2 km on nykyään liian pitkä koulumatka

Anonyymi-ap

Hesarissa päivitellään lapset joutuu nyt kulkemaan 2 km kouluun jösses. Ruostefillarilla tuo matka menee vaikka miten äkkiä ja kunto kasvaa. Nykyään liikkuminen ja liikunta on lapsilta kielletty koulumatkalla mutta koulussa pitää sitten olla personal rainer.

122

1271

Vastaukset 122

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi00001

Minä kävelin kansankouluun 4 km suuntaa jos kävely ei onnistunut lumihangessa niin sain selkäsaunan äidiltä ja piti painua takaisin kouluun itku kurkussa ei siihen aikaan pentuja passattu eli 1960-1970 luvulla koulun aloitin vuona 1962 jäin vielä luokalleni ja laiskaan kun en kunnolla jaksanut koulua käydä takamus oli punaisena piiskan antamisesta että kuri oli sellainen nykyisin hemmotellaan lapsia kulkuvälineillä viisi senttiä alkaa olla liikaa nyky lapsille

• Anonyymi00003

minä hiihdin kesät talvet kyläkouluun 7 kilometrin päähän

• Anonyymi00010
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Minulla oli 58 kilometrin koulumatka. Pakkasta aina 47 ja vettä sato. Joskus räntääki. Karhuja oli kaapäin ja susia kasojen rivveinä.
        Nehän söi minut joka päivä männentullen.
        Koulupäivä piätty seittemältä illalla. Kotona olin kymmenen seutuvilla, jos kukkaa ei ollu varastanu suksia.
        Sittä piti lypsee lehmät, laittoo niille rehut ja isäukolle evväät sumuks valamiiks.
        Uamuyöllä pistin tulen leivinuunniin ja paiston leivät. Sittä vuon tuas navettatöille.
        Ne kun sain tehtyvä, niin eiku hiihtämmään kouluun. Kolomelta kun lähti sivakoimmaan niin kuuvelta oli koululla.
        Sittä vuoan tulet luokkahuonneen uunniin ja siivvoommaan.
        Ei siinä paljon joutanna huilloommaan, vuoan kyllä kannatti.
        Viijessä vuojessa luvin ihteni maisteriksi ja kahessa lisävuojessa intin ihteni tohtoriksi.
        Nyt oun evuskunnan puhemiehenä, vaikken oo kyllä heävi puhuja. Enempi vain mussutan ja punastelen.
        Aika hurjalta suattaa vaikuttoo, mutta uskokee pois. Ykskään sana ei ou totta.

• Anonyymi00012
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Ja molempiin suuntiin oli ylämäki!!!🤣🤣🤣

• Anonyymi00016
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Samoin minä ja kävin kaikki illat töissä ja elätin 12 sisarusta.

• Anonyymi00018

Oli sulla tyhmät vanhemmat. Minä oisin isona vetänyt turpiin kostoksi.

• Anonyymi00022
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Ee ollunna mäkijä ollenkaa sillo. Liekköön nuita sillo viellä ies keksitty, vuan tohtoriksi piästyvä löyty sellane alamäk, jottei ou loppuva näkynnä.

• Anonyymi00031

Selkäsaunat pitäisi tuoda takaisin kasvatukseen.

• Anonyymi00032
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Ja siitä se alamäki sitten alkoikin.

• Anonyymi00035
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Minulla oli 58 kilometrin koulumatka. Pakkasta aina 47 ja vettä sato. Joskus räntääki. Karhuja oli kaapäin ja susia kasojen rivveinä.
        Koulupäivä piätty seittemältä illalla. Kotona olin kymmenen seutuvilla, jos kukkaa ei ollu varastanu suksia.
        Sittä piti lypsee lehmät, laittoo niille rehut ja isäukolle evväät sumuks valamiiks.
        Uamuyöllä pistin tulen leivinuunniin ja paiston leivät. Sittä vuon tuas navettatöille.
        Ne kun sain tehtyvä, niin eiku hiihtämmään kouluun. Kolomelta kun lähti sivakoimmaan niin kuuvelta oli koululla.
        Viijessä vuojessa luvin ihteni maisteriksi ja kahessa lisävuojessa intin ihteni tohtoriksi.
        Nyt oun evuskunnan puhemiehenä, vaikken oo kyllä heävi puhuja. Enempi vain mussutan ja punastelen.

VAU, HIENOSTI TEHTY, UPEAA!

• Anonyymi00054
        Anonyymi00031 kirjoitti:

Selkäsaunat pitäisi tuoda takaisin kasvatukseen.

Miten luulet sen asiaa auttavan? Viime vuosituhannelle jämähtäneet tarjoavat tuollaista keinoa. - Taidat peukuttaa itseäsi.

• Anonyymi00074

Anonyymi00001
        2026-08-04 13:23:08

Jos samoin ajattelet nykyisistä lasten lastenlapsestasi, niin onpa surullista.

• Anonyymi00078

Pissasitko joka päivä housuun parilla ekaluokalla, kun et uskaltanut pyytää lupaa päästä vessaan. Niitä oli 50-luvun lopulla muutama.

• Anonyymi00082

Mamua joutuu kävelemään hihhh. Onneksi lapseni ei tartte mennä mamujen kanssa samaan kouluun olen onnekas

• Anonyymi00083
        Anonyymi00010 kirjoitti:

Et taida olla mamu eihän mamu tollasta viitsisi tehdä

• Anonyymi00106
        Anonyymi00003 kirjoitti:

No liittyyks tää nyt tähän itäkeskuksen mamukouluihin johon se oma lapsi pistetään väkisin sieltä rauhallisemmalta omalta asuin alueelta siirtymään kaaoksen keskelle itiksen kouluun vaikka siinä lähempänä olis turvallisempi koulu ja kasvuympäristö.

Olen kyllä samaa mieltä noiden vanhempien kanssa varsinkin nyt kun uutisissa ollut jopa tyttöjengejä siellä sunnalla jotka joukolla käy yhden kimppuun. En minäkään tuonne lapsiani haluis laittaa.

• Anonyymi00115

Ei passattu niin , mutta kyllä oli kuri! opettaja löi paksulla kirjalla päähän yhtä saman luokkalaista poikaa, kun ei ollut kunnolla tunnilla! Ja sodan käynyt ja jo eläkkeellä oleva opettaja, tarkisti ensin kynnen alukset ,että onko ne puhtaat. Ja ,sitten ryhtyi opettamaan , ja komensi

nurkkaan häpeämään ! ja myös virassa olevat opettajat ja joutu jälki istuntoon ja tekee laiskan läksyjä. Kyllä vanhemmat kuuli heti , miten huonosti oli Heidän lapsi käyttäytynyt.Kyllå ja kotonakin sai satikutia!

Kun olin Ala- asteella silloin oli kovat pakkaset, 45 astetta pakkasta. No minulla ei ollut noin paljoa kouluun matkaa, kun vain kilometrin , mutta järveltä kyllä semmoinen tuulen vinkkaa.

, Että tuntu se niin jäätävältä poskilla.

• Anonyymi00125
        Anonyymi00003 kirjoitti:

Aloittajalla ei ole lasten lasten lapsia, siinä se ,
        vanhoista naisista tulee tuollaisia valittajia.

• Anonyymi00127
        Anonyymi00012 kirjoitti:

Jep, ja aina vastatuuli.

• Anonyymi00002

Nykyään pennut ovat läskejä paskamahoja jo pennuista lähtien. Joutaisivat pyöräillä tai juosta kouluun. Afrikassakin juoksevat kymmeniä kilometrejä kouluun aina suuntaansa ilman valituksia.

• Anonyymi00004

Joo. Meidän ikäpolvi on läskejä paskamahoja vasta vanhempana, vai mitä. Emmekä ole onnellisia omassa elämässämme.

• Anonyymi00008
        Anonyymi00004 kirjoitti:

Joo. Meidän ikäpolvi on läskejä paskamahoja vasta vanhempana, vai mitä. Emmekä ole onnellisia omassa elämässämme.

Ihmisistä tulee läskejä paskamahoja aikaisemmin kohta ei kuulemma ole enää työkykyisiä 50v Suomessa

• Anonyymi00014

...ilmankos ovat liikuntaan kyllästyneet , taksilla suhauttavat KELAan ... ja muistavat valittaa , GOLD-kortti pitää saada ..

• Anonyymi00020

Ei kaikki ole jos omasi on.

• Anonyymi00021
        Anonyymi00014 kirjoitti:

...ilmankos ovat liikuntaan kyllästyneet , taksilla suhauttavat KELAan ... ja muistavat valittaa , GOLD-kortti pitää saada ..

Höpöhöpö persu.

• Anonyymi00024
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Ihmisistä tulee läskejä paskamahoja aikaisemmin kohta ei kuulemma ole enää työkykyisiä 50v Suomessa

Mutta onhan meillä matuja jotka tekee työt😂

• Anonyymi00047

Itsehän olette lapsenne kasvattaneet.

• Anonyymi00057
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Siksi tarvitaan salskeita nuoria neek....siis karvarant....tarkoitan insinöörejä että saadaan elätt.....siis hyviä työntekijöitä

• Anonyymi00084

Sen takia afrikkalaiset ryntää suomeen kun kyllästyttää juoksu. Suomessa mamu saa taksin kelan piikkiin.

• Anonyymi00090

Niin kenen, ei meidän.

• Anonyymi00101

Tuo valitettavasti on erittäin totta. Katsokaa nykylapsia uimarannalla ja katsokaa erityisesti näiden ruokailua. Jos tuon ikäisinä ovat tuossa kunnossa ja tuon näköisiä niin eipä tulevaisuus kovin hyvää lupaa. Vertailun vuoksi katselin kuvia jostain 50-60-luvulta, ei yhtään lihavaa lasta eikä ainuttakaan limsapulloa tai hillomunkkia. Eikä yhtäkään sähkökäyttöistä kulkupeliä, itse piti polkea tai potkia että eteenpäin pääsivät.

• Anonyymi00111
        Anonyymi00008 kirjoitti:

Vanhemmat ovat pilanneet monta lasta.
        Jos ei vanhemmat niin isovanhemmat.

• Anonyymi00132
        Anonyymi00024 kirjoitti:

Mutta onhan meillä matuja jotka tekee työt😂

...tuohon voisi lisätä jonkun naurunaaman ... ellei v-tuttaisi niin ankarasti ...

• Anonyymi00005

Ei oo kyllä nuorisokaan.Suuri osa mielenterveys potilaana,massennus,unettomuus ja osa jo hoitolaitoksessa.Valmistuvat koulusta työttömiksi vetkuloiksi jos edes valmistuvat.
      Liekkö onnellisia äitin ja isin kultamurut.

• Anonyymi00040

Kännykkä lyöty kouraan jo, kun ikää max 2 vee.

• Anonyymi00048
        Anonyymi00040 kirjoitti:

Ja sen teki iskä ja äiskä.

• Anonyymi00075
        Anonyymi00040 kirjoitti:

Niin meilläkin, nyt lapset ovat hyvinvoivia ja hoitavat myös vanhempansa ihanasti.

Ainakaan meillä ei epäonnistuttu.

• Anonyymi00007

Vähän vanhempana kun painaa 200 kg ja liikuntakyky on mennyt toivoo että voisi vähän liikkua. Liikunta ei ole riesa vaan lahja

• Anonyymi00041

Kyllä 200kg liikkuu, mutta tuohon vielä 50 kg päälle, voipi olla hankalaa🤣

• Anonyymi00009

Minulla koulumatka oli 169km per suunta, talvella se hiihdettiin ja kesällä veivattiin ruostepolkupyörällä!

• Anonyymi00011

Vapaan kasvatuksen tulosten jälkeläiset eivät osaa kasvattaa lapsiaan, tuttiaika kun on ohi, niin kännykkä paiskataan viihdykkeeksi, ettei lapsi häiritsisi.

• Anonyymi00013

Terppaleiskius kaikille paskamahoille ja pullamössökakaroille!

Täällä koodailee aito sigma-uros Jusi-tiedät-jo-kyllä-mikä-setä

Sillon 1800-luvun alkupuolella minun nuoruudessani hiihdettiin 425 kilometriä per SUUNTA kansakouluun rikkinäisillä suksilla, jotka ovat kulkeneet suvussani jo vuosituhansia. Maalit kuluneet pois jo vuosikymmeniä ennen isoäitini syntymää. Jaloissa ne tuntuivat kuin olisi jaloissa peltikatot jalassa. Piti vielä hiihtää kerran kotiin tuomaan sukset takasin kahdelletoista nälkiintynelle veljelilleni. Koulussakaan ei ollut niin mukavaa kuin nykyään yhteiskouluissa. Luokkahuoneissa käytettiin ankaraa ja julkista kurinpitoa karttakepillä. Jos nykyään opettaja hipaiseekaan oppilasta ohimennen hän saa syytöksen lapsen pahoinpitelystä.

Ruokakin piti metsästää itse lähimetsästä ja jos ei saanut saalista, niin ei sinä päivänä saanut syödäkseen ja se piti kestää. Sellainen kasvatus kouluissa luo itsekuria lapsiin ja mielestäni nykyään pitäisi nimenomaan käyttää näitä iänikuisia kasvatusmenetelmiä, jota toimivat edellisiin sukupolviin, niin eiköhän nämä plösöt sitä kestä. Toinen vaihtoehto olisi lähettää oppilaat armeijaan taikka sotilaskoulutukseen, jossa ainakin minä opin mitä tarkoittaa olla tosimies.

Summa sumarum; nykynuoret ovat sokerista tehtyjä eivätkä tule pärjäämään oikeassa yhteiskunnassa woke-koulutuksesta päästyään. Ratkaisut; sotilakoulutukseen lähettäminen taikka ruumiillinen kurinpito.

Kiitos kun luit!

• Anonyymi00015

Sähkö pyörällä taittuu pidempikin matka, eikä tuu hiki.

• Anonyymi00023

Kuulepas sähköpyörä.
        Sulla näyttää olevan koulu vasta alussa, kun et osaa yhdyssanoja. Vai onko tuota suvussa?

• Anonyymi00076
        Anonyymi00023 kirjoitti:

Kuulepas sähköpyörä.
        Sulla näyttää olevan koulu vasta alussa, kun et osaa yhdyssanoja. Vai onko tuota suvussa?

Kirjoitan usein virheellisesti, ne tullee paremmin luettua.

• Anonyymi00017

Nykynuoret valittavat siitä, että koulun vessoissa on pisuaarit, mutta ei kakuaareja. Pitää mennä sinne koppiin ähkimään ja joku sitten tulee huitomaan märällä vessapaperilla.

• Anonyymi00019

Nykynuoret onanoi koulun vessassa. Nyt oikeasti tämän pitää loppua.

• Anonyymi00025

5 km suuntaan oli koulumatka 80 luvulla kesällä pyörällä ja talvella pyörä jalan tai potkukelkka...ite joutui korjaan pyörän joz meni kumi puhki tai ketju poikki .isä opetti joskus 6 vuotiaana miten korjataan..
      Jos ei saanu korjattua piti kävellä...

• Anonyymi00026

Eipä tuo matka yhtään lyhentynyt vaikka maailma kehittyy. Kouluun piti mennä
        se 5 kilometrin taival ja sitten lompsoteltiin päivällä takaisin kotiin.
        Pian sen koulumatkan oppi ajamaan äitin vanhalla Pyrkijä polkupyörällä.
        Monessa perheessä ei ollut edes naisten pyörää vaan pienet lapset polkivat
        miesten pyörää sieltä tankojen välistä niin että pyörä oli kallellaan oikealle ja
        ajaja vasemmalle. Hurjan näköistä menoa ja vaarallistakin.

• Anonyymi00070

Sulla on ollut nuori isä opettamassa..6v. ketjujen korjausta!

• Anonyymi00073

Itsellä oli tuuria et oli vain 2.3 km yhteen suuntaan. Talvella kovimmilla pakkasilla kävellen. Mutta samassa koulissa oli yhden perheen pojat. Kouluun mitattu matka 4.9 km. Koulukyydin olisi saaneet jos olisi ollu se 5 km. Joutuivat kävelemään ja kulkemaan millä milloinkin. Joka päivä kävivät kyllä koulussa.

• Anonyymi00077

oletko vielä terve ettei kolota tai tarvi käydä hieronnoissa.

riittikö opiskeluintoa esim. insinööriksi saakka.

• Anonyymi00027

2km🤔🤔juu on eka -neljäs luokkalaisille!mutta aikoinaan kun aloitin ylä-asteenniin klo0600 ylös,o7,05 bussiin ja takasin olin noi 15,15-1530 eli monella työssä ei tuli edes noin pitkää päivää ja asiat saa jättää sinne! Et miettimään vähän

• Anonyymi00028

Ihmiset ulkoilevat koulun jälkeen, kun levätty. Ei aamulla kylmässä väsyneenä ja masentuneena. Kävelkää itse ja auto kotiin aikuiset miehet, älkää lapsia kiusatko.

• Anonyymi00029

Kyllä mää kävelen ja mulla on vaan ruostefillari

• Anonyymi00037
        Anonyymi00029 kirjoitti:

Kyllä mää kävelen ja mulla on vaan ruostefillari

Mikä on ruoste fillari....?

• Anonyymi00030

Viimeiset puolensataa vuotta on yli viiden kilometrin päästä ollut koulukyyti järjestettävä ja tarkasti , julkisuudessa on ollut vuosien varrella useita juttuja tien toisella puolen asuneista joiden koulumatka on jäänyt kahta metriä vaille tuon maagisen rajan jolloin samalta pysäkiltä linja-autoon noustessa maksoi itse ... tai jäi taksin mennessä kulkemaan omin neuvoin ... Ilmeisesti tätä nykyistä "parempaa väkeä" ei voi kävelyttää ulkosalla ..

• Anonyymi00034

Kyllä ennen oli kaikki paremmin.Ei ollut happosateita,ei lämpöaaltoja, ei katuvaloja,ei pikiteitä, ei aurattuja teitä,vaan aamutuimaan piti kulkea upottavia,kuoppasia,umeen tuskunneita sorateitä sudet ja karhut kannoillaan....

• Anonyymi00036

Umpihangessa sitä joutu joskus rämpimään kouluun ja joskus kovassa pakkasessa eikä koulu ihan lähellä ollut.

• Anonyymi00069

Joskus oli kovalla tuiskulla ja lumisateella ryömittävä hangen alla kouluun, koska siellä oli lämpimämpää eikä tuuli käynyt vaatteiden läpi. Joskus sitä eksyi ja ryömi toiseen pitäjään.

• Anonyymi00080
        Anonyymi00069 kirjoitti:

Joskus oli kovalla tuiskulla ja lumisateella ryömittävä hangen alla kouluun, koska siellä oli lämpimämpää eikä tuuli käynyt vaatteiden läpi. Joskus sitä eksyi ja ryömi toiseen pitäjään.

Ja sitten opettaja antoi jälki-istuntoa kun oli vahingossa ryöminyt toiseen pitäjään

• Anonyymi00038

Minä jouduin aina koulumatkalla panemaan paljaalla uhkeita pimuja! Mennen tullen! Se oli raskasta.

• Anonyymi00039

Niin, eihän ne känsät käsissäsi voi olla työperäisiä, työ kun ei ole se sinun juttusi.

• Anonyymi00042

Tääl on toinen raataja. Vanhemmat
      kuskas mut eliittikouluun het pienestä pitäen. Vaihto-oppilaana olin vuoden Ranskassa, että opin kielen ja tavoille. Eikun yliopistoon ja tohtorin väitätöskirjan tein.
      Valmiina oli oma asunto ,, eikä opintolainaa euroakaan.
      Nyt sit teen työskentelele tekoäly-yrityksissä ja nautin elämästä välillä erämaassa puhtaan luonnon keskellä ja välillä mailmalla .
      Mukavaa.

• Anonyymi00043

Ala-asteikäiselle on aika paljon merkitystä koulumatkan turvallisuudella. Jos kaksi kilometriä sisältää paljon vaikeita tienylityksiä, sillä on merkitystä (kiitos aikuisten autoilijoiden).
      Helsingissä on lähdetty korjaamaan asuntopolitiikan virheitä lasten kustannuksella.

• Anonyymi00044

Olen pannut Helsingissä uhkeita pimuja paljaalla.

• Anonyymi00049

Ota huomioon että nykyään on todellisia uhkia lapsille koulumatkan varrella. Silloin 2km tuntuu erittäin pitkältä matkalta.

• Anonyymi00050

Oli siinä kuulemma joku iso liikenneympyrä. Muistan kyllä jotta lapsena tien ylittäminen huoletti. Varsinkin nykyaikana kun autoilijat on ihan sekopäitä

• Anonyymi00053

Ja sitten heräsit housut märkänä

• Anonyymi00052

Itsellä oli 1-6 luokilla koulumatka noin 3km yhteensuuntaan ja kävellen,pyörällä tai potkukelkalla sitä mentiin ja 7-9 luokilla sitten 50km yhteensuuntaan ja linja-autolla,eli noin 2 tuntia päivässä joutu istumaan linkkurissa

• Anonyymi00055

2km matkallahan kerkii törmäämään jo 40 kertaa huumejengeihin, raiskaajiin ja murhaajiin.

• Anonyymi00079

Hesassa tämä on hyvin todennäköistä

• Anonyymi00058

Haja-asutusalueen maaseudun kullanmurut saivat huomaamattaan hyvän peruskunnon.
      Heti 50 luvun alussa koulumatka noin 4km /suunta. Metsän läpi. Kuljimme hajakylämme pienen sakin kassa aamut yhdessä. Paluut luokittain.
      Kulkutekniikka vuodenajan ja kelin mukaan.
      Kevätkesän paluumatkat kestivät. Syynä räkättirastaiden pesät. Ne oli munitettava.
      Huomaamatta kiipeily kehitti ylävartalon valmiksia vaikka kotonakin sai riittävästi "treeniä".
      4:n luokan jälkeen pääsin oppikouluun. Matkaa 10km. Minulle hankittiin elämäni ensimmäinen fillari. Soratiella pääsi vajaan puolen kilsan metsäpolun jälkeen.
      Oikein paskamoisella talvikelillä vanhempani kustansivat bussimatkat. Pysäkille matkaa noin kilometri.

Omien lastemme koulumatkat olivat olosuhteiltaan aivan toista luokkaa.
      Tuli vaan mieleeni meidän rasismimme. Kun tyttäremme lähti noin 4km:n päässä olevaan kouluun jalan, niin samaan koluun menossa oleva, etnisen vähemmistömme saman ikäinen tyttö tuli naapurustostamme taksilla.
      Eihän viimeisellä kilometrillä ollut erillista kevyen liikenteen raittia.

• Anonyymi00059

50-luvulla oli kansakoulussamme 3 oppilasta joiden koti oli virtaisen salmen takana saaressa.
      Lapsukaiset olivat viikot oppilasasuntolassa ja lauantaisin kotiin saareen kunnes suunnuntai-illoin takaisin opin tielle alkaen asuntolasta.

• Anonyymi00060

Niin.Mulle oli kilsakin liikaa koska kukaan ei puuttunut koulumatkalla potkimiseeni ja muuhun pahoinpitelÿyn.Kun lopulta väsyin siihen en enää mennyt kouluun vaan vietin aikaani autiotalon vintillä.Vasta kun koulusta ilmoitettin viranomaisille poliisit tulivat huostaan ottamaan.Vaikka poissaolot olivat suuret pääsin toiselle luokalle sillä kuuluin "ryhmään lahjakkaat" ja luin ja kirjoitin 5v alkaen.Itseoppineena.Uudessa "kodissa" koulumatka olikin turvallinen 100m😉

• Anonyymi00061

Minäkin hiihdin kouluun salon poikki 4 km ja mennen tullen opettaja pani paljaalla. Yläluokilla ollessani poikkesin koulumatkalla aina serkkulikalle ja panin itsekin paljaalla.
      Semmoista se oli siihen aikaan... ☝️🤓

• Anonyymi00068

Kesällä hiihdellessä meni enemmän aikaa, etenkin puisilla suksilla!🤔

• Anonyymi00062

Se on monelle laiskaille aikuisellekkin pitkä matka. Lenkkeilen huvikseni kymmeniä kilometrejä on jotenkin outoa kuulla että terveen aikuisen mielestä 2km päässä on jossain kaukana ikäänkuin puhuttaisiin kuussa käymisestä. Jos on laiska vätys ja totuttanut itsensä siihen sitten on sellainen.

• Anonyymi00063

Kolme ja puoli kilometriä oli koulumatka kesäisin kävellen ja talvella suksella. Harmitti kovasti kun kouluun mennessä tehty latu oli päivän aikaan peittynyt ja piti palatessa tehdä uusi.

• Anonyymi00085

Olist kääntänyt ladun ylosalaisin koululle päästyäsi, niin ei olisi peittynyt? Koululta lähtiessä kääntänyt oikein päin, niin olisi ollut valmis latu käytössä kotiisi.

• Anonyymi00064

Liikunta on irrotettu kokonaan normaalista arjesta mainoslauseet huutaa liike on lääke eli pitää maksaa satoja euroja että pääsee jääkiekkojalkapallojoukkueeseen sinne mennään kitumaasturilla eikä kumminkaan saa pelata koska valmentajan mielestä ei ole tarpeeksi hyvä

• Anonyymi00066

Liikuntaa ei voi harrastaa itsensä liikunnan ja hyvunvoinnin vuoksi vaan pitää olla seuraava Teemu Selänne tai sitten ihan sama olla plösö

• Anonyymi00065

Nössöillä vanhemmilla on tietenkin nössöjä kakaroita. Minkäs sille voi. Eihän aikanaan nämä "vanhemmat", jotka oli lapsia, piti kasvattaa niin, ettei vaan tule paha mieli. Eihän ne osaa.omiaan sitten kasvattaa. Nyt ollaan kavereita. Kiitos demarilehmille, jotka apinoi vapaan kasvatuksen Ruotsista! Noista löytyy syypää tähän tilanteeseen.

• Anonyymi00067

Nykyiset lapset ovat niin herkkiä ja esimerkiksi raitis pakkasilma voi tehdä suuria vaurioita henkiselle puolelle? Aamulla pakkaseen lähtö voi vammauttaa mentaalipuolen kokonaan, mutta lämmin autokyyti kotiovelta koulun pihaan ja takaisin pelastaa lapsen.
        Pakkasella voi oleskella koulun sisätiloissa toisiaan reippaasti kiusaten, tai puukkohippaa harjoitellessa! Oppitunneilla voi opettajaa purra ja potkia, mikä piristää lapsia kunnolla.

• Anonyymi00071
        Anonyymi00067 kirjoitti:

Nykyiset lapset ovat niin herkkiä ja esimerkiksi raitis pakkasilma voi tehdä suuria vaurioita henkiselle puolelle? Aamulla pakkaseen lähtö voi vammauttaa mentaalipuolen kokonaan, mutta lämmin autokyyti kotiovelta koulun pihaan ja takaisin pelastaa lapsen.
        Pakkasella voi oleskella koulun sisätiloissa toisiaan reippaasti kiusaten, tai puukkohippaa harjoitellessa! Oppitunneilla voi opettajaa purra ja potkia, mikä piristää lapsia kunnolla.

Uutisissa oli alakoulussa joka viides opettaja on joutunut oppilaan tekemän väkivallan kohteeksi. Esiopetuksessa joka kolmas

• Anonyymi00072
        Anonyymi00071 kirjoitti:

Uutisissa oli alakoulussa joka viides opettaja on joutunut oppilaan tekemän väkivallan kohteeksi. Esiopetuksessa joka kolmas

Joo, nykyään oppilaat panevat opettajia paljaalla... ☝️😝

• Anonyymi00081

Lieksassa ajettiin fillarilla Merilästä ja Surpeenvaaralta ym. Yhteislyseolle läpi vuoden.

• Anonyymi00086

Minä hiihdin joka päivä 9 kilometriä kouluun kesät talvet. Siihen ei nykyajan pullamössösukupolvet pysty

• Anonyymi00087

Vietävä autolla kouluun että jaksaa syödä laihdutus lääkkeitä. Onnea Suomi!

• Anonyymi00088

Minulla oli koulumatka 1-6 luokalla tällainen.
      Kotia lähtiessäni ensin 300m veneellä tai talvella jäätä pitkin, sitten kivistä metsäpolkua noin kilometri sen jälkeen pientä kärrypolkun tapaista tietä 1.5km ja sen jälkeen isompaa soratietä myös 1.5km.
      Keväisin putosin jäihin kolme kertaa koulureppuineni.

• Anonyymi00089

𝗠𝗼𝗻𝗲𝗻𝗸𝗼 𝗸𝗶𝗹𝗼𝗺𝗲𝘁𝗿𝗶𝗻 𝗹𝗲𝗻𝗸𝗸𝗲𝗷𝗮̈ 𝗮𝗹𝗼𝗶𝘁𝗮𝗷𝗮 𝘁𝗲𝗸𝗲𝗲 𝗷𝗼𝗽𝗮 𝘆𝗹𝗶 𝟱 𝗸𝗴 𝗿𝗲𝗽𝗽𝘂 𝘀𝗲𝗹𝗮̈𝘀𝘀𝗮, 𝘁𝘂𝘂𝗹𝗲𝘀𝘀𝗮 𝗷𝗮 𝘁𝘂𝗶𝘀𝗸𝘂𝘀𝘀𝗮.

Ota huomioon, ennen oli osa kirjoista pulpetissa koulussa. Minä, veli ja siskot oltiin niin taitavia, että tehtiin tehtävät tuntien alussa.
      Koulumatka oli kyllä 400m ja lukioon 650 metriä.

• Anonyymi00091

Kyllä oli kohtuu painava reppu jo ala-asteella.
        Nykyäänhän ne kantaa kainalossa tablettia.

• Anonyymi00092

Minä olin niin taitava että tein läksyt jo päivää aiemmin ennen kuin ne edes saatiin.

• Anonyymi00095
        Anonyymi00092 kirjoitti:

Minä olin niin taitava että tein läksyt jo päivää aiemmin ennen kuin ne edes saatiin.

Nykyisin pennut menee kouluilla terveydenhoitajan vastaanotolle valittamaan masennusta, niin heti saikkua ja eläkepapereita vetämään, kun mentaalipuoli on kaput jo alaluokilla! Pääsee päätoimiseksi kännykkäpelaajaksi ja energiajuoman lipittäjäksi.

• Anonyymi00097

Voin polkea hyvin 2 km lenkin 5 kg reppu selässä vaikka olen vanha rohjo enkä nuori ja timmi.

Parasta opetella kantamaan sitä reppua koska armeijassa sitä riittää kantamista myös kinoksessa, jos nykyään on enää lunta ja jos nykynuoret enää armeijaan menee

• Anonyymi00098
        Anonyymi00097 kirjoitti:

Voin polkea hyvin 2 km lenkin 5 kg reppu selässä vaikka olen vanha rohjo enkä nuori ja timmi.

Parasta opetella kantamaan sitä reppua koska armeijassa sitä riittää kantamista myös kinoksessa, jos nykyään on enää lunta ja jos nykynuoret enää armeijaan menee

Voin myös kävellä 2 km 5 kg reppu selässä otetaan kisa nuorison kanssa

• Anonyymi00103
        Anonyymi00095 kirjoitti:

Nykyisin pennut menee kouluilla terveydenhoitajan vastaanotolle valittamaan masennusta, niin heti saikkua ja eläkepapereita vetämään, kun mentaalipuoli on kaput jo alaluokilla! Pääsee päätoimiseksi kännykkäpelaajaksi ja energiajuoman lipittäjäksi.

Persujen kansanedustajaksi ne menee.

• Anonyymi00104
        Anonyymi00103 kirjoitti:

Persujen kansanedustajaksi ne menee.

Et kai sää väitä, että persut on mentaalivikaisia öykkäreitä?😁

• Anonyymi00121
        Anonyymi00095 kirjoitti:

Sinun mielestäsi lisääntyneet lasten ja nuorten mielenterveysongelmat ovat joku vitsi? Että pääsisi pelaamaan pleikkaa? Ei hellvetti mitä sakkia Lieksassa..

• Anonyymi00100

Ei ollut minun aikana 2 km matka, eikä mikään 60-luvulla Suomussalmella syntymäpaikka kunnalla. Tosin koulukuljetus oli silloinkin, mutta jos sukset unohtuivat kotiin, ne kävin kävellen kotoa hakemassa. Enkä valittanut. 😁

• Anonyymi00109

Minä en kerran tuonut suksia kouluun kun oli pitkä matka polkua pitkin ja saaressa asuimme. Jäätä pitkin ensin.
        Opettaja oli äkäinen, kaverillakaan ei ollut suksia, jouduimme kiertämään kävellen saman lenkin mitä muut hiihtivät. Ladun vieressä uppuroimme polvia myöten lumessa, kyllä oli hiki.

• Anonyymi00102

Minä en jaksanut kouluun laisinkaan, olin jo 7v iässä laiska vötkylä ja viidyin pancolla.

• Anonyymi00105

Ai kauhia äitin nössöt joutuu kävelee kouluun 2km miten se on mahollista,tulee ahistus ja masennus.

• Anonyymi00107

Nyky nuorilla ja -lapsilla ei liiku kuin sormet näppäimillä, tuleekohan reumatismi niveliin.

• Anonyymi00108

Pitää varmaan olla sille 2km matkallekin joku hiton sähköpotkulauta tai muu vispilä jotta kullan nupulle ei vaan tulisi hiki.
      Hiki on nääs vaarallista, ja toooosi kallista!

5km oli ala-asteelle matkaa, suurimman osan ei ollut koulukyytiä.
      Ekaluokalle kun menin niin ei ollut edes sisävessaa, vaan iso paskahuussi pihan perällä jossa rivi reikiä vierivieressä.
      Tämä siis vielä 80- luvulla, harva uskoo mutta tosi on.

• Anonyymi00113

Monessa koulussa oli 60 luvulla vessassa suora kuutonen, tai kasi vessassa ja kusiränni vielä lisänä.

• Anonyymi00110

Ei saa olla pitkä matka nykyisin kouluun, koska talvella sormet jäätyy kännykkää räplätessä.

• Anonyymi00112

Ei sitä osannut edes *ituttaa aikanaan kun kouluun marssi polkua pitkin ja vettä tuli kaatamalla tai oli pakkasta -40.
        Kahdet villasukat ja kenkien päällä vielä villasukat.

• Anonyymi00114
        Anonyymi00112 kirjoitti:

Ei sitä osannut edes *ituttaa aikanaan kun kouluun marssi polkua pitkin ja vettä tuli kaatamalla tai oli pakkasta -40.
        Kahdet villasukat ja kenkien päällä vielä villasukat.

Nyt saa pennuille laulaa,,, sukuvika on kun ei suksi luista!

• Anonyymi00116

Helsingissä onkin vallassa patalaiskat vasurit jotka eivät viitsi tehdä mitään

• Anonyymi00117

No mitä heidän pitäisi tehdä?

• Anonyymi00118
        Anonyymi00117 kirjoitti:

No mitä heidän pitäisi tehdä?

Työtä.

• Anonyymi00119

Kylläpä landella on taas junttia porukkaa. Voi herranjumala, onko liian vaikeaa ymmärtää että HELSINGISSÄ ei EHKÄ ole samanlainen liikenne kuin jossain perähikiällä missä kaikki hiihtävät kouluun sysimetsässä?? Tässä ongelmana on se että pienet lapset laitetaan seikkailemaan ison kaupungin liikenteen sekaan ja se on VAARALLISTA.

• Anonyymi00120

Höpö höpö höpö 🤣😂

• Anonyymi00122
        Anonyymi00120 kirjoitti:

Höpö höpö höpö 🤣😂

Sinä komerossa elävä tietenkin tiedät pk-seudun elämästä ja liikenteestä kaiken?
        Oma sukuni on Joensuusta ja hävettää minkälaisen kuvan annatte itäsuomalaisista.

• Anonyymi00124
        Anonyymi00122 kirjoitti:

Sinä komerossa elävä tietenkin tiedät pk-seudun elämästä ja liikenteestä kaiken?
        Oma sukuni on Joensuusta ja hävettää minkälaisen kuvan annatte itäsuomalaisista.

höpö höpö 😂😄

• Anonyymi00123

Ei tainnut sun lapsuudessa olla roadmaneja ja muita vaarallisia tyyppejä

• Anonyymi00128

Minä olin jo lapsena laiska vätys. Kouluun puolitoista km niin joutui koulu järjestämään kuydityksen kun muuten en tullut kouluun. Monesti taksikuski joutui houkuttelemaan kyytiin, kävi sisältä hakemassa.
      Ammattikoulua en käynyt loppuun ja armeijasta laittoivat kotiin heikkolahjaisena mutta olinhan vaan niin laiska ja vetämätön.
      Töissä en oikein ole koskaan ollut eikä huvita lähteäkään, kotona on mukava olla kun äiti laittaa ruokaa

• Anonyymi00129

Kuinkas sun lapsenlapset tykkää koulumatkoista. meillä 12 lasten lasten lasta vanhemmat rakennutti talon suunnitellusti koulujen lähelle mm viimeinen Tampereen maaseudulle , keskustasta 8 km.,

Koulumatkaa 4-600 metriä. parhaat luokkaerotkin käy heillä lähes joka päivä ja jokaisen lapsen koko koululuokat kutsutaan aina kaverisynttäreille. Nyt tosin kun eivät ole 1 ja 2 luokalla vietetään jossain tapahtumapuistossa.

• Anonyymi00130

olen Lieksassa syntynyt, onneksi vanhemmat huomasi muuttaa pois kun oltiin 2-3 ja 4 vuotiaita.
        Sieltä asti on kaksi hiekkalaatikko ja kolme päiväkotikaveria.

Varmaan tunnistavat
        Ari K...........man.

• Anonyymi00131
        Anonyymi00130 kirjoitti:

olen Lieksassa syntynyt, onneksi vanhemmat huomasi muuttaa pois kun oltiin 2-3 ja 4 vuotiaita.
        Sieltä asti on kaksi hiekkalaatikko ja kolme päiväkotikaveria.

Varmaan tunnistavat
        Ari K...........man.

Miksi yleensäkään synnyit?

Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi yritti murhata mopopojan

Nyt menee kissalan poikien touhu liian pitkälle! https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012193221.html Karu video mopomiiti
      Maailman menoa
      701
      3248
    2. Käviskö tällainen suhde

Tutustutaan, fyysistä kontaktia, mutta ensijaisesti tarkoituksena ei ole aloittaa mitään virallista tai rikkoa mitään? E
      Ikävä
      72
      1033
    3. Raiskausyritys

Eilen laajallakankaalla lenkkipolulla.
      Kajaani
      40
      926
    4. Mihin kiinnitit ensimmäisenä

huomiota kaivatussasi?
      Ikävä
      70
      825
    5. Poutalan onnettomuus

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ministeri-mika-poutala-vakavassa-onnettomuudessa/9375980 Kumma kun jutussa ei manit
      Maailman menoa
      70
      667
    6. Niin kauan tätä

Onko vuotesi menneet hukkaan
      Ikävä
      88
      651
    7. Olen pahoillani

Olen mokannut pahasti ja pilannut sinun ja monen muun ihmisen maineen. Anteeksi. Muutan toiselle paikkakunnalle. Hyvästi
      Ikävä
      48
      628
    8. Missä on Sofia Virta? Loistaa poissaolollaan Erikoisjoukot uudelta kaudelta

Vihreiden puheenjohtaja, kansanedustaja Sofia Virta pääsi otsikoihin, kun tieto hänen osallistumisestaan Erikoisjoukot-k
      Kotimaiset julkkisjuorut
      29
      545
    9. Koska olet ihastunut minuun

Kysymys sulle. Oma vastaus, tänä vuonna. ❤️
      Ikävä
      44
      538
    10. Taisin vihdoin saada sinut ulos luuristani stalkkeri

Et selvästikään ole niin pätevä kuin luulet. Tai minä niin huono.
      Ikävä
      90
      534
    Aihe