onko kellään siniotsa.amatsonia?

tytti

siniotsa-amatsonia haaveilen. olen haaveillut jo monta vuotta. Olen 20v ja olen ottanut paaaaljon selkoa lajista. olen harkinnut asiaa jokaiselta kantilta, enkä keksi mitään pätevää syytä miksi en sellaista ostaisi. hintahan on kova, mutta on sitä tullut suuria summia tyhmemminkin käytettyä. mutta nyt haenkin lähinnä tuttavaa/ystävää, jolla olisi lintu, joka voisi kertoa minulle linnusta asioita joita ei kirjoista löydä, ja jonka luona ehkä voisin joskus käydä tutustumassa lajiin kasvotusten.
ja ystäviä ei ole koskaan liikaa
ps. oon mää oulusta
(enkä pelekää polliisia) :)

5

2982

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toinen lintu eka

      Siniotsa ei todellakaan sovi aloittelijalle. Mikäli haluat välttämättä nyt juuri AMATSONIN, kannattaa valita jokin muu laji. Hot3:sen lajit ovat
      - Siniotsa-amatsoni
      - Keltaniska-amatsoni
      - Keltahuppuamatsoni

      Hottarit eivät todellakaan sovi ensimmäiseksi linnuksi KOVAN murrosiän (useita vuosia!) takia. Silloin amatsoni voi olla kirjaimellisesti _ hullu _.

      Kannattaa myös ajatella lähitulevaisuuttasi. Jos lapsia haluat vuoden parin päästä, siirrä amatsonin ostoa ainakin 10 vuodella tai vaihda lajia. Työaikasi täytyy olla tarpeeksi lyhyet (max. 6-8h), muuten amatsonista kasvaa kauhukakara.


      Ehdotan, että harkitset vaikka punaotsaa, kultaposkea tai keltaotsaa. Vaikka keltaotsakin on aika lähellä keltaniskaa ja -huppua.
      Suoraan sanottuna oli kysymyksessä mikä tahansa suurempi papukaija, se on kuin ihmislapsi.
      ---
      Käy tutustumassa näihin sivuihin, ja kannattaa rekisteröityä Foorumeille. Veikkaan, että sieltäkin saat hyviä ehdotuksia lajivalinnasta, tai ehkä jotain tutustumista lajiin tms.

      SUOMEN PAPUKAIJAYHDISTYS http://www.papukaijayhdistys.fi
      LEMMIKKILINNUT KAIJULI http://www.papukaijat.net

      • tytti

        minulla on kymmenen vuoden kokemus undulaateista, joista vanhin on nyt sen 10 vanha. Tiedän että se ei sovi aloittelijalle ja onkin hyvä että siitä jaksetaan aina muistuttaa. olen lukenut jo monta monituista kertaa nuo lähettämäsi, ja olen lukenut paljon muutaki. outokummussa olen käynyt tapaamassa kasvattajaa, porissut hänen kanssaan linnuista monta monituista tuntia. Tämä ei todellakaan ole sellainen päähänpinttymä "tahdon-puhuvan-papukaijan- minun-on-pakko-saada-sellainen" eikä hetken päähänpistos. Vaan olen oikeasti kiinnostunut lajista, ja jonkin tähden siniotsa kiehtoo kovasti.


    • ttietäjä

      olet vissiin käynyt timon luona!elä siihen miehen ainakaan luota,osta joltakin fiksumalta kasvattajalta sehänmyy vaikka äitinä jos tarpeeksi maksetaan ja puhuu täyttää sontaa linnuista!usko ja luota minuun

    • susa
      • ...

        Mitään pahaa ei ole haaveilla, mutta itse aina mietin miksi ihmiset kapsahtavat näihin yleisimpiin lajeihin..pappareita sentään löytyy yli 300 eri lajia, luulisi valinnanvaraa olevan;)

        Se, miksi hot3 amoista niin varoitellaan, ei ole mitään turhaa..varsinkin kun yleensä halutaan täysin kesy pallutettava lintu. Ison papparin hoito ja koulutus(vaikka itse mieluummin puhuisin opettamisesta) on jo sellaisenaan vaativa homma..jos siihen vielä lisätään tuo hot3 niin..no moni ei sitä välttämättä jaksa.

        Murrosikä on pahimmillaan sitä, että lintu on ympäri vuoden "pesimiskaudella", jolloin se kuumenee erittäin herkästi pienimmästäkin asiasta ja nokkaa tulee jos ei muista joka tilanteessa ennakoida(=lukea lintua oikein). Koiraat ovat yleensä pahempia kuin naaraat. Iän myötä toki vähän rauhoittuu, mutta pesimiskausi on joka tapauksessa linnun elämän loppuun asti vähintään 4 kk vuodesta.

        Jokainen meistä on vain ihminen ja vaikka kuinka vakuuttelisi, että jaksaisi aina ennakoida ja lintua hoidella, niin usein käy toisin. Elämässä tulee eri tilanteita jolloin ei voi olla valppaana ja lintu ei välttämättä saa sitä huomiota mihin on tottunut. Tällaisissa tilanteissa on monesti liian raskas pala monelle koittaa pitää herkästi kuumenevaa älykästä tipua. Ei ole kovin kivaa tällainen lintu tulee niskaan vauhdilla, jopa useita kertoja.

        Tämän sanon omalla kokemuksella useasta hot3, kavereiden ja oman linnun perusteella. Kannattaa tosissaan harkita mihin päänsä työntää..ja mitä oikeasti jaksaa. Meillä pahimpana aikana lintu ei voi olla vapaana kuin silloin kun olen yksinäni kotona. Helpompi olisi siis ottaa joku rauhallisempi laji..amatsonejakin on todella monta lajia..

        Ja mitä tulee kasvattajiin, niin toki monesti heiltä apua saa ja monet heistä sanovat siniotsan sopivan täysin lemmikiksi..mutta kuinkas monella heistä olette nähneet sisällä kotona asuvan täysin kesyn linnun? On täysin eri asia pitää lintuja eri tiloissa isoissa häkeissä kun kotona ihmisten arjessa mukana vuodesta toiseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe