että mitenkäs tällän motogp pyärä eroaa normaaliin liikenteeseen tarkoitetusta pyärästä? Ainakin mallimerkit on samat mutta mites suorituskyky gp pyärä versus siviilipyärä?
kertokee kertokee
14
1594
Vastaukset
- Turo--Inkeri
kaikista olennaisin ero on se, että katupyörät ovat sarjavalmisteisia, motogp-vehkeet taas eivät saa olla. Ne ovat prototyyppikilpureita, kuten F1-autotkin. Superbiket/supersportit puolestaan pitää perustua katupyörään (vaikka etäisesti, mutta silti).
Suorituskyky gp-pyörissä on aivan toiselta planeetalta. Mediassa kohistiin muutama vuosi sitten, kun Suzukin motogp-tiimi, ja jenkkien AMA-superbike mestaruuden voittanut tiimi testasivat samaan aikaan samalla radalla. Jotkut väittivät, että superbike tulee olemaan yhtä nopea kuin GSV-R motogp kilpuri, mutta lopulta kierrosajoissa oli noin 3-3.5 sekkaa motogp pyörän hyväksi. Suzuki oli silloin jenkkien superbike-mestari, ja motogp:ssä taas keskikastissa; Hondan superbike-kilpurin ja motogp-kilpurin kesken ero olisi ollut vielä murskaavampi.
Jollain radoilla kuten esim. "vanhalla", nykyisin jo historiaan jääneellä Assenin radalla SBK-pelit pääsivät kierrosajoissa hyvin likelle motogp-kilpureita. Mutta yleensä ero on selkeä, ja nykyisin vieläkin enemmän kun superbiket ovat naimisissa yhden rengasmerkin kanssa, mikä ´hidastaa´ niitä ainakin 1-2 sekkaa per kierros. - Hondisti
Eipä noita 500cc kaksitahtisia, nelisylinterisiä katupyöriä ole enää vuosiin ollut tuotannossa, eli moottoriltaan ihan eri laitteita. Rungoltaan esim Honda CBR600 on täysiverinen Moto-GP -pyörä (=yksi yhteen), mutta moottori poikkeaa vahvasti. Suorituskyvyssä on samankokoisiin katupyöriin verrattuna huima ero, mutta esim. Honda CBR1000 pärjää kohtalaisesti Moto-GP -pyörille, kunhan sitä hieman keventää.
- Turo--Inkeri
kas tässäpä on kaveri, jolla on todella raju fiksaatio CBR600:een...
Mikään katupyörä ei ole rungoltaan 1:1 täysiverisen motogp-pyörän kanssa. Tai Ducati Desmosedici saattaa jopa olla, mutta hintalapussakin on lähemmäs satku. Kaikki ns. normaalit katupyörät (kuten CBR600) ovat todella todella kaukana motogp-kilpureista rungoltaan, kuten myös ihan jokaiselta muultakin komponentiltaan. Jos CBR:n runko muistuttaa hieman jotain motogp-pyörää, se on sitten 5 tai 10 vuoden takaista motogp-pyörää, ei nykyistä eikä sinne päinkään.
Itse asiassa gp-pyörissä ei edes SAA olla yhtään samaa osaa kuin katupyörissä, se kielletään jo säännöissä. Ei tästä ole pitkä aika, kun WCM-tiimin "vahvasti modifioitu" R1 kiellettiin pois sarjasta, koska sen katsottiin perustuvan kuitenkin katupeliin.
Jollain aikavälillähän teknologia toki "suodattuu" GP:stä alaspäin muihin kilpaluokkiin ja lopulta katupyöriin, hyvänä esimerkkinä vaikkapa radiaalikiinnitteiset monobloc-jarrut, jotka alkavat nyt olla standardi uusimmissa kyykyissä.
Eikä vakio CBR1000:lla ole yhtään minkäänlaista jakoa motogp-pyörälle. Edes 50 kertaa kalliimpi tehtaan MM-Superbike kilpuri ei pärjää Hondan 800cc V-4:lle. Ei tehoissa, eikä VARSINKAAN mutkanopeuksissa, gp-pyörä on siellä aivan omassa kastissaan.
Kiihtyvyyskin on "hieman" toista luokkaa, ei tästä ole pitkä aika kun mainitsivat Eurosportilla, että jossain oli järjestetty testi jossa oli mitattu GSXR1000:n kiihtyvyys jostain, en nyt muista tarkalleen mistä mihin, olisiko ollut n.80 nopeudesta jonnekin 250 tienoille (sellainen alue, jolla merkitystä radalla ajettaessa). Sillä tuo kesti n.8 sekuntia, ja tehtaan motogp-pyörällä n.4 sekkaa. - Reiman
Turo--Inkeri kirjoitti:
kas tässäpä on kaveri, jolla on todella raju fiksaatio CBR600:een...
Mikään katupyörä ei ole rungoltaan 1:1 täysiverisen motogp-pyörän kanssa. Tai Ducati Desmosedici saattaa jopa olla, mutta hintalapussakin on lähemmäs satku. Kaikki ns. normaalit katupyörät (kuten CBR600) ovat todella todella kaukana motogp-kilpureista rungoltaan, kuten myös ihan jokaiselta muultakin komponentiltaan. Jos CBR:n runko muistuttaa hieman jotain motogp-pyörää, se on sitten 5 tai 10 vuoden takaista motogp-pyörää, ei nykyistä eikä sinne päinkään.
Itse asiassa gp-pyörissä ei edes SAA olla yhtään samaa osaa kuin katupyörissä, se kielletään jo säännöissä. Ei tästä ole pitkä aika, kun WCM-tiimin "vahvasti modifioitu" R1 kiellettiin pois sarjasta, koska sen katsottiin perustuvan kuitenkin katupeliin.
Jollain aikavälillähän teknologia toki "suodattuu" GP:stä alaspäin muihin kilpaluokkiin ja lopulta katupyöriin, hyvänä esimerkkinä vaikkapa radiaalikiinnitteiset monobloc-jarrut, jotka alkavat nyt olla standardi uusimmissa kyykyissä.
Eikä vakio CBR1000:lla ole yhtään minkäänlaista jakoa motogp-pyörälle. Edes 50 kertaa kalliimpi tehtaan MM-Superbike kilpuri ei pärjää Hondan 800cc V-4:lle. Ei tehoissa, eikä VARSINKAAN mutkanopeuksissa, gp-pyörä on siellä aivan omassa kastissaan.
Kiihtyvyyskin on "hieman" toista luokkaa, ei tästä ole pitkä aika kun mainitsivat Eurosportilla, että jossain oli järjestetty testi jossa oli mitattu GSXR1000:n kiihtyvyys jostain, en nyt muista tarkalleen mistä mihin, olisiko ollut n.80 nopeudesta jonnekin 250 tienoille (sellainen alue, jolla merkitystä radalla ajettaessa). Sillä tuo kesti n.8 sekuntia, ja tehtaan motogp-pyörällä n.4 sekkaa.Ei tässä nyt ole lähdettä edessä, mutta muistista poimittuna se on noin näin...
Taannoisessa suurtestissä parhaat 1000-kuutioiset pääsivät Valencian radalla tuonne 1.55 min kierrosaikoihin.
Ai Rossin rataennätyskö? No se on Valenciassa noin 15 sek nopeampi, karvan päälle 1.40 min.
Ero on päätähuimaava. - Hondisti
Reiman kirjoitti:
Ei tässä nyt ole lähdettä edessä, mutta muistista poimittuna se on noin näin...
Taannoisessa suurtestissä parhaat 1000-kuutioiset pääsivät Valencian radalla tuonne 1.55 min kierrosaikoihin.
Ai Rossin rataennätyskö? No se on Valenciassa noin 15 sek nopeampi, karvan päälle 1.40 min.
Ero on päätähuimaava.No, testaajat eivät ole kilpakuljettajia, vaan tavallaan harrasteljoita. Kyllä kunnollisella 1000cc katu-superpyörällä pääsee samoihin kierrosaikoihin tuollaisen 500cc Moto-GP -pyörän kanssa, mikäli kuljettaja osaa asiansa. Ei noissa puolilitraisissa kaksitahtisissa kuitenkaan NIIN paljon tehoa ole, vaikka ovatkin kokoonsa hähden hurjan tehokkaita pelejä.
- Kyllikki Nyrkki
Hondisti kirjoitti:
No, testaajat eivät ole kilpakuljettajia, vaan tavallaan harrasteljoita. Kyllä kunnollisella 1000cc katu-superpyörällä pääsee samoihin kierrosaikoihin tuollaisen 500cc Moto-GP -pyörän kanssa, mikäli kuljettaja osaa asiansa. Ei noissa puolilitraisissa kaksitahtisissa kuitenkaan NIIN paljon tehoa ole, vaikka ovatkin kokoonsa hähden hurjan tehokkaita pelejä.
No mäkin olen kyllä ihan eri mieltä! Mitenkään sen kummemmin perustelematta, mutta kun se näyttää olevan täällä tapana...
- mopo gp
Kyllikki Nyrkki kirjoitti:
No mäkin olen kyllä ihan eri mieltä! Mitenkään sen kummemmin perustelematta, mutta kun se näyttää olevan täällä tapana...
onkos noissa moto gp pyörissä kaksitahtikoneet?
- _eieiei_
mopo gp kirjoitti:
onkos noissa moto gp pyörissä kaksitahtikoneet?
2 tahti 500cc pyörät poistuivat lopullisesti vuonna 2002 radoilta. joku on nyt jämähtänyt menneisyyteen, kun näyttäisi vieläkin kuvittelevan pyörien olevan 500cc 2 tahtipelejä moottoreiltaan. 4 tahtia ja 800cc on tällä hetkellä spesifikaatio moto gp:ssä. tiedä sitten tuosta 500cc 2 tahti vastaan tän päivän katu cbr1000. en ota kantaa, mutta sen sanon, että ennenkuin alkaa "tietämään" vois ottaa pikkasen paremmin asioista selvää.
PS. ei nyt jaksa tota shiftiä painella tähän aikaan ;) - Turo--Inkeri
Hondisti kirjoitti:
No, testaajat eivät ole kilpakuljettajia, vaan tavallaan harrasteljoita. Kyllä kunnollisella 1000cc katu-superpyörällä pääsee samoihin kierrosaikoihin tuollaisen 500cc Moto-GP -pyörän kanssa, mikäli kuljettaja osaa asiansa. Ei noissa puolilitraisissa kaksitahtisissa kuitenkaan NIIN paljon tehoa ole, vaikka ovatkin kokoonsa hähden hurjan tehokkaita pelejä.
jotka kyykkypyöriä rata-ajossa testaavat, ovat useimmiten kansallisella tai EM-tasolla ajavia/ajaneita kilpakuskeja.
Millään katupyörällä ei olisi pärjännyt myöskään 500cc Grand prix-pyörälle (sellaista ei vielä kutsuttu motogp-pyöräksi, ne olivat ensin 1000cc ja nyt 800cc nelitahtisia). Ja 500cc 2-tahtipeleillä ei ole ajettu enää moneen vuoteen.
- utelias.
Siis onko niin, että jos vaikkapa itse Rossi ajaisi kovimmalla superbikella ja sitten omalla gp-pyörällään ratakierroksen, niin ero olisi selvä motogp-pyörän eduksi ?
- Turo--Inkeri
paraskin superbike pohjautuu katupeliin, ja on selvästi hitaampi kuin pelkästään rata-ajoon rakennettu prototyyppikilpuri. Tosin jos MM-superbikessa saisi käyttää Michelinin ja Bridgestonen renkaita, ne olisivat 1-2 sekkaa kierroksella nopeampia. Mutta silti selvästi motogp-pelejä jäljessä.
- TestMan
Tässäpä puitavaa vakiopyörien osalta testiratana oli Jerez:
Supersport
Honda CBR600RR
Best lap: 1.54.789
Kawasaki ZX-6R
Best lap: 1.54.387
Suzuki GSX-R600
Best lap: 1.54.408
Triumph Daytona 675
Best lap: 1.53.848
Yamaha YZF-R6
Best lap: 1.54.260
Maxisport
Aprilia RSV Mille Factory
Best lap: 1.52.514
Ducati 999S
Best lap: 1.53.624
Suzuki GSX-R750
Best lap: 1.54.053
Superbike
Honda CBR1000RR
Best lap: 1.53.523
Kawasaki ZX-10R
Best lap: 1.52.573
MV AGUSTA F4 1000R
Best lap: 1.51.172
Suzuki GSX-R1000
Best lap: 1.52.723
Yamaha YZF-R1
Best lap: 1.53.217- TestMan
Testistä puuttui ja varmasti lopputulokset parhaampien aikojen osalta olisivat olleet reilusti alle 1.50. Tarkoitan seuraavia pyöriä:
MV Agusta F4CC
Ducati Desmosedici RR - Turo--Inkeri
tämän vuoden motogp-kisassa Dani Pedrosalle 1,39.402, siis toistakymmentä sekkaa per kierros nopeampi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32718Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581351Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271028
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä181016Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071010Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk299908- 42899
- 72875