Pivot vaikeuksia

3. käännös

Yritän silloin tällöin kokeilla tansissa pivot-käännöstä (4 puolikäännöstä peräjälkeen). Otan sitä ennen oikean varttikäännöksen ja sitten tiukka ote naisesta ja pyörimään. Ja tulos on yleensä, että nainen kompuroi 3. käännöksen alkaessa.

Onko olemassa jotain tapoja, jotta pivot-käännös sujuisi paremmin. Vai pitäisikö naiselle aina kertoa etukäteen, että nyt tulee neljä käännöstä peräjälkeen.

Niin, ne harvat kerrat kun olen onnistunut, on nainen ollut hyvin kokenut tanssija.

26

4459

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vinkki!!!

      Kokeile "irroittaa" ylävartalo lantiosta ja jaloista, eli älä liikuu yhtenä osana. Yhtenä osana liikkuminen onnistuu yksin mutta parin kanssa ei enää onnistukkaan. Kokeile siis ensin lähteä pyörimään ylävartalolla ja sitten vasta lantio ja jalat.

    • ......ei saisi olla kovin suuri, jos etenevästä pivotista on kysymys. Siinä kun vuorotellen "ratsastetaan" toisen reidellä.

      Jos mies on paljon pidempi kuin nainen, hänen kuuluisi mennä melkoisen alas, mikä taas vaikeuttaa sujuvaa käännösten tekemistä. (Sitäpaitsi koko homma menee hassun näköiseksi.)

      Vähintään yhtä tärkeätä kuitenkin on, että molemmilla on sama käsitys liikkeen rytmistä, koska etenemisestä vastaa kumpikin vuorollaan. Jos näin ei ole, liike pysähtyy.

      Luonnollisesti, jos on tarkoitus tehdä myötäpivoteja, jotka ovat paljon helpommat kuin vastapivotit, on aloitettava miehen vasemmalla käännöksellä, jolloin alkuvauhti on riittävä.

      • Pivotti

        "......ei saisi olla kovin suuri, jos etenevästä pivotista on kysymys. Siinä kun vuorotellen "ratsastetaan" toisen reidellä."


        Tuohon kommentti: Joskus näkee että pyöritään hidasta pivottia polvet koukussa, lantiot yhdessä ja todellakin ikäänkuin "ratsastetaan" toisen reiden päällä. KO. tapa on ensinnäkin ruman näköinen ja toiseksi aivan väärä tekniikka pyöriä pivotia! Et varmaankaan tarkoittanut tätä?

        Pivot kuuluu tehdä siten että mies astuu naisen jalkojen väliin ja toisinpäin muttei niin syvälle että polvi törröttää takapuolen alta kuin ylimääräinen jalka joka kasvaa perseestä, vaan astutaan suurinpiirtein parin jalan viereen eikä polvi saa olla paljoa koukistettuna. Mieleuummin melkein suorana! Pivotia ei tanssita matalana jolloin näyttää kuin istuttaisi toisen reiden päällä. Lisäksi tuosta tavasta seuraa että otetaan päkiäaskeleita eteenpäin tai ei ainakaan kunnollisia kanta-askelia joka on pivotin onnnistumisen perusta! Pyörähdys tapahtuu päkiän päällä ja se näyttää ikäänkuin sakset olisivat pantu pyörähtelemään tai harppia pyöräytettäisiin, kuitenkin niin ettei tule ankkamaista keikkumista eteen ja taakse vaan liike tapahtuu tasaisesti.


      • Pivotti kirjoitti:

        "......ei saisi olla kovin suuri, jos etenevästä pivotista on kysymys. Siinä kun vuorotellen "ratsastetaan" toisen reidellä."


        Tuohon kommentti: Joskus näkee että pyöritään hidasta pivottia polvet koukussa, lantiot yhdessä ja todellakin ikäänkuin "ratsastetaan" toisen reiden päällä. KO. tapa on ensinnäkin ruman näköinen ja toiseksi aivan väärä tekniikka pyöriä pivotia! Et varmaankaan tarkoittanut tätä?

        Pivot kuuluu tehdä siten että mies astuu naisen jalkojen väliin ja toisinpäin muttei niin syvälle että polvi törröttää takapuolen alta kuin ylimääräinen jalka joka kasvaa perseestä, vaan astutaan suurinpiirtein parin jalan viereen eikä polvi saa olla paljoa koukistettuna. Mieleuummin melkein suorana! Pivotia ei tanssita matalana jolloin näyttää kuin istuttaisi toisen reiden päällä. Lisäksi tuosta tavasta seuraa että otetaan päkiäaskeleita eteenpäin tai ei ainakaan kunnollisia kanta-askelia joka on pivotin onnnistumisen perusta! Pyörähdys tapahtuu päkiän päällä ja se näyttää ikäänkuin sakset olisivat pantu pyörähtelemään tai harppia pyöräytettäisiin, kuitenkin niin ettei tule ankkamaista keikkumista eteen ja taakse vaan liike tapahtuu tasaisesti.

        ...juuri, ettei oikeasta ratsastamisesta tietystikään ole kyse, vaan kielikuvasta.

        Ratsastustekniikkaakin tosin on monenlaista. Yhteistä niille on se (paitsi ns. naistensatulaa käytettäessä), että hevonen on ratsastajan jalkojen välissä. Reisillä sekä jalustimiin tukeutuen pohkeilla yleensä pidetään takamuksen kotaktia satulaan kevyenä (kevennetään). Kiitolaukkakisoissa jockeyt suurinpiirtein seisovat koko ajan.

        Ilman tuota reisikontaktia ei pivot onnistu kunnolla edes paikallaan, saati etenevänä.

        Polvia ei tietystikään pitäisi pyöriessä koukistaa sitä normaalia tanssiasennon vaatimaa kevyttä notkistusta enempää (seinäjokityyli sitten erikseen). Siksi tuo iso pituusero estää onnistumisen melko tehokkasti.


      • Pivotti
        Truehum kirjoitti:

        ...juuri, ettei oikeasta ratsastamisesta tietystikään ole kyse, vaan kielikuvasta.

        Ratsastustekniikkaakin tosin on monenlaista. Yhteistä niille on se (paitsi ns. naistensatulaa käytettäessä), että hevonen on ratsastajan jalkojen välissä. Reisillä sekä jalustimiin tukeutuen pohkeilla yleensä pidetään takamuksen kotaktia satulaan kevyenä (kevennetään). Kiitolaukkakisoissa jockeyt suurinpiirtein seisovat koko ajan.

        Ilman tuota reisikontaktia ei pivot onnistu kunnolla edes paikallaan, saati etenevänä.

        Polvia ei tietystikään pitäisi pyöriessä koukistaa sitä normaalia tanssiasennon vaatimaa kevyttä notkistusta enempää (seinäjokityyli sitten erikseen). Siksi tuo iso pituusero estää onnistumisen melko tehokkasti.

        Samaa mieltä näköjään ollaan! Tietysti jonkinlainen reisikontakti tulee väkisellä mutta minulle tuli tuosta kielikuvasta välittömästi mieleen muutamakin pari jotka todella vääntää pivottteja polvet koukussa, melkein istuen toistensa reisien päällä. Suuri pituusero on todellakin haittaava tekijä! Hitaat pivotit kuuluvat sarjaan: "ei läheskään kaikkien kanssa". Nopeat ovat sitten asia erikseen, mutta hitaat vaativat naiseltakin aktiivisuutta ja hyvää seuraamistaitoa sekä tasapainon hallintaa joka ei ole jokanaisen taito, joskaan ei myöskään jokamiehen sen kummemmmin.


      • ...
        Pivotti kirjoitti:

        Samaa mieltä näköjään ollaan! Tietysti jonkinlainen reisikontakti tulee väkisellä mutta minulle tuli tuosta kielikuvasta välittömästi mieleen muutamakin pari jotka todella vääntää pivottteja polvet koukussa, melkein istuen toistensa reisien päällä. Suuri pituusero on todellakin haittaava tekijä! Hitaat pivotit kuuluvat sarjaan: "ei läheskään kaikkien kanssa". Nopeat ovat sitten asia erikseen, mutta hitaat vaativat naiseltakin aktiivisuutta ja hyvää seuraamistaitoa sekä tasapainon hallintaa joka ei ole jokanaisen taito, joskaan ei myöskään jokamiehen sen kummemmmin.

        Pivottikäännöstä pystyy tekemään valinnaisen monta kertaa (niin kauan että alkaa kyllästyttää...), vaikka pituusero olisi suurikin. Ja sen pystyy tekemään pelkällä ylävartalokontaktilla.

        Oleellista on se, että kumpikin tuntee missä parin yhteinen painopiste on. Pivotissa pyöritään yhteisen painopisteen ympärillä, miehen määräämällä nopeudella, askelpituudella ja käännöksen jyrkkyydellä.

        Tarvitaan siis nainen, joka osaa oikeasti seurata, ja mies joka hallitsee yhteisen painopisteen siirtämisen. (Naiselle riittää että antaa miehen siirtää).


      • JiiThePope
        ... kirjoitti:

        Pivottikäännöstä pystyy tekemään valinnaisen monta kertaa (niin kauan että alkaa kyllästyttää...), vaikka pituusero olisi suurikin. Ja sen pystyy tekemään pelkällä ylävartalokontaktilla.

        Oleellista on se, että kumpikin tuntee missä parin yhteinen painopiste on. Pivotissa pyöritään yhteisen painopisteen ympärillä, miehen määräämällä nopeudella, askelpituudella ja käännöksen jyrkkyydellä.

        Tarvitaan siis nainen, joka osaa oikeasti seurata, ja mies joka hallitsee yhteisen painopisteen siirtämisen. (Naiselle riittää että antaa miehen siirtää).

        (Naiselle riittää että antaa miehen siirtää).

        *****

        Pivottien tapauksessa olisin tuosta kyllä eri mieltä.

        Ainakaan kilpatanssissa pivotit eivät onnistu, ellei kumpikin ole aktiivisia eteenpäin mennessä.

        Luulisin, että jos tavoitteena on tehdä monta pivottia (kysyjä ehdotti neljää) peräkkäin, niin millään tapaa tanssien passiivinen "seuraaminen" ei tässä vuorossa tule kysymykseen.


    • Pivotti

      Kylmä tosiasia on että vieraan parin kanssa hitaat pivotit onnistuvat vain hyvin harvoin pidempään kuin 2 kpl puolipyörähdystä. Siinä on niin paljon asioita jotka vaikuttavat; hidas pivot on hyvin herkkä liike menemään pilalle pienistäkin tasapaino-ongelmista ja sen hallitseminen vaatii hyvää rutinoitunutta tekniikkaa ja suurinpiirtein toisiinsa sopivaa tanssiasentoa sekä tietenkin oikeita askelpituuksia.
      Melkein kuka tahansa pystyy menemään kaksi puolipyörähdystä tavallisen käännöksen tekniikalla mutta kolmas vaatisi jo oikeata pivot-tekniikkaa joten siksi se kolmas on usein se johon "tökkää"!

      Tosielämässä jos ei tanssita vakiparin kanssa niin vain todella taitavat ja hyvätekniikkaiset tanssijat pystyvät niitä tekemään etenevänä useamman kuin kolme pyörähdystä ilman tasapainon horjahteluita ja käännöksien vajaaksi jäämistä. Tämäkin edellyttää suunnilleen yhteistä tanssiasentoa ja tyyliä. Eli: tapahtuu todella harvoin! Vaikka itse hallitsisit täydellisesti pivot-tekniikan, et lavoilta löydä kuin kork. 1-2 100:sta jotaka osaavat seurata sen hyvin! Lisäksi suuri osa daameista tanssii ennalta päähän koodattuja kuvioita eivätkä pyri heittäytymään vietäviksi. Vain parhaimmat ovat todella VIETÄVISSÄ! Nämä seuraavat askelikon muutokset, rytmin rikot, käännösten vaihtelevat versiot ja vaikka mitkä hyvin mutta suurin osa joutuu heti paniikkiin jos tehdään kahden pyörähdyksen sijasta kolme...

      Mutta voihan syy olla siinäkin että jos sinä itse lopetat VIEMISEN kahden puolikkaan jälkeen? Vauhtia pitää olla aikalailla jotta liike säilyisi hyvänä! Nopeat pivotit ovat paljon helpompia viedä kelle tahansa kun niissä automaattisesti vauhti pysyy hyvänä!

      • tarkailija

        Pyöri aivan miten tykkäät kunhan pyörit voi vittuu kun uunoo touhuutää saitti


      • tarkailija kirjoitti:

        Pyöri aivan miten tykkäät kunhan pyörit voi vittuu kun uunoo touhuutää saitti

        ...tanssiharrastusta käsittelevä sivusto. Niinpä täällä myös käsitellään tanssia sitä harrastavien erilaisista näkökulmista -tekniikka mukaanlukien.

        Jos sinua noin kovasti kouristaa aihe, niin pysy hyvä mies muilla sivustoilla!


      • tanssii naisten kanssa
        Truehum kirjoitti:

        ...tanssiharrastusta käsittelevä sivusto. Niinpä täällä myös käsitellään tanssia sitä harrastavien erilaisista näkökulmista -tekniikka mukaanlukien.

        Jos sinua noin kovasti kouristaa aihe, niin pysy hyvä mies muilla sivustoilla!

        On täällä muitakin tekniikasta kiinnostuneita lueskelemassa ja ottamassa oppia,että jatka samaan malliin,kiitos


      • mieltä...
        Truehum kirjoitti:

        ...tanssiharrastusta käsittelevä sivusto. Niinpä täällä myös käsitellään tanssia sitä harrastavien erilaisista näkökulmista -tekniikka mukaanlukien.

        Jos sinua noin kovasti kouristaa aihe, niin pysy hyvä mies muilla sivustoilla!

        siitä, että tanssiharrastuksesta, tanssin tekniikasta ym. tähän asiaan liittyvästä on suuri joukko kiinnostuneita; keskustelu jatkukoon. Tämä eräs älykkö jääköön omaan arvoonsa, tallin takana heitä on kasapäin.


      • Päivi, tanssitytsä
        tarkailija kirjoitti:

        Pyöri aivan miten tykkäät kunhan pyörit voi vittuu kun uunoo touhuutää saitti

        Jos et ymmärrä, mistä on kyse, niin voisitko jättää kommentoimatta.
        Avaa säie aiheesta, jossa sinulla on jotain annettavaa palstalaisille.


      • JiiThePope

        Kirjoitit: "Tosielämässä jos ei tanssita vakiparin kanssa niin vain todella taitavat ja hyvätekniikkaiset tanssijat pystyvät niitä tekemään etenevänä useamman kuin kolme pyörähdystä ilman tasapainon horjahteluita ja käännöksien vajaaksi jäämistä."

        ****

        Tosielämää ja tanssinharrastamista on myös kilpatanssi, jossa tanssitaan yhden parin kanssa päivästä toiseen. Sitä lajia harrastaa yli 10 000! suomalaista.


    • kaikki puhuu

      pivoista, pidoista, pijoista. pihoista????Ja mikähän se on kysyy eräs tyhmeliini....

      • Päivi, tanssitytsä

        Jos kiinnostaa, mene tanssikurssille. Jos ei kiinnosta, unohda koko juttu.

        Täällä mielellään neuvotaan ongelmien edessä, mutta jotain pitää olla valmis joskus maksamaankin oppimisensa eteen.


      • tosiaankin

        Asiaan tulee valaistusta kun innoissasi menet tanssin peruskursseille ja saavutat pian tason jossa sinulle kyseisetkin ilmaisut tulevat tärkeiksi ja rakenat itselle niin tärkeää harrastusta.

        Ettei tarvitse miettiä mitä tarkoittaa esimerkiksi "allebaarin" niinkuin golfissa.


      • kun juuri olen tanssikursil...
        tosiaankin kirjoitti:

        Asiaan tulee valaistusta kun innoissasi menet tanssin peruskursseille ja saavutat pian tason jossa sinulle kyseisetkin ilmaisut tulevat tärkeiksi ja rakenat itselle niin tärkeää harrastusta.

        Ettei tarvitse miettiä mitä tarkoittaa esimerkiksi "allebaarin" niinkuin golfissa.

        koskaan ei siellä ole mainittu kyseistä sanaa ja vaikka luin kaikki keskutelut ei homma onnannut kuitenkaan mut olkoot kun ei kukaan kerran halua kertoa niin pitäkööt omana tietonaan...
        Hyvää jatkoa....


    • 3. käännös

      Olen nänhyt kolme pivot-käännös opetusta.

      Mies ottaa taka-askaleen ja lähtee sieltä neljään nopeaan pivot pyörintään ja lopetus hid-hid-nop-nop. (tanssikurssi)

      Mies ottaa oikean varttikäännöksen ja jatkaa neljällä hitaalla pivot-pyörähdyksellä ja lopettaa taakse hid-hid ja vasemmalle nop-nop. (koko suomi tanssii 2 - dvd)

      Mies ottaa oikean ½-käännöksen ja sen jälkeen kaksi hidasta pivot-käännöstä ja jalat yhteen. Ja sen jälkeen toinen setti hid-pivot-hid-pivot ja jalat yhteen.Mutta mies voi jatkaa kahden hitaaan pivot käännökssen jälkeen neljällä nopealla pivot-käännöksellä. (tule tanssimaan 2 - dvd).

      Oma kokemus sanoo, että yhdistelmä kaksi hidasta-pivottia ja jalat yhteen toimii parhaiten koska, rytmitys hid-hid-nop-nop ei rikkoudu ja nainen ei tule yllätetyksi. Monta nopeaa pivottia yllättää usein naisen ja pilaa tunnelman. Kannattaa ehkä kysyä ensin, ettäkö on pivot tuttu. Toisaalta, jos nainen seuraa terävästi perässä, se on ehkä hyvä ennusmerkki, että pivottikin voisi toimia.

      • Juttu !!

        No olihan tyhjentävä vastaus.
        Kysyjä kysyy miten saisi pivotit toimimaan paremmin ja vastauksena on tyyliin:

        hid-hid-nop-nop


    • JiiThePope

      Ilmeisesti tässä on kyse normaaleista, ei reverse-pivoteista.

      Askeleet ovat samat miehellä ja naisella, askelia on siis kaksi, joilla käännytään koko kierros. Tässä lyhyesti tekniikka:

      Taakse askel: Askel vasemmalla taakse ja vähän sivulle. Aloittelevan kannattaa ottaa askel mahdollisimman sivulle, jotta parille jää tilaa mennä ohi. Pointtaa jalka sivulle ja odota, että eteen menijä kääntää sinut oikeaan suuntaan. Myöhemmin asekeleen suuntaa voi korjata enemmän kulkusuuntaan.

      Eteen askel: Kanta-askel oikealla jalalla SUORAAN eteenpäin. On hyvin tärkeää vartalon paino menee jalan yli ja vasta sitten käännytään päkiän päällä. Pidä pää erityisen huolellisesti omalla puolella. Tuo vasenta kylkeä voimakkaasti eteenpäin, jotta hartialinja parin kanssa pysyy mahdollisimman samana.

      Tämä oli kilpatanssien pivot-tekniikkaa, muuta en osaa.

      Pivottien määrää tai ajoitusta ei tarvitse kertoa, kunhan pidät huolen, että pysyt omalla puolellasi ja käännyt riittävästi.

      Pivotit ovat teknisesti vaativia, joten vartalon kannatus täytyy olla erityisen hyvä. Jos tanssi menee kylkien rypistelyksi tai vatsalihakset eivät pysy kontrollissa ei ainakaan kilpatanssin pivotit oikein onnistu.

      Nimim. kahdeksan vuotta kilpatanssiryhmiä vetänyt.

    • Myös pivotongelmainen

      Mielestäni suurin ongelma pivot-käännöksessä on tanssiasennon "hajoaminen", eli tanssijat joutuvat liian etäälle toisistaan, ja tästä seuraa pyörimisen vajaaksi jääminen ja askeleetkaan eivät sovi enää yhteen. Tai sitten daami tällää jalan lattiaan jo selvästi ennen kuin käännös on edennyt 180 astetta. Tiukassa otteessa sen kolme askelta saa etenemään vähän niin kuin väkisin punnertamalla molemmissa edellämainituissa tapauksissa, mutta sitten hajoaa tai jää niin paljon vajaaksi että ei enää voi jatkaa.

      Pivot vaatii kolme asiaa mitkä pitää toimia; jalat lähekkäin, riittävä suunnan muutos ennen askeltamista lattiaan ja näitä tukeva riittävä nopeus. Näin koen omat pivot-ongelmani.

      • JiiThePope

        Pivot vaatii kolme asiaa mitkä pitää toimia; jalat lähekkäin, riittävä suunnan muutos ennen askeltamista lattiaan ja näitä tukeva riittävä nopeus. Näin koen omat pivot-ongelmani.

        ****

        Jalat pysyvät lähekkäin, kun eteenpäin menevä suuntaa askeleensa tanssisuuntaan ja taakse menevä väistää, mutta kuuntelee, kuinka kauas se eteenpäin menevä oikein liikkuu.

        Riittävä suunnan muuttaminen ennen kuin KOKO JALKA on maassa koskee nimenomaan takaosaa. Jos kannan länttää lattiaan, ei pari taatusti käänny riittävästi. Etuosassa painon pitää mennä jalan yli, muuten käännös jää jalkojen väliin ja vajaaksi. Riittävä suunnan muuttaminen on mahdollista vain, jos parit pitävät omat puolensa ja siirtyvät ulkokehää pitkin. Jos liike kulkee parin "läpi", ei pari voi kääntyä 180 astetta yhdellä käännöksellä.

        Nopeus auttaa pysymään omalla puolella.

        Eli juuri kuten sanoit!

        Ja totta... olen ehdottomasti pivot-ongelmainen ja joka päivä harkoissa pieni tovi kuluu tuon aiheen parissa. Ja niitä päiviä on 10 vuotisella uralla aika monta.

        Omissa koreografioissamme on ajoittain lisätty ja toisinaan taas vähennetty pivottien määrää, mutta aina ne vain ovat pirun vaikeita.


      • "varaksi"
        JiiThePope kirjoitti:

        Pivot vaatii kolme asiaa mitkä pitää toimia; jalat lähekkäin, riittävä suunnan muutos ennen askeltamista lattiaan ja näitä tukeva riittävä nopeus. Näin koen omat pivot-ongelmani.

        ****

        Jalat pysyvät lähekkäin, kun eteenpäin menevä suuntaa askeleensa tanssisuuntaan ja taakse menevä väistää, mutta kuuntelee, kuinka kauas se eteenpäin menevä oikein liikkuu.

        Riittävä suunnan muuttaminen ennen kuin KOKO JALKA on maassa koskee nimenomaan takaosaa. Jos kannan länttää lattiaan, ei pari taatusti käänny riittävästi. Etuosassa painon pitää mennä jalan yli, muuten käännös jää jalkojen väliin ja vajaaksi. Riittävä suunnan muuttaminen on mahdollista vain, jos parit pitävät omat puolensa ja siirtyvät ulkokehää pitkin. Jos liike kulkee parin "läpi", ei pari voi kääntyä 180 astetta yhdellä käännöksellä.

        Nopeus auttaa pysymään omalla puolella.

        Eli juuri kuten sanoit!

        Ja totta... olen ehdottomasti pivot-ongelmainen ja joka päivä harkoissa pieni tovi kuluu tuon aiheen parissa. Ja niitä päiviä on 10 vuotisella uralla aika monta.

        Omissa koreografioissamme on ajoittain lisätty ja toisinaan taas vähennetty pivottien määrää, mutta aina ne vain ovat pirun vaikeita.

        Noimpa se liikekinetiikka taitaa viedä pivotteja.

        Mietin sitä lavatanseissa olevaa askellusta joka opetetaan niin fuskuun,buggiin, jiweenkin, jossa "ääneen korostetaan" takaskel ym termein sitä siirtymistä eli painonsiirtoa ensinnäkin. Toiselle jalalla, sitten tak,etu,sivu, ym ajatuksin aika kauaksi vartalon/kehon kannatuksen alta pois. Kun nyt pivoteissa tarvitaan sitä erittäin keksitettyä kannatusta ja painopisteen olemista "hyrrän alla" .

        Voitko nähdä vaikeutena sen että, askelluksessa siirrytään liian kauas ja täten selkärankaopitaan pois vartalon "pivotkannatuksesta"?


    • Unkn0wn

      Pivot kuvio helpottuu huomattavasti sekä sinulta, että pariltasi jos lähdet viemään pivotteja oman painonsiirtosi kautta.. ilman tätä on parisi mahdotonta tietää etukäteen mitä on tulossa. Tanssi siis perustuu viemiseen ei pelkkään käsillä riuhtomiseen. eli pidä mielessä millä olet viemässä.. Kokeneemmat tanssijat osaavat liikkua mukanasi, vaikka vienti ei olisikaan kovin selvää. Myös oman jalkatyön selkeyttäminen pivot kuviossa auttaa viestittämään parillesi suuntia. Samaisen kuvion kanssa olen itsekin painiskellut.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6788
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1005
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      871
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      804
    6. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      794
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      91
      768
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      751
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe