Yhdyssanat

lindroos

Siis eiks missään enää opeteta yhdyssanojen oikeinkirjoitusta, apua. Tämä pilkunviilaaja vetää herneet!

75

4108

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • opettaa :(

Tuolla on villi kissa.
      Tuolla on villikissa. Ihan eri merkitys.

Minulla on karu selli.
      Minulla on karuselli. Sama juttu.

Saahan näille nauraa, kun ei muuta voi. :))

• kivoja

erimerkityksisiä yhdyssanoja??
        Olen vähän kipeä enkä halua lähteä ulos, mutta tällainen piristää kun saa vain lukea! Ei jaksa itse keksiä sanoja kun päätä särkee (flunssa).

• yhdessä.
        kivoja kirjoitti:

erimerkityksisiä yhdyssanoja??
        Olen vähän kipeä enkä halua lähteä ulos, mutta tällainen piristää kun saa vain lukea! Ei jaksa itse keksiä sanoja kun päätä särkee (flunssa).

Samoin on pikkuinen flunssanpoikanen.
        Ainakin on aikaa, kun pitää olla neljän seinän sisällä.
        Täällä on muutenkin jäätävä ilma.

• jotain sanoja,
        yhdessä. kirjoitti:

Samoin on pikkuinen flunssanpoikanen.
        Ainakin on aikaa, kun pitää olla neljän seinän sisällä.
        Täällä on muutenkin jäätävä ilma.

niin kirjoitan ne tähän ketjuun, mutta nyt vielä ei tule yhtään mieleen..

• kipeillä päillä
        jotain sanoja, kirjoitti:

niin kirjoitan ne tähän ketjuun, mutta nyt vielä ei tule yhtään mieleen..

liikaa!
        Pari tässä:

Minulla on iso äiti.
        Minulla on isoäiti.

Se on raaka versio.
        Se on raakaversio.

• viisastelija.

ei monetkaan vanhat ihmiset ole käyneet edes kiertokoulua, Kaikki onkin sitten elämän varrella opittua.Katsele sieltä nuorempien palstoilta kirjoituksia. Sieltä löytyy näitä oppineitakin.
      Kouluun ei enää viitsi 60-70 vuotiaana mennä. Yeitetään vaan pärjätä omillamme.
      Siis mene linroos sinne nuorempien osastolle ettei tarvitse täällä meidän vanhojen parissa vetää hernettä nenään.Jookos.

• on ikävä

kyllä niin, että juuri nuoret ikäluokat eivät näitä sääntöjä osaa. Asiaan ovat äidinkielenopettajatkin kiinnittäneet huomiota jo pitkän aikaa. Ilmeisesti äidinkielen opetusta on karsittu.

Mm. yhdyssanavirheitten yms. takia opettajat sanovat, että nykyisin jopa ylioppilaskirjoituksissa on erittäin huonolaatuisia tekeleitä. Nykyisin joudutaan päästämään läpi sellaisia kirjoitelmia, joita muutama vuosikymmen sitten ei olisi läpipäästetty.

Yksi asiaan suuresti vaikuttava tekijä on varmasti nuorison kännykkäkulttuuri, joka opettaa mm. lyhenteet, ja muunkin lyhennetyn kielen. Myös jopa ylioppilaskirjoituksissa jotkut nuoret korvaavat ä- ja ö-kirjaimet a:lla ja o:lla.

• 60-70-

vuotias voi ihan hyvin vielä mennä koulunpenkille! Tekisi hyvää monelle, saisi uusia näkökulmia asioihin..
        Tiedän 80-vuotiaan, joka kirjoitti ylioppilaaksi iltalukiosta, ei se mikään ihme ole. Opiskelu kivasti siirtää dementian puhkeamista. Miksi monet ko. ikäiset eivät viitsi opiskella..?

• kuule,

-itte herne vaikka p,,,,,,,n.

• 63:n yhdyssana

Kuka 60 -70-kymppinen on käynyt kiertokoulun? Kyllä kaikki osa on opetellut puukstaavit kansa- ja oppikouluissa.

• vetoa,
        63:n yhdyssana kirjoitti:

Kuka 60 -70-kymppinen on käynyt kiertokoulun? Kyllä kaikki osa on opetellut puukstaavit kansa- ja oppikouluissa.

että nykyisillä 6-kymppisillä kirjoitettu teksti on virheettömämpää, kuin 2-kymppisillä.

• mirjamarja
        on ikävä kirjoitti:

kyllä niin, että juuri nuoret ikäluokat eivät näitä sääntöjä osaa. Asiaan ovat äidinkielenopettajatkin kiinnittäneet huomiota jo pitkän aikaa. Ilmeisesti äidinkielen opetusta on karsittu.

Mm. yhdyssanavirheitten yms. takia opettajat sanovat, että nykyisin jopa ylioppilaskirjoituksissa on erittäin huonolaatuisia tekeleitä. Nykyisin joudutaan päästämään läpi sellaisia kirjoitelmia, joita muutama vuosikymmen sitten ei olisi läpipäästetty.

Yksi asiaan suuresti vaikuttava tekijä on varmasti nuorison kännykkäkulttuuri, joka opettaa mm. lyhenteet, ja muunkin lyhennetyn kielen. Myös jopa ylioppilaskirjoituksissa jotkut nuoret korvaavat ä- ja ö-kirjaimet a:lla ja o:lla.

Sain vuosikymmenet sitten hyvän ohjeen:

Jos sanojen väliin voi panna -ko tai -kö päätteen, niin sanat on kirjoitettava erikseen.

Jos taas -ko tai kö-pääte on pantava jälkimmäisen sanan loppuun, niin kyseessä on yhdyssana ja sanat kirjoitetaan yhteen.

Esimerkki: yhdys sana.
        Yhdyskö sana vai yhdyssanako. No yhdyssana!

Tai lapsikulta
        Lapsiko kulta vai lapsikultako. No lapsikulta!

Entäs äidinkulta?
        Äidinkö kulta vai äidinkultako? Molempi parempi.

Sillä ohjeella olen selvinnyt mielestäni aika hyvin.

• lindroos
        vetoa, kirjoitti:

että nykyisillä 6-kymppisillä kirjoitettu teksti on virheettömämpää, kuin 2-kymppisillä.

Enkä tarkoita mitään oppikoulua edes, meillä kansakoulussa opetettiin kyllä ihan kunnolla.
        Tarkoitankin varmaan ehkä enemmän nuoria kun eivät enää osaa, ylioppilaatkaan. Ja kun kukaan ei tunnu välittävän niin vetelen nyt sitten niitä herneitä. Pahkasikakaan (suuri äidinkielenopettaja) ei enää ilmesty. Mutta hauskaa vappua kaikille, tosiaan!

• lindroos
        mirjamarja kirjoitti:

Jos sanojen väliin voi panna -ko tai -kö päätteen, niin sanat on kirjoitettava erikseen.

Jos taas -ko tai kö-pääte on pantava jälkimmäisen sanan loppuun, niin kyseessä on yhdyssana ja sanat kirjoitetaan yhteen.

Tai lapsikulta

Entäs äidinkulta?

konsti! Meidän maikka ei tota opettanut, olisi kyllä ollut oiva tapa. Tosi hieno

• me olemme
        vetoa, kirjoitti:

parempia kirjoittajia kuin nykyiset nuoret. Mikä ihme se on joka saa eläkeläiset toistuvasti eri asioiden yhteydessä vähättelemään nykyisiä nuoria. Itse väitän, että meistä harvalla oli koulun päättymisen jälkeen sitä tietomäärää ja taitoa kuin pari kolmikymppisillä nuorilla nykyään.
        Elämän kokemus ja kokemustieto on eri asia kuin koulusta saatu tieto. Se puute korjaantuu ainoastaan iän karttuessa. Arvostelussa ja vertailussa olisikin syytä muistaa, mitä me tiedettiin ja osattiin nuoruusiässä.

Ainakin eräs kirjoittaja vaikuttaa kaiken lisäksi haistatteluineen olevan henkisesti jälkeen jäänyt.
        Ei näytä vanhuus ja eläköityminen olevan kaikille helppoa. Tuntuu purkautuvan eriasteisina katkeruuksina ja muiden sukupolvien vähättelynä.

Olisi muuten kiva tietää kuinka moni osasi puhua ja kirjoittaa äidinkielen lisäksi paria kolmea vierasta kieltä. Kannattaisi myös katsella omia kouluaikaisia sepustuksia, jos vielä löytyy. Taitaisi nykyisten nuorten arvostelu hieman laantua.

Hyvää Vappua!

• haastat!
        lindroos kirjoitti:

Enkä tarkoita mitään oppikoulua edes, meillä kansakoulussa opetettiin kyllä ihan kunnolla.
        Tarkoitankin varmaan ehkä enemmän nuoria kun eivät enää osaa, ylioppilaatkaan. Ja kun kukaan ei tunnu välittävän niin vetelen nyt sitten niitä herneitä. Pahkasikakaan (suuri äidinkielenopettaja) ei enää ilmesty. Mutta hauskaa vappua kaikille, tosiaan!

Ja minä kyllä ymmärsin, ettet toki täällä kirjoittavia tarkoittanutkaan.
        Kyllä suomalainen saa olla huolissaan nuorison kieliopeista.
        Kun kaikki muu, varsinkin tekniikka menee eteenpäin, niin kirjoitettu kieli taantuu ja muuttuu virheellisemmäksi.

Hauskaa Vappua sinullekin!

• kirjoittamiseni
        me olemme kirjoitti:

parempia kirjoittajia kuin nykyiset nuoret. Mikä ihme se on joka saa eläkeläiset toistuvasti eri asioiden yhteydessä vähättelemään nykyisiä nuoria. Itse väitän, että meistä harvalla oli koulun päättymisen jälkeen sitä tietomäärää ja taitoa kuin pari kolmikymppisillä nuorilla nykyään.
        Elämän kokemus ja kokemustieto on eri asia kuin koulusta saatu tieto. Se puute korjaantuu ainoastaan iän karttuessa. Arvostelussa ja vertailussa olisikin syytä muistaa, mitä me tiedettiin ja osattiin nuoruusiässä.

Ainakin eräs kirjoittaja vaikuttaa kaiken lisäksi haistatteluineen olevan henkisesti jälkeen jäänyt.
        Ei näytä vanhuus ja eläköityminen olevan kaikille helppoa. Tuntuu purkautuvan eriasteisina katkeruuksina ja muiden sukupolvien vähättelynä.

Olisi muuten kiva tietää kuinka moni osasi puhua ja kirjoittaa äidinkielen lisäksi paria kolmea vierasta kieltä. Kannattaisi myös katsella omia kouluaikaisia sepustuksia, jos vielä löytyy. Taitaisi nykyisten nuorten arvostelu hieman laantua.

Hyvää Vappua!

äidinkielen opettajien kertomuksiin.
        Tietoa ja taitoa on aina enemmän, mutta soisi ettei taantumista kävisi missään opinalassa.

Tässä asiassa en ole muiden nähnyt puhuvan katkeruudesta, tai muiden aliarvioinnista.
        Historiasta täällä en tiedä, kun itse kirjoitin vasta ensimmäisiä sepustuksiani täällä.

• SerpenTiiNia*
        lindroos kirjoitti:

pitää sisällään kaunista kieltä.Lyhyitä,nasevia lauseita!

• mirjamarja kirjoitti:

Tai lapsikulta

Entäs äidinkulta?

Jos epäilette, kirjoitetaanko sanat yhteen tai erikseeen niin kirjoittakaa yhteen. Näin vältätte yli puolet virheistä.

• on puolet
        Ruuneperi kirjoitti:

Jos epäilette, kirjoitetaanko sanat yhteen tai erikseeen niin kirjoittakaa yhteen. Näin vältätte yli puolet virheistä.

toisinkin päin?

• samaa
        kirjoittamiseni kirjoitti:

äidinkielen opettajien kertomuksiin.
        Tietoa ja taitoa on aina enemmän, mutta soisi ettei taantumista kävisi missään opinalassa.

Tässä asiassa en ole muiden nähnyt puhuvan katkeruudesta, tai muiden aliarvioinnista.
        Historiasta täällä en tiedä, kun itse kirjoitin vasta ensimmäisiä sepustuksiani täällä.

ne monet eläkeikää lähestyvät opettajat ovat jauhaneet viimeiset 60-vuotta. Aina se nuori sukupolvi on ollut monen vanhenevan opettajan mielestä entistä huonompia, eivät osaa sitä ja tätä. Epäilen syynä olevan oman arvostelukyvyn hiipuminen leipääntymisen myötä.
        Nuoret opettajat eivät taas voi tietää, mitä ennen osattiin. Mistä heille yhtäkkiä olisi se tieto tullut.
        Jotakin taidan oppilaiden taidoista tietää minäkin, kun on tullut heidän tekemisiään ja kehittymistään seurattua nelisenkymmentä vuotta.

• joskus muinoin

opetettu, mutta kaikille ei ole mennyt varmaankaan perille! En tiedä, opetetaanko nykyään enää kouluissa kielioppia ollenkaan..? Siihenhän ne yhdyssanatkin kuuluvat. Jotkut ovat varmaan miettineet aivan muuta, tai olleet rakastuneita eivätkä ole yhdyssanat yms. kiinnostanut.

• varmankin lukea

jotain muuta, kuin näitä juttuja, jos on porot nokassa koko ajan.
      Täällä sakki kirjoittelee kännissä ja muutenkin tahallaan väärin.
      Voi elämän kevät:)

• sinä

-itte vaikka p,,,,,,,,n.meni väärään se eka, 80 kymppinen.

• oikein kunnon?

kännit ja otat kakkulat pois silmiltä, niin ei vaivaa yhdyssanat ollenkaan!

• taas tämäkin

Jo on tämäkin vappuaaton keskustelua,kun pitäisi olla ilonen mieli,ja vaikka jo vähän ssöshöttää tähän aikaan iltapäivästä.
      Kaikilta vaan herneet ja tikut nenusta pois,viuhkalla viuhotellaan ja sherpentiinejä heitellään.
      HAUSKAA VAPPUA KAIKILLE!!!(ps.pipot päähän ettei järki jäädy)

• Kirjanystävä

Kun lukee kirjoja, niin yhdyssanat oppii huomaamattaan. Siis noin suunnilleen, sanon tämän vai siksi, ettei kukaan rupea syynäämään, paljonko viestissäni on virheitä, tottamaar niitä sattuu.

Itseänikin ärsyttää suunnattomasti, kun yhdyssanat kirjoitetaan erikseen.

• murheet

Että pilkun viilausta tässä iässä, eiköö mitään ole opittu ??

Kysyn vaan? Olisi aikanaan täytynyt käydä koulut, siellä niitä opetettiin.

Aika pieniä on joidenkin murheet, kateeksi melkein käy :))))

• lukea

avaus ajan kanssa, niin huomaisi mistä siinä on kyse.

• Reino

Tietoneissa ääkkösten jääminen unhoon ja tietokoneiden ohjelmointikielet rapisuttavat suomenkielen osaamista. Näin uskon asian olevan.

• tuota minäkin

pidän asian ytimenä. Kukaan ei epäile nykynuorison pystyvyyttä ja erinomaisuutta.
        Mutta kun koulussakin opetusta on vähennetty, ja tietokoneet ja kännykät opettavat "huonoja tapoja", niin kielikin tosiaan rapistuu.

Ainahan uusi sukupolvi on entistä parempi, sitä ei kai kukaan epäile.

Hauskaa Vappua!

• OliviaKoo
        tuota minäkin kirjoitti:

pidän asian ytimenä. Kukaan ei epäile nykynuorison pystyvyyttä ja erinomaisuutta.
        Mutta kun koulussakin opetusta on vähennetty, ja tietokoneet ja kännykät opettavat "huonoja tapoja", niin kielikin tosiaan rapistuu.

Hauskaa Vappua!

Uusi sukupolvi on entistä parempi? Mihin sinä väitteesi perustat? Missä asiassa on parempi? Miten se ilmenee?

Minä ainakin epäilen.

• on jo
        OliviaKoo kirjoitti:

Uusi sukupolvi on entistä parempi? Mihin sinä väitteesi perustat? Missä asiassa on parempi? Miten se ilmenee?

Minä ainakin epäilen.

täällä haukuttu nuorten aliarvioinnista. Taidan lopettaa, kun ei mikään passaa.
        Kaikki olemme ihan samanlaisia, ja pysymme hamaan maailman tappiin. Piste!

• Pertta-täti
        tuota minäkin kirjoitti:

Hauskaa Vappua!

Siis, millä perusteella tämä uusi sukupolvi olisi parempi kuin entinen?
        Ainakaan minua parempaa ei ole.
        Sopii etsiä.

• lindroos
        on jo kirjoitti:

täällä haukuttu nuorten aliarvioinnista. Taidan lopettaa, kun ei mikään passaa.
        Kaikki olemme ihan samanlaisia, ja pysymme hamaan maailman tappiin. Piste!

että minutkin haukutaan. Aloittaessani tän ketjun oli mielessäni lähinnä nykynuorten kyvyttömyys kirjoittaa oikein. (Voin kertoa, että sain joku aika sitten kirjeen, ihan asiaa sisältävän, nuorelta ylioppilaalta - lakimieheksi haluavalta ja myös oikeustieteelliseen sittemmin päässeltä).
        Se kirje oli lyhyt, mutta totesin siinä 7 (seitsemän) yhdyssanavirhettä, Herran Jestas.
        Siis ylioppilas, korkeakouluun menossa.
        Nyt kyllä aletaan kaikki hei kimpassa päivittelemään!

• Pertta-täti
        lindroos kirjoitti:

että minutkin haukutaan. Aloittaessani tän ketjun oli mielessäni lähinnä nykynuorten kyvyttömyys kirjoittaa oikein. (Voin kertoa, että sain joku aika sitten kirjeen, ihan asiaa sisältävän, nuorelta ylioppilaalta - lakimieheksi haluavalta ja myös oikeustieteelliseen sittemmin päässeltä).
        Se kirje oli lyhyt, mutta totesin siinä 7 (seitsemän) yhdyssanavirhettä, Herran Jestas.
        Siis ylioppilas, korkeakouluun menossa.
        Nyt kyllä aletaan kaikki hei kimpassa päivittelemään!

Minä olen entinen äidinkielenopettaja, enkä välitä vähääkään haukuista.
        Minut on haukuttu niin moneen kertaan, että olen immuuni kyseiselle asialle.
        "Mitä välii", sanoi entisen oppilaani tyttärenpoika.
        Ei mitään.

• marjapensas evk
        Pertta-täti kirjoitti:

Sopii etsiä.

aivan oikeassa.
        Näyttäisi olevan arvovalta kiista, vai olisiko se arvo valta, täytynee kysäistä aloittajalta;)

• hyvästä itsetunnosta,
        Pertta-täti kirjoitti:

Sopii etsiä.

kunpa minullakin olisi sellainen!

Hauskaa Vappua!

• Pertta-täti
        marjapensas evk kirjoitti:

aivan oikeassa.
        Näyttäisi olevan arvovalta kiista, vai olisiko se arvo valta, täytynee kysäistä aloittajalta;)

Onko se arvoko valta vai arvovalta.
        Siitä se selviää.

• Pertta-täti
        Pertta-täti kirjoitti:

Onko se arvoko valta vai arvovalta.
        Siitä se selviää.

Arvovaltakiistaa.
        Jos jonkun mielestä olen väärässä, ei pidä paikkaansa.
        Hän on itse väärässä.

• lindroos

aivan oikeassa.

ei. Olet käsittänyt nähtävästi koko ketjun jutun väärin, ei ole kysymys arvovallasta eikä edes Arvon vallasta vaan ihan tällä hetkellä huolettaa toi suolen toiminta. Ei siis arvovalta vaan suolentoiminta.

• Pertta-täti
        lindroos kirjoitti:

ei. Olet käsittänyt nähtävästi koko ketjun jutun väärin, ei ole kysymys arvovallasta eikä edes Arvon vallasta vaan ihan tällä hetkellä huolettaa toi suolen toiminta. Ei siis arvovalta vaan suolentoiminta.

ei ole siis vatsa toiminut?
        Eipä sitten ihme.
        Saat anteeksi.

• opettaja, myös äidinkielen
        tuota minäkin kirjoitti:

Hauskaa Vappua!

Mihin perustat väitteesi, ettei nykyään opeteta tarpeeksi? Oletko käynyt kuuntelemassa nykyopetusta? Voihan olla niinkin, että opetetaan, mutta opetus ei mene perille. 'Meidän lastahan ei väkisin pidetä täällä koulussa ja opeteta koulun jälkeen...'. Meidän lapsi osaa kyllä ihan tarpeeksi! Ole sinä opettaja hiljaa ja tee työtäsi...

Missä on jarru? Kuka estää opetuksen perille menemisen?

• opettaja minäkin

aivan oikeassa.

Se on arvovaltakiista.

• tuntea
        hyvästä itsetunnosta, kirjoitti:

kunpa minullakin olisi sellainen!

Hauskaa Vappua!

Pertta-tätiä?

Pertta-täti on paras kaikessa ja hän myös tietää ja tunnustaa sen - aina!

• mirjamarja ek

Koneessani on ohjelma, joka tarkistaa tekstin.
        Kyllä se huomauttaa myös väärin kirjoitetuista yhdyssanoista.

• Nimetön
        mirjamarja ek kirjoitti:

Koneessani on ohjelma, joka tarkistaa tekstin.
        Kyllä se huomauttaa myös väärin kirjoitetuista yhdyssanoista.

...sanat pitää kirjoittaa yhteen silloin, kun pitää.

Reino

• soilike

Ope sanoi, että kun olet epävarma, taivuta yhdyssana.
      Sitä yritin kovasti opettaa perheen nuorisolle.

Sanoin , että kokeile, onko se kukkalaatikkon vai kukan laatikon, tai asvalttitien vai asvalttin tien yms

On muuten pelastanut pitkän elämäni aikana, useilta noloillta kirjoitusvirheilta.

• taas ope

opetti, että laita eteen adjektiivi, silloin näet eron, kun taivutat sanaa.

Mustan villin kissan / Mustan villikissan.

• lindroos
        taas ope kirjoitti:

opetti, että laita eteen adjektiivi, silloin näet eron, kun taivutat sanaa.

Mustan villin kissan / Mustan villikissan.

tosi hyvä. Kuinka mä oon ikinä oppinut mitään ilman noita hienoja "konsteja". Meidän maikka ei noita tiennyt.

• jokunen2

toinen t-häviää genetiivissä useimmiten. Jos tässä nyt ruvetaan pilkkuja viilaamaan.

Oliko painovirhe vai eikö opettaja opettanut?

• Kirjanystävä
        lindroos kirjoitti:

tosi hyvä. Kuinka mä oon ikinä oppinut mitään ilman noita hienoja "konsteja". Meidän maikka ei noita tiennyt.

Taitamattomuus käyttää yhdyssanoja ei ole aina iästä kiinni. Kyllä monet meidänikäisetkin on aika onnettomia siinä.

Tarkistan työssä yhden työkaverin tekemiä muistioita jatkuvasti asiasisällön vuoksi, jota hän ei oikein ymmärrä. Korjaan asiavirheet. Yhdyssanavirheisiin ja muihin kielivirheisiin en juurikaan jehtaa puuttua, muutan lauseita niin, ettei räikeimpiä virheitä esiinny. Ja me ollaan suunnilleen samanikäiset sen työkaverin kanssa.

• lindroos
        Kirjanystävä kirjoitti:

Taitamattomuus käyttää yhdyssanoja ei ole aina iästä kiinni. Kyllä monet meidänikäisetkin on aika onnettomia siinä.

Tarkistan työssä yhden työkaverin tekemiä muistioita jatkuvasti asiasisällön vuoksi, jota hän ei oikein ymmärrä. Korjaan asiavirheet. Yhdyssanavirheisiin ja muihin kielivirheisiin en juurikaan jehtaa puuttua, muutan lauseita niin, ettei räikeimpiä virheitä esiinny. Ja me ollaan suunnilleen samanikäiset sen työkaverin kanssa.

Tosin kysymyksessä ei ole vars. työkaveri vaan esimies. Saattaa se kyllä olla ihan oikea lukihäiriökin, korjattavaa riittää. Ja nyt mä kuulostan ällöttävältä, huomaan itsekin. Joten oikein hyvää yötä kaikille.

• SerpenTiiNa*
        Kirjanystävä kirjoitti:

Meidän ikäinen vai meidänikäinen?
        Voi,"kauhia" tätä pilkuttamista!

• sanat erilleen
        SerpenTiiNa* kirjoitti:

Meidän ikäinen vai meidänikäinen?
        Voi,"kauhia" tätä pilkuttamista!

siis
        meidän ikäinen.

• kukkalaatikkon

ja asvalttin tien...hyvin opittu?!

• SerpenTiinA*

yliesierikoisvuorovarausraivaustoimistopäällikkö.
      Hyvää Vappua!

• SerpenTiinA*

Yliesierikoisvuorovarausraivaustoimistopäällikkö.
      Hyvää Vappua!

• tuo edm.*s-tiinan juttu

oli tautofoniaa,vahingossa,Valpurin syytä.

• ...tämä

Yliesierikoisapulaisvaravaurioraivausvuorovarausratkaisupäällikkö (Ollin pakinoista)

• 'opettaja'

...me, että täällä olisi kieliopin (kielentaidon) kysymys- ja vastausosasto? Olisi paikka, jossa epävarma voisi kysyä asiantuntijoilta (joita joukossamme ihan ilmeisesti on) miten jokin asia pitäisi kirjoittaa. Riittäisikö itsetuntomme kysellä?

• Kirjanystävä

Minusta kukaan ei voi olla kaikkien alojen asiantuntija. Olen tosin huomannut, että kun kysyn esim. metsänhoidosta (olen ns. kaupunkimetsänomistaja) netin keskustelupalstalla, niin siellä on heti puolenkymmentä ilkimystä rääpimässä, että ootpa sä tyhmä, vauvakin ton tietää, mee hoitoon, ota lääkkeesi. Ilmeisesti heidän itsetuntonsa vaatii toisten mollaamista.

Mitä yhdyssanoihin tulee, niin minulla on pikemminkin taipumus kirjoittaa sanoja liikaa yhteen kuin erikseen, kuten tuo aiemmin mainittu meidän ikäinen.

• oliko oikein

miten murteella jos kirjoittaa,minäkin olen muuttanut eripaikkakunnalle,oli opettajana kirjakielen asiantuntia,mutta savossa,kun opiskelin.Montako virhettä tuli,olsi mikava tietää.

• @10

Mutta ota huomioon,
      täällä on se rupusakki jolla ei ole muuta ajankulua.

Toiseksi,
      olisit nyt oman tekstisi osannut virheettömästi ja täydellisellä Suomen kielellä kirjoittaa,
      vai oletko ulkomaalainen.

• sitten

sinä kirjoittanut suomen kieli?

• @10
        sitten kirjoitti:

sinä kirjoittanut suomen kieli?

Kysyit minulta, saanko kysyä sinulta,
        missä kirjoitin väärin, kerro?

• Miettiskä

että kirjoitit Suomen kieli. Pitää olla suomen kieli. Suomi maana kirjoitetaan isolla alkukirjaimella, kansalaisuus, suomalainen, pienellä ja suomen kieli myös pienellä.

• @10
        Miettiskä kirjoitti:

että kirjoitit Suomen kieli. Pitää olla suomen kieli. Suomi maana kirjoitetaan isolla alkukirjaimella, kansalaisuus, suomalainen, pienellä ja suomen kieli myös pienellä.

annettakoon se anteeksi,
        iskäni on englantilainen, äitini kiinalainen,
        muuttivat tänne suomeen jo 5 vuotta ennen syntymääni.

olivat opiskelemassa jossain hesassa, kun rakkaus löytyi, vieläkin rakastavat toisiaan, vieläkin elävät terveenä.

• kulkero
        @10 kirjoitti:

annettakoon se anteeksi,
        iskäni on englantilainen, äitini kiinalainen,
        muuttivat tänne suomeen jo 5 vuotta ennen syntymääni.

olivat opiskelemassa jossain hesassa, kun rakkaus löytyi, vieläkin rakastavat toisiaan, vieläkin elävät terveenä.

jos ovat muuten mukavia.

• Sini vuokko

Kukatäällä nyt on nointarkka yhdys sanoista? Pitäisi kyllävähän olla huumoria kin mukana eikä saaolla noin tiukka pipo.

Sitäpaitsi kirots vireitä tulee kansa aikapaljo eiks nihin pututa?

• lukenut

ketjua, niin olisit ehkä huomannut, ettei ole yhtään kyse tänne kirjoittavien asiasta.
        Nuorison hyvinvoinnista yritettiin huolta kantaa, mutta kun täällä heti on jokainen vetämässä hernettä omaan nenuunsa. :)

• kahvi prtissä
        lukenut kirjoitti:

ketjua, niin olisit ehkä huomannut, ettei ole yhtään kyse tänne kirjoittavien asiasta.
        Nuorison hyvinvoinnista yritettiin huolta kantaa, mutta kun täällä heti on jokainen vetämässä hernettä omaan nenuunsa. :)

ei yhtys sana vihreistä haukuta kettän, mänkäät ten sine vuan!

• ole puhuttu
        kahvi prtissä kirjoitti:

ei yhtys sana vihreistä haukuta kettän, mänkäät ten sine vuan!

tänne kirjoittavista.

• Pelle1Peloton

Ihan oli Valborg:n päivän lukemistoksi hauska ketju herneineen ja herjoineen. Suomi24:n toimintahäiriö tosin vaikeutti lukemista huomattavasti, kun jopa viisikin kertaa piti joitain viestejä yrittää avata.

Huoli oikeakielisyydestä, jopa yhdyssanoista, on aiheellinen.
      Täällä kuitenkin pitäisi olla pipot hiukan löysemmällä. Hupijuttujahan nämä ovat; eivät virallista tekstiä.

Silti, ainakin monet sanomalehtien toimittajat pitäisi panna kielioppikursille. Sanomalehdissä olevat kirjoitus- ja kielioppivirheet ärsyttävät; eivät nämä täällä.

Hyvää Vapun loppua, ja virkeänä töihin huomenna! Siis ne, jotka vielä olette raskautettuja, työn orjia, onnettomia tai onnellisia.

• ...sattuu

Ystäväni, joka omistaa sekä kissan että koiran, kirjoitti minulle antaneensa koiralle erehdyksessä kissanpala-aterian. Ehdin jo mielessäni sanoa Mirrille hyvästit, mutta sitten tajusin, että eläintenruokapurkin kyljessä luki tietenkin: Kissan pala-ateria !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1438
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1400
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      83
      979
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      905
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      78
      888
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe