matkat ja yöpyminen

kallista...

Olen tässä miettinyt paria epäkohtaa joihin olen törmännyt tämän kevään aikana pääsykokeisiin valmistautuessani.
Itse halusin pitää välivuoden lukion jälkeen ja lähdin ulkomaille vuodeksi töihin. Tulin muutama viikko sitten takasin pääsykokeita varten, ja miettinyt kuinka hurja määrä rahaa menee moisiin kokeisiin! Itse en ollut aivan varma mihin hakea, ja tuli sitten haettua 9 kouluun. Amk:pääsykokeista en ole vielä varma että moneenko kokeeseen mahdan päästä, mutta näillä näkymin nyt ainakin 5 pääsykoetta edessä, ja tiedä etten ole ainoa joka ramppaa useammassa pääsykokeessa.

Eli asiaan vhdoin:
ympäri suomea joudun reissaamaan, ja koska lukion lopetin jo vuosi sitten, ei minulla ole opiskelijakorttia joka oikeuttaisi 50% alennuksiin lipuissa. Muutenkin kun ulkomailta olen tulossa, on rahatilanne todella huono. Laskeskelin tuossa että junalippuihin joudun käyttämään ainakin 450 €, sillä kokeita on aina vantaalta rovaniemelle saakka! Sitten vielä lisäksi majoittuminen ja muut kulut. TOSI KALLISTA!
Paljon helpompaa niillä jotka ovat vielä lukiossa ja oikeutettuja opiskelijalippuihin. Itsekin lukiolaistenliiton jäsenmaksun maksoin kun lasku vielä syksyllä tuli, mutta koskaan he eivät minulle sieltä vuositarraa lähettäneet, joka oikeuttaisi alennuksiin.
Joten kuten ymmärrän sen, että oli oma valintani lähteä ulkomaille, ja siten oma vikani menettää etuudet. Mutta pahalta tuntuu armeijassa vuotensa viettäneidenkin takia, hekään eivät ole päässeet tienaamaan, eikä heilläkään ole oikeutta alennuksiin.

Ärsyttää ihan hirveästi. Olenko ainoa joka tätä pohtii vai onko tässä joku poitti jota en ole tajunnut?

Missä muuten olette yöpyneet pääsykokeissa? Itselläni monet kokeet edessä paikoissa, joista en tunne ketään, eli hotellit ja hostellit kutsuvat...

4

607

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näinhän se on

Joo, kalliiksi tulee käydä pääsykokeissa. Ei voi mitään. Minullakaan kun ei ole enää mitään alennuksia. Junalla on tarkoitus kulkea ja ilmeisesti Helsingissä olen yötä, koska muuten tulee liian raskaaksi matkustaminen/pääsykokeet. Ei muuta kuin hotellista huone, saapahan aamulla hyvän aamiaisen ja jaksaa taas päivän kokeissa tai matkustaa. Pakko vain maksaa matkat, eihän sitä muuten sinne kokeeseen pääse. Ja pieni haitta, varsinkin jos pääsee kouluun!

• Tiedän tunteen, mä olen aina rampannut yhdessä kokeessa puolen vuoden välein ja sekin tuntuu kukkarossa. Just kävin ja piti pikavippi ottaa et pääsin lähtee, vieläkin maksamassa :( Kesällä on se etu, että voi kysellä koulujen asuntoloista yösijaa, Kemissä kävin Amk pääsykokeissa ja yövyin amiskan asuntoloissa, ei ollut kuin 11e/yö. Kannattaa kysyä sieltä koululta, minne menet kokeeseen, että osaako ne antaa jotain numeroo mihin soitella..!! Jos ei onnaa niin sit kannattaa vertailla vähän hintoja netissä. Eikä työkkärikään yhtään tuo niit matkoja, kuten tukee työhaastetteluun menoja.

• 19 v, blondi

ei kannataisi opiskella! Se on oma vika, jos ei ole säästöjä! Minulla on rahaa, ettei edes hotellissa asuminen tekis tiukkaa koko opiskelun ajan. Miksi lähdette opiskelemaan, jos ei ole rahaa. Eikö työnteko kiinnosta? Te haette opiskelipaikkoja vain siksi, ettei tarvitsisi mennä töihin!

• mariatyttö_84

tietääkseni, jos sinulta vielä suomen kansalaisuus löytyy, saat työkkäristä tukea matkustamiseen, saahan sitä työhaastatteluihinkin matkakorvaukset työkkäristä.

sitä tukea pitää vain hakea etukäteen, eli turha mennä ruinaamaan mitään kun pääsykokeet ovat jo takana.

näin ainakin minulle eräs tuttava kertoi, siis että työkkäristä saa tukea. en kyllä ole aivan varma pitääkö se paikkaansa joten jos ei pidä, niin älä sinä, eikä pliis kukaan muukaan sitten suutu minulle.

toivon ainakin ettei tämä neuvo tullut liian myöhään. ja onnea pääsykokeisiin :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      91
      7395
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      37
      3927
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3490
    4. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      2703
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2632
    6. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      40
      2423
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      129
      2359
    8. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2249
    9. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      20
      2158
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      1942
    Aihe