Mikä on se koirarotu,jonka ei pitäisi synnyttää allergisia reaktioita ihmiselle? Mihin tämä perustuu? Kiitos vastauksistanne! :)
allergisoimaton koirarotu?
26
4312
Vastaukset
- Perustuu
Väittämä vähemmän allergisoivista tai jopa allergisoimattomista koiraroduista perustuu.. VALHEESEEN.
Kaikki koirarodut ja koirayksilöt ovat lähes yhtä allergisoivia. Koirarotujen ja etenkin koirayksilöiden välillä esiintyy toki vaihtelua mm hilseilyssä ja kuolaamisessa, mutta ihmisen allergian suhteen jokainen koira on käytännössä lähes yhtä allergisoiva. Suurin vaihtelu allergian oireilussa johtuu ihmisen allerian yksilöllisyydestä, yksilöllisyydestä joka muuttuu koko ajan mihin suuntaan vain. Huomioitava on aina se että vaikka allerginen pärjäisi hyvin jossain vaiheessa jonkin koirayksilön kanssa niin ihmisen allergia voi pahentua kuinka pahaksi vain milloin vain.
Allergia on yksi yleisimmistä syistä koirien ja muiden lemmikkieläinten lopettamiseen. Uutta kotia on yllättävän vaikeaa löytää etenkin silloin kun kodin löytymiselle on kiire. Pihakoiraksi koiraa ei voi siirtää ihmisen allergian vuoksi, jos koira on siirrettävä ihmisen allergian vuoksi ulos niin on selvää että ihminen ei kykene täyttämään kaikkia koiran tarpeita. Ei vaikka koira muuten pärjäisi ulkona.
On huomioitava kaksi tärkeää asiaa, allergisen terveys ja koiran elämänlaatu tai jopa henki. Jokainen voi riskeerata vapaasta tahdostaan oman terveytensä, mutta mielestäni yksikään ei ole oikeutettu riskeeraamaan muiden terveyttä tai elämää. Ei edes koiran tai muun lemmikkieläimen.- Isaskar
Niin!
Kait' se valhetta on?
Mutta on rotuja jotka ovat vähemmän allergisoivia kuin useimma muut.
Esim. vehnäterrieri!
Ei karvanlähtöä ja ainoastaan vähän hilsettä.
Vähäinen hilseen määrä perustuu siihen,että koiraa saa/pitää pestä usein (noin kerran kuukaudessa).
Rotu ei aiheuta oireita allergiselle LYHYEN tapaamisen yhteydessä mutta tämänkin rodun ottaminen allergiseen perheeseen on väärin!!!!
Kaikki me tiedämme,että nykyinen allergia-buumi johtuu liiallisesta allergeiden välttämisestä,eli LUONNOTTOMASTA elämästä!
Katsokaa karjatilan lapsia!!!!!!!!!!!!! - Perustuu
Isaskar kirjoitti:
Niin!
Kait' se valhetta on?
Mutta on rotuja jotka ovat vähemmän allergisoivia kuin useimma muut.
Esim. vehnäterrieri!
Ei karvanlähtöä ja ainoastaan vähän hilsettä.
Vähäinen hilseen määrä perustuu siihen,että koiraa saa/pitää pestä usein (noin kerran kuukaudessa).
Rotu ei aiheuta oireita allergiselle LYHYEN tapaamisen yhteydessä mutta tämänkin rodun ottaminen allergiseen perheeseen on väärin!!!!
Kaikki me tiedämme,että nykyinen allergia-buumi johtuu liiallisesta allergeiden välttämisestä,eli LUONNOTTOMASTA elämästä!
Katsokaa karjatilan lapsia!!!!!!!!!!!!!Vähän rotujen välisen vaihtelun sisällä vehnäterrieri on on eräs voimakkaimmin allergisoivista roduista ja kärsii todella paljon valheellisesta allergiaystävällisyysmaineestaan.
- omistaja
Äläsny, olen vakavasti allerginen koirille, ja olen elänyt bisonin kanssa jo lähes kolme vuotta oireetta, se riippuu mille ihminen on koirassa allerginen
- hankkia koira
allergikolle, koska koiran voi lopettaa sitten ku oireet muuttuu pahaksi. kysy vaikka koirarakastajilta, plääh!!!
- -girl-93-
villakoira on vähäallergisoivampi. Siitä ei lähde karvaa ja luulisin, että allergioimattomuus perustuu siihen. Pahoittelen tietämättömyyttäni! Omistamme myös itse villakoiran ja meille on kahdella perheestämme ollut astma ja 3-5 koira-allergia. Oireita ei kuitenkaan ole tullut. Myös kaksi tuttava perhettämme omistavat villakoiran ja ovat allergisia. En lähtisi noin jyrkkiin mielipiteisiin, kuin edelliset, kyllä allerginenkin voi ottaa koiran. Meillä lääkärimme suositteli sitä, siedätyksen perusteella. Tietysti kannattaa ensin ottaa hoitoon jonkun rodun edustajia ja katsoa ilmeneekö oireita. Ne voivat kuitenkin ilmennä vasta vuosien kuluttua, joten minusta koiralle tulisi olla tiedossa kaiken varalta koti, jonne se voidaan sijoittaa. Allergisten ei myöskään kannata päästää koiraa makuuhuoneisiin ja pitää niiden ovat kiinni, meillä koira ei tule koko yläkertaan..
- ei aiheuta
sen koiran karva vaan koirasta lähtevä hilse ja eritteet, kuten sylki.
Ja villakoira ei sen takia aina aiheuta allergiaa kaikille, koska sen karva on sellainen, että hilse ei lähde leijailemaan sieltä samalla tavalla kuin esim sileäkarvaisilla.
Sekin auttaa paljon elämään allergian ja koiran kanssa, että koira ei pääse makuuhuoneeseen. Ja koira kannattaa harjata usein ja ulkona. - Perustunee
ei aiheuta kirjoitti:
Ja villakoira ei sen takia aina aiheuta allergiaa kaikille, koska sen karva on sellainen, että hilse ei lähde leijailemaan sieltä samalla tavalla kuin esim sileäkarvaisilla.
Sekin auttaa paljon elämään allergian ja koiran kanssa, että koira ei pääse makuuhuoneeseen. Ja koira kannattaa harjata usein ja ulkona.Toisilla auttaa ja toisilla ei, vastuutonta ja vaarallista uhkapeliä.
Ihmisen allergia on oikeasti oikukas ja yksilöllinen joten muiden kokemuksiin ei voi mahdollista lemmikin hankintaansa perustaa. Jos allerginen hankkii koiran niin se edellyttää rehellistä riskien arviointia ja ongelmiin varautumista. - m-li
ei aiheuta kirjoitti:
Sekin auttaa paljon elämään allergian ja koiran kanssa, että koira ei pääse makuuhuoneeseen. Ja koira kannattaa harjata usein ja ulkona.Miksi koiran pitäisi päästä makuuhuoneeseen? Meillä ei ole koskaan yhdelläkään eläimellä ollut asiaa koko yläkertaan ja onnellisen elämän ovat eläneet. Eikä ole ollut minullekaan mitenkään suuri vaiva tämä pennulle opettaa. Ei koiralla tarvitse olla kaikkia samoja oikeuksia kuin ihmisillä, koskien myös liikkumavapautta talossa!
- ei aiheuta
m-li kirjoitti:
Miksi koiran pitäisi päästä makuuhuoneeseen? Meillä ei ole koskaan yhdelläkään eläimellä ollut asiaa koko yläkertaan ja onnellisen elämän ovat eläneet. Eikä ole ollut minullekaan mitenkään suuri vaiva tämä pennulle opettaa. Ei koiralla tarvitse olla kaikkia samoja oikeuksia kuin ihmisillä, koskien myös liikkumavapautta talossa!
jokainen päättää mihin koira pääsee ja mihin ei. Jos ei halua koiran olevan makuuhuoneessa, niin silloin se on ihan omistajan oma päätös. Meillä toinen koira nukkuu makuuhuoneessa ja toinen ei. Ja meillä koirat saavat nukkua missä itse haluavat. Toinen haluaa nukkua sängyn alla ja toinnen keskellä asuntoa. Ja minulla ei ole mitään tätä vastaan.
Kaikilla kun ei ole edes välttämättä mahdollisuutta estää koiran pääsyä makuuhuoneeseen, jos ei halua koiran olevan vain eteisessä tai vessassa.
En sanonut että koiran pitäisi tai se ei saisi nukkua makuuhuoneessa. Sanoin vain, että se helpottaa allergiaa (mahdollisesti), että koira ei nuku makuuhuoneessa.
Miksi koiran ei pitäisi päästä makuuhuoneeseen? Sänkyyn koirilla ei ole meillä asiaa, koska en halua hiekkaa sun muuta sänkyyn. Mutta en nää meillä ainakaan olevan mitään syytä estää koiran tuloa makuuhuoneeseen. Siitä ei ole ollut minulle, eikä koirille, mitään haittaa näiden vuosien aikana. Meillä on vain yksi huone johon koirat eivät pääse päivisin yksinollessa ja sekin on vain sen takia kiinni, koska kissat eivät saa mennä sinne.
- serop1
Kaikki koirarodut aiheuttavat allergiaa. En suosittelisi ollenkaan koiran ottamista, jos kerran on allergiminen. Joistakin oirista lähtee vähempi hilsettä ja allergisoi siten vähempi, mutta mikään koira ei ole allergiavapaa. Eli ei koiraa jos on allerginen. Ei kai kukaan halua leikkiä omalla terveydellään ja pistää koiria vaan keirtoon!?
- --------------------------
Sellaista koirarotua ei varmasti ole olemassa.En ole ainakaan koskaan kuullut.Vähemän allergisoivia rotuja löytyy.Meksikon-ja Perunkarvatonkoira,Kiinanharjakoira ja Amerikan karvaton terrieri.Karvattomuus ja koiran säännöllinen pesu ja rasvaus vähentävät allergia vaikutuksia.Joillekkin allergikoille sopii myös rodut joilta puuttuu pohjavilla esim,Espanjan,-tai Portugalin vesikoira.
- eppulainen
jos olette yhtään lukeneet tällä palstalla kirjoiutuksia niin kyllä pitäisi olla jo selvää että
sellaista ei ole!!! - Omistaja
Mulla on itella bichon frice ja se ei oo meille mitää allergioita aiheuttanu :) johtuen turkin laadusta :) se ei päästä hilsettä läpi :) Mutta se on ihan siitä kiinni mille on allerginen koirissa :)
- justiisa joopa
ja ikää oli 10 vee ???????
- "Allergikko"
Voi hyvänen aika... Ei allergiaan kuole! Olen itse sen verran allerginen koiralle että vähän voin jossain välissä alkaa niiskuttaa, ja sekin vain koska en tapaa koiria usein... Meidän perheessä oli aina lemmikki milloin mikäkin ja se toimi siedätyshoitona, ei tovin jälkeen enää ollut yhtään oireita..... Saa nähdä tuleeko koiraa hankittua vai ei, mutta pienestä allergian poikasesta se ei tule riippumaan. Yhdestäkään eläimestä en ole luopunut itseni takia, enkä tule luopumaan. Kuten joku yllä sanoi niin allergiat valitettavasti ovat vain nykyajan siisteydestä koituneita ongelmia, jotka on järkikeinoin hoidettavissa ellei sitten tosiaa oo astmaatikon tasolla.
- oikeasti allerginen
Jos sinä vähän niiskautat allergian vuoksi, se ei tarkoita etteikö allergiaan voisi kuolla. Tarpeeksi vahvaan allergiseen reaktioon on vallan mainio riski kuolla ellei apua saa nopeasti. Tai en tiiä kyllä susta, mutta täällä meillä päin kurkun turvotessa kiinni on aika vaikea hengittää.
- FAKTAHOMMA!!
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200808158099996_uu.shtml
allergia-astma johtuu allergioista.
Allergia kannattaa aina ottaa tosissaan, koskaan ei tiedä aiheutuuko seuraavasta koiran kohtaamisesta jo ahdistuskohtaus.
Älä viitsi pienennellä suuria asioita.
- FAKTAHOMMA!!!
"
Allergeenitonta koiraa ei ole
Aika yleisen uskomuksen mukaan villakoira olisi turvallinen lemmikki koira-allergiselle. Väite ei pidä paikkaansa. Kaikissa koirissa on samat allergeenit. Koirasta irtoava allergeenien määrä vaihtelee yksilöstä toiseen paljon enemmän kuin rodusta toiseen.
Kaikkein eniten hilsettä ja samalla allergeeneja irtoaa koirista, joilla on ihottumaa. Koirilla ja useilla muilla karvaisilla eläimillä on atooppista ihottumaa ja tali-ihottumaa eli seborrooista ekseemaa siinä missä ihmiselläkin."
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=alg00275 - Muhha
Voi hyvänen aika ihmiset!
Ottakaa asioista selvää ja lukekaa asiasta tehtyjä TUTKIMUKSIA ennen kuin tulette tänne kauhistelemaan ja vaahtoamaan koiran aiheuttamasta allergiasta tai siitä kuinka koiraa ei pitäisi ottaa allergiaperheeseen.
Minulla on itselläni lievä allergia. Otin silti koiran, pitkäkarvaisen ison uroksen, jotka tutkimusten mukaan aiheuttavat eniten allergiaa. Vähän aikaa niiskuttelin, sitten oireet rupesivat helpottamaan. Koiran myötä katosi myös leppäallergiani täysin ja koivuallergiaakin on enää hyvin vähän. Allergialääkkeitä ei tarvitse syödä. Koira nukkui siellä missä minäkin. Pari vuotta myöhemmin otin toisen koiran. Sama homma. Aluksi tuli lievää allergiaa, nykyään ei mitään.
Nykyinen poikaystäväni on pahasti allerginen koirille - edelleen. Lisäksi hänellä on astma. Minulla on mykyään espanjanvesikoira ja tarupi. Tarupista tuli aluksi poikaystävälleni aluksi paljonkin allergiaa. Vesikoirasta vähän. Muutimme siitä huolimatta yhteen. Aluksi siivosimme useammin ja poikaystäväni käytti aluksi myös allergialääkkeitä minkä lisäksi päätimme pitää koirat pois makuuhuoneesta.
Nykyään vesikoirasta ei tule poikaystävälleni allergiaa enää yhtään ja tarupistakin vähän. Allergialääkkeitä ei tarvitse käyttää, emmekä edes siivoa nykyään enempää kuin yhden kerran viikossa. Olemme asuneet yhdessä reilut puoli vuotta. Muut koirat allergisoivat miestäni edelleen, mutta nämä omat eivät. Se johtuu siitä että omille koirille useimmiten siedättyy. Ja tämä on ihan myös tutkimuksin todettu. Muut eläimet ovat asia erikseen.
Koiran jättämättä ottaminen allergian pelossa on tietämättömien ihmisten hysterisointia.- totta tuo on
Minullakin on allergiatestien perusteella niin vakava kissa-allergia, että lääkärit määräsivät minua pysymään poissa talouksista, joissa on kissa - tai edes silittämästä kissaa ulkona. Mutta kun väkisin koitin kissoja sietää - vastoin lääkärien määräyksiä - erittäin pahat nuhat, silmien vuodot, ihottumat ym. lievenivät ja nyt ovat kokonaan hävinneet. Astmaa tuli, mutta siihenkin on nykyään jo sopiva lääkitys, joka paransi omani, joskaan ei aivan täysin, mutta mieluummin elän lievän astaman kanssa (ei vakavaa) ja kissojen parissa kuin täysin astamattomana ja ilman kissoja. Voin vaikka nukkua kissa pään vieressä :-)
Itsekästä väittää suoraan, ettei ihminen voi allergian takia hankkia koiraa, kun keinoja on mahdollista saada asian ratkaisemiseksi, joskin ne voivat olla monimutkaisia, kuten minun kivulias ja pitkä siedättelyni kissoihin.
- Allergisoimaton
Yorkshirenterrierin ei pitäisi allergisoida. Koirasta ei lähde karvaa tai hilsettä. Yksi tuttava joka oli äärimmäisen allerginen koirille, ei ollut allerginen meidän yorkille. Nyt heilläkin on samanrotuinen!
- pärjäillään
Mulla on ollut astma pian 30 vuotta, koiria on ollut 20 vuotta, Nytkin toinen koiristani nukkuu tuossa vierelläni sängyssäni. Ihan hyvin pärjäillään, kun siivoan aika usein, en kosketa silmiäni käsilläni jos olen juuri koskettanut koiraa, pesen käsiäni usein jne.
Silti olen joillekin koiraroduille selvästi allerginen ja saan paljon oireita niistä.- munkoissu muiden pis
Niin-se on koiraihmisten keskuudessa aika yleistä että ollaan -muka- allergisia muiden koirille mutta omalle koissulille ei. Ja myöskin se että kaikkien muiden allergiat diagnisoidaan koiravihaksi, koirapeloksi tai sekopäisyydeksi.
- pro koirat
Kirjoitin aiheesta juuri artikkelin pro koirat -sivustolle:
https://sites.google.com/site/prokoirat/artikkelit/koira-ja-ihmisen-allergisuus
Jos huomaat virheitä/puutteita/tmv. voit laittaa suoraankin minulle palautetta sivustolla olevaan spostiosoitteseen.- Australianlab
Vastaan tähän vaikka kommentti on jo vanha (vuodelta 2014).
Australian Labradoodle on hyvin siedetty allergisten ihmisten keskuudessa.
Näistä suurin osa ovat löytäneet kotinsa allergiasta kärsivien perheiden luota. Lisää tietoa : australianlabradoodle.fi ja australianlabradoodleyhdistys.fi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922875
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181270
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232