foolihappo

äippä

miten te muut?

Itse mietiskelin tässä. Tiedän että foolihappoa olisi hyvä syödä raskauden aikana. Clomista tietoa etsiessäni törmäsin sellaiseen että foolihappoa olisi hyvä saada jo siinä vaiheessa kun suunnittelee raskautta. Tämän pitäisi vähentää mahdollisten epämuodostumien riskiä. Entäs me lapsettomuudesta kärsivät. Popsitaanko se "seittemän" vuotta ku odotellaan sitä plussaa. Miten te muut ootte tehneet?!

p.s. raskaus monivitamiini purken kylessä lukee raskaana oleville ja sitä suunnitteleville sekä imettäville äideille.

21

16694

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruokavalio riittää

      Riittävän foolihappomäärän saamiseksi riittää normaali, monipuolinen ruokavalio. Ei tarvitse syödä esim. raskausmonivitamiinia. Itse syön kylläkin Multivitaa, jossa on myös foolihappoa. Jos niin onnellisesti käy että raskaudun, niin vaihdan sitten raskausmonivitamiiniin tai sitten en syö muuta kuin normaalia ruokaa.

    • cosette

      Miten foolihappo vaikuttaa lapsettomuuteen ?

      Foolihappo eli folaatti on B-vitamiinien ryhmään kuuluva yhdiste, jota tarvitaan solujen ( erityisesti punasolujen ) lisääntymisessä ja uusiutumisessa. Raskauden aikana foolihapon tarve lisääntyy huomattavasti. On todettu, että foolihapon puute raskauden aikana lisää keskenmenon riskiä. Tarve lisääntyy myös suolistosairauksissa, toipilasaikana ja kovassa fyysisessä rasituksessa. On siis tärkeätä huolehtia riittävästä foolihapon saannista jo raskautta suunniteltaessa. Matalat foolihappopitoisuudet näyttäisivät liittyvän miehillä sperman heikkoon laatuun. Ravinnossa tärkeitä foolihapon lähteitä ovat tuoreet kasvikset, hedelmät, marjat ja kokojyvävalmisteet

    • cosette

      ...jo raskauden suunnitteluvaiheessa ja maailmanlaajusesti käytetään. Max annos on 5 mg viikossa.

      Apteekista saa ilman reseptiä foolihappolisää, itse syön kans.

      Plussatuulia!

      t. Cosette

      • anoos?

        mikä maksimi annos? mistä olet sen kuullut koska itse syön foolihappoa 800mg päivässä. eli siis yhden tabletin joka sisältää noinpaljon foolihappoa. Je se oli suositeltava annos raskautta suunnitteleville jo enne raskautta! Ihmetytti vaan koska näin olen lukenut ja myös lääkäri sanonut ja tuo 5mg on melko pieni määrä!


      • foolista
        anoos? kirjoitti:

        mikä maksimi annos? mistä olet sen kuullut koska itse syön foolihappoa 800mg päivässä. eli siis yhden tabletin joka sisältää noinpaljon foolihappoa. Je se oli suositeltava annos raskautta suunnitteleville jo enne raskautta! Ihmetytti vaan koska näin olen lukenut ja myös lääkäri sanonut ja tuo 5mg on melko pieni määrä!

        itse syön ihan luontaistuote kaupan faalohappoa se ei ole mitään lisää... ja ilman reseptia kans. On kuulemma parempaa kuin ne lisä jutut koska se sisältää sen tietyn määrän mitä keho tarvitsee jotta se vaikuttaa kaikkiin epämuodustumisiin ja muihin vammihin kehitys vaiheessa!


      • cosette
        anoos? kirjoitti:

        mikä maksimi annos? mistä olet sen kuullut koska itse syön foolihappoa 800mg päivässä. eli siis yhden tabletin joka sisältää noinpaljon foolihappoa. Je se oli suositeltava annos raskautta suunnitteleville jo enne raskautta! Ihmetytti vaan koska näin olen lukenut ja myös lääkäri sanonut ja tuo 5mg on melko pieni määrä!

        Tässä Pharmaca Fennican linkki foolihaposta. Olen saanut noita 1 mg tabletteja.

        Mua taas ihmetyttää toi 800 mg.. ootko varma ettei ole MIKROgrammoissa ilmaistu??

        Minkä niminen on se luontaistuotekaupan tuote jota käytät?

        Toiv oheinen linkki selvittää!

        t. Cosette

        --------------------------------------------------------------------------------
        N VERITAUTI- JA SYÖPÄLÄÄKKEET
        1 ANEMIALÄÄKKEET
        1.2 MEGALOBLASTINEN ANEMIA
        1.2.2 Foolihapon puutteesta johtuva

        --------------------------------------------------------------------------------
        FOLVITE (Rec) Merkkien selitykset
        MEDA OY
        foolihappo

        Korkeintaan 1 mg päivässä lääkärin ohjeen mukaan.


        Vahvuus Pakkauskoko Lääkemuoto Hinta
        1mg 100 Tabl 22.72

        ATC-Koodi: B03BB01

        --------------------------------------------------------------------------------
        O VITAMIINIT, HIVENAINEET JA ENTERAALISET RAVINTOVALMISTEET
        1 VITAMIINIT
        1.1 B-VITAMIINI YHDISTELMINEEN
        1.1.6 Foolihappo

        --------------------------------------------------------------------------------
        FOLVITE (Rec) Merkkien selitykset
        MEDA OY
        foolihappo

        Korkeintaan 1 mg päivässä lääkärin ohjeen mukaan.


        Vahvuus Pakkauskoko Lääkemuoto Hinta
        1mg 100 Tabl 22.72


      • cosette
        foolista kirjoitti:

        itse syön ihan luontaistuote kaupan faalohappoa se ei ole mitään lisää... ja ilman reseptia kans. On kuulemma parempaa kuin ne lisä jutut koska se sisältää sen tietyn määrän mitä keho tarvitsee jotta se vaikuttaa kaikkiin epämuodustumisiin ja muihin vammihin kehitys vaiheessa!

        Hei,

        Tässä Sinulle Tri Tolosen luontaistuotteiden tekstiä. Tämän mukaan tulisi nauttia vähintään 400 MIKROgrammaa, mieluiten 800 MIKROgrammaa. Eli tarkistapa mitä purkkisi kyljessä lukee!

        800 mg kuulostaa mun korvaani huikean suurelta määrältä!

        T. Cosette


        Foolihappo
        Foolihappo kuuluu B-vitamiineihin. Naisen tulisi alkaa nauttia sitä jo ennen hedelmöitystä vähintään 400, mieluiten 800 mikrogrammaa päivässä, sillä foolihappo vähentää sikiövaurioita (spina bifidaa ja huuli- ja kitahalkiota). Hedelmöityksen jälkeen otettuna teho ei ole enää sama.

        Skitsofrenia saattaa saada alkunsa odottavan äidin foolihapon puutteen ja kohonneen homokysteiinin vuoksi. Homokysteiini nimittäin on myrkkyä sikiön kehittyville aivoille, kirjoittavat Harvardin yliopiston geneetikot katsauksessaan (Harv Rev Psychiatry. 2005;13(4):197-205). Tästäkin syystä raskautta suunnittelevien naisten tulisi alkaa ottaa foolihappoa jo mieluummin ennen hedelmöitystä.

        Foolihappo osallistuu lähes kaikkiin elimistön keskeisiin biokemiallisiin reaktioihin. Sen yhtenä tehtävänä on pitää kurissa myrkyllistä rikkipitoista aminohappoa, homokysteiiniä. Foolihappo vähentää myös riskiä sairastua syöpätauteihin, muun muassa paksu- ja peräsuolisyöpiin.

        Foolihappoa on alettu lisätä elintarvikkeisiin USA:ssa, Kanadassa, Chilessä ja Unkarissa. Ruotsi harkitsee asiaa parhaillaan, muttei vielä Suomi. Meillä ainoa mahdollisuus saada riittävästi foolihappoa on ottaa sitä tabletin muodossa, mieluiten yhdistelmänä, jossa on myös B6- ja B12-vitamiineja


      • hyvä minä
        cosette kirjoitti:

        Tässä Pharmaca Fennican linkki foolihaposta. Olen saanut noita 1 mg tabletteja.

        Mua taas ihmetyttää toi 800 mg.. ootko varma ettei ole MIKROgrammoissa ilmaistu??

        Minkä niminen on se luontaistuotekaupan tuote jota käytät?

        Toiv oheinen linkki selvittää!

        t. Cosette

        --------------------------------------------------------------------------------
        N VERITAUTI- JA SYÖPÄLÄÄKKEET
        1 ANEMIALÄÄKKEET
        1.2 MEGALOBLASTINEN ANEMIA
        1.2.2 Foolihapon puutteesta johtuva

        --------------------------------------------------------------------------------
        FOLVITE (Rec) Merkkien selitykset
        MEDA OY
        foolihappo

        Korkeintaan 1 mg päivässä lääkärin ohjeen mukaan.


        Vahvuus Pakkauskoko Lääkemuoto Hinta
        1mg 100 Tabl 22.72

        ATC-Koodi: B03BB01

        --------------------------------------------------------------------------------
        O VITAMIINIT, HIVENAINEET JA ENTERAALISET RAVINTOVALMISTEET
        1 VITAMIINIT
        1.1 B-VITAMIINI YHDISTELMINEEN
        1.1.6 Foolihappo

        --------------------------------------------------------------------------------
        FOLVITE (Rec) Merkkien selitykset
        MEDA OY
        foolihappo

        Korkeintaan 1 mg päivässä lääkärin ohjeen mukaan.


        Vahvuus Pakkauskoko Lääkemuoto Hinta
        1mg 100 Tabl 22.72

        tosiaan mietinkin jo miten se määrä voi olla mahdollista. No kiitos selvyys tuli siihen eli syön niitä tri tolosen fooli pillereitä ja todellakin kyseessä on siis mikro... ei mg. En olisi tuota edes tajunnut joten kiitos korjauksesta ja lisä tiedosta! Nyt tuntuu olo kyllä tosi tyhmältä mutta eikö täällä näin juuri asioihin selvyyttä ja tietoa saa!


      • cosette
        hyvä minä kirjoitti:

        tosiaan mietinkin jo miten se määrä voi olla mahdollista. No kiitos selvyys tuli siihen eli syön niitä tri tolosen fooli pillereitä ja todellakin kyseessä on siis mikro... ei mg. En olisi tuota edes tajunnut joten kiitos korjauksesta ja lisä tiedosta! Nyt tuntuu olo kyllä tosi tyhmältä mutta eikö täällä näin juuri asioihin selvyyttä ja tietoa saa!

        Moikka!
        Hyvä kun selvis! Tässä sen taas näkee miten kiva tää palsta on kun voi vertailla kokemuksia yms. Mäkin oon monta kertaa tuntenu itteni ihan hoopoksi kun oon jotain kysyny ja siihen on tullutkin heti vastaus jotain.. mutta näinhän se aina elämässä menee..

        tässä miettii niin sitä vauvan tekoa että muut asiat tuppaa unohtumaan vallan.. no, ainakin meistä tulee motivoituneita äitejä jonain päivänä!

        t. Cosette


      • paljon...
        cosette kirjoitti:

        Moikka!
        Hyvä kun selvis! Tässä sen taas näkee miten kiva tää palsta on kun voi vertailla kokemuksia yms. Mäkin oon monta kertaa tuntenu itteni ihan hoopoksi kun oon jotain kysyny ja siihen on tullutkin heti vastaus jotain.. mutta näinhän se aina elämässä menee..

        tässä miettii niin sitä vauvan tekoa että muut asiat tuppaa unohtumaan vallan.. no, ainakin meistä tulee motivoituneita äitejä jonain päivänä!

        t. Cosette

        näistä tiedoista! Onneks on kohtalotovereita, jotka on kokeneempia ja osaavat neuvoa!!! Mulla aloitetaan täs jossain vaihees Clomit... Voikohan noiden popsimisen siis alottaa vaikka heti, vai voiko siitä olla jotain haittaa???


      • cosette
        paljon... kirjoitti:

        näistä tiedoista! Onneks on kohtalotovereita, jotka on kokeneempia ja osaavat neuvoa!!! Mulla aloitetaan täs jossain vaihees Clomit... Voikohan noiden popsimisen siis alottaa vaikka heti, vai voiko siitä olla jotain haittaa???

        alotetaan joko 3-7 päivinä kiertoa tai 5-9 päivinä kierota. minimiannos se 50mgx1, jos ei auta nosto max 150mgx1.

        gynesi varmaan antoi ohjeet tai lukee reseptissä?

        plussaonnea! t. Cosette


      • ton jo
        cosette kirjoitti:

        alotetaan joko 3-7 päivinä kiertoa tai 5-9 päivinä kierota. minimiannos se 50mgx1, jos ei auta nosto max 150mgx1.

        gynesi varmaan antoi ohjeet tai lukee reseptissä?

        plussaonnea! t. Cosette

        tiesinkin, siitä lääkäri antoi kyllä ohjeet, mut tarkotin sitä foolihappoa... Voiko siis sen syömisen alottaa millon vaan(ainakin ymmärsin niin), kun en ole aikasemmin edes kuullut moisesta! Todella plussia toivotaan, reilu 2 ja 1/2 vuotta yritystä takana(itse kun yritin vaan todistella itselleni että kyllä joku pvä vielä tärppää..) ja nyt sitten tosiaan alotetaan hoidot. Tutkimuksissa ei ole havaittu kummassakaan meissä mitään "vikaa"... Toivotaan parasta kaikille yrittäville!!!


    • ilona.

      itse olen foolihappoa napsinut monen monta purkillista ja tosiaan napsin sitä aina, purkista, koska normaalista ruokavaliosta, oli kuinka hyvä vain, ei ole huomattavaa apua esim spina bifidan kanssa joka on todella ikävä riski ilman kyseisiä tabuja. niitä tosiaan kannattaa ottaa, ja ne usein ovat mukana sisällettyinä multivitamiineihin. niitä tulisi ottaa vähintään RV 12 asti. suosittelen..

      • -Mimmi-

        Mulle lääkäri kirjoitti folihappoja siinä vaiheessa, kun aloimme puhua Clomi-hoidoista. Aloitin folihappojen syömisen jo, vaikka clomit tulevat ajankohtaiseksi vasta toukokuun loppupuolella aikaisintaan.


    • äippä

      joo itse aloitin clomien kanssa yhtäaikaa foolihappojen napsimisen purkista. Tosiaan vain kävi mielessä että montakohan purkkia näitä ehtii syödä ennenkuin...ja miten te muut teette. Kaksi keskenmenoa takana ja silloin en purkista ottanut fooleja,kun en tiennyt asiasta. Vointeja kaikille!

      • =hoitsu=

        Kantsii luke tarkkaan mikä se määrä on ja mikä sallittu. Mg on paljon suurempi annos kuin migrokramma. Jos mieillä töissä sekoitettais noi sanat kävis kyllä monelle huonost. Tarkkuutta. Itse olen popsinut Foolihappoa ennen näitä hoitoja ja silti on kenkien tulleet. Uus hoito päällä. Plussa onnea kaikille!


      • Kysymys määrästä
        =hoitsu= kirjoitti:

        Kantsii luke tarkkaan mikä se määrä on ja mikä sallittu. Mg on paljon suurempi annos kuin migrokramma. Jos mieillä töissä sekoitettais noi sanat kävis kyllä monelle huonost. Tarkkuutta. Itse olen popsinut Foolihappoa ennen näitä hoitoja ja silti on kenkien tulleet. Uus hoito päällä. Plussa onnea kaikille!

        Mitä 220 mcg on mg:na?

        Miten tämä vertailu on näin vaikeaa? Tässähän pitäisi käydä joku koulutus, että osaisi lukea pilleripurkkien sisällöt...

        Itsellä siis tälläinen määrä foolihappoa vitamiineissä...


      • cosette
        Kysymys määrästä kirjoitti:

        Mitä 220 mcg on mg:na?

        Miten tämä vertailu on näin vaikeaa? Tässähän pitäisi käydä joku koulutus, että osaisi lukea pilleripurkkien sisällöt...

        Itsellä siis tälläinen määrä foolihappoa vitamiineissä...

        eli toi on ilmastu microgrammoissa. jaa se 1000 niin saat milligrammat. vesiliukonen, ei tule yliannostusta, varsinkaan tolla määrällä.

        plussaonnea!

        t. C


    • Omalle kohdalle sattunut..

      Heippa,

      Olisin vielä tuosta foolihaposta ja noista sikiöiden neuraaliputken sulkeutumishäiriöistä laittanut vähän tietoutta Metachronoksen sivulle : http://mmc.metachronos.fi/foolihappo.html

      Eli syökää ihmeessä semmosia väh. 0,4 milligramman päivittäisannoksia sellaiset 3-4kk ennen hedelmöittymistä ja vähintään saman verran sen jälkeen, ettei päâty kurjasti raskaus.

    • foolihapon syoja

      olen lukenut foolihaposta ja sen ottamisesta ei pitaisi olla haittaa. se on vesiliukoinen vitamiini ja ylimaara poistuu elimistosta.
      suomalaiset ei valttamatta saa sita tarpeeksi ruuasta, se tuhoutuu keitettaessa ja pakastaessa. sita kannattaa ottaa jos suunnittelee raskaaksi tuloa koska se vahentaa kitalaki-huulihalkio lapsia, hermostohairiota (spina bifidaa) ja downin symdroomaa. ymmarran etta voi turhautua jos yrittaa pitkaan tulla raskaaksi.

    • Anonyymi

      Varokaa ottamasta velkaa, se johtaa koko maailman valtaviin ongelmiin.

      ..N WO tarkoittaa Juutalaissalaliittoa. Juutalaiset ovat kaatamassa maailman talousjärjestelmä kaikkialla. Velkavipujörjestelmä Euroopassa on valtarakenteisiin soluttautuneiden Juutalaisten luomus. Tarkoituksena on romauttaa maailmantalous velan avulla. Tällöin pankki ja muut liikeyritykset saadaan Juutalaisten haltuun Toinen vaihe on romauttaa kotitaloudet velan avulla.. Näin kotitaloudet ja koko kansantalous saadaan Juutalaisten haltuun. Siitä seuraa kansalaisten velkaorjuus Juutalaisille. Näin he saavat kansalaiset näooeihinsä ja orjikseen. Tästä edetään kohti NWO järjestystä. Jossa Juutalaiset ovat hallitseva eliitti ja muut kansat heidän orjiaan. Tätä varten toteutetaan kansanmurha, Joka voidaan toteuttaa vaikka rikoteihjelmalla tai kuten nykyään tehdään lääkintöhallituksen ohjeistuksella.. Juutalaisethan eivät kykene hallitsemaan suuria kansa massoja Tämä heidän päämääränsä perustuu Talmudin määräyksiin joista he eivät luovu väitteistään huolimatta. Siksi heidän suunnitelmansa ei voi pysäyttää mukautumalla siihen. Tästä seuraa vain orjuus ja kuolema meille muille.


      Äänestä

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5730
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      215
      1804
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1732
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1192
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1155
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      263
      910
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      867
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe