkaat ruuatta, tai keittiö siivoamatta.
        Kun asiasta yrittää keskustella, on kommentti,
        "Työn määrä ja työtunnit on laskettu ja taulukko näyttää että kaikki on mahdollista tehdä ko ajassa. Sinä olet ammattitaidoton etkä osaa priorisoida töitäsi".
        Näin tapahtuu HOK-elannossa.

        meidän ala on huonosti järjestäytynyt ja kokoajan tulee uusia, kouluttamattomia ja nuoria alalle, eivätkä he osaa vaatia mitään. Edes iltalisiä saati kahvitaukoa. Kukaan ei uskalla nousta vastarintaan kun pelätään että sitten ei saa enää töitä mistään.
        Työvuorolistoihin laitetaan mahdottomia työvuoroja esim. 15min aikaa avata ravintola: tehdä aamutilitys, hakea posti, jäävesikannut, salaattipöytä, laskea pohjakassa... sama suljettaessa. Ja näin on vaan tehty kun se joskus on mennyt jollekkin läpi, muidenkin on pystyttävä tähän.
        Huhun mukaan Hok-Elanto seuraa tätä savuttomuus touhua myös.
        Ravintoloista on tulossa uusia terveysasemia, ei tupakkaa, mahdollisimman vähän viinaa ja jos juo liikaa ilmoitetaan naapuri baareihinkin että olet humalassa älkää päästäkö sisään. Kohta tarjoilemme rasvatonta luomu ruokaa!


      • _ötökkä_
        on katsottava kirjoitti:

        meidän ala on huonosti järjestäytynyt ja kokoajan tulee uusia, kouluttamattomia ja nuoria alalle, eivätkä he osaa vaatia mitään. Edes iltalisiä saati kahvitaukoa. Kukaan ei uskalla nousta vastarintaan kun pelätään että sitten ei saa enää töitä mistään.
        Työvuorolistoihin laitetaan mahdottomia työvuoroja esim. 15min aikaa avata ravintola: tehdä aamutilitys, hakea posti, jäävesikannut, salaattipöytä, laskea pohjakassa... sama suljettaessa. Ja näin on vaan tehty kun se joskus on mennyt jollekkin läpi, muidenkin on pystyttävä tähän.
        Huhun mukaan Hok-Elanto seuraa tätä savuttomuus touhua myös.
        Ravintoloista on tulossa uusia terveysasemia, ei tupakkaa, mahdollisimman vähän viinaa ja jos juo liikaa ilmoitetaan naapuri baareihinkin että olet humalassa älkää päästäkö sisään. Kohta tarjoilemme rasvatonta luomu ruokaa!

        Ravintoloiden täytyy pystyä vastaamaan siihen, mitä asiakkaat haluavat. Onhan se ihan totta, että enemmän mennään terveelliseen suuntaan (hyvä asia mielestäni), ja ruokalistoille alkaa tulla ns. terveysvaihtoehtoja yms. yms. Mutta ei niitä tulisi, elleivät asiakkaat niitä haluaisi. Muutaman vuoden päästä ravintolat, jotka tarjoavat terveellistä luomu/lähiruokaa voivat olla aika menestyjiä :) Sehän on vain viisasta liiketoimintaa, että pysytään mukana maailman kehityksessä ja ennustetaan trendejä, eikä jymähdetä paikoilleen. Ja liiketoiminnasta kaikessa on pohjimmiltaan kyse.

        Hyvin moni paikka aikoo kieltää työntekijöiden tupakoinnin työaikana kesäkuusta lähtien. Ei pelkästään täällä haukutut Hok Elanto ja Restel.


      • nössö
        on katsottava kirjoitti:

        meidän ala on huonosti järjestäytynyt ja kokoajan tulee uusia, kouluttamattomia ja nuoria alalle, eivätkä he osaa vaatia mitään. Edes iltalisiä saati kahvitaukoa. Kukaan ei uskalla nousta vastarintaan kun pelätään että sitten ei saa enää töitä mistään.
        Työvuorolistoihin laitetaan mahdottomia työvuoroja esim. 15min aikaa avata ravintola: tehdä aamutilitys, hakea posti, jäävesikannut, salaattipöytä, laskea pohjakassa... sama suljettaessa. Ja näin on vaan tehty kun se joskus on mennyt jollekkin läpi, muidenkin on pystyttävä tähän.
        Huhun mukaan Hok-Elanto seuraa tätä savuttomuus touhua myös.
        Ravintoloista on tulossa uusia terveysasemia, ei tupakkaa, mahdollisimman vähän viinaa ja jos juo liikaa ilmoitetaan naapuri baareihinkin että olet humalassa älkää päästäkö sisään. Kohta tarjoilemme rasvatonta luomu ruokaa!

        Näin se vaan ikävä kyllä on. Tuntuu että kohta maksetaan työnantajalle , että saadaan palvella hymyssä suin ! Ruvetaan lakkoon PERKELE!!!!


      • nössö
        _ötökkä_ kirjoitti:

        Ravintoloiden täytyy pystyä vastaamaan siihen, mitä asiakkaat haluavat. Onhan se ihan totta, että enemmän mennään terveelliseen suuntaan (hyvä asia mielestäni), ja ruokalistoille alkaa tulla ns. terveysvaihtoehtoja yms. yms. Mutta ei niitä tulisi, elleivät asiakkaat niitä haluaisi. Muutaman vuoden päästä ravintolat, jotka tarjoavat terveellistä luomu/lähiruokaa voivat olla aika menestyjiä :) Sehän on vain viisasta liiketoimintaa, että pysytään mukana maailman kehityksessä ja ennustetaan trendejä, eikä jymähdetä paikoilleen. Ja liiketoiminnasta kaikessa on pohjimmiltaan kyse.

        Hyvin moni paikka aikoo kieltää työntekijöiden tupakoinnin työaikana kesäkuusta lähtien. Ei pelkästään täällä haukutut Hok Elanto ja Restel.

        Että henkilökunta repii selkänahastaan työnantajalle? Omalla ajalla tehdään töitä, jopa unissakin!!:) Tulee näkymään entistä enemmän sairauspoissaoloissa, ja se vasta kalliiksi tuleekin.....työnantajalle!!


      • myös salin puolella
        Larry The Chef kirjoitti:

        Olen ollut rav:alalla lähes 25 vuotta ja aina tauon saaminen on olut vaikeaa.
        Mutta nykyään se on lähes mahdotonta. Jopa wc käynti on ajoitettava tilauksien väliin ja viimeisessä työpaikassani missä wc sijaitsi kellarissa oli joskus housuihin lirahdus joskus niin lähellä että että jos samaa vaadittaisiin toimisto- tai metallityöntekiöiltä olisi yleislakko ollut pystyssä jo vuosikymmen sitten.
        Jos asiasta yrittää keskustella asiaa vähätellään ja sanotaan "Tämä asia ei ole esityslistalla".
        Kun asiasta mainitaan työpaikka lääkärille tai työsuojeluvaltuutetulle,he vaikenevat, ovat varmaan peloteltu hiljaisiksi.
        Ruokailu on tehtävä joko ennen tai jälkeen työvuoron.
        Paperityöt on tehtävä vapaa-ajalla, jos et tee, saat huomautuksen, jos yrität työajalla tehdä jää asiakkaat ruuatta, tai keittiö siivoamatta.
        Kun asiasta yrittää keskustella, on kommentti,
        "Työn määrä ja työtunnit on laskettu ja taulukko näyttää että kaikki on mahdollista tehdä ko ajassa. Sinä olet ammattitaidoton etkä osaa priorisoida töitäsi".
        Näin tapahtuu HOK-elannossa.

        niin totta ja arkipäivää molemmissa Osuuskunta pohjaisissa ravintola-alan yrityksissä!


    • ..tupakointi...

      ...kiellettiin vuonna 1994!!! Jos jäit kiinni tupakoinnista työaikana, napsahti kirjallinen varoitus saman tien.

      • Uskoo ken haluaa

        Niinhän ne on yrittäny.... ja tosi hyvin ovat onnistuneet :))


    • perustelut?

      Turha tästä aiheesta on sen suurempia kierroksia ottaa. Kuitenkin haluaisin tietää että onko työnantajalla lainmukaista oikeutta tehdä tälläistä yksipuolista päätöstä???
      Lakihan kieltää henkilökunnan tupakoinnin sisätiloissa, mukaan luettuna tupakkakoppi. Laki ei kuitenkaan kiellä käymästä ulkona tupakalla.
      Jos lainsäätäjät, eli valitsemanmme armaat kansanedustajat olisivat halunneet että työaikana ei ihmiset tupakoi, niin eiköhän se olisi lakiin kirjattu. Samoin jos lainsäätäjät olisivat halunneet että tupakointi loppuu kokonaan niin eiköhän koko touhu olisi samantien julistettu laittomaksi.
      Pitää muistaa että tupakointi itsessään EI OLE laitonta ja kun se ei ole laitonta niin se on jokaisen ihmisen henkilökohtainen asia polttaako vai ei. Kunhan tekee sen lain sallimissa puitteissa, eli ulkona tai muuaalla siihen sallitulla paikalla.
      Voiko työnantaja siis antaa henkilökunnalleen yksipuolisia määräyksiä jotka rajoittavat yksilönvapautta eli ei saa käydä edes ulkona tupakalla, ei missään olosuhteissa??
      Uusissa työsopimuksissa on kohta jossa työntekijä sitoutuu olemaan polttamatta työaikana. Jos kirjoitat tällaisen sopimuksen niin on selvä että silloin tietoisesti sitoudut olemaan polttamatta ja asia on sillä selvä- sinä tiesit mihin ryhdyit ja olisit voinut valita työnantajan joka ei tätä edellytä, case closed!

      Mutta entä vanhat työntekijät? En ainakaan itse kirjoittanut mitään vastaavaa 6 vuotta sitten! Kysyn siis nyt, ja pyydän asiallisia vastauksia:

      Kielto on toteutettu ilmeisesti työsääntöjä muuttamalla. Asiasta ei kuitenkaan ole käyty mitään keskustelua kaikkien työtekijöiden kanssa. Asiasta tiedotettiin ensimmäisen kerran kun päätös oli jo tehty. Kerrottiin että näin on ja jos ei tottele niin huomautus,varoitus, potkut.

      Tarvitseeko tätä kieltoa edes noudattaa ja jos tarvitsee niin millä perusteella????

      • lakisääteisillä tauoilla

      • työstä

        Palkka maksetaan työstä, ei tupakalla seisoskelusta. Omalla ajalla voi työpaikan ulkopuolella tehdä mitä haluaa.


    • Leeko

      Koskeeko tämä kaikkia Restelin työntekijöitä? Siis Euromarketin työntekijät eivät saa käydä tupakilla sen paremmin kuin Holiday inn:n työntekijätkään? Koskeeko tämä myös esimiehiä? Jos esimerkiksi hotellin esimies käy tupakilla työaikana, saako hän samanlaiset seuraamukset asiasta kuin osa-aikainen kerrossiivooja?!

      Yleisesti vaan mietin että koskeeko tämä ainoastaan hotelli- ja ravintola-alaa, vai myös kaupan alaa?!

      • oiuhophp

        Koskee kaikkia restelin hotelli-ja ravintolakiinteistöissä työskenteleviä, eli myös ostettua työvoimaa ja esimiehiä. Ravintola/hotellipäälliköt valvovat, että savuttomuus toimii ja jos narahtaa röökistä tulee penaltya ja loppujen lopuksi potkut.
        Onko se sitten liiton sääntöjen mukainen irtisanominen, en tiedä...


      • tupakoiva
        oiuhophp kirjoitti:

        Koskee kaikkia restelin hotelli-ja ravintolakiinteistöissä työskenteleviä, eli myös ostettua työvoimaa ja esimiehiä. Ravintola/hotellipäälliköt valvovat, että savuttomuus toimii ja jos narahtaa röökistä tulee penaltya ja loppujen lopuksi potkut.
        Onko se sitten liiton sääntöjen mukainen irtisanominen, en tiedä...

        että ei varmaan hirmusti haittais jos meillä (yksityisellä..) kiellettäisiin tupakanpolton työaikana, mutta en hyväksy sitä että mua pakotetaan siihen.
        Ei kahvikaan ole terveyttä edistävä, saati sitten limut jotka pilaavat hampaat ja lihottavat, limussa on niin paljon energiaa että kun olet saanu sen energiapotkun verensokeri laskee ja väsähdät, eikö niitäkin pitäsi silloin kieltää henkilökunnalta?

        kuka vahtii sua illalla kun lähet heittämään roskat ja vedät röökin samalla?

        se ei tee musta huonon asiakaspalvelijan jos poltan, vai...?

        kyllä tietyt perusasiat on huonosti hoidetut tällä alalla mutta eikö paras ratkaisu olisi korottaa ääntänsä tasolle jonka tarkoitus on kuulla?

        paskat on meijän palkat mutta jos ne hirveesti nousis niin se näkyisi niin kovasti tuotteiden hinnoissa että varmasti asiakaskunta pienenis. vai kuvittelenko vaan?

        ja tosta veski jutusta, on se ny niin että siinä vaiheessa ku tätä ämmää kusettaa,janottaa niin asiakkaat odottaa.. vihasen kokin sapuskoita ei ole kiva syödä..ei ainakaan mun tekemät.. en tosin jemmaa mitään annoksiin niin kun jotkut kuvittelee että kokit vittuuntuneina tekee..

        btw...(kaksi laiskinta työntekijää meillä on savuttomia, toinen leikki kokoajan puhelimella ja ei suostu joustamaan ja toinen tarjoilija hengaa keittiössä napostelemassa ja puhumassa paskaa kun ne loput jotka tupakoi tekevät töitä senkin edestä..sekin varmaan reilua mutta oikeutettua koska eivät tupakoi niin kun minä?)

        eli hip hei ja kuka perkele mun röökiaskin vei..


      • DUH
        tupakoiva kirjoitti:

        että ei varmaan hirmusti haittais jos meillä (yksityisellä..) kiellettäisiin tupakanpolton työaikana, mutta en hyväksy sitä että mua pakotetaan siihen.
        Ei kahvikaan ole terveyttä edistävä, saati sitten limut jotka pilaavat hampaat ja lihottavat, limussa on niin paljon energiaa että kun olet saanu sen energiapotkun verensokeri laskee ja väsähdät, eikö niitäkin pitäsi silloin kieltää henkilökunnalta?

        kuka vahtii sua illalla kun lähet heittämään roskat ja vedät röökin samalla?

        se ei tee musta huonon asiakaspalvelijan jos poltan, vai...?

        kyllä tietyt perusasiat on huonosti hoidetut tällä alalla mutta eikö paras ratkaisu olisi korottaa ääntänsä tasolle jonka tarkoitus on kuulla?

        paskat on meijän palkat mutta jos ne hirveesti nousis niin se näkyisi niin kovasti tuotteiden hinnoissa että varmasti asiakaskunta pienenis. vai kuvittelenko vaan?

        ja tosta veski jutusta, on se ny niin että siinä vaiheessa ku tätä ämmää kusettaa,janottaa niin asiakkaat odottaa.. vihasen kokin sapuskoita ei ole kiva syödä..ei ainakaan mun tekemät.. en tosin jemmaa mitään annoksiin niin kun jotkut kuvittelee että kokit vittuuntuneina tekee..

        btw...(kaksi laiskinta työntekijää meillä on savuttomia, toinen leikki kokoajan puhelimella ja ei suostu joustamaan ja toinen tarjoilija hengaa keittiössä napostelemassa ja puhumassa paskaa kun ne loput jotka tupakoi tekevät töitä senkin edestä..sekin varmaan reilua mutta oikeutettua koska eivät tupakoi niin kun minä?)

        eli hip hei ja kuka perkele mun röökiaskin vei..

        Nythän on sitten näin että Royal Ravintolat kielsi työpaikalla tupakoinnin.. varmaan puolet työntekijöistä polttaa vieläkin salaa... saa nähdä miten moni saa potkut... ja saa nähdä mistä ne löytää uutta pätevää työvoimaa korvaamaan niitä tupakoivia ihmisiä :D


    • reijo res

      niin kuulemma iso R kieltää ja varoituksia napsahtaa välittömästi. Taukoja ko. firmassa ei ole liiemmin missään ravintolassa koskaan järjestetty, ruokailu omalla ajalla jos silloinkaan. Ruokaraha menee tosin automaattisesti joka tilistä, söi tai ei. Henkilökunta painaa duunia alimiehityksellä idealla "löysät pois". Todella!

      Eräässä hotellissa on kielletty jopa kokkeja syömästä istuen, ruoka syödään "lennossa" kesken työn kuten tarjoilijatkin ovat joutuneet syömään jo vuosia, jos kerkiää sen verran pysähtymään kesken vuoron... Taukoja ei ole luvassa mihinkään työvuoroon jatkossakaan, edes sen 1-2 minuutin tupakalla käynnin verran / vuoro. Eli taukoja ei ole luvassa jatkossakaan! Pihalle vaan henkilökunta ja uutta nuorta sutturaa tilalle, jotka ei tiedä paremmasta.

      Taitaa R. ja S. ryhmät ratkaista kerta heitolla pääkaupunkiseudun henkilöstöpulan vapauttamalla ammattitaitoisia ihmisiä markkinoille... mutta mistä uusia tilalle??

    • Hirvikallio

      Villiruusussa Lahdessa henkilökunta juoksee jatkuvasti tupakalla.
      Henkilökunta hieman kieroutunutta sielä. J

      • Anonyymi

        Vittu kun vituttaa tupakoivat ja lusmut työntekijät aina ruokailun, vessan käynnin ynnä muun lukemattoman asian jälkeen pitää alkaa imemään sitä syöpäkäärylettä. Ja kuka maksaa ne röökit ja palkan, aivan..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2102
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1654
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1425
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe