KOTIKISSA ROKOTUS???

montaa mieltä..

Kävin leikkauttamassa uros kissani, ihan tavallinen maatiaskissa. Kysyin eläinlääkeriltä onko rokotus tarpeellinen?
E.lääkäri sanoi ettei ole jos en meinaa kissaa näyttelyyn viedä. Kertoi että taudit joita vastaan rokotteet ovat, on suomessa niin harvinaisia..jotain yksittäis tapauksia vaan.

Mitä muut olette tästä mieltä? Pitäisikö mun rokottaa 1.v kissani?

Kiitos vastauksista.

19

5090

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rokotuksia---------

      yksi kerta vaan muistaakseni . ollut monta maatiaista . leikkauksen yhteydessä vaan ei ainakaan muuta kertaa .

    • on samoiten

      otettu rokotukset leikkauksien yhdeydessä muuten ne on jäänyt ottamatta, kyseessä maatiaisia sisäkissoja.hiljattain otin myös rotukissan tarkoitus olisi rokottaa kissa säännöllisesti.olen muutenkin ottanut nyt selvää enemmän kissan hoidosta, ruokinnasta.
      olen sitä mieltä että kun sitä maksaa enemmän kissastaan on myös tunnollisempi sen hoidossa.
      ei millään pahalla mutta totuus on useinkin tämä kun kissa saadaan ilmaisin tai puoli ilmaiseksi ei sen hoidosta välitetä niin tunnollisesti tunnen useitakin tapauksia (ja niinhän olen itsekkin aiemmin toiminut)

    • Janhenia

      Myös maatiaiskissoille. Ei se oikeasti ole niin kallista, että ei voisi kerran kahdessa vuodessa siitä maksaa, että huolehtii kissan terveydestä. Aiemmat viestin kirjoittavat ovat olleet onnellisia, kun ei ole heidän kissoille mitään tullut, mutta kyllä näitä tapauksia on ihan tunnetusti ympäri suomea. Kissaflunssa ja kissarutto rokote on hyvä pitää voimassa, koska sitten kun esim. kissarutto iskee on kissasi todennäköisesti mennyttä. Rokotteen kanssa sillä on mahdollisuus selvitä. Ja vaikka kissasi on sisällä ei se tarkoita, ettei se voi saada tartuntaa. Ihminen voi tuo jaloissaan sisälle esim. mahdollisesti kissaruton. Kissarutto säilyy maaperässä kaksi vuoatta ennen kuin kuolee ja siitä kun ihminen kulkee yli ja sit sisälle.

      Pieni hinta maksaa kissan terveydestä. Jos siihen ei ole rahaa, ei kyllä taida olla rahaa koko kissaankaan, ainakaa sen hyvää hoitoon.

      • mutta,

        Olen itse miettinyt tuota rokotusasiaa myös. Varsinkin kun luin että kissarutto on äärimmäisen harvoin todettu suomessa kissoissa... Mutta rokotimpa silti kissani.
        Se myös aiheuttaa ehkä monilla kyseenalaistamista kun lääkäriin mennessä hänen yksi ensimmäisistä kysymyksistä on käykö kissa näyttelyissä...


      • kissani
        mutta, kirjoitti:

        Olen itse miettinyt tuota rokotusasiaa myös. Varsinkin kun luin että kissarutto on äärimmäisen harvoin todettu suomessa kissoissa... Mutta rokotimpa silti kissani.
        Se myös aiheuttaa ehkä monilla kyseenalaistamista kun lääkäriin mennessä hänen yksi ensimmäisistä kysymyksistä on käykö kissa näyttelyissä...

        on saanut rokotuksen kastroinnin yhteydessä muttei muita sen jälkeen. Hieman yli pari vuotias herraseni on, joten vahvistusrokotteet pitäisi lähiaikoina käydä pistää jos pistää.

        Ei voi sanoa mielestäni, että kissa ei saa hyvää hoitoa mikäli rokotteet on antamatta!! Tämä menee ehkä vähän yli, mutta rokotettiinkos kissoja ennen vanhaan? Ei varmaankaan ja hoito oli silti laadukasta ja kissat elivät vanhuksiksi saakka.

        Harmillisen usein tosiaan eläinlääkärit tuumaavat tuon "käykö kissa näyttelyssä? ei ole välttämätöntä rokottaa" Siinä saa omistajan todella miettimään, mitä nyt tehdä rokottaako vaiko ei...


      • Janhenia
        kissani kirjoitti:

        on saanut rokotuksen kastroinnin yhteydessä muttei muita sen jälkeen. Hieman yli pari vuotias herraseni on, joten vahvistusrokotteet pitäisi lähiaikoina käydä pistää jos pistää.

        Ei voi sanoa mielestäni, että kissa ei saa hyvää hoitoa mikäli rokotteet on antamatta!! Tämä menee ehkä vähän yli, mutta rokotettiinkos kissoja ennen vanhaan? Ei varmaankaan ja hoito oli silti laadukasta ja kissat elivät vanhuksiksi saakka.

        Harmillisen usein tosiaan eläinlääkärit tuumaavat tuon "käykö kissa näyttelyssä? ei ole välttämätöntä rokottaa" Siinä saa omistajan todella miettimään, mitä nyt tehdä rokottaako vaiko ei...

        taas rokotteista huolehtiminen kuuluu kissan hyvään hoitoon. Samalla tavalla kuin madotuksesta ja leikkauksesta huolehtiminen.

        Ennen vanhaan ja ennen vanhaan...Ennen vanhaan tiedettiin niin vähän verrattuna siihen mitä nyt tiedetään. Nyt tiedetään, että on hyväksi rokottaa kissa eri tautien varalle. Parannetaan kissan mahdollisuutta elää pitkä ja onnellinen elämä.

        Toisekseen tuohon vanhaksi eloon liittyy se, että silloin ei ollut niin paljon autoja sun muita koneita liikenteessä, jolloin ei jääty auton alle niin helpolla mahdollistaen pitemmän elon.


      • ............
        kissani kirjoitti:

        on saanut rokotuksen kastroinnin yhteydessä muttei muita sen jälkeen. Hieman yli pari vuotias herraseni on, joten vahvistusrokotteet pitäisi lähiaikoina käydä pistää jos pistää.

        Ei voi sanoa mielestäni, että kissa ei saa hyvää hoitoa mikäli rokotteet on antamatta!! Tämä menee ehkä vähän yli, mutta rokotettiinkos kissoja ennen vanhaan? Ei varmaankaan ja hoito oli silti laadukasta ja kissat elivät vanhuksiksi saakka.

        Harmillisen usein tosiaan eläinlääkärit tuumaavat tuon "käykö kissa näyttelyssä? ei ole välttämätöntä rokottaa" Siinä saa omistajan todella miettimään, mitä nyt tehdä rokottaako vaiko ei...

        "rokotettiinkos kissoja ennen vanhaan?"
        Siihen olis vastakysymys: Rokotettiinkos ihmisiä ennen vanhaan? Ihmisiäkin eli ennen vanhaan vanhuksiksi saakka...
        Ei kaikki ole oikein, mitä tehtiin "ennen vanhaan", tietoa tulee lisää ja tekniikka kehittyy!


    • .......

      ruttoa ja varsinkin flunssaa esiintyy kyllä mutta ehkä asut sen verran harvemmalla kissapopulaation alueella että siellä ei näitä juuri ole, lääkärisi luulisi tietävän asian.. kyllähän sen rokotteen saa silti ottaa jos varma haluaa olla.

    • Kissoja!!

      Oletteko ihan seonneet. Eihän kaikki ihmisetkään itselleenkään rokotteita ole ottaneet, saati maksaa jotta kissa rokokettaisiin. Lääkefirmat kyllä' osaa puhua viisaasti ja perustella.. Juuri nämä lääkärit (niin eläin kuin tk lääkärit) omistavat monia lääkefirmojen osakkeita!! Ei siis ihme että tuppaavat rokotteita ja muita lääkkeitä mielihvyin..

      Ainoa joka tässä häviää ottamalla "myrkkyä" on ihminen ja kissa.

      • Janhenia

        En tiedä sinusta, mutta kyllä minä haluan kissani omistajani taata mahdollisemman hyvän elämän kissoilleni. Kissat eivät pysty itse valitsemaan rokotetaanko niitä tautien varalta vai ei, ihmisen velvollisuus on päättää ja huolehtia siitä.


    • **xx**

      Itse en jäisi odottelemaan, osuuko omalle kohdalle esim kissarutto. On nimittäin ikävä pöpö, tulee kengänpohjissakin sisälle ja usein johtaa kuolemaan. Ja koska taudinaiheuttaja on virus, siihen ei ole hoitoa, vaan sairastunutta kissaa hoidetaan oireenmukaisesti. Toisinaan kissa saattaa jopa selvitäkin. Rokottaminen on kuitenkin pieni vaiva välttyä ikävältä ja jopa kohtalokkaalta pöpöltä.

      Vähintään kissaruttorokotus olisi syytä olla kaikilla kattimuksilla, rotuun tai roduttomuuteen katsomatta, myös sisäkissoilla. Rokotusvälin ei tietenkään tarvitse olla niin tiuha, kuin näyttelykissoilla, vaan esim 2-3 vuoden välein elävällä, heikennetyllä viruksella rokottaminen riittää. Kissaflunssarokotuskaan ei ole pahitteeksi, mutta itse en sitä ole pitänyt niin tärkeänä, kuin ruttorokotusta.

    • .......
    • kaksi puolta

      Kissaruttorokote valmistetaan usein käyttämällä kissan munuaissoluja.
      Kroonisen munuaisten toimintavaurion katsotaan olevan rokotteen yleisin sivuvaikutus.
      Voi lukea enemmän:
      http://www.cvmbs.colostate.edu/insight/2004/fall2004/cats.htm

      Rokotusten haittavaikutuksina voi kissoille tulla syöpäkasvaimia rokotuskohtaan.
      Nykyisin onkin lopetettu kissojen rokottaminen niskaan, koska niskassa olevaa syöpää on hankala leikata ja istuttaa siihen ihosiirtoa. Kissat rokotetaan nykyisin kankkuun.

      • ...

        Ai kankkuun vai? Ei kyllä vielä viime viikolla


      • **xx**

        Munuaisten vajaatoiminta voi tulla myös monesta muusta syystä. Itse epäilen kuivaruokia, ne aiheuttavat pääasiallisena ravintona kissalle nestehukkaa, joka puolestaan rasittaa munuaisia. Kissa on kuitenkin lihansyöjä ja sen pitäisi saada tarvitsemastaan nesteestä suurin osa ruuasta. Kuivaruuista ei nestettä pahemmin saa ja koska kissan janontunne on luonnostaa heikko (juuri siksi, että sen kuuluisi saada neste ruuasta), ei se välttämättä juo riittävästi.

        Mieluummin kuitenkin otan riskin munuaisten vajaatoiminnasta, kuin jätän rokottamatta kissani. Minulta kuoli kissa munuaisten vajaatoimintaan 10-vuotiaana, mutta 15-vuotias porskuttaa edelleen hyvissä voimissa. Molemmat rokotettiin kissaruttoa vastaan koko ikänsä. Flunssarokotteita eivät saaneet kuin kerran-pari. Ja näyttelyissä käymättömät kissat rokotetaan meillä harvemmin, kuin näyttelykissat.

        Ja joku sanoi, että näyttelykissoilla pitää olla muitakin rokotuksia, kuin rutto ja flunssat. Ei tarvitse kotimaan näyttelyissä. Ulkomaille vaaditaan myös Rabies-rokotus.


    • Jaana vaan

      kissasi ole ulkoilemassa tai muiden kissojen kanssa tekemisissä,niin rokotusta tuskin tarvii ottaa.

      Meillä kaikki neljä kissaa on rokotettu,koska yksi juoksee usein pihalla omilla reisuillaan ja muut kolme talsii valjaissa ja lipoo jalkojaan ulkoilun päätteeksi.

      Ovat sitten yksissä sisällä ja samoissa ruokakupeissa käyvät koluamassa,joten itse katsoin aiheelliseksi rokotuttaa koko jengin. Rokotus välit ovat kuitenkin harvemmin sisäkissoilla jotka eivät kulje näyttelyissä.Mutta jaloittelevat valjaissa ulkona.

    • minä vaan

      juu olisihan se hyvä rokottaa kissarutto/kissanuha. rokotus ainakin. kaiken varalta.

    • Anonyymi

      Lueskelin kissan rokotuksista netistä ja tieteellisissä artikkeleissa mainitaan, että tavallisimpien tautien rokotukset tarjoama suoja on minimissään kolme vuotta ja todennäköisesti koko kissan eliniän. Lääkevalmistajilla ei vaan ole mitään intressiä tehdä tutkimuksia, että kestääkö rokotteen teho koko kissan eliniän. Useimmissa tapauksissa kissan rokotteet ovat todennäköisesti tarpeettomia kolmen rokotekerran jälkeen ja eivät lisää kissan suojaa taudeilta. Eli rokotteet antavat minimissään kolmen vuoden immuniteetin, mutta suurella todennäköisyydellä lisärokotteet eivät enää tehosteita lisää.

      • Anonyymi

        Höpö höpö, asiaa tutkitaan koko ajan. Muutoksia ei vain voi kansainvälisiin rokoteohjelmiin tehdä tuosta noin vain, vaan tarvitaan vuosikausien vääntöä ja tutkimusta. Taisi olla vasta viime vuonna, kun jäykkäkouristusrokotuksen väli siirrettiin ihmisillä kymmenestä vuodesta kahteenkymmeneen vuoteen. Sitäkin on tutkittu jo hirvittävän pitkään, mutta vieläkään ei uskallettu olettaa suoja-aineita riittävän ihmisen koko eliniälle, ainostaan 20 vuodelle. Voit olla aivan varma, että koirien ja kissojen rokotusohjelman muuttuminen kestää vielä pitkän tovin ennen kuin muutosten tekeminen katsotaan tarpeeksi turvalliseksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      2746
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe