Vuonna 1971 kuolleen perinnön jako?

Vuonna 1971 kuolleelta isältä jäi vaimo ja lapsia. Avioehtoa ei ollut. Kuolinpesää ei ole vielä jaettu. Meneekö sen jako näin:

1) Ensin suoritetaan avio-omaisuuden ositus, jonka jälkeen puolet omaisuudesta kuuluu äidille ja puolet lapsille.

2) Lapset voivat jakaa isän perinnön milloin haluavat.

3) Äiti hallitsee omaa osuuttaan kuolemaansa saakka. Lapset perivät aikanaan sen, mitä hänellä kuollessan on.

5

1063

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tintterstaalia

      näin mutta osituksessa ei välttämättä mene puolet äidille ja puolet lapsille. Riippuu joutuuko tasinkoa leskelle maksamaan, ja jos joutuu minkä verran. Nämä tiedothan löydätte perunkirjasta, joka on tehty heti isänne kuoleman jälkeen.

      Ositushan tehdään siten, että vainajan ja lesken omaisuus tasataan. Esim. jos vainajalla omaisuutta 100000€ ja leskellä 50000€. Sadasta tuhannesta ei anneta automaattisesti puolta leskelle vaan tasataan niin, että annetaan 25000€ tasinkoa ja siten vainajan ja lesken omaisuus molemminlla on 75000€. Jos taas tilanne olisi toisinpäin, leski voi ilmoittaa vainajan rintaperillisille, ettei anna tasinkoa.

      Äskeisen esimerkin mukaan lapsille jää peritöä 75000€ ja sen saa jakaa kukuin miten tahtoo.

      Leski toki määrää omasta omaisuudestaan ja lesken kuoltua sitten perinnön saajina on tosiaan hänen lapset. Heidän lakiosansa on puolet lesken jäämistöstä, lopusta hän voi säätää testamentilla. Jos testamenttia ei ole, koko perinnön saajina on lapset (ja mahdollisesti heidän sijaisperijät)

      • Kiitos hyvästä vastauksesta! Se vastannee nykyisin voimassa olevaa lakia. Hiukan epäilin, että vuonna 1971 olivat joltakin osin erilaiset lait voimassa ja että tapaukseen sovellettaisiin sen ajan lakeja.

        Otetaanko lesken omaisuus huomioon kuolinvuoden tilanteen vai osituksen toimeenpanovuoden mukaisena? En ole nähnyt perukirjaa, mutta eiköhän siinä lueteltu vain vainajan omaisuus.


      • Tintterstaalia
        Timontti kirjoitti:

        Kiitos hyvästä vastauksesta! Se vastannee nykyisin voimassa olevaa lakia. Hiukan epäilin, että vuonna 1971 olivat joltakin osin erilaiset lait voimassa ja että tapaukseen sovellettaisiin sen ajan lakeja.

        Otetaanko lesken omaisuus huomioon kuolinvuoden tilanteen vai osituksen toimeenpanovuoden mukaisena? En ole nähnyt perukirjaa, mutta eiköhän siinä lueteltu vain vainajan omaisuus.

        tarkoitat varmaan sitä teidän isän jäämistön jakamista. Siinä huomioon otetaan sen perunkirjan mukainen tilanne. Eli tilanne, mikä oli isänne kuolinhetkellä. Perunkirjassa tulee luetella myös lesken varat ja velat. Ja perunkirjan tietoja voitte kysellä maistraatista jos tiedot ovat hukassa. Lakiinkaan ei ole näiltä osin tullut järeitä muutoksia, joten suht samoilla pelisäännöillä pelattiin myös isäsi kuolinhetkellä.

        Tokihan sitten kun leski kuolee aikanaan, niin silloin tilanne on se, mikä hänen kuolinhetkellään on.


      • Tintterstaalia kirjoitti:

        tarkoitat varmaan sitä teidän isän jäämistön jakamista. Siinä huomioon otetaan sen perunkirjan mukainen tilanne. Eli tilanne, mikä oli isänne kuolinhetkellä. Perunkirjassa tulee luetella myös lesken varat ja velat. Ja perunkirjan tietoja voitte kysellä maistraatista jos tiedot ovat hukassa. Lakiinkaan ei ole näiltä osin tullut järeitä muutoksia, joten suht samoilla pelisäännöillä pelattiin myös isäsi kuolinhetkellä.

        Tokihan sitten kun leski kuolee aikanaan, niin silloin tilanne on se, mikä hänen kuolinhetkellään on.

        Oikein paljon kiitoksia näistä hyvistä neuvoista!


      • Tinteerstaalia
        Timontti kirjoitti:

        Oikein paljon kiitoksia näistä hyvistä neuvoista!

        Toivottavasti on avuksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      108
      867
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe