Terve kaikille! Oisko kukaan halukas kertoilemaan Aleksis Kivestä tällain hyvin syvällisesti ja pitkällisesti suhteutettuna tämä kaikki hänen aikakauteensa ja Seitsemään veljekseen?
Vastatkaas nopeasti, ja mieluiten silleen että voin suoraan copypastettaa sen.
Aleksis Kivi
7
531
Vastaukset
apurahakirjailijalta Aleksis Kiveltä pyydettiin selvitystä apurahan käytöstä. Hän vastasi:"Suurin osa siitä meni paloviinan juontiin".
Aleksis Kivi lähetytti räätäliltä kännipäissään Elias Lönnrotille laskun housuistaan. Lönnrotin kysyessä asiaa, Kivi vastasi:"Herra professori, sattui elämässäni häiriön päivä".- Iiitukka
Sologdin pääsi muutamalla virkkeellä ihan asian ytimeen. Enempi jaarittelu pilaisi elegantin ja syvällisen vaikutelman.
Eikun copypeistaamaan. - Alvari Raappavaara
Iiitukka kirjoitti:
Sologdin pääsi muutamalla virkkeellä ihan asian ytimeen. Enempi jaarittelu pilaisi elegantin ja syvällisen vaikutelman.
Eikun copypeistaamaan.Tuosta aikaansa suhteutuksesta ei jääny puuttumaan kuin Aleksiksen vankka panos hiihtosuunnistuksen ja ampumahiihdon kehittäjänä. Itse asiassa aikuistenoikeesti hän keksi molemmat lajit kilpaillen ankarasti itsensä kanssa piirinmestaruudesta. Pieni kirjoittelu oli vain harrastus, kesäkelihommia, Charlottan nurmikonleikkuun välipuuhana.
- pärjätä
Eikös lukiossa olekin mukavaa? Pakottavat lukemaan Aleksis KIveä....
- Hellä opettajasi
Älä silmä pieni katso mihin vain.
Älä korva pieni kuule mitä vain.
Älä käsi pieni koske mitä vain.
Älä jalka pieni astu mihin vain.
Älä kieli pieni puhu mitä vain.
Älä sydän pieni mieti mitä vain.- Miten niin pakottavat??
Itse olen kuule 13 v. ja luin ton kirjan, kun ei muita oikeen ollut... Mielestäni se oli ihan hyvä, mutta en oikein jaksanut lukea nopeasti...Kyllähän tuon nyt lukiossa voi lukea...!
- Sankar jylhän kuusiston
Miten niin pakottavat?? kirjoitti:
Itse olen kuule 13 v. ja luin ton kirjan, kun ei muita oikeen ollut... Mielestäni se oli ihan hyvä, mutta en oikein jaksanut lukea nopeasti...Kyllähän tuon nyt lukiossa voi lukea...!
Legendan mukaan: Aleksis Kivi oli rutiköyhän kyläräätälin poika, joka sinnikkyytensä ja viisautensa ansiosta ponnisteli ylioppilaaksi ja kirjoitti teoksia, joista ei eläessään saanut tunnustusta ja kuoli A. Oksasen lannistamana mielisairauteen ja nälkään. Hänen viimeiset sanansa olivat "minä elän, " joilla hän tarkoitti tietenkin tulevaa suuruuttaan.
Totuus: Aleksis Kiven lapsuus ei ollut mitenkään erityisen köyhä eikä onneton, hänen isänsä oli suurella todennäköisyydellä läheisen Raalan kartanon omistajan, Adlercreutzin avioton poika ja sen vuoksi kartanon väen ja Stenvallien perheen välillä vallitsi muuten tuona aikana täysin mahdoton yhteenkuuluvuus ja huolenpito. 25-vuotiaalle Erik Stenvallille (A:n isälle) valmistui Palojoelle sellainen asumuskin, ettei tavallisen räätälin ansioilla ihan sellaista tehtäisi.
Kivi oli laiskahko opiskelija ja hännysteli mielellään rikkaita luokkatovereitaan. Hän ei kirjoittanut ylioppilaaksi mitenkään loistavin arvosanoin eikä edes ns. ajallaan. Yliopistosta hän ei milloinkaan valmistunut.
Kivi oli lahjakas kirjoittaja ja sai kyllä tunnustusta elinaikanaankin. Nummisuutareista hän sai valtionpalkinnon, joka taisi valua kurkusta alas tai mennä muuten velkojen maksuun. Hän oli huono maksamaan velkojaan eikä osannut hoitaa raha-asioitaan.
Kivi ei ollut mielisairas, vaan vain alkoholisoitunut ja syvästi masentunut, kun hänen ystävänsä toimittivat hänet hoitoon. Lapinlahden sairaalan tuonaikaiset hoitomenetelmät eivät parantaneet ketään vaan päinvastoin siellä Kivi sairastui lopullisesti.
Kiven viimeiset sanat eivät suinkaan olleet "minä elän." Kivi puhui ruotsia ja hän sanoi häntä kammariinsa katsomaan tulleelle veljensä vaimolle, joka epäili Aleksiksen kuolleen: "Lever... lever..." Hän toi vain julki elossaolemisensa.
Kivi ei koskaan suostunut valokuvaan, ja ainoa kuva, joka hänestä on tehty, on tuo kaikkien tuntema piirroskuva. Sen piirsi hänen ystävänsä käyttäen mallina kuollutta Aleksista juuri vähän ennen arkun sulkemista. Edelfelt viimeisteli kuvan myöhemmin.
Se, mikä ei ole legendaa, vaan täyttä totta: Aleksis Kivi oli aivan mahtava sanankäyttäjä ja kirjoittaja, tuottelias ja taitava. Nykyisen kansalliskirjailijan maineensa hän ansaitsee ilman muuta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1672096
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu142002- 991409
- 1201403
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta4551248- 69986
- 49881
- 50876
En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita
Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä223780Syntymän ja kuoleman aallot
Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa354759