Tärykalvon paikkaus

Menossa siihen

Onko kukaan ollut ja millainen operaatio se on käytännössä ?
Koskeeko? Nukutetaanko?
Joutuuko olemaan kauna sairaalassa?
Jälkoireet?

13

8918

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tehty

      mulla on tehty,sairaalassa n viikko reipas ja nukutuksessa, ihan ok toimenpide.varot vaan sen jälkeen rasittamasta itseäsi ettei paikkaus irtoo.

      • pilvi..

        Eli minulla on 3 kertaa yritetty paikkausta. Kaksi kertaa rasvapaikkauksella ja kerran lihaskalvositeellä ja siellä se reikä vaan on ja pysyy. Operaatio riippuu tietysti siitä, mitä tapaa sinulla käytetään. Rasvapaikkauksessa reijän reunat verestetään ja reikään asetetaan pala rasvaa, joka on otettu usein korvannipukasta. Suht helppo leikkaus. Lapsilla nukutetaan, mutta aikuisilla tehdään paikallispuudutuksessa. Ei kauhean kipeä ollu jälkeenpäin. Sairaalassa olin n. 2 päivää. Jälkioireena oli kuulonheikkous ja tinnitus.
        Se toinen tapa on hiukan vaikeampi. Siinä avataan korva joko etu tai takapuolelta ja samasta haavasta otetaan lihaskalvosidettä. Tämä sitten asetetaan sitten reiälle ja tärykalvo tuetaan molemmin puolin tamponaatioilla. Itselläni korva oli tosi kipeä, sekä sisältä että leikkaushaavasta. Yleensä kyseinen leikkaus onnistuu 80-90 % ja pettymys oli kyllä suuri, kun tämäkään ei auttanut. Kuulo ainoastaan huononi siten, että huomaan sen jo itsekin.


      • marjatta 49

        mulle tehtiin paikkaus 3 viikkoa sitten puudutuksessa kesti 2ja puoli tuntia.kolme viikkoa saitsua ja töihin.makuaisti meni eikä ole vieläkään palautunut,kuulemma ajan myötä palautuu


      • hoitaja 72
        pilvi.. kirjoitti:

        Eli minulla on 3 kertaa yritetty paikkausta. Kaksi kertaa rasvapaikkauksella ja kerran lihaskalvositeellä ja siellä se reikä vaan on ja pysyy. Operaatio riippuu tietysti siitä, mitä tapaa sinulla käytetään. Rasvapaikkauksessa reijän reunat verestetään ja reikään asetetaan pala rasvaa, joka on otettu usein korvannipukasta. Suht helppo leikkaus. Lapsilla nukutetaan, mutta aikuisilla tehdään paikallispuudutuksessa. Ei kauhean kipeä ollu jälkeenpäin. Sairaalassa olin n. 2 päivää. Jälkioireena oli kuulonheikkous ja tinnitus.
        Se toinen tapa on hiukan vaikeampi. Siinä avataan korva joko etu tai takapuolelta ja samasta haavasta otetaan lihaskalvosidettä. Tämä sitten asetetaan sitten reiälle ja tärykalvo tuetaan molemmin puolin tamponaatioilla. Itselläni korva oli tosi kipeä, sekä sisältä että leikkaushaavasta. Yleensä kyseinen leikkaus onnistuu 80-90 % ja pettymys oli kyllä suuri, kun tämäkään ei auttanut. Kuulo ainoastaan huononi siten, että huomaan sen jo itsekin.

        Miten kauan sinulla tuo tinnitus kesti? Ja kuulon heikkous? Mulla nyt 2,5vk leikkauksesta ja kurja olla töissä kun ei kuule.


      • pilvi..
        hoitaja 72 kirjoitti:

        Miten kauan sinulla tuo tinnitus kesti? Ja kuulon heikkous? Mulla nyt 2,5vk leikkauksesta ja kurja olla töissä kun ei kuule.

        Olen näköjään kirjoittanut tuon tekstini 5 vuotta sitten.. totta puhuen en muista enää kuinka kauan ensimmäisten leikkausten jälkeinen huonokuuloisuus kesti.. arvioisin, että pari viikkoa. Viimeisen leikkauksen jälkeen hämmästyneeni eroa. Kuulo oli todella tipahtanut selkeästi. Luulin sen ajan myötä palautuvan, mutta tajusin pian ettei näin tapahtunut. Kuulo jäi pysyvästi huonoksi. En tiedä miten ihmiset kokenevat kuulon menetyksen / huonontumisen, mutta minulle tämä oli kyllä kova paikka. Tuntui alkuun siltä kuin korvassa olisi jotain, mikä estää kuulemisen. Saatoin ajatuksissani poistaa sieltä olematonta korvatulppaa. Muistan leikkauksen jälkeen tajunneeni ensi kertaa kuuloni tilan, kun makasin sängyllä terve korva vasten tyynyä ja kuuntelin siskoni ja äitini keskustelua. En saanut sanoista selvää vaikka he olivat samassa huoneessa. Tajunta iski voimakkaana ja silloin koin sen olevan loputonta. Oli kuin olisin menettänyt palan itseäni. Itketti. Pitkään olin katkera, koska ajattelin että ilman leikkausta kuuloni olisi ennallaan.

        Olen kärsinyt tästä tilasta nyt yli 10 vuotta ja sen verran tottunut, että harvoin sitä mietin. En juuri huomaa arkielämässä kuulon heikkoutta. Se tulee esille lähinnä tilanteissa, joissa joku kuiskaa huonoon korvaani. Käännänkin usein vaistomaisesti normaalin korvan.

        Lähivuosina käyn arvioimassa uusintaleikkauksen mahdollisuutta, joka olisi kohdallani siis jo neljäs. Viimeksi kuulin lääkäriltä arvion, että sieltä puuttuu n. kolmasosa tärykalvosta. Kuulo ei kuulemma täysin normaaliksi voi enää palautua, koska tärykalvosta saattaa jäädä liian jäykkä.

        Kaikesta mielipahasta johtuen olen hyvin skeptinen uusintaleikkauksen suhteen. Lääkäri epäili että omalta kohdaltani korvatorveni ovat olleet hyvin ahtaat, jonka vuoksi ilmanvaihto ei ole pelannut normaalilla tavalla. Tästä johtuen paikka on irronnut joka kerta, koska korvan normaali ilmanvaihto on ollut mahdollista vain reiän kautta. Yritän punnita mikä olisi järkevintä tässä tilanteessa. Epäonnistumisen pelko on suuri ja siten kuuroutuminen. Olen tosin huomannut, että kuulo on laskenut vuosien varrella ilman sen kummempaa syytä. Ehkä reiällä on taipumusta itsekseen suurentua? Tämä tukisi sitä, että leikkaus kannattaisi suorittaa nyt. Tulen päivittelemään, mikäli päädyn leikkaukseen.


      • LKS1978

        Olen menossa neljänteen tärykalvon paikkaukseen. Lisäksi minulle tehdään kuuloluiden puhdistus. Edellisen kerran yritettiin paikata tärykalvoa vuonna -90. Tärykalvossani on lääkärin mukaan vain reunat jäljellä. Kuinkahan mahtaa leikkaus onnistua? Entä pääsenkö töihin max kahden viikon sairasloman jälkeen?


      • Anonyymi
        pilvi.. kirjoitti:

        Eli minulla on 3 kertaa yritetty paikkausta. Kaksi kertaa rasvapaikkauksella ja kerran lihaskalvositeellä ja siellä se reikä vaan on ja pysyy. Operaatio riippuu tietysti siitä, mitä tapaa sinulla käytetään. Rasvapaikkauksessa reijän reunat verestetään ja reikään asetetaan pala rasvaa, joka on otettu usein korvannipukasta. Suht helppo leikkaus. Lapsilla nukutetaan, mutta aikuisilla tehdään paikallispuudutuksessa. Ei kauhean kipeä ollu jälkeenpäin. Sairaalassa olin n. 2 päivää. Jälkioireena oli kuulonheikkous ja tinnitus.
        Se toinen tapa on hiukan vaikeampi. Siinä avataan korva joko etu tai takapuolelta ja samasta haavasta otetaan lihaskalvosidettä. Tämä sitten asetetaan sitten reiälle ja tärykalvo tuetaan molemmin puolin tamponaatioilla. Itselläni korva oli tosi kipeä, sekä sisältä että leikkaushaavasta. Yleensä kyseinen leikkaus onnistuu 80-90 % ja pettymys oli kyllä suuri, kun tämäkään ei auttanut. Kuulo ainoastaan huononi siten, että huomaan sen jo itsekin.

        Paljonko se rasva paikkaus maksaa??


    • jooutytyu

      Paljos sit tää leikkaus maksaa??

    • Jotain minullakin?

      Mitä tapahtui että paikkauksen tarve syntyi?

      • Juuri operoitu

        Mulla viime keväänä alkoi taas tavalliset siitepölyallergiaoireet. Pitkittynyt nuha johti poskiontelon tulehdukseen, joka painui korvaan. Kuulo muuttui tulehtuneessa korvassa ja sain siihen antibioottikuurin. Viikon jälkeen siitä sain kasvohermohalvauksen; tulehdus painoi kolmipäistä kasvohermoa - diagnoosi: Bellin pareesi. Menin Meilahteen, jossa lääkäri puhkaisi tärykalvoni ja märkää imettiin korvasta. Ihmettelin, kun passitettiin kotiin. Myöhemmin sairaanhoitaja kuitenkin soitti ja pyysi takaisin osastolle. Meninkin, ja olin siellä lääketipassa kaksi vuorokautta, kunnes kasvot alkoivat taas palautua normaaliksi. Tämän jälkeen kuuloni oli alentunut. Tärykalvo ei umpeutunut, ja 2 viikkoa sitten minut operoitiin nukutuksessa: 4h, lihaskudospaikka ja 2 viikkoa saikkua. Nyt odottelen kuulon palautumista. Jälkitarkastus vasta toukokuun puolivälissä.


      • pilvi..

        Lapsena laitettiin pitkän korvatulehduskierteen päätteeksi putket. Nämä eivät itsekseen irronneet joten olisi tullut poistattaa. Olisko olleet 2-3 vuotta ja tuloksenahan jäi sitten tämä pysyvä reikä. Aivan ensimmäisen kerran sitä yritettiin saada umpeutumaan silkkipaperipaikalla ollessani 5-vuotias. Nyt olen 22 ja reikä suurehko.


      • Anonyymi
        pilvi.. kirjoitti:

        Lapsena laitettiin pitkän korvatulehduskierteen päätteeksi putket. Nämä eivät itsekseen irronneet joten olisi tullut poistattaa. Olisko olleet 2-3 vuotta ja tuloksenahan jäi sitten tämä pysyvä reikä. Aivan ensimmäisen kerran sitä yritettiin saada umpeutumaan silkkipaperipaikalla ollessani 5-vuotias. Nyt olen 22 ja reikä suurehko.

        Minulla reikä tuli 4 vuotiaana myös putkien aihwuttamana. Kerran on reikä umpeutunut mutta puhkesi uudestaan. Mitä sinun korvallesi kuuluu tällä hetkellä?


    • tyttö1212

      mietin samaa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe