Luottamuksen menetys

Ghost-In-The-Fog

Harjasin gerbuani, kotona, se oli minulla siinä terran yllä. Sitten pikku veljeni juoksi huoneeseen ja säikytti minut. Pudotin säikähtäneenä gerbiilini. Putosi 40cm, osui yhteen oksaan.. sitä se sattunut onneksi. Vaikuttaa terveeltä.

Mutta menetin sen luottamuksen. Jos laitan kädet terraarioon, se saattaa tunnelin suulta kurkuta ja lähteä pois. Miten saan sen luottamuksen takaisin? Gerbiilini ovat olleet minulla kuukauden.

____________
Sitten vielä yksi asia. Toinen gerbiili (ei pudonnut yksilö), pysyy paikallaan ja naputtaa jalalla. pitää kovaa ääntä. ensin pelästyin että se sai jonkun kohtauksen, vai oliko se niiden varoitus tömistys??

Kiitos vastauksista, tiedän olevani huono omistaja-hoitaja...

Pelästyin kamalasti kun tytsygerbuni putosi ja aloin itkeä ja toivoin ettei sille sattunut mitään. Se ei arista ruumiinosiaan ja syö normaalisti. Terve onneksi.

4

701

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • auttaja2

      tuo tömistys juttu on niiden varoitus ääni
      eli ne varoittaa lauman jäseniä vaarasta..
      tuo luottamus homma on sellainen että jos sen kerran menettää sen saa takaisin mutta kovalla "työllä" ja kärsivällisyydellä aloita luottamus juttu herkkujen annosta ja pistä käsi terraariion mutta älä liikuta sitä anna gerbiileiden tulla haistelemaan ja ole edelleen paikallasi vasta kun gerbiilit ovat menneet pois niin ota käsi pois ettei pikkuiset pelästy
      ja toista tuota samaa niin kauan että sinusta tuntuu että alkaa luottamaan sinuun ja muista kärsivällisyys!
      ja sitten kun olet saanut "rakennettua" luottamuksen takasin päästä gerbiilit turvallisella alueella vapaaksi ja mene itse kiipeily puuksi makaa lattialla ja älä liiku niin gerbiilit tulee kiipeilemään ja siinäkin askel askeleelta rupeaa luottamaan sinuun enemmän
      ja gerbiiliä ei tarvitse harjata jos ei mene johonkin näyttelyyn ;)

    • vastaukset

      Kaikkiin nuihin kysymyksiin saat vastauksia gerbiili yhdistyksien sivuilta ja ne luettuasi olet melkein asiantuntija ;)

    • kokemustasiitä

      Harmillinen juttu. Mutta kuten tuossa yhdessä viestissä neuvotaankin, noin se kannattaa tehdä.
      Semmostakin voi kokeilla, että karsii vaikka kaikki herkut ruoasta (tai en tiedä, onko se karsiminen niin pakollista), laittaa käden terraan esim. gerbujen pesäkolon suulle ja ihan sormeinpäille jotain hyvää, kuten pähkinän tai auringonkukansiemenen, mistä gerbu nyt tykkää. Kyllä se varmaan sen siitä ottaa jos jaksaa vähän aikaa kättä pitää paikallaan :).
      Jos gerbu ei uskalla, niin kannattaa tosiaan kokeilla aluksi ihan vain pitää kättä siellä ja antaa gerbun vähitellen ymmärtää, ettei käsi tee pahaa paikoillaan ollessaan ainakaan.
      Itsellänikin on kokemusta luottamuksen menettämisestä. Ei se sitten loppujen lopuksi niin paha juttu ollutkaan, nykyään gerbut tulevat aina kurkkimaan mm., että mitä hyvää minulla on :). Ja kiipeilevät joskus, jos on joku pitkähihainen päällä. Karsin niiden ruokasta pähkinät ja auringonkukansiemenet, annan niitä erikseen kädestä, piilotan johonkin tms. Tuoreruokaakin antaessa annan aluksi muutaman palan kädeltä ja sitten vasta laitan sen kupin terraan.
      Kyllä se siitä, ole vain kärsivällinen.
      Haaa, vielä yksi vinkki: jos terrassa on paljon puruja, niitä voi vähentää, jos ei meinaa millään kaikesta yrittämisestä huolimatta onnistua. Aroille gerbuille (siis jos ne tai se on edes muuten arka :'>) pitää olla hellä, mutta yleensä piilopaikkojen vähentämisestä/pois ottamisesta on pelkkää hyötyä, niin "raa'alta" kuin se ehkä kuulostaakin.

    • Anonyymi

      Miten saan gerbiilin luottamuksen takaisin kun laitan käden häkkiin nii mun gerbiili puree mua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2520
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1940
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1469
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1018
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      66
      883
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      871
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      850
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      51
      826
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      755
    Aihe