kertokee kertokee

kertokaahan nyt astian tunt...

että mitenkäs tällän motogp pyärä eroaa normaaliin liikenteeseen tarkoitetusta pyärästä? Ainakin mallimerkit on samat mutta mites suorituskyky gp pyärä versus siviilipyärä?

14

1594

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turo--Inkeri

      kaikista olennaisin ero on se, että katupyörät ovat sarjavalmisteisia, motogp-vehkeet taas eivät saa olla. Ne ovat prototyyppikilpureita, kuten F1-autotkin. Superbiket/supersportit puolestaan pitää perustua katupyörään (vaikka etäisesti, mutta silti).

      Suorituskyky gp-pyörissä on aivan toiselta planeetalta. Mediassa kohistiin muutama vuosi sitten, kun Suzukin motogp-tiimi, ja jenkkien AMA-superbike mestaruuden voittanut tiimi testasivat samaan aikaan samalla radalla. Jotkut väittivät, että superbike tulee olemaan yhtä nopea kuin GSV-R motogp kilpuri, mutta lopulta kierrosajoissa oli noin 3-3.5 sekkaa motogp pyörän hyväksi. Suzuki oli silloin jenkkien superbike-mestari, ja motogp:ssä taas keskikastissa; Hondan superbike-kilpurin ja motogp-kilpurin kesken ero olisi ollut vielä murskaavampi.

      Jollain radoilla kuten esim. "vanhalla", nykyisin jo historiaan jääneellä Assenin radalla SBK-pelit pääsivät kierrosajoissa hyvin likelle motogp-kilpureita. Mutta yleensä ero on selkeä, ja nykyisin vieläkin enemmän kun superbiket ovat naimisissa yhden rengasmerkin kanssa, mikä ´hidastaa´ niitä ainakin 1-2 sekkaa per kierros.

    • Hondisti

      Eipä noita 500cc kaksitahtisia, nelisylinterisiä katupyöriä ole enää vuosiin ollut tuotannossa, eli moottoriltaan ihan eri laitteita. Rungoltaan esim Honda CBR600 on täysiverinen Moto-GP -pyörä (=yksi yhteen), mutta moottori poikkeaa vahvasti. Suorituskyvyssä on samankokoisiin katupyöriin verrattuna huima ero, mutta esim. Honda CBR1000 pärjää kohtalaisesti Moto-GP -pyörille, kunhan sitä hieman keventää.

      • Turo--Inkeri

        kas tässäpä on kaveri, jolla on todella raju fiksaatio CBR600:een...

        Mikään katupyörä ei ole rungoltaan 1:1 täysiverisen motogp-pyörän kanssa. Tai Ducati Desmosedici saattaa jopa olla, mutta hintalapussakin on lähemmäs satku. Kaikki ns. normaalit katupyörät (kuten CBR600) ovat todella todella kaukana motogp-kilpureista rungoltaan, kuten myös ihan jokaiselta muultakin komponentiltaan. Jos CBR:n runko muistuttaa hieman jotain motogp-pyörää, se on sitten 5 tai 10 vuoden takaista motogp-pyörää, ei nykyistä eikä sinne päinkään.

        Itse asiassa gp-pyörissä ei edes SAA olla yhtään samaa osaa kuin katupyörissä, se kielletään jo säännöissä. Ei tästä ole pitkä aika, kun WCM-tiimin "vahvasti modifioitu" R1 kiellettiin pois sarjasta, koska sen katsottiin perustuvan kuitenkin katupeliin.

        Jollain aikavälillähän teknologia toki "suodattuu" GP:stä alaspäin muihin kilpaluokkiin ja lopulta katupyöriin, hyvänä esimerkkinä vaikkapa radiaalikiinnitteiset monobloc-jarrut, jotka alkavat nyt olla standardi uusimmissa kyykyissä.

        Eikä vakio CBR1000:lla ole yhtään minkäänlaista jakoa motogp-pyörälle. Edes 50 kertaa kalliimpi tehtaan MM-Superbike kilpuri ei pärjää Hondan 800cc V-4:lle. Ei tehoissa, eikä VARSINKAAN mutkanopeuksissa, gp-pyörä on siellä aivan omassa kastissaan.

        Kiihtyvyyskin on "hieman" toista luokkaa, ei tästä ole pitkä aika kun mainitsivat Eurosportilla, että jossain oli järjestetty testi jossa oli mitattu GSXR1000:n kiihtyvyys jostain, en nyt muista tarkalleen mistä mihin, olisiko ollut n.80 nopeudesta jonnekin 250 tienoille (sellainen alue, jolla merkitystä radalla ajettaessa). Sillä tuo kesti n.8 sekuntia, ja tehtaan motogp-pyörällä n.4 sekkaa.


      • Reiman
        Turo--Inkeri kirjoitti:

        kas tässäpä on kaveri, jolla on todella raju fiksaatio CBR600:een...

        Mikään katupyörä ei ole rungoltaan 1:1 täysiverisen motogp-pyörän kanssa. Tai Ducati Desmosedici saattaa jopa olla, mutta hintalapussakin on lähemmäs satku. Kaikki ns. normaalit katupyörät (kuten CBR600) ovat todella todella kaukana motogp-kilpureista rungoltaan, kuten myös ihan jokaiselta muultakin komponentiltaan. Jos CBR:n runko muistuttaa hieman jotain motogp-pyörää, se on sitten 5 tai 10 vuoden takaista motogp-pyörää, ei nykyistä eikä sinne päinkään.

        Itse asiassa gp-pyörissä ei edes SAA olla yhtään samaa osaa kuin katupyörissä, se kielletään jo säännöissä. Ei tästä ole pitkä aika, kun WCM-tiimin "vahvasti modifioitu" R1 kiellettiin pois sarjasta, koska sen katsottiin perustuvan kuitenkin katupeliin.

        Jollain aikavälillähän teknologia toki "suodattuu" GP:stä alaspäin muihin kilpaluokkiin ja lopulta katupyöriin, hyvänä esimerkkinä vaikkapa radiaalikiinnitteiset monobloc-jarrut, jotka alkavat nyt olla standardi uusimmissa kyykyissä.

        Eikä vakio CBR1000:lla ole yhtään minkäänlaista jakoa motogp-pyörälle. Edes 50 kertaa kalliimpi tehtaan MM-Superbike kilpuri ei pärjää Hondan 800cc V-4:lle. Ei tehoissa, eikä VARSINKAAN mutkanopeuksissa, gp-pyörä on siellä aivan omassa kastissaan.

        Kiihtyvyyskin on "hieman" toista luokkaa, ei tästä ole pitkä aika kun mainitsivat Eurosportilla, että jossain oli järjestetty testi jossa oli mitattu GSXR1000:n kiihtyvyys jostain, en nyt muista tarkalleen mistä mihin, olisiko ollut n.80 nopeudesta jonnekin 250 tienoille (sellainen alue, jolla merkitystä radalla ajettaessa). Sillä tuo kesti n.8 sekuntia, ja tehtaan motogp-pyörällä n.4 sekkaa.

        Ei tässä nyt ole lähdettä edessä, mutta muistista poimittuna se on noin näin...

        Taannoisessa suurtestissä parhaat 1000-kuutioiset pääsivät Valencian radalla tuonne 1.55 min kierrosaikoihin.

        Ai Rossin rataennätyskö? No se on Valenciassa noin 15 sek nopeampi, karvan päälle 1.40 min.

        Ero on päätähuimaava.


      • Hondisti
        Reiman kirjoitti:

        Ei tässä nyt ole lähdettä edessä, mutta muistista poimittuna se on noin näin...

        Taannoisessa suurtestissä parhaat 1000-kuutioiset pääsivät Valencian radalla tuonne 1.55 min kierrosaikoihin.

        Ai Rossin rataennätyskö? No se on Valenciassa noin 15 sek nopeampi, karvan päälle 1.40 min.

        Ero on päätähuimaava.

        No, testaajat eivät ole kilpakuljettajia, vaan tavallaan harrasteljoita. Kyllä kunnollisella 1000cc katu-superpyörällä pääsee samoihin kierrosaikoihin tuollaisen 500cc Moto-GP -pyörän kanssa, mikäli kuljettaja osaa asiansa. Ei noissa puolilitraisissa kaksitahtisissa kuitenkaan NIIN paljon tehoa ole, vaikka ovatkin kokoonsa hähden hurjan tehokkaita pelejä.


      • Kyllikki Nyrkki
        Hondisti kirjoitti:

        No, testaajat eivät ole kilpakuljettajia, vaan tavallaan harrasteljoita. Kyllä kunnollisella 1000cc katu-superpyörällä pääsee samoihin kierrosaikoihin tuollaisen 500cc Moto-GP -pyörän kanssa, mikäli kuljettaja osaa asiansa. Ei noissa puolilitraisissa kaksitahtisissa kuitenkaan NIIN paljon tehoa ole, vaikka ovatkin kokoonsa hähden hurjan tehokkaita pelejä.

        No mäkin olen kyllä ihan eri mieltä! Mitenkään sen kummemmin perustelematta, mutta kun se näyttää olevan täällä tapana...


      • mopo gp
        Kyllikki Nyrkki kirjoitti:

        No mäkin olen kyllä ihan eri mieltä! Mitenkään sen kummemmin perustelematta, mutta kun se näyttää olevan täällä tapana...

        onkos noissa moto gp pyörissä kaksitahtikoneet?


      • _eieiei_
        mopo gp kirjoitti:

        onkos noissa moto gp pyörissä kaksitahtikoneet?

        2 tahti 500cc pyörät poistuivat lopullisesti vuonna 2002 radoilta. joku on nyt jämähtänyt menneisyyteen, kun näyttäisi vieläkin kuvittelevan pyörien olevan 500cc 2 tahtipelejä moottoreiltaan. 4 tahtia ja 800cc on tällä hetkellä spesifikaatio moto gp:ssä. tiedä sitten tuosta 500cc 2 tahti vastaan tän päivän katu cbr1000. en ota kantaa, mutta sen sanon, että ennenkuin alkaa "tietämään" vois ottaa pikkasen paremmin asioista selvää.

        PS. ei nyt jaksa tota shiftiä painella tähän aikaan ;)


      • Turo--Inkeri
        Hondisti kirjoitti:

        No, testaajat eivät ole kilpakuljettajia, vaan tavallaan harrasteljoita. Kyllä kunnollisella 1000cc katu-superpyörällä pääsee samoihin kierrosaikoihin tuollaisen 500cc Moto-GP -pyörän kanssa, mikäli kuljettaja osaa asiansa. Ei noissa puolilitraisissa kaksitahtisissa kuitenkaan NIIN paljon tehoa ole, vaikka ovatkin kokoonsa hähden hurjan tehokkaita pelejä.

        jotka kyykkypyöriä rata-ajossa testaavat, ovat useimmiten kansallisella tai EM-tasolla ajavia/ajaneita kilpakuskeja.

        Millään katupyörällä ei olisi pärjännyt myöskään 500cc Grand prix-pyörälle (sellaista ei vielä kutsuttu motogp-pyöräksi, ne olivat ensin 1000cc ja nyt 800cc nelitahtisia). Ja 500cc 2-tahtipeleillä ei ole ajettu enää moneen vuoteen.


    • utelias.

      Siis onko niin, että jos vaikkapa itse Rossi ajaisi kovimmalla superbikella ja sitten omalla gp-pyörällään ratakierroksen, niin ero olisi selvä motogp-pyörän eduksi ?

      • Turo--Inkeri

        paraskin superbike pohjautuu katupeliin, ja on selvästi hitaampi kuin pelkästään rata-ajoon rakennettu prototyyppikilpuri. Tosin jos MM-superbikessa saisi käyttää Michelinin ja Bridgestonen renkaita, ne olisivat 1-2 sekkaa kierroksella nopeampia. Mutta silti selvästi motogp-pelejä jäljessä.


    • TestMan

      Tässäpä puitavaa vakiopyörien osalta testiratana oli Jerez:

      Supersport

      Honda CBR600RR      
      Best lap: 1.54.789

      Kawasaki ZX-6R      
      Best lap: 1.54.387

      Suzuki GSX-R600   
      Best lap: 1.54.408

      Triumph Daytona 675   
      Best lap: 1.53.848

      Yamaha YZF-R6   
      Best lap: 1.54.260


      Maxisport

      Aprilia RSV Mille Factory    
      Best lap: 1.52.514

      Ducati 999S
      Best lap: 1.53.624

      Suzuki GSX-R750
      Best lap: 1.54.053

      Superbike

      Honda CBR1000RR
      Best lap: 1.53.523

      Kawasaki ZX-10R
      Best lap: 1.52.573

      MV AGUSTA F4 1000R
      Best lap: 1.51.172

      Suzuki GSX-R1000
      Best lap: 1.52.723

      Yamaha YZF-R1
      Best lap: 1.53.217

      • TestMan

        Testistä puuttui ja varmasti lopputulokset parhaampien aikojen osalta olisivat olleet reilusti alle 1.50. Tarkoitan seuraavia pyöriä:

        MV Agusta F4CC
        Ducati Desmosedici RR


      • Turo--Inkeri

        tämän vuoden motogp-kisassa Dani Pedrosalle 1,39.402, siis toistakymmentä sekkaa per kierros nopeampi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      3
      2718
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1351
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1165
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1028
    5. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      18
      1016
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      207
      1010
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      299
      908
    9. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      899
    10. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      875
    Aihe