VHS-laatu paljastui kamalaksi

moderni digittäjä

Meillä on siirrytty jo ajat sitten digiaikaan, mutta viikonloppuna päätin katsoa aikani kuluksi vhs-nauhalle tallennetuja kotivideoitamme 80-luvun Kanarianreissuilta. Silloin VHS eli kulta-aikaansa ja edusti sen ajan high tech -tekniikkaa.

Viedoiden katselua varten minun piti hakea varastosta vanhat vhs-videot, jotka ovat siellä olleet jo pari vuotta. Meillä kun siirryttiin hyvissä ajoin digitaalisen tallennuksen maailmaan, ensin tallentavan dvd-soittimen ja sitten tallentavan digiboksin avustuksella.

Kytkin videot uudenkarheaan HD-ready taulutelevisioomme ja pistin videon pyörimään. Järkytys oli suuri, kun teräväpiirtotelevision näytöltä paljastui miten huonolaatuista vhs-tasoinen video onkaan! Voi sitä ruutujen vilinää, rätinää ja sameutta!

Onneksi jo 2000-luvun alusta on vuotuiset etelänreissumme kuvattu joko digitaalisille nauhoille ja myöhemmin dvd:lle, kuvanlaatu on paljon parempi kuin vanhoissa vhs-nauhoissa.

Kehotankin nyt kaikkia vhs-ihmisiä vaihtamaan analogisen tallennuksen digitaaliseen tallennukseen ja hankkimaan tallentavan digiboksin. Myös tallentava dvd-soitin on uskomattoman kätevä vanhaan vhs-nauhuriin verrattuna. Tärkein argumentti digitaaliseen elämään siirtymisen kannalta on kuitenkin kuvanlaatu; VHS edustaa menneen ajan maailmaa.

23

2659

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • $ $ $ $ $

      Missä liikkeessä kehotat meitä asioimaan?

      • moderni digittäjä

        Niin sanotuissa nettikaupoissa hinnat ovat kohdallaan ja toimitukset nopeita. Asiointi niissä on nykyisin myös varsin turvallista, eivätkä luottokorttitiedot joudu vääriin käsiin.

        Tuotteista on saatavilla paljon tietoa, mutta tekniset yksityiskohdat tuotekuvauksissa saattavat panna tekniikkaan tottumattoman pään pyörälle. Heille suosittelenkin perinteisiä kodinkoneliikkeitä, jossa myyjät voivat vastata niin sanottuihin typeriin kysymyksiin.


      • HUOLTOAPUA
        moderni digittäjä kirjoitti:

        Niin sanotuissa nettikaupoissa hinnat ovat kohdallaan ja toimitukset nopeita. Asiointi niissä on nykyisin myös varsin turvallista, eivätkä luottokorttitiedot joudu vääriin käsiin.

        Tuotteista on saatavilla paljon tietoa, mutta tekniset yksityiskohdat tuotekuvauksissa saattavat panna tekniikkaan tottumattoman pään pyörälle. Heille suosittelenkin perinteisiä kodinkoneliikkeitä, jossa myyjät voivat vastata niin sanottuihin typeriin kysymyksiin.

        MISSÄ VERKKOKAUPPA SITTEN KUN TARVITSET APUA


    • Jos VHS näyttää TV:lläsi noin kamalalta niin hanki parempi TV. Tuntuu oudolta miten monille hyvän TV:n merkki on se, että kuva näyttää huonolta. :-)

      • hp_guru

        Järkevät, kuten minä, pysyttelevät vielä putkitelkuissa. Minulla on 4 vuoden vanha eliitti 21" putki-tv. No entäpä sitten? Pitäisikö mun hävetä itseäni, että minulla on nimenomaan putki-tv?

        Kun taulutelkkareiden kuvanlaatu paranee, voisin harkitakin ostoa. Mutta toistaiseksi eläköön kaikki maan putki-tv roinat. Ne toimii. Mun Samsung on nörttiputkien kuningatar.


      • VHS, ei kiitos

        Tallentavaan digiboksiin kahden vuoden ajan tottuneena kokeilin itsekin VHS:ää joku viikko sitten ja totesin, että tuollaista oikeasti tuli joskus ennen muinoin katsottua. Oli järkytys. Ja telkkari on hyväkuvainen (tumma kuvaputki, jossa musta on mustaa) eikä mikään halpismalli. En vaan vielä ole raaskinut heittää videokasetteja jätteisiin, mutta sekin aika tulee vielä. Vai olisiko pk-seudulla vielä joku, joka haluaisi ottaa vastaan lähemmäs sata kasettia (eivät ole halpismerkkiä) tai edes osan jotta eivät menisi roskikseen?


      • VHS, ei kiitos kirjoitti:

        Tallentavaan digiboksiin kahden vuoden ajan tottuneena kokeilin itsekin VHS:ää joku viikko sitten ja totesin, että tuollaista oikeasti tuli joskus ennen muinoin katsottua. Oli järkytys. Ja telkkari on hyväkuvainen (tumma kuvaputki, jossa musta on mustaa) eikä mikään halpismalli. En vaan vielä ole raaskinut heittää videokasetteja jätteisiin, mutta sekin aika tulee vielä. Vai olisiko pk-seudulla vielä joku, joka haluaisi ottaa vastaan lähemmäs sata kasettia (eivät ole halpismerkkiä) tai edes osan jotta eivät menisi roskikseen?

        Noiden tyhjentämisessä on aika työ. Itsenauhoitettuja kasetteja ei saa levitellä.


      • hp_guru kirjoitti:

        Järkevät, kuten minä, pysyttelevät vielä putkitelkuissa. Minulla on 4 vuoden vanha eliitti 21" putki-tv. No entäpä sitten? Pitäisikö mun hävetä itseäni, että minulla on nimenomaan putki-tv?

        Kun taulutelkkareiden kuvanlaatu paranee, voisin harkitakin ostoa. Mutta toistaiseksi eläköön kaikki maan putki-tv roinat. Ne toimii. Mun Samsung on nörttiputkien kuningatar.

        Siis pointtini nimenomaan oli ihmetellä sitä, miten toiset pitävät LCD-TV:iden erinomaisuuden ilmentymänä sitä miten huonosti videonauhat näkyvät niillä.


      • puhu potaskaa
        okaro kirjoitti:

        Noiden tyhjentämisessä on aika työ. Itsenauhoitettuja kasetteja ei saa levitellä.

        "Itsenauhoitettuja kasetteja ei saa levitellä."

        Kaikki kirppikset ovat noita väärällään.
        Itsekin olen kymmeniä ostanut/myynyt.
        Tietääkseni koko Suomessa ole kukaan koskaan
        asiasta rutissut (muuta kuin Sinä nyt).


      • puhu potaskaa kirjoitti:

        "Itsenauhoitettuja kasetteja ei saa levitellä."

        Kaikki kirppikset ovat noita väärällään.
        Itsekin olen kymmeniä ostanut/myynyt.
        Tietääkseni koko Suomessa ole kukaan koskaan
        asiasta rutissut (muuta kuin Sinä nyt).

        Se, että siitä ei tähän asti kukaan ole rutissut ei muuta asiaa. En minäkään rutissut vaan huomautin asiasta. Jos panee niitä myyntiin ottaa riskin, että joutuu maksamaan hyvityksen oikeuksien omistajalle.


      • Immu.


    • Kotiteatterimies
    • silloin

      80-luvulla tallentanut kaitafilmille eikä VGA-kameralla. Meikäläinen katselee senaikaisia lomakuvia korkealaatuisena isolta valkokankaalta.
      Voit katsella otoksiasi paremmalla laadulla vaikka 14 tuumaisella kuvaruudulla. Eikä tarvii olla HD-ready.

    • parempaa...

      ihan köpöltö tuo digiboxin kuva näyttää myös hd töllössä. Syynä on resoluution huono skaalautuminen korkearesoluutioiseen näyttöön. Kun lähetys on pieni resoluutioista niin laatukin heikkenee räjähdysmäisesti.

      Joten ei vhs kuollut vielä ole. Itseltäni löytyy super vhs videot ja aivan loistavaa kuvan laatua noilla vielä saa. Mutta normaalit vhs videot ovat eri juttu sitten. Mutta kyllä ne vielä menevät perusnauhoitukseen jos joku asia pitää nauhoittaa ja ei kerkeä katsomaan. Mutta mitään säilytys kelpoiseen materiaalia noita tuskin enää kannattaa käyttää.

      • digi -> nyt parani kuva :)

        > Mutta mitään säilytys kelpoiseen materiaalia noita tuskin enää kannattaa käyttää.

        Äänen kanssa aikoinaan samanlaista. Kun tuli hankittua NICAM-stereovideot, vanhat kohinaiset nauhoitukset saivat mennä eli uutta vaan päälle. Nyt digi-tv:n ja tallentavan digiboksin myötä ei enää niillä kaseteilla juuri ole käyttöä.


      • S-Vidiootti
        digi -> nyt parani kuva :) kirjoitti:

        > Mutta mitään säilytys kelpoiseen materiaalia noita tuskin enää kannattaa käyttää.

        Äänen kanssa aikoinaan samanlaista. Kun tuli hankittua NICAM-stereovideot, vanhat kohinaiset nauhoitukset saivat mennä eli uutta vaan päälle. Nyt digi-tv:n ja tallentavan digiboksin myötä ei enää niillä kaseteilla juuri ole käyttöä.

        TBC-aikavirhekorjaimella varustettu S-VHS-video on vielä käypäinen peli. Ei juuri häviä DVD:lle kuvan laadussa.


    • Anonyymi

      VHS nauhat kannattaa katsoa nimenomaan siitä perinteisestä putkitelkkarista. Näin kuva on paljon parempi kuin isosta taulutelkkarista.
      Varsinkin monet alkupään taulutelkkarit olivat sitäpaitsi kuvaltaan huomattavasti huonompia kuin putkitelkkarit. Ihmiset menivät siinä suhteessa miinaan vaihtaessaan tosiasiassa huonompaa kuvaa näyttävään telkkariin.

      • Anonyymi

        Riippuu varmaan mitä kuvanparannuspiirejä TV:ssä on, ainakin omassa kuvan saa ihan kohtuulliseksi, kokokin tosin vain 42". Ei tietenkään TV-kuvan tasoista saa millään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu varmaan mitä kuvanparannuspiirejä TV:ssä on, ainakin omassa kuvan saa ihan kohtuulliseksi, kokokin tosin vain 42". Ei tietenkään TV-kuvan tasoista saa millään.

        Minkä aikainen se 42-tuumainen telkkarisi sitten on?

        Muistan etsineeni ennen vuotta 2010 taulutelevisiota, mutta niissä oli oikeasti niin huono kuva, ettei ollut mitään järkeä vaihtaa laadukkaampaa ja hyväkuvaista 25-tuumaista putki-tv:tä mihinkään sellaiseeen.

        Vasta 2010 löysin 32-tuumaisen FullHD-telkkarin, jonka kuvanlaatu riitti ja jossa toimi kuvasuhdeautomatiikka täysin oikein, ettei venyttänyt 4:3-kuvaa koko ruudulle vaan näytti kaiken alkuperäisellä kuvasuhteella (4:3 venyttämättä ja litistämättä ja 16:9 koko ruudulla). Oli sen ovh kyllä sitten paljon kovempi kuin niillä huonokuvaisilla ja taisin maksaa tarjouksestakin vielä 450 euroa. Muuten hyvä kuva paitsi LCD-televisiona sen tummien sävyjen toisto oli mitä oli... tummat sävyt harmaata mössöä eikä voinut katsoa täysin pimennetyssä huoneessa sen takia. Se tv on edelleen työhuoneessa käytössä (huoneessa on aina jotain valoa, joten LCD ei haittaaa) ja katseluetäisyydellä alle 1,5 metriä on ihan sopivan kokoinen kuvakin. :-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä aikainen se 42-tuumainen telkkarisi sitten on?

        Muistan etsineeni ennen vuotta 2010 taulutelevisiota, mutta niissä oli oikeasti niin huono kuva, ettei ollut mitään järkeä vaihtaa laadukkaampaa ja hyväkuvaista 25-tuumaista putki-tv:tä mihinkään sellaiseeen.

        Vasta 2010 löysin 32-tuumaisen FullHD-telkkarin, jonka kuvanlaatu riitti ja jossa toimi kuvasuhdeautomatiikka täysin oikein, ettei venyttänyt 4:3-kuvaa koko ruudulle vaan näytti kaiken alkuperäisellä kuvasuhteella (4:3 venyttämättä ja litistämättä ja 16:9 koko ruudulla). Oli sen ovh kyllä sitten paljon kovempi kuin niillä huonokuvaisilla ja taisin maksaa tarjouksestakin vielä 450 euroa. Muuten hyvä kuva paitsi LCD-televisiona sen tummien sävyjen toisto oli mitä oli... tummat sävyt harmaata mössöä eikä voinut katsoa täysin pimennetyssä huoneessa sen takia. Se tv on edelleen työhuoneessa käytössä (huoneessa on aina jotain valoa, joten LCD ei haittaaa) ja katseluetäisyydellä alle 1,5 metriä on ihan sopivan kokoinen kuvakin. :-)

        Jotain 6 vuotta sitten ostettu Panasonic, kuvaputki-TV oli myös Panasonic ja molemmat pärjänneet hyvin testeissä. Kuvaputki-TV oli 36" ja järjettömän painava, vei myös paljon tilaa. Varmaan huonokuvaisia edelleen, mutta ensimmäiset oli surkeita. En ainakaan itse tarvitse isompaa tai 4K.


    • Anonyymi

      vhs-nauhurin ja tämän päivän hienoihin televisioihin pitää olla se välikappale. joka "keksii" niitä puuttuvia osia kuvaan. ihan 1:1 ei kuva ole hyvä, mutta mokulan kautta ihan katottavaa ja digi-muotoon tallennetavaa laatua. jossain telvisioissa on jo sisään rakennettuna tuo ominaisuus ("vhs-mode"). sanoo jo järkikin että kuvaputki telkari toimii eri tavalla kun uhd-televisio :)

      • Anonyymi

        Joo se tekniikka taisi olla nimeltään "upscale" tai jotain sinne päin lisää keinotekoisia pikseleitä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4582
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe