Ilmalämpöpumppu ullakolle?

Vilis

Pitäis suorasähkötaloon laittaa ilmalämpöpumppu.

Voiko ulkoyksikön laittaa ullakolle? Kokemuksia?

Katonharjan lähellä ilma tuntuu pakkasella ulkoilmaa lämpöisemmältä. Kattoeristeidaen kautta karkaa suuri osa lämmöstä. Saako näin vähän takaisin?

Metelikin saatta olla näin pienempi.

Moikkaillaan!

34

6647

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..ei sitten millään, unohda koko juttu.

      Meluntorjuntaan on oikeastaan vain yksi keino, hommaa sille kopterille maateline

    • tuolta
      • Vilis

        Tuolla http://www.lampopumput.info/foorumi/ asia selvisi sen verran, että hyviä kokemuksia on Pelle Pelottaman käytännön ratkaisusta. Toivottavasti hän onnistuu patentoimaan jotakin, onneksi ideoita on julkaistu palstalla.

        Varmaankin vaaditaan tuotteistusta (tuotehyväksyntä, lakien ja asetusten tulkinta, rakennussarjat asentajille yms.) ja markkinointia (kimuli bikineissä jossakin, jankkaaminen ullakkoasennuksen eduista palstoilla ym. messuilla, VTT:n laskelmat, TM/RM testit,...)

        Moikkaillaan! (vaikka pumppu pettäis)


      • touhua
        Vilis kirjoitti:

        Tuolla http://www.lampopumput.info/foorumi/ asia selvisi sen verran, että hyviä kokemuksia on Pelle Pelottaman käytännön ratkaisusta. Toivottavasti hän onnistuu patentoimaan jotakin, onneksi ideoita on julkaistu palstalla.

        Varmaankin vaaditaan tuotteistusta (tuotehyväksyntä, lakien ja asetusten tulkinta, rakennussarjat asentajille yms.) ja markkinointia (kimuli bikineissä jossakin, jankkaaminen ullakkoasennuksen eduista palstoilla ym. messuilla, VTT:n laskelmat, TM/RM testit,...)

        Moikkaillaan! (vaikka pumppu pettäis)

        Eihän tuossa jutussa ole järjen hiventä. Mittaustuloksissa ei ole mitään järkeä ja kaverilla yläpohja vuotaa niin paljon että huhhuh. Kannattaisi ensimmäisenä laittaa yläpohjan vuodot kuntoon niin säästäisi enemmän. Seuraavaksi kannattaisi laittaa sellaiset mittarit joilla voisi mitatakin jotain. Nyt näyttää siltä että ilp lämmittää ulkoilmaa.

        Minulla on yläpohjassa vain vähän lämpimämpää kuin ulkona.


      • lämpimämpää
        touhua kirjoitti:

        Eihän tuossa jutussa ole järjen hiventä. Mittaustuloksissa ei ole mitään järkeä ja kaverilla yläpohja vuotaa niin paljon että huhhuh. Kannattaisi ensimmäisenä laittaa yläpohjan vuodot kuntoon niin säästäisi enemmän. Seuraavaksi kannattaisi laittaa sellaiset mittarit joilla voisi mitatakin jotain. Nyt näyttää siltä että ilp lämmittää ulkoilmaa.

        Minulla on yläpohjassa vain vähän lämpimämpää kuin ulkona.

        Energiaa tulisi enemmän talteen juuri pakkasilla, jolloin ulkoilmasta saa kovin vähän lämpöä talteen.
        Lämpötilaeron ulkoilman ja ullakon välillä ei tarvitse olla suuri, kun siitä saa jo enemmän energiaa talteen.
        Jos lämpöä otetaan käyttöveteen tai varaajaan, kevättalven päivinä tulee ullakolle jo huomattavasti lämpimämpää kuin ulkona on.

        Tutkimisen arvoinen asia.


      • hyvä mies
        lämpimämpää kirjoitti:

        Energiaa tulisi enemmän talteen juuri pakkasilla, jolloin ulkoilmasta saa kovin vähän lämpöä talteen.
        Lämpötilaeron ulkoilman ja ullakon välillä ei tarvitse olla suuri, kun siitä saa jo enemmän energiaa talteen.
        Jos lämpöä otetaan käyttöveteen tai varaajaan, kevättalven päivinä tulee ullakolle jo huomattavasti lämpimämpää kuin ulkona on.

        Tutkimisen arvoinen asia.

        Toimii vain teoriassa ja sittenkin väärillä laskelmilla.
        Voi käydä jopa niin, että se valtava ilmamäärä, jota joudutaan kierrättämään ullakon kautta alkaakin jäähdyttämään taloa.
        Laita yläpohjaan kunnon eristeet ja pumppu ohjeiden mukaisesti, se on paras ratkaisu.


    • laita

      ullakolle pumppua.
      Laita mieluummin sinne ullakolle ne lisäeristeet, jotta lämpö ei karkaa.
      Asenna sen jälkeen pumppu valmistajan ohjeiden mukaan, eli ulkoyksikkö ulos jne.

    • toimii!

      Pumppua ei voi laittaa sinne harjalle. Siellä on usein liiankin kuumaa ja kondenssiveden kanssa voi tulla ongelmia. Sen sijaan meillä laitettiin se "syvennyksen" katon päälle pohjoisen puolelle. Siis sen alapuolella on vain syvennyksen kattolaudoitus. Se ottaa ilmaa avoimelta ullakolta ja puhaltaa sen ulos. Etenkin kevättalvella noin helmikuun alusta lähtien se saa ullakolta auringon esilämmittämää ilmaa ja toimii loistavalla hyötysuhteella. Muista laittaa kunnon vaimennustassut laitteen alle. Meillä laitettiin ensin kumien päälle poikittaiset soirot ja niiden päälle vielä värinänvaimennustassut. Suosittelen.

      • ..Kondenssiveden kanssa tulee aina ongelmaa olipa ilpin ulkoyksikkö missä tahansa, ja sitä ei voi siis jättää huomioimatta asensipa ulkoyksikön sitten ullakolle tai kukkapenkkiin talon seinustalle...

        Ullakolle asennettaessa tilanne kääntyy niin että ulkoyksikön kierrättäessä ilmaa vaikkapa vain 700m3 tunnissa se jäähdyttää ullakon ja ullakko alkaa jäähdytämään taloa, kylmä kun osaa mennä vain alaspäin..

        Tuo näennäishyöty taas on helppo pistää oikeisiin mittasuhteisiin vaikkapa sillä että tavallisen omakotitalon ullakko voisi olla vaikkapa 120-170m3, jonka siis ilppi horaisee muutamassa minuutissa, ja sitten jo taas revitään lämpöä siitä "tavallisesta" ulkoilmasta, nykyiset ilpit kannattaa pitää käynnissä jopa -20 asteen pakkasille asti ja silloin niiden käynti on liki jatkuvaa joten se muutamien minuuttien käynnistyksen yhteydessä saatu hyöty on mitätön verrattuna haittoihin.

        Edelleen voisi miettiä onko mitään mieltä kiinnittää ulkoyksikköä talon rakenteisiin, ja varsinkin kattoon kiinnitettynä se ravistaa koko taloa ja siinä hommassa putoilee taulut seiniltä ja nastahampaat suusta..eikä mistään värinänvaimennuskumeista ole juurikaan hyötyä, resonanssi siirtyy vain niistä huolimatta jollekin toiselle taajuudelle..täysin eroon resonoinnista ei pääse millään konstilla.


      • Vilis
        Kadunmies kirjoitti:

        ..Kondenssiveden kanssa tulee aina ongelmaa olipa ilpin ulkoyksikkö missä tahansa, ja sitä ei voi siis jättää huomioimatta asensipa ulkoyksikön sitten ullakolle tai kukkapenkkiin talon seinustalle...

        Ullakolle asennettaessa tilanne kääntyy niin että ulkoyksikön kierrättäessä ilmaa vaikkapa vain 700m3 tunnissa se jäähdyttää ullakon ja ullakko alkaa jäähdytämään taloa, kylmä kun osaa mennä vain alaspäin..

        Tuo näennäishyöty taas on helppo pistää oikeisiin mittasuhteisiin vaikkapa sillä että tavallisen omakotitalon ullakko voisi olla vaikkapa 120-170m3, jonka siis ilppi horaisee muutamassa minuutissa, ja sitten jo taas revitään lämpöä siitä "tavallisesta" ulkoilmasta, nykyiset ilpit kannattaa pitää käynnissä jopa -20 asteen pakkasille asti ja silloin niiden käynti on liki jatkuvaa joten se muutamien minuuttien käynnistyksen yhteydessä saatu hyöty on mitätön verrattuna haittoihin.

        Edelleen voisi miettiä onko mitään mieltä kiinnittää ulkoyksikköä talon rakenteisiin, ja varsinkin kattoon kiinnitettynä se ravistaa koko taloa ja siinä hommassa putoilee taulut seiniltä ja nastahampaat suusta..eikä mistään värinänvaimennuskumeista ole juurikaan hyötyä, resonanssi siirtyy vain niistä huolimatta jollekin toiselle taajuudelle..täysin eroon resonoinnista ei pääse millään konstilla.

        - Lisäeristeet OK, mutta ilmalämpöpumppu viilentää paremmin, joten sijoittaisin siihen ensiksi.
        - Maailmalta ehkä löytyykin sisä(ullakko)asennuksiin optimoitu tuote.
        - Kondenssiveden hallinta minusta normaalia vintillä. Eristeenä minulla ekovillaa, joka sietää paremmin vesivahinkoja.
        - Tositilanteiden pumpun tarvitsemat ilmamäärät ovat minusta normaalivintin kokoisia. Eräs ulkopumppu kävi noin 5min jaksoissa siinä 5 lämmössä.

        Moikkaillan!


      • kadunmies.
        Kadunmies kirjoitti:

        ..Kondenssiveden kanssa tulee aina ongelmaa olipa ilpin ulkoyksikkö missä tahansa, ja sitä ei voi siis jättää huomioimatta asensipa ulkoyksikön sitten ullakolle tai kukkapenkkiin talon seinustalle...

        Ullakolle asennettaessa tilanne kääntyy niin että ulkoyksikön kierrättäessä ilmaa vaikkapa vain 700m3 tunnissa se jäähdyttää ullakon ja ullakko alkaa jäähdytämään taloa, kylmä kun osaa mennä vain alaspäin..

        Tuo näennäishyöty taas on helppo pistää oikeisiin mittasuhteisiin vaikkapa sillä että tavallisen omakotitalon ullakko voisi olla vaikkapa 120-170m3, jonka siis ilppi horaisee muutamassa minuutissa, ja sitten jo taas revitään lämpöä siitä "tavallisesta" ulkoilmasta, nykyiset ilpit kannattaa pitää käynnissä jopa -20 asteen pakkasille asti ja silloin niiden käynti on liki jatkuvaa joten se muutamien minuuttien käynnistyksen yhteydessä saatu hyöty on mitätön verrattuna haittoihin.

        Edelleen voisi miettiä onko mitään mieltä kiinnittää ulkoyksikköä talon rakenteisiin, ja varsinkin kattoon kiinnitettynä se ravistaa koko taloa ja siinä hommassa putoilee taulut seiniltä ja nastahampaat suusta..eikä mistään värinänvaimennuskumeista ole juurikaan hyötyä, resonanssi siirtyy vain niistä huolimatta jollekin toiselle taajuudelle..täysin eroon resonoinnista ei pääse millään konstilla.

        Mitä ongelmia..? Se jääkokkare seinän vieressä ei ainakaan minua haittaa..
        Kattoon kiinnitetty ulkoyksikkö on kyllä pientalossa aika harvinainen, yhtäkkiä en muista koskaan nähneeni.. Ei kyllä seinään kiinnityskään haittaa. Ainakaan meillä ei kuulu mitään edes sinne varastoon, jonka seinässä ilppi (Toshiba) on. Kai noissa on sitte erojakin, sillä moni tuntuu melua valittavan..

        Toi ullakolta, tai paremminkin yläpohjasta imevä ilppi vois toimiakin ja olen kuullut moisia asennuksia tehdynkin. Eikä se mitään jäähdytä, sillä kylmä ja tuulettuva tila yläpohja muutenkin (ainakin meillä) on. Pakkasella, pilvisellä ja pimeällä yhtä kylmä kuin ulkona, mutta jopa lämpenee äkkiä, kun aurinko vähänkin paistaa..

        Kun olisin aiemmin älynnyt, niin meillekin olis asennettu ilppi siten, että imee yläpohjasta. Ilmatilaa olis ollut todella runsaasti (paritalon avoin yläpohja, vielä tallit välissä. Ainakin 32 m x 10 m x keskim. korkeus ~1,4m = ~450 m3

        Täytyyhän ilpin hyötysuhteen parantua, mitä lämpimämpää sen imemä ilma on. Ainakin näin maalaisjärjellä ajatellen..


      • kadunmies. kirjoitti:

        Mitä ongelmia..? Se jääkokkare seinän vieressä ei ainakaan minua haittaa..
        Kattoon kiinnitetty ulkoyksikkö on kyllä pientalossa aika harvinainen, yhtäkkiä en muista koskaan nähneeni.. Ei kyllä seinään kiinnityskään haittaa. Ainakaan meillä ei kuulu mitään edes sinne varastoon, jonka seinässä ilppi (Toshiba) on. Kai noissa on sitte erojakin, sillä moni tuntuu melua valittavan..

        Toi ullakolta, tai paremminkin yläpohjasta imevä ilppi vois toimiakin ja olen kuullut moisia asennuksia tehdynkin. Eikä se mitään jäähdytä, sillä kylmä ja tuulettuva tila yläpohja muutenkin (ainakin meillä) on. Pakkasella, pilvisellä ja pimeällä yhtä kylmä kuin ulkona, mutta jopa lämpenee äkkiä, kun aurinko vähänkin paistaa..

        Kun olisin aiemmin älynnyt, niin meillekin olis asennettu ilppi siten, että imee yläpohjasta. Ilmatilaa olis ollut todella runsaasti (paritalon avoin yläpohja, vielä tallit välissä. Ainakin 32 m x 10 m x keskim. korkeus ~1,4m = ~450 m3

        Täytyyhän ilpin hyötysuhteen parantua, mitä lämpimämpää sen imemä ilma on. Ainakin näin maalaisjärjellä ajatellen..

        ..niin että siellä ullakolla on katon kautta karannutta lämpöä talteenotettavissa, kun sinne ullakolle järjestää tuuletuksen ilpillä niin olettaisin sen lisäävän häviöitä enemmän kuin tuovan mitään etua.

        Ilpin hyötysuhde toki paranee mitä lämpimämpää sen läpi imemä ilma on, mutta kun ei se lämpö tule tyhjästä, ja sitten vielä kuten jo epäsuorasti sanoinkin niin ilpillä vie helposti muutaman minuutin kun se saa itsensä kunnolla vauhtiin joten siinä ajassa puhallin on jo ehtinyt imemään sen ullakon lämpöisen ilman pihalle jota tuolla ratkaisulla yritetään saalistaa...

        Minulla on asennukset ja myynti keskittynyt muutamaan merkkiin, jotka olen hyviksi havainnut, melu noiden kohdalla on suhteellista, kaupunkiympäristössä ei niin väliä mikä kopteri on seinässä mutta maaseudunrauhassa vaatimukset lisääntyy ja asennuspaikaksi sopii oikeastaan vain maateline, olen ehkä liian hyväsydäminen ja ehkäpä liian tarkka maineestani joten olen kierrelyt ajankuluksi asentamiani ilppejä ja tarjonnut niiden seinäasennusta korvattavaksi maatelineeseen, palautteen pohjalta voisin sanoa että noin puolet asennuksista jotka on tehty seinäkiinnityksellä asiakas on toivonut että kone siirretään..toinen puolisko ei ole ääntelyä juurikaan noteerannut.

        Ullakolle en suostuisi ilppiä asentamaan, ihan jo senkin vuoksi että mahdollinen kosteusvaurio voisi tulla minulle liian kalliiksi, jotkut merkit kuseksii alleen kymmeniä litroja päivässä tuo vesimäärä kun pääsee valumaan välipohjaan ja seinien väliin niin remonttiin menee koko talo!


      • Vilis kirjoitti:

        - Lisäeristeet OK, mutta ilmalämpöpumppu viilentää paremmin, joten sijoittaisin siihen ensiksi.
        - Maailmalta ehkä löytyykin sisä(ullakko)asennuksiin optimoitu tuote.
        - Kondenssiveden hallinta minusta normaalia vintillä. Eristeenä minulla ekovillaa, joka sietää paremmin vesivahinkoja.
        - Tositilanteiden pumpun tarvitsemat ilmamäärät ovat minusta normaalivintin kokoisia. Eräs ulkopumppu kävi noin 5min jaksoissa siinä 5 lämmössä.

        Moikkaillan!

        ...kuten jo tuossa toisessa viestissä jo sanoinkin niin tuollaisen asennuksen tekee joku muu,

        Jos ilppi käy 5 min jaksoissa niin jokin on todella pahasti vialla, ihan jo senkin vuoksi että ilpillä menee tuo n. 5 min jo pelkkään käynnistymiseen, joku nyt tietty ryhtyy vänkäämään taas vastaan mutta laittakaatte painesetti kiinni koneeseen ennen vänkäämistä asiasta.

        Tuon käynnistymisen ajan ilppi siis ehtii puhaltaa ne hukkalämpöiset ilmat pihalle ja sitten jo vedetäänkin rakenteiden välistä pakkasilmaa ilpille, ja kuten tiedät se ulkoyksikkö mallista riippuen vetäiseen kitusiinsa vähintään yli 700m3 tunnissa joten tarvii olla kohtuullinen ullakko ja kunnolliset häviöt välipohjassa että homman saa kannattavaksi

        Ei tuo itsessään kovin kummoinen ole asentaa siten että kondensoituvasta vedestä ei olisi harmia, vaan kun sitten joku tuon ilpin elinkaaren aikana sen käy zydeemin rikkomassa niin sitten onkin talon perusteeliseen remonttiin hyvä kutsua ilpin asentaja maksumieheksi..

        Oma kerettiläinen mielipiteeni on että hommassa ei ole munaa sen vertaa että sitä kannattaisi tosissaan miettiä.


      • ei nyt
        Vilis kirjoitti:

        - Lisäeristeet OK, mutta ilmalämpöpumppu viilentää paremmin, joten sijoittaisin siihen ensiksi.
        - Maailmalta ehkä löytyykin sisä(ullakko)asennuksiin optimoitu tuote.
        - Kondenssiveden hallinta minusta normaalia vintillä. Eristeenä minulla ekovillaa, joka sietää paremmin vesivahinkoja.
        - Tositilanteiden pumpun tarvitsemat ilmamäärät ovat minusta normaalivintin kokoisia. Eräs ulkopumppu kävi noin 5min jaksoissa siinä 5 lämmössä.

        Moikkaillan!

        ymmärrä.
        Ne jotka tietää, ovat yrittäneet sinulle selittää, että ei sitä pumppua todellakaan kannata sinne vintille laittaa.
        Mutta , jokainenhan tekee omillaan , mitä lystää.
        On eri asia, jos sijoitat pumpun ulkopuolelle ullakon siten, että se saa ainakin osan tarvitsemastaan ilmasta ullakolta.
        Kokonaishyötyä en usko tuostakaan saatavan.
        Jäähdytykseen kesällä nimittäin menee sitten vastaavasti enemmän energiaa.
        Ja toisekseen talvellakin talo jäähtyy vaan nopeammin kun yläpohjan ilmaan kierrätetään tuhansin kuutioin päivässä.


      • toimii!

        Koska täällä tuli jälleen niin paljon asiantuntemattomia kommentteja, jatkan hieman.

        Laitteesta ei tule mitään värinöitä sisälle. Minulla on työhuone juuri sen kohdalla eli kun istun työpöydän vieressä olen noin kolmen metrin päässä pumpun ulkoyksiköstä. Ellei minulla ole tietokone päällä, ja on aivan hiljaista, erotan sen äänen. Normaalisti, kun hiljainen tietokone on päällä, ulkoyksikön ääni hukkuu jo sen alle. Tai niiden ääni on ehkä samaa luokkaa. Mitään värinöitä ei ole mahdollista havaita.

        Minulla on mittari ulkoyksikön imupuolella kiinni. Voin siis seurata sisälle tulevan ilman lämpötilaa sisältä. Koska minulla on yläpohjassa 500-550 mm eristettä sisältä en saa apua ilman esilämmitykseen. Mutta helmikuun alusta alkaen aurinko todella esilämmittää ilmaa. Se on helppo havaita.

        Minulla on laitteen alla kaukalo ja poistoputki tiputtaa veden alla terassilla olevaan ämpäriin.

        Yksi minulle merkittävä etu tästä asennuksesta oli se että ulospäin ei näy mitään. Siis ei laitetta eikä yhtään putkea. Vain sisäyksikön poistoputki tulee seinästä läpi mutta sekin on taidolla naamioitu eikä ulkopuolinen siis voi tietää edes että ILP on asennettu.

        Ja edelleen: suosittelen lämpimästi!


      • toimii! kirjoitti:

        Koska täällä tuli jälleen niin paljon asiantuntemattomia kommentteja, jatkan hieman.

        Laitteesta ei tule mitään värinöitä sisälle. Minulla on työhuone juuri sen kohdalla eli kun istun työpöydän vieressä olen noin kolmen metrin päässä pumpun ulkoyksiköstä. Ellei minulla ole tietokone päällä, ja on aivan hiljaista, erotan sen äänen. Normaalisti, kun hiljainen tietokone on päällä, ulkoyksikön ääni hukkuu jo sen alle. Tai niiden ääni on ehkä samaa luokkaa. Mitään värinöitä ei ole mahdollista havaita.

        Minulla on mittari ulkoyksikön imupuolella kiinni. Voin siis seurata sisälle tulevan ilman lämpötilaa sisältä. Koska minulla on yläpohjassa 500-550 mm eristettä sisältä en saa apua ilman esilämmitykseen. Mutta helmikuun alusta alkaen aurinko todella esilämmittää ilmaa. Se on helppo havaita.

        Minulla on laitteen alla kaukalo ja poistoputki tiputtaa veden alla terassilla olevaan ämpäriin.

        Yksi minulle merkittävä etu tästä asennuksesta oli se että ulospäin ei näy mitään. Siis ei laitetta eikä yhtään putkea. Vain sisäyksikön poistoputki tulee seinästä läpi mutta sekin on taidolla naamioitu eikä ulkopuolinen siis voi tietää edes että ILP on asennettu.

        Ja edelleen: suosittelen lämpimästi!

        Jos sinulla todellakin on kaukalo ulkoyksikön alle asennettu tuollain niin pitääpä sanoa että paha moka on sattunut asentajalle

        Kun se ilppi on siellä ullakolla niin olisi tippavesi mitä helpoimmin ja turvallisimmin pitänyt laittaa välikaton läpi suoraan viemäriin eikä altistaa sitä tippavesiputkea jäätymiselle, kuten nyt on kertomasi mukaan tehty.

        Et myöskään kertonut onko tippavedelle järjestetty sattolämmitys joten oletan ettei edes sitä ole joten viritys kuullostaa todelliselta aikapommilta, putki kun jäätyy niin allas täyttyy ja kusee vedet eristeisiin ja sitten onkin aika soittaa vakuutysyhtiöstä setä paikalle ;D

        Hometalojen aika ei ole vielä ohi!

        Tuosta ilpin ääntelystä siis olet kuitenkin samaa mieltä, se ettei se häiritse sinua ei tarkoita etteikö se sama ääni häiritsisi jotakin toista, uskon että mitä rakenteisiin johtuviin värinöihin tulee niin suhtaudut niihin samoin kuin ääniinkin.


      • Drummmmer
        Kadunmies kirjoitti:

        Jos sinulla todellakin on kaukalo ulkoyksikön alle asennettu tuollain niin pitääpä sanoa että paha moka on sattunut asentajalle

        Kun se ilppi on siellä ullakolla niin olisi tippavesi mitä helpoimmin ja turvallisimmin pitänyt laittaa välikaton läpi suoraan viemäriin eikä altistaa sitä tippavesiputkea jäätymiselle, kuten nyt on kertomasi mukaan tehty.

        Et myöskään kertonut onko tippavedelle järjestetty sattolämmitys joten oletan ettei edes sitä ole joten viritys kuullostaa todelliselta aikapommilta, putki kun jäätyy niin allas täyttyy ja kusee vedet eristeisiin ja sitten onkin aika soittaa vakuutysyhtiöstä setä paikalle ;D

        Hometalojen aika ei ole vielä ohi!

        Tuosta ilpin ääntelystä siis olet kuitenkin samaa mieltä, se ettei se häiritse sinua ei tarkoita etteikö se sama ääni häiritsisi jotakin toista, uskon että mitä rakenteisiin johtuviin värinöihin tulee niin suhtaudut niihin samoin kuin ääniinkin.

        En voisi olla enempää samaa mieltä kadunmiehen kanssa. Todella asiantuntematon asennus!!


      • kaikke sitä kuulee
        Kadunmies kirjoitti:

        ..Kondenssiveden kanssa tulee aina ongelmaa olipa ilpin ulkoyksikkö missä tahansa, ja sitä ei voi siis jättää huomioimatta asensipa ulkoyksikön sitten ullakolle tai kukkapenkkiin talon seinustalle...

        Ullakolle asennettaessa tilanne kääntyy niin että ulkoyksikön kierrättäessä ilmaa vaikkapa vain 700m3 tunnissa se jäähdyttää ullakon ja ullakko alkaa jäähdytämään taloa, kylmä kun osaa mennä vain alaspäin..

        Tuo näennäishyöty taas on helppo pistää oikeisiin mittasuhteisiin vaikkapa sillä että tavallisen omakotitalon ullakko voisi olla vaikkapa 120-170m3, jonka siis ilppi horaisee muutamassa minuutissa, ja sitten jo taas revitään lämpöä siitä "tavallisesta" ulkoilmasta, nykyiset ilpit kannattaa pitää käynnissä jopa -20 asteen pakkasille asti ja silloin niiden käynti on liki jatkuvaa joten se muutamien minuuttien käynnistyksen yhteydessä saatu hyöty on mitätön verrattuna haittoihin.

        Edelleen voisi miettiä onko mitään mieltä kiinnittää ulkoyksikköä talon rakenteisiin, ja varsinkin kattoon kiinnitettynä se ravistaa koko taloa ja siinä hommassa putoilee taulut seiniltä ja nastahampaat suusta..eikä mistään värinänvaimennuskumeista ole juurikaan hyötyä, resonanssi siirtyy vain niistä huolimatta jollekin toiselle taajuudelle..täysin eroon resonoinnista ei pääse millään konstilla.

        No on sillä nyt vähän eroa että valuuko ne kondenssivedet kukkapenkkiin, tai villojen sekaan ja siiitä pirttiin.

        Älkää hyvät ihmiset pelleilkö vakavan asian kanssa.


      • toimii!
        Kadunmies kirjoitti:

        Jos sinulla todellakin on kaukalo ulkoyksikön alle asennettu tuollain niin pitääpä sanoa että paha moka on sattunut asentajalle

        Kun se ilppi on siellä ullakolla niin olisi tippavesi mitä helpoimmin ja turvallisimmin pitänyt laittaa välikaton läpi suoraan viemäriin eikä altistaa sitä tippavesiputkea jäätymiselle, kuten nyt on kertomasi mukaan tehty.

        Et myöskään kertonut onko tippavedelle järjestetty sattolämmitys joten oletan ettei edes sitä ole joten viritys kuullostaa todelliselta aikapommilta, putki kun jäätyy niin allas täyttyy ja kusee vedet eristeisiin ja sitten onkin aika soittaa vakuutysyhtiöstä setä paikalle ;D

        Hometalojen aika ei ole vielä ohi!

        Tuosta ilpin ääntelystä siis olet kuitenkin samaa mieltä, se ettei se häiritse sinua ei tarkoita etteikö se sama ääni häiritsisi jotakin toista, uskon että mitä rakenteisiin johtuviin värinöihin tulee niin suhtaudut niihin samoin kuin ääniinkin.

        Ikävää kun asiantuntijana esiintyvä kirjoittaja kirjoittaa täyttä soopaa.

        Minun ulkoyksikköni ei ole varsinaisesti ullakolla. Se on syvennyksessä. Ulkoseinä ja siis myös kaikki eristeet ovat siitä katsottuna jonkin matkaa sivulle päin. Sen alapuolella on vain rakolaudoitus. Laite on asennettu kuusi vuotta sitten. "Vesivahinkoja" ei ole sattunut eikä siitä olisi muuta haitta kuin että terassille tulisi vettä. Jaa mutta osa terassista onkin ilman katosta eli aina sateessa kun sataa. Toistaiseksi painekyllästetty puu on senkin kestänyt. Ehkä ILP:in alla oleva vastaava puukin voisi kestää yhden kastumisen jos sellainen joskus tulisi.

        Aluksi sain ulkoyksikön yhden kerran jäätymään. Se johtui omasta tyhmyydestäni. Käytin pumppua satunnaisesti eikä se päässyt sulattamaan itseään ajallaan. Lämpöpuhallin hetkeksi puhaltamaan ja se suli pikku hetkessä. Sen koommin ei jäätymisiä ole ollut. Tippavesiputki on muuten parin sentin nysä joka tulee vain laudan paksuuden verran katosta läpi. Ei ole jäätynyt sekään.

        Äänistä ja värinöistä. Jos laitteen ääni tai värinä häiritsisi niin ILP ei ole vaihtoehto. Hiljaisen sisäyksikön ääni on joka tapauksessa selvästi suurempi.

        Edelleen suosittelen. En muuten käytä laitetta jäähdytykseen. Sitä varten olen kuitenkin suunnitellut ilman ottamisen varjosta ulkoa. Siis levy käännetään kesäksi toiseen asentoon.

        Ehkä Kadunmies ei ole tarkoituksella jakamassa väärää tietoa? Vai onko?


      • toimii! kirjoitti:

        Ikävää kun asiantuntijana esiintyvä kirjoittaja kirjoittaa täyttä soopaa.

        Minun ulkoyksikköni ei ole varsinaisesti ullakolla. Se on syvennyksessä. Ulkoseinä ja siis myös kaikki eristeet ovat siitä katsottuna jonkin matkaa sivulle päin. Sen alapuolella on vain rakolaudoitus. Laite on asennettu kuusi vuotta sitten. "Vesivahinkoja" ei ole sattunut eikä siitä olisi muuta haitta kuin että terassille tulisi vettä. Jaa mutta osa terassista onkin ilman katosta eli aina sateessa kun sataa. Toistaiseksi painekyllästetty puu on senkin kestänyt. Ehkä ILP:in alla oleva vastaava puukin voisi kestää yhden kastumisen jos sellainen joskus tulisi.

        Aluksi sain ulkoyksikön yhden kerran jäätymään. Se johtui omasta tyhmyydestäni. Käytin pumppua satunnaisesti eikä se päässyt sulattamaan itseään ajallaan. Lämpöpuhallin hetkeksi puhaltamaan ja se suli pikku hetkessä. Sen koommin ei jäätymisiä ole ollut. Tippavesiputki on muuten parin sentin nysä joka tulee vain laudan paksuuden verran katosta läpi. Ei ole jäätynyt sekään.

        Äänistä ja värinöistä. Jos laitteen ääni tai värinä häiritsisi niin ILP ei ole vaihtoehto. Hiljaisen sisäyksikön ääni on joka tapauksessa selvästi suurempi.

        Edelleen suosittelen. En muuten käytä laitetta jäähdytykseen. Sitä varten olen kuitenkin suunnitellut ilman ottamisen varjosta ulkoa. Siis levy käännetään kesäksi toiseen asentoon.

        Ehkä Kadunmies ei ole tarkoituksella jakamassa väärää tietoa? Vai onko?

        ..on se ilppi asennettu räystäälle eikä varsinaisesti ullakolle, siinä on iso ero kun puhutaan ulkoyksikön sijainnista ja varsinkin kun ennustellaan mahdollisia vesivahinkoja.

        Kun tutkit hieman kuinka ilpin COP-käyrä muuttuu parin asteen erolla niin huomaat ettei sillä niin kovin suurta merkitystä ole mistä se ulkoyksikö ilmansa imaisee, paitsi tietty kesällä kun olisi tarve jäähdytellä ;)


      • toimii!
        Kadunmies kirjoitti:

        ..on se ilppi asennettu räystäälle eikä varsinaisesti ullakolle, siinä on iso ero kun puhutaan ulkoyksikön sijainnista ja varsinkin kun ennustellaan mahdollisia vesivahinkoja.

        Kun tutkit hieman kuinka ilpin COP-käyrä muuttuu parin asteen erolla niin huomaat ettei sillä niin kovin suurta merkitystä ole mistä se ulkoyksikö ilmansa imaisee, paitsi tietty kesällä kun olisi tarve jäähdytellä ;)

        Talon katto on ylhäältä katsottuna suorakaiteen muotoineen. Pitkän seinän keskellä seinälinja koukkaa 120 cm sisään kuuden metrin matkalla. Ja juuri tällä kohtaa on ILP. ILP ottaa ilmaa ullakolta mutta sen ilmanoton voi kääntää niin että se ottaakin viileää ilmaa "alta" eli pohjoisen puolen syvennyksestä. Tarvetta jäähdytykseen ei ole ollut eli laite on vain lämmityskäytössä.

        Mutta esilämmitetty ilma on todellakin selvästi lämpimämpää vaikka sitä haluatkin vähätellä. Meillä on koko talon mitalta lape etelään päin ja jo helmikuun alussa aurinko lämmittää ullakkoa melkoisesti.


      • toimii! kirjoitti:

        Talon katto on ylhäältä katsottuna suorakaiteen muotoineen. Pitkän seinän keskellä seinälinja koukkaa 120 cm sisään kuuden metrin matkalla. Ja juuri tällä kohtaa on ILP. ILP ottaa ilmaa ullakolta mutta sen ilmanoton voi kääntää niin että se ottaakin viileää ilmaa "alta" eli pohjoisen puolen syvennyksestä. Tarvetta jäähdytykseen ei ole ollut eli laite on vain lämmityskäytössä.

        Mutta esilämmitetty ilma on todellakin selvästi lämpimämpää vaikka sitä haluatkin vähätellä. Meillä on koko talon mitalta lape etelään päin ja jo helmikuun alussa aurinko lämmittää ullakkoa melkoisesti.

        ..vähättele etteikö päivällä jo helmikuussakin olisi ullakolla lämmintä, vaan juuri silloin kun se helmikuun aurinko sitä ullakkotilaa lämmittää niin lämmitystarve on myös pienimmillään, kun käytät ilppiä oikein niin päiväsaikaan sinulla on lämpötilanpudotus päällä ja sitä tehoa tarvitset enemmän vasta illalla ja yöllä ja veikkaanpa ettei se aurinko silloin ole sinun ullakkoasi lämmittämässä ;)


      • Anonyymi
        Kadunmies kirjoitti:

        ...kuten jo tuossa toisessa viestissä jo sanoinkin niin tuollaisen asennuksen tekee joku muu,

        Jos ilppi käy 5 min jaksoissa niin jokin on todella pahasti vialla, ihan jo senkin vuoksi että ilpillä menee tuo n. 5 min jo pelkkään käynnistymiseen, joku nyt tietty ryhtyy vänkäämään taas vastaan mutta laittakaatte painesetti kiinni koneeseen ennen vänkäämistä asiasta.

        Tuon käynnistymisen ajan ilppi siis ehtii puhaltaa ne hukkalämpöiset ilmat pihalle ja sitten jo vedetäänkin rakenteiden välistä pakkasilmaa ilpille, ja kuten tiedät se ulkoyksikkö mallista riippuen vetäiseen kitusiinsa vähintään yli 700m3 tunnissa joten tarvii olla kohtuullinen ullakko ja kunnolliset häviöt välipohjassa että homman saa kannattavaksi

        Ei tuo itsessään kovin kummoinen ole asentaa siten että kondensoituvasta vedestä ei olisi harmia, vaan kun sitten joku tuon ilpin elinkaaren aikana sen käy zydeemin rikkomassa niin sitten onkin talon perusteeliseen remonttiin hyvä kutsua ilpin asentaja maksumieheksi..

        Oma kerettiläinen mielipiteeni on että hommassa ei ole munaa sen vertaa että sitä kannattaisi tosissaan miettiä.

        Aurinko lämmittää jo tammikuussa täällä vintin plussalle jos ajaa lumet pois. Vintti ei jäähdy mihinkään, koska se on eristetty, ei sinne tule lämpöä, kuinaurnko lämmittää peltikaton. Ilmaläpöpumppu tehostaa myös vintin ilman kiertoa, mikä on vaan hyvä. Testattu on seinällä ja välikaton päällä lämpimässä pellin alla. hyötysuhtessa on selkeä ero. Ulkona -20, katon alla 2. Kyllä se vaikuttaa positiivisesti


    • Ismo Ihmettelijä

      että tuo vinttiasennus olisi yleisesti käytössä jos hyödyt olisi haittoja suuremmat,tai siitä olisi jotain hyötyä muutenkin kuin teoriassa.

      • Vilis

        Kokemuksia vinttiasennuksista ei sitten ollut kuin yksi. Kiitoksia tosiasian jakamisesta.

        Tosin ainoa kokemus (hyvä) oli muitten mielestä väärä eli vallitsevien uskomusten vastainen.

        Positiivista oli myös se, että ullakkoasennus todettiin teoriassa hyväksi.

        Moikkaillaan!


      • teoriassa hyvä
        Vilis kirjoitti:

        Kokemuksia vinttiasennuksista ei sitten ollut kuin yksi. Kiitoksia tosiasian jakamisesta.

        Tosin ainoa kokemus (hyvä) oli muitten mielestä väärä eli vallitsevien uskomusten vastainen.

        Positiivista oli myös se, että ullakkoasennus todettiin teoriassa hyväksi.

        Moikkaillaan!

        Missä todettiin ullakkoasennuksesta tulevan edes teoreettisia säästöjä? Laske itse paljonko säästää kun ulkoyksikkö saa pari kolme astetta lämpimpää ilmaa. COP nousee noin 0,1 ja tehoa tulee lisää 50W.

        Huippuhyöty siitä että ulkoyksikkö aiheuttaa kosteusvaurioriskin ja huollettavuus on suolesta.

        Jos ullakolla on enemmän kuin pari kolme astetta lämpimämpää kuin ulkona niin rakennuksessa on jotain pahasti vialla. Joko puutteellinen tuuletus yläpohjassa, paha vuoto eristyksissä tai ilmansulussa. Tuuletuksen puute mädättää kattotuolit. Eristysvika tai ilmansulkuvika kannattaisi korjata, se ei maksa juuri mitään mutta energian säästö on suurempi kuin ilpillä ikinä.


      • oli tarkoitettu
        Vilis kirjoitti:

        Kokemuksia vinttiasennuksista ei sitten ollut kuin yksi. Kiitoksia tosiasian jakamisesta.

        Tosin ainoa kokemus (hyvä) oli muitten mielestä väärä eli vallitsevien uskomusten vastainen.

        Positiivista oli myös se, että ullakkoasennus todettiin teoriassa hyväksi.

        Moikkaillaan!

        provoksi.
        Pystyisin kumoamaan teoriasi ullakkoasenuksesta laskelmilla kevyesti, mutta lienee ehkä kuitenkin paras, että laitat sen ILP:in sinne ullakolle ja todistat myös käytännön kokeilla sen, että ILP ei sovi ullakolle asennetavaksi.
        M.O.T.


    • Drummmmer

      Ei missään tapauksessa ullakolle. Riskit ( kosteusvauriolle) ovat liian suuret; tuo tuottaa pahimmillaan 20l kondenssivettä/vuorokausi. Et varmaan joka päivä ole ullakolla tilannetta tarkistamassa. Eikä se hyötysuhdetta paranna ollenkaan, vaan saattaa aieheuttaa pahimmillaan jopa lämpöhukkaa...jos kyseessä on puhallusvilla, niin aika tehokkaasti pölyyntyy myös itse laite/saati sitten siirtää villoja pois paikaltaan. Käy katsomassa tarkempia perusteluja osoitteessa www.lampopumput.info .

    • Drummmmer

      Tarkistappa vielä vakuutusyhtiösi kanta tuohon asiaan, niin sitten kun (ei jos vaan kun) tuo vahinko sattuu saat jostain rahojasi takaisin. Ulkoyksikkpöä ei ole tarkoitettu ulakkolle asennettavaksi.

      • Asennus ohjeen vastaista kä...

        Se nyt on selvää, että jos ja kun vahinko joskus tapahtuu, niin vakuutusyhtiö pesee kätensä asiasta, eikä korvaa asennusohjeiden vastaisesti asennettun koneen vahinkoja.


      • algkhjaköjghaöh
        Asennus ohjeen vastaista kä... kirjoitti:

        Se nyt on selvää, että jos ja kun vahinko joskus tapahtuu, niin vakuutusyhtiö pesee kätensä asiasta, eikä korvaa asennusohjeiden vastaisesti asennettun koneen vahinkoja.

        Semmoinen tuli tuossa myös mieleen, että paljonko katon alla on kesällä lämmintä..
        Kun aurinko porottaa heinäkuussa ja ullakolla on 60 astetta lämminta, niin mikä on silloin pumpun hyötysuhde jäähdytykseen? Eli se hyöty joka saadaan näenneisesti talvella, kun asennetaan ILP ohjeiden mukaan ja kosteusvaurioita halveksien ullakolle, pienenee kun konetta käytettään kesällä kuitenkin jäähdytykseen. Tai näin kuvittelisin. Ei ole kokemusta eikä teoriymmärrystä, mutta maalaisjärjellä. =)


      • jäähdytykseen
        algkhjaköjghaöh kirjoitti:

        Semmoinen tuli tuossa myös mieleen, että paljonko katon alla on kesällä lämmintä..
        Kun aurinko porottaa heinäkuussa ja ullakolla on 60 astetta lämminta, niin mikä on silloin pumpun hyötysuhde jäähdytykseen? Eli se hyöty joka saadaan näenneisesti talvella, kun asennetaan ILP ohjeiden mukaan ja kosteusvaurioita halveksien ullakolle, pienenee kun konetta käytettään kesällä kuitenkin jäähdytykseen. Tai näin kuvittelisin. Ei ole kokemusta eikä teoriymmärrystä, mutta maalaisjärjellä. =)

        menee kaikki talvella säästetty energia, kun pumppu on asennettu väärin eli ullakolle.


    • JuxVaan

      Mitäs kuuluu ullakkoasennukselle/-sille? Vieläkö pelittävät?

    • Kaikkiapihjuja

      Kyllä ullakolle on ulkoyksiköitä laitettu ihan ammattilaisten suunnittelemina, luvankin ovat saaneet todistettavasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3648
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      202
      1766
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1354
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      149
      1240
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      883
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      875
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      57
      850
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      840
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      829
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      48
      803
    Aihe