Kysymys teille jotka tiedätte

Pussikaljoittelija harjoitt...

Kun näkee noilla teillä paripyörillä varustettuja traktoreita ja nehän on aika leveitä niin onko niistä paripyöristä jotain hyötyä?

Niiden ohittaminen on usein varsin hankalaa huonon näkyvyyden takia.

Nii yks minun ystävä harjoittaa maanviljelyä ja sanoi että nykyisissä traktoreissa on jo niin pienet pintapaineet (leveät renkaat) ettei niillä juuri hyötyä saada aikaan, lähinnä kuulema vaan rasittaa koneen laakerointeja tms. tekniikka.
Tuo tekniikan rasittuminen on tavallaan järkeenkäyvää kun laakerit joutuu useimmin kestämään sellaisia voimia joihin niitä ei välttämättä ole suunniteltu.
Tarkennetaan vielä että laakerointi on usein suunniteltu kestämään muuta kuin suuria sivuttaissuuntaisia vääntövoimia joita paripyörät joissain tapauksissa aiheuttavat!

PS. en itse ole maanviljelijä enkä maanviljelystä kaikkea tiedä vaikka jotain propagandaa ja totuuksiakin on ystäväni minulle kertonut.

4

1239

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • efrtgujkl

      Ero on erittäin selvä, mikäli ajelee suolla tai kytöpelloilla. Polttoaineen kulutuskin laskee huomattavasti.
      Kantavalla pellolla, ei kulussa näy juuri eroa, mutta nykylaitteet ovat niin painavia, että väkisinkin maa tiivistyy ilman paripyöriä (osa maalajeista on kuitenkin vähemmän herkkiä).

      Laakerit tietysti hiukan rasittuvat, mutta kyllä ne on siihen suunniteltu. Jotkut vapolle urakoivat ovat käyttäneet jopa kaksia paripyöriä takana (tosin on jo suuri vaara hajota).

    • pätevät edelleen

      Fysiikan lait pätevät edelleen. Mitä suurempi voima pienemmälle pinta-alale, sitä enemmän maa tiivistyy. Tottakai paripyöristä on hyötyä. Vaikka nykytraktoreissa on leveämmät pyörät, on myös koneiden painot nousseet.

      Meillä ei kuitenkaan tästä huolimatta käytetä paripyöriä. Koneilla tehdään myös karjataloustöitä ja niissä ne ovat vain haitaksi. Ja toisaalta satotaso on ihan normaali.

      Laakerointi on suunniteltu aika varman päälle. Ainakin suurimmat valmistajat ymmärtävät että moni käyttää paripyöriä, joten on nekin huomioitu. Ja toisaalta tuleehan akseliin sivuttaisvoimia esim voimakkaasta kaarreajosta ja vinolla pinnalla ajosta. Laakerointi ei ole tiukilla, sen sijaan pyöränpultit ja vanteet on.

      • on ehdoton

        edellytys maaperän tiivistymisen ehkäisemiseksi. Jopa millsarjan renkaiden kanssa käytämme paripyöriä aina peltotöissä, mm syysmuokkaus,kylvömuokkaus,kylvö,lannoitteidenlevitys,kuivalannanlevitys sekä lietteenlevitys(myös kesällä kasvustoon)

        Joskus märkinä kesinä myös jopa sr korjuussa niitto ja tarkkuussilppurin vetotöissä.

        Ainoastaan kyntö ja ks ruiskutukset tehdään ilman paripyöriä.

        Ohittamisessa ei ole ongelmia, kunhan ei jäädä kykkymään nurkan taakse vaan jätetään väliä ja mennään ohi kun tulee sopiva kohta tai traktori väistää ja antaa tilaa.

        Kollegoille: Laittakaa nyt helvetiss ne ylileveän valot ja heijastimet niihin koneisiinne kun laki on ne jo vuosikaudet vaatinut! Niin ja KAIKKI MUUTKIN VALOT JA VILKUT KUNTOON KUN AJATTE TIELLÄ!!!!! Te jotka toistuvasti liikutte teillä, valottomilla ja pimeillä traktoreilla aiheutatte ennenpitkää sen, että kohta kaikille traktoreille ja työkoneille vaaditaan vuosikatsastus.

        Ja kun ne pimeät valottomat ja jarruttomat koneet löytyvät aina niiltä yksiltä ja samoilta tiloilta vuodesta toiseen.............


    • Jukzis

      Niin onhan noista hyötyä kun pito-ala kasvaa jolloin myös vetokyky paranee ja renkaiden paineet voi pitää pienempinä ja näin pienentää pintapaineita ja vähentää maan tiivistymistä. Ja lisäksi parit vakauttaa ajamista ja ehkäsee "rytkimistä".
      Paripyörien kanssa äkeen leveyttä voi kasvattaa metrillä siihen nähden, minkä ilman paripyöriä oleva kone jaksaa vetää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      153
      11031
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      53
      5269
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2483
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      31
      2169
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1731
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1594
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1280
    8. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1206
    9. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      956
    10. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

      Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      98
      952
    Aihe