Onko Kuhmossa missään myytävänä minkille rautoja vai pitääkö tilata netistä?
Tekeekö suojatyökeskus tms. suojakotelot raudoille vai pitääkö itse askarrella?
Ps. Vesilinnut vähissä, tarttis tehdä jotain itse kunkin...
Minkinrautoja?
77
5374
Vastaukset
- g......
Vieläkö niitä saa raudoilla pyytää?
Eikö joku minkkiverkosta tehty loukku olis parempi.;)
Loukku helppo tehä itekki!Saa pyytää ja vaikka ei saisikaan, niin tuskin kellään kumminkaan moista toimenpidettä vastaan mitään olisi;)
Hetitappavat raudat pitää olla jos meinaa useassa paikassa pitää pyytöjä. Elävänä pyytävän loukun joutuisi katsomaan joka päivä ja jonkinlainen lopetusasekin olisi pakko hommata.- g...
k0rh0nen kirjoitti:
Saa pyytää ja vaikka ei saisikaan, niin tuskin kellään kumminkaan moista toimenpidettä vastaan mitään olisi;)
Hetitappavat raudat pitää olla jos meinaa useassa paikassa pitää pyytöjä. Elävänä pyytävän loukun joutuisi katsomaan joka päivä ja jonkinlainen lopetusasekin olisi pakko hommata.Metsästysseurat auttavat mielellään sinua tuossa minkkiongelmassasi, tai yhteinen ongelmahan tuo on.
Minkki on kertakaikkiaan turha eläin Suomen luontoon, jotkut tollothan sen istutti Suomeen. Hyvin on elukka sopeutunut tänne.
Kettutytöt vielä lisää karkuuttanu niitä tarhaiskuillaan. Törkeetä toimintaa!!! :( g... kirjoitti:
Metsästysseurat auttavat mielellään sinua tuossa minkkiongelmassasi, tai yhteinen ongelmahan tuo on.
Minkki on kertakaikkiaan turha eläin Suomen luontoon, jotkut tollothan sen istutti Suomeen. Hyvin on elukka sopeutunut tänne.
Kettutytöt vielä lisää karkuuttanu niitä tarhaiskuillaan. Törkeetä toimintaa!!! :(On tainnut mennä pelkäksi hirvien perässä juoksenteluksi touhu suurimmalla osalla metsästysseuroista.
Jospa minä auttaisin niitä:)
Jäi antenniprojektista hyvä mastoputki vielä vesilintujen ruokintalautan ankkuriksi. Ei sitä ikinä tiedä jos vaikka tulee vetinen kesä ja puolisukeltajilla ravinnonsaanti vaikeutuu...- juosta
k0rh0nen kirjoitti:
On tainnut mennä pelkäksi hirvien perässä juoksenteluksi touhu suurimmalla osalla metsästysseuroista.
Jäi antenniprojektista hyvä mastoputki vielä vesilintujen ruokintalautan ankkuriksi. Ei sitä ikinä tiedä jos vaikka tulee vetinen kesä ja puolisukeltajilla ravinnonsaanti vaikeutuu...selvinpäin hirvien perässä, kuin kännissä teerten perässä.
- g...
k0rh0nen kirjoitti:
On tainnut mennä pelkäksi hirvien perässä juoksenteluksi touhu suurimmalla osalla metsästysseuroista.
Jäi antenniprojektista hyvä mastoputki vielä vesilintujen ruokintalautan ankkuriksi. Ei sitä ikinä tiedä jos vaikka tulee vetinen kesä ja puolisukeltajilla ravinnonsaanti vaikeutuu...Mukava kuulla, että ruokit lintuja.
Minäkin olen luonnon ystävä. ;) - ??????????
k0rh0nen kirjoitti:
Saa pyytää ja vaikka ei saisikaan, niin tuskin kellään kumminkaan moista toimenpidettä vastaan mitään olisi;)
Hetitappavat raudat pitää olla jos meinaa useassa paikassa pitää pyytöjä. Elävänä pyytävän loukun joutuisi katsomaan joka päivä ja jonkinlainen lopetusasekin olisi pakko hommata.Metsämies olevinaan eikä ole edes lopetusasetta. Unohda koko minkin pyynti silloin!
- loukku pitää
olla, niin minkki tulee syömään toista minkkiä
- Erätaikaa messut menossa
Oli kaikkea tietoa loukku ja rautapyynnistä. Asiantuntija vastaili mielellään typeriinkin kysymyksiini. Käyhän tutustumassa paikanpäällä. Avoinna: 4-6. 5. -07.
Asiaan olen jo valmiiksi perehtynyt, mutta tarvikepuoli pitäisi saada kondikseen kohtuukustannuksin.
Heinolasta voi tilata valmiita vesivanerista kyhättyjä rautalaatikoita. Jos nyt aluksi tilaisi sieltä ja sitten suunnittelisi/valmistaisi niiden pohjalta oman mallin.- pikku peto
k0rh0nen kirjoitti:
Asiaan olen jo valmiiksi perehtynyt, mutta tarvikepuoli pitäisi saada kondikseen kohtuukustannuksin.
Heinolasta voi tilata valmiita vesivanerista kyhättyjä rautalaatikoita. Jos nyt aluksi tilaisi sieltä ja sitten suunnittelisi/valmistaisi niiden pohjalta oman mallin.riistaprojektilta niitä koteloita. (hyvärisenleipomoa vastapäätä)5e/kpl
- käyhän
siellä ne vastailee sinun typeriin kysymyksiisi.
- olko sulle
käyhän kirjoitti:
siellä ne vastailee sinun typeriin kysymyksiisi.
nitä tuhmyä kusumuset?
- moanviljelijä
Kyllä niitä rautoja saapi. muistaakseni ite ostin piipposen urheiluliikkeestä hetitappavan raudan noin 30 eurolla.
Netistä olen halvimmimmat löytänyt 12.5eskoa, mutta se edellyttää koko pakkauksen ostamista(12kpl).
- E.HHH
Onkohan tälläiset minkinraudat toimivia?
http://www.eranetti.fi/index.php?act=viewProd&productId=217Malli on paras mahdollinen. Nuo eivät ole alkuperäiset Conibearit, mutta ajavat varmasti asiansa. Tuon ketjun tarkoitusta en oikein tässä tapauksessa ymmärrä. Lisäksi pitää rakentaa laatikko, jossa on 6-7cm sisääntuloaukko ja toisessa päässä kapea ilma-aukko aromien leviämiseksi ympäristöön. Jonkinlainen lukitus kannattaa laatikon kanteen tehdä, etteivät kaikki elikot mene laatikkoa aukomaan. Ahmaa lukitukset tosin eivät pysäytä.
Rautojen suojaamiseksi ja ihmishajujen peittämiseksi raudat kannattaa maalata tervamaalilla jo uutena jos sitä jostain löytää. Virityspihdit ovat ehdoton työkalu. Hinta on todella edullinen, joten suosittelen. Laatikkoja kannattaa varmaan käydä kysymässä nuorten työpajalta.
- E.HHH
Kiitos neuvoista! mistä näitä virityspihtiä kannataa ostaa netistäkö? ja eikö noita laatikkoja voi tehdä helposti myös itse. ja voiko sinne laatikon perälle tehdä vain pieniä reikiä? noita kyseisiä rautoja saa 5 kpl 25e :D
Netistä saa jostain pihtejä. Helpoiten aukon perään saa kahdesta eri levyisestä laudasta.
Minun laatikot ovat ulkomitoiltaan 20*20*105cm. Sisääntuloreikä on 7cm ja raudat 40cm laatikon perältä. Takana oleva ilma-aukko kannattaa jättää sen verran isoksi, että pienimmät pilkkitirrit saa siitä talvella sisään jos laatikko on jäätynyt umpeen.
Kannattaa pistää loukkuun vaikka puurohiutaleita syötiksi jos ei muuta ole. Ne houkuttelevat metsämyyriä ja sitä myötä minkin ainakin talvella. Paras syötti on minkin raato.k0rh0nen kirjoitti:
Netistä saa jostain pihtejä. Helpoiten aukon perään saa kahdesta eri levyisestä laudasta.
Minun laatikot ovat ulkomitoiltaan 20*20*105cm. Sisääntuloreikä on 7cm ja raudat 40cm laatikon perältä. Takana oleva ilma-aukko kannattaa jättää sen verran isoksi, että pienimmät pilkkitirrit saa siitä talvella sisään jos laatikko on jäätynyt umpeen.
Kannattaa pistää loukkuun vaikka puurohiutaleita syötiksi jos ei muuta ole. Ne houkuttelevat metsämyyriä ja sitä myötä minkin ainakin talvella. Paras syötti on minkin raato.http://www.erakontti.fi/naytatuote.php?lTuoteTunniste=4237
Tuoltahan minä ne näemmä ostin, mutta silloin ne tulivat rautalaatikon mukana.
- E.HHH
Ok :D ookko itse saanut saalista? mitä tarkotat tällä: Helpoiten aukon perään saa kahdesta eri levyisestä laudasta?
Meitä on vissiin kolme tai neljä jotka pitää loukkuja täällä, eikä minkeistä ole juuri enää ollut havaintoja pitkiin aikoihin. Viime talvena oli yksi iso roikale, mutta sekin vain ohikulkumatkalla.
Tekee loukun takaseinän kahdesta laudasta, mutta jättää lautojen väliin raon.- suomentaja
etkö ymmärtänyt?Helpoiten peräaukkoon saa..........
- ohikulkumatkalla
ai Lautojen väliin rako jopas jotakin
- E.HHH
Joo nyt ymmärsin! voiko sen kotelon tehdä vain tavallisesta laudasta tai vaneerista?
Höyläämätön lauta on paras kun se imee luonnon hajut itseensä ja tummuu nopeasti.
- höyläämätön
tikkuja muniin
- E.HHH
eli tavallista lautaa vaav vai pitääkö ostaa sellasta erikseen? onko sulla paljoko loukkuja yhteensä?
- vaav
pitää sanoa ostaessa että morsiamia tehää
Mitä sattuu löytymään. Pari loukkua on pyynnissä, tosin nyt ilman syöttiä. Pari varalla ja yhden rikkoi kaivinkone.
Pitäisi hiekkapuhallella niitä rautoja kun joskus tulisi tilaisuus.
- E.HHH
Ok! mun elävänpyytävästä minkinloukusta viedään aina syötti,aluksi ajattelin hiiriä tai myyriä mutta laitoin kerran ison palan kanaa jossa oli luuta ja silti oli viety? eikä loukku lauennut?! mikä se voi olla.....
- E.HHH
Niin siellä missä metsästän näitä minkkejä on metsää vaan ja isoja ojia luuletko että siellä on minkkejä?
- E.HHH
niin nuorten työpajallako ne tekee kaikkea mitä tilaa.... mikä mahtais olla hinta tollasesta minkinrauta kotelosta?
- eräjormamies
TEE n 10cm putkesta n.yli metrin pätkä ja laita viistoon heinäseivästä vasten.Pohjalle putkeen ritilä ja syötti
- E.HHH
OKEI. mitä kOrhOnen suosittelee?
- E.HHH
Eli: voiko minkkejä olla tavallisessa metsässä? ojia on ja puita minkkintarha on alle 1km päässä. ja joskus niistä karannut minkkejä..... yksi elävänä pyytävä loukku ollut noin.2kk mutta ei vielä mitään. oon tilannu 5kpl conibear rautoja ja virityspihdit :D toivottavasti tulisi saalista! hauskaa hommaa!!!!
Purot ja niiden yli kaatuneet puut, sillat, yms. ovat parhaita paikkoja. Myös purojen suut ovat hyviä.
Kympin maksoi -07 ja kaupan päälle sai pari tilitantin pönttöä kun ostin 5 laatikkoa.- hunter.
saako supiloukolla teeriä ja pyitä hyvin jos laittaa otran ja kakranjyviä syötiksi.saako niiden lopettamista varten luvan helposti kuudestilaukeavaan.montako sepelkyyhkyä voi saada siemenjasuolaruokintapaikalta kun tyhjentää mosperin piiput isompaan sepelparveen
- E.HHH
niin maksoko 5kpl 10e vai 1kpl 10e? joo onhan ne puro paikat parhaita mut voiko metsäski olla myyriä syömäs yms. ja vaikuttaako jos minkkitarha on lähellä?
10€/kpl. Vesistö pitää olla loukulle lähellä. Minkkitarhakin varmasti vaikuttaa asiaan.
- E.HHH
JOo hyvä eli pitääkö vesistö olla kuinka suuri vai kelpaako ojatkin?
Missä nyt sorsat mahdollisesti liikkuvat tai kalat uivat. Olen pitänyt loukkua ojankin varressa kun se laski puroon.
- E.HHH
eikö minkit viihdy myös merellä jos siellä on sorsia ja kaloja... niin kuinka uusia rautoja kannattaa käsitellä pestä, maalata? jotkut sanoi että tervamaalia ei kannata käyttää koska se haisee eläimen nenään ja ei mene rautoihin. jotkut käyttää matta musta spray maalia toimiiko?meidän mökki on meren rannalla ja siellä ei oo minkkiä vielä nähty mutta ei oo yritetty pyytääkkään vielä, läheisellä saarella on minkkejä ja supeja nähty. sorsia ja muita vesilintuja ei kyllä oo näkyny meidän alueilla jos ne minkit on ne syöny!!
Saaret ja luodot ovat tyypillisiä minkin elinalueita. Koko lintukanta kyllä häviää jos minkkejä näistä löytyy. Ei muuta kuin loukut pyyntiin ja lehtipuhaltimen ostoon.
Kyllä se tervamaali on ainut mitä voi käyttää.
- Vieno Huttunen
olekko muka koskaa saanu ainuttakaa sorsaa.kanalinnuist puhumattakaa,hahhaa
- E.HHH
pitäskö saada sorsia tai kanalinuja jos ei kiinnosta? vieno huttunen
- E.HHH
Tänään tuli virityspihdit ja 5 kpl minkinrautoja mutta minkinraudois ei oo varmistus sankoja? voiko olla valmistusvirhe?
- Kyllä voi
olla valmistusvirhe mutta todellisuudessa ne punaniskajuntteja kusevat kumpaankin silmään vain....hee-hee.
- E.HHH
Paikassa mistä tilasin cnibear 120 sanoivat että pienemmissä raudoissa varmistus sankoja ei ole vaan isommissa näädän raudoissa vain? miten sen voi virittää ilman varmistus sankoja?
Pihdeillä raudat kasaan ja sokka paikoilleen. Sitten vain varovasti pihdit irti.
- E.HHH
pitääkö niillä pihdeillä vääntää ne kotelosta ulos mentävä kasaan vai ihan siitä ylhäältä?
Pihtien liitoksessa oleva tappi tungetaan jousen pyöreään reikään ja päissä olevilla tapeilla painetaan jousi kasaan, jolloin sokan saa paikoilleen.
- E.HHH
Eli kun puristaa pihdeillä toisesta päästä miten sen saa pysymään siinä?
Lihasvoimalla pidetään rauta vireessä pihtien kanssa ja toisella kädellä autetaan pihditöntä jousta sekä kiinnitetään sokka. Kehotan varovaisuuteen viritystilanteessa, koska minkkikin menee n. sentin paksuiseksi uusilla raudoilla.
- E.HHH
Selvä!
- E.HHH
se on kyllä aika vaikeeta virittää ilman varmistus sankoja! mikä on helpoin tapa selvittää onko minkkejä omalla alueella?
- E.HHH
aika vaikeaa virittää ilman varmistus sankaa! jos minkkejä on merialueilla miten talvella merellä ei ole sulapaikkoja?
- E.HHH
Miten merialueilla talvella minkkejä on kun ei ole sulapaikkoja?
- E.HHH
Tuli laitettus vahingos liikaa noita kysymyksiä. :D
Loukuttaja pitää huolen, että minkit pysyy pyyntialueella. Kun lumen sataa, niin minkkitilanne selviää liikkuvalle ihmiselle.
Esim. kanalinnun tai vesilinnun nahka kannattaa jättää näkyvälle paikalle. Suolet taas loukkuun syötiksi.- E.HHH
eikö noihin minkinrautoihin voi tehdä varmistus sangat itse? ostaa noin 3mm paksua rautalankaa ja vääntää sen hyvillä pihdeillä koukuksi ja toisen pään pyöreäksi.
onko hyviä konsteja jolla pitää raudat paikoillaan? - E.HHH
Tietääkö kukaan?
Onnistuu varmaan niinkin jos on vain tarpeeksi jäykkää tavaraa.
Onko tämä totta että jos minkki ja saukko on samalla alueella niin minkki lähtee pois?
- villi-minkki
On se. Kun työttömienyhistys ja Kaluste-Ospi olivat samalla reviilillä, niin yritys-Ospi joutui lähtemään pois.
- E.HHH
Tällänen kysymys että onko minkkejä vene vajoissa tai ladoissa joka on meren tai vesistön lähellä?
- E.HHH
eikö ne minkit venevajoissa ole? tekee pesän sinne ja jos vesi siinä vielä lähellä. laitoin kerran kalan perkuu jätteet vene vajan eteen suulle ja aamulla oli syöty, mikä sen voisi olla syönyt.... eihän linnut syö perkuu jätteitä?? vai kuinka.....
- E.HHH
Kertokaaaaa....!!!!!
- E.HHH
olisko tällänen hyvä paikka puro noin 2-3 metriä leveä ja siellä taimenia yms kaloja on ja saukko siellä ainakin on ollut. toinen paikka on meren rannalla oleva mökki jossa vesilintuja vähän ja rehevää kasvillisuutta mökiltä oon yrittäny saada mutta vielä ei oo mitää tullu...se puro on sukulaisten niin sieltä vois yrittää sitä minkkiä pyytää...
- k0rh0nen.
On hyvä paikkaa,hyppe vaa purroo
- E.HHH
hyppe vaa? en oo kuhmosta päin... :D
- E.HHH
Eli jos kepillä työntää laukaisu viiksiä niin miten viiksien olisi paras liikkua? jos viikset tuntuu jäykiltä voiko niitä vähän kepillä työntää niin että ne liikkuu noin 3cm ja laukeaa sitten vai paljonko viiksien pitäisi liiikkua enne laukeamista?
- E.HHH
no sanokaa nyt...?
- E.HHH
onko ehdotuksia minkinrautojen ostoon? Edullinen ja kohtuu hinta..?
Amerikasta saisi hyviä edullisesti mutta 5kpl takia ei kannata ostaa koska postikulut on niin suuret. kimppatilaus olisi hyvä jos joku lähtee mukaan... - E.HHH
Mistä sais noita hyviä conibearia noin. 20e kpl olis suotava? ostaisin 4 tai 5.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2042945Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391560Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921412- 881322
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e401246Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481176Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121148Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze119969Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89892Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44773