Ajotietokone

Voilá

Morot ja hyvät vaput!
Olen tässä muutaman päivän opiskellut vm 2002 scenicin hallintalaitteita. Ohjekirjan mukaan ns. ajotietokoneen pitäisi kertoa kulutustietoa, jäljellä olevaa matkaa polttoainemäärällä jne. Ajotietokoneen hallinta näyttäisi toimivan manuaalin mukaan pesurin viikseä painamalla. Mitään ei kuitenkaan tuosta tapahdu. Matkamittaus ja trippi toimivat normaalisti. Myös radion, kellon ja ulkolämpötilan näyttö toimii.

Autoon on vaihdettu myyntiliikkeessä akku äskettäin. Olisiko joku alustus pitänyt tehdä ja kuinka se tehdään? Onnistuuko kotikonstein?

Vai olenko tulkinnut manuaalia väärin?

Kiitos, jos tietävät valaisevat asiaa...

8

2751

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sceenic

      Oli maksullinen lisävaruste tuohon aikaan, josko ei olisi autossa moista ollenkaan???

      • voila taas

        Arvelin, että ei ole vakiovaruste tuo ajotietokone. Tässä vario-mallissa sellainen jossain tiedoissa mainitaan, kuten myös myyjäliikkeen tiedoissa. Jos audion kappaleen ja aseman näyttö sekä ajetun matkan numeronäyttö ajotietokonetta tarkoittaa, niin asia ok. Kiitos vastauksesta!

        Toisaalta; eipä tuo ajotietokone näyttäisi mitään semmoista näyttävän, mitä ei saisi muutenkin selvile tai olisi kovin tärkeää.


      • Sceenic
        voila taas kirjoitti:

        Arvelin, että ei ole vakiovaruste tuo ajotietokone. Tässä vario-mallissa sellainen jossain tiedoissa mainitaan, kuten myös myyjäliikkeen tiedoissa. Jos audion kappaleen ja aseman näyttö sekä ajetun matkan numeronäyttö ajotietokonetta tarkoittaa, niin asia ok. Kiitos vastauksesta!

        Toisaalta; eipä tuo ajotietokone näyttäisi mitään semmoista näyttävän, mitä ei saisi muutenkin selvile tai olisi kovin tärkeää.

        Kyllähän se ajotietokone vähän enemmän näyttää, kulutustietoja ym.. Mutta ei mitään semmoista mitä ilman ei pärjää. Jotkut toki tykkää seurata paljonko auto ajohetkellä kuluttaa.. Mutta jos sieltä päästä painelemalla ei näitä tietoja näyttöön tule (siihen missä on kilometrit, ei radion näyttö) ei ajotietokonetta todennäköisesti ole. trippimittari varmaan kuitenkin löytyy??


      • Voilá
        Sceenic kirjoitti:

        Kyllähän se ajotietokone vähän enemmän näyttää, kulutustietoja ym.. Mutta ei mitään semmoista mitä ilman ei pärjää. Jotkut toki tykkää seurata paljonko auto ajohetkellä kuluttaa.. Mutta jos sieltä päästä painelemalla ei näitä tietoja näyttöön tule (siihen missä on kilometrit, ei radion näyttö) ei ajotietokonetta todennäköisesti ole. trippimittari varmaan kuitenkin löytyy??

        Kyllä. Trippimittari löytyy ja nollautuu omasta napistaan, kuten perinteisissä mittareissa. Radion/soittimen päällä oleva näyttö kertoo aseman tai levyn raidan numeron, äänenvoimakkuuden, kellon ja ulkolämpötilan. Soittimessa kaukosäätö.
        Näillä ajellaan ja laskeskellaan kulutus tankatessa.


      • ajotietokoneeton
        Voilá kirjoitti:

        Kyllä. Trippimittari löytyy ja nollautuu omasta napistaan, kuten perinteisissä mittareissa. Radion/soittimen päällä oleva näyttö kertoo aseman tai levyn raidan numeron, äänenvoimakkuuden, kellon ja ulkolämpötilan. Soittimessa kaukosäätö.
        Näillä ajellaan ja laskeskellaan kulutus tankatessa.

        Minulla ei koskaan ole ollut omassa autossa ajotietokonetta, lainavehkeissä ainoastaan. Enkä ole sellaista kyllä kaivannutkaan. Kulutuksen laskeminen aina piripintaan tankatusta tankista ei vaadi korkeampaa matematiikkaa ja tulos on taatusti luotettava toisin kuin ajotietokoneiden helposti 0,5 litraa "kotiinpäin" kallellaan olevat lukemat.


      • mja
        ajotietokoneeton kirjoitti:

        Minulla ei koskaan ole ollut omassa autossa ajotietokonetta, lainavehkeissä ainoastaan. Enkä ole sellaista kyllä kaivannutkaan. Kulutuksen laskeminen aina piripintaan tankatusta tankista ei vaadi korkeampaa matematiikkaa ja tulos on taatusti luotettava toisin kuin ajotietokoneiden helposti 0,5 litraa "kotiinpäin" kallellaan olevat lukemat.

        Ajotietokoneen idea on kyllä vähän enemmän kuin pelkkä keskikulutuksen laskeminen tankkausvälillä. Tärkein toiminto on minusta hetkellisen kulutuksen osoittaminen. Kun näkee suoraan paljonko milläkin hetkellä menee L/100 km, niin kummasti se keventää kaasujalkaa. Varsinkin maantieajossa sillä voi jopa vaikuttaa.

        Samoin keskikulutuksen mittaaminen vaikkapa tietyllä matkalla on ominaisuus jota ei voi tehdä edes "korkealla matematiikalla" paitsi jos käy koko ajan tankkaamassa.

        Myös jäljellä olevan bensan riittävyys suoraan kilometreinä on mukava ominaisuus. Scenic ilmeisesti mittaa tankin pinnan tason aika tarkkaan, mutta näyttää sen hölmöllä 8-täpän karkealla grafiikalla. Range-näyttö antaa selkeämmän kuvan jäljellä olevan polttoaineen riittävyydestä kuin täppägrafiikka.

        Kun kerran "ajotietokone" on kaikissa varustelutasoissa vakiona niin miksi väheksyä sitä?


      • W..
        ajotietokoneeton kirjoitti:

        Minulla ei koskaan ole ollut omassa autossa ajotietokonetta, lainavehkeissä ainoastaan. Enkä ole sellaista kyllä kaivannutkaan. Kulutuksen laskeminen aina piripintaan tankatusta tankista ei vaadi korkeampaa matematiikkaa ja tulos on taatusti luotettava toisin kuin ajotietokoneiden helposti 0,5 litraa "kotiinpäin" kallellaan olevat lukemat.

        Kulutuksen laskeminen piripintaan tankatusta tankista toimii käytännössä ainoastaan useamman tankkauksen keskiarvona.

        Jos autoa ei tankata aina samasta mittarista ja vielä niin, että auton asento on joka kerralla täsmälleen sama, tulee helposti parin litran eroja. Tämä on helppo nähdä myös, kun vertaa ajotietokoneen antamaa lukemaa tankkauslukemaan.

        Itselläni ajotietokone on näyttänyt kulutetun bensan määrässä "kotiinpäin" keskimäärin 1,5% ja tuo ero on pysynyt samana koko ajan (n 2 1/2 v).


      • ajotietokoneeton
        mja kirjoitti:

        Ajotietokoneen idea on kyllä vähän enemmän kuin pelkkä keskikulutuksen laskeminen tankkausvälillä. Tärkein toiminto on minusta hetkellisen kulutuksen osoittaminen. Kun näkee suoraan paljonko milläkin hetkellä menee L/100 km, niin kummasti se keventää kaasujalkaa. Varsinkin maantieajossa sillä voi jopa vaikuttaa.

        Samoin keskikulutuksen mittaaminen vaikkapa tietyllä matkalla on ominaisuus jota ei voi tehdä edes "korkealla matematiikalla" paitsi jos käy koko ajan tankkaamassa.

        Myös jäljellä olevan bensan riittävyys suoraan kilometreinä on mukava ominaisuus. Scenic ilmeisesti mittaa tankin pinnan tason aika tarkkaan, mutta näyttää sen hölmöllä 8-täpän karkealla grafiikalla. Range-näyttö antaa selkeämmän kuvan jäljellä olevan polttoaineen riittävyydestä kuin täppägrafiikka.

        Kun kerran "ajotietokone" on kaikissa varustelutasoissa vakiona niin miksi väheksyä sitä?

        Minusta ainoastaan kokonaisuus ratkaisee eikä se, paljonko bensaa kuluu milläkin nollaa lähestyvällä aikavälillä.

        Oma auto on niin vanha että siinä ei vielä ajotietokonetta ole kun olisi pitänyt maksaa lisähintaa. Seuraavassa varmaan on, mutta en siltikään aio luopua manuaalikirjanpidosta ja -laskennasta. Yleensä tulee tankattua suht samoilta asemilta ja aina "korkkiin asti". Ja ihan tasan varmaan ei tule mitään 3 litran (5%) heittoja tankin täyttöasteeseen ellei nyt satu auto olemaan kyljellään/katollaan. Tuosta manuaalikirjanpidosta Gaso-nimisellä ohjelmalla tehty taulukko viimeisten 90 tkm ajalta ja ainut mikä siinä selvästi näkyy on vuodenajan ja kaupunki-/maantieajon suhteellisten osuuksien vaikutus. Tankillisella ajaa n. 650 km ja kok tankkausvälin keskikulutus on vaihdellut 6,9 ja 10,1 litran välillä (2,0 8-v.)

        Tuo jäljellä olevan bensan riittävyys on niin epätarkka lukema että huhhuh. Juuri tällä viikolla firman autolla naureskelin sitä kun jäljellä oleva ajomatka "tietokoneen" mukaan putosi 23 km kun ajoi nopeusrajoitusten ja matkamittarin mukaan 7 km. ja sittenkin kun se näyttää nollaa, on bensaa vielä jäljellä X-litraa.

        Jo -86 Corollassa oli "mummovalo" joka vaihtui vihreästä punaiseksi kun ajo oli "epätaloudellista". Noita nykypäivän mummovalon tuijottelijoita on ihan liikaa ainakin täällä Kehä III:_n sisäpuolella mutta eipähän tule ylinopeussakkoja. Paitsi ettei ole tullut minullekaan ikinä sen 18 vuoden aikana, jonka olen auton ja mp:n puikoissa ollut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. R.I.P Marko lämsä

      Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4312
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

      otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1813
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

      Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1523
    4. Puskaradio huutaa

      Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      38
      1287
    5. Miksi aina vain seksiä?

      Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1073
    6. Kerro kiva muisto

      Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      919
    7. Vieläkin jaksaa

      naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      78
      904
    8. Martinalta vakava ulostulo

      Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      833
    9. Hei rakas A,

      olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

      Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe