Eli kyseessä olisi Laguna 2.0 Break -98. Ihmetyksen aiheenani on etupäästä apukuskin puolelta kuuluva kolahtelu tien kuopissa ja epätasaisuuksissa (liekö renkaan seudulta). Kolahtelu kuuluu voimakkaimmin lähdettäessä liikkeelle (kun auto on seissyt pidempään, esim aamulla lähtiessä) ja vaimenee ajon aikana ja lopulta loppuu jo noin 10km ajon jälkeen. Samoin jos autolla ajaa vaikka viitisen kilometriä, antaa sen hetki olla paikallaan ja lähtee uudestaan liikkeelle, niin kolahtelua ei enää kuulu. Lisäksi kolahtelu kuuluu vain kun pyörissä on veto päällä. Itse ajollisesti auto käyttäytyy ihan normaalisti, kuin missään mitään vikaa ei olisi.
Itse olen renkaan seudulta yrittänyt vikaa etsiä, mutta mitään en ole löytänyt. Toki en ole kyllä asiantuntijakaan. Auto on hiljan katsastettu, eikä sielläkkään mitään vikaa löydetty.
Onko tälläinen ongelma kenellekkään tuttu? Mistä mahtaa johtua? Kiitos vastauksista etukäteen.
ETUPÄÄN KOLAHTELU
5
1692
Vastaukset
- Rellumies
Iskunvaimentajien kääntölaakerit voisi helposti tarkistaa. Nosta auton keula ilmaan ja kääntele rattaita. Tarkastele kääntyykö jousi mukana ilman ongelmia. Jos kääntölaakerilla on "kilometrit täynnä", niin jousi kääntyy takerrelleen.
Omassani viallinen kääntölaakeri aiheutti lievää keulapään kolahtelua.
Tätä vikaa ei minunkaan tapauksessani katsastuksessa huomattu.- Juffe
Sen kääntölaakerin paukkumisen kuulee on veto päällä tai ei, kun kääntelee rattia parkkihallissa ja auto etenee hivenen (siis ei auton seistessä). Se paukkuva osa ei ole kääntölaakeri vaan jousi, joka liikkuu laakeria vasten. Kuvauksen perusteella siitä ei olisi kyse. Auto puoltaa (satunnaisesti) kun kääntölaakeri jumittaa.
Koiranluun kuluminen tekee kanssa pauketta. Se on helpompi vaihtaa kuin kääntölaakeri. Luun hinta 20..50e (riippuu laadusta ja paikasta). Kääntölaakeri on kalliimpi/työläämpi vaihtaa. Kannattaa vaihtaa iskarit samalla. Kääntölaakerit kannattaa vaihtaa aina iskarin vaihdon yhteydessä, niin pärjää yhdellä työllä & osat halpoja (20e).
Jos sitten vetolaakereissa on vikaa, niin miten oireilee?
- relluman
Kääntö laakeri. Omassa lagunassa alkoi kolahtelulla sen jälkeen kun ajelin vuoden verran niin alkoi takerrella ajon aikana ja puoltaa milloin oikealle milloin vasemmalle. Vaihdoin molemmat, maksoivat merkkiliikkeessä 36e kappale. Koiranluut kolahtelevat vain hyvin epätasaisilla alustoilla ajaessa, mutta eivät ohjauspyörää käänneltäessä. samalla kuitenkin kantsii vaihtaa koiranluut kun laakeritkin vaihtaa, ajettavuus tulee tuntuvasti paremmaksi.
- lagu-96
Mulla sen kolinan aiheutti kulunut moottorin hydraulinen tukikumi apukuskin puolella. Oli niin kallis vaihtaa että annoin kolista vaan.
- tnt
Ite kans tuskaillu alakerran kans jo pitkään->kolahtelee, puoltaa, heiluu ym ym. Vaihdettu palloniveliä, ohjausniveliä, kumipuslat. Tota kääntölaakeria en oo ikinä tullu aatelleex, jospa siinä mullekin löytys ongelma. On nimittäin veemäinen ajaa talvisin!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 836059
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj474095- 1314021
- 693823
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262978Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan72577Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?412445- 282262
- 2042141
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh4501859