Koska sakemanni täysikasvuinen

flower1

Sanotaan,että koira on puolivuotiaana täysikasvuinen,mun sakemanni narttu on nyt 7 kuukautta ja todella pienikokoinen,ja ihmisetkin kummastelee kun se ei o viel tuon isompi tuossa iässä,ja sanovat,ettei se tuost enää kasva.Kaveriltani koirani ostin,silt sit kysyin,sanoi,että kasvaa vielä puoli vuotta.Pitäis ihan koiran kokonen tulla,ja emonsa kokoinen,mutta pienikokoisia sakemannejakin on,en vaan itse ole ikinä nähnyt.Aiemmin sanoi,että kunnon kasvukausi alkaa vasta 10 kk.n ikäisenä ja voi vielä parivuotiaanakin kasvaa.Ihmetyttää vaan.Itse ainakin luulin,että koirani on täysikasvuinen puolivuotiaana.Koira kirjoistakin olen tietoa katsellut,ja sielläkin kerrottiin,että puolvuotiaana täyskasvunen.Kaikki puhuu vähän erilailla,niin ei tiedä.Itselläni eka rotukoira,niin en tiedä,sekarotuisia aiemmin ollut.Te sakemannin omistajat kertoisitteko?

19

6258

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitäs kirjoi soot lukenunna?

      Jestas,taisit ostaa paperittoman? oot tainnu lukkee satukirijoja,ei pentu oo vielä täyskasvunen puoli vuotiaana,oisko sitte pari vuotiaana jo se oikkeen koiran kokonen,että siihen mallii

    • päättyy kun

      kasvulinjat ovat kiinni. Sen jälkeen voi tulla ainoastaan säkään senti kaks lihasta. Eli suomeksi koirasi kasvu päättyy korkeuden osalta n.15kk sen jälkeen leviää vielä pää jne.
      Pennun jalkojenvälikämmenenpituus kertoo kuinka korkea koira tulee olemaan aikuisena.

    • me täältä

      Itselläni on myös saku narttu joka oli tuossa iässä hyvin pieni ikätovereihinsa verrattuna... Nyt narttuni on vähän päälle vuoden ja on saavuttanut kasvussaan nartun alamitan ja kasvaa vielä,mutta pieni tuosta jää siitä ei mihinkään pääse...Mutta se ei tarkoita sitä että sinunkin koirasta jäisi "pieni" koirat kun kasvavat niin eri tahdissa...Ja oon kuullu että sakujen kasvu lopahtaa siinä parin vouden kieppeillä,että älähän hätäile sen kasvun kanssa :) Tsemppiä vaan ja hyvää kevättä=)

    • dahliadahlia

      Minkä kokoinen teillä on? Täällä myös 7kk ikäinen, 56cm ja 21,5kg. Siis normaali tuo taitaa olla mutta mun mielestä aika pikkanen ikäisekseen.

      • flower1

        Suunnillee samaa kokoa tämäkin,todella pienelt näyttää.Säkähän näil nartuil muistaakseni on 55-60cm.Nyt sit kuulin,että kunnon kasvukausi alkais 8 kk.n iäs.Yli vuodenikäsenä kasvaa viel pituutta ja leveyttä.Ois sit ninku parivuotiaana täyskasvunen.No onnex en ainoa joka tät hidast kasvamist ihmettelee,jospa ne meidän koirat täst viel kasvaa koiran kokoseks.


      • Toiset kasvaa hitaammin
        flower1 kirjoitti:

        Suunnillee samaa kokoa tämäkin,todella pienelt näyttää.Säkähän näil nartuil muistaakseni on 55-60cm.Nyt sit kuulin,että kunnon kasvukausi alkais 8 kk.n iäs.Yli vuodenikäsenä kasvaa viel pituutta ja leveyttä.Ois sit ninku parivuotiaana täyskasvunen.No onnex en ainoa joka tät hidast kasvamist ihmettelee,jospa ne meidän koirat täst viel kasvaa koiran kokoseks.

        Oma narttu oli 6kk iässä 50cm ja 17kg eli ikätovereihin nähden tosi pieni. Nyt puolentoistavuoden iässä 57cm ja 27 kiloa eli just passeli. Jos sulla on 7kk ikäisenä jo 56cm niin kyllä se siinä 58-60cm tulee varmaan olemaan. Massaa alkaa tulla vasta kun korkeuskasvu loppuu eli näillä sakemanneilla siinä 10-12 kuun ikäsenä.


      • ida94

        on se kyllä aika iso kun saku nartun säkä on 55-60cm mulla on saku kuka on nyt reilu vuoden niin se on 64cm niin se on vähän ylikorkee


      • Mara spk
        Toiset kasvaa hitaammin kirjoitti:

        Oma narttu oli 6kk iässä 50cm ja 17kg eli ikätovereihin nähden tosi pieni. Nyt puolentoistavuoden iässä 57cm ja 27 kiloa eli just passeli. Jos sulla on 7kk ikäisenä jo 56cm niin kyllä se siinä 58-60cm tulee varmaan olemaan. Massaa alkaa tulla vasta kun korkeuskasvu loppuu eli näillä sakemanneilla siinä 10-12 kuun ikäsenä.

        Mikähän monsteri täällä kasvaa.. Hikiseen 7kk narttupentu 62cm ja 28kg. Omaan silmään vielä "luiru"


    • \,,/

      Mun mielestä(pari kasvattajaa ja yksi erittäin tunnettu kasvattaja kouluttanut)sakemanni on täysin kehittynyt noin 2 vuotiaani.Tämän asian olen todistanut omasta sakemannista joka on 1v 9kk joka on nyt kehittynyt silmissä 2-3kk aikana.
      Lyhyesti ja ytimekkäästi

    • saku vaavi

      meillä kans narttu saku ja ikää on nyt 5kk ja säkä 50cm!!kyllähän tuosta koirasta näkee että tulee isokokoinen...kiva tietää että kasvua jatkuu vielä noinkin pitkään,vaikka voimaahan tuossa koirassa on jo nyt paljon!

    • Hani&Jalo

      mun uros on nyt 3,5 v ja säkä 70cm (on siis iso). Ja muistaakseni vielä kahden vuoden iässä kasvoi massaa ja leveyttä. Valjaat kyllä hankin, mutta en ennen kahta vuotta uskaltanut käyttää että saisi koira kasvaa rauhassa. Eli voi ihan hyvin 2-2,5 vuotiaaksi muuttaa muotoaan ja korkeuttaan. Oottele rauhassa

    • benizakura

      meillä nyt sakemannin suomenajokoiran risteytys uros ikää 5kk painoa 28kg ja säkä 58cm paljonkohan kokoa tulee olemaan täysikasvuisena

      • ...

        Kysy kuule sekarotustenpalstalta, siellä tietää joku jolla on samallainen coctail.


    • Sakkkkkk

      Meillä kanssa narttu oli pienenä kovin laiha. Ihan hyvä vaan, että ei ollut lonkille painoa. Kasvoi hitaasti sinne 1.5vuotiaaksi ja sitten yhtäkkiä sen jälkeen lähti kasvamaan. En tiedä kuinka paljon vaikutti raakaravinnon aloittaminen, joka ajoittui noihin kohtiin? Nyt narttumme on 2.5 vuotias ja painoa 34kiloa, eli nartuksi onkin aika iso. Eipä olisi uskonut kun sitä pentuna katsoi.

      Koira on muutenkin upeän näköinen nyt. (vaikka itse sanonkin, sorry). Hyvin lihaksikas ja sai kehuja eläinlääkäriltäkin lihaksikkaasta kropastaan. Eli ei siinä läskiä ole, että olisi vain lihotettu lihavaksi.

      Koira voi muutenkin hirmu hyvin tällä ruokavaliolla. Turkki kiiltää, on tuuhea ja paksu. Iho-ongelmia ei ole enää ollut, vaikka viime kesänäkin asui järvessä.

      Toki liikuntakin on vaikuttanut kun juoksee vapaana kesät talvet metsässä ja talvisinkin kävelemme umpihangessa metsässä. Saa kintut lihasta:)

      Kannattaa siis odotella ihan rauhassa:)

      • käpykaartilainen!

        Meilläkin on pari ell kehunut koiria, ei vaan kumpikaan ollut koirista yhtään kartalla.Toinen oli ollut puol vuotta toipilaana, ja toinen saanut pennut 2kk aikasemmin.Mutta molemmilla oli mahtava lihaksisto, voin vannoa ettei ollut.


    • sakemanni2006

      Nartun kasvu loppuu ensimmäisiin juoksuihin eikä todellakaan vielä puolivuotiaana.Massaa tulee tuon jälkeen , mutta ei säkäkorkeutta enään.Kyllä vuoden ikäsenäkin on aika honkkeli jalkoja vain riittää :D.

    • sakuvaaa9

      Apua.. mulla on 11kk uros, jonka just mittasin ja on 65cm.. kasvattajat sano että ylikasvunen tosta tulee kun niiin isot vanhemmatkin, mutta nyt rupes pelottaa että kuinka iso sitte loppujenlopuks :o ja lihastakaan ei oo vielä keränny yhtää ittellensä.. wou.

      • laumis

        ootko oikeesta kohdasta mitannut? säkä=hartiankohdalta mitattu. ei siitä liian isoa kasva, itsellä eri rotuinen koira joka 7kk säkä 71cm 35kg, tämä myös täysikasvuinen n. 2-3 vuotiaana :)


    • aina sitä oppii

      Eläinlääkäri sanoi minulle, että sakujen kyynärät kannattaa kuvauttaa vasta kaksi vuotiaana,silloin ne on täysin kehittyneet. Vuoden ikäisenä kyynärät oli 0/0
      Eläinlääkäri sanoi nyt kuvatuista kyynäristä että " jos nämä ois vuosikkaan kyynärät niin ne ois 1/1,et silleen,ei kannata hosua ( koira nyt 4 vuotta uros )

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 130
      3644
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      95
      3328
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2428
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1851
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1698
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1579
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1544
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1486
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1461
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      84
      1410
    Aihe